W y \UTRECHT BOEK NU EEN PROEFRIT BIJ ÉÉN VAN DE 180 VOLKSWAGEN DEALERS. 24 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1fr|s NA 6 MILJOEN GOLPS DE NIEUWE GOlf. I Sinds de Golf in 1974 z'n debuut maakte, is z'n pad geplaveid met succes. Een succes dat ondanks de vele, vaak niet onver dienstelijke imitaties van de Golf die volgden, nooit gecopieerd werd. Vandaag, precies negen jaar na die gedenkwaardige introductie en zes miljoen Golf's later, presenteren wij de nieuwe Golf. Een auto die op het eerste gezicht enige gelijkenis vertoont met z'n vermaarde voorganger. Maar die bij nader inzien zo ingrijpend gewijzigd is, dat er sprake is van een totaal nieuwe en betere auto. ZUINIGER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. Je ziet het de nieuwe Golf direct aan dat z'n aërodynamische vorm nog verder ge perfectioneerd is. Die verbeterde vorm resulteert in een luchtweerstandscoëfficiënt die bijna 20% is verlaagd. Met een Cw-waarde van 0,34 neemt de nieuwe Golf een koppositie in z'n klasse in en komt hij op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de Porsche 911 turbo. Dat scheelt kilometers op één volle tank. Bovendien zijn door tal van technische ingrepen met name de benzinemotoren weer een stuk zuiniger geworden. Met een tankcapaciteit van 55 liter beschikt de nieuwe Golf nu over een indruk wekkende actieradius. U heeft keuze uit 5 verschillende ben- zine-motorversies van 33 kW (45 DIN-pkl* tot 82 kW (112 DIN-pk) en 2 dieselversies, waaronder de turbo diesel. dat de knieruimte aanzienlijk is toegenomen. Grotere, wijd opengaande portieren verge makkelijken het in- en uitstappen. De veel toegankelijker kofferruimte is met maar liefst 30% gegroeid tot 410 liter! Kortom, de nieuwe Golf biedt in al z'n compactheid een ruimte die normaal alleen bij auto's van veel forsere afmetingen wordt aangetroffen. COMFORTABELER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. Breeduit gezeten in de verbeterde stoelen die rug en benen meer steun bieden, kunt u constateren dat het weggedrag aan kwaliteit heeft gewonnen.' Dat zit hem voornamelijk in de achter as met koerscorrigerende lagers waarmee het gloednieuwe onderstel van de Golf is uit gerust. Een constructie die in principe alleen bij veel duurdere auto's wordt toegepast (en dan nog lang niet bij allemaal). Voordeel daarvan is dat de nieuwe Golf nauwelijks of geen boodschap aan slecht, oneffen wegdek heeften zich nog vas ter in de bocht bijt. Comfort biedt ook een gewijzigd, sub tieler doseerbaar verwarmings- en ventilatie systeem, dat u van het juiste rijklimaat verzekert. Speciaal op lange trajecten een factor van betekenis! STILLER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. Stille auto's maken ontspannen auto mobilisten. En ontspannen automobilisten rijden veiliger. Door de aangepaste aërody namische vorm, de nieuwe motor- en wielop- hanging en tal van andere geluiddempende voorzieningen is het geluidsniveau geducht (3 decibel) verlaagd. Dat betekent dat u van de nieuwe Golf erg weinig gaat horen, maar óver hem des te meer. Ook z'n prijs geeft daar alle aanleiding toe. VANAF I AO O," LAGER: Z'N LUCHTWEERSTAND. RUIMER DAN DE GOLF, DE NIEUWE GOLF. Door toepassing van een langere wiel basis en een grotere spoorbreedte in combi natie met een nieuw ontworpen carrosserie, een forse ruimtewinst gerealiseerd. Vóór is de nieuwe Golf ruim 9 cm breder geworden en achter 12 cm! Achter passagiers merken bovendien tevreden op STUTTGART GROTER: Z'N ACTIERADIUS. RUIMER: Z'N KOFFERBAK. GEAVANCEERDER: Z'N ACHTERAS. I984.*6 Jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit en 3 jaar lakgaranhe zi/n inclusief. Dure anti-roest behandelingen zijn overbodi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 26