lUitkeringstrekkers gaan
r fors op achteruit
In 1984 geen duidelijke
verbetering economie
W erkgelegenheidsnota
doet geen beloften
klassen voortgezet onderwijs
PZC/I
Winder werk in
nidden- en
ileinbedrijf
Meer aardgas in het
buitenland verkopen
Hoger
Inkomen
in landbouw
Wetenschappelijk
onderzoek: niveau '83
J IOENSDAG 21 SEPTEMBER 1983
miljoenennota
I binnenland
-0/r JAAR 3,5 MILJOEN MENSEN
i Van onze parlementaire redactiei
HAAG Mensen die een uitkering genieten, moeten volgend jaar rekenen op een danng
het besteedbare inkomen. Die daling is het kleinst (3,4 procent) voor werklozen en
lidsongeschikten met een minimum-uitkering en het grootst (7,8) voor arbeidsongeschik-
len die al voor 1970 in de WAO liepen.
"nister De Koning van sociale zaken, die deze cijfers presenteert in zijn begroting voor 1984,
[ent dat het hier gaat om een 'aanzienlijke teruggang'. Deze 'pijnlijke aanpassingen' zijn akenn*strekker dfiect'in'zljn
,lgens hem echter nodig omdat anders de uitgaven voor de sociale zekerheid de economie portemonnee zal merken De belang
förbelasten. rijkste maatregel die hen volgend jaar
kabinet houdt wel vast aan de De afgelopen jaren hebben de ver- worden steeds beter zichtbaar. Zo te wachten staat, is de verlaging van
ing van de allerzwaksten, schillende kabinetten al geprobeerd zullen de uitgaven voor de sociale de uitkeringen voor werklozen en ar-
wordt ook de minimum- deze tendens om te buigen en de zekerheid in 1984 voor het eerst sinds beidsongeschikten (WW ers. WWV ers
(evenals het minimumloon resultaten van die bezuinigingen de oorlog dalen, tenminste uitge- en AOW erstot zeventig procent V!
.•.«ring
j het bedrijfsleven) met 3,5 procent
irlaagd, maar mensen die moeten
I' todkomen met slechts eén zo'n mini-
Ie uitkering mogen ook in 1984
1 tienen op een eenmalige uitkering,
k begroting sociale zaken gaat voor
r eerst vergezeld van een Financiële
da Sociale Zekerheid. Daarin wordt
Kt een vloed aan cijfers nog eens
i jorgerekend hoe de uitgaven voor de
xiale zekerheid een steeds groter
M(s («1 van het nationale inkomen zijn
3 ton ian opslokken. Deden in 1960
aari' 3 miljoen mensen een beroep op de
Eiale zekerheidsregelingen (zoals de
OW. de Ziektewet en de voorzienin-
D voor werklozen en arbeidsonge-
etin!, tiükten). in 1983 waren dat er 3,5
Ham; iiijoen. De keerzijde daarvan is dat
werknemers een steeds groter deel
hun inkomen moeten afstaan
de financiering van die sociale
r- fckerheid. In 1960 was dat gemiddeld
5M' ^tveer 11 procent, dit jaar ligt dat
insa boven de dertig procent.
inr.ee
ichri;-;
ilmrt
nifil Begin november zullen de
«ste Nederlandse Unifïl-militairen
'Libanon terugkeren. Minister De
4, nter (defensie) schrijft in een toe-
aapu dring op zijn begroting dat er sinds
(jjjj «geen ontwikkelingen zijn geweest
ieen herziening rechtvaardigen van
toen genomen besluit om het
töerlandse bataljon terug te trek-
blijlf
drukt in procenten van het nationele
inkomen (van 31,8 procent naar 31.6
procent). In guldens uitgedrukt is er
nog sprake van een stijging: 106.3
miljard gulden in 1983 wordt 108,1
miljard in 1984.
Om deze dalende lijn door te zetten,
zal het kabinet ook volgend jaar weer
nsument Er komt volgend jaar
gerichte consumentenvoorlich-
an» Bg op radio en tv. De besprekingen
it Rif in het ministerie van economische
opigi ken met de NOS over deze nieuwe
skat tgramma's zijn vergevorderd. Op
ibegroting van Economische Zaken
voor dit doel twee miljoen gulden
uitgetrokken.
IEN' HAAG De werkgelegenheid
i het midden- en kleinbedrijf (be-
rijvcn tot 500 werknemers) daalt dit
«verder. Van de werknemers ver
fijnt 4 procent en van de zelfstandi-
iondernemers 2.5 procent. De zelf-
Mdigen ondergaan in 1983 een in-
osdal ing van 2,5 tot 3 procent,
(geveer even veel als de koop-
nchtdaling bij werknemers,
ft staat in de memorie van toelich-
op de begroting van Economi-
b Zaken. De cijfers zijn gemiddel-
t Er is bijvoorbeeld in de detail-
pdel sprake van een flinke achter
gang, maar in het vervoer wordt
4 kleine stijging van het ondeme-
(rs-lnkomen verwacht,
rijksgroepsregeling zelfstandigen
rit volgend jaar opengesteld voor
Kende ondernemers. Zij krijgen in
tinsel inkomenshulp tot maximaal
ft maal een halfjaar. In bijzondere
tllen kan die steun nog een half
extra lopen. Onderzocht wordt
tte mogelijkheden er zijn tot verla-
van de druk van de vermogens-
bsting op zogenaamd produktief
anogen in de onderneming.
korte termijn start een werkgroep
a vertegenwoordigers uit het be
geven en de overheid met een
wntarisatie van de administratieve
ipllchtingen voor ondernemers,
libij gaat het in het bijzonder over
en sociale zekerheid. Het is
btdoeling voorstellen te doen om
lasten te verlichten.
FLINKE VOORRAAD AANWEZIG
(Van onze redactie economie)
DEN HAAG Minister Van Aar-
denne (economische zaken) voelt
veel voor verkoop van extra aard
gas aan het buitenland als de hui
dige contractuele verplichtingen
aflopen. Dat is niet alleen voor ons
land voordelig, maar om allerlei
redenen ook voor andere landen.
Hij' vindt dat de gasprijs voor
kleinverbruikers gelijk getrokken
moet worden met het prijspeil van
huisbrandolie. Dat moet in drie
jaar gebeuren en ook daarom wil
de minister een verhoging per 1
januari met 3 cent (zonder BTW).
In zijn memorie van toelichting zet
Van Aardenne uiteen welk gasaf-
zet- en prijsbeleid het kabinet wil
voeren. Ongestoorde binnenlandse
gasvoorziening tot ver in de volgen
de eeuw lijkt mogelijk, mede als
gevolg van verbruiksbesparingen
en nieuwe vondsten die de voor
raad aanvullen.
Onze gasexport neemt de laatste
jaren relatief af. Oorzaak is dat er
andere leveranciers zoals Noorwe
gen. Rusland en Algerije op de
markt zijn gekomen. Het Neder
landse gas heeft nog een belangrijk
aandeel op de Westeuropese markt.
Dat is voor het buitenland van
grote betekenis vanwege de grote
aanpassingsmogelijkheden in het
leveringspatroon Afnemers kun
nen daardoor beter de economi
sche ontwikkeling volgen.
Een ander voordeel voor andere
landen is dat zij de mogelijkheid
hebben terug te vallen op Neder
lands gas als er onderbrekingen
zijn van levering uit andere bron
nen. Van Aardenne spreekt in dit
verband van een ..veiligheidsrege
ling" voor de Westeuropese gas
markt.
Uit oogpunt van internationale
voorzieningszekerheid is het kabi
net in beginsel bereid in te stem
men met nieuwe contracten. Daar
mee worden de mogelijkheden
opengelaten om grotere hoeveel
heden uit te voeren dan op grond
van de voorraad zou kunnen. In
dat geval moet dan de gasimport
in dezelfde mate worden uitge
breid. Op dit moment ziet de mi
nister geen noodzaak om actief
aan gasinvoer te gaan doen (onder
het vorige kabinet werden de be
sprekingen over Russisch gas stop
gezet).
GELUKKIG HEBBEN WE GAS
UIT HET BUITENLAND ONTVANGEN
DEZE GRAFIEK LAAT DE OPBRENGST - IN MILJARD
GULDEN- VAN ONS AARDGAS ZIEN ZOALS HET RIJK
DIE ONTVANGT
het laatstgenoten loon. Deze stap. die
al aangekondigd was en per 1 juli
ingaat, is een voorschot op een alge
hele wijziging van het stelsel van
sociale zekerheid. Het kabinet heeft
hierover een advies aangevraagd bij
de Sociaal-Economische Raad en
hoopt er in 1984 mee te kunnen begin-
Snoeien
Los hiervan wil het kabinet als volgt
in de uitkeringen snoeien:
Per 1 januari 1984 zullen de uitke
ringen met worden aangepast aan de
gemiddelde stijging van de lonen in
het bedrijfsleven. De automatische
aanpassing aan de loon-ontwikkeling
(de loon-index) blijft achterwege. Die
verhoging zou ongeveer 0.9 procent
zijn geweest per 1 januari aanstaande.
Deze 'bevriezing van de uitkeringen
betekent een besparing van 405 mil
joen gulden in 1984.
Alle uitkeringen zullen per 1 janua
ri (net als de ambtenarensalarissen en
het miniumloon) met 3,5 procent wor
den gekort. Voor de WW-, WWV- en
AOW-uitkeringen boven het mini
mum zal deze korting worden bereikt
door de uitkeringspercentages te ver
lagen met die 3.5 procent Dat is dan
weer een voorschot op de al genoemde
verlaging van dat percentage per 1
juli. Deze kortingen moeten in 1984
een besparing van 2 miljard opleve
ren.
Een derde bezuinigingsmaatregel in
de sector sociale zekerheid is de al
aangekondigde bevriezing van de kin
derbijslag De bedragen voor de kin
derbijslag blijven wat ze op 1 juli van
dit jaar al waren. Als ze, net als
voorheen, de gewone prijsontwikke
ling zouden volgen, dan zouden ze in
1984 met ongeveer 2,5 procent moeten
stijgen Door deze stijging achterwege
te laten, houdt de overheid 150 mil
joen gulden in de zak
Verder overweegt het kabinet nog een
aantal specifieke maatregelen onder
meer om ervoor te zorgen dat nie.t-
betaalde premies toch kunnen wor
den geïnd. Zo wil de regering een wet
die hel mogelijk maakt premies die de
werkgever moet betalen (ten behoeve
van de werknemer) eventueel te ver
halen bij de werknemer. Hierover zal
de SER een advies worden gevraagd.
Bijstand
Een andere specifieke maatregel
treft de alleenstaanden die een uitke
ring krachtens de bijstand krijgen.
De regering wil voor hen een eigen
norm die waarschijnljk zestig pro
cent zal zijn van het normbedrag
voor een echtpaar dat van de bij
stand trekt. Op jaarbasis moet dat
een besparing van honderd miljoen
gulden opleveren.
TWEE MILJARD LASTENVERLICHTING
nog niet van een duidelijke
verbetering worden uitgegaan.
standigenaftrek (f175 miljoen). Het ten bate van het midden-en kleinbe-
resterende deel van het voor zelfstan- drijf (onder andere startende onderne-
dige ondernemers uitgetrokken be- mersi.
drag (f225 miljoen) wordt besteed De loonkosten voor de ondernemer
schrijft minister Van Aardenne icco- voor verruiming van de premiereduc- worden met drie maatregelen ver-
|Van onze parlementaire redac-
tie
WH HAAG Het inkomen van
"riernemers in de landbouw en
fistuinbouw is vorig jaar sterk
'«beterd. Landbouwers ver-
Jienden in 1982 gemiddeld ruim
•2.000 gulden. Het jaar daarvoor
"as dat ruim 22.000 gulden. Het
Rmiddeld inkomen van glas-
binders steeg van 38.000 tot
"000 gulden. Dit blijkt uit de
•dichting op de begroting van
«•ministerie van landbouw en
"isserij.
Heel opmerkelijk was dat vorig
«r zowel in de landbouw als de
Pastuinbouw meer leningen
rirden afgelost dan opgenomen
De daling van de investeringen
s'te zich dan ook voort met 30
Procent.
Het aantal geregistreerde land-
tuinbouwbedrijven bleef in
'882 nagenoeg gelijk. De daling
161 1,4 procent is de kleinste
tn de afgelopen tien jaar. De
^gelegenheid daalde met
«•zelfde percentage De opper-
'Wcte cultuurgrond verminder-
vorig jaar met 0,27 procent,
«at was de kleinste afname in de
%lopen 20 jaar.
nomische zaken) in zijn memorie
toelichting. Een beter internationaal
klimaat alleen is niet voldoende om
onze problemen op te lossen. Daar
voor kleven er aan onze nationale
ontwikkeling nog te grote gebreken.
Als problemen worden genoemd het
langdurige gebrek aan winstgevend
heid. het te grote beslag van de ge-
meensc.hapsuitgaven op het natio
naal inkomen en de starheden in het
economisch bestel. Deze moeilijkhe
den zijn met het aantrekken van de
wereldhandel niet plotseling verdwe
nen
Juist het gebrek aan winstgevendheid
is een belangrijke oorzaak voor de
terughoudendheid van het bedrijfsle
ven om investeringen te plegen Daar
om moet beperking van de loonstij
ging onverminderd uitgangspunt blij
ven. Ook lastenverlichting is voor het
bedrijfsleven een belangrijk middel
om rendementen en investeringen te
vergroten. Vandaar het lastenverlich-
tingspakket van ongeveer twee mil
jard voor 1984.
tieregelirig. Voor f65 miljoen wordt laagd
een aantal fiscale voorzieningen ten een
bate van het midden- en kleinbedrijf premies
getroffen.
•erlaging van de werkgevers-
de sociale zekerheid
(opbrengst f200 miljoen);
Verder gaat het om maatregelen op de opbouw van vakantierechten
van zieke werknemers tijdens hun
het gebied van de aardgaswinning
Intrekking van het wetsontwerpHef- ziekte worden beperkt
fing meeropbrengst aardgas" (be- de ziektekassen beginnen hun ver-
doeld om meer staatsinkomsten uit mogensoverschotten weg te werken,
de gaswinning te krijgen) kost f55 zodat de Ziektewetpremie wat kan
miljoen. Met de invoering per 1 okto- dalen
ber 1984 van een tegemoetkoming i
de personeelskosten van onderzoeks-
i ontwikkelingswerk is f 220 miljoen ting voor de werkgevers in de orde
gemoeid. Voor f25 miljoen worden
verlichtende maatregelen getroffen
Pakket
Dit pakket bestaat uit een mengeling
van fiscale loonkosten- en andere
maatregelen, in het bijzonder op het
midden- en kleinbedrijf gericht Be
langrijkste belastingmaatregel is ver
laging van het vennootschapsbelas
tingtarief van 48 tot 43 procent Ver
dere verlaging is voor 1985 de bedoe
ling. Totaal is hiermee f775 miljoen
gemoeid In hel verlengde hiervan
wordt de druk van de inkomstenbe
lasting voor de zelfstandige onderne
mers flink verlicht.
Dat gebeurt via een verruiming en
aanpassing van de zogenaamde zelf-
De drie bewindslieden van het ministerie i
staatssecretaris Van Leyenhorst tvlnr).
onderwijs: mevrouw Ginjaar-Maas, minister Deetman en
iVan onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het gemiddelde Nederlandse gezin met kinderen in de
laagste klassen van het voortgezet onderwijs zal vanaf volgend jaar fors
schoolgeld moeten gaan betalen. De hoogte van het te betalen schoolgeld
wordt, net als nu gebruikelijk is bij de heffing voor niet-leerplichtige
leerlingen, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Uitgaande van
de huidige bedragen zal het schoolgeld gaan variëren van een gering
bedrag voor de laagste inkomens tot maximaal 746 gulden per leerling
per jaar.
Bijna de helft van de 356.4 miljoen aan een stelsel dat betaald moet
gulden die Deetman dit jaar moet worden met wat er nu uitgegeven
bezuinigen op de begroting
wordt aan de studiefinanciering.
ruim 26 miljard gulden, haalt hij vermeerderd met de 1.5 miljard gul
den kinderbijslag die nu is bestemd
voor studerende kinderen.
door deze maatregel binnen. In één
klap breidt hij de groep schoolgeld-
plichtigen uit van 490 000 tot bijna
1.4 miljoen leerlingen De extra op- De vorig jaar geïntroduceerde 1,85
brengst zal voor hel schooljaar procent korting op de onderwijssa-
1984-1985 ongeveer 275 miljoen gul- larissen. wordt dit jaar gehand-
den bedragen, waarvan 140 miljoen haafd. met dien verstande dat de
gulden al in 1984 geïnd kan worden, korting verlaagd wordt tot 1,81 pro-
Examens
Het is de meest in het oog lopende
van de groep maatregelen die gevat
kunnen worden onder het hoofd
stukje „verhoging eigen bijdragen'
Naast het introduceren van school
geld prijken op de onderwijsbegro
ting ook nog een verhoging van
cursusgeld (avondscholen e.d met
15 procent en van het examengeld
Deetman streeft ernaar examens op
den duur kostendekkend te maken
Voor de staatsexamens komt dat
bijvoorbeeld neer op een verhoging
van 30 procent.
Ook het collegegeld voor het weten
schappelijk onderwijs en hoger be
roepsonderwijs wordt weer ver
hoogd. Vorig jaar stelde Deetman al
voor om het collegegeld te verhogen
van 888 tot 1026 gulden voor het
wetenschappelijk onderwijs en van
770 tot 890 gulden voor het hoger
beroepsonderwijs. Via een motie ei
sten CDA en VVD toen een halve
ring van de verhoging
Studiefinanciering
Omdat volgens Deetman voor de
verminderde inkomsten door die
motie geen voldoende dekking was
aangegeven, wil de minister nu
toch liet collegegeld verhogen tot
de oorspronkelijk bedoelde bedra
gen. Daarnaast doet hij een aantal
voorstellen om de studiefinancie
ring te beperken. Voor het nieuwe
stelsel van studiefinanciering,
waar al jaren aan gesleuteld wordt,
is men op het ministerie nu defini
tief afgestapt van het oorspronke
lijke uitgangspunt dat studenten
helemaal onafhankelijk van hun
ouders moeten zijn.
„Het kan eenvoudigweg niet',
merkte Deetman erover op. Er
wordt op het ministerie nu gewerkt
Werkgelegenheid
De maatregelen die voorgesteld
worden in de begroting leveren voor
een deel arbeidsplaatsen op. maar
gaan ook weer ten koste van de
nodige werkgelegenheid. Per saldo
kosten de maatregelen in 1984 545
arbeidsplaatsen, in 1985 178 ar
beidsplaatsen en in 1986. 1987 en
1988 respectievelijk 1383. 2293 en
2458 arbeidsplaatsen. Dat alles nog
los van de vermindering van het
aantal arbeidsplaatsen ten gevolge
van het steeds maar teruglopend
aantal leerlingen Die ontwikkeling
kost in het schooljaar 1984-1985
alleen al 2100 full-time arbeids
plaatsen.
De maatregel die de meeste ar
beidsplaatsen (535 in 1984) gaat
kosten, is het beperken van de
nïet-examenvakken in de hoogste
klassen van het voortgezet onder
wijs Stelde staatssecretaris Gin
jaar-Maas vorig jaar nog tevergeefs
voor om de gymnastieklessen te
laten vervallen in de hoogste klas
sen van het voortgezet onderwijs en
het middelbaar beroepsonderwijs,
dit jaar stelt ze voor alle niet-
examenvakken in deze klassen
(gymnastiek, handarbeid, muziek,
tekenen, enz.) zo veel mogelijk te
beperken. Op het ministerie wordt
nog gewerkt aan het opstellen van
concrete voorstellen in die richting.
Deetman stelt een viertal prioritei
ten voor de komende jaren aan de
orde: hei onderwijsvoorrangsbe
leid (bestrijden van achterstanden
bij bepaalde groepen leerlingen),
de volwassenen-educatie, de infor
matie-technologie en het emanci
patiebeleid. Voor het stimuleren
van de informatie-technologie
wordt hijvoorbeeld voor de komen
de vijf jaar totaal een bedrag van
250 miljoen gulden gereserveerd.
i Van onze parlementaire redactiei
DEN HAAG De overheidsuitga
ven voor wetenschappelijk onder
zoek zullen volgend jaar in totaal
ruim 3.5 miljard gulden bedragen.
In vergelijking met vorig jaar bete
kent dat een geringe stijging. Onge
veer 1,4 miljard gulden is beschik
baar voor onderzoek aan universi
teiten en hogescholen. De overige
2,1 miljard gulden wordt besteed
aan ander, door de overheid gefi
nancierd onderzoek.
Dat meldt minister Deetman in het
Wetenschapsbudget 1984. Voor het
eerst is in het Wetenschapsbudget
een overzicht opgenomen van de
prioriteiten in het wetenschappelijk
onderzoek Minister Deetman voor
ziet een groei in de uitgaven voor
technologisch onderzoek bodem
onderzoek (ecologie en zuiverings
technieken i. zee-onderzoek en deel
gebieden van het sociaal, weten
schappelijk onderzoek (grote ste
den problematiek, minderheden, ar
beidsmarkt. demografie i
In tegenstelling tot deze onder
zoeksgebieden. zullen het energie
onderzoek. milieu- en natuuronder
zoek. infrastructuur-onderzoek,
landbouwkundig onderzoek, onder
zoek voor ontwikkelingssamenwer
king, defensie-onderzoek en ruimte
vaart-onderzoek op de ..nullijn' ge
zet worden. Daar komt dus voor de
komende jaren niet meer. maar ook
niet minder geld voor beschikbaar.
Als gebieden waar minder geld voor
uitgegeven moet worden, noemt mi
nister Deetman het waterstaaton-
derzoek. het gezondheidsonderzoek
en het onderwijsonderzoek Op de
verschillende ministeries wordt nog
bekeken welke sectoren nog meer
voor vermindering in aanmerking
moeten komen.
DREMPELS WEGNEMEN
Deze laatste twee maatregelen komen
bij uitvoering neer op lastenverlich-
Van Aardenne
/an grootte van f 350 tot f 450 miljoen
Stroomlijning
Van Aardenne meldt dat de stroomlij
ning van het grote pakket subsidie
maatregelen krachtig verder zal wor
den doorgevoerd Gemikt wordt op
verdere verzakelijking van de indivi
duele steun aan grote bedrijven-in-
moeilijkheden (meer dan 500 werkne
mers). Dit beleid komt neer op stren
gere voorwaarden met betrekking tot
de economische betekenis van onder
nemingen. hun overlevingskansen en
de vraag of hun activiteiten vervang
baar zijn Externe deskundigen zullen
adviseren.
In de begroting van Economische
Zaken blijkt hoezeer de overheids-
ontvangsten mede afhankelijk zijn
van de aardgasbaten. De meerjaren
raming voor deze inkomsten laat zien
dal het nettobedrag (zonder vennoot
schapbelasting) in de toekomst zal
dalen. Vorig jaar kwam ruim f13,5
miljard binnen, dit jaar vermoede
lijk ruim f 12,8 miljard; voor 1984
wordt op ruim f 13,6 miljard gere
kend, daarna daalt het totaal tot
onder de f 10 miljard in 1988.
'Van onze redactie ec
DEN HAAG Het kabinet ziet vol
strekt niets in een werkgelegenheids
beleid waa2Zn ervan wordt uitge
gaan dat met overheidsgeld direct
mensen aan het werk kunnen w orden
geholpen. De minister van sociale
zaken en werkgelegheid benadrukt
dat .g eens in de Werkgelegenhcids-
nota 1983-1984 die hij samen met zijn
collega van Economische Zaken
heeft uitgebracht. Zij keren zich met
deze opvatting tegen idccen die met
name vanuit de FNV en de PvdA zijn
gelanceerd.
Het beleid blijft gericht op het wegne
men van belemmeringen die een soe
pel functioneren van het bedrijfsleven
in de weg staan, het vereenvoudigen
van regels, herverdeling van het werk
door mensen korter te laten werken
en voortzettmg van projecten waarin
werklozen kunnen werken met be
houd van hun uitkenng. echter op
voorwaarde dat normale werkgele
genheid er met door wordt verdron
gen
De Werkgelegenheidsnota bevat geen
voorspellingen omtrent aantallen ar
beidsplaatsen die het beleid kan ople
veren Daar willen de ministers zich
ook met aan wagen. Zij beschouwen
dat ook niet als hun taak Herstel
van de werkgelegenheid zal van de
marktsector (liet bedrljfsleveni moe
ten komen", zo schrijven zij
De Werkgelegenheidsnota bevat geen
nieuwe lijnen voor het beleid Ze vult
wel weer enige maatregelen in op
punten die het beleid gestalte moeten
geven
Werkverdeling
Het kabinet streeft voor het personeel
ïr. dienst van de overheid en van
instellingen die van gemeenschaps
geld bestaan naar een verkorting van
de werktijd in 1984 met twee procent.
Voor het werk dat daardoor blijft
liggen, zou zo veel mogelijk nieuw
personeel moeten worden aangetrok
ken In de nota wordt voorgerekend
dat bij een herbezetting van 80 pro
cent van de vrijkomende arbeidstijd,
ongeveer 20 000 mensen weer aan de
slag zouden kunnen.
Als nieuw instrument ter bestrijding
van de werkloosheid worden de
PEP's, Praktijkervaringsplaatsen',
geïntroduceerd. Zij moeten mensen
die langer dan zes maanden werkloos
zijn en die geen of slechts weinig
werkervaring hebben, gelegenheid
bieden gedurende zes maanden erva
ring op te doen. Ze behouden in die
tijd hun uitkering.