Minister houdt vast aan
maximum bijdrage veren
Rietkerk zet vaart achter
splitsing Zuid-Holland
Vlissingen profiteert
van soepel LPG-beleid
Belgen hebben haast met
verdieping Westerschelde
Nog weinig schot in
aanleg walradarketen
VOW-droom definitief aan diggelen
DUBBELDEKKER KAN WORDEN AANBESTEED
NS-station Souburg
staat nog op nominatie
WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1983
kosten rond de 70 miljoen te geven,
maar alleen in combinatie met die
gefixeerde rijksbijdrage. In die rede
natie kan zij overigens voor pakweg
vijf extra dubbeldekkers het licht op
groen zetten, want zolang de al ge
noemde bijdrage op 36 miljoen is
gefixeerd, komen de méérkosten toch
niet voor haar rekening.
De problemen op dit gebied en de
traag verlopende onderhandelingen
hebben er inmiddels voor gezorgd dat
de derde dubbeldekker niet in 1985,
maar in '86 in de vaart zal komen.
(Van ome Haagse redacteur
DEN HAAG Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat lijkt niet van plan af te
stappen van haar voornemen om vanaf nu niet meer dan 36 miljoen per jaar in de tekorten
van de Westerschelde-veren te steken. De provincie Zeeland heeft het daar bijzonder moeilijk
mee, aangezien men vreest dat de tarieven daardoor sterk zullen moeten stijgen. Bij
toenemende exploitatielasten en een gelijkblijvende rijksbijdrage moet er dus méér door de
gebruikers worden opgebracht. De bouw van een derde dubbeldeksveerboot zou die
tariefsstijgingen nog forser maken.
Mevrouw Smit heeft de 36 miljoen
opgenomen in haar begroting voor
1984. Het is iets meer dan het bedrag
dat zij voor 1983 had gereserveerd:
35.85 miljoen. In '82 lagen de totaal-
kosten echter fors hoger, en wel op
bijna 38 miljoen, zodat geconcludeerd
mag worden dat er van een reële
achteruitgang van de rijksbijdragen
sprake is.
De provincie heeft tot nu toe de
ideeën van mevrouw Smit verworpen.
Men is niet mordicus tegen een gefi
xeerde rijksbijdrage, maar een bedrag
van 36 miljoen is gewoon te weinig, is
de redenering. Zoals gezegd zouden
dan forse tariefsverhogingen noodza
kelijk zijn om het resterende exploita
tietekort na de rijksbijdrage te dek
ken.
De gebruikers zullen dus in ieder
geval méér moeten gaan betalen.
Daar kan nog eens een schepje boven
op komen als de derde dubbeldekker
in dc vaart komt. want die zorgt voor
extra lasten en dus een hoger exploi
tatietekort.
Veren-gedeputeerde J de Voogd moet
over deze zaken nog met de minister
gaan praten. Op het moment wordt
voorbereidend ambtelijk overleg ge
voerd. Rekenmodellen van de provin
cie hebben tot een 'neen' tegen die 36
miljoen grote bijdrage geleid.
Veerhavens
Aanbesteding
Mevrouw Smit is overigens wel be
reid toestemming voor de aanbeste
ding van de derde dubbeldekker
Staatssecretaris
ziet noodwet voor
LPG niet zitten
IVan ome Haagse redacteur)
DEN HAAG Staatssecretaris
Scherpenhuizen van verkeer en wa
terstaat verschilt nog steeds van me
ning met een meerderheid uit de
Tweede Kamer over de wenselijk
heid van een noodwet-LPG. Via een
motie is de staatssecretaris opgedra
gen om de voorbereiding van de
behandeling van dit wetsontwerp
voort te zetten, maar Scherpenhuizen
ziet dat niet als noodzakelijk. Ook in
de memorie van toelichting op de
waterstaatsbegroting plaats hij
vraagtekens bij de wenselijkheid van
de noodwet, nu aangevend dat het
ontwerp wel eens in het kader van de
dereguleringsoperatie zou kunnen
sneuvelen.
Scherpenhuizen vindt het beter om de
komst van de Integrale Nota-LPG af
te wachten, en de voorstellen die
daarin gedaan worden. Die nota
wordt in het najaar verwacht, zo blijkt
ut de begroting, hoewel de staatsse
cretaris een forse slag om de arm
houdt. De omvang van een door TNO
verrichte studie, die aan de basis van
de nota ligt, én de vele aspecten van
de activiteiten met LPG maken het
moeilijk om te voorspellen wanneer
de nota gereed zal zijn.
Scherpenhuizen' herinnert er overi
gens aan dat onder hem een nieuw
beleid tot ontwikkeling is gekomen.
Hij heeft de eis laten vallen dat LPG
bijvoorbeeld vanuit Eurogas in het
Sloegebied via pijpleidingen ver
voerd zou moeten worden wanneer
het vervoer per binnenschip méér dan
500.000 ton per jaar zou gaan bedra
gen.
Scherpenhuizen zegt dat hij dat ge
daan heeft vanwege de concurrentie
vanuit met name Belgie en om een
gezonde ontwikkeling van de regiona
le economie mogelijk te maken.
(Van ome Haagse redacteuri
DEN HAAG De Nederlandse
Spoorwegen zijn nog immer van
plan een eigen station in Souburg
te openen, hoewel zij daar de ko
mende vier jaar géén hoge priori
teit aan toekennen. Dal blijkt uit
de begroting van minister Smit-
Kroes van verkeer en waterstaat.
Het station Vlissingen-Souburg
stond enkele jaren geleden overi
gens ook al in de waterstaatsbe
groting, maar van realisatie van
deze plannen is het tot nu toe niet
gekomen.
De NS willen in de komende vier
jaar zestien nieuwe stations aan
bestaande lijnen openen, hoewel zij
een slag om de arm houden: het
gaat. aldus de begroting, om „mo
gelijk in uitvoering te nemen sta
tions".
Er zijn drie groepen met een ver
schillende prioriteit: Souburg komt
in de tweede groep. De NS geven
overigens in de komende jaren de
voorkeur aan de vestiging van sta
tions in al bestaande stedelijke
gebieden. Dat sluit weer aan op het
beleid van het kabinet dat uitbrei
ding van woningbouw zoveel moge
lijk in de al bestaande stedelijke
concentraties moet plaatsvinden.
Daarbij past een op deze gebieden
gerichte, verbeterde infrastructuur
De verbeteringen van de veerhavens
in Vlissingen en Breskens gaan inmid
dels gewoon door. Belde havens wor
den geschikt gemaakt voor de komst
van dubbeldeksveerboten. Het werk
hier moet in 1985 klaar zijn, en daar is
ook de planning van het Rijkswegen
fonds op gericht. Voor 1984 is een
bedrag van 16 miljoen uitgetrokken,
terwijl verwacht wordt dat er dit jaar,
'83 dus. tien miljoen zal worden uitge
trokken.
Het hele project kost 37 miljoen.
Minister Smit-Kroes
GOEREE IN '87 BIJ ZEELAND
Axclse Sassing-
Teraeuzen
(Van ome Haagse redacteuri
DEN HAAG Volgend jaar zal be
gonnen worden met de aanleg van de
nieuwe weg Axelse Sassing-Terneu-
zen. Mevrouw Smit-Kroes heeft die
toezegging gedaan en opgenomen in
haar begroting. Het project, rijksweg
61, omvat de aanleg van een autoweg
met twee rijkstroken. In '84 zal er 5
miljoen beschikbaar komen; het
werk moet een jaar later klaar zijn en
zal in totaal 14 miljoen vergen.
De weg staat nu eindelijk met
jaartal in de begroting opgenomen. In
de begrotingen uit de afgelopen jaren
stonds het project weliswaar vermeld,
maar zonder al te veel uitzicht op
realisatie.
Het stukje Axelse Sassing-Terneuzen.
niet meer dan een paar kilometer, is
overigens de enige Zeeuwse verbin
ding waaraan wordt gewerkt. Er moet
nog worden gestudeerd op het tracé
voor de weg Zienkzee-Grevelmgen-
dam. Ook de Dammenweg op Walche
ren, grofweg het stuk Veerse Dam
richting Middelburg, staat op het uit
voeringsprogram opgenomen overi
gens zonder al te veel kans op realisa
tie in de plaperiode '84'88
Voor onderhoud van Zeeuwse wegen
die op het rijkswegenplan voorkomen
heeft mevrouw Smit het volgend jaar
12,4 miljoen beschikbaar, vier ton
meer dan dit jaar. Voor de overige
rijkswegen in Zeeland is 4.4 miljoen
opzij gelegd, zes ton minder dan in '83.
i Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Minister Rietkerk van
binnenlandse zaken wil vaart zetten
achter de behandeling van het wets
ontwerp tot splitsing van de provin
cie Zuid-Holland, waaraan de ver
huizing van Goeree-Overfiakkee
naar Zeeland gekoppeld is. De plan
ning is er op gericht deze wet eind dit
jaar in de Tweede Kamer te behande
len, en de wijziging zelf op 1 januari
'87 te laten ingaan. Dat blijkt uit de
memorie van toelichting op dc begro
ting die Rietkerk dinsdag heeft gepu
bliceerd.
De splitsing van Zuid-Holland is het
enige 'territoriale' voorstel dat is over
gebleven uit de hele operatie rond de
reorganisatie van het binnenlands be
stuur De grootte van de huidige
provincie én de omvang van de pro
blematiek waarmee het provinciaal
bestuur te kampen heeft vormen aan
leiding tot de tweedeling. Rietkerk
gaat voorbij aan de kritiek van de
huidige provincie, die niet mee wil
werken zolang Rietkerk niet belooft
dat de nieuw te vormen provincies
aanzienujft méér bevoegdheden krij
gen.
Rietkerk geeft er de voorkeur aan de
regionale problemen worden opge
lost niet door nieuwe provincies te
vormen, maar door de gemeentelijke
samenwerkingsverbanden tc verster
ken. De provincies moeten in dat
verband een indeling maken van de
gemeentelijke samenwerkingsgebie
den die zij willen realiseren, in af
wachting van de komst van de Wet
gemeenschappelijke regelingen
Rietkerk kondigt tot slot aan dat de
Tweede Kamer binnen enkele maan
den een wetsontwerp te behandelen
krijgt waarmee kleine grenscorrecties
tussen de provincies Zeeland, Zuid-
Holland en Noord-Brabant worden
doorgevoerd De wijzigingen zijn no
dig geworden door de uitvoering van
de Deltawerken. Sommige onderde
len hieruit vallen binnen het grondge
bied van verschillende gemeenten en
provincies, en dat alles moet enigszins
gladgestreken worden.
LPG-tankers in de Sloehaven
HAVENSCHAP 'DRAAIT' GOED
Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG Het Havenschap Vlissingen heen in de
afgelopen periode goed gedraaid, maar ook Terneuzen
mag niet ontevreden zijn. Ondanks een lichte teruggang
in de goederenoverslag zijn de vooruitzichten hoopge
vend. Dat zei minister Smit-Kroes van verkeer en
waterstaat in haar op Prinsjesdag gepubliceerde begro
ting. Daaruit blijkt dat het Havenschap Vlissingen in z'n
eentje in staat is geweest de teruggang in de overslag bij
Terneuzen en in het noorden, in Delfzijl, goed te maken.
Vlissingen heeft vooral geprofiteerd van de versoepeling in
het rijksbeleid ten aanzien van LPG Dat werd in het
Zeeuwse havengebied als zeer positief ervaren, schrijft
mevrouw Smit. Zij gaat er vanuit dat een verdere uitbouw
DG-activiteiten voor de hand ligt.
De minister herinnert aan het besluit de conventions
PZEM-centrale om te bouwen voor het gebruik vanko£
Deze. weliswaar in Terneuzen veel bekritiseerde besi
smg, leidde tot het besluit van het Havenschap VHssing:
een nieuwe kolenhaven aan te leggen.
In Terneuzen heeft het bedijfsleven al ingehaakt op tr
verleninging van de Zevenaarhaven. die in 1984 gere:
komt.. aldus de minister. Een verdere uitbreiding var.a
op- en overslagactiviteiten zal hierdoor mogelijk worta
Dat alles brengt mevrouw Smit tot de conclusie data
toekomst er voor de beide Zeeuwse havenschappe.
hoopgevend uitziet. Het havenschap Vlissingen kan hn
volgend jaar overigens op een rijksbijdrage in de exploits
tiekosten van zes ton rekenen
VOORWAARDEN WATERVERDRAGEN ONVERANDERD
Kreekraksluizen zal worden gektp
peld met de databank van de .t
werpse haven. Geprobeerd zal worta i
een zelfde koppeling met de
damse walradar tot stand te brenger.
Tot slot zal worden begonnen methf, itd
aanbrengen van brandteehniscbi
voorzieningen aan een aantal Zeeut
se sluizencomplexen.
In de begroting zijn verschillende te
dragen opgenomen voor werk aan 2 ject
sluizen. De grote sluis te Veereentt
De beide projecten in Zeeland Baal- Volkerak- en Kreekraksluizen en die grote schutsluis van Vlissingen kti
hoek en Bath dus. én de verbetering bij Terneuzen gereed zijn. In '84 ko- nen op respectievelijk één en 0,7 mi
van het Maaswater, komen voort uit men de sluizen van Wemeldinge en joen rekenen, er is 13 miljoen voordt
de met Belgie gesloten waterverdra- Hansweert aan de beurt. Op deze aanleg van een centraal bediening!
manier kunner. scheepvaartroute's systeem bij Terneuzen (de Beiges
word-geprogrammeerd, zodat er on- dragen 9 miljoen daarvan bij) er.è
dei meei een ove.dcht is van de bij realisatie van een gemaal bij de Kre-
sluizencomplexen te verwachten kraksluizen vergt 16 miljoen (14 us
drukte. De centrale computer op de België).
(Van ome Haagse redacteur
DEN HAAG De Belgen hebben grote haast met de verdieping van de
vaargeul in de Westerschelde. Zij hebben minister Smit-Kroes van verkeer
en waterstaat laten weten dat zij zo spoedig mogelijk met dit werk willen
beginnen, om te bereiken dat Antwerpen in het vervolg bereikbaar zal zijn
voor schepen met een diepgang van 48 (richting Antwerpen) en 13 (richting
Noordzee) voet. Nederland echter gaat uit van het voor-wat-hoort-wat-
principe; in ieder geval moeten de Belgen beloven dat zij het Maaswater
kwalitatief zullen verbeteren, terwijl zij ook ten aanzien van het Baal-
hoekkanaal en de afsnijding van de bocht van Bath concessies zullen moeten
doen.
Om nu toch een stok achter de deur te
hebben, wil mevrouw Smit alleen me
dewerking verlenen aan een verdie
ping van de vaargeul in de Wester
schelde. die slechts m het belang van
Antwerpen is. wanneer daar- iets te
genover staat Als overigens die vaar
geul inderdaad kan worden uitgebag
gerd, dan krijgen daarmee de bocht
van Bath en het Baalhoekkanaal een
lage prioriteit.
Op het moment verrichten deskundi
gen uit zowel Nederland als België
samen een studie naar de vraag wal
de gevolgen zijn van een verdere
verdieping. Die studie moet eind dit
jaar gereedkomen. Een verdieping
heeft overigens goedkeuring nodig
van het parlement Mevrouw Smit
„De Nederlandse bereidheid om de
bevaarbaarheid van de Westerschelde
te verbeteren, wordt meer m het bij
zonder bepaald door de Belgische
bereidheid om eindelijk iets te doen
aan de regeling ter verbetering van de
kwaliteit van het Maaswater
ZEKER NIET VOOR 1990
Sluizen
Over een verdeling van de kosten van
de verbetering van het Kanaal van
Gent naar Terneuzen is wel overeen
stemming bereikt. Het gaat dan met
name om dc vraag welke schepen nog
in hel sluizencomplex in Terneuzen
worden toegelaten. Zolang het com
plex nog niet is voltooid in '88 is
Belgie aansprakelijk voor de even
tuele schade die ontstaat wanneer
grote schepen worden binnengelaten.
In '84 zal er een provisorisch bedie
ningssysteem worden aangebracht bij
de Terneuzense middensluis. waar
door de Oost- en Westsluis minder
vaak voor het spuien van water zullen
worden gebruikt. In '87 zal een cen
traal bedieningssysteem gereed zijn.
Eind '83 zal de eerste fase van het
informatievel-werkend systeem voor
de scheepvaart, geïnstalleerd op de
Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG Dc uitgebreide walra
darketen die langs de Westerschelde,
en voor een groot gedeelte op kosten
van België, moet worden aangelegd,
zal naar alle waarschijnlijkheid pas
rond 1990 gereed zijn. Of dat laatste
jaartal gehaald wordt, is daarbij
eveneens onzeker: dc financiële om
standigheden bij de zuiderburen heb
ben voor uitstel gezorgd. Er zal in
ieder geval niet voor 1985 begonnen
worden, zo blijkt uit de begroting
van minister Smit-Kroes van verkeer
en waterstaat.
Om de verkeersveiligheid te verbete
ren. wordt er een tijdelijk Schelde-
coordinatiecentrum in Vlissingen ge
realiseerd. Nederland schiet het daar-
voor benodigde geld voor; dat wordt
later verrekend wanneer de Belgen
hun aandeel van 90 procent in de
totale kosten van de walradarketen
op tafel leggen. Voor de bouw van het
centrum stelt mevrouw Smit volgend
Jaar 1.3 miljoen beschikbaar
Het tijdelijk coördinatiecentrum
moet in augustus '86 operationeel
zijn. Eén van de zaken waarmee!
verkeers- en loodsdienst zich in Sea
demond steeds intensiever moez ian
bezighouden, betreft de LPG-scte jM[
pen Mevrouw Smit beraadt zich o ja
maatregelen om de risico's die
het vervoer van LPG samenhang 50
terug te brengen.
(Van ome Haagse redacteur)
DEN HAAG Artikel 196 is uit de
begroting van mevrouw Smit-
Kroes van verkeer en waterstaat
verdwenen. Dat mag een droge me
dedeling zijn, maar ze is het slot
stuk van een jaren durende geschie
denis die is uitgemond in het aan
diggelen vallen van een jarenlang
gekoesterde Zeeuwse droom: de
Westerschelde-oeververbinding.
Jaren achtereen, van Westerterp via
Tuijnman tot Zeevalkmg, heeft de
Westerschelde-oeververbinding pro
memorie op de waterstaatsbegro
ting gestaan. Pro memorie, omdat er
niet direct rijksgeld voor moest wor
den uitgetrokken De staat behoefde
zich slechts garant te stellen voor de
leningen die de NV VOW zou aan
gaan om het brugtunnelproject te
bekostigen
Weliswaar liepen de achtereenvol
gende begrotingen niet over van
enthousiasme voor de vaste oever-
uu ging Zeevalking er
al vorig jaar vanuit, ondanks afspra
ken die anders luiden, dat er in '83
toch niet zou worden begonnen
maar er was nog in ieder geval iets
tastbaars dat op de bereidheid van
het rijk om mee te helpen zinspeel
de
Kort nadat het kabinet-Lubbers
aantrad, schakelde het echter de
vaste oeververbinding met twee, in
de tijd iets uit elkaar liggende, ferme
klappen uit Het njk zou niét deelne
men, zich niet garant stellen voor de
leningen.
En nu staat op de plaats waar
artikel 196 had moeten staan,
slechts dit als grafschrift Zoals
bekend heeft de regering besloten
geen steun te kunnen verlenen aan
de eventuele totstandkoming van
een vaste oeververbinding over de
Westerschelde Het artikel in de
begroting, dat de mogelijkheid van
garantieverlening inhoudt, kan der
halve vervallen"
Privatisering
Zij blijft, maar dat zal duidclij
gew orden zijn in de afgelopen pen»
de. vasthouden aan de voorgenonfl
privatisering van het loodswnn jj
Het overleg met de betrokken orpï
saties én de gemeente Rottentt
moet voor de zomer van het volp^!,
jaar worden afgerond. Daarna
een wijziging van de Loodswel
de Tweede Kamer worden voor?^.'
legd.
Binnenkort is er overigens een
port te verwachten over de vraag
loodsdienst kostendekkend geexp-J
teerd kan worden. Afhankelijk
van zal er eventueel een nieuw ta»
vensysteem worden ingevoerd.
j jBCt
tob
Tol]
De
UflNlKaHMriaH£IB8n
De radarpost iungs de Westerschelde bij Waarde, onderdeel van de toetö&
ge walradarketen