HUURSUBSIDIE I Blijven we doorgaan met Een legertje ambtenaren verwerkt de aanvragen Wanhoop PZC/ 0P'nie en achtergrond G: on VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1983 (Door José Smits) Veertien jaar geleden konden mensen met een relatief laag inkomen voor de eerste maal huursubsidie aanvragen. Dertigduizend mensen hebben dat toen gedaan. Nu in het vijftiende jaar dat de huursubsidie bestaat, doen 750.000 mensen een beroep op de regeling. Postzakken vol worden ze aangedragen. Probeer de stapels voor te stellen; het zal niet lukken. Twee verdiepingen van het kantoor- voor de invullers soms net zo lastig Elke aanvraag wordt altijd via de gebouw van het ministerie in Zoeter- a,s een aangiftebiljet voor de belas- meer worden in beslag genomen door ting. Wie het voor de eerste keer moet Ijet legertje ambtenaren, dat de sta- doen, kan er rustig een uurtje voor pels formulieren moet controleren en gaan zitten. Het is aardig om dan te verwerken. Alles liefst zo snel moge- zien hoe snel de inmiddels zeer gerou- Hjk want per 1 oktober gaan de eerste tineerde ambtenaren bij volkshuis betalingen al weer de deur uit. Een vesting over de controle doen. Eén huurder die subsidie aanvraagt, weet ambtenaar kan per dag gemiddeld nauwelijks welke ingewikkelde orga- zeventig formulieren verwerken. Per gemeente ingediend. De gemeente kan controleren of het opgegeven huis bijvoorbeeld wel bestaat en of geen abnormaal hoge huur wordt opgege ven. Er zijn gevallen waarin de ver huurder rustig een te hoge huurprijs vraagt in de wetenschap dat de huur der toch subsidie krijgt. nisatie vereist is. De gang vol week wordt een produktie gehaald van 23.000 tot 24.000 formulieren. Dat is nog lang niet genoeg om de hele stroom aanvragen binnen drie maan- De stapels formulieren liggen in kas- den af te werken. In de praktijk hoeft ten op de gang, in kasten op de dat ook met. Er zijn tegenwoordig nog kamers en in kleinere stapeltjes op elk maar weinig huurders die de aanvrage bureau. Eén kamer slechts is vrij van zelf doen. In 75 procent van de geval- de witblauwe papieren. Dat is de len loopt de subsidieaanvrage via de Als de aanvragen op het departement zijn verwerkt en de subsidie dan pre cies is uitgerekend, gaat de betaling niet naar de huurder maar naar de corporatie die in feite al maanden lang het bedrag heeft voorgeschoten Overigens: het zijn niet de ambtena- ren die het precieze bedrag in guldens kamer van Hans Boom, hoofd van de woningcorporatie of het gemeentelijk uitrekenen_De mensen op het depar- afdeling die verantwoordelijk is voor woningbedrijf. De corporatie of de tement in Zoetermeer controleren de de verwerking van alle 750.000 formu- gemeente vraagt de huurder naar zijn gegevens, coderen ze waarna het ge lieren die dit jaar worden verwacht, inkomen, rekent vervolgens uit op heel vervolgens de Rijkscomputer- Omdat alle andere kamers vol liggen, welk bedrag de man of vrouw onge- centrale in Apeldoorn wordt ïnge- houdt hij de zijne bewust leeg. Je veer recht heeft en trekt dat vast af a^De^co^uter^zal^een^eer^per moet tenslotte ergens rustig kunnen van de huur die verschuldigd is. Ver- twee weken de dagelijks ingevoerde -zitten. Hij leidt ons rond en het duizelt Ondanks het late middaguur wordt er hard gewerkt. Opmerkelijk. Ambte naren mogen na de lunchpauze toch altijd rustiger aan doen Hier echter grijpen de handen snel en onophoudelijk bovenop een stapel, schrijven met de pen, tikken in op computerterminals, controleren gege vens met oude uit de dossiers, en verleggen het formulier naar de ande re stapel. Tussendoor lopen mannen met armen vol de kamer in en uit, van de ene gangkast naar de andere. Met de hand geschreven labeltjes steken uit de stapels. In een aparte kamer staan telefoons roodgloeiend: mensen die vragen of hun formulier wel juist is terecht gekomen en of ze hun bijdrage al kunnen krijgen. Of mensen, die moei te hebben met invullen. Brieven van aanvragers worden intussen beant woord („ik heb vorige week al ge schreven en nog niets gehoord", of: „ik ben gescheiden en wat moet ik nou doen in verband met de subsi- die"). Vijftigduizend brieven komen er wel per jaar binnen. „Dat varieert", weet Hans Boom, „van klachten tot be- -dankbriefles en zelfs geboortekaar tjes". In een aparte kamer worden zaken voorbereid die tot voor de Raad van State voorkomen. De Ombudsman, die als laatste strohalm wordt inge schakeld door afgewezen huurders, heeft vijftig gevallen behandeld. Om budsman prof. Rang noemt het zelf weinig gezien het hoge aantal aanvra gen waarbij alles wel goed gaat. Een formulier voor huursubsidie is volgens zal de corporatie of gemeente gegevens verwerken, aan de hand voor elke huurder een aanvraag indie nen bij het ministerie tabellen het bedrag berekenen en de beschikking plus betalingsopdracht uitspugen. Via de PTT in Leeuwarden en Arnhem zal de betaling dan plaats vinden. Voorrang Niet elke verhuurder is bereid de subsidie voor te schieten. In die geval len moet de huurder zelf zijn aanvrage invullen. Daar worden deze zelfstandi ge aanvragers altijd met voorrang behandeld. Deze huurders krijgen im mers geen voorschrift en hebben de subsidie zo snel mogelijk nodig om de huur te kunnen betalen. Het is deze groep, die in ieder geval voor 1 okto ber moet zijn afgewerkt. Op dit mo ment heeft het ministerie al 200.000 aanvragen verwerkt. „Door het systeem van voorschotten door de verhuurders heeft de gemid delde huurder geen idee welke rompslomp er eigenlijk omheen zit", bevestigt Emmerich. „Een onderzoek heeft uitgewezen dat het de meeste mensen ook niet interesseert. Het enige wat belangrijk is. is het bedrag wat ze krijgen of eigenlijk het bedrag wat ze na aftrek van subsidie aan huur moeten betalen". Waar met alleen de klanten zelf niets van weten maar eigenlijk bijna nie mand in Nederland, is dat van het bedrag aan huursubsidie ook nog in komstenbelasting moet worden be taald. Emnench ..Het subsidiebedrag is volgens de belasting een deel van Hans Boom en L. P. M. Emmerich, de eerste hoofd van de afdeling uitvoering, de tweede ander hoofd van de hoofdafdelilng huursubsidie, staan voor de stapels binnengekomen formulieren. Deze kasten zijn in de gang opgesteld wegens ruimtegebrek het inkomen. Dat deel van de subsidie dat iedere huurder eigenlijk verschul digd is aan de fiscus rekenen wij hier uit en dragen we alvast af Elke huurder krijgt in februari een jaarop gave wat wij voor hem hebben afge dragen. Dat moet dan weer ingevuld worden op het aangiftebiljet". Het klinkt nog redelijk eenvoudig. Maar probleem is wel dat het subsi- dieseizoen loopt van 1 juli tot 1 juli. Het belastingjaar is gewoon van ja nuari tot januari. Alleen dat gegeven leidt al tot problemen in de verwer king en controle. Tweede complice rende factor is het voorschotsysteem waarbij een huurder weieens teveel of te weinig krijgt. Dat wordt later met de nieuwe subsidie, dus in het nieuwe tijdvak, verrekend. Maar omdat ook dat nog weer met de belasting moet worden verrekend en ook de belas tingtarieven zelf regelmatig ingrijpen de wijzigingen ondergaan en boven dien het belastingtarief individueel verschilt (afhankelijk van het inko men), is de verwarring compleet. Wie dat beseft zal begrijpen dat de knapste rekenkoppen van het depar tement nodig zijn om dat allemaal uit te zoeken en te verwerken. Volgens Emmerich zijn vier van zijn ambtena ren speciaal bezig met alleen het verrekenen van de belasting op de huurusbsidie. „Vier man hier op deze afdeling valt nog mee. Maar bij de belastingdiensten zelf zijn speciaal voor de huursubsidie ruim vijftig man bezig". Vorig jaar werd ongeveer f 1,8 mil jard betaald aan huursubsidies. Van dat totaalbedrag gaat een derde "rechtsslreeks naar de fiscus. Het zou de duidelijkheid in politiek opzicht (veel mensen vinden dat teveel aan huursubsidie wordt uitgekeerd en weten niet dat de fiscus meeprofi teert) en de makkelijke verwerking op het departement bevorderen als de belastingafdracht verdween. Volkshuisvesting probeert nog altijd dat doel te bereiken maar het stuit op principiële bezwaren bij het ministe rie van financiën. De afdeling huursubsidie omvat in middels totaal 200 mannen en vrou wen. Dat is in de veertien jaar van het bestaan wel gegroeid maar niet even redig met de groei in de aanvragen. Er wordt naarstig gewerkt aan een nieuw automatiseringsysteem, dat de ver werking makkelijker moet maken. Emmerich noch Boom vrezen dat de bezuinigingen op de subsidie voor hen minder werk in de toekomst betekent Emmerich en Boom „We rekenen nog steeds met een jaarlijkse groei van 75.000 nieuwe aanvragers. Er wordt wel bezuinigd op de subsidie maar dat betekent alleen maai- dat alle mensen een kleiner bedrag dan het jaar daar voor krijgen In de verwerking maakt dat niet uit. Of iemand niets, 180 gulden of 1000 gulden per jaar krijgt, het is voor ons evenveel werk. Omdat steeds meer mensen met inkomen sachteruitgang te maken hebben, blijft het aantal groeien. Wij zijn hier voorlopig niet bang voor omzetver- mindering". '1 De vraag is maar net waar het middelpunt van de wereld zich bevindt. Nederlandse parlementairièrs wil len nog wel eens de fontein op het Binnenhof voor dat centrum hou den. Véél wordt vanaf hier geregeld, beoordeeld: hel beeld van het opge heven vingertje is inmiddels een versleten cliché geworden, maar nog steeds populair in voornamelijk behoudende kringen die er het ge drag van hun meer progrssieve landgenoten mee willen veroorde len. Iedereen houdt er natuurlijk zijn eigen werkelijkheid op na, zéker een politicus, want die vindt daar de legitimiteit van z'n eigen handelen in terug, maar het frustrerende voor een volksvertegenwoordiger uit een klein landje is dat het gras aan de andere kant van de heuvel of aan de andere zijde van de oceaan, zo men wil een andere kleur groen heeft dan men dacht aan te treffen. De wereld volgens Weinberger is een andere dan die volgens Den Uyl. Dat wisten we natuurlijk al. En een andere dan die van Bert de Vries. Dat kan ook niet anders, want zijn wereld is een puzzel opgebouwd uit deeltjes Scholten, Gualtherie van Weezel. Frinking. Slechts Ed Nijpels vindt deze week in Washington véél van wat hij toch al zeker wist beves tigd. Het grappige, en tevens ontluiste rende. ivas dat één van de niet onaanzienlijkste gesprekspartners in Washington in het geheel niet wist dat Nederland destijds een voorbe houd had gemaakt bij het befaamde NATO-dubbelbesluit over de plaat sing van nieuwe kernwapens. En zo hij het al had geweten, dan had'dat er niets toe gedaan. Den Uyl werd er wanhopig van. De Vries een beetje, en Nijpels in het geheel niet, zodat de laatste z'n uiterste best begon te doen om De Vries alsnog even wan hopig als Den Uyl te maken, maar dan niet over de standpunten van de Amerikanen, maar over het gedrag van de liberale coalitiepartner. Nijpels moet er vanuit gegaan zijn dat het buiten de landsgrenzen goed toeven is: tenslotte zat hij in Israël toen Wiegel hem tot kroonprins aan wees, hij mocht naar Taiwan op huwelijksreis in ruil voor twee on derzeeboten. en hij hanteert nu de trip naar Washington voornamelijk voor binnenlands gebruik: om de coalitiepartner, die een zeer moe: ke tijd beleeft, wat zout in de ojk wonden te strooien. Dat is het aardige van het perk-Nijpels: niet langer ifc; men a la Wiegel bij het CDA melt hoed in de hand op de stoep omm te mogen regeren, maar men d« het voorkomen alsof de chrislr. democraten eigenlijk, bij naderen schouwing, niet nodig zijn om k land te besturen, en zich dus enerzijds-anderzijds moeten gei", gen. Het zijn voornamelijk de fraclits. der zélf én zijn Lichte Brigade k jonge nieuwkomers die voortduren charges uitvoeren in de richting ia het CDA. En niet zonder succes, ft tussen twee haakjes, zonder ai politieke successen, maar fc schijnt Nijpels niet wakker liggen. Hij raakt meer opgewonir. door de enquête-uitslagen die te regelmatig worden getoond en it een inkrimpend CDA en een te groeiende VVD te zien geven, t door de resultaten van de bemoa nissen met het wérkelijk te soerr Nijpels lijkt hoog spel te spelen, k alleen kan hij op termijn een cos,': bewerkstellen tussen de Vemr. generatie die zich massaal tot te bekeerd heeft aan de ene kantenh. bezonken Geertsema-Toiojxv dynastie aan de andere, bovenér zal het er in de praktijk op neerb men dat hij niet zonder het CDAv. kunnen regeren. Per saldo wint de regeringscolcU immers niet; zij verliest zelfs tr beetje. Een eigen loud-om-oud yz theorie is voor Nijpels niet utgt legd. Mocht hij het CDA inruilt voor de PvdA, dan zal hem dptw zetels kosten waarvan hij de mee: aan dat CDA zal verliezen. Veel geschreeuw en weinig w dus. maar dat is niet ao'npw op het moment. Wat de VVD te heeft, een eigen gezicht een etgr- geluid is eigenlijk een betere uili' king heeft het CDA te we lopen daar tegenwoordig wel U kleine gezichtjes rond, maar i> Vries valt niet op, de baas zit in b Catshuis en de profeet in Den Besi Den Uyl mag dan in Washingl: wanhopig zijn geworden, in De Haag trekt dat weer wel bij. DEÏ met voo bew Bijz Uit d den Kort! in gr. steld' amer dato ningt Tenn !!jk v Kami lledei den c bepai enkel datd lenm Kï inl ov Mj ris V heeft (een veno; is me geval voor Stich Ondei onder legen Inforr De be bezuii onafh vaart moet horst tweed doen. doelm seerd. hoe dt alle p: overw Van L niet lr Fransi (PvdA cretar hl] ooi Advie: iraw: alleen ging 1 Hernu lelijk iets w mens hij eve doodv en het Werd i het or ons la gesteli hij die voord dringe termij enhors Boi twe voo DEN 1 looshe oplopc mlljar de we: meer i van de la „W rtouw- Vergel 1981 i "Kerke dchtsf manlei hem e: Pen da merve aan te 'order Inge "gen, Rructi Het po einjec ■Heeste 20,000 Doorh verdele .dewerl v'erbeu Toen ik enkele weken geleden schreef naar aan leiding van de assemblee van de Wereldraad van Kerken in Vancouver signaleerde ik tekenen die kunnen wijzen naar een doorbreken van de tegenstelling tussen 'oecumenischen' en 'evangeli- kalen'. Er is genoeg reden op dat thema nog wat door te gaan. al was het alleen maar omdat rondom deze tegenstelling een heilloze polarisatie gegroeid is. Felle afwijzing en verkettering houden over en weer (al is er verschil in de wijze waarop) mensen van elkaar verwijderd. In het oecumenische denken' schuwt men. uitgaand van een luisteren naar de Bijbelse boodschap, wan neer 't erom gaat concrete consequenties daaruit te trekken, een politieke toespitsing niet. Uitspraken van de Wereldraad vormen daar een voorbeeld van. In profetisch engagement wordt gewaarschuwd te gen ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van de bewapening, die deze wereld heel ernstig bedrei gen. En in priesterlijke solidariteit toont men zich verbonden met degenen die in deze wereld op allerlei wijze en vaak uitzichtloos te lijden hebben De evangelikalen daarentegen leggen de grootste nadruk op de noodzaak van persoonlijke bekering' mensen moeten zich, vervreemd als ze zijn van God. weer tot Hem keren om zodoende in de vergeving van hun zonden de bevrijding te ervaren van mach ten die hen in hun greep hebben. Daaruit levend zullen ze een nieuwe, echte blijdschap ervaren, waarin ze ook anderen mogen laten delen, zodat er een beweging ontstaat die 't mensen mogelijk maakt om te midden van het duister dezer wereld hoop te vatten en licht te verspreiden In wereldverband vindt men deze evangelikalen bijvoorbeeld heel talrijk in de Pinksterkerken van Zuid-Amerika en meer in het algemeen overal daar waar men in opwekkingsbewegingen oproept om het leven aan Christus te geven. In onze omgeving heeft dat in de kerken tevens de vorm aangenomen van gemeenten en groeperingen, waarin men beducht is voor een te vlot ondergeschikt maken van de persoonlijke geloofsbeleving aan nogal modieuze Inzichten en activiteiten ten aanzien van de samenle ving. In het algemeen hecht men in deze kringen veel waarde aan hetgeen ons door vroegere generaties ('de vaderen') is overgeleverd, wat wel met een typering die zeker in z'n gevoelswaarde het wezenlij ke van dit denken niet treft als conservatisme wordt aangeduid. Waartegenover de oecumenischen dan al gauw en even twijfelachtig wanneer het om hun wezenlijke bedoelingen gaat voor progressie ven doorgaan. Hoe betrekkelijk dergelijke typerin gen zijn, blijkt wel uit het feit dat in het genoemde Zuid-Amerika juist de evangelikale Pinkstergemeen ten in het algemeen zeer 'progressieve' gedachten ontwikkelen en in praktijk brengen ten aanzien van de maatschappelijke ontwikkelingen in dat conti nent. Niet absoluut De tegenstelling waarover hel hier gaat heeft dus zeker geen absoluut karakter. Er zijn verbindings lijnen en overgangen. Waar verabsolutering van de tegenstelling tussen het oecumenische en het evan gelikale denken plaatsvindt, daar moet dat wel haast het gevolg zijn van een zich in z'n eigen gedachten bedreigd voelen, van een neiging derhal ve om de eigen positie te verstevigen. Buiten beschouwing laat ik daarbij nog heel andere facto ren, zoals de sociale situatie van betrokkenen, die hierop mede en naar ik vermoed nogal eens in niet geringe mate van invloed kunnen zijn. Zo zijn mensen, die elkaar vanuit hun christelijke levensovertuiging toch zouden moeten (kunnen) herkennen, al dan niet uitgesproken eikaars tegen standers geworden. De polarisatie gaat voort stand punten worden meer of minder opzettelijk bepaald door ze af te zetten tegen het denken van anderen. En dat zeker niet alleen terwille van de duidelijkheid. Drijfveren In Vancouver werd hier en daar zichtbaar hoe deze tegenstelling doorbroken wordt. We horen daar ongetwijfeld meer over. Dat ik er hier zo uitvoerig op in ga, heeft te maken met het lezen van 't in onze taal vertaalde boek van de Amerikaanse evangeli kale Jim Wallis: „Tegen de stroom in; over de noodzaak tot bekering en tot herontdekking van het evangelie". Vanuit de diepste drijfveren van dit evangelikale denken is de schrijver gekomen tol een kritische beschouwing van de vorm die dit In de huidige Amerikaanse verhoudingen veelzms aangenomen heeft Hij behoort tot een charismatische gebeds groep die in de loop van de zeventigerjaren uitgroei de tot een leefgemeenschap van een twintig mensen. die in Washington bewust gingen wonen in een afbraakwijk om zich ten dienste te stellen van een samenleving met bar veel ellende. Vormden zo stelt Wallis de evangelikalen in Amerika in de vorige eeuw een nauwelijks serieus genomen bevol kingsgroep omdat ze zich op grond van hun trouw aan het evangelie met vereenzelvigden met de in de rest van de samenleving 'meer en meer aanvaarde algemene denkbeelden, in ónze tijd is dat radicaal anders geworden doordat zij het zijn gaan houden met twee machtscentra van het maar al te wereldse denken: de media en de politiek Een uitvoerig citaat (bladzijde 40): „In beide gevallen is het moelijk te zeggen wie wie het eerst ontdekte. De evangelikalen ontdekten de media, en de media ontdekten de evangelikalen. De evangelikalen maakten de politici het hof, en de politici recruteerden de evangelikalen. Beide ontwikkelingen werden goed zichtbaar in het midden van de jaren zeventig, vooral in de Verenigde Staten waar de mensen na de Vietnamese oorlog nieuw geloof trachtten te vinden in hun land en in zichzelf. Beide ontwikkelingen werden weerspiegeld m en bevorderd door de verkiezing van een 'wederge- stemmen uit de kerken boren' president in 1976. Omstreeks 1980 had de evangelikale beweging een mate van belangstelling van de kant van de media en van politieke invloed bereikt die in brede kring werd erkend. Maar de invloed daarvan reikte dieper dan de politiek De nauw aaneengesmede allianties (met media en poli tiek, T R.) waren ook van invloed op het karakter van de evangelikale beweging. Zij verminkten de boodschap van Jezus Christus nog meer en gaven aanleiding tot wat ik 'evangelikaal nationalisme' wil Met dat laatste doelt Wallis op het zeker in Amerika wijd verbreide gevoel dat men de laatste verdedi gingslinie is tegen Gods vijanden Dat gaat dan samen met een individualisme dat zich in de status quo het best beveiligd voelt. En juist als evangelikaal roept Wallis dan op tot de veelzms vergeten predi king van het evangelie in en met betrekking tót de (niet in de laatste plaats maatschappelijke) omstan digheden waarin men leeft. In zulk een prediking mag een nieuwe visie geschonken worden op recht en vrede gelijk die krachtig geworteld zijn in het Bijbels getuigenis. Juist de nadruk op de persoonlijke bekering van mensen tot God. het aandringen op hun overgave aan de Heer, die in de Bijbel immers heel iets anders beoogt dan een bevestiging van onze eigen en onze nationale zelfstandigheid, brengt de schrijver tot zeer kritische uitspraken over maatschappelijke problemen, zoals het om-echt van de armoede en het vertrouwen op de kernbewapening. Als hij dit uitvoerig, naar mijn smaak zelfs wat langdradig uitwerkt, dan gebeurt dat in gedachtegangen, die niet alleen herkenbaar zijn voor maar ook aansluiten bij het levensgevoel en spreken van hen die zoals we dat daarstraks aanduidden beducht zijn voor een te vlot ondergeschikt maken van de persoonlijke geloofsbeleving een modieuze inzichten en activitei ten ten aanzien van de samenleving. Het is dus mogelijk om elkaar daarin werkelijk te verstaan Weerbaarheid Zo heb ik dezer dagen de beide vredeskranten-1983 van Shalom en van het Interkerkelijk Vredesberaad gelezen. Als De Boer van Shalom zegt: „De werkelij ke oplossing van het kernwapenvraagstuk kan niet van de politiek komen. Hel antwoord is ten diepste religieus. Een oproep tot radicale bekering waar door een geestelijke weerbaarheid ontstaat", dan herkennen we zonder moeite de evangelikale instel ling. En dat de krant van het IKV in de lijn ligt van hel zogenaamde oecumenische denken, behoeft nau welijks betoog. Maar wat ons over en weer aan het denken zou moeten zetten, is dat enerzijds de IKV-krant aanknoopt bij een Bijbels gegeven: het verhaal van de ontmoeting lussen de Emmaüsgan gers en Jezus na diens opstanding: de Heer beloofde de zijnen niet te beschermen tegen pijn en teleur stellingen, maar zegde hun wel zijn aanwzigheid toe en brood voor onderweg: dut geldt ook voor ons betrokken zijn bij ons verzet tegen een verdere bewapeningswedloop. Zulk een uitgangspunt zegt misschien niet alles, maar het kan ook voor evangelikalen wel iets zeggen En anderzijds kunnen ook de oecumenischen aan het denken gezet worden door verschillende artikelen in het blad van Shalom, waarin ook andere stemmen aan bod komen dan die van de redactie zelf en haar geestverwanten. Er wordt in dit blad in ti geval een poging ondernomen om werkelijk met elkaar in gesprek te komen. Dat houd ik overeind, ook wanneer ik teleurgesteld ben dat de redactie in de eigen uitspraken zo weinig met die andert stemmen rekening houdt. Bij de eigen argumentatie blijkt niet dat men echt geluisterd heeft nat' bijvoorbeeld de gedachten van Paul Warnke, dt voormalige onderhandelaar van Amerika in Geneve wiens opmerkingen op mij althans als zeer serieus en deskundig overkomen en van wie voor alle duidelijkheid met gezegd kan worden dat hij gedachten van het IKV onderschrijft. Ondanks dat zijn er aanknopingspunten voor ge sprek. Wanneer de redactie van Shalom argumen teert, waarom zij niet aan de komende demonstratie in Den Haag zal deelnemen, dan zegt ze naast hec. wat waarbij ik een vraagteken zet, ook: ..en demoni sche ideologie (het communisme, T.R.) moet me', met het gebruik van demonische wapens worden bestreden" En daarbij zet ik dan een uitroepteken niet alleen omdat ook ik het communistisch systeem (het bleek nog weer eens uit het vliegtuigincident Sachalin) demonisch vind, maar ook en voort omdat we het inzicht blijken te delen, dat zulk een systeem alleen op andere wijzen bestreden kan worden. Men voegt er aan toe (en ook daarmeegai» akkoord): „maar het demonische karakter ervan moet wel onderkend worden" Of dat betekent dat je bij een protestdemonstraW tegen atoomwapens niet met communisten op é"1 podium moet gaan staan, zoals de redactie stelt,km dan wat mij betreft een zaak van grondig overtö worden tussen onze oecumenische er. cvangelika* vrienden. Ik wil dan ook niet zeggen, dat beide denkwereld'11 makkelijk in elkaar te schuiven zouden zijn. Maf wel dat er mogelijkheden zijn om de polarisatie" doorbreken. Als men bereid is zowel het beroept de Bijbelse boodschap als de concrete uitwerkW daarvan met het oog op de persoonlijke en nul' schappelijke omstandigheden van elkaar te vrap» en aan elkaar te verantwoorden. Het zou heel w" betekenen, wanneer zodoende oecumenischen evangelikalen bij alle verschil elkaar over en vté zouden (gaan) herkennen in dat wat hen ais volp lingen van Jezus Christus ten diepste bindt. T. Rinkel tei eer 'tei in tekort Pooptc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4