Vlissingen wil meer tijd voor beslissing kabel-tv T errein voertuigen Nieuw plan voor uitbreiding van kazerne in Middelburg Goede hoop op akkoord over de veerdiensten MOEIZAAM DOOR DE MODDERPOEL BEHANDELING NOTA UITGESTELD PZC/ provincie )ieven slaan aragehouder ^lieer en stelen ijftien mille KAMERLID TE VELDHUIS (VVD) SCHEIDENDE OCMA-OVERSTE D. RUIJS: 13 DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1983 19 VLISSINGEN - De gemeenteraad van Vlissingen gaat volgende week vrijdag (30 september) nog geen beslissingen nemen over kabeltelevisie in Vlissingen. De behandeling van de nota Een kabel voor Vlissingen' is naar aanleiding van verschillende verzoeken uitgesteld tot 28 oktober. Raadsfracties, wijkcomité's en andere organisaties hebben meer tijd nodig voor bestudering en bespreking van de nota, waarin de uitgangspunten voor aanleg en beheer van kabeltelevisie zijn neergelegd. De Vlissingse stichting van woning- Wisse zegt een dergelijke snelle reac- bouwverenigingen Basco (Beheer en tie als van de stichting Basco een Administratie Samenwerkende Cor- 'goede zaak te vinden, maar ver- poraties) heeft het college van b en w moedt dat de aanleiding berust op De stichting Basco zegt het echter op en de gemeenteraad van Vlissingen een misverstand. Een eventuele deel- z'n minst zinvol te vinden, dat ook de Inmiddels laten weten dat de woning- name van de corporaties wil volgens wuwverenigingen geen aandeelhou- hem nog niet zeggen dat zij ook der kunnen worden in de maatschap- financieel bijdragen. ..Dat zijn wij als pij, die de exploitatie van kabeltelevi- gemeente ook met van plan", aldus de sielaat uitvoeren. Het ministerie voor Vlissingse wethouder. Het is volgens volkshuisvesting heeft namelijk laten hem alleen de bedoeling een mogelijk- «ten dat niet toe te staan. uitvoeren, dan komt het college op nieuw terug bij de raad", aldus wet houder Wisse andere betrokkenen hun meningen nog kenbaar maken, zodat de ge meenteraad ook daarover kan worden geïnformeerd. Branche-vreemd heid te hebben 'je stem' ook te laten Het bestuur van de stichting Basco horen. Dan wordt daarmee teunum te in de brief, dat over het onder- rekening gehouden" £p nooit overleg is geweest tussen e0l«ens d„e wethouder wel vaker voor. dat een bnef niet binnen enkele we- rcmeente en woningbouwveremgin- aar een onei n er omnen enxeie w Sen. ondanks verschillende verzoeken ken wordt beantwoord. Hij stelt dat een goed contact is met de woning bouwverenigingen en dat het overleg nog volgt, wanneer de gemeenteraad de uitgangspunten heeft vastgesteld. „Er is ook nog geen overleg geweest met andere instellingen en organisa- Tp"öïïr^tooS'eikhêd7n lies dl= met de kabeltelevisie hebben financiële, juridische en sociale mak™- Wanneer blijkt dat het college van b en w de door de raad vastgestelde uitgangspunten niet kan daartoe. Na het aantrekken van een iviseur zou op die verzoeken worden teruggekomen. Dat is volgens voorzit- 1 J. J. Kempe en secretaris H. P. J. se echter nooit gebeurd. ..Onze itste brief, waarin wij hebben gewe- „Bij gesprekken met bewonersgroe- pen over woonlasten hebben wij ge merkt dat de mensen verbaasd zijn, omdat de woningbouwverenigingen lid worden van een maatschappij tot aanleg en beheer van kabeltelevisie. Het bestuur heeft zich echter nog nooit daarover uitgesproken en de het huurcontract", vindt directeur A. Raas van Basco. Hij wijst eveneens het Woonlastenco mité op de stijging van de woonlasten door invoering van kabeltelevisie in een tijd. waarin alle pogingen in het werk worden gesteld om die kosten zo laag mogelijk te houden „Nu betalen de bewoners een bedrag van 1.50 gulden per maand voor een oude aansluiting en 3.50 gulden voor een nieuwe aansluiting op de gemeen schappelijke antenne-installatie en die functioneert goed. Alleen in de binnenstad hebben we enige pro bleempjes met reflectie, door de kra nen van De Schelde Voor dat gebied is er zeker sprake van een verbetering bij kabeltelevisie. Voor de buitenwij ken worden alleen de mogelijkheden uitgebreid, als men besluit de Duitse zenders ook op te nemen", aldus de heer Raas Volgens de laatste berekeningen zou kabeltelevisie met de Duitse zenders ongeveer 17,50 gulden per maand gaan kosten en anders 15 gulden per aansluiting.. Het woonlastencomité woningbouwverenigingen mogen dat heeft hel volgens P. Gillissen ook erg ook niet. Dat is zogenaamd 'branche- /reemd' voor corporaties. Hetzelfde geldt eigenlijk moeilijk met de kosten. Wanneer de kabeltelevisie willen kunnen schappelijke antenne-installatie, maar die kan nog worden beschouwd een gemeen- wjj hen dat natuurlijk niet onthouden. zelfs helemaal niet beant woord", aldus de bestuursleden ie Vlissingse wethouder voor open werken en volkshuisvesting W. Maar eigenlijk is het wel in strijd met alle pogingen die wij doen als een beperkte dienstverlening en woonlasten zo laag mogelijk te hou- staat ook als zodanig opgenomen in den", zegt hij desgevraagd. I0ES - Bij een insluiping in een iragebedrijf in Goes is woensdag- liddag de garage-eigenaar J. P. neer slagen en een bedrag van 15.000 lilden gestolen. VLISSINGEN - „Ik heb goede hoop. dat gedeputeerde J. de Voogd en minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat elkaar zullen vinden, bij Vee mannen scharrelden woensdag het vinden van een oplossing voor ïderrechtelijk in het kantoor van de een derde dubbeldekker, voor de wage. De eigenaar betrapte de he- veerdienst tussen Vlissingen en Bres Mi. die daarop P. op het hoofd sloe- kens. Als dat niet lukt, dan zullen wij en. Eén man verdween vervolgens als Tweede Kamer op die zaak in let 15.000 gulden uit de kas. De ander springen". luchtte in de auto waarmee het Dit zei het VW-lid van de Tweede weetal was komen aanrijden De Kamer A. J. te Veldhuis woensdag- latste werd door een patrouillewa- avond tijdens een ledenvergadering Mi van de rijkspolitie bij Bergen op van de afdeling Vlissingen van de oom klemgereden en ingerekend. VVD. In zijn spreekbeurt gaf hij een iet betrof de 36-jarige M. J. uit Rot- eerste reactie op de beleidsvoome- ïdam. Van de andere insluiper en mens van het kabinet, zoals die zijn et geld ontbreekt nog ieder spoor. De gepresenteerd op Prinsjesdag. Hneentepolitie stelt een onderzoek De heer Te Veldhuis stelde, dat Zee land eigenlijk niet slecht is bedeeld in de plannen van het kabinet. „Alles afwegend ten opzichte van de landelij ke tendens ben ik per saldo niet ontevreden", zei hij. Als voorbeeld noemde hij het doorgaan van de Oos- terscheldewerken. waarvoor in 1984 een bedrag van 841 miljoen gulden wordt uitgetrokken. Hij zei het verder een prima zaak te vinden dat slechts twintig procent van die kosten moet worden opgebracht door verkeer en waterstaat en dat de overige kosten gelijk over de andere departementen worden verdeeld. Met de vertraging bij de aanleg van de walradarketen langs de Westerschel- de was het Kamerlid minder blij. Hij deelde dan ook mee daar maandag nader met de minister op in te zullen gaan in de uitgebreide commissiever- ND SEROOSKERKE - De toekomst ziet er weer hoopvol uit voor de oude korenmolen 'De Hoop' in het Walcherse Serooskerke. De in ver val geraakte molen is aangekocht door 'De Vestingpoort BV', een fir ma die is ondergebracht bij de Walcherse Bouw L'nie te Grijpsker- ke. Volgens directeur P. de Visser wil de WBU, die het restauratie werk aan de 147 jaar oude molen gaat uitvoeren, daar zo snel moge lijk, wellicht binnen twee maan den. mee beginnen. De Visser: ,,We willen de molen enkele honderden meters verder dan waar hij nu staat, weer in oude glorie optrekken. Dat zal ook aan de Vrouwenpolderseweg zijn. We willen een nieuwe fundering aan leggen. Daarna is het de bedoeling de originele romp met een kraan over te hevelen. Als het hele karwei achter de rug is, zal de molen weer In bedrijf gesteld wordenaldus De Visser. De WBU wil naast de molen een woning en een opslagplaats voor graan en meel neerzetten. De Vis ser: „We zijn aan het onderhande len met mensen die het molenaars vak beheersen. Zo'n molenaar moet natuurlijk ergens wonen, van daar die woning". Het restauratiewerk zal zo veel mogelijk worden uitgevoerd als leerling-bouwplaatsproject. De Vis ser „De WBU heeft daarmee al veel ervaring opgedaan. De jeugdige bouwvakkers leer je op deze manier het vak. Ze zullen werken onder leiding van ervaren krachten" Voordat met de werkzaamheden kan v/orden begonnen moeten er eerst een aantal procedurele stap pen worden genomen. De Visser „We proberen zo snel mogelijk de nodige vergunningen en beschikkingen te krijgen Ook zullen we bij Monumentenzorg een subsidieverzoek indienen en van de gemeente Veere verwachten we toestemming om de molen te mo gen verplaatsen. Want hij komt dan op grond die eigendom is van de gemeente" De molen is jarenlang eigendom geweest van Meulenberg's Graan- enVeevoederhandel, Hij staat mid den op het bedrijfsterrein van deze firma De heer M. Meulenberg heeft In het verleden vaak met de ge meente over de verkoop van de molen onderhandeld, maar dat is nheeft nooit tot een bevredigend resultaat geleid. Daarbij kwam dat de restauratie steeds weer door de gemeente op de investeringslijst werd ge- Plaatst, omdat de restauratie te duur was. Het gevolg was dat de raming voor de werkzaamheden ieder jaar hoger uitkwam. Ook de rijksoverheid stak een spaak in hel Veerse wiel. In 1980 kwam plotseling de boodschap dat er gesnoeid zou worden op de uikering uit het Gemeentefonds. De weinige financiële ruimte die Veere (toen ook al) had, werd toen aangewend om andere projecten uit te voeren, zoals de bouw van een nieuwe lagere school. Geen subsidie Gevolg van dat besluit was weer dat Monumentenzorg de eerder de molen toegezegde subsidie vember 1981 dat het geld ter be schikking zou worden gesteld voor andere molenrestauraties in Zee land. De burgemeester van Veere. me vrouw G. van Montfrans-Hartman zei woensdag bijzonder blij te zijn met de nieuwe ontwikkelingen rond de molen. „Natuurlijk zullen wij van harte meewerken om deze restaura tie tot een goed einde te brengen We zullen alles doen dat binnen onze mogelijkheden ligt en de heer De Visser wordt binnenkort uitge nodigd voor een gesprek", aldus de burgemeester. De heer De Visser wilde niet kwijt voor welk bedrag de molen door 'De Vestingpoort BV' was aange- van bijna een ton weer introk. Aan kocht. „Ik vind het niet zo char- het Veerse gemeentebestuur mant om dat aan de grote klok te schreef Monumentenzorg in no- hangen", zei De Visser. gadering over het structuurschema vaarwegen. „Wij moeten de minister nu vragen er echt werk van te ma ken stelde de heer Te Veldhuis Hij voegde daaraan toe dat de minister inmiddels al heeft laten 'doorscheme ren' te denken aan een vorm van voorfinanciering. M-fregatten De opdracht aan de KMS voor de bouw van nieuwe m-fregatten garan deert volgens hem de werkgelegen heid bij dit bedrijf voor enkele jaren. „De KMS moet echter niet alleen afhankelijk zijn van defensieop drachten. maar ook alles doen om buitenlandse opdrachten te krijgen", zei hij. De heer Te Veldhuis zei verder, dat de gemeenten eens hun fantasie zouden moeten laten werken om op hun beurt te bezuinigen. Hij dacht daarbij aan invoering van het profijtbeginsel en van de privatisering, bijvoorbeeld van de huisvuilophaaldienst. „De gemeen ten maken erg veel kosten waarvan moet worden afgevraagd of ze wel moeten worden gemaakt", zei hij. De afdeling Vlissingen van de VVD besloot woensdagavond ook tot het instellen van een commissie externe contacten. De leden daarvan gaan in de toekomst alle mogelijke informatie vanuit de bevolking doorgeven aan fractie en bestuur, zodat deze wordt geïnformeerd door deskundigen, die op hun beurt ook steeds op de hoogte worden gehouden van alle ontwikke lingen. Een van de eerste activiteiten van deze commissie wordt een opinie peiling onder de bevolking over de invoering van kabeltelevisie. eniging deskundige en practische De aankondiging klonk veelbelovend. Een grootse happening op een terrein, vlakbij het Scheldecircuit even buiten Rilland. Niet minder dan 200 voertuigen met vierwielaandrijving, door leken al snel jeeps genoemd, zouden zich verzamelen om zich op spectaculaire wijze aan het ongetwijfeld grote aantal bezoekers te presenteren. Een 'must' voor de liefhebbers van terreinvoertuigen. Gedurende de gehele dag zou het publiek kunnen genieten van klassementsproeven, die gedurfd door de chauffeurs zouden worden afgelegd op een zwaar circuit. De organisatie van het gebeuren was in de vertrouwde handen van de Daihatsu Taft Owners Club in samenwerking met de Algemene Nederlandse Vereni ging van Terreinvoertuigen (AN'VT). Het terrein biedt op de dag van het Daarom zoekt de vereniging maan- spektakel een tneste aanblik Re- delijks verscheidene soorten cir- gen valt bij vlagen met bakken uit cuits op: militaire oefenterreinen, de hemel en het kleiige terrein is zandafgravingen, onverharde we- inmiddeis veranderd in één grote gen. De vereniging wil door een modderpoel. Zelfs lopend valt het wisselend aanbod van parkoersen met mee de piste te bereiken. Naast zoveel mogelijk aan de wensen van de kleibaan, waar de voertuigen haar leden tegemoet komen. oor zich moeizaam voortbewegen, is de beginners, die zich wellicht met een kamp opgesteld. Caravans ver- een vierwielig aangedreven voer- schaffen de deelnemers beschutting tuig hebben aangeschaft, zijn er de tegen het natte weer. Daarnaast ritten op licht geaccidenteerd ter- zijn er een toiletvoomening en een rein. Op verzoek verstrekt de kantinelent. De meeste belangstelling richt zich op de kantine, waar een twintigtal mensen is verzameld. In de tent wordt een transistorradio op luid ruchtige wijze overstemd door een gasverwarming. die de verkleumde ledematen van de aanwezigen weer wat gevoel moet bijbrengen De grond is niet droog meer en begint al aardig modderig te worden Goed ingepakt doen de mensen zich te goed aan borrels, bier en erwten soep. Op de verregende moraal weer iets op te vijzelen Op de verlaten vlakte heeft zich rond de piste een handjevol toekij kers geposteerd. Ze zijn gehuld in felgele en -oranje regenpakken en hebben, om niet in de blubber uit te glijden, kaplaarzen of bergschoenen aangetrokken. Op het eerste ge zicht zijn er nauwelijks niet-deelne- mers komen opdagen Het gaat om eigenaars van de 'jeeps', die tussen de bedrijven door naar de prestaties van anderen kijken Want daar han delt het voornamelijk om zoveel mogelijk uit je voertuig halen tips. De doorgewinterde rijders moeten zich zien te redden op zwaardere terreinen, waar ze slin gerend. hobbelend en in de modder ken Met uitzondering van een en keling, worden ze vervolgens naar boven getakeld. Sommigen komen dichtbj, maar slippen tenslotte om zijwaarts en bijna kantelend weer te dalen Eén van de rijders stoot in zijn enthousiasme zodanig zijn hoofd, dat de wonden met pleisters - moeten worden gedicht. Het bloed bleek zijn ogen in te lopen. Zelfs lijkt hij nauwelijks onder de indruk. „Onkruid vergaat met", is zijn over tuiging. Een ander schept door zijn snelle aanloop een lading zand. waar een graafmachine jaloers op zou zijn. Wat bezielt die mensen, zou me nig buitenstaander zich schouderophalend afvragen. Die vraag lijkt het best te kunnen wor den beantwoord door organisato ren van de Daihatsu Taft Owner Club zelf. Wanneer naar het aan trekkelijke van het door de modder baggeren wordt geïnformeerd, valt het echter even stil. Dan oppert één van hen dat de behendigheid wel licht een rol speelt. „Het proberen door te gaan. waar anderen stop pen," vervolgt hij. terwijl de ande ren aanmoedigend knikken. „De kleine voertuigen kunnen zich met de grotere meten." Dat is het dus. Verder zijn de deelnemers pure hobbyisten, maken de organisato ren duidelijk. Ze knutselen door gaans veel aan hun voertuig en testen de FWD's (four wheel drive) op deze manier uit. .astlopend hun hart op kunnen T1jdens de rallJ bl) Rllland h,alen' t zo'n zeventig auto's aan het gebeu- Hel terrein bij het Scheldeotrcmt is dee, v«Qra, het slechM weer een van de zwaardere. De regenval bemoeilijkt een en ander boven- zorgt ervoor dat het verwachte aan tal van 200 niet gehaald wordt. De mensen, die gekomen zijn. behoren dien. Een groene jeep bevestigt dit tijdens zijn proefrit. Tot vier kee, ^'ïe hSEm! toe probeert hij vertwijfeld een glib berige helling te nemen. Na een gen en de Achterhoek zijn ze geko- oenge ne.ung te me„ De proeve„ met terremvoer- behoorlijk snelle aanloop, komt de „obulariteit. chauffeur evenwel telkens net niet boven. De wielen alle vier tuigen groeien in populariteit, meent de organisatie van het evene ment Momenteel zijn er in Neder- De AN'VT, een vereniging van enthousiaste terreinrijders, zo als ze zich zelf graag noemt, legt het eenvoudig uit. De chauffeurs willen hun vierwielig aangedreven voertuig behalve op de openbare weg ook op niet-bestraat terrein gebruiken. De voertuigen, uitge rust met een dorstige motor, zijn daar tenslotte voor ontworpen. ,1.. I11CUC iklVJUiCWLCC» kOlll Cl 111 l'CUCi- slippen en tergend langzaam zakt land irca 150Q chauffeurs eigenaars zijn jeep weer terug. Dan geeft hij aaneesloten uiteindelijk de moed op en rijdt hij Een* t probleem zo stellen de zonder moeite om de helling heen, - r een leek overigens veel voor de 1_rinden mensen van de vereniging - is het geschikt terrein. tv Wat betreft Rilland zijn ze daar in IS££2£3Z!%S£L «««laagö. is hun mening Dat de die voor het merendeel der rijders voertuigen nauwelijks door de mod- tmw°?£V,Tk0"ieïïï -"ïÏÏfSu™ d» heenkomen, is geenszins verve- blijkt. Stuk voor stuk vinden ze hun ler)d ajs ze echt kunnen doorrij- Waterloo aan de voet van de heuvel. den he( met ,euk meer verdul. nadat ze eerst een verwoede poging delijken de organisatoren, hebben gedaan om de top te berci- 0 René Groeneveld MIDDELBURG - Er bestaat een nieuw plan voor de uitbreiding van dc Generaal Berghuijskazerne in Middelburg. Dat gaat uit van de aankoop van de voormalige huis houdschool aan het Molenwater en nieuwbouw achter de watertoren. Dit is woensdag meegedeeld door overste D. Ruijs, tijdens een gesprek ter gelegenheid van zijn afscheid van de Berghuijskazerne wegens vertrek (per 1 oktober) naar Den Haag. De Berghuijskazerne in Middelburg herbergt ongeveer tweederde deel van het Opleidingscentrum Militaire Ad ministratie (OCMAi. Het restant be vindt zich in Ossendrecht en het zo ver uit elkaar liggen van beide delen is niet alleen kostenverhogend maar geeft ook problemen met. de organisa tie. Vandaar dat door de leiding van het OCMA, met steun van het Middel burgse gemeentebestuur, reeds gerui me tijd gestreefd wordt naar concen tratie in de Zeeuwse hoofdstad. Een plan om intrek te nemen in het ge bouw van de Streekschool Zeeland, waarbij deze naar een kantoorgebouw in Middelburg-Zuid zou verhuizen is sinds eind vorig jaar van de baan. Het ministerie van onderwijs weigerde na melijk verdere medewerking wegens geldgebrek Overste Ruijs vertelde woensdag dat het nieuwe plan 'een stuk serieuzer' is en 'mogelijk zelfs haalbaar' Het Bra bantse deel van OCMA is nu nog ondergebraent op ue legerptaaus os sendrecht. Deze wordt echter benut voor alle herhalingsoefeningen van de Koninklijke Landmacht en er is daar sprake van acuut ruimtegebrek. Over ste Ruijs meldde gisteren dat de com mando-commandant herhalingsoefe ningen in Ossendrecht daardoor steun toegezegd heeft aan de plannen tot concentratie in Middelburg. De heer Ruijs hoopte dat de gezamenlij ke inzet van die kant. plus die van OCMA en het gemeentebestuur van Middelburg krachtig genoeg zou zijn Overste D. Ruijs. om het minister.i_ defensie te bewegen akkoord tc gaan. Ongenoegen De heer Ruijs heeft bij zijn vertrek eind volgende week op de kop af twee jaar als commandant van de kazerne en van het legeronderdeel OCMA gefunctioneerd. Hij is nu al de twaalfde sinds de komst van OCMA in Middelburg in 1933. Burgemeester drs P. A. Wolters heeft onlangs nog tegenover staatssecretaris W. K. Hoekzema van defensie zijn ongenoe gen geuit over het feit dat de machts wisselingen bij OCMA zich steeds kort achter elkaar voordoen. Ook de heer Ruijs betreurt het kort stondige verblijf. Gelukkig hebben we hier een goede staf die zoiets wel op kan vangen maar dat neemt niet weg dat het voor de betrokkenen wel frustrerend is om steeds aan een nieuw gezicht te moeten wennen" De overste had graag minstens een jaar of vier in Middelburg willen blij ven maar het ministerie van defensie achtte het noodzakelijk zijn hulp in te roepen in Den Haag De heer Ruijs is register-accountant In de residentie wordt hij 'hoofdofficier toegevoegd aan de staf van de directie interne controle van de krijgsmacht'. Eén van de belangrijkste zaken daar zal z)jn mee te werken aan het füseren van de beide accountantsdiensten van het leger (militaire en burgerlijke) tot één geheel. Zoals onvermijdelijk schijnt te zijn heeft ook de 43-jarige overste in de 22 jaar dat hij officier is een opvallend groot aantal standplaatsen gehad. Na de Koninklijke Militaire Academie met succes verlaten te hebben kwam Ruijs via 't Harde in Den Haag te recht waar hij een groot aantal func ties vervulde. Twee jaar geleden kwam de heer Ruijs in Middelburg. „Deze periode was een geweldige er varing Hier in Middelburg heb je een echte stadskazerne. Dat. brengt mee dat de militaire en burgerlijke samen leving nauw met elkaar verweven zijn Verenigingen, de besturen ervan, ker keraden en noem maar op worden mede gevoed door onze mensen. De geweldige belangstelling die we eer der dit jaar kregen bij het vijftigjarig bestaan ligt nog vers in het geheugen Het zal voor mij dan ook weer enige aanpassing vergen wanneer ik opge nomen wordt in de Haagse anonieme ambtenarenmaatschappij" aldus de scheidende luitenant-kolonel. Hij zal vrijdag 30 september om 14.30 uur in de kazerne het commando overdragen aan luitenant-kolonel mr W'. Thompson. Vervolgens is er een alleen voor genodigden toegankelij ke receptie in de Burgerzaal van het Middelburgse stadhuis. Bij die gele genheid kan ook kennis gemaakt worden met de heer Thompson.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19