DELTAWERKEN ENSENWERK METEN INTELSA T r 30.000 telefoonkanalen via de ruimte voortdurend op je qui-vive blijven' PZC/weekendkrant 1ZATERDAG 8 OKTOBER 1983 21 J,rten citaat uit het evangelie van Mattheus. In de bergrede komt een vergelijking voor met 1 ^een dwaze man, die zijn huis bouwde op het zand. „En de regen viel neer, en de I-waterstromen kwamen af, en de winden gierden en stortten zich op dat huis; het zakte in en zijn val was geweldig". De stormvloedkering in de monding van de Oosterschelde staat ook zand, is bedoeld om waterstromen het hoofd te bieden en de winden zullen daarbij ongetwijfeld hevig gieren. De vraag werpt zich dan ook op: Hoe dwaas zijn de Nederlandse 'waterbouwkundigen? De bouwkunde heeft sinds het jaar dat de bergrede werd uitgesproken niet stilgestaan. Het is al lang geen onverantwoorde daad meer om een huis zonder eerst te helen op zand te M fcouwen ('op staal funderen' heet dat Inde vaktaal) als de ondergrond maar aan een aantal eisen voldoet. Zo is het ook geen technische dwaasheid om ten stormvloedkering op een zandige zeebodem te plaatsen. Op plaatsen waar dat nodig was is slecht zand weggebaggerd en vervangen door een betere kwaliteit en daarna is deze ondergrond met het trilschip Mytilus verdicht. Dus dat zit wel goed. De ontwerpers van de pijlerdam zijn zo doende niet bevreesd dat de val van hun geesteskind geweldig zal zijn. I Toch blijven de waterstromen in de Oosterscheldemonding voortdurend de aandacht vragen. Ze hebben de jJpeiging om zand weg te halen op plaatsen waar het eigenlijk zou moe- blijven liggen en af te zetten op ^plekken waar de bouwers van de Stormvloedkering dat liever niet zien gebeuren. De ontwikkelingen in de stroom en in de zandverplaatsingen worden daarom nauwkeurig in de 121 'gaten gehouden. Daarvoor is een in- drukwekkende hoeveelheid appara tuur beschikbaar, uiteenlopend van een simpele stroomsnelheidsmeter propellertje tot zanddetecto- ren die werken op basis van technie ken die oorspronkelijk ten behoeve -van de geneeskunde zijn ontwikkeld. Een deel van deze apparatuur bevindt zich aan boord van de meetvletten waarover rijkswaterstaat de beschik king heeft. Vletten waarvan de be manningen de hele dag - en soms ook ll 's nachts - in de weer zijn om diepte te 1 pellen, stroomsnelheden te meten, de hoeveelheid zand in het water te [bepalen en vaak ook nog de tempera tuur en het zuurstofgehalte van het water vaststellen. Vergeleken bij het pijlerhefschip Ostrea en de matten- legger Cardium ziet het werk van de meetvletten er niet erg spectaculair uit. Eén keer per jaar is dat wel het geval. Tijdens de bouwvakvakantie, als alle werkschepen en pontons uit de sluitgaten zijn verdwenen. Dan dobbert een vloot van ongeveer twin tig geelzwarte vletten om de stroom beelden in de Hammen, de Schaar en de Roompot precies vast te leggen. routine karweitje Op een zonnige herfstdag is een van die meetvletten, de Steenvliet, in de onder water gezette bouwput Schaar aan het peilen. De bedoeling daarvan is na te gaan of de zuiger, die de dijk tussen de bouwdokken I en II heeft opgeruimd, zijn werk naar behoren heeft verricht. Een routinekarweitje dus, maar het levert toch nog wel wat problemen op. Schipper C. Ringel- berg uit Zierikzee heeft maar een betrekkelijk geringe ruimte om te manoeuvreren. Hij moet oppassen dat hij niet tegen de even onder de water oppervlakte stekende voet van de pijlers aan vaart en ook de drijvende afvoerleiding van de zuiger maakt het noodzakelijk keer op keer volle kracht achteruit in te schakelen. Vervelender is dat het plaatsbepalingssysteem tussen de hoge pijlerschachten niet goed werkt. Acht bakens rondom de Oosterschelde zenden voortdurend een signaal uit. Die signalen komen niet altijd even mooi door, zodat het voor de schipper moeilijk is om de juiste raaien te varen. ,,Het is hier het lastigste gebied om dit soort werk te doen", zegt ploegleider H. Canters uit Renesse, terwijl hij voortdurend scha kelt om te proberen twee ongestoorde signalen te pakken te krijgen. Dat lukt uiteindelijk. Het peilen zelf ge beurt volkomen automatisch. Twee piotmachines leggen de plaats waar wordt gemeten en de diepte vast. Deze beide gegevens worden ook op geslagen op een computerschijf. De Steenvliet heeft ook iets bijzon ders aan boord. Met enige trots klapt de bemanning de tafel open en daar staat ie dan. Een blauw apparaat met onoverzichtelijk veel knoppen: de so nar. Bedoeld voor het opsporen van zand. Een zogenaamde vis wordt over boord gehangen en daarmee worden geluidsgolven uitgezonden en weer opgevangen. Dat levert op een rol röngtenfoto-achtige beelden op. De Steenvlietbemanning kan daarop zien of ergens op een funderingsmat nog zand ligt. Wanneer dat het geval is, moet zo'n mat nog een keer worden schoongezogen voordat er een tweede op kan worden neergelegd of een pijler op kan worden geplaatst. Het bijzondere van de sonarapparatuur is dat er vrijwel onder alle weers- en stroomomstandigheden kan worden gewerkt. Minstens even groot is het voordeel dat de sonar schuin naar beneden kijkt. Dit betekent dat bij voorbeeld de mattenlegger rustig op zijn plaats kan blijven liggen terwijl de Steenvliet zijn werk doet. De vlet vaart er op enige afstand langs en fotografeert daarbij de gehele mat. De beelden zijn zo nauwkeurig dat de stiknaden, waarmee de stroken bo- vcndoek van een mat aan elkaar zijn gelegd, precies zijn te zien. En soms zijn ook de pennen zichtbaar,waar mee de verschillende lagen van de mat worden vastgehouden. zorgvuldig Ir. M. van der Does de Bye, een van de ontwerpers van de fundering voor de pijlerdam, legt uit hoe belangrijk het is ervoor te zorgen dat al het zand met bijna pijnlijke zorgvuldigheid Foto's Wim Riemens van de matten wordt weggezogen. Tussen de verschillende lagen mat ten en de zool van de pijlers mag slechts een laagje zand van in totaal 2 cm blijven liggen. Anders bestaat het gevaar, dat de pijlers, wanneer het zand later door de openingen tussen de erop gestorte stenen wegspoelt, enigszins scheef komen te staan, met als gevolg een vastlopende schuif. Het is tot nu toe mogelijk gebleken de zandafzettingen op de matten onder de knie te houden. Van der Does: „Daar waren we vroeger nogal pessi mistisch over. vandaar dat de Car dium en de Macoma met zuigmonden zijn uitgerust die een grote capaciteit hebben. Maar nu we in de uitvoerings fase zitten, moeten we constateren dat het allemaal wel meevalt." een feit blijft volgens hem evenwel dat de aanzanding op een mat nooit tot enkele mm te voorspellen is. Bij de plannenmakerij voor de storm vloedkering is veel aandacht geschon ken aan de stroomomstandigheden in de monding van de Oosterschelde. Niet alleen zijn ter plekke veel metin gen verricht, ook is geprobeerd aan de hand van modellen in het waterloop kundig laboratorium en met behulp van wiskundige modellen in een com puter betrouwbare voorspellingen te doen over de veranderingen in de stroompatronen. Deze voorspelme thoden zijn in de loop der jaren steeds verbeterd, maar toch blijft het nood zakelijk de resultaten daarvan voort durend met behulp van metingen te toetsen. „We gaan er vanuit dat we op sommige plaatsen problemen kunnen verwachten",aldus Van der Does. „Dat betekent voortdurend op je qui vive te blijven. In de Roompot zijn de stroomsnelheden groter dan in de andere sluitgaten en daar komt dan nog wat meer bij omdat we daar moeten werken wanneer de kering in de Hammen en de Schaar al gedeelte lijk klaar is.dat leidt tot een extra verhoging van de stroomsnelheden." rinus antonisse en ben jansen Meer dan 30.000 telefoonkanalen via de ruimte staan dag en nanht ter beschikking van de 109 lidstaten van de internationale satellietorga nisatie Intelsat. De honger naar kanalen lijkt onverzadigbaar: in het komende jaar worden er weer drie nieuwe kunstmanen voor Intelsat gelanceerd, elk met een capaciteit van 12.000 tweewegtelefoonkanalen plus twee kleurentelevisiekanalen. Het bijzondere aan deze lencering is dat ze met de Europese raket Ariane worden uitgevoerd. Zes april 1965. Ven de Amerikaanse satie die satellieten laat bouwen en basis Cape Canaveral wordt een sa- lanceren. tellietje gelanceerd dat, eenmaal in Comsat richt zich primair op de een baan gekomen, 38,6 kg zal we- binnenlandse markt in de Verenigde gen. De capaciteit van de satelliet is Staten, doch Comsat levert ook sa- 240 telefoonkanalen of een televi- tellietdiensten aan bijvoorbeeld de siekanaal. De naam: Early Bird, bde internationale maritieme organisa- Early Bird zou geschiedenis maken: tie INMARSAT. Op het ogenblik rechtstreekse televisiebeelden u t bereidt ditzelfde Comsat een eigen andere continenten konden via deze netwerk met omroepsatellieten voor: „Vroege Vogel" rechtstreefs bij ons de kunstmanen zijn al besteld en de op de buis worden gebracht. De studio's zijn in aanbouw. De verwe- kreet „live via satelliet" werd op deze venheid van Comsat en Intelsat beelden geprojecteerd, om ons er blijkt overduidelijk voor de bezoeker voorl van te doordringen dat we aan het pleintje (L'Enfant Plaza) rechtstreeks getu ge waren van ge- waar beide organisaties zijn geves- beurtenissen die zich elders in de tigd. Het vluchtleidingscentrum van wereld afspeelden. Intelsat, waar dag en nacht de lijnen Het is nu oktober 1983. In de 1 jaren op de satellieten worden toegewezen die verliepen sedert de lancering van en getest, bevindt zich zelfs in het de Early Bird is er oof in de ruimte gebouw van Comsat, heel wat veranderd. In Frans Guya- De financiering van Intelsat is geba- na wordt de lancering voorbereid va seerd op het verhuren van satelliet- de zevende satelliet van het type lijnen tegen kostprijs, vermeerderd Intelsat V. Deze kunstmaan zal in de met 14 procent rente op de investe- ruimte 1012 kg wegen (hoewel ringen. De Intelsat-organisatie en India. Frankrijk heeft nationale telecommunicatiesatellieten, de Te- lecom-1 en -2 in aanbouw. De Fran sen willen op deze satellieten capa citeit gaan verhuren aan de Duitse en de Britse PTT, doch op die ma nier gaan ze Intelsat als het ware van binnenuit uithollen. Momenteel worden er nogal wat moeilijke discussies gevoerd tussen de Europese PTT-organisatie Eutel- sat enerzijds en Intelsat anderzijds. De Eutelsat-lidstaten hebben sedert kort de beschikking over een eigen kunstmaan, de ECS-1. In de loop van 1984 zal er een tweede ECS worden gelanceerd. Intelsat ziet met lede ogen hoe de Europese leden, terecht, hun eigen belang in de gaten hou den. Intelsat wordt momenteel ook vanuit de Verenigde Staten be dreigd. Twee particuliere organisa ties hebben aan de Amerikaanse overheid toestemming gevraagd Trans-Atlantische satellietdiensten te mogen leveren. Net als in de luchtvaart is in de ruimtevaart de transatlantische route druk bezet èn winstgevend. De positie van Intelsat wordt weliswaar niet wezenlijk be dreigd, doch ze is toch onder druk komen te staan. Deze gang van za ken is alleen maar een bewijs voor het feit dat de satellietcommunicatie dat betrekkelijk is: de satelliet is dan maakt, ondanks de grote invester commercieel interessant is gewor- gewicht-1 ngen die ieder jaar nodig zijn, winst, os!) en kan 12.000 telefoongesprek- Deze winst wordt onder de üdstaten ken plus twee televisie-uitzendingen verdeeld, met dezelfde verdeelsleutel gelijktijdig verwerken. Deze lance- als de bijdrage van die lidstaten, ring is in zekere zin een geweldige Tot nu toe lanceerde Intelsat de primeur: het is de eerste Intelsat- volgende kunstmanen: lancering die niet met een Ameri- Intelsat I (Early Bird) 1965 kaanse raket wordt uitgevoerd. Intelsat II 4 exemplaren in 1966 en Deze Intelsa wordt met de Europese 1967 Arianeraket naar de ruimte ge- Intelsat III 8 exemplaren in 1968- bracht. De Intelsat V moet zeven 1970 jaar dienst doen, in praktijk wordt Intelsat IV 8 exemplaren in 1971- die levensduur vaak overschreden. 1975 Dit was al het geval met onze Early Bird, die voor anderhalf jaar was bedoeld, maar het toch drie jaren uithield. intelsat Intelsat V 6 exemplaren in 1980-1983 Zoals gezegd volgen er nog drie Intelsat V-lanceringen, met de Euro pese Arianeraket. De pr js van één Zowel de Early Bird als de Intelsat lancering met de Arianeraket be- V zijn kunstnanen die eigendom zijn draagt ongeveer 80 miljoen gulden, van de grote internationale organi- satie Intelsat. De oprichting van deze organisatie vond plaats op 20 augustus 1964, bij de o richting traden elf landen toe. Op het mo ment zijn 109 landen (waaronder Hoewel u misschien schrikt van dit Nederland) lid van Intelsat. De deel- enorme bedrag, moet u bedenken nemende landen zijn aandeelhou- dat het hier een vriendenprijsje be- chriet titulaer den. Als er ergens goud wordt gevon den stromen avonturiers van heinde en verre toe. arianeraket Alle Intelsat-lanceringen zijn tot nu toe uitgevoerd met Amerikaanse ra ketten. Nu Europa in de vorm van de Arianeraket ook een lanceermo- gelijkheid heeft gekregen, ontkomt Intelsat er niet aan ook die raket te gebruiken. De internationale orga nisatie moet de belangen van alle lidstaten in de gaten houden. Het was de bedoeling geweest dat op 16 september j.l. de eerste Intelsat V- Ariane-lancering uitgevoerd zou worden. Deze lancering werd echter uitgesteld omdat er een defect aan de satelliet werd ontdekt. De Aria neraket staat startklaar en is gereed de satelliet naar boven te brengen. In de toekomst zullen we steeds meer een concurrentie tussen de Arianeraket en de Amerikaanse Spa ce Shuttle zien, als we de lanceermo- gelijkheden beschouwen. Men schat in ruimtevaartkringen dat er tot het ders in Intelsat, ze betalen samen de treft: de eerste zes lanceringen van jaar 2000 zo'n 200 kunstmanen op de investeringen in satellieten en in de de Intelsats V, met een Amerikaanse lancering van die satellieten. Atlas-Centaurraket, hebben elk 138 TT miljoen gulden gekost. Bij deze prij- Het investeren in deze satellieten- is d| satellfet nlet iibegrepen, derneming 15 overigens geen groot „et oetreB ae raket De Intel. nsico Intelsat is een commercieel sa, v-knnstmanen zelf kosten elk gezonde onderneming die in feite 00k nog eens a0-n 5lordlge 120 mil- winst oplevert. Het Nederlandse lid- joen gulden per stuk. Als er een maatschap zordt door de PIJ Inge- lancering mislukt is zowel de raket hpift füprrLnlia!s de satelliet verloren, de schade Vuui ecu piija van iou nm- mof dl sSmetcSSate Dit bedraaet.d»n ten minste 200 miljoen joen golden per lancering. De num. gulden. We praten nu alleen nog vrije markt gelanceerd zullen den. De Europeanen hopen dat hun Arianeraket ten minste eenderde deel van deze satellieten zal lance ren. Intelsat is in dit opzicht een soort marktleider. Van de volgende serie Intelsats, de Intelsat VA, wer den de eerste vier exemplaren op de Amerikaanse Atlas-Centaur-raket geboekt voor een prijs van 180 mil- mers 5 en 6 uit die serie worden in 1985 met een Arianeraket gelanceerd station is gevestigd in de Friese maar oyer de directe schade: de indirecte schade (omdat er geen voor de vriendenprijs van 120 mil- nmgen naar Teeuwarden). In Burum diensten ppleverd kunnpn wordenï is inon cmiHon nor «nhnt Tn iqbr irnmt werd aanvankelijk en schotel geïn stalleerd, die was gericht op eer kunstmaan boven de Atlantische Oceaan. Via die kunstmaan werden diensten geleverd kunnen worden) is joen gulden per schot. In 1986 komt nog veel groter. Het Intelsat-netwerk er een nog nieuwere generatie satel- omvat nu in feite de hele aardbol: lieten, de Intelsat VI, beschikbaar. maar liefst 160 landen en territoria a krijgen via Intelsat-kunstmanen in- verbindingen (telefoon, telex, data) ternationale telefoon-, telex-en data- tussen Nederland enerzijds en de verbindingen. m al deze landen Verenigde Staten en Canada ander- staan er grondstations met schote- Zijds, tot stand gebracht. Al spoedig la„tennes zoals in het Friese Burum. verscheen er in Burum een tweede In Burum staan vier schotels v 1)1 uuiüiiiotoaii vim ouivttio vaiuitt grote oor" (zoals de bewoners van A Van Intelsat, dat zijn schotels IS™. 1 SS? een middellijn van 30 meter. Er en nnnmnn a js qqJj een type g (tien meter middel- schotels noemen). Deze tweede scho- Deze kunstmanen worden weer ge bouwd door de Amerikaanse Hug- hes-fabrieken. Elke Intelsat VI zal tenminste 40.000 telefoongesprekken en twee kleurentelevisieprogram ma's gelijktijdig kunnen verwerken. beslissend De geschiedenis van de Ariane-lan- ceringen is nog geen overdreven suc- Twee van de zes lanceringen tel was gericht op een Intelsat boven ajn| en ee„ type c (I4 meter mladel. de Indische Oceaan en bestemd voor 5jn) ln gebruik. Er zijn 25 landen die verbindingen met het Verre Oosten. 0p gen jnteiSat capaciteit huren voor (nummer 2 en nummer 5) mislukten. De satellieten van Intelsat bevinden binnenlandse verbindingen. In de De laatste lancering die werd yitge- hele wereld staan nu 675 satelliet- voerd betrof de ECS-1. Deze Europe- schotels voor Intelsat in 563 verschil- se satelliet werd feilloos in een baan zich allemaal in de zogenaamde geo stationaire baan op 36.000 km hoog te boven de evenaar. Het grote voor deel van satellieten in die baan is dat ze stil lijken te hangen ten opzichte van de aarde. De grote schotels die lende grondstations. concurrentie gebracht. De Europese ruimte-indus trie is in staat een betrouwbare raket te bouwen, dat staat als boven water. De Arianeraket is van op de satellieten worden gericht kun- Satellietcommunicatie begint een veel belang voor de economie (werk- nen daaron in een vaste richting zeer winstgevende zaak te worden, gelegenheid) in Europa en in de kijken (hoewel er wel kleine positie- Het is daarom niet verwonderlijk Europese ruimtevaartindustrie. correcties worden uitgevoerd). Voor dat steeds meer landen voor hun Nederland, dat tamelijk ver naar het nationale telecommunicatie eigen noorden op de aardbol ligt, betekent satellieten laten bouwen en lance- Dit soort satellietnetwerken zijn al in gebruik bij onder andere Rusland, Japan, Indonesië, Canada Daarnaast moet de Arianeraket Eu ropa onafhankelijk maken op raket gebied. Dat dit kan is duidelijk, maar het is geen overbodige luxe als dit binnenkort met een geslaagde Intel sat V-lancering wordt onderstreept. dit wel dat de satellieten laag boven de ho izon staan en dat levert weer proble men op: er moet een vrij uitzicht zijn en er mogen geen storende bronnen zijn. Het is daarom niet verwonder lijk dat de PTT de Friese weilanden koos om de schotels neer te zetten, ondanks het feit dat deze plek weer ongeveer het meest noordelijke punt in ons land is. Ook in dburum is nu te zien hoe sterk het satellietverkee groeit: er zijn twee nieuwe schotelan tennes in aanbouw, zodat over on- gveer een jaar vier schotels van zo'n bi- meter in het Burumse weiland prijken. Van deze vier schotels wor den er twee gebruikt voor het trans- Atlantische verkeer en tweee voor het verkeer met het Verre Oosten. Intelsat gebruikt in feite drie posities in de geostationaire baen: de ge noemde posities boven de Atlanti sche Oceaan en de Indische Oceaan en een positie boven de Stille Oce aan (voor verbindingen tussen het Verre Oosten en Amerika). In elk van deze drie posities „hangen" meerde re satellieten. De honger naar kana len vraagt om steeds meer saellieten. hooofdkwartier Het hoofdkwartier van Intelset is gevest gd in Washington. Helemaal toevallig is dat niet, want de Ameri kanen zijn initiatiefnemers en grootste aandeelhouder in Intelsat. Namens de Verenigde Staten is de particuliere organisatie Comsat lid De zesde Arianelancering, op 16 juni 1983, was een groot succeJ. De van Intelsat. Comsat is een organi- Europese ECS-1 kunstmaan werd die dag gelanceerd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21