ZEELAND" ■Ook |na regels LPG-vervoer Belgische havens laar Kamermeerderheid wil soepele regeling voor mosselschepen Zeeuws kwaliteitsvee 'Betere zuivering afvalwater kolencentrale bij Borssele' Fruitpluk bedreigt buurtbus Waarde PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ivKADER 'HERZIENE GROTE BESCHIKKING' VALARM COLIJN bv Monumentaal protest PZC PAGINA 9 DINSDAG 27 SEPTEMBER 1983 MIDDELBURG De Middelburgse kunstenaar Leendert van der Pool protesteert op eigen wijze tegen de bezuinigingen die de minister van wvc wil doorvoeren op de 'Beeldende Kunstenaars Regeling' (BKR). Bo venaan de monumentale Koepoort in Middelburg heeft hij een spandoek opgehangen met de tekst 'BKR nood- zuinigingen op de BKR", zei Van der Pool maandag. „Toen spraken we af dat iedere Zeeuwse BKR-kunstenaar op eigen wijze individueel verder zou protesteren. Wat mijn collega's tot nu toe hebben gedaan weet ik niet, maar het spandoek op de Koepoort is mijn protest". Hoewel het spandoek er al enige tijd zaak'. Een koud kunstje, want Van hangt, heeft de gemeente Middelburg der Pool heeft de Koepoort - eigen- er tot nu toe niet op gereageerd. Op de dom van de gemeente Middelburg - gebruik als atelier. vraag hoelang het doek boven de poort blijft hangen, zegt Van der Pool resoluut. „Tot het helemaal kapot is" L L1 .aantai Zeeuwse kunstenaars £>at kan nog wei even duren, want de heeft begin deze maand in Den Haag protestblijk bestaat geheel uit plas- geprotesteerd tegen de dreigende be- ^iC Het Vervoer van LPG met gastankers toen het Baalhoekkanaal ter sprake H |s altijd een 'strijdpunt' geweest tus- kwam Geen enkele Kamerfractie ien Nederland en Belgie. waarbij de heeft nog behoefte aan dit kanaal dat Belgen nauwelijks bereid waren enige I agl Heb II Wee <Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Nederland en België zullen binnen enkele dagen een regeling bekendmaken die de vaart van LPG-tankers naar Nederlandse en Belgische havens via de VVesterschelde omvat. Het gaat om de zogenaamde Herziene Grote Beschikking. Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat zei maandag tijdens de behandeling van het structuurschema Vaarwegen in een uitgebreide commissievergadering in de Tweede Kamer dat de Neder lands-Belgische regeling 6 oktober zal ingaan. Zij verwacht dat de Beschikking nog dit jaar kunnen worden ondertekend. dwars door Oost-Zeeuwsch-Vlaande- ren Antwerpen beter bereikbaar moet maken. Dat kanaal hoeft voor ons Rglementering te aanvaarden. Dat lebben zij nu blijkbaar wel gedaan, zo leek uit de woorden van mevrouw Smit, na vragen van onder anderen de "merleden Eversdijk (CDA) en Te Idhuis (VVD). Volgens de minister a]n er nog slechts kleine juridische problemen op te lossen. a de herziene beschiking is in verge- ijking met de oorspronkelijke 'Grote 3eschikking' een regeling opgenomen die voorziet in een ononderbroken loorvaart van gastankers van en naar lederlandse en Belgische havens. Wat dat betreft is er geen discrimina- )als in het verleden, toen de n niets van regelingen wilden weten, wél het geval was Baaihoe k Mevrouw Smit wilde maandag niet het achterste van haar tong laten zien SYSTEMEN INBRAAK J BRAND VOOff.H OVERVAL WINKELDIEFSTAL I BEWAKING I/TBC BEVEILIGINGEN Lewestraat 43. Kloetinge, 01100-13720. ZEEUWSE WAARDE Het buurtbusproject Waarde kampt met een dreigend tekort aan chauffeurs. Reden hier van is het oogstseizoen van fruit, dat is aangebroken. De vrijwilli gers, die zich normaal gesproken zonder problemen opwerpen als chauffeur, hebben de komende tijd hun handen vol aan het plukken van hard fruit. Uit ervaring weten de mensen van het project, dat het gedurende de oogst moeilijk blijkt Niet alleen is er een dreigend te- hel busschema te handhaven. In kort aan chauffeurs, ook de passa- voorgaande jaren vielen geregeld giers dienen zich slechts matig werd bemand. In 1979 maakte de buurtbus voor het eerst zijn route Die is nog altijd hetzelfde. Vier keer per dag rijdt de bus heen en weer naar het station in Krabbendijke en zes keer per dag naar Kruinin- gen en terug. Gemiddeld is behoef te aan een groep van twintig vrij willigers, die de bus willen rijden. Weinig passagiers ritten uit. Voorzitter J. Jansen van het buurt- comité wijst erop dat het vooral voor bejaarde mensen uit Waarde een handicap is, wanneer de bus niet rijdt Zij zijn als belangrijkste gebruiker doorgaans op dit enige openbaar vervoermiddel in het dorp aangewezen. Sommigen zou den al verklaard hebben te verhui zen naar een ander dorp in Rei- merswaal, wanneer de buurtbus zou verdwijnen. Jansen zoekt deze weken dan ook naarstig naar nieu we chauffeurs, teneinde het uitval len van ritten te voorkomen Zo'n zeven jaar geleden kwam het idee van een buurtbus voor het eerst ter sprake in Waarde. Het toenmalige leefbaarheidscomité in het dorp zette er zich - nadat bleek aan. Ter illustratie: het vorig sei zoen maakten 2945 passagiers ge bruik van 2500 ritten. Dat is een gemiddelde van 1,18 passagier per rit. Niet voor niets siert een oproep het busje met de tekst: 'Aan het publiek een kort vermaan: doe elk klusje met het busje, anders is bet het straks gedaan'. Het gebrek aan passagiers zorgde ervoor dat het comité twee weken geleden rond de tafel ging zitten om zich eens ernstig over het voort bestaan van de buurtbus te buigen Stoppen of doorgaan, was de vraag. Het werd uiteindelijk het laatste De aanwezigen achtten het busje toch een noodzakelijke voorziening voor het dorp, temeer omdat open baar vervoer verder ontbreekt. En kun je eigenlijk grote aantallen buspassagiers verwachten in een dat er volop belangstelling was - dorp met circa 1000 inwoners? samen met het gemeentebestuur Voorzitter Jansen vindt van niet. voor in De vervoersmaatschappij „Zelfs de grote bussen van de AMZ AMZ stelde na drie jaar een busje in Goes zie je soms leeg voorbij beschikbaar, dat door vrijwilligers rijden", geeft hij aan niet, zei PvdA-er Kees Zijlstra bijvoor beeld. En Eversdijk (CDA) constateer de met vreugde dat het kanaal zelf niet in het structuurschema vaarwe gen is opgenomen. Ook Te Veldhuis (VVD) stelde vragen in die richting. Aanleiding voor hen werd mede ge vormd door het feit dat mevrouw Smit zelf bij de opening van een zuiveringsinstallatie bij Bath met zo veel woorden heeft gezegd dat de Belgen niet op Nederlandse medewer king bij de uitvoering van hun plan nen om de vaargeul m de Westerschel- de te verdiepen kunnen rekenen als zij behalve het Maaswater ook het Wes- terscheldewater niet reinigen Er ligt een direct verband: als de Belgen de vaargeul willen verdiepen, betekent dat dat zij hun verlangens naar het Baalhoekkanaal in de ijskast zetten En als zij Nederlandse mede werking willen verkrijgen, zullen ook zij hun waterkwaliteit-verbeterende maatregelen moeten treffen Onderdeel Mevrouw Smit ging niet diep op deze kwestie in. maar wees de Kamer met nadruk op het feit dat de onderhan delingen met Belgiè nog gaande zijn. Al te boude uitspraken kan zij dan ook niet gebruiken. Zij stelde overi gens dat zij door te wijzen op de Belgische plicht het Westcrschelde- watcr te zuiveren géén nieuw ele ment heeft geïntroduceerd. Die plicht is onderdeel van het zoge naamde Bath-verdrag. zei zij. Mevrouw Smit wees erop dat de Bel gen. wanneer zij bepaalde zaken - de verdieping van de vaargeul dus - als belangrijk voorstellen, ook moeten weten dat Nederland aan andere za ken - de verbetering van de waterkwa liteit - veel belang hecht. ..De liefde kan niet van eén kant komen zei de minister. Zij liet tot slot na een vraag van het D'66-Kamerlid Dick Tommei weten dat de verbredingswerken aan het Kanaal door Zuid-Beveland en de daarbij horende verbetering van het sluizencomplex bij Hanswecrt vol gens het nu geldende, ietwat uitge rekte tijdsschema zullen worden uit gevoerd. Kampioenskoe 'Ouste' met haar eigenaar F. de Dobbelaere. TERNEUZEN Zeeuwsch-Vlaan- deren heeft sinds enkele dagen twee nationale kampioenen. De stier 'Tinson' en de koe 'Ouste' werden op de jaarlijkse Utrechtse vee- en paardendagen uitgeroepen tot Nederlands beste in hun soort. De Zeeuws-Vlaamse kampioenen zijn beide van het Franse Limou- sinras. 'Tinson' is eigendom van A. J Mol uit Hoek. Hij importeerde de stier twee jaar geleden uit Frankrijk. Het beest een zwaargewicht van ruim werd pas twaalf jaar geleden inge- 1100 kilo, is viereneenhalf jaar oud. voerd. De stamboek van het ras De koe 'Ouste' graast kilometers dateert van 1886. De Limousin ken- verder in de weide van F. de Dobbe- merkt zich door de rode kleur. De laere in IJzendijke. Zij werd vijfjaar koe kalft gemakkelijk, is zeer geleden in Frankrijk geboren en vruchtbaar, snelgroeiend en ideaal eveneens door de eigenaar in Neder- als zoogkoe. Het ras levert tenslotte land ingevoerd, samen met haar kwaliteitsvlees. De eigenaren van ouders De vader van 'Ouste' be- de nationale kampioenen ontvin- haalde overigens vorig jaar het na- gen afgelopen vrijdag in Utrecht uonale kampioenschap een porseleinen bord uit Limoges Het Limousin-vee is een voor Neder- Mol behaalde overigens ook eerste land nog vrij onbekend ras. Het prijzen van zijn kalveren. De bekroonde stier Tinsonmet eigenaar AJ Mol 'BUITENOM VAREN ONDER VOORWAARDEN' Borden Dat was dus maandag bijna misgelopen met de festiviteiten rond de ingebruikneming van de nieuwe offsetpers van dit blad Om het de bezoekers makke lijk te maken was vanwege dit bedrijf gezorgd voor enige be wegwijzering. Aan voorzienin gen van openbaar nut, zoals lantaarnpalen, was een in kunststof uitgevoerd heer be vestigd, die wees welke kant men opmoest Daar was. wij benadrukken dat, toestemming voor ge vraagd. Aan de gemeentepoli tie van Vlissingen Die vond het goed Maar maandagmorgen sloe gen functionarissen van de rijkswaterstaat toe Ze maak ten aanstalten de wegwijzers te verwijderen Waardoor de PZC een goede kans liep haar bezoekers de veerhaven te zien inrijden Na wat heen en weer gepraat, bleek de waterstaat te vermur wen Maar wij weten het voor ultijd. als het gaat om het aanbren gen van borden langs de open- bare weg: de waterstaat be- f. paalt wat er staat. Mevrouw Jansen - één van de vrijwilligers - vertrekt voor een rit met de buurtbus. iVan onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat mosselsche pen in bijzondere gevallen de moge lijkheid krijgen om buitenom, over de Noordzee, van de Waddenzee naar Zeeland te varen zonder dat zij be keurd worden. Dat meerderheids standpunt staat in een motie van het VVD-Tweede-Kamerlid mr Jan te Veldhuis en is mede ondertekend door drs Huib Eversdijk (cda) en ir H. van Rossum (sgp). Al zijn goede be doelingen ten spijt mocht Te Veld huis zijn motie maandag bij de be handeling van het Structuurschema Vaarwegen niét indienen. Zij had niet zoveel met die vaarwegen te maken en werd builen de orde ver klaard. Te Veldhuis, Eversdijk en Van Ros sum - en hun fracties - willen dat mosselschepen de korte route over de Noordzee richting Zeeland kunnen nemen Mosselschepen doen dat ove rigens al, maar worden vaak bekeurd omdat zij niet in het bezit van een zogenaamd certificaat zijn. Wat dat betreft bestaat er een vorm van onge lijkheid. zei Te Veldhuis maandag Immers, jachtjes en surfers mogen ongehinderd de zee op, maar mossel schepen met Die moeten over de binnenwateren en dat kost hun 6 tot 8 uur extra tijd Vooral in de zomer kan dat vervelend zijn, want dan kan de lading vlug haar kwaliteit verliezen. De drie Kamerleden vinden het onzin om zo streng tegen de mosselschepen op te treden. Tot '78 was er niets aan de hand. maar daarna werd het varen over de Noordzee zonder certificaat verboden. Volgens Te Veldhuis is zo'n certificaatseis vooral gebaseerd op de veiligheidsaspecten ten behoeve van de bemanning. Mosselschepen wor den echter vaak alleen door eigenaren en vennoten gevaren Er is alle reden om wat soepeler te zijn, vinden de drie Kamerleden dan ook, zeker nu er nooit sprake is geweest van een ongeval waarbij mosselschepen betrokken waren. Daarom zou onder speciale omstan digheden buitenomvaren mogelijk moeten zijn: als het warmer is dan 25 graden, als de windkracht niet groter is dan vier. en als er zich geen 'echte' bemanningsleden aan boord bevin den. Al die voorwaarden had Te Veldhuis in zijn motie opgesomd, maar zonder succes. Het ging maandag immers over vaarwegen, en niet over het gebruik ervan, laat staan dat. de Noordzee in het geding kwam Com- missievoorzitte Frits Castricum vroeg Te Veldhuis c.s dan ook de motie op een ander moment in te dienen Dat zullen zij ook doen De signaalwerking is echter inmiddels een feiL VLISSINGEN De Vereniging Milieuhygiëne Zeeland iV.MZ) en hel Zeeuws Coordinatieorgaan voor natuur- en landschapsbescherming (ZCOl hebben bij de minister van verkeer en waterstaat bezwaar gemaakt tegen hel verlenen van een vergunning op grond van de wel verontreiniging oppervlaktewater aan de nv Provinciale Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM). Het bezwaar geldt de nieuwe kolencentrale in Borssele die ontstaat na de ombouw van de olie- en gasgestookte centrales. Het bezwaar heeft vooral betrekking op het lozen van afvalwater in de Westerschelde afkomstig van de rookgasontzwavelingsinstallatie, waarin zich verboden zware metalen bevinden, zoals kwik en cadmium en dergelijke Volgens de beide milieu-organisaties past de PZEM niet de meest juiste zuivering toe. Omdat een 100 procent zuivering van net alvaiwatei mogelijk is vinden de twee organisaties dat de vergunning niet verleend moet wor den Ook tegen de hoge temperaturen van het te lozen koelwater maken de verenigingen ernstig bezwaar. Door deze lozing stijgt de temperatuur van het te lozen water tepzichte van liet in te nemen water met 14 graden en dat is tegen de richtlijnen die gelden voor lozing van koelwa ter voor kolencentrales in Nederland.De milieuverenigin gen vragen de minister niet van deze eisen af te wijken en de vergunning dus met te verlenen. De VMZ en het ZCO hebben bij het provinciaal bestuur van Zeeland ook bezwaar gemaakt tegen het verlenen van de andere benodigde vergunningen, die nodig zijn om de gas- en oliegestookte centrales van de PZEM in Borssele om te bouwen tot een kolencentrale.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9