Als je de kwaliteit van onze navels bekijkt, is zo'n prijs natuurlijk 'n lachertje. (Tl Wegens vakantie geopend. 'tifr i«jj ÉÜi ALLEEN Z'l RUIMTE IS GEBLEVEN WORDT DE KLEINE MAN DEDLJPE? 1 ag| 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 5 OKTOBER Hoe 'n navel kon winnen van 'n leeg doosje. Er zijn mensen die beweren dat ze nooit advertenties lezen. Er zijn ook mensen die veel geld betalen om een advertentie in de krant te krijgen. Daar klopt dus iets niet. En omdat de vereniging De Nederlandse Dagbladpers haar 75-jarig bestaan viert, besloot zij krantelezers uit het hele land te vragen wat zij nou werkelijk van advertenties vinden. Welke advertenties hen het meest aanspreken. Om welke advertenties ze moeten glimlachen. En om welke juist niet. En om 't - in het feestelijk kader van dit jubileum - ook voor de makers van advertenties span nend te maken, kreeg het onder zoek de vorm van een wedstrijd. Afgesproken werd dat 22 krantelezers (2 uit iedere provincie) de beste advertentie van 't afge lopen halfjaar zouden aanwijzen. Nu zijn er in die periode natuurlijk duizenden en nog eens duizenden kranten verschenen. En in die kranten stonden tienduizenden en nog eens tiendui zenden advertenties. Als die 22 lezers dat allemaal hadden moeten doorspit ten, zouden ze kruisdol geworden zijn. Daarom maakte een vakjury - een groep vooraanstaande vakmensen uit de krante- en reclamewereld - een voorselectie. Deze jury lichtte een doosje eruit, dat wegens vakantie geopend was. Simpel, zomers, vriendelijk, en kopregel en afbeelding vullen elkaar goed aan, zo luidde de conclusie. Ook was er een navel bij. Daarvan vonden de mensen Wte anders? WEER HET WIEL UITTE VINDEN? i. ■■mm 1 «SR? n uit het vak dat-ie onderscheidend, gedurfd simpel, menselijk, even krachtig als smaakvol vormgege ven en voorzien was van een functioneel snufje humor. Vervolgens koos de jury een charmante advertentie voor pin dakaas uit, een lezenswaardig verhaal over mensen die steeds weer proberen het wiel uit te vinden en een markante, opvallen de en fraaie advertentie over een auto waarin alleen de ruimte is overgebleven. Over die vijf advertenties bogen zich die 22 krantelezers. En wat bleek? Die navel sprak hen het mees te aan. Die werd dan ook uitge roepen tot de beste dagbladadver tentie van het afgelopen halfjaar. Het lege doosje werd tweede, de kleine man derde, het wiel vierde en het ruime autootje ein digde als goeie vijfde. En wat bleek verder? Verreweg de meerderheid van die 22 krantelezers had één of meer van de advertenties al eens eerder gezien. Sterker nog: sommigen van hen doen regelmatig boodschappen bij die meneer van die navel, rijden in dat wiel of zouden erin willen rijden, hebben flink wat van die gele doosjes mee met vakantie ge nomen en zijn niet van plan de dupe te worden van de ver keerde pindakaas. Waaruitje toch twee conclusies zou mogen trekken. Eén: advertenties worden wel degelijk gelezen. Twee: advertenties kun je niet missen. Geen dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 10