ZEELAND" I en w Goes willen in ille kernen kabel-ty Aanpak knelpunten openbaar vervoer Middelburg in zicht Grootste windturbine nu in Vlissingen-Oost Leeghalen scheepswrak anti-archeologie9 [ICHÏE VOORKEUR VOOR DE PZEM Kritiek dijkgraaf op visie college gs over sanering wegenbeheer KOSTEN RUIM EEN MILJOEN GULDEN Actiebereidheid Zeeuwse leden van politiebond WMKÊKtBBM I 5' PAGINA 11 WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1983 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ilDEN (ANP) Het leeghalen van het scheepswrak 'Het Vliegent Hert' »r de Walcherse kust is anti-archeologie. Het is schatgraven en in strijd •Ide archeologische ethiek. De tien miljoen gulden voor schatgraven naar wrak van de Oostindievaarder 'De Amsterdam', bij Hastings, kunnen Igens archeologen op waardevoller wijze worden besteed. :heeft prof dr L. P Louwe Kooijmans dinsdag gesteld in Leiden, waar in het jksmuseum van Oudheden 'De Onderkant van Nederland' werd geintrodu- erd. het jeugdboek dat in de kinderboekenweek (5 tot 15 oktober) verschijnt, eerste exemplaren waren voor veertien leden van 12 tot 25 jaar van de 25 >r bestaande Nederlandse Jeugdbond ter Bestudering van de Geschiedenis 1BG). of Louwe Kooijmans meende dat het boek niet zomaar uit de lucht komt Hen Hij plaatste het ook in het wat wijdere kader van de archo-educatie. het vertrouwd maken van het grote publiek met archeologische waarden. Dit is nodig omdat de bodem niet onuitputtelijk is. De archeoloog graaft, aldus Louwe Kooijmans, waar oudheidkundige monu menten en documenten met vernieling worden bedreigd. Opgraven als het niet anders kan. maar liever beschermen en bewaren, bepaalt de archeologische ethiek. Deze ethiek achtte hij in het geding bij het schatgraven bij scheepswrakken. De Onderkant van Nederland heeft als ondertitel 'Het avontuur van de archeologie'. Het vertelt over schatgraven in Nederland, het puzzelen over de herkomst van vondsten en over de rol van de jeugd bij het opgraven Het is geschreven door de archeoloog Evert van Ginkel. Het is tot stand gekomen met s-eun van het Prins Bernhardfonds en de stichting voor Nederlandse archeologie. net in Goes. Dat zijn Casema, een nagenoeg volle dochteronderneming van de PTT en de Provinciale Zeeuw se Energie Maatschappij. De werk groep heeft voorshands een lichte voorkeur voor aanleg door de PZEM. Aanbod Casema gaat voorlopig uit van een OES Begin volgend jaar moet een begin kunnen worden gemaakt met de aanleg van een ibeltelevisienet in de gemeente Goes. Het dagelijks bestuur van de gemeente zal de raad ar binnenkort een voorstel over voorleggen. Het is de bedoeling dat in alle kernen van oes zo'n kabelnet wordt aangelegd, ook in de dorpen. Hoeveel de inwoners van de gemeente nor kabeltelevisie zullen moeten gaan betalen, is nu nog niet precies te zeggen, aarschijnlijk bedragen de abonnementskosten 18 tot 20 gulden per maand, er de aanleg van het kabelnet in hebben voor de aanleg van een kabel- i en 2 (Frankrijk), WDR, ZDF en WDR es wordt al lang gepraat. Tot nu -*•- bleef het daarbij omdat steeds er bleek dat het niet mogelijk is om in Goes opgestelde antennes de itse programma's te ontvangen. I!s op een hoogte van 150 meter is ongestoorde ontvangst van deze jgramma's niet verzekerd. Een op- sing zou zijn het doorgeven van e programma's via een straalver- ding. Daar werd tot voor kort geen stemming voor gegeven. Inmid- heeft de PTT besloten er wel aan te werken. Daarmee is dan voor eerst de mogelijkheid geopend dt een Goes' kabelnet met een ïtrekkelijk pakket televisie- en ra- programma's ambtelijke werkgroep Kabeltele- waarin ook een vertegenwoordi- zitting heeft van de stichting nenwerking Goes (het overkoepe- orgaan van de drie woning- swverenigingen). heeft het voorstel irbereid dat b en w de raad willen b. De aanbevelingen van de werk- sp zijn samengebracht in een rap- dat spoedig zal verschijnen. Het irstel is allereerst om als gemeente zelf een kabinet te exploiteren, ar dit op te dragen aan een gespe- llseerd bedrijf. werkgroep Kabeltelevisie heeft idviseerd op basis van de offertes twee bedrijven die belangstelling 3 (de drie Duitse netten). Het pakket van de PZEM komt daar in grote lijnen mee overeen. Alleen biedt de PZEM in plaats van de Franse zen ders de Engelse BBC 1 en 2. Daar naast hebben beide exploitanten een zeer ruim aanbod radioprogramma's uit Nederland, Belgiè, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Als extra voorziening op radiogebied kan Ca- pakket programma's, dat wat het sema zorgen voor het programma televisieaanbod betreft zal bestaan van AFN-Networks, het programma uit Nederland 1 en 2, BRT 1 en 2. RTF voor Amerikaanse militairen. In het etser gewond bij Dtsing met auto DDELBURG De 30-jarige fietser B. uit Middelburg liep dinsdag- Idag kwart over vijf een her schudding op toen hij in botsing am met de auto van F. van O. (26) de Zeeuwse hoofdstad. Het onge- gcbeurde op de kruising Overlo- •Vrijlandstraat in de wijk Dau- ïdaele. fietser was halverwege de kruising, zelde en wilde terug gaan naar de vVe' «loper. Op dat moment naderde b O. die B. niet meer kon ontwij- i De fietser werd met een hersen- ludding opgenomen in het Gast- s to en fiets werden licht beschadigd. pi romfietser gewond botsing Axel EL De bromfietser P. N. uit dinsdagmiddag met ver- ndingen in het Julianaziekenhuis Terneuzen opgenomen. kwam op de kruising Kanaalkade - andstraat in Axel in botsing met machtwagen, bestuurd door A. de Bit Hulst ide voertuigen liepen daarbij scha- op. De juiste toedracht van de lijding is nog niet bekend De Rondingen van N. zijn niet ernstig. Plö tafi licht Sen hele subtiele vandaag. ani Heeft U 2 ch. waarde lezer, als aS f gaat slapen en het lichtk nopje heejl omgedraaid, nooit ions afgevraagd waar dat licht blijft. Vou, om eerlijk te zijn, die vraag intrigeert ons ÏÏadaaren. Waar nu weten we het ant woord. Dankzij de presentator van het radioprogramma 'Met het op morgen'. is simpel, heel simpel zelfs, reen had er op kunnen ien: kijk maar eens in de GOES Dijkgraaf G. de Jager van liet waterschap Noord- en Zuid- Beveland heeft scherpe kritiek op het standpunt van gedeputeerde staten van Zeeland over het toe komstige wegenbeheer. Hij voor ziet dat daardoor de overheveling van waterschapswegen naar pro vincie en gemeenten in de knel komt. De dijkgraaf vindt het verontrustend dat de situatie rondom het wegenbeheer thans mistiger is dan ooit tevoren. Tij dens een dinsdag in Goes gehou den algemene vergadering onder streepte hij nog eens dat de Zeeuwse waterschappen onder be paalde voorwaarden in beginsel akkoord gaan met het afstoten van de wegen, „omdat de kosten van wegenbeheer grotendeels te be schouwen zijn als lasten die de belangen van de belastingplichti- Dijkgraaf G.J. de Jager gen van het waterschap over schrijden". De Jager wees erop dat de water schappen een goede overgangsre geling willen, zodat de investerin gen voor wegverbeteringen onver kort door kunnen gaan. Hij maakte duidelijk dat het rijk daarvoor ook een bedrag van 63 miljoen gulden beschikbaar heeft (achterstallige uitkeringen volgens de wet uitke ring wegen) „Voor de waterschap pen is het van zeer groot belang dat geld beschikbaar is om de sane ringsoperatie van smeerolie te voorzien. Het is een voorwaarde onzerzijds voor een verantwoorde voorbereiding van de sanerings operatie', aldus De Jager. Hij had geen goed woord over voor de op stelling van de provinciale bestu ren (ook het Zeeuwse), die eerst het achterstallig bedrag willen en daar na pas bereid zijn te praten over de wegensanering De dijkgraaf achtte de stellingna- me 'eerst 63 miljoen uitkeren en geld vrijmaken voor een overgangs regeling' een geheel foute inschat ting. Hij vond dat dergelijke taxa tiefouten niet gemaakt mogen wor den bij zo'n ingrijpend proces waar gemeenten en waterschappen zo nauw bij betrokken zijn. Dat noem ik 2 ruggen uit één varken willen snijden" De Jager betoogde dat door gedeputeerde staten met de Zeeuwse belangen op weinig door dachte wijze is omgesprongen. Kri tiek van gedeputeerde J. de Voogd op het rijk. noemde hij misplaatst Het uitstippelen van een beleid voor het wegenbeheer, was vol gens de dijkgraaf voor 1984 nauwe lijks mogelijk. Hij zei dat de wa terschappen erg weinig voelen voor nieuwe investeringen, nu de situatie zo mistig is. aanbod van de PZEM komt dit pro gramma niet voor, maar deze onder neming kan zorgen voor de Tweede Kamerlijn, die het mogelijk maakt de vergaderingen van de kamer en de voornaamste commissievergaderin gen rechtstreeks via de radio te vol gen. Ook de werkgroep is er heel nadruk kelijk van uitgegaan dat alle wijken en dorpen van de gemeente Goes een kabelnet moeten krijgen. In de kosten blijkt dat niet eens zoveel uit te maken. De aanleg van kabelnetten in alle kernen is uitgedrukt in de abon nementskosten per maand slechts één gulden duurder dan wanneer al leen Goes en Kloetinge zo'n net krij gen Landelijk blijkt ongeveer 80 pro cent van de huishoudens gebruik te willen maken van de mogelijkheden die kabeltelevisie biedt. De werk groep heeft geen reden om te veron derstellen dat dit in Goes anders zal zijn. Pas als een definitieve offerte van een kabelexploitant binnen is, zullen de abonnementskosten precies kunnen worden vastgesteld. Ook moet nog nader nauwkeurig worden bekeken tot hoever het kabelnet zich zal uit strekken. Net als bij de aanleg van het aardgasnet is ook bij kabeltelevisie sprake van onrendabele gebieden, waar de kosten onvoldoende door de opbrengsten worden gedekt. Het be gin van de kabelaarileg hangt af van de snelheid waarmee de Goe.se raad het voorstel van b en w zal behande len. Ook is het de vraag of - wanneer inderdaad de keus op de PZEM valt - andere gemeenten zich ai eerder defi nitief hebben gemeld. De PZEM be schikt namelijk niet over het appa raat om in vele gemeenten tegelijk de aanleg van kabeltelevisie voor te be reiden en uit te voeren. De opbouw van de windturbine in Vhssingen-oost. VLISSINGEN - Het koel- en vries- bedrijf Flushing Coldstorage Com pany aan de Engelandweg in Vlis singen-Oost is sinds dinsdag de bezitter van de grootste windturbi ne in Nederland. Het vermogen van de windmolen is weliswaar gelijk aan dat van de jongste PZEM- windturbine (300 KW), maar de dinsdag geplaatste turbine is met een ashoogte van 35 meter en een wiekdiameter van 30 meter verre weg de grootste. De windturbine van Flushing Coldstorage Compa ny betekent volgens directeur K. Kloosterboer voor het bedrijf een investering van bijna één miljoen gulden. Omdat het om de eerste turbine van dergelijke afmetingen gaat. en daarom sprake is van een proefproject, geeft het rijk een sub sidie van 25 procent. Een uit zes medewerkers van wind- molenfabnkant Polenko bv uit het Utrechtse Rhenen bestaande ploeg begon maandagmorgen met de op bouw van de windturbine. De stalen toren werd uit twee delen opge bouwd en dinsdagmorgen kon hier op de gondel, met daarin onder meer de tandwieloverbrenging en generator, worden geplaatst. Tege lijkertijd werd op de begane grond de rotor gemonteerd. De rotor heeft drie bladen, die, in tegenstelling tot de kleinere exemplaren, verstelbaar zijn Dat heeft tot gevolg dat het door de generator geleverde vermo gen optimaal geregeld kan worden. Bij een storing of wanneer de molen een te hoog toerental bereikt, ne men de bladen automatisch de vaanstand aan, dat wil zeggen een dusdanige stand dat de bladen geen wind meer vangen. De gondel is uitgerust mei een elektrische krui- inrichting. die wordt gestuurd door aan de gondel bevestigde windva- Omstreeks vijf uur dinsdagmiddag werd de rotor, die lot dat moment horizon- taal op de grond had gele gen. met behulp van twee kranen gekanteld en vervolgens door één kraan op zijn plaats gehesen. Hier voor waren verschillende pogingen nodig, omdat de eerste keer het touw waarmee het rotorhuis op zijn plaats getrokken moest worden, losschoot. In bedrijf De. medewerkers van Polenko zul len nog de hele week werk hebben aan hel aansluiten van de elektri sche bekabeling en het beproeven van de regelsystemen. Volgens ir J. G. T. Flint van het Rhenense be drijf zal de molen aan het einde van deze week in bedrijf worden geno men. Afhankelijk van de weersom standigheden heeft men daarna nog twee tot vier weken nodig om de inst- allatie af te regelen. Theoretisch levert deze turbine vol doende vermogen om in de energie behoefte van Flushing Coldstorage Company te voorzien, aldus de heer Kloosterboer. Hij verwacht echter dat de molen op jaarbasis ongeveer dertig procent van de totale ener giebehoefte van het bedrijf zal dek ken. De beslissing om tot opwekking van de eigen energie over te gaan is volgens de heer Kloosterboer geno men naar aanleiding van de uitbrei ding die het bedrijf eind vorig jaar onderging Toen werd de opslagca paciteit, en als gevolg daarvan ook het machinepark, verdubbeld. Het bedrijf heeft optie op een tweede windturbine mei eenzelfde capaci teit. Afhankelijk van de ervaringen met de dinsdag geplaatste windmo len zal over ongeveer een jaar wor den besloten al dan niet over te gaan tot de aanschaf van een twee de exemplaar VLISSINGEN De vervoersmaat schappij Zuid-West-Nederland IZWN) gaat ervan uit, dat eind vol gend jaar een begin gemaa gemaakt wordt met het opruimen van een aantal knelpunten voor het openbaar vervoer op Walcheren. Het gaat daar bij vooral om knelpunten in Middel burg. De ZWN zou graag zien dat ook een aantal obstakels in Vlissingen uit de weg geruimd wordt. Daartoe ont breken voorlopig de financiële moge lijkheden. Een projectgroep (met daarin verte genwoordigers van onder de i gemeenten Vlissingen en Middelburg, provinciale - en rijkswaterstaat, de rijksverkeersinspectie en de ZWN) heeft zeer onlangs een rapport uitge bracht. waarin een aantal oplossingen wordt aangedragen voor een deel van de openbaar vervoerknelpunten op Walcheren. Die projectgroep werd in het leven geroepen omdat zegt ir. R. T. Water reus. chef van het bureau vervoer van de ZWN, met name de ZWN-agglome- ratielijnen 57 en 58 tussen Vlissingen Middelburg met nogal wat vertra gingen te kampen hebben. Er kwam een lijst van negentien knel punten uit de bus. Voor een groot deel van die problemen zou via verkeersre geltechniek een oplossing gevonden kunnen worden: bijvoorbeeld door verkeerslichten aan te passen en au tobussen te voorzien van apparatuur (het zogeheten Vetag-systeem) waar mee de chauffeur de stoplichten 'naar zijn hand kan zetten'. Bij enkele 'bott lenecks' zou bovendien iets aan de KOUDEKERKE - De Zeeuwse leden van de Nederlandse Politie bond (NPB) zullen mee doen aan eventuele ac ties tegen de salaris maatregelen die minis ter van binnenlandse zaken Rietkerk heeft voorgesteld voor 1984. Dit werd dinsdagmid dag door de provinciale raad van de NPB beslo ten tijdens een vergade ring in Koudekerke. Voorwaarde voor acties is wel dat het landelijk bestuur van de bond er om vraagt. De bijeen komst in Koudekerke werd bijgewoond door ongeveer dertig af gevaardigden (mensen van rijkspolitie en ge meentepoli tiekorpsen uit de gehele provincie Ook vertegenwoordi gers van dienstencom missies waren aanwezig. De politiemensen na men een resolutie aan die vandaag (woensdag) tijdens de landelijke bondsraadsvergadering van de NPB in Amers foort zal worden behan deld. Daarin staat dat de Zeeuwse provinciale raad collectieve acties van de NPB zal steunen tegen de salarisvoorstel- len van volgend jaar. ..Wij dulden geen extra bezuinigingen op onze salarissen aiuus ue re solutie. Overigens staat er ook in dat pas tot acties overgegaan zal moeten worden indien blijkt dat het overleg met minister van bin nenlandse zaken Riet kerk niets oplevert De resolutie werd met alge mene stemmen aan vaard. Een woordvoerder ver klaarde na afloop van de vergadering dat er aan verzet wordt gedacht dat verder gaat dan stiptheidsacties. Werk onderbrekingen. zo zei hij verder, moeten daar bij niet uitgesloten wor den. De Stationsbrug in Middelburg, een van de grootste knelpunten van het openbaar vervoer op Walcheren infrastructuur gesleuteld moeten wor den. De gemeente Vlissingen is - gezien haar financiële positie echter (in ieder geval voorlopig) niet in staat mee te werken aan de door de projectgroep geopperde oplossingen. De ZWN hoopt dat er in Middelburg wel het nodige bereikt kan worden Voor de problemen die het busverkeer in Middelburg ondervindt, heeft de projectgroep de volgende maatrege len uitgedokterd X de verkeersregeling op het Seis- plein moet geschikt gemaakt worden voor toepassing van het Vetag-sys teem, X de verkeersregeling bij de Schroe- weg Schroebrug moeten een 'groene golf krijgen met nog Weer aparte voorzieningen voor het busverkeer; X bij de Stationsbrug moet een voor ziening komen (een zogenaamde 'set- back-constructie waarmee een in een file rijdende bus de duur van de groene fase kan verlengen, X op het punt Statenlaan-Schroeweg moeten de verkeerslichten 'busbeinvloedirtg' krijgen. X bij het punt Stationsweg-Turfkaai is maast enkele voorzieningen op het gebied van de infrastructuur) op de Konmgsbrug een busbaan nodig: Daarnaast wordt bij Vlissingen. aan het eind van de A 58 en de kruising met de Sloeweg, de verkeerslichtenre geling aangepast. Deze kruising valt onder het beheer van rijkswaterstaat. De apparatuur, die de verkeerslichten hier regelt zal geschikt gemaakt wor den voor Vetag. De totale kosten, die gemoeid zijn met de uitvoering van de voor Middelburg genoemde oplossingen, bedragen ruim 1,1 miljoen gulden. Daarvan komt ruim 8.5 ton in aanmerking voor een subsidie van het ministerie van verkeer en waterstaat De gemeente Middelburg heeft inmiddels bij het ministerie een parkeer- en reisplan ingediend. In dat plan zijn onder meer de oplossingen voor de knelpunten Schroeweg Schroebrug en Stations brug opgenomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11