kip met gouden eieren STATUS QUO Platina 'Doe Maar' Die Jahreszeiten Folkconcert Concert Poppentheater Klarinetten IK V-manifestatie Robert en Leen (Door Henk Linse) Er lijkt een logisch ver band te bestaan tussen de afkomst van Francis Rossi zoon van een Italiaanse ijsco- en de waanzinnige populariteit die zijn groep Status Quo geniet bij een zeer jong publiek. Rossi: „Er is een tijd geweest dat ik van géén van beide wilde weten. Bij ons thuis werd Italiaans ge sproken, daar schaamde ik me een beetje voor. Als kind wil je nu eenmaal net als je vriendjes zijn. Maar van dat schaamtegevoel waren zelfs de jaren '70 nog sporen Ik kan me uit mijn nog een Italiaanse artlap herinneren de ti- weet ik niet meer, maar de des te beter waar- ik altijd ontkend heb, dat het mooi vond". was het niet Rock moest het wezen... Pas onlangs gerealiseerd dat dat liedje een indruk op me heeft gemaakt dat genre eigenlijk prachtig dat jonge publiek betreft, ik absoluut niets verkeerds in. dat afloop van onze concerten ou de uitgang staan, om hun elf, dertien jaar oude kinderen op Het is vreemd dat, terwijl wij ons publiek zich steeds verjongen. Maar neem nou mijn kinderen Een van elf. één van en één van vijf. Die van elf spijkerbroek, spijkerjas en is AC-DC, Iron Maiden, Status noem maar op. Hij neemt het te en daarin ben ik nogal teleur- moet hem telkens weer het is allemaal showbizz". ik ben niet teleurgesteld in de eftijd van ons publiek. In de van 'Piledriver' en 'Hello' uit 1973, red deed de )gal neerbuigend over de tie- ons publiek. Maar dat was wel dode dat we met singles en regelrecht op nummer één te- kwamen. Gelukkig schijnt men wat beter te begrijpen dat tieners mensen zijn en dat er met die - f Poep als pubhek of als markt - -j «Iets mis is". deen begrip kritiek komt overigens de hoek van de zogenaamde ~.vu« pers'. Moeilijke analyses en fO ken enkel begrip voor bijvoorbeeld ie lol die het publiek èn wij hebben tijdens een concert". „Zo krijgen we ook bij elk tweede akkoorden-hardrock maken en dat interview te horen dat we nooit veran- meneer de journalist daar genoeg van deren. Dat we steeds dezelfde drie- heeft. Maar als hij zelf een gouden De groep 'Doe Maar' ontving dezer dagen in besloten kring het nodige edelmetaal. De groepsleden die net terug waren van vakantie kregen goud voor de singles 'De bom' en 'Pa' en de nieuwe lp '4US'. Voor '4US' en 'De bom' kreeg men tevens platina. Ook de tweede Doe Maar-lp 'Skunk' bereikte de platinastatus. Doe Maar begint op 30 september een uitgebreide toumee door België, die wordt onderbroken voor één optreden in Nederland, op 9 oktober tijdens het Flaterpopfestival in Rotterdam. Eind oktober verschijnt een dubbel-live-lp van de groep, in november gevolgd door een nieuwe single Begin 1984 ligt er een nieuwe Doe Maar-lp in de winkels en dan begint Doe Maar tevens aan een tournee door Nederland. formule heeft gevonden om goed ver koopbare stukkies in elkaar te flan sen, zal hij ook niet van schrijfstijl veranderen. Het geld is erg belangrijk en of je nou muzikant bent bij Status Quo, of journalist, een kip met gouden eieren ga je niet slachten". „Wij hebben de gelukkige positie, dat we ons geld kunnen verdienen op een redelijk plezierige manier. En ook méér geld dan veel mensen. Maar als je je vak verstaat, moet je ook de keerzijde accepteren, anders zit je voor je het weet in een positie, waar helemaal geen cent meer te verdienen valt". „Ik houd absoluut met van foto-ses sies en tv-opnamen bijvoorbeeld. Maar een professionele popster kan daar niet omheen. Bovendien vind ik het wél leuk om mezelf op tv te zien en dat schijnt niet zonder opnamen te kunnen". „Een vriend van ons, Andrew Bown 'toetsenman, in de jaren '60 lid van The Herd met Peter Frampton, red.), dat is een schoolvoorbeeld van een vakman. Zijn vrouw had een agenda naast de telefoon liggen en ze bleef gewoon werkafspraken voor Andrew noteren totdat er geen tijd meer over was. Of de jaren nou mager waren of vet. hij ging gewoon door. Hij heeft me een hoop geleerd". „Tegenwoordig zie je in tv-quizzen en in interviews en zo alleen maar ar tiesten die net een nieuwe single uitgebracht hebben of een elpee. Voor de rest van het jaar lijkt het of ze niet bestaan. Voor Andrew was er geen verschil tussen een popmuzi kant en een wasmachinemonteur: werk zeg je niet af, want droog brood vinden we niet lekker". Status Quo heeft zojuist een single uitgebracht, getitelfx'Ol' rag blues'. De muziek van the Creatures op hun onlangs uitgekomen elpee Feast lijkt uit het binnenste van de aarbol te komen. Donkere onheilspel lende klanken die tijdens een demo nische samenzwering van zwarte kunstbeoefenaars niet zouden opval len. Ook de teksten zijn enigszins sinister. 'Dancing on glass' beschrijft een vrolijk feestje, waar de aanwezi gen lachend en zingend op glasscher ven dansen, zonder daarbij pijn te voelen. Weer eens iets anders dus, deze lang- speler van het tweetal Siouxsie en Budgie, ofwel the Creatures. Liefheb bers van gezellige meezingers of ro mantische luisterliedjes komen in ie der geval niet aan hun trekken. Wel is Feast de moeite waard voor mensen die hun kijk op de popwereld eens willen verruimen met iets nieuws. Hoewel sommige nummers zijn geba seerd op aloude volksdeuntjes uit Hawaii. Daar is de plaat tevens opge nomen. met assistentie van een aan zienlijk aantal plaatselijke musici. Het veelvuldig gebruik van percussie instrumenten op Feast illustreert dit. Voor belangstellenden in de popmu ziek met een flexibel oor is Feast zeker aan te raden. De junglemuziek op de elpee bergt zeker kwaliteit in zich De traditioneler ingestelde men sen kunnen de feestelijkheden maar beter aan zich voorbij laten gaan. R.G. The Creaures (Polyder Shelp 1 811-823-1) Nu ruim vijftien jaar geleden be gon de samenwerking tussen Da- ryl Hall en John Oates. Uit het prille begin van de carrière van het inmid dels zéér beroemde duo stammen de opnamen die onlangs op het Happy Bird-label (Music Distributor) ver schenen. Als titel werd 'Whole lot of changes comin" gekozen, naar een van de nummers van deze merkwaar dige compilatie. De hoes toont John Oates met een elektrische gitaar, terwijl die op de plaat nog niet of nauwelijks gebruikt wordt. Het merendeel van de opna men blijkt uit 1970 te zijn. twee jaar voor de eerste lp van het duo op het Atlantic-label. Naast acht zeer korte composities van de hand van Hall of Oates zijn drie nummers van anderen te horen. Twee daarvan zijn geschre ven door Tim Moore, die met Hall en Oates in de jaren '67/'68 de groep Gulliver vormde Volgens Music Dis tributor gaat het hier echter zonder twijfel om materiaal dat nooit eerder op de plaat verscheen. De banden zijn waarschijnlijk via Canada naar Ne derland gekomen, waar Music Distri butor de rechten ervan kocht. Zuiver formeel is het dus een 'nieuwe' lp, maar met de Hall Oates van nu heeft het natuurlijk weinig te maken. Wie met name de laatste twee lp's van het duo kent. weet dat beide heren met succes aansluiting hebben weten te vinden met hedendaagse stromin gen in de popmuziek. Dit, ondanks het feit dat ze al zolang meedraaien Op Whole lot of changes comin" klinken in feite alleen de door John Oates geschreven nummers, niet ge dateerd. Het zijn eenvoudige liedjes met acoustische gitaarbegeleiding en Daryl Hall als tweede stem. Oates bewoog zich in die tijd in Folk-krin- gen en dat is te horen. Toch is in by voorbeeld 'In honnor of a lady' van Daryl Hall al iets van het patroon van het vroege Atlantic werk te horen. Hij neemt trouwens het merendeel van de zang voor zijn rekening, maar ook bij deze 'pre-historische' opnamen valt weer op dat beiden een opmerkelijk goede stembeheersing hebben. Voor verzamelaars kan 'Whole lol of changes comin" een leuke aanvulling vormen, maar dat mag niet verhullen dat het hier boven alles toch om een curiositeit gaat. die voor velen niet zal zijn wat ze ervan verwachten. H. J. K. Hall Oates 'Whole lot of changes (Happy Bird B 90137) PZC/huist/cultuur 9 Robert Long en Leen Jongeicaara. Het Groot Omroepkoor Francis Rossi (links) en Rick Parjïtt. Vrijdag 16 september De jazz-funkgroep Labyrinth treedt op m 'De Pompe' in Goes. Aanvang 21.30 uur. Zaterdag 17 september In jeugdsoos Brogum in Zierikzee treedt de Schouwse band Kees en de Snelbinders op. De groep staat ga rant /oor swingende, enthousiaste rock 'n roll Het optreden begint om 21.30 uur. De uit Tilburg afkomstige hard rockformatie Red Dragon treedt op in disco Royal in Zoutelande. Aan vang 21.00 uur. xö september Onder het motto jazz op de zon dagmiddag' treedt in hetTerneuzen- se café Porgy and Bess vanaf 15.00 uur het Smirnoff Quintet op. Het Smirnoff Quintet wordt gevormd door vijf jazzmusici uit Nederland en daarbuiten onder leiding van René van Helsdingen De groep is al sinds juni bezig aan een tournee door Nederland in het kader waarvan meer dan tachtig concerten worden gegeven. Bezetting: John Butler (gi taar): Evert Hekkema trompet r. Brian Batie (bas), Henk Zomer (drums) en René van Helsdingen (piano) Zaterdag 24 september De Nederlandse popgroep The Nits treedt op in het sport- en gemeenschapscentrum Meulvliet in Tholen. Het concert begint om 21.00 uur In de Grote Kerk te Goes wordt morgenavond een uitvoering gegeven van 'Die Jahreszeiten' van J. Haydn. Het oratorium wordt uitgevoerd door het Omroep Orkest en het Groot Omroepkoor met mede werking van Young Hee Kim. sopraan; Hans Peter Blochwitz, tenor; Henk Smit. bas; de algehele leiding berust bij Kenneth Montgomery. (20.00 uur) In Die Jahreszeiten' heeft Haydn het verloop van het jaar in een boerendorp weergegeven: Het stuk begint met een ouverture waarin de overgang van de winter tot lente wordt getekend. Na de lente komt de zomer met haar rijke oogst die op haar beurt wordt afgewis seld door de herfst en de winter De solopartijen worden gezonden door Simon, een pachter, Hanne. zijn dochter en Lucas, een jonge boer. Kenneth Montgomery, geboren in 1943 in Belfast (Ierland), studeerde aan het Royal College of Music in Londen, waar hij diverse prijzen won. Verder studeerde- hij bij Hans Schmidt-Isserstedt in Hamburg. Naast zijn werk in Engeland dirigeerde hij in Canada en de VS en meerdere malen bij de Nederlandse Operastichting. Van 1976 tot 1980 was hij chef dirigent bij het Omroep Orkest, waarna hij m dezelfde functie werd genoemd bij het Groot Omroepkoor. De Koreaanse sopraan Young Hee Kim woont en werkt sinds 1977 in Spanje waar ze optreedt met onder anderen het Nationaal Orkest en de pianist Miguel Zanetti Ze geeft recitals m het buitenland en zingt in oratoria- De bas Henk Smit kreeg zijn opleiding aan de conser vatoria van Toronto en Amsterdam Daarnaast stu deerde hij bij Hermann Schey (concert) en Jess Walters (opera). Naast optredens in binnen- en buitenland maakt hij vaak radio- en televisieopnamen. Hans Peter Blochwitz volgde zanglessen bij professor Elisabeth Fellner-Köberle in Darmstad. Deze Duitse tenor neemt deel aan talrijke muziekfestivals, waar de componisten Mozart. Bach. Handel en Monteverdi centraal staan. Verder is hij gespecialiseerd in opera- en operette-aria's in het lyrische 'fach'. Van het concert vrijdagavond wordt een radio-opname gemaakt die later in de serie TROS-klassieken zal worden uitgezonden. De Hongaarsè formatie Makam és Kolinda geeft vrijdagavond in De Piek te Vlissingen een concert van Hongaarse folkmuziek. (20.30 uur) Hoewei de naam Makam és Kolinda in vrywel geheel Europa een begrip is, heeft de groep in Nederland nog weinig bekendheid. De groep gaf vorig jaar voor het eerst enkele optredens in Nederland. De formatie Kolinda maakte in de jaren zeventig voor een Franse plaatenmaatschappij drie langspeelplaten die hoge verkoopcijfers hadden. Een groot aantal concerten, radio- en televisieoptredens betekenden voor Kolinda een definitieve doorbraak Door privé-problemen kwam aan dit succes een voortijdig einde. De arran geur en grote drijfveer van Kolinda, Péter Dabasi, vormde in 1979 met Unikum een nieuwe formatie die veel succes oogste. Begin 1981 werd ook deze groep door muzikale meningsverschillen ontbonden. Enkele mensen uit Unikum. onder wie Péter Dabasi, vormden met enkele muzikale vrienden en een voormalig lid van Kolinda de nieuwe groep Makam és Kolinda. De naam beschrijft een oude, oorspronkelijk uit Perzië stammende stijl van muzikaal en instrumentaal impro viseren. Beide zijn terug te vinden in de oude Balkan tradities. De nieuwe formatie combineert improvisatie met traditionele invloeden uit Oost-Europa en de Balkan. Het repertoire bevat een aantal bewerkingen van hedendaagse gedichten van enkele vooraanstaan de moderne Hongaarse dichters. De bezetting van de groep is als volgt: Péter Dabasi, mandolinocello. gadulka. viola en zang. Szabolcs Szoke. gadulka en viola: Zoltan Krulik. gitaar, percussie en zang Eszter Matolcsv, viool, viola, kalimba en zang; Endre Juhasz. hobo; Péter Kószegi. contrabas. De New Orleans Syncopators openen zaterdagavond in de Middelburgse Schouwburg het zevende oude stijl jazzseizoen met een concert (21.00 uur) Dit orkest met internationale faam kenmerkt zich door een eigen geluid van de oude stijl jazzmuziek. Het orkest bestaat uit George Kaatee. trombone, leider; Hans Hooijmans. klarinet. Marcel Grondel, trompet. Hans Kany. banjo, gitaar, zang. Jos van Bueren, bas, zang: Peter Burger, drums. m> Het poppentheater Willem Parcival geeft woensdag middag in Parcival te Middelburg een voorstelling van 'Varenka'. (14.30 uur). Het Belgisch Klarinetten Kwartet geeft zaterdag avond in de Grote Kerk te Veere een concert van werken van onder anderen Scarlatti en Handel. (20.00 uur) Het ensemble bestaat uit Marcel Hanssens. leraar aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel en Jacques d'Hondt. Albert Roland en George de Kerpel. Het kwartet vormt door zijn bezetting (een Es-klarinet, twee Bes-klarinetten en een Bas-klarinet) een uniek ensemble. Opgericht in 1960 heeft het kwartet altijd een programma weten te brengen, dat origieneel voor de bezetting en bij voorkeur speciaal voor het kwartet geschreven was. In 1968 won het ensemble de trofee 'Fuga' van de Vereniging van Belgische Componisten. Het kwartet maakte zes langspeelplaten. Op het programma van zaterdagavond staan de vol gende werken: 'Kattenfuga' van Scarlatti; voorspel en fuga van Mosseles: voorspel, fuga en variatietonen van C Franck; suite no. 5 van Handel, rapsodie van Schroyens: Nottumo van Haentjes; rapsodie van De Vreese. De plaatselijke afdelingen van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) zullen in samenwerking met andere groeperingen die zich bezig houden met de vredesproblematiek zaterdagmiddag op de Middel burgse Vlasmarkt een culturele manifestatie houden ter voorbereiding van de landelijke demonstratie op 29 oktober in Den Haag, gericht tegen de plaatsing van nieuwe kernraketten in Nederland en Europa. Van 13 30 tot 14.15 uur treedt de muziekgroep Sint- Juttemis op. Van 14.30 tot 15.30 uur geeft poppenthea ter Willem Parcival een voorstelling van 'Varenka' van 15.45 tot 16.15 uur treedt het theater Flup en Ju op met een fragment uit 'Maatschappij ter uitbating van het einde van de wereld'; het Links Kollektief Walcheren sluit de manifestatie tussen 16 30 en 17 00 uur af met liederen over onder meer de kernwapens. Voorlopig voor de laatste keer trekken Robert Long en Leen Jongewaard dit seizoen als duo door het land; ditmaal met het programma 'Het bleeft nog lang onrustig in de stad:- Volgende week geven zij twee voorstellingen in Zeeland en wel op dinsdagavond in de Schouwburg te Middelburg en woensdagavond in de Prins van Oranje te Goes. Beide voorstellingen beginnen om 20.00 uur. 'Het bleef nog lang onrustig in de stad!' wordt in tegenstelling tot 'Duidelijk zo'?' en 'Tot Hiertoe' slechts éen seizoen gespeeld en vormt het voorlopig einde van een tweemanschap dat in de vijfjaren die zij samen waren, een eigen vorm, plaats en publiek in het theater heeft gevonden. Het nieuwe programma is volgens de makers verrassend, vrolijk, soms wrang en af en toe wanhopig, met veel muziek. Samen met het ensemble S Y. L V I.A. onder leiding van Koos Mark worden de hedendaagse maatschappelijke problemen als bezuinigingen, sociale onrust, werkloosheid en burgerlijke ongehoorzaamheid onder de loep genomen inNDERDAG 15 SEPTEMBER 1983 t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9