ANTIEK IN DELFT FORUM -83 skulptuur goede sier en oude wijn TATERDAG 15 OKTOBER 1983 Wï rie jaar in jaar uit de Antiekbeurs in Delft bezoekt is weliswaar keer op keer verbaasd over de hoge kwaliteit, maar ervaart toch ook dat er een zekere eenvormigheid bestaat in het aanbod. Er zijn dan wel zogenaamde topstukken, maar verrassingen, ontdekkingen blijven oi vaak uit. De beurs die deze weken in Delft wordt gehouden, zou ik graag als de beurs van de verrassingen willen omschrijven. In allerlei stands zag ik dingen waar ik gefascineerd door werd. Dat waren lang niet altijd topstukken, maar vaak wsel voorwerpen waar je zielsgraag f mee leven zou, of die je om een of andere reden aan het dromen zetten. Ir zijn 39 stands op deze beurs, en ik eern u, honderden prachtige zaken J icorbijlopend. mee naar die verras- 4 ingen en bijzonderheden. PZC/weekendkrant isstand 3. bij Laurentius. hangt een j a van Paulus Potter, "Het Friese Era', gedateerd 1652, toen Potter 27 s. Het is een schimmel met zorgvul- ;gevlochten manen en lange, uitge- nde staart, staand in een land- éap. dorpje aan de horizon. Een aast zeldzame prent die vrijwel soit aan de markt komt, in schitte- Ede staat, 'als nieuw', op groot ppier. Kortom: een juweel. De pnjs is sdan ook naar: twaalf mille. Niette- dhdirect verkocht. In stand 5, bij de arwerkenspecialist Stender, verliest gegarandeerd zijn hart aan een biguld zilveren pronkklokje van feorgGistl. De kast werd gemaakt in ugsburg, omstreeks 1670. Een ui- 2rst sierlijke tweekoppige adelaar iet fonkelende juwelen ogen (vier uitgeslagen vleugels en klauwen aft het uurwerk in zijn borst. Niet te jroot, kan overal staan, enkel het oord 'juweel' is weer van toepassing. istand 6 daarnaast, bij De Boer, een licum. Geen meesterwerk, wel een arassing van hoge orde. Het is een önlderijtje, gedateerd anno 1581, en «is een portret van een vogel. Welke ogel? Ziedaar het raadsel. Ik ken zeg alle duivensoórten en zeer veel «gels. Maar dit wonderlijke, en toch d nauwkeurig geschilderde dier kan s niet thuisbrengen. Afgebeeld werd opgezette vogel met de houding een duif, maar de kop is niet die ran een duif. die lijkt eerder op die ran een patrijs of zelfs een steppe- aen. Ook de kleur en de tekening van et gevederte komt zo niet bij duiven raor. maar de rode pootjes zijn weer lövepoten. Een hoogst intrigerend Mgelportret, naar ik vermoed spe- aal gemaakt omdat men het beest oen bok al zo iets uitzonderlijks rand Immers: abnormaliteiten wer- vaak op deze manier 'vastgelgd' r het nageslacht. Een absoluut monstertje mag Ook wel eens genoemd. Dat is dan een Delftse zwarte dikbuikboeddha, te zien bij Morpurgo (15). De maker van dit zeldzame en uiteraard hoogbe- hans warren geerde gedrochtje die om streeks 1700 geleefd moet hebben, heeft zijn voorbeeld niet begrepen, en de boeddha in plaats van een scepter een enorme geelzwart geringde pijp in de hand gegeven. Waarmee wel de eerste pijprokende boeddha zijn in trede in de kunst heeft gedaan. Castendijk (16) toont een groot 'Brui- loftstafereel' van Jan Steen, een stuk waar enorm veel op te zien en bij te vertellen valt In dit genre een der bekoorlijkste die Steen schilderde. Bij Mark Douma (19) noteerde ik een paar drukbesneden Zeeuwse Bruidsklom pen uit omstreeks 1800, puntgaaf, voor 2965.- zijn ze de uwe; bij Lim burg uit Zierikzee (28) een prachtig Romeins schaaltje, verguld brons, met een leeuwenkop in de bodem in reliëf, vijfde eeuws Kunstzalcn Vecht (30), altijd een Vroring Bij Schlichte Bergen, nr. 8, een zeer treffend kunstlicht-schilderij van de 5tinig bekende Mechelse schilder Adam de Coster (1586-1643). Het stelt sa jongen voor die een grote smeu lende houtspaander aanblaast, zijn pdchtje is fel rood verlicht. Het is een hatengewoon bekoorlijk schilderij ran een Vlaamse 'Caravaggist', wee- -a een echte verrassing. Naast dit sanne, intieme tafereel vormt het Mg-fcoele en klare 'Winterlandschap' na Willem van Bemmel (1630-1708) 9 en groot contrast. Ook Nijstad (11) fedt opvallende schilderijen aan, als ^'.decoratieve gezicht op Kleef en de ïiïnenburcht vanuit de 'Kemisdahl' Joris van der Haagen (1615-1669). Erogst merkwaardig is het tweetal •sties van 'Soldaten in landschap bij somunent': in olieverf van Jacob van ■sülft (1627-1689) en dan ook nog snsin pen, inkt, aquarel en gehoogd aoor een achttiende-eeuwer. mo- Püjk Schouman. Dat deze twee stuk en ooit nog weer bijeen kwamen' Bijstand toont ook nog een schilderij ®nietsmet 'antiek' te maken heeft, j^ar dat wegens zijn belangrijkheid dispensatie' kreeg voor deze beurs: grote vroege Mondriaan uit 1905, ooerderij bij Duivendrecht'. Een schilderij dat geen schijn van kans Jou krijgen ooit door iemand te wor- jj® opgemerkt wanneer Mondriaan j?ler niet Mondriaan geworden was! i® Leeuwen (13) heeft een superbe «toil sur biscuit' Kwan Yin, punt ig prachtig het wit, het groen en geel- een Khang Hsi-stukje van «ot raffinement ïïhstraties: (boven) Sinte Anna ■8 Drieën, rond 1500 Gelders 'ren der Heyden). Onder: Sint wcmius abt, hout polychroom, wgechreven aan El Greco 'Vee ht). hoogtepunt, hebben weer zo'n verras sing van de hoogste orde: een heel langgerekt houte nbeeld van St.-An- tonius van Padua (zijn varkentje steekt net de snuit achter zijn mantel om) dat als het ware een 'gebeeld houwde El Greco' is. Nu is er bekend dat El Greco beelden gesneden heeft. Alles aan dit beeld: het magere, vergeestelijkte gezicht, de inplanting der oren, de lange, slan ke handen, ook de houding daarvan, het lang-opgerekte van het geheel én de kleur (zwart en dof bruinrood) ademen inderdaad sterk de sfeer van El Greco. Zou het één van zijn beelden zijn? Onmogelijk is het geenszins. Het beeld is voorzichtig 'toegeschreven aan' In stand 31 daarnaast, bij Charles van der Heyden staat een al even intrige rend beeld: een Anna te Drieén, waar schijnlijk Gelders, omstreeks 1500. eikenhout. Dit beeld is helaas vrijwel verwoest door water en andere ramp spoeden, en toch zag ik zelden een indrukwekkender restant van zo'n Anna te Drieën-beeld De kop van Anna, gaaf gebleven, is van een zeld zame noblesse. Van het kind Jezus is haast geen spoor meer over. De ma nier waarop het neerhangende haar van Maria aan de achterzijde van het beeld behandeld is, toont ook aan dat hier een kunstenaar van groot for maat aan het werk is geweest, maar nogmaals deplorabel is de staat van het stuk, dat daardoor evenwel nog 'betaalbaar' is. zoals dat heet. (22,5 mille). uniek Ook Aalderink (32) heeft dit jaar bijzonder veel moois te bieden aan allerlei Oost-Asiatica van hoge kwa- litet, en bij Schulman (33) ligt weer zo'n buitengewoon zeldzaam voor werp dat je niet snapt en dat niet ieder museum er onmiddellijk beslag op legt, namelijk een volkomen gave bronzen Romeinse strigilis-houder, een met wolf-en-kalfskop versierde platte ring waaraan atleten hun schrapers en olieflesje hingen wan neer ze gingen sporten. Het aantal van deze voorwerpen dat bekend is, valt op de vingers van één hand te tellen, en soms zijn die nog verpurtst omdat men meende dat de - noodzakelijke - opening een scheur of andere feil was. 5000,- kost het voor werp. Verder toont Schulman het mooiste exemplaar ter wereld van de zilveren tetradrachme, in 150 v Chr. in Syrië geslagen ter gelegenheid van het huwelijk van Alexander I Balas met Cleopatra Thea. wijn Hekkesluiter Denijs (39) heeft in een kast iets heel merkwaardigs: flessen met wijn, opgedoken uit't Vliegend- Hert', het op 3 febr. 1735 voor de Zeeuwse kust vergane schip. Er zijn er een tachtigtal te koop. De prijs is 1750,- per fles, waarvan ƒ300,- bestemd is voor Z.W.O. Een bijzonder fraai iriserend exemplaar, ook nog met een metalen draadje om de kurk, moet ƒ2000,- opbrengen. Is die wijn nu nog drinkbaar, zult u zich afvragen. Het is geprobeerd, door de kruken te perforeren en wat wijn op te zuigen. De meeste is. uiteraard, bedorven, veelal is de rode wijn in de loop van de tijd ook in witte wjjn veranderd. Maar de inhoud van enke le flessen smaakte naar zoete sherry. Vermoedelijk is dat altijd zoete wijn geweest. Waarschijnlijk werden deze flessen in Middelburg geblazen, de wijn werd ook in Nederland pas gebot teld. Wijn op de antiekbeurs? Waarom niet Hoe zielsgelukkig zijn we niet als er in een fles, kruik of amphora uit de Oudheid nog iets vloeibaars of geurigs zit! poppen Ter gelegenheid van deze jubileum- beurs is een aparte kleine tentoon stelling ingericht met poppen uit het eind van de vorige en het begin van deze eeuw, heel exclusieve en mooie exemplaren waarmee de prinsessen Wilhelmina en Juliana als kind ge speeld hebben. Een speciaal boekje, 'foppen van Oranje' van Saskia Ni- hom-Nijstad begeleidt deze bijzonde re collectie. Prinsenhof, Delft. 14 okt - tm 2 nov open 10-17 u zondag 13-17 u dinsd en dond- avond 19-22 u Toegang 8.- CJP en 65-plus f4.-. avond f4,- Catalogus f 20.-, cat. poppen f 10.- Jan Hoet, conservator van het Museum van Heden daagse Kunst in Gent opent vandaag zaterdag te vier uur in de Middelburgse Koorkerk de vijfdaagse ma nifestatie Forum Skulptuur 1983. Hij is daarmee nummer één in dit festival der coryfeeën dat tot en met woensdag 19 oktober de Middelbugse Ab dij, de Vleeshal en de Kui perspoort zal beheersen. Onder sterke invloed van Hoet groei de de collectie van het Gents mu seum in enkele jaren uit tot een spraakmakende verzameling waar aan interessante dingen te beleven zijn. Volgend jaar zal een deel van deze collectie, aan het begin van een rondreis, in Middelburg getoond worden. Vandaag spreekt Jan Hoet over skulptuur als inleiding op het werk van andere coryfeeën van wereld naam: Alice Aycock, Francois Morel- let, Gilberto Zorio en Carel Visser. Zij gaan in de slag met het gegeven 'abdij' en realiseren, met steun van het ministerie van WVC, de provincie Zeeland en een steuntje van de ge meente Middelburg, 'gelegenheids sculptuur', die het hart van de stad tijdelijk (een ander) aanzien geeft. Op het plein, de binnenhoven en in de Wandelkerk wordt 'iets' met de omgeving gedaan en veel aan die omgeving toegevoegd. In de meeste gevallen zou de gematerialiseerde ingreep naar enige bestendigheid kunnen reiken, maar het ziet er naar uit dat daarvoor aankoop van de werken niet voldoende middelen worden vrijgegeven. werkwinkel Forum blijft trouw aan zijn uit gangspunten en de belangrijkste daarvan is nog steeds de zelfwerk zaamheid van de deelnemers. Sinds 1977 hebben deze meerdaagse mani festaties. waarin in wat groter ver band aan en met kunst wordt ge werkt, grote belangstelling getrok ken. In de werkwinkels konden en kun nen die belangstellenden zelf aan de slag met de verzekerde medewerking van kunstenaars-met-een-verhaal. Aan de basis van dat al liggen stellin gen. Deze worden uitgewerkt in le zingen, discussies, workshops en in het werk dat ontstaat. Forum heeft steeds gekozen voor beeldende kunsten en de raakvlak ken daarvan: theater, audiovisuele presentatie, beweging, dans, archi tectuur, design en tooi. Nu, temidden van alle aandacht die er al voor dit onderwerp is, staat 'sculptuur' op het programma. Het lijkt de namen meegerekend, een alleszins veilige keuze die echte verrassingen zal moeten ontlenen aan de confrontatie met 'de stenen waarheid' van een gerestaureerde binnenstad. rondgang 5-DAAGSE IN EN OM DE ABDIJ Wat zal daar gebeuren? Francois Morellet, de Europese meester van de deconditionering in de architec tuur, past de eigen principes van cirkel en vierkant toe op het mid dendeel van het Abdijplein. Gilberto Zorio gebruikt het aangren zende Muntplein als décor voor zijn sculptuur en Carel Visser doet het zelfde met de Kloosterhof die men in een plotse aanval van originaliteit. „Het Klein Abdijplein' is gaan noe men. Alice Aycock heeft in de Wan delkerk van de Abdij een installatie laten bouwen die als afsluiting van de sculpturale rondgang door het complex moet gelden. Er is meer. De wat jongere generatie beeldhouwers wordt in de Vlees hal van het stadhuis vertegen woordigd door het tweetal Fortuyn/' O'Brien dat de installatie On her majesty's service presenteert. Voorts wordt gehoopt op nieuw be grip tussen de oude stenen van de Kuiperspoort waar de werkwinkels worden gehouden, een samenspraak zal ontstaan tussen Jan Hoet en Gilberto Zorio, Paul Groot spreekt over 'Geheugenkunst', Frangois Mo rellet de overlevingskansen van Het Systeem becijfert. Marianne Brou wer de Nieuwe Beeldhouwkunst ter discussie stelt en Alice Aycock en Carel Visser het eigen aandeel daarin belichten. abdij 1. Muntplein: Gilberto Zorio 3. Wandelkerk: Alice Aycock 2 Abdijplein: Francois Morellet 4 Kloosterhof: Carel Visser

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19