W
y
\UTRECHT
BOEK NU EEN PROEFRIT
BIJ ÉÉN VAN DE 180
VOLKSWAGEN DEALERS.
24
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1fr|s
NA 6 MILJOEN GOLPS
DE NIEUWE GOlf. I
Sinds de Golf in 1974 z'n debuut
maakte, is z'n pad geplaveid met succes. Een
succes dat ondanks de vele, vaak niet onver
dienstelijke imitaties van de Golf die volgden,
nooit gecopieerd werd.
Vandaag, precies negen jaar na die
gedenkwaardige introductie en zes miljoen
Golf's later, presenteren wij de nieuwe Golf.
Een auto die op het eerste gezicht
enige gelijkenis vertoont met z'n vermaarde
voorganger. Maar die bij nader inzien zo
ingrijpend gewijzigd is, dat er sprake is van
een totaal nieuwe en betere auto.
ZUINIGER DAN DE GOLF,
DE NIEUWE GOLF.
Je ziet het de nieuwe Golf direct aan
dat z'n aërodynamische vorm nog verder ge
perfectioneerd is.
Die verbeterde vorm resulteert in een
luchtweerstandscoëfficiënt die bijna 20%
is verlaagd. Met een Cw-waarde van 0,34
neemt de nieuwe Golf een koppositie in
z'n klasse in en komt hij op hetzelfde niveau
als bijvoorbeeld de Porsche 911 turbo. Dat
scheelt kilometers op één volle tank.
Bovendien zijn door tal van technische
ingrepen met name de benzinemotoren weer
een stuk zuiniger geworden.
Met een tankcapaciteit van 55 liter
beschikt de nieuwe Golf nu over een indruk
wekkende actieradius.
U heeft keuze uit 5 verschillende ben-
zine-motorversies van 33 kW (45 DIN-pkl*
tot 82 kW (112 DIN-pk) en 2 dieselversies,
waaronder de turbo diesel.
dat de knieruimte aanzienlijk is toegenomen.
Grotere, wijd opengaande portieren verge
makkelijken het in- en uitstappen.
De veel toegankelijker kofferruimte is
met maar liefst 30% gegroeid tot 410 liter!
Kortom, de nieuwe Golf biedt in al z'n
compactheid een ruimte die normaal alleen
bij auto's van veel forsere afmetingen wordt
aangetroffen.
COMFORTABELER DAN DE GOLF,
DE NIEUWE GOLF.
Breeduit gezeten in de verbeterde
stoelen die rug en benen meer steun bieden,
kunt u constateren dat het weggedrag
aan kwaliteit heeft gewonnen.'
Dat zit hem voornamelijk in de achter
as met koerscorrigerende lagers waarmee
het gloednieuwe onderstel van de Golf is uit
gerust. Een constructie die in principe alleen
bij veel duurdere auto's wordt toegepast (en
dan nog lang niet bij allemaal).
Voordeel daarvan is dat de nieuwe
Golf nauwelijks of geen boodschap aan
slecht, oneffen wegdek heeften zich nog vas
ter in de bocht bijt.
Comfort biedt ook een gewijzigd, sub
tieler doseerbaar verwarmings- en ventilatie
systeem, dat u van het juiste rijklimaat
verzekert. Speciaal op lange trajecten een
factor van betekenis!
STILLER DAN DE GOLF,
DE NIEUWE GOLF.
Stille auto's maken ontspannen auto
mobilisten. En ontspannen automobilisten
rijden veiliger. Door de aangepaste aërody
namische vorm, de nieuwe motor- en wielop-
hanging en tal van andere geluiddempende
voorzieningen is het geluidsniveau geducht
(3 decibel) verlaagd.
Dat betekent dat u van de nieuwe
Golf erg weinig gaat horen, maar óver hem
des te meer. Ook z'n prijs geeft daar alle
aanleiding toe.
VANAF I AO O,"
LAGER: Z'N LUCHTWEERSTAND.
RUIMER DAN DE GOLF,
DE NIEUWE GOLF.
Door toepassing van een langere wiel
basis en een grotere spoorbreedte in combi
natie met een nieuw ontworpen carrosserie,
een forse ruimtewinst gerealiseerd.
Vóór is de nieuwe Golf ruim 9 cm
breder geworden en achter 12 cm! Achter
passagiers merken bovendien tevreden op
STUTTGART
GROTER: Z'N ACTIERADIUS.
RUIMER: Z'N KOFFERBAK.
GEAVANCEERDER: Z'N ACHTERAS.
I984.*6 Jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit en 3 jaar lakgaranhe zi/n inclusief. Dure anti-roest behandelingen zijn overbodi