LEEUW VAN VLAANDEREN r hugo claus verfilmde werk van conscience 'vlamingen voelen zich nog steeds onderdrukt' PZC 1 john verhoeven Hugo Claus (links) en cameraman Walther Vandenende, tijdens opnamen we met twee filmploegen opgenomen, dat spaarde tijd. Bovendien moet je sommige stukken speciaal opnemen voor de televisiereeks. Per aflevering moet er een spanningsboog zijn: een beginspanning, een eindspanning... Je moet mensen bezighouden en met honger achterlaten zodat ze de vol gende keer nog eens willen kijken. Dat is iets dat niet kan bij een film, dan heb je die spanningsboog in één keer. Van een feuilleton kun je zeggen dat het een soort coïtus interruptus is". gemummel De film werd tussen begin juni en begin augustus opgenomen bij Brus sel, Gent, Brugge, Damme en Thy-le- Chateau. Zesenveertig dagen 'hard labeur'. Zwaarder dan verwacht? Claus: „Ja. Alles wat de moeite waard is wordt gedaan met grote hindernis sen. Er waren natuurlijk moeilijkhe den maar dat calculeer je in. Aange zien de film in de Middeleeuwen speelt komen er erg veel paarden in voor. De hele tijd door zit er wel iemand op een paard of valt er af'. Producent Van Raemdonck, paarde- nexpert: „Ze moesten speciaal wor den getraind gedurende drie maan den op lawaai, geklapper van vlaggen, mensenmassa's, gevechten. Er waren zo'n vijftig, nee zestig, paarden voor op de achtergrond, maar de rest moest vóór in beeld blijven, niet weg rennen, niet in paniek raken bij vechtscènes.... ik heb ze getemd". De acteurs, kregen die heel concrete bevelen of hadden ze de ruimte om naar eigen goeddunken bepaalde din gen in te vullen? Claus: „Nee, nee, daar geloof ik hele maal niet in. Dat kon in dit geval niet want hier is sprake van een bepaalde stijl. Een historische film die" zich afspeelt in de Middeleeuwen, dan moet ik geen quasi-modem gemum mel hebben en die diepe trekjes in de acteursziel willen aanboren. Dus ik heb heel duidelijk gezegd: dan sta jij hier, je heft je armen iets op, je zegt een bepaalde zin, dan ga je lichtjes door de knieën, je probeert geen kramp te krijgen en je fluistert na twee seconden:....ooooooh....móé der...". „Ik heb heel goede acteurs gekozen", besluit Claus opgewekt. ..Dat bete kent dat ze in de eerste plaats gehoor zaam zijn en pas dan talent hebben". V/as het moeilijk om met zoveel ac teurs van verschillende pluimage om te gaan Van Raemdonck enthousiast: „Abso luut niet. De mensen waren zeer blij om met Huog Claus te werken. Geen problemen gehad, alles verliep hon derd procent". „Zker", zegt de regisseur minzaam. „Maar dat komt omdat ik een heilige ben". „Ik kan goed met acteurs omgaan. Alles ging heel ontspannen. Ik sta niet op de toppen van mijn zenuwen. Of liever, ik sta wel op de toppen van mijn zenuwen, maar ik laat het niet merken. Als je heel egoïstisch je woe de, je razernij gaat uitspelen is het hek van de dam. Dan is er geen beginnen meer aan. Dus moet je doen alsof je heel kalm bent, bijna nonchalant. Dat is wèl heel slecht voor het eigen zenuwstelsel" blozende maagden Waaraan zullen de mensen kunnen zien dal u de regisseur bent geweest? „Er komen nonnen in voor", zegt Claus lachend. „En, er is een zeker gekoketteer met geweld. Niet extra benadrukt, daar doe ik niet aan mee, maar geweld maakte deel uit van het dagelijkse leven. Verder heb ik Cons cience hier en daar bijgevijld. Hij was er zeer trots op dat hij nog nooit één maagd had doen blozen met één pagi na van zijn schrifturen. Ook dit is bfi mij een beetje anders. In 1300 ging het er aanzienlijk vrijer aan toe dan bij Conscience. Hij had bovendien geen enkel gevoel voor humor. Nooit. Niets. Bij mijn film zullen de mensen zich wel amuseren denk ik Maar satire is niet altijd gespeend van liefde en tederheid voor het onderwerp. Als ik parodieer is dat óók een vorm van hommaee". In een bulletin van 'Kunst en Kino' zegt Claus: „Deze film wordt iets dat aan de ene kant aanleunt tegen de middeleeuwse miniaturen, met het statische en de stilering ervan. Aan de andere kant komen er passages in de stijl van Madmax Two, heftige wreedaardige acties. Die dingen wil ik niet door elkaar laten lopen, maar doen constateren. Zo kan bijvoor beeld mijn Adolf van Nieuwland, na een kerf- en hakpartij, heel gestyleerd in z'n rare pak voor een prachtig Jan Decleir (links) als Jan Breydel en John Massis als Beul Leraux. prieeltje gaan staan. En om het ge weld wat te verzachten heb ik ervoor gezorgd dat mooie troubadours met lange lokken op een heel lieflijke manier gedurfde liedjes zingen tus sendoor". verdrukkers In de film wordt de rol van de Fransen en de collaborerende Vlaamse adel gespeeld door Nederlandse acteurs. Onder hen bekenden als Theo Boer- mans, Peter te Nuyl, Roelof Pieters, Jules Hamel, Hans Boskamp, José- phine van Dalsum, Jules Croiset, Ischa Meyer en 'this year's model' van het Nederlandse televisiescherm, Adriaan van Dis. Onderdrukkers met een Nederlandse tongval, dan kan geen toeval zijn. De Vlaamse media hebben er dan ook monkelend van plezier melding van gemaakt. „In de middeleeuwen waren de Fransen de verdrukkers. In onze tijd zijn het de Noordnederlanders die de taal van de verdrukker gaan gebruiken", ver trouwde Claus een Vlaams tijdschrift toe Een psychologisch extraatje voor de toch al gloriërende Vlamingen, wellicht.... In 'Het Goudland' staat achterin een lijstje met auteurs en en filmers waar van u elementen heeft gebruikt. Hoe ziet het lijstje van 'De Leeuw van Vlaanderen' eruit? „Iedereen ontleent altijd", geeft Claus grif toe. „Je kan niet anders dan je laten inspireren door de wijze waarop anderen de wereld hebben gezien. Dat wordt je geleerd vanaf de tweede maand van je leven. Waarom zou het in de kunst anders zijn? Echte origi naliteit is niet: geen meesters hebben. In de film zitten bijvoorbeeld bepaal de shots die herinneren aan romanti sche schilderijen uit het eind van de vorige eeuw. Van Kaspar Friedrich. Heb ik speciaal zo gemaakt. Een tak op de vóórgrond en drie mannen op de rug gezien, precies zoals Friedrich dat schilderde. Ik heb dat gedaan omdat ik het móói vond, omdat het mij behaagt en bovendien omdat er een prachtige vallei was waar ik filmde en die ik met mist had volgespoten Een lekker gevoel van machtswellust om zo'n hele vallei in de mist te leggen. Je bent een klein beetje God op dat moment". Hugo Claus houdt wel van het al machtige gebaar ..Het liefst wil ik dus bovenop een kraan gaan zitten en tegen vierhonderd ridders zeggen dat ze naar links moeten, op draf, dat soort meccano-achtige genoegens", zegt hij ronduit, Is 'De Leeuw van Vlaanderen' gewor den wat u ervan had verwacht? „Nee, natuurlijk niet", repliceert Claus. „Je weet van tevoren dat wan neer je iets via een ander medium moet verwezenlijken, het resultaat nooit zal zijn watje dacht. Dat moetje incalculeren. Schrijvers, regisseurs die dat niet doen, zijn debielen. Ik heb er nu wat meer ervaring in dus ik heb die verwachting niet meer. Je mag alleen verwachten dat de marge tus sen wat je gedroomd hebt en wat je krijgt niet al te groot is. En soms lukt dat, soms lukt dat niet" zwijnerij Ruim half twee, Van Raemdonck heeft een afspraak met zijn BRT- coproducenten. Claus moet dringend verder met de nasynchronisatie. De espresso wordt haastig opgedronken. Claus duwt zijn zoveelste sigaret uitr en steekt buiten prompt een nieuwe op Klagend rept hij zich weer naar de studio. „Het is mijn lot vannacht tot twaalf uur in een donkere, vochtige kelder te zitten", zegt hij berustend. De schrijver als regisseur-, „Mijn schi zofrene karakter", legt hij uit. „Aan de ene kant stilletjes schrijven, introvert werken. En aan de andere kant: stoeien, omgaan met mensen. Dat is geen probleem voor me. Maar weinig auteurs doen dat omdat ze het niet durven of omdat ze het als minder waardig beschouwen". plannen Claus knikt gnuivend. „Na zo'n mas saal project iets kleins. Een film met vier heel mooie, rijke mensen in een sjiek palazzo die alleen maar zwijnerij bedrijven, hè!" Foto's: 'Kunst en Kino', gemaakt tij dens de opnamen van 'De Leeuw van Vlaanderen'. levers en beenhakkers 'ie tijd, de Middeleeuwen. Ooit uchttehet Vlaamse volk onder Fran- i overheersing. De legers van Phi- ips de Schone hielden Vlaanderen «zet. Het smeulend verzet kreeg in 302 een harde vuist. Het Vlaamse petvolk organiseerde zich, het wa- fen de gilden van de beenhakkers, aangevoerd door Jan Breydel en de Severs van Pieter de Coninck die op 18 mei van dat jaar in opstand kwa- )nen. Die nacht ging de geschiedenis in als de 'Brugse. Metten', de slagers p wevers sloegen binnen de Brugse ,stadswallen alle Fransen dood. Dat ;Was het startsein voor een algemene Vlaamse opstand. In de maanden die plgden werden alle Zuidnederland- P steden met uitzondering van Kas sei en Kortrijk van Franse overheer sers ontdaan. Pan trekken' de Vlamingen zich sa- nen voor Kortrijk, op 11 juli 1302. jtoim tienduizend bewapende krlj- ers, 600 knechten en vier- tot zeshon- efd gepantserde ruiters, de 'Klau- 'aerts', nemen het op tegen de Fran- legers van Philips de Schone die de tellaerts', Vlaamse edelen, aan hun 'Jde hebben. De beslissende slag ordt uitgevochten in een moerassig «bied, de Groeningerkouter. Ruim "rand Franse edelen vinden de '°°d,het Vlaamse voetvolk overwint, e tweeduizend gulden sporen die zij «uit maken op de verliezers geven de Wam aan de veldslag die de loop van P Zuidnederlandse geschiedenis blij- «nd wijzigde. Het is de eerste neder- gwgvan de cavalerie in de oorlogsge- puedenis en wat belangrijker is: de krijgen hun onafhankelijk- i overwirming heeft vergaande 5 °®n voor de democratisering van w stadsbesturen in de zuidelijke Ne- Een van de massa-scenes: het optrekken van het Vlaamse leger. „Het was niet de bedoeling een docu mentaire te maken over de Midde leeuwen. Dat zou saai zijn geweest, oninteressant. Bovendien weet je dat zoiets nooit kan. We weten immers niet hoe het er toen uitzag. De minitu- ren uit die tijd zijn ook gestileerd. Was het zo dat ze zich nooit wasten, er allemaal smerig bijliepen met baar den, onder de pukkels en zweren? Het komt niet in me op dat te willen reconstrueren. Waarom zou je de rea liteit willen kopiëren? Ze is er al". beperkte middelen Claus moest zich redden met beperk te middelen. Nog geen vijf miljoen gulden voor een spektakelfilm, met brandende kastelen, grote veldsla gen, stunts, kostuums, paarden.... Bo vendien moesten in één keer zowel de opnamen voor de film als de veel langere televisiereeks worden opge nomen. „Dat is een beetje een pro bleem waarmee je rekening probeert te houden bij het draaien", legt de regisseur uit. „Je kunt de figuranten maar een paar dagen hebben, dus moet dat goed benut worden. Grote scènes hebben filmmaatschappij 'Kunst en Kino', vergezelt hem. „Toen ik nog een kind was heb ik 'De Leeuw van Vlaanderen' voor het eerst gelezen. Het is een avonturenboek, een volksverhaal, en eveneens een groot Vlaams epos. Die combinatie leek me wel leuk", zegt Claus. „Daar om heb ik ook geprobeerd een volks film te maken waar gewone mensen veel plezier aan kunnen beleven. En de intellectueel kan, als hij dat wil, ook andere aspecten eruit halen". Hugo Claus heeft zijn haat-liefdever- houding met Vlaanderen al fijnzinnig uit de doeken gedaan in 'het Verdriet van België. Nu 'De Leeuw van Vlaan deren'. Is er een verband9 „Ik blijf blijvend geïntrigeerd door die rare, morsige toestand van het Vlaams-nationalisme. Ik neem het niet serieus. Het is een embleem voor alles wat mistig en vreemd is aan de menselijke geest. Nationalisme is er één uiting van. Het is de vorm waarin de menselijke onredelijkheid zich ma nifesteert. Die vórm interesseert me, niet het feit zelf. Al vallen er honder den doden voor het Vlaams-nationa lisme, het zal me nóg niet interesse ren. Zo ook met het christendom. Wèl gebruik ik die vormen omdat ze em blematisch zijn vobr de verwarring die in de mensen heerst". Hij pauseert even, steekt een Belga op en gaat verzitten. „De exploitatie van eervolle gevoelens een religieus besef, een cultureel bewustzijn is iets dat me interesseert. Katholicisme en nationalisme zijn in Vlaanderen altijd nauw verbonden geweest. De gevolgen die dat heeft blijven me boeien". 'De Leeuw van Vlaanderen' als een gebaar van 'Wiedergutmachung', na 'Het Verdriet van België'? „Ha... het laatste dat iemand die een kunstwerk maakt zich moet afvragen is wat zijn critici zullen denkendie staan duidelijk aan de andere kant- van de barrière. Die maken niets, die vitten. Natuurlijk zal de kritiek niet goed zijn". „Ik heb niets gemaakt dat dubbele lagen van betekenissen heeft, dat de bakens van de filmkunst zal verzet ten. Dat was niet de opdracht. Ik heb het boek van Conscience verfilmd, uiteraard gekleurd door de romanti sche visie van de schrijver op de geschiedenis". Hugo Claus heeft bewust niet gepro beerd de authenticiteit van die episo de zo zuiver mogelijk weer te geven. Doit zat Hugo Claus bij Hendrik Conscience op schoot. De foto staat op de omslag van 'Het Goudland', een geestig toneelstuk van Claus, gebaseerd ip het serieuze, gelijknamige boek van Conscience. De jonge schrijver heeft Ie man die Vlaanderen leerde lezen vrijmoedig omarmd en kietelt zijn ironzen baard. Het standbeeld staat in Antwerpen. „Waarmee ik wilde angeven", zegt Hugo Claus nu, „dat ik een kleinkind van hem ben". Dj verfilmde deze zomer 'De Leeuw ran Vlaanderen', het opus magnum an Conscience. 'De Bijbel van de laamse wederopstanding' noemt :laus het boek. Over Conscience: „Hij s de eerste grote Vlaamse schrijver an de moderne tijd. En er is mëér: óór hem is er geen.... Na de rederij ers is er een heel grote leemte, en dan sConscience de eerste die een Vlaam- e oeuvre maakt. Dus niet alleen als uteur is hij belangrijk. Misschien is ijj als auteur niet eens zo belangrijk, naar voornamelijk als historisch fi- iiur. 'De Leeuw van Vlaanderen' is ran belang omdat allerlei verenigin- en en stromingen zich erin hebben astgeklauwd, goede zowel als slech- e. Ik identificeer me graag met de lythologische figuur die Conscience iworden is". En lachend: „Soms lentificeer ik me ook met zijn per ion omdat hij altijd in geldzorgen zat l daarbij heel hard werkte", uim 150 acteurs, drieduizend figu- inten, tachtig technici, tientallen ge- resseerde paarden, tachtig miljoen elgische franks en één regisseur zul- Q 'De Leeuw van Vlaanderen' op- leuw laten brullen. Het resultaat van n samenwerking tussen het Belgi- he Ministerie van Nederlandse Cul- iur, de BRT, KRO en de Brusselse Immaatschappij 'Kunst en Kino'. De ia gaat februari 1984 in première In et najaar volgt het vijfdelige feuille- on op de televisie. Het wordt een yonturenfilm, een spannend epos faarinde Zuidnederlandse bevrijding 'an het Franse juk centraal staat. Na het zien van de film zullen veel nensen denken: God, wat was Vlaan- leren toch spannend en groots om in eleven in de Middeleeuwen", peinst lugo Claus. 'Kunst en Kino'-baas Jan 'an Raemdonck, de beminnelijke, rijzende producent, beaamt het. Geheime samenkomsten, intriges, fepraken in de bossen, dat is toch 'éél spannender dan van nu te gaan oppen?" ilaus: „Het is natuurlijk méér dan Heen een vorm van amusement, van seapisme. De film heeft met het flaams be wustzijn, met onze cultuur «maken. Dit is niet zomaar hetzelfde Is Star Wars, of een piratenfilm. tidders zijn nog steeds een onderdeel an het Vlaams nationalisme. En van et Vlaamse gevoelsleven tout court... >e Spaar- en Lijfrentekas en de Kre- letbank hier in België bedienen zich - og van emblemen van ridders. Het is en wezenlijk bestanddeel, de nostal- ie naar die tijd'.'. De jonge Hendrik Conscience, begin vorige eeuw geboren in het overwe gend Franstalige Antwerpen breekt met zijn francofone opvoeding en wordt door zijn ziedende vader uit huis gegooid omdat hij in de taal van de 'gehate Hollander' schrijft. Cons cience zoekt en vindt zijn identiteit in de Vlaamse strijd voor een eigen cultuur. In 'De Leeuw van Vlaande ren' laat hij de strijd van de Vlamin gen in 1302 herleven. Hun 'schoonste uur' wordt doordrenkt met heroïek en romantiek Het boek geeft de aanzet tot een Vlaams bewustzijn en is sinds dien de totempaal van het Vlaams- nationalisme. Hugo Claus: „Ja, ik denk dat mijn film straks hetzelfde effect zal hebben als het boek indertijd. Het is Vlaams- nationalistisch, anti-Frans, een epos van onze taal en cultuur, de teneur is heel duidelijk. Iedereen zal aan z'n trekken komen", zegt hij vergenoegd, verwijzend naar de nog immer scher pe tegenstellingen tussen de verzuilde Belgische volksdelen: katholiek, Vlaams, Waals, nationalistisch, sepa ratistisch... „Dat zit nu eenmaal in het onderwerp. Kijk, je kunt 'De Leeuw van Vlaande ren' niet verfilmen zonder een' beroep te doen op de exaltatie van het natio nalisme. De Vlamingen zijn de heren en de helden, de Walen zijn het uit schot, dat kapot moet. Daar kom je niet onderuit. De film zal die elemen ten bevatten en inspelen op het ge voel van onderdrukking dat de Vla mingen nog steeds hebben". Komt er ook een film met Franse nasynchronisatie? „Jazeker. Als die er komt zullen de Fransen wel schrikken, ja. Ze zijn zo gewend van al hun heldenfeiten uit voerig chauvinistisch uit de doeken te doen dat ze moeite zullen hebben met een andere visie". morsige toestand We treffen elkaar in een klein Ita liaans restaurant in Brussel, vlakbij studio 'L'Equipe', waar de montage en de nasynchronisatie worden ver richt. Het is er rumoerig en druk op het middaguur. De producent, direc teur Jan van Raemdonck van de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17