kip met
gouden
eieren
STATUS
QUO
Platina 'Doe Maar'
Die Jahreszeiten
Folkconcert
Concert
Poppentheater
Klarinetten
IK V-manifestatie
Robert en Leen
(Door Henk Linse)
Er lijkt een logisch ver
band te bestaan tussen de
afkomst van Francis Rossi
zoon van een Italiaanse ijsco-
en de waanzinnige
populariteit die zijn groep
Status Quo geniet bij een zeer
jong publiek. Rossi: „Er is een
tijd geweest dat ik van géén
van beide wilde weten. Bij
ons thuis werd Italiaans ge
sproken, daar schaamde ik
me een beetje voor. Als kind
wil je nu eenmaal net als je
vriendjes zijn. Maar van dat
schaamtegevoel waren zelfs
de jaren '70 nog sporen
Ik kan me uit mijn
nog een Italiaanse
artlap herinneren de ti-
weet ik niet meer, maar de
des te beter waar-
ik altijd ontkend heb, dat
het mooi vond".
was het niet Rock
moest het wezen... Pas onlangs
gerealiseerd dat dat liedje een
indruk op me heeft gemaakt
dat genre eigenlijk prachtig
dat jonge publiek betreft, ik
absoluut niets verkeerds in. dat
afloop van onze concerten ou
de uitgang staan, om hun elf,
dertien jaar oude kinderen op
Het is vreemd dat, terwijl wij
ons publiek zich steeds
verjongen. Maar neem nou mijn
kinderen Een van elf. één van
en één van vijf. Die van elf
spijkerbroek, spijkerjas en is
AC-DC, Iron Maiden, Status
noem maar op. Hij neemt het te
en daarin ben ik nogal teleur-
moet hem telkens weer
het is allemaal showbizz".
ik ben niet teleurgesteld in de
eftijd van ons publiek. In de
van 'Piledriver' en 'Hello'
uit 1973, red deed de
)gal neerbuigend over de tie-
ons publiek. Maar dat was wel
dode dat we met singles en
regelrecht op nummer één te-
kwamen. Gelukkig schijnt men
wat beter te begrijpen dat tieners
mensen zijn en dat er met die
- f Poep als pubhek of als markt
- -j «Iets mis is".
deen begrip
kritiek komt overigens
de hoek van de zogenaamde
~.vu« pers'. Moeilijke analyses en
fO ken enkel begrip voor bijvoorbeeld
ie lol die het publiek èn wij hebben
tijdens een concert".
„Zo krijgen we ook bij elk tweede akkoorden-hardrock maken en dat
interview te horen dat we nooit veran- meneer de journalist daar genoeg van
deren. Dat we steeds dezelfde drie- heeft. Maar als hij zelf een gouden
De groep 'Doe Maar' ontving dezer dagen in besloten kring het nodige
edelmetaal. De groepsleden die net terug waren van vakantie kregen goud
voor de singles 'De bom' en 'Pa' en de nieuwe lp '4US'. Voor '4US' en 'De bom'
kreeg men tevens platina. Ook de tweede Doe Maar-lp 'Skunk' bereikte de
platinastatus.
Doe Maar begint op 30 september een uitgebreide toumee door België, die
wordt onderbroken voor één optreden in Nederland, op 9 oktober tijdens het
Flaterpopfestival in Rotterdam. Eind oktober verschijnt een dubbel-live-lp
van de groep, in november gevolgd door een nieuwe single Begin 1984 ligt er
een nieuwe Doe Maar-lp in de winkels en dan begint Doe Maar tevens aan een
tournee door Nederland.
formule heeft gevonden om goed ver
koopbare stukkies in elkaar te flan
sen, zal hij ook niet van schrijfstijl
veranderen. Het geld is erg belangrijk
en of je nou muzikant bent bij Status
Quo, of journalist, een kip met gouden
eieren ga je niet slachten".
„Wij hebben de gelukkige positie, dat
we ons geld kunnen verdienen op een
redelijk plezierige manier. En ook
méér geld dan veel mensen. Maar als
je je vak verstaat, moet je ook de
keerzijde accepteren, anders zit je
voor je het weet in een positie, waar
helemaal geen cent meer te verdienen
valt".
„Ik houd absoluut met van foto-ses
sies en tv-opnamen bijvoorbeeld.
Maar een professionele popster kan
daar niet omheen. Bovendien vind ik
het wél leuk om mezelf op tv te zien en
dat schijnt niet zonder opnamen te
kunnen".
„Een vriend van ons, Andrew Bown
'toetsenman, in de jaren '60 lid van
The Herd met Peter Frampton, red.),
dat is een schoolvoorbeeld van een
vakman. Zijn vrouw had een agenda
naast de telefoon liggen en ze bleef
gewoon werkafspraken voor Andrew
noteren totdat er geen tijd meer over
was. Of de jaren nou mager waren of
vet. hij ging gewoon door. Hij heeft me
een hoop geleerd".
„Tegenwoordig zie je in tv-quizzen en
in interviews en zo alleen maar ar
tiesten die net een nieuwe single
uitgebracht hebben of een elpee.
Voor de rest van het jaar lijkt het of
ze niet bestaan. Voor Andrew was er
geen verschil tussen een popmuzi
kant en een wasmachinemonteur:
werk zeg je niet af, want droog brood
vinden we niet lekker".
Status Quo heeft zojuist een single
uitgebracht, getitelfx'Ol' rag blues'.
De muziek van the Creatures op
hun onlangs uitgekomen elpee
Feast lijkt uit het binnenste van de
aarbol te komen. Donkere onheilspel
lende klanken die tijdens een demo
nische samenzwering van zwarte
kunstbeoefenaars niet zouden opval
len. Ook de teksten zijn enigszins
sinister. 'Dancing on glass' beschrijft
een vrolijk feestje, waar de aanwezi
gen lachend en zingend op glasscher
ven dansen, zonder daarbij pijn te
voelen.
Weer eens iets anders dus, deze lang-
speler van het tweetal Siouxsie en
Budgie, ofwel the Creatures. Liefheb
bers van gezellige meezingers of ro
mantische luisterliedjes komen in ie
der geval niet aan hun trekken. Wel is
Feast de moeite waard voor mensen
die hun kijk op de popwereld eens
willen verruimen met iets nieuws.
Hoewel sommige nummers zijn geba
seerd op aloude volksdeuntjes uit
Hawaii. Daar is de plaat tevens opge
nomen. met assistentie van een aan
zienlijk aantal plaatselijke musici.
Het veelvuldig gebruik van percussie
instrumenten op Feast illustreert dit.
Voor belangstellenden in de popmu
ziek met een flexibel oor is Feast
zeker aan te raden. De junglemuziek
op de elpee bergt zeker kwaliteit in
zich De traditioneler ingestelde men
sen kunnen de feestelijkheden maar
beter aan zich voorbij laten gaan.
R.G.
The Creaures
(Polyder Shelp 1 811-823-1)
Nu ruim vijftien jaar geleden be
gon de samenwerking tussen Da-
ryl Hall en John Oates. Uit het prille
begin van de carrière van het inmid
dels zéér beroemde duo stammen de
opnamen die onlangs op het Happy
Bird-label (Music Distributor) ver
schenen. Als titel werd 'Whole lot of
changes comin" gekozen, naar een
van de nummers van deze merkwaar
dige compilatie.
De hoes toont John Oates met een
elektrische gitaar, terwijl die op de
plaat nog niet of nauwelijks gebruikt
wordt. Het merendeel van de opna
men blijkt uit 1970 te zijn. twee jaar
voor de eerste lp van het duo op het
Atlantic-label. Naast acht zeer korte
composities van de hand van Hall of
Oates zijn drie nummers van anderen
te horen. Twee daarvan zijn geschre
ven door Tim Moore, die met Hall en
Oates in de jaren '67/'68 de groep
Gulliver vormde Volgens Music Dis
tributor gaat het hier echter zonder
twijfel om materiaal dat nooit eerder
op de plaat verscheen. De banden zijn
waarschijnlijk via Canada naar Ne
derland gekomen, waar Music Distri
butor de rechten ervan kocht.
Zuiver formeel is het dus een 'nieuwe'
lp, maar met de Hall Oates van nu
heeft het natuurlijk weinig te maken.
Wie met name de laatste twee lp's van
het duo kent. weet dat beide heren
met succes aansluiting hebben weten
te vinden met hedendaagse stromin
gen in de popmuziek. Dit, ondanks
het feit dat ze al zolang meedraaien
Op Whole lot of changes comin"
klinken in feite alleen de door John
Oates geschreven nummers, niet ge
dateerd. Het zijn eenvoudige liedjes
met acoustische gitaarbegeleiding en
Daryl Hall als tweede stem. Oates
bewoog zich in die tijd in Folk-krin-
gen en dat is te horen. Toch is in by
voorbeeld 'In honnor of a lady' van
Daryl Hall al iets van het patroon van
het vroege Atlantic werk te horen. Hij
neemt trouwens het merendeel van de
zang voor zijn rekening, maar ook bij
deze 'pre-historische' opnamen valt
weer op dat beiden een opmerkelijk
goede stembeheersing hebben.
Voor verzamelaars kan 'Whole lol of
changes comin" een leuke aanvulling
vormen, maar dat mag niet verhullen
dat het hier boven alles toch om een
curiositeit gaat. die voor velen niet
zal zijn wat ze ervan verwachten.
H. J. K.
Hall Oates 'Whole lot of changes
(Happy Bird B 90137)
PZC/huist/cultuur 9
Robert Long en Leen Jongeicaara.
Het Groot Omroepkoor
Francis Rossi (links) en Rick Parjïtt.
Vrijdag 16 september
De jazz-funkgroep Labyrinth
treedt op m 'De Pompe' in Goes.
Aanvang 21.30 uur.
Zaterdag 17 september
In jeugdsoos Brogum in Zierikzee
treedt de Schouwse band Kees en de
Snelbinders op. De groep staat ga
rant /oor swingende, enthousiaste
rock 'n roll Het optreden begint om
21.30 uur.
De uit Tilburg afkomstige hard
rockformatie Red Dragon treedt op
in disco Royal in Zoutelande. Aan
vang 21.00 uur.
xö september
Onder het motto jazz op de zon
dagmiddag' treedt in hetTerneuzen-
se café Porgy and Bess vanaf 15.00
uur het Smirnoff Quintet op. Het
Smirnoff Quintet wordt gevormd
door vijf jazzmusici uit Nederland en
daarbuiten onder leiding van René
van Helsdingen De groep is al sinds
juni bezig aan een tournee door
Nederland in het kader waarvan
meer dan tachtig concerten worden
gegeven. Bezetting: John Butler (gi
taar): Evert Hekkema trompet r.
Brian Batie (bas), Henk Zomer
(drums) en René van Helsdingen
(piano)
Zaterdag 24 september
De Nederlandse popgroep The
Nits treedt op in het sport- en
gemeenschapscentrum Meulvliet in
Tholen. Het concert begint om 21.00
uur
In de Grote Kerk te Goes wordt morgenavond een
uitvoering gegeven van 'Die Jahreszeiten' van J.
Haydn. Het oratorium wordt uitgevoerd door het
Omroep Orkest en het Groot Omroepkoor met mede
werking van Young Hee Kim. sopraan; Hans Peter
Blochwitz, tenor; Henk Smit. bas; de algehele leiding
berust bij Kenneth Montgomery. (20.00 uur)
In Die Jahreszeiten' heeft Haydn het verloop van het
jaar in een boerendorp weergegeven: Het stuk begint
met een ouverture waarin de overgang van de winter
tot lente wordt getekend. Na de lente komt de zomer
met haar rijke oogst die op haar beurt wordt afgewis
seld door de herfst en de winter
De solopartijen worden gezonden door Simon, een
pachter, Hanne. zijn dochter en Lucas, een jonge boer.
Kenneth Montgomery, geboren in 1943 in Belfast
(Ierland), studeerde aan het Royal College of Music in
Londen, waar hij diverse prijzen won. Verder studeerde-
hij bij Hans Schmidt-Isserstedt in Hamburg. Naast zijn
werk in Engeland dirigeerde hij in Canada en de VS en
meerdere malen bij de Nederlandse Operastichting.
Van 1976 tot 1980 was hij chef dirigent bij het Omroep
Orkest, waarna hij m dezelfde functie werd genoemd
bij het Groot Omroepkoor.
De Koreaanse sopraan Young Hee Kim woont en
werkt sinds 1977 in Spanje waar ze optreedt met onder
anderen het Nationaal Orkest en de pianist Miguel
Zanetti Ze geeft recitals m het buitenland en zingt in
oratoria-
De bas Henk Smit kreeg zijn opleiding aan de conser
vatoria van Toronto en Amsterdam Daarnaast stu
deerde hij bij Hermann Schey (concert) en Jess Walters
(opera). Naast optredens in binnen- en buitenland
maakt hij vaak radio- en televisieopnamen.
Hans Peter Blochwitz volgde zanglessen bij professor
Elisabeth Fellner-Köberle in Darmstad. Deze Duitse
tenor neemt deel aan talrijke muziekfestivals, waar de
componisten Mozart. Bach. Handel en Monteverdi
centraal staan. Verder is hij gespecialiseerd in opera-
en operette-aria's in het lyrische 'fach'.
Van het concert vrijdagavond wordt een radio-opname
gemaakt die later in de serie TROS-klassieken zal
worden uitgezonden.
De Hongaarsè formatie Makam és Kolinda geeft
vrijdagavond in De Piek te Vlissingen een concert van
Hongaarse folkmuziek. (20.30 uur)
Hoewei de naam Makam és Kolinda in vrywel geheel
Europa een begrip is, heeft de groep in Nederland nog
weinig bekendheid. De groep gaf vorig jaar voor het
eerst enkele optredens in Nederland. De formatie
Kolinda maakte in de jaren zeventig voor een Franse
plaatenmaatschappij drie langspeelplaten die hoge
verkoopcijfers hadden. Een groot aantal concerten,
radio- en televisieoptredens betekenden voor Kolinda
een definitieve doorbraak Door privé-problemen
kwam aan dit succes een voortijdig einde. De arran
geur en grote drijfveer van Kolinda, Péter Dabasi,
vormde in 1979 met Unikum een nieuwe formatie die
veel succes oogste. Begin 1981 werd ook deze groep
door muzikale meningsverschillen ontbonden. Enkele
mensen uit Unikum. onder wie Péter Dabasi, vormden
met enkele muzikale vrienden en een voormalig lid van
Kolinda de nieuwe groep Makam és Kolinda.
De naam beschrijft een oude, oorspronkelijk uit Perzië
stammende stijl van muzikaal en instrumentaal impro
viseren. Beide zijn terug te vinden in de oude Balkan
tradities. De nieuwe formatie combineert improvisatie
met traditionele invloeden uit Oost-Europa en de
Balkan. Het repertoire bevat een aantal bewerkingen
van hedendaagse gedichten van enkele vooraanstaan
de moderne Hongaarse dichters. De bezetting van de
groep is als volgt:
Péter Dabasi, mandolinocello. gadulka. viola en zang.
Szabolcs Szoke. gadulka en viola: Zoltan Krulik.
gitaar, percussie en zang Eszter Matolcsv, viool, viola,
kalimba en zang; Endre Juhasz. hobo; Péter Kószegi.
contrabas.
De New Orleans Syncopators openen zaterdagavond
in de Middelburgse Schouwburg het zevende oude stijl
jazzseizoen met een concert (21.00 uur)
Dit orkest met internationale faam kenmerkt zich door
een eigen geluid van de oude stijl jazzmuziek. Het
orkest bestaat uit George Kaatee. trombone, leider;
Hans Hooijmans. klarinet. Marcel Grondel, trompet.
Hans Kany. banjo, gitaar, zang. Jos van Bueren, bas,
zang: Peter Burger, drums.
m>
Het poppentheater Willem Parcival geeft woensdag
middag in Parcival te Middelburg een voorstelling van
'Varenka'. (14.30 uur).
Het Belgisch Klarinetten Kwartet geeft zaterdag
avond in de Grote Kerk te Veere een concert van
werken van onder anderen Scarlatti en Handel. (20.00
uur)
Het ensemble bestaat uit Marcel Hanssens. leraar aan
het Koninklijk Conservatorium te Brussel en Jacques
d'Hondt. Albert Roland en George de Kerpel. Het
kwartet vormt door zijn bezetting (een Es-klarinet,
twee Bes-klarinetten en een Bas-klarinet) een uniek
ensemble. Opgericht in 1960 heeft het kwartet altijd
een programma weten te brengen, dat origieneel voor
de bezetting en bij voorkeur speciaal voor het kwartet
geschreven was. In 1968 won het ensemble de trofee
'Fuga' van de Vereniging van Belgische Componisten.
Het kwartet maakte zes langspeelplaten.
Op het programma van zaterdagavond staan de vol
gende werken: 'Kattenfuga' van Scarlatti; voorspel en
fuga van Mosseles: voorspel, fuga en variatietonen van
C Franck; suite no. 5 van Handel, rapsodie van
Schroyens: Nottumo van Haentjes; rapsodie van De
Vreese.
De plaatselijke afdelingen van het Interkerkelijk
Vredesberaad (IKV) zullen in samenwerking met
andere groeperingen die zich bezig houden met de
vredesproblematiek zaterdagmiddag op de Middel
burgse Vlasmarkt een culturele manifestatie houden
ter voorbereiding van de landelijke demonstratie op
29 oktober in Den Haag, gericht tegen de plaatsing
van nieuwe kernraketten in Nederland en Europa.
Van 13 30 tot 14.15 uur treedt de muziekgroep Sint-
Juttemis op. Van 14.30 tot 15.30 uur geeft poppenthea
ter Willem Parcival een voorstelling van 'Varenka' van
15.45 tot 16.15 uur treedt het theater Flup en Ju op met
een fragment uit 'Maatschappij ter uitbating van het
einde van de wereld'; het Links Kollektief Walcheren
sluit de manifestatie tussen 16 30 en 17 00 uur af met
liederen over onder meer de kernwapens.
Voorlopig voor de laatste keer trekken Robert Long
en Leen Jongewaard dit seizoen als duo door het land;
ditmaal met het programma 'Het bleeft nog lang
onrustig in de stad:- Volgende week geven zij twee
voorstellingen in Zeeland en wel op dinsdagavond in
de Schouwburg te Middelburg en woensdagavond in
de Prins van Oranje te Goes. Beide voorstellingen
beginnen om 20.00 uur.
'Het bleef nog lang onrustig in de stad!' wordt in
tegenstelling tot 'Duidelijk zo'?' en 'Tot Hiertoe'
slechts éen seizoen gespeeld en vormt het voorlopig
einde van een tweemanschap dat in de vijfjaren die zij
samen waren, een eigen vorm, plaats en publiek in het
theater heeft gevonden. Het nieuwe programma is
volgens de makers verrassend, vrolijk, soms wrang en
af en toe wanhopig, met veel muziek. Samen met het
ensemble S Y. L V I.A. onder leiding van Koos Mark
worden de hedendaagse maatschappelijke problemen
als bezuinigingen, sociale onrust, werkloosheid en
burgerlijke ongehoorzaamheid onder de loep genomen
inNDERDAG 15 SEPTEMBER 1983
t