DELTAWERKEN MENSENWERK MANUS spionage HET 'GROTE BELOEREN' IS NIET ZONDER RISICO schaap met veel poten in de oosterschelde De stemming in het bedieningshuis van de Manus is verre van opgewekt. Strakke gezichten en gedempt gemopper. Het zit niet mee. Aan de noordelijke damaanzet van het Iwerkeiland Roggenplaat moeten elementen worden geplaatst voor het bruggehoofd van de stormvloedkering. De onderkant van zo'n bruggehoofd bestaat uit zeven grote betonnen jringen, die in een U-vorm moeten worden neergezet. In totaal zijn voor de zes bruggehoofden die in de pijlerdam zijn opgenomen (twee in ieder sluitgat) tweeënveertig van die ringen nodig. Maar bij de plaatsing van de eerste de beste zit het al tegen. De Manus cn de eraan vastgemaakte na er bijvoorbeeld een steenstorter neer vier mensen hem ergens nodig aan vast maakt zodat deze precies op hebben, dan moet je er dus drie de juiste plek zijn lading kan lossen, teleurstellen Het is dan gewoon een Of. bij het neerzetten van de brugge- kwestie van goed overleg om na te hoofdrmgen. een drijvende bok De gaan waar hij het dringendst naar toe Manus heeft een kloeke kraan en een moet". De vervaardiging van een zware lier aan boord om de grote planning voor de Manus wordt nog nkers on tp kunnpn t.illpn waaraan ppit; cv tra hemr>»ilnlrl Hnni-hat clnnli. drijvende bok Taklift III bewegen op de deining heen en weer. De ring in de lakeis van de bok maakt precies dezelfde beweging, maar dan in de tegengestelde richting. Zet 'm dan maar eens op de juiste plaats. „Ik heb er goed de klere in", laat uitvoerder J. Ome Jan') van Oostzanen weten. Via een portofoon heeft hij contact met de man aan de lieren van de bok en met nkers op te kunnen tillen, waaraan de werkschepen hun verhaallieren vastmaken. De zwaarste van die an kers wegen 40 ton De kraan kan ook n meetwagen die de exacte positie voor andere hijskarweien worden ïn- moet bepalen. „OK Willem en niet gezet Met een trilplaat van 80 ton zo chagrijnig, anders donder je maar verdicht de Manus de steenbestortin- op", zegt Van Oostzanen in de porto- gen die om de voet van de pijlers loon. En als Willem tegenwerpingen worden aangebracht. Hij wordt ook eens extra bemoeilijkt doordat slech te weersomstandigheden het werk on mogelijk kunnen maken. Verweert „Dat heb je hier nu eenmaal. Als je achter Maastricht werkt, heb je daar oud-gediende en vletten, het regelen van allerlei transporten, de controle op de beton ning in het westelijk deel van de Oosterschelde en de supervisie over de gang van zaken in de verschillende werkhavens. De meeste medewerkers in de natte sector hebben diensten van twaalf uur op en twaalf uur af. waarbij ze na een week werken een week vrij zijn Verweert hoort bij de kaderfunct.innarissen die zoals hii dat noemt, een'Chinese wacht lopen' Dat betekent er zijn als het nodig is De hoofduitvoerder verblijft door de week na zijn vaak lange werkdagen in een woonbarak en in het weekeinde gaat de semafoon mee naar huis. En als er iets aan de hand is. dan komt hij Dat spreekt voor hem vanzelf Op de veronderstelling dat zijn salaris wel in overeenstemming zal zijn met dit ongemak antwoordt Verweert met een gnjnzend gezicht „Dat betwijfel ik' maakt, klinkt het laconiek: „Dat ma ken wij hier op de brug wel uit" De weersomstandigheden hadden bij het plaatsen van de allereerste brug- gehoofdring wel wat gunstiger kun nen zijn. De deining is op de Manus goed merkbaar 's Morgens bij de voorbereidingen voor het karwei werd Verweert (53) is een oudgediende in het Deltagebied. Zestien jaar geleden werkte de Sliedrechtcr al mee aan de bouw van de Brouwersdam. Daarna kwam hij bij de afsluiting van de Oosterschelde. Hij heeft het allemaal meegemaakt: de inspanningen om de dam in 1978 gereed te hebben, de herbezinning op op de rand van werkbaar weer Van- hoofduitvoerder natte sector van de de manier waarop het Oosterschelde gebruikt bij het zogenaamde uitvlak ken van de damaanzetten op de plaats waar de bruggehoofden moe ten komen te staan Tenslotte is de Manus voorzien van de nodige meet apparatuur en hij kan ook nog dienst doen als duikponton. „Dat is geen schaap met vijf poten, maar met een 7 miljoen windkracht. 5 gemeten. Dat is precies stuk of negen', stelt C Verweert. daar dat de tien mannen in het bedie- aannemerscombinatie, tevreden vast. mngshuis van de Manus met bezorgde In tegenstelling lot de meeste andere gezichten naar het trage heen-en-weer bijzondere vaar- en werktuigen is de geslinger van de ring kijken. Maar Manus niet het eigendom van rijkswa- achteraf valt het allemaal nog best terstaat. Dosbouw heeft de ponton mee. Iets later dan de bedoeling was voor eigen rekening gebouwd, waarbij komt de ring toch keurig op zijn ervan werd uitgegaan dat voor plaats te staan, enkele uren later gevolgd door de tweede. uitzondering veelzijdig stuk gereedschap in de toe komst ook buiten de Oosterschelde wel bestemmingen te vinden zullen zijn. van de weinige hphppr de regel dat alle uc,lcc' werktuigen die in worden de storm- laam dra- De Manus is leite meer de matten Verweert en H. Klatter de laatste voor rijkswaterstaats Deltadienst voeren het beheer over de Manus Dat is niet altijd even gemakkelijk Door het grote aantal taken dat de ponton kan verrichten, wordt vaak vanuit verschillende onderdelen van de pij- lerdambouw gelijktijdig een beroep gebied het best beveiligd zou kunnen worden en de beslissing om geen dichte dam maar een stormvloedke ring te bouwen In dat veranderings proces kreeg Verweert op een gegeven moment de zinkstukken en de pylo nen voor de kabelbaan op te ruimen aan de totstandkoming waarvan hij zelf had meegewerkt. „Dat ging toen wel even aan mijn hart. Afbreken wat je zelf hebt helpen opbouwen is niet leuk", constateert hij terugblikkend. „Als de opdrachtgever bij wijze van spreken zegt we sluiten die Ooster schelde af met kokosnoten, dan heb je dat in de aannemenj vanzelfsprekend gewoon te doen. Maar het gaf toch een teleurstelling toen we alles voor de dichte dam weer moesten afbreken Verweert haast zich daarbij te verze keren dat de bouw van de pijlerdam uit technisch oogpunt een stuk inte- 7,0 niet van alle dan toch vel van veel markten thuis. De 50 m lange en 20 m brede ponton is uitge est voor een reeks uiteenlopende 'aken. In de allereerste plaats is de Manus een afvierponton. Dat wil zeg- ?en dat hij met behulp van zijn acht lieren nauwkeurig positie kiest, waar op de Manus gedaan. „Het is zonder ressanter is dan de oorspronkelijk meer het meest besproken vaartuig geprojecteerde dam. dat we hier hebben. Iedereen heeft het wel ergens voor nodig", aldus Klatter. Dit brengt met zich mee dat het niet eenvoudig is een planning te maken Als hoofduitvoerder natte sector is Verweert wat de breedte van zijn taak betreft goed vergelijkbaar met de Ma nus. Hij houdt zich ook met veel Het manusje van alles we bedoelen nu weer de ponton en niet de hoofd uitvoerder heeft ruwweg 7 miljoen gulden gekost Klatter. „Je begint met een dooie ponton en wat draden en die stoffeer je naar gelang de behoefte met allerlei voorzieningen Zo wordt het op den duur heel wat" De medewerker van rijkswaterstaat beschouwt de installatie van de tril plaat aan boord van de Manus als de belangrijkste stoffering van de pon ton Deze zogenaamde verdichtings eenheid zit er nog maar pas op Trillen onder water blijkt een moeilijke zaak te zijn Dat. is misschien een van de redenen waarom in Nederland de op dracht niet kon worden gegeven voor de vervaardiging van de trilplaat. Een Duits bedrijf heeft hem nu geleverd Met stapjes van vier bij vier meter trilt de vcrdichtmgseenheid de steen- bestortingen rondom de pijlervoet, de eronder liggende flmderingsmatten en de tussen de matten in aange brachte bestortingen. algedekt door een zogeheten grindwiepenmat. aan. De eerste proeven ermee stemden tot tevredenheid. De verwachtingen over deze nieuwe poot van het al van zoveel ledematen voorziene schaap zjjn hooggespannen. FotoWim Riemens voor de mzet van de Manus „Hij kan uiteenlopende zaken bezig: de veran- natuurlijk maar op één plaats tegelijk zijn", zegt Verweert nuchter. „Wan- kering van de werkschepen in de sluitgaten, het beheer van sleepboten rinus antonisse en ben jansen ZATERDAG 24 SEPTEMBER 19 PZC/weekendkrant 21 Het was pas ochtend in Washington, toen op donderdag 1 september de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken George Shultz op de televisieschermen verscheen. De bewindsman was boos. Trillend van emotie vertelde hij dat de dag tevoren een Zuidkoreaanse Boeing-747 was neergeschoten door een Russisch MIG-23-jacht vliegtuig. Niet alleen afschuw, maar ook verbazing bij zijn toehoorders. Want Shultz somde op de minuut nauwkeurig op, welke conversatie er had plaatsgevonden in de cockpits van de MIG- en Soechoj-15-jagers. Acht van deze toestellen hadden de in Russisch luchtruim doorgedrongen jumbojet als lastige horzels omzoemd, tot aan de twee fatale raketschoten na twee en een half uur kat-en-muis-spel. Hoe kwam de minister aan die verbazingwekkende nauwkeurige Russische pilotenpraat? Hij gaf er het antwoord niet bij, maar het luidt simpelweg: afkomstig van een instantie, die een paar kilometer verderop huist. In Fort Meade bij Washington zetelt het snel kloppen de spionagehart van de Verenigde Staten Het National Security Agency (NSAi. De NSA-bazen zullen de minutieuze verslaggeving van minister Shultz met gemengde gevoelens hebben aangehoord, want hel openhartig citeren uit spionagebronnen hoort niet tot de gebruiken en geeft iedere verzamelaar van 'gevoelig' mate riaal kippevel. Maar in de afweging of de aanwezige gegevens al dan niet mochten worden geopenbaard, moet het politieke voordeel het heb ben gewonnen van de traditionele zwijgzaamheid. snufjes Het Boeing-incident richt de schijnwerper op het duistere spio- nagespel. dat de Russen en de Ame rikanen op het scherp van de snede spelen. Een duur en gevaarlijk spel met als ondertitel 'Ik beloer jou. want jij beloert mij'. Een spel over vele schijven, bedreven met de modernste elektronische snufjes. Spionageschaak met satellieten, met vliegtuigen en met schepen heeft in het verleden geleid tot kritieke momenten tussen Oost en West. Berucht, maar nu al bijna vergeten is het 'U-2-incident' van 1960. Op 1 mei 1960 startte de Ameri kaanse piloot Francis Bary Powers op de Turkse luchtmachtbasis Ada- na zijn (onbewapende) Lockheed-U- 2-spionagetoestel voor een fotover kenningsvlucht Via Pesjawar in Pakistan vloog hij het Sowjet-Iucht- ruim binnen om naar het Noorse Bodo te" koersen. Maar zover kwam de 30-jarige Powers nooit, want de Russen schoten zijn U-2 neer met een vanaf de bodem gelanceerde raket Powers wist zich met zijn schiet stoel in veiligheid te brengen en kwam neer in de buurt van Swerd- lowsk in Siberie. Piloot en wrak stukken werden in triomf afgevoerd naar de hoofdstad Moskou en daar tentoongesteld Partijchef Nikita Chroesjtsjov zwaaide voor de neu zen van de leden der Opperste Sow- jet met grote foto's, die naar zijn zeggen afkomstig waren van een filmpje uit de U-2-brokstukken. Ze toonden vliegvelden met bommen werpers en andere militaire installa ties. eisenhower Met een theatraal gebaar liet de 'spionage' schreeuwende Chroesjtsjov twee weken later een topconferentie in Parijs uiteen spatten. De Franse president De Gaulle, de Britse premier McMil lan en zeker de Amerikaanse presi dent Eisenhower bleven bedrem meld achter. Misschien had de Rus wat minder luid geroepen, als de U-2-affaire met had aangetoond dat het Sowjet- luchtverdedigingssysteem zo lek was als een mandje. Powers werd pas op een hoogte van 22.000 meter neergeschoten, toen hij meer dan drie uur boven Russisch grondge bied had gevlogen. De ongelukkige piloot werd in een showproces door de Russen veroordeeld tot 10 jaar. zat 21 maanden in de cel en werd vervolgens uitgewisseld tegen de in Amerika gevangen meesterspion Rudolf Abel. Op 1 augustus 1977 verongelukte Gary Powers bil een helikopterongeluk boven Los Ange- Een tweede geruchtmakende spio- nagebotsmg tussen Oost en West vond plaats op 23 januari 1968. Hoofdrolspelers waren de Ameri kaanse bemanningsleden van het islechts zeer licht bewapende i spio- nagescheepje USS Pueblo en enkele torpedojagers van de Noordkore- aanse marine De Pueblo lag volgens kapitein Lloyd Bucher In de internationale wateren voor de Noordkoreaanse kust. toen de torpedojagers kwa- 'S&-' men opdagen en het vlaggesein 'Bijdraaien of ik open het vuur' ï&j toonden Bucher dacht eraf te ko- men met het contrasein 'Ik bevind me in internationale wateren', maar Bh* dat lokte enkele salvo's uit de Noordkoreaanse boordkanonnen n enterploeg van de Noordkorea- n bracht schip en bemanning op ar een steiger in de buurt van >nsan Tot 22 december rekten de ders in Pjongjang de vrijlating n de Amerikanen Die maakten ussen kennis met de wreedheden n het gevangeniswezen in Noord- >rea. geheel onkundig van de id het incident opgestoken poli- ke storm. SR-71 De afluisterapparatuur en de gehei me codeboeken vielen in handen van de Noordkoreanen, zodat de Verenigde Staten uit de Pueblo affaire leerden dat ook spionage- schepen deugdelijk dienden te wor den bewapend Twee oude incidenten en de recente onthulling van minister Shultz leg gen de vinger op de gevoelige spïo- nageplek, waaraan Russische noch Amerikaase ingewijden de buiten wereld graag laten voelen. Maar niet alles is altijd 'zeer geheim' te houden. rhyolite Zo werd twee weken geleden al snel duidelijk dat de Amerikaanse bewindsman zijn pilotenconversa- tie putte uit de bronnen van het Nationaal Security Agency. Een hypermoderne Rhyoli te-satelliet, die ergens boven Borneo zweeft, pikte de gesprekken routinematig op, stuurde ze naar de tussenpost in Ellis Springs (Australië), waar ze vlijtig werden doorgestraald naar de NSA-supercomputer. De Japanners kwamen bovendien ook met bandjes, waarop de MIG- en Soechoj-piloten waren te horen kennelijk ontsproten aan de grote radar- en afluisterpost Wakkanai op het uiterste noordpuntje van het eiland Hokkaido Het grote spionagespel wordt anno 1983 op alle niveaus gespeeld In het heelal, in de lucht, op zee en op het land. De duurste methode is het gebruik van satellieten, mogelijk gemaakt door de ruimtevaart. De Amerikanen gebruikten er tot voor kort exemplaren voor met onschul dig klinkende namen als Big Bird (Grote Vogel) en zetten die traditie voort met de modernere Keyhole (Sleutelgat). De Russische tegen- frits cabout hangers heten Kosmos en Wostok. De techniek van deze satellieten laat toe dat foto's met details van 15 centimeter grootte op aarde zicht baar zijn. Beide kampen laten een koker met geknipte foto's 'uitspu wen' door de satelliet, de koker valt als hij door de dampkring is aan een parachuutje omlaag en wordt dan keurig door een vliegtuig in een soort schepnet opgevangen Dc allernieuwste Amerikaanse sa tellieten van de Rhyolite-categorie hebben belangstelling voor Russi sche radio- radar-, ultrakortegolf- en telemetnsche signalen. Die tele- metrie wordt uitgezonden door ra ketten en bevat gegevens over hoogte, snelheid en koers. De Key holes van het laatste bouwjaar heb ben de kokermethode niet meer nodig om hun foto's naar de aarde te krijgen. Ze passen de digitale computertechniek toe en zenden hun beelden derhalve als reeksen van nullen en enen uit nummerbord Een Keyhole-satelliet mag dan het nummerbord van Joeri Andropovs limousine kunnen fotograferen vanuit het heelal, het wat 'eenvou digere' werk met vliegtuigen, sche pen en waarnemingsposten op het vasteland blijft volgens de spiona- geschakers van de twee groot machten ook nodig. Luisterstations op het land zijn zo talrijk in de VS. de Sowjet-Unie en de met beide blokken bevriende naties, dat tellen bijna onmogeüjk is Russen en Amerikanen hebben voor spionage te-water de nodige speciale schepen in de vaart. De luchtmachten doen wat het 'simpele' spioneren betreft het ge vaarlijkste werk Dat mag alleen al blijken uit de late en zeer aarzelend toegegeven vlucht van een Ameri kaanse RC-135 (een 'speciale' Boelng-707). die achter de neerge schoten Zuidkoreaanse Boeing-747 heeft gevlogen en er zo op uit was om te vernemen, welke radarfre quenties de Russen gebruiken voor het 'aanpeilen' van een burgertoe stel. Dat de luchtmacht-spionage zeker niet zonder risico's is, leert ook de bestellijst van de US Air Force voor nieuwe U-2-toeslellen In het finan ciële jaar 1968 moest het al uit 1954 stammende ontwerp opnieuw in produktie worden genomen, omdat zeker twee dozijn U-2-vliegtuigen waren gesneuveld door 'ongelukken of door verliezen boven vijandelijk gebied'. Bij welke dramatische inci denten deze 'verliezen' tot stand zijn gekomen, daar heeft de buiten wereld geen weet van. De U-2-produktielijn is in 1980 al weer in gebruik genomen bij de Lockheed-fabriek in Califomie, nu voor de nieuwe TR-1. Was de U-2 een soort zweefvliegtuig-met-motor voor fotowerk, de daaruit afgeleide TR-1 kan met zijn extra ingebouw de Side-Looking Airborne Radar (SLAR) zeker vijftig kilometer 'op zij' het vijandelijk gebied inkijken zonder dat territorium zelf te hoe ven binnenvliegen. Een voedselop- warmer voor de piloot ontbreekt niet. al moet hij het doen met smakeloze ruimtevaarthappen uit tubetjes awacs Een andere Amerikaanse spion-in- de-lucht die een opzij kijkende ra dar aan boord heeft, is AWACS, het Airborne Waming And Control Sys tem De volledig omgebouwde Boeings-707-302B (nieuwe naam E3A Sentry i met de karakteristieke paddestoelvormige radar-antenne op de rug, kunnen vierhonderd kilo meter bij de vijand naar binnen kijken De Amerikaanse toestellen kunnen dan langs het randje van het verboden luchtruim blijven koersen De United States Airforce zweert bij AWACS, omdat het systeem be trouwbaar werkt en de 'kromming" van de horizon wordt vermeden, waar een radarpost^ op de grond geen zicht heeft. De Amerikaanse alweters doen dan ook een beetje lacherig over de Russische AWACS, codenaam In de VS is Moss, een Toepolev-114 met vier propellormo- dit gevaarte is idestoelanten- ne geschroefd, met een doorsnee van een meter of elf. maar de als Toe-126 door het leven gaande Sow- jet-AWACS zou het boven land povertjes doen. Alleen boven water is er enig succes van te verwachten, omdat de radarsi reflecteren De Amerikaanse luchtmacht werkt ten slotte ook nog met 32 spiona getoestellen van het type SR-71, een soort platvis met twee enorme straalmotoren, die op topsnelheid over vijandelijk gebied worden ge jaagd en intussen de camerasluiters laten klikken Een aantal SR's-71 is gestationeerd op het Japanse Oki nawa De grootmachten beloeren elkaar zonder ophouden, vanuit alle hoe ken en galen. 'Denk eraan, dat je daar niet bent om een oorlog te ontketenen', kreeg Pueblo-kapitein Bucher voor hij vertrok te horen van zijn superieur. Soms brengt een spionage-incident een oorlog echter akelig dichtbij.' toren Op de rug va ook een roterende p len dan beter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21