ZEELAND"
■Ook
|na
regels LPG-vervoer
Belgische havens
laar
Kamermeerderheid wil soepele
regeling voor mosselschepen
Zeeuws kwaliteitsvee
'Betere zuivering afvalwater
kolencentrale bij Borssele'
Fruitpluk bedreigt
buurtbus Waarde
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ivKADER 'HERZIENE GROTE BESCHIKKING'
VALARM
COLIJN bv
Monumentaal protest
PZC
PAGINA 9
DINSDAG 27 SEPTEMBER 1983
MIDDELBURG De Middelburgse
kunstenaar Leendert van der Pool
protesteert op eigen wijze tegen de
bezuinigingen die de minister van
wvc wil doorvoeren op de 'Beeldende
Kunstenaars Regeling' (BKR). Bo
venaan de monumentale Koepoort in
Middelburg heeft hij een spandoek
opgehangen met de tekst 'BKR nood-
zuinigingen op de BKR", zei Van der
Pool maandag. „Toen spraken we af
dat iedere Zeeuwse BKR-kunstenaar
op eigen wijze individueel verder zou
protesteren. Wat mijn collega's tot nu
toe hebben gedaan weet ik niet, maar
het spandoek op de Koepoort is mijn
protest".
Hoewel het spandoek er al enige tijd
zaak'. Een koud kunstje, want Van hangt, heeft de gemeente Middelburg
der Pool heeft de Koepoort - eigen- er tot nu toe niet op gereageerd. Op de
dom van de gemeente Middelburg -
gebruik als atelier.
vraag hoelang het doek boven de
poort blijft hangen, zegt Van der Pool
resoluut. „Tot het helemaal kapot is"
L L1 .aantai Zeeuwse kunstenaars £>at kan nog wei even duren, want de
heeft begin deze maand in Den Haag protestblijk bestaat geheel uit plas-
geprotesteerd tegen de dreigende be- ^iC
Het Vervoer van LPG met gastankers toen het Baalhoekkanaal ter sprake
H |s altijd een 'strijdpunt' geweest tus- kwam Geen enkele Kamerfractie
ien Nederland en Belgie. waarbij de heeft nog behoefte aan dit kanaal dat
Belgen nauwelijks bereid waren enige
I agl
Heb
II Wee
<Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Nederland en België zullen binnen enkele dagen een regeling bekendmaken die
de vaart van LPG-tankers naar Nederlandse en Belgische havens via de VVesterschelde
omvat. Het gaat om de zogenaamde Herziene Grote Beschikking. Minister Smit-Kroes van
verkeer en waterstaat zei maandag tijdens de behandeling van het structuurschema
Vaarwegen in een uitgebreide commissievergadering in de Tweede Kamer dat de Neder
lands-Belgische regeling 6 oktober zal ingaan. Zij verwacht dat de Beschikking nog dit jaar
kunnen worden ondertekend.
dwars door Oost-Zeeuwsch-Vlaande-
ren Antwerpen beter bereikbaar moet
maken. Dat kanaal hoeft voor ons
Rglementering te aanvaarden. Dat
lebben zij nu blijkbaar wel gedaan, zo
leek uit de woorden van mevrouw
Smit, na vragen van onder anderen de
"merleden Eversdijk (CDA) en Te
Idhuis (VVD). Volgens de minister
a]n er nog slechts kleine juridische
problemen op te lossen.
a de herziene beschiking is in verge-
ijking met de oorspronkelijke 'Grote
3eschikking' een regeling opgenomen
die voorziet in een ononderbroken
loorvaart van gastankers van en naar
lederlandse en Belgische havens.
Wat dat betreft is er geen discrimina-
)als in het verleden, toen de
n niets van regelingen wilden
weten, wél het geval was
Baaihoe k
Mevrouw Smit wilde maandag niet
het achterste van haar tong laten zien
SYSTEMEN
INBRAAK
J BRAND
VOOff.H OVERVAL
WINKELDIEFSTAL
I BEWAKING
I/TBC
BEVEILIGINGEN
Lewestraat 43. Kloetinge, 01100-13720.
ZEEUWSE
WAARDE Het buurtbusproject
Waarde kampt met een dreigend
tekort aan chauffeurs. Reden hier
van is het oogstseizoen van fruit,
dat is aangebroken. De vrijwilli
gers, die zich normaal gesproken
zonder problemen opwerpen als
chauffeur, hebben de komende tijd
hun handen vol aan het plukken
van hard fruit. Uit ervaring weten
de mensen van het project, dat het
gedurende de oogst moeilijk blijkt Niet alleen is er een dreigend te-
hel busschema te handhaven. In kort aan chauffeurs, ook de passa-
voorgaande jaren vielen geregeld giers dienen zich slechts matig
werd bemand. In 1979 maakte de
buurtbus voor het eerst zijn route
Die is nog altijd hetzelfde. Vier keer
per dag rijdt de bus heen en weer
naar het station in Krabbendijke
en zes keer per dag naar Kruinin-
gen en terug. Gemiddeld is behoef
te aan een groep van twintig vrij
willigers, die de bus willen rijden.
Weinig passagiers
ritten uit.
Voorzitter J. Jansen van het buurt-
comité wijst erop dat het vooral
voor bejaarde mensen uit Waarde
een handicap is, wanneer de bus
niet rijdt Zij zijn als belangrijkste
gebruiker doorgaans op dit enige
openbaar vervoermiddel in het
dorp aangewezen. Sommigen zou
den al verklaard hebben te verhui
zen naar een ander dorp in Rei-
merswaal, wanneer de buurtbus
zou verdwijnen. Jansen zoekt deze
weken dan ook naarstig naar nieu
we chauffeurs, teneinde het uitval
len van ritten te voorkomen
Zo'n zeven jaar geleden kwam het
idee van een buurtbus voor het
eerst ter sprake in Waarde. Het
toenmalige leefbaarheidscomité in
het dorp zette er zich - nadat bleek
aan. Ter illustratie: het vorig sei
zoen maakten 2945 passagiers ge
bruik van 2500 ritten. Dat is een
gemiddelde van 1,18 passagier per
rit. Niet voor niets siert een oproep
het busje met de tekst: 'Aan het
publiek een kort vermaan: doe elk
klusje met het busje, anders is bet
het straks gedaan'.
Het gebrek aan passagiers zorgde
ervoor dat het comité twee weken
geleden rond de tafel ging zitten
om zich eens ernstig over het voort
bestaan van de buurtbus te buigen
Stoppen of doorgaan, was de vraag.
Het werd uiteindelijk het laatste
De aanwezigen achtten het busje
toch een noodzakelijke voorziening
voor het dorp, temeer omdat open
baar vervoer verder ontbreekt. En
kun je eigenlijk grote aantallen
buspassagiers verwachten in een
dat er volop belangstelling was - dorp met circa 1000 inwoners?
samen met het gemeentebestuur Voorzitter Jansen vindt van niet.
voor in De vervoersmaatschappij „Zelfs de grote bussen van de AMZ
AMZ stelde na drie jaar een busje in Goes zie je soms leeg voorbij
beschikbaar, dat door vrijwilligers rijden", geeft hij aan
niet, zei PvdA-er Kees Zijlstra bijvoor
beeld. En Eversdijk (CDA) constateer
de met vreugde dat het kanaal zelf
niet in het structuurschema vaarwe
gen is opgenomen. Ook Te Veldhuis
(VVD) stelde vragen in die richting.
Aanleiding voor hen werd mede ge
vormd door het feit dat mevrouw
Smit zelf bij de opening van een
zuiveringsinstallatie bij Bath met zo
veel woorden heeft gezegd dat de
Belgen niet op Nederlandse medewer
king bij de uitvoering van hun plan
nen om de vaargeul m de Westerschel-
de te verdiepen kunnen rekenen als zij
behalve het Maaswater ook het Wes-
terscheldewater niet reinigen
Er ligt een direct verband: als de
Belgen de vaargeul willen verdiepen,
betekent dat dat zij hun verlangens
naar het Baalhoekkanaal in de ijskast
zetten En als zij Nederlandse mede
werking willen verkrijgen, zullen ook
zij hun waterkwaliteit-verbeterende
maatregelen moeten treffen
Onderdeel
Mevrouw Smit ging niet diep op deze
kwestie in. maar wees de Kamer met
nadruk op het feit dat de onderhan
delingen met Belgiè nog gaande zijn.
Al te boude uitspraken kan zij dan
ook niet gebruiken. Zij stelde overi
gens dat zij door te wijzen op de
Belgische plicht het Westcrschelde-
watcr te zuiveren géén nieuw ele
ment heeft geïntroduceerd. Die
plicht is onderdeel van het zoge
naamde Bath-verdrag. zei zij.
Mevrouw Smit wees erop dat de Bel
gen. wanneer zij bepaalde zaken - de
verdieping van de vaargeul dus - als
belangrijk voorstellen, ook moeten
weten dat Nederland aan andere za
ken - de verbetering van de waterkwa
liteit - veel belang hecht. ..De liefde
kan niet van eén kant komen zei de
minister.
Zij liet tot slot na een vraag van het
D'66-Kamerlid Dick Tommei weten
dat de verbredingswerken aan het
Kanaal door Zuid-Beveland en de
daarbij horende verbetering van het
sluizencomplex bij Hanswecrt vol
gens het nu geldende, ietwat uitge
rekte tijdsschema zullen worden uit
gevoerd.
Kampioenskoe 'Ouste' met haar eigenaar F. de Dobbelaere.
TERNEUZEN Zeeuwsch-Vlaan-
deren heeft sinds enkele dagen
twee nationale kampioenen. De
stier 'Tinson' en de koe 'Ouste'
werden op de jaarlijkse Utrechtse
vee- en paardendagen uitgeroepen
tot Nederlands beste in hun soort.
De Zeeuws-Vlaamse kampioenen
zijn beide van het Franse Limou-
sinras.
'Tinson' is eigendom van A. J Mol
uit Hoek. Hij importeerde de stier
twee jaar geleden uit Frankrijk. Het
beest een zwaargewicht van ruim werd pas twaalf jaar geleden inge-
1100 kilo, is viereneenhalf jaar oud. voerd. De stamboek van het ras
De koe 'Ouste' graast kilometers dateert van 1886. De Limousin ken-
verder in de weide van F. de Dobbe- merkt zich door de rode kleur. De
laere in IJzendijke. Zij werd vijfjaar koe kalft gemakkelijk, is zeer
geleden in Frankrijk geboren en vruchtbaar, snelgroeiend en ideaal
eveneens door de eigenaar in Neder- als zoogkoe. Het ras levert tenslotte
land ingevoerd, samen met haar kwaliteitsvlees. De eigenaren van
ouders De vader van 'Ouste' be- de nationale kampioenen ontvin-
haalde overigens vorig jaar het na- gen afgelopen vrijdag in Utrecht
uonale kampioenschap een porseleinen bord uit Limoges
Het Limousin-vee is een voor Neder- Mol behaalde overigens ook eerste
land nog vrij onbekend ras. Het prijzen van zijn kalveren.
De bekroonde stier Tinsonmet eigenaar AJ Mol
'BUITENOM VAREN ONDER VOORWAARDEN'
Borden
Dat was dus maandag bijna
misgelopen met de festiviteiten
rond de ingebruikneming van
de nieuwe offsetpers van dit
blad
Om het de bezoekers makke
lijk te maken was vanwege dit
bedrijf gezorgd voor enige be
wegwijzering. Aan voorzienin
gen van openbaar nut, zoals
lantaarnpalen, was een in
kunststof uitgevoerd heer be
vestigd, die wees welke kant
men opmoest
Daar was. wij benadrukken
dat, toestemming voor ge
vraagd. Aan de gemeentepoli
tie van Vlissingen Die vond
het goed
Maar maandagmorgen sloe
gen functionarissen van de
rijkswaterstaat toe Ze maak
ten aanstalten de wegwijzers
te verwijderen Waardoor de
PZC een goede kans liep haar
bezoekers de veerhaven te
zien inrijden
Na wat heen en weer gepraat,
bleek de waterstaat te vermur
wen
Maar wij weten het voor ultijd.
als het gaat om het aanbren
gen van borden langs de open-
bare weg: de waterstaat be- f.
paalt wat er staat.
Mevrouw Jansen - één van de vrijwilligers - vertrekt voor een rit met de
buurtbus.
iVan onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Een meerderheid in de
Tweede Kamer wil dat mosselsche
pen in bijzondere gevallen de moge
lijkheid krijgen om buitenom, over
de Noordzee, van de Waddenzee naar
Zeeland te varen zonder dat zij be
keurd worden. Dat meerderheids
standpunt staat in een motie van het
VVD-Tweede-Kamerlid mr Jan te
Veldhuis en is mede ondertekend
door drs Huib Eversdijk (cda) en ir H.
van Rossum (sgp). Al zijn goede be
doelingen ten spijt mocht Te Veld
huis zijn motie maandag bij de be
handeling van het Structuurschema
Vaarwegen niét indienen. Zij had
niet zoveel met die vaarwegen te
maken en werd builen de orde ver
klaard.
Te Veldhuis, Eversdijk en Van Ros
sum - en hun fracties - willen dat
mosselschepen de korte route over de
Noordzee richting Zeeland kunnen
nemen Mosselschepen doen dat ove
rigens al, maar worden vaak bekeurd
omdat zij niet in het bezit van een
zogenaamd certificaat zijn. Wat dat
betreft bestaat er een vorm van onge
lijkheid. zei Te Veldhuis maandag
Immers, jachtjes en surfers mogen
ongehinderd de zee op, maar mossel
schepen met
Die moeten over de binnenwateren
en dat kost hun 6 tot 8 uur extra tijd
Vooral in de zomer kan dat vervelend
zijn, want dan kan de lading vlug haar
kwaliteit verliezen.
De drie Kamerleden vinden het onzin
om zo streng tegen de mosselschepen
op te treden. Tot '78 was er niets aan
de hand. maar daarna werd het varen
over de Noordzee zonder certificaat
verboden. Volgens Te Veldhuis is zo'n
certificaatseis vooral gebaseerd op de
veiligheidsaspecten ten behoeve van
de bemanning. Mosselschepen wor
den echter vaak alleen door eigenaren
en vennoten gevaren
Er is alle reden om wat soepeler te
zijn, vinden de drie Kamerleden dan
ook, zeker nu er nooit sprake is
geweest van een ongeval waarbij
mosselschepen betrokken waren.
Daarom zou onder speciale omstan
digheden buitenomvaren mogelijk
moeten zijn: als het warmer is dan 25
graden, als de windkracht niet groter
is dan vier. en als er zich geen 'echte'
bemanningsleden aan boord bevin
den.
Al die voorwaarden had Te Veldhuis
in zijn motie opgesomd, maar zonder
succes. Het ging maandag immers
over vaarwegen, en niet over het
gebruik ervan, laat staan dat. de
Noordzee in het geding kwam Com-
missievoorzitte Frits Castricum vroeg
Te Veldhuis c.s dan ook de motie op
een ander moment in te dienen Dat
zullen zij ook doen De signaalwerking
is echter inmiddels een feiL
VLISSINGEN De Vereniging Milieuhygiëne Zeeland
iV.MZ) en hel Zeeuws Coordinatieorgaan voor natuur- en
landschapsbescherming (ZCOl hebben bij de minister
van verkeer en waterstaat bezwaar gemaakt tegen hel
verlenen van een vergunning op grond van de wel
verontreiniging oppervlaktewater aan de nv Provinciale
Zeeuwse Energie Maatschappij (PZEM).
Het bezwaar geldt de nieuwe kolencentrale in Borssele die
ontstaat na de ombouw van de olie- en gasgestookte
centrales. Het bezwaar heeft vooral betrekking op het
lozen van afvalwater in de Westerschelde afkomstig van
de rookgasontzwavelingsinstallatie, waarin zich verboden
zware metalen bevinden, zoals kwik en cadmium en
dergelijke
Volgens de beide milieu-organisaties past de PZEM niet
de meest juiste zuivering toe. Omdat een 100 procent
zuivering van net alvaiwatei mogelijk is vinden de twee
organisaties dat de vergunning niet verleend moet wor
den
Ook tegen de hoge temperaturen van het te lozen
koelwater maken de verenigingen ernstig bezwaar. Door
deze lozing stijgt de temperatuur van het te lozen water
tepzichte van liet in te nemen water met 14 graden en dat
is tegen de richtlijnen die gelden voor lozing van koelwa
ter voor kolencentrales in Nederland.De milieuverenigin
gen vragen de minister niet van deze eisen af te wijken en
de vergunning dus met te verlenen.
De VMZ en het ZCO hebben bij het provinciaal bestuur
van Zeeland ook bezwaar gemaakt tegen het verlenen van
de andere benodigde vergunningen, die nodig zijn om de
gas- en oliegestookte centrales van de PZEM in Borssele
om te bouwen tot een kolencentrale.