KERNWAPENTAKEN De biechtstoel blijft - voorlopig - dicht Defensienota verschijnt mogelijk pas volgend jaar De Vries: Scholten niet langer woordvoerder buitenlandse zaken Joseph Luns DIPLOMAAT VM DE LENGTE Gas duurder maar huren geen 4 pet omhoog VRIJDAG 14 OKTOBER 1983 PZC/°P'nie en achtergrond (Van onze Haagse redactie Premier Lubbers sluit niet uit dat de Defensienota van het kabinet pas volgend jaar zal verschijnen. Wordt het toch december, zoals minister De Ruiter (defensie) nastreeft, dan zullen er geen besluiten in staan over het afstoten van kernwapentaken. Lubbers wilde donderdag in de Tweede Kamer geen verdere toezeggingen doen over het tijdstip en over de inhoud van de nota. VVD-leider Ed Nijpels loste eerder op de dag een duidelijk schot voor de -boeg, Hij somde voorwaarden op, waaraan de nota zou moeten voldoen. -De WD neemt geen genoegen met .een nota zonder concrete plannen over de kernwapentaken. Bovendien verlangde Nijpels dat tegelijkertijd over de plaatsing van kruisraketten wordt beslist. Omdat eerst de bondge noten moeten worden geraadpleegd, betekent het dat de nota pas in het voorjaar zou kunnen verschijnen. Oppositieleider Joop den Uyl stelde vast dat Nijpels het kabinet met een ultimatum confronteerde. ,.U richt hier een pistool op de borst van de minister van defensie", aldus Den Uyl, die vergeefs informeerde naai- de re den daarvan. Nijpels zei dat hij slechts wensen op tafel legde. Verwij zend naar berichten dat de VVD-top op voet van oorlog zou leven met minister De Ruiter, zei hij: „Er is zelfs geen staat van verhoogde waakzaam heid Daarvoor hebben we te veel vertrouwen in deze club". 'Onder vuur' Maar Den Uyl hield vol: „De minister van defensie wordt al geruime tijd achtervolgd door de VVD. Hij ligt onder vuur. En ik stel vast, dat hij niet wordt verdedigd door zijn geest- (Slot van pagina 1) volgers. Een motie van CDA, VVD, PvdA en D'66 daarover werd met algemene stemmen aangenomen. Het gesprek volgende week dinsdag in de Stichting van de Arbeid moét volgens een meerderheid van de twee de kamer ook gaan over de alternatie ven die de laatste tijd door vakbewe ging en oppositie zijn opgedist tegen over de begroting voor 1984 van het kabinet Lubbers. Het CDA schaarde zich wat deze opvatting betreft donderdagavond aan de zijde van de rest van de kamer en liet de WD alleen staan. Het aankopen van aandelen in Nederland se bedrijven moet, zo vindt de kamer in *1985 aantrekkelijker gemaakt wor den met belastingaftrek. verwanten van het CDA". Waarop ding voor deze discussie is ontstaan", Nijpels stelde dat de oppositieleider zo verweet hij de VVD. zaken suggereerde die er niet waren. Met de eisen die de VVD aan de CDA-leider De Vries zei vervolgens defensienota verbindt, wil die partij op prijs te stellen dat de VVD ver- voorkomen dat er over het afstoten trouwen uitsprak in minister De Rui- van kernwapentaken wordt beslist ter. „Maar ik betreur dat er aanlei- voordat de plaatsing van kruisraket ten aan de orde is. Een nota met „losse einden" in de nucleaire para graaf zou de oppositie mogelijkheden bieden om met de hulp van linkse CDA'ers beslissingen te forceren over een vermindering van nucleaire ta ken. zo vrezen de liberalen. Daarom eisen ze een volstrekte samenhang. Premier Lubbers gaf Nijpels maar gedeeltelijk gelijk Instemmend ci teerde hij CDA-fractievoorzitter Bert de Vries, die eerder betoogde dat er geen militair-technische samenhang tussen beide beslissingen bestaat. Maar een politiek verband is er wel, vooral als het gaat om de Nederlandse Op de derde dag van de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer spreidt PvdA-oppositieleider Den Uyl zijn armen, terwijl CDA-fractievoorzitter De Vries bij de interruptiemicrofoon staat te wachten. Op de achtergrond de regering. positie in de NAVO. zo erkende Lub bers. Hij wees Nijpels er echter ook op. dat de Defensienota volgens het re geerakkoord geen beslissing over de kruisraketten hoeft te bevatten. Het regeerakkoord spreekt slechts van een „ijkpunt" Zo legde de minister-president zich nergens op vast. De enige zekerheid is, dat er niet nog dit jaar over even tuele vermindering van kerntaken kan worden gesproken. Voor de beno digde raadpleging van de bondgeno ten is te weinig tijd. Tot nu toe is met de NAVO-landen slechts gepraat over „overwegingen" van Nederlandse kant over de kerntaken, met over concrete voornemens. De Ruiter had dat deze zomer al wel willen doen. maar is daarvan afgehouden door de rest van het kabinet. Uitstel Bij de stemmingen donderdagavond laat, vielen vijf leden van het CDA uit de boot van het regeringskamp. De christen-democraten Laning, Buike- ma, Scholten, Faber en Dijkman steunden een motie van de PvdA, waarin om uitstel van de plaatsing van nieuwe NAVO-kemwapens werd gevraagd om de Geneefse onderhan delingen meer kans te geven. Die motie kreeg geen meerderheid. Opmerkelijk was voorts, dat de CDA'ers Scholten en Dijkman tegen een motie van hun eigen fractieleider De Vries stemden, over de Nederland se houding tegenover voorstellen voor bevriezing van kemwapenarsenalen. Volgens die motie, die met steun van de WD is aangenomen, zal Nederland vóór bevriezing zijn, als het gaat om kernwapensystemen waartussen evenwicht bestaat. Dat ging Scholten en Dijkman niet ver genoeg. Alle overige moties die pleitten voor uitstel of afstel van de plaatsing van Pershings en kruisraketten werden door een meerderheid van de Tweede Kamer verworpen. Het kabinet ver wierf ruime steun voor zijn beleid, dat steun aan de NAVO-politiek be helst, met handhaving van het Neder landse voorbehoud tegen plaatsing van kruisraketten in ons land. Over die plaatsing wordt pas volgend jaar beslist. Dijken De kamer vindt ook dat de regering volgend jaar honderd miljoen gulden extra moet uittrekken voor het on derhouden en aanleggen van wegen en dijken, voor stadsvernieuwing en havenwerken. De fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, De Vries, heeft zijn fractiegenoot Jan Nico Scholten het woordvoerderschap voor buitenlandse zaken ontnomen. De taak van Scholten wordt overge nomen door Van der Mei en Gualthc- rie van Weezel. Dat heeft Schol ten donderdagavond bekendgemaakt in het NOS-televisieprogramma 'Den Haag Vandaag'. Volgens Scholten, die namens zijn fractie zes jaar lang naar eigen zeggen de eerste woordvoerder op het terrein van buitenlandse zaken is geweest. zitten er politieke motieven achter de beslissing van De Vries. „Minister Van den Broek van buitenlandse zaken is een exponent van de rechtervleugel van het CDA. Kennelijk mag hij niet meer worden gecontroleerd door ie mand die zich beschouwt als lid van de progressieve vleugel van de partij." aldus Scholten. Volgens hem heeft De Vries geen deugdelijke argumenten gegeven. Scholten zei grote moeite te hebben met de koers van het CDA en het kabinet. „Het CDA wordt rechtser Het kabinetsbeleid roept grote weer standen op in de samenleving. Er worden geen offers gevraagd naar draagkracht. Dat is in strijd met het CDA-programma en daar heb ik het buitengewoon moeilijk mee," aldus Scholten. Jan Nico Scholten vindt het zelf ook storend wanneer de fractieleden niet op een lijn zitten „De partijtop zegt dan dat de gelederen moeten worden gesloten, uitzonderingen daargelaten. Dat kan ik niet: ik kan mijn verant woordelijkheid niet overgeven aan mijnheer De Vries of aan de collecitvi- teit Scholten zei dat hij er vaak aan denkt om op te stappen. „Er is zo veel verschil van opinie. Het CDA is zo heterogeen, dat ik denk: het valt uit elkaar. Maar ik heb een mandaat van de kiezer. Ik heb verplichtingen te genover de mensen die op me hebben gestemd. Daarom blijf ik in de fractie. De woordvoerder van de CDA-fractie deelde donderdagavond mee dat de fractie in feite geen „eerste woord voerder" kent. De fractiecommissies stellen telkens vast wie in een be paald jaar als woordvoerder gaat optreden. Daarbij staat voorop dat dit, indien mogelijk, bij toerbeurt geschiedt. Luns (r.i met de Amerikaanse minister van defensie, Weinberger (Van onze Haagse redaktie) Wanneer de secretaris-generaal van NAVO, mr. Joseph Luns, in de lente van het komend jaar zijn functie op 72-jarige leeftijd neer legt, zullen velen hem blijven herin neren als de politicus en diplomaat van 'de lengte'. Zowel zijn postuur wie herinnert zich niét de Neder landse minister van buitenlandse zaken die bij wijze van spreken moest bukken om in beeld te blij ven naast ex-premier De Jong als de enorme lengte van zijn minister schap en NAVO-functie. Zijn lange ambtstermijn (19 jaar) als minister van buitenlandse zaken werd alleen overtroffen door die van zijn verre voorganger, Johan de Witt, die, zo gaat een van Luns' grapjes, dan ook uit dankbaarheid door het Neder landse volk werd vermoord. De conservatieve katholiek Luns heeft zich in zijn lange loopbaan op vrijwel elk internationaal terrein be geven. Van de opnehting en uitbouw van de Europese Economische Ge meenschap, de dekolonisatie van Nieuw-Guinea en in zijn laatste functie het NAVO-dubbelbesluit over kernwapens in Europa. Om enkele markante punten te noemen. „Hij bezocht 127 landen per jaar en Nederland ook twee keer", zo kon vroeger rond het Haagse Plein wor den vernomen. Of in zijn eigen ver sie „Wanneer ik op een zondag thuis ben, vragen de kinderen: wie is die bleke man 'die het vlees snijdt?". Na een studie rechten in Leiden trad Luns in 1938 toe tot de Nederlandse diplomatieke dienst. Tijdens de eer ste oorlogsjaren diende hij als diplo maat in Zwitserland en Portugal, daarna was hij verbonden aan het ministerie van buitenlandse zaken in Londense ballingschap. Daar bleef hij nog als diplomaat na de oorlog en diende op de Nederlandse delegatie bij dc Verenigde Naties in New York. In 1952 werd hij een van de twee ministers van buitenlandse zaken, speciaal belast met interna tionale zaken. Luns diende in acht opeenvolgende kabinetten tot hij op 4 juni 1971 door de NAVO-raad in lissabon bijeen. lormeel werd gevraagd secrete generaal van de organisatie te n den. In de Nederlandse regering was hij onder meer een var,r- belangrijkste motoren achtere economische eenwording van Ea pa. maar voorkwam in z'n eentjel E plan van De Gaulle tot poliM eenwording met het behoud var; souvereimteit van de verschillen staten in '61 Hoewel gedwarsboomd door j Amerikaanse regering ten tijden het conflict met Indonesië oti Nieuw-Guinea, heeft Luns zichIM vele jaren van openbare ambteiiK ferm voorstander van innige sar:-: werking met de Verenigde Staz i getoond Zijn kritiek op de groca j| bondgenoot beperkte zich dcc 11 gaans tot het wijzen op hun te jjjj loosheid waar het het overbreta betreft van de wapenbeheersing?' cc litiek aan de burgers. Uit danSba heid daarvoor hebben de Amens nen ook nooit openlijk aangedrtr gen op zijn vertrek, al is men aani m overzijde van de Oceaan hiernufce mee ingenomen. ge Zijn stijl van optreden is lmra m controversieel geweest, met de pa bestond een innige haat-liefdey houding. Na de veelal weinig zegge K de openbare verklaringen was La vaak geneigd onofficieel zijn knda op landen en hun politici te vent» E ren. Daarbij zich ongelimiteerde lijk makend over de onbehóe pogingen van zijn eigen land bulie landse politiek te bedrijven. Getra aan humor kan hem hem overigs zeker niet verweten worden Toppunt van controverse vont» echter de ontdekking in 1979 dï van hij 1933 tot 1936 op de ledenlif van de NSB had gestaan, ccnb schuldiging die eerst door Lui werd ontkend. Later volgde de® dedeling dat zijn broer dat zondü zijn medeweten gedaan had. aandrang om vrijwillig af te trede uit zijn huidige, gevoelige, hoop burgerpost binnen de NAVO-orö nisatie, werd vanaf moment ink openbaar uitgedragen. Luns n zijn kant klaagde de laatste uj over vergeetachtigheid en zijn ja ondtó of meer" goede mentale gezond Tijdens het Tweede Vaticaans Concilie is de gedachte ontwikkeld een permanent overlegor gaan in het leven te roepen, een concilie in minia tuurvorm. Dit idee. dat vooral vanuit Nederland sterk werd gepropageerd, kreeg vorm in de zoge naamde internationale bisschoppensynode, die om de drie jaar plaats moest vinden. Eind september is nu voor de zesde keer een dergelijke bisschoppensynode begonnen. Meer dan 200 bisschoppen uit de wereldkerk zullen zich een maand lang buigen over het thema 'Verzoening en boete' Waar het in feite om gaat is dit: hoe kan het sacrament van de biecht weer in ere worden her oorbiecht zijn intrede gedaan in de katholieke kerk van de sexuahteit. Het zondebesef was bij zeer velen Tot ongeveer 20 jaar geleden was de oorbiecht de verschrompeld tot het zesde en het negende gebod, emge er. algemeen aanvaarde vorm: het boetegebeu- Wat lag er meer voor de hand dan dat biechten ren speelde zich af tussen de gelovige die zijn schuld overbodig werd vanaf het moment dat de katholie- beleed en de priester, die namens de kerken als ken de overtuiging kregen dat zij zelf wel in staat tale verhouding mens - medemens daarin te betrek ken. Bij deze beschouwing is tegelijk een stuk achterhaal de theologie in het geding In feite komt het rechter optrad, zijn oordeel uitsprak en de strafmaat waren deze zaken te regelen of in ieder geval met een herinterpretatie van Jezus' kruisdood. In de (de penitentie) vaststelde Daarmee had de boete doening de vorm van een juridisch proces gekregen De buitenwereld had er verder geen boodschap aan! meer bereid waren zich te houden aan voorschriften oudere theologie wordt de dood van Jezus aan het Daarmee wordt ook duidelijk dat deze visie op boete en verzoening zeer nauw aansluit bij wal in het. jodendom praktijk was. De functie van de zondebot wijst erop dat het besef leefde dat het volk als grod schuldig was en als groep tot omkeer, tot bekerns moest komen. Restauratie Verandering Hoe is het mogelijk dat c steld? Daarmee wil niet gezegd zijn dat alle deelne- ook zo'n duizend jaar onafgebroken heeft bestaan, mers aan de synode ook deze restauratieve gedachte plotseling, bijna van vandaag op morgen, in grote biecht was komen te vervallen, was ook de behoefte aan 'de rest' snel verdwenen. Het zal duidelijk zijn dat een zinvol functioneren van het sacrament der i praktijk, die hoe dan biecht op een dergelijk smalle basis onmogelijk Anders geformuleerd: Jezus heeft plaatsvervangend zijn toegedaan, maar gezien de ervaring van de delen van de kerk kon t voorafgaande synodes, met name die van 1980 over En wat heel opvallend i srdwijneri? bij dit verschijnsel, het /erd. In die zin hoeft het verdwijnen van de oor- boete gedaan voor de zonde van de mensen. Dat biecht dan ook niet als een verlies te worden verklaart ook waarom zich binnen de katholieke beschouwd het gezin, mogen de verwachtingen niet al te hoog voltrok zich zowel ter linker ais ter rechter'zijde van Zondebesef gespannen zijn. De synode kan immers alleen maar het midden' De biechtstoel was ineens overbodig aanbevelingen doen. het laatste woord is aan de geworden. Hier in Nederland meent men zelfs het paus. Op grond van de ervaringen met vonge jaartal van deze 'omwenteling' te kunnen aanwijzen. synodes zal net er wel op neerkomen dat voorstellen, die meer aansluiten op wat in feite gegroeid is. van tafel worden geveegd Over drie jaar kan er dan eventueel opnieuw over worden gepraat Geschiedenis namelijk 1963 In dat jaar wees de toenmalige bisschop van Den Bosch. Mgr Bekkers, in zijn veel bekeken televisiepraatjes de katholiek gehuwden erop dat de huwelijksbeleving uiteindelijk niet gere geld kan worden door kerkelijke voorschriften, maar dat het een zaak van het persoonlijk geweten is. Toen in 1968 de encycliek Humariae Vitae verscheen met de leer over de geboortecontrole en daarin nog eens de leer bevestigd werd die Inmiddels al lang niet meer werd nageleefd, was de praktijk van de per soonlijke biecht ten dode opgeschreven. Geen verlies De persoonlijke biecht, ook wel tie oorbiecht ge noemd, heeft een merkwaardige ontwikkeling door gemaakt. Zij is eeuwenlang zo'n vertrouwd verschijnsel ge weest binnen de katholieke kerk dat er waarschijn lijk nauwelijks katholieken zijn, die zich kunnen voorstellen dat het ook anders geweest is. Toch moet het voor die gelovigen, die vinden dat alles zo maar Tegen de achtergrond uit de kerk verdwijnt, toch een zekere troost zijn te moeilijk enkele weten dat de kerk het de eerste zeven eeuwen zonder bezinning over het sacrament persoonlijke biecht heeft moeten stellen. In die belangrijk zijn. eerste eeuwen gebeurde, wat nu hier en daar ook Het verval van de biechtpraktijk toont onder meer weerwordtgepropageerdeninpraktijkgebracht.de aan dat het hele biechtgebeuren zich voor een openbare boeteviering. Dus pas vrij laat heeft de aanzienlijk gedeelte vernauwd had tot het reguleren n deze gegevens is het niet iclusies te trekken die bij een van de biecht zeer Belangrijker dan alleen maar te treuren over wat verdween, is oog te hebben voor hetgeen zich ontwikkeld heeft. Nu reeds wordt het duidelijk dat, wat men zou kunnen noemen de individuele ethiek. stemman uit de kerken de opvatting dat zonde een kwestie is van iets wat zich alleen afspeelt tussen mensen onderling. Dat, houdt dus in dat zonde een inbreuk is op de juiste menselijke en dus ook maatschappelijke ver houdingen. Omdat de zonde de goede relatie met de medemens verstoort, zal er ook pas echt sprake van verzoening met God kunnen zijn. wanneer eerst de verstoorde verhouding met de medemens hersteld wordt Dat lijkt mij ook de zin van Mattheus 5:23-24 te zijn herinner je je vóór het altaar dat je broeder iets tegen je heeft, ga dan terug en verzoen je éérst met je broeder. Daarmee wordt de geslotenheid van de pnve-biecht doorbroken. De verticale relatie God - mens. kan met hersteld worden zonder de honzon- kerk een echte lijdensmystiek kon ontwikkelen, e verlangen om te participeren in het verzoenend lijden van Christus aan het kruis. Het verklaart eveneens het typerend rooms optimisme tegenover de protestantse opvatting over zonde en vergeving. op het gebied van de sexuahteit, die in hun ogen had kruis gezien als het moment waarop de mensheid afgedaan. Omdat daarmee het hoofdgerecht van de met God verzoend werd. Daarin treedt het lijden en de dood van Jezus op als plaatsvervangend vooralle De ervaring met de voorafgaande bisschoppcnsynfr. mensen, zowel vóór als na Jezus' leven op aarde, den doet vermoeden dat we straks in de besluiten van deze synode over de biecht weinig van (lea nieuwe gedachten zullen terugvinden. Dal wil ove rigens niet zeggen dat deze nieuwe opvattingen nicl ingebracht zullen worden. Zo lees ik in dc tweede editie van'Katholiek Nieuwsblad' dat bisschop Móller, die Nederland op deze synode in Rome vertegenwoordigt, in zijn toespraak erop gewen» heeft dal verzoening iets is dat zich tussen personen moet afspelen. Een verzoening met God is tcgelijl een verzoening met anderen. Daarmee w ordt deil Als je ervan uitgaat dat het eigenlijk in Jezus' dood te eenzijdige aandacht voor het persoonlijke heil allemaal al gebeurd is. hoef je er niet zo zwaar meer doorbroken. Er zou nog aan te tillen. Vanaf het moment echter dat men de dood van Jezus ziet als het onvermijdelijke einde van een profetenloopbaan. maar dat het geloof in zijn verrijzenis uitdrukt dat een dergelijke weg geen doodlopende weg hoeft te zijn, wordt het duidelijk dat verzoening ligt niet in het vereren van Jezus, maar in zijn navolging. Met andere woorden verzoe ning vindt plaats in de mate waarin navolging plaatsvindt Naarmate het besef groeit dat de per soonlijke zonde zich afspeelt binnen de maatschap pelijke context, zal het ook duidelijk worden dat openbare boetevieringen helemaal passen binnen de oorspronkelijke christelijke traditie en daarom ook sacramentele betekenis kan hebben. Vandaar ook dat met name Schillebeeckx erop wijst dat het getuigt van star vasthouden aan een juridische opvatting wanneer men het sacrament van de biecht uitsluitend koppelt aan het optreden van de gewijde ambtsdrager, zoals dat gebeurt m de nrivé-biecht toegevoegd moeit» worden dat een verzoening tussen mensen dan pï echt mogelijk is, wanneer Iegelijk een einde wordl gemaakt aan maatschappelijke en economise!» structuren, die tot verstoorde verhoudingen hebben geleid. De vraag is echter wat van deze gedachten na afloop van de synode over is gebleven Immers binnen een sterke ambtskerk past heel goed de praktijk van de privè-blecht. En Rome is er alles aan gelegen dat kerkbeeld te herstellen. Daarmee gaat men natuur lijk voorbij aan de nieuwe ontwikkeling zoals die ad in West-Europa, maar ook in de derde wereld ontwikkeld heeft. De ervaring tot nu toe doet echK vermoeden dat in Rome de opvatting heerst, wan neer we het weerbericht maar niet veranderen, d het weer ook wel hetzelfde blijven. We wachten dus maar af. Dr G. H. Bum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4