Extra beveiligingen voor
verkeer door Vlaketunnel
Motorkampioenen
Provincie in de tang door
nieuwe bezuinigingen
Problemen bij snelle opheffing van BB
Greenpeace vraagt standpunt
België over lozen van afvalzuur
WAT SNELHEID MET
EEN MENS KAN DOEN
PZC/ provincie
'A UTOMOBILISTEN RIJDEN IN DONKER GA T'
SIS*-'
De uitvinding van de eeuw
nü in het Boek van de Maand
voor slechts f 14,90.
D
OPDRACHT RIETKERK 'FORSE AANSLAG'
II!
ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1983
11
MIDDELBURG - Een versnelde opheffing van de BB in 1984 in plaats van in
1986 zal grote problemen in Zeeland geven. Dat komt vooral, omdat in
Midden-Zeeland de BB ook allerlei andere functies buiten haar eigen taak
helpt uitvoeren, onder meer in de alarmcentrale en in de regeling, die voor de
kerncentrale is opgezet. De provincies zullen over het voornemen van
minister Rietkerk met de BB op zeer korte termijn in Den Haag gaan praten.
'Commissaris der koningin dr C. Boertien liet dat vrijdag weten in de
'statencommissie bestuurszaken, bij de voorbehandeling van de begroting
1984. Hij stelde in antwoord op een vraag van de heer R. van Ommeren (sgpi
dat de snelle opheffing ,,is ingegeven door geldnood van de overheid", maar
was zorgelijk gestemd over de financiële gevolgen, die de operatie voor de
provincie zal hebben.
De verbazing van PSP CPN-commissielid J Dupré deelde hij niet: Dupré wees
erop, dat toch al jaren bekend is dat aan opheffing van de BB wordt gewerkt.
..Maar daarbij is steeds 1986 aangehouden." aldus de commissaris ..Een
werkgroep is bezig met een aantal inventarisaties in Zeeland Dat moet nu
versneld gebeuren en de vraag is "of je dat redt. Er gaat veel tijd zitten in de
opzet van een nieuwe structuur, waarbij de brandweer een kemrol in de
hulpverlening krijgt en je die samen met Rode Kruis en Mobiele Colonnes van
de Landmacht in één structuur moet onderbrengen".
fdt
GOES Zeelands enige autowegtunnel, bij Vlftke, is een zorgenkindje voor rijkswaterstaat.
De doorgang, die het verkeer van de A-58 onder het Kanaal door Zuid-Beveland voert, blijft
sinds de opening in 1975 problemen opleveren.
De moeilijkheden spitsen zich, vol- het moment dat daar een auto in reed.
het hoofd van de dienstkring Hieruit bleek dat het voertuig, een-
lleéëlGoes van de rijkswaterstaat, ing. F maal in de buis. volkomen onzicht-
Roskam, toe op twee zaken: enerzijds baar werd Roskam: „Natuurlijk is
le te hoge snelheid van het verkeer dat een hele linke situatie, want als er
elne (er plaatse en anderzijds een gebrek- bijvoorbeeld een vrachtwagen op z'n
plan ontworpen dat ruim één miljoen
gulden gaat kosten. Dit plan bestaat
uit verscheidene onderdelen; elk be
doeld om het contrast tussen dag
licht en tunnellicht te verminderen
Ook heeft de rijksdienst een contract
gesloten met'een firma voor het regel
matig wassen van de wanden Dit
omdat het de reflectie ten goede komt
en dus de lichtsterkte in de tunnel
verbetert Tevens is de betonband
aan de tunnelwand helder wit gespo
ten: ook weer voor beter reflecterend
licht. De struurunit (belichtingsrege
laar) wordt verbeterd om de buis
kant ligt in het midden van de tunnel,
dan knal je er wel bovenop
Rijkswaterstaat wil de tunnel opti
maal beveiligen en heeft daarom een
tige verlichting van de tunnel, waar-
ir de automobilisten als het ware
een donker gat inschieten zonder te
len wat zich op de weg voor hen
evmdtj Hierdoor zijn in het verleden
erscheidene ongelukken gebeurd
lijkswaterstaat vindt de toestand on-
eilig en gaat daar wat aan doen. De
erste stap is het plaatsen van borden
an beide tunnelingangen, waardoor
le automobilisten erop geattendeerd VLISSINGEN - Het bestuur van de
•orden hun lichten aan te doen Dit Zeeuwse Dag- en Avondscholenge
en de veiligheid in de tunnel zo sterker te kunnen verlichten (de licht-
optimaal mugelijk te maken. De No- rekening van de tunnel in de huidige
break krijgt maandag 19 september situatie bedraagt overigens 250.000
een onderhoudsbeurt die naar schat- gulden per jaari
ting zo'n drie weken gaat duren,
Zeeuwse avondschool vergadert
aan de J D. van Mellestraat Ook de
ontwerp-begroting voor 1984 komt
aan de orde. Verder wordt aandacht
besteed aan de brief van de directie
over de groep Tholen van de open
school en aan de circulaire van het
ministerie van onderwijs en weten
schappen over werkgelegenheidspro-
lecten voor jongeren De stichtings-
uuu„ kosten voor de huisvesting van de
cn De bestaande verlichtingsinstal- agenda voor deze veigadering administratie aan de Marconiweg in
meensehap (ZDASG) vergadert
woensdag over onder meer de ver
zelfstandiging van de nevenvestiging
Hk hïet alleen om een goed'zicht op Terneuzen, met de afdelingen
™- ■- MEAO en WVO. De vergadering in
le voorliggende weg te verkrijgen.
naar ook om het contrast, dat ont- hct stadhuis te Vlissingen begint om
taat door vanuit het zonlicht de
pmelbuis in te rijden, te verminde-
hue is daar wel op gebouwd, maar staat u,,k de hulsvesting van de ne- Vlissingen moeten ook nog definitief verkeersveiligheid:
laoet niet meer aan de praktische venvestigmg in Goes, in het gebouw worden vastgesteld.
De tunnel is. simpel gezegd, te
sbeurt maandag 19 september. Lich-
aan in een tunnel is. aldus Ros-
het buitenland zeer gebruike-
15.30 uur.
Volgend jaar wordt tevens een begin
gemaakt met het plaatsen van zoge
naamde hoogfrequente versterkers in
de tunnel Momenteel is het namelijk
niet mogelijk om'vanuit de buis mobi
lofooncontact met de buitenwereld te
hebben, politiewagens en ambulances
kunnen dus bij ongelukken geen ge
bruik maken van de mobilofoon. ..Een
onveilige situatie, die met de komst
van de versterkers verholpen zal wor
den". aldus Roskam Met de realise
ring van deze plannen hoopt rijkswa
terstaat de gebruiksveiligheid van de
tunnel te hebben verbeterd
Roskam is echter wel van mening dat
veggebruikers kunnen bijdragen
t Roskam, in de zomer het ergst,
i zon schijnt dan op zijn felst en de
is extra druk in verband met de
ISfflJfcristen
i camera aan de beide tunnelin-
-ïaaiH mgen controleert de lichtsterkte
fi hel daglicht en bepaalt aan de
1 daarvan stapsgewijs de sterkte
iu de binnenverltchtmg Bij stroom-
Vm Dringen treedt automatisch de zoge-
lamde No-Break in werking, een
eafcgregaat die binnen de twee secon-
in staat is stroom te leveren in
val van een PZEM-storing. Als de
o-Break defect raakt, is daar ook in
«men. er is namelijk nog een twee-
inoodaggregaat. Hierbij duurt het
P b :hter twee minuten voordat de tun-
Vlis iweer verlicht is. en dit is, naar de
idm sning van Roskam, uiterst gevaar-
6. omda binnen die tijd auto's op
kaar kunnen rijden. Dit is overigens
esea oefondervindelijk bewezen door de
r M irlichüng een tijdje uit te schakelen
imel behulp van politiecamera's de
gang van de buis te fotograferen op
nu
rhc
SCb:
iet harder dan ongeveer negentig
kilomter per uur rijden, en vooral
niet plotseling snelheid verminderen
bij het binnengaan."
1'.
-J* oV -tt»
Volgende week
(llfI plaatsing van
bui pijlers
f'. Oosterschelde
de X BURGHSLU1S Volgende
aanó Week zullen in liet sluitgat
orga Hammen van de Oosterscheldc-
•onding twee pijlers worden
eplaatst. De eerste (of liever: in
zal) totaal de derde pijlen zal naar
•her. hei zich aat aanzien dinsdag
D hunnen worden neergezet. Don-
derdag of vrijdag volgt dan de
tweede. Het was aanvankelijk
de bedoeling dat koningin Bea
tris de eerstvolgende pijler-
ïlaatsing zou meemaken, maar
zij heeft andere verplichtingen.
He plaatsing van de pijlers heeft,
•adat op 10 en 12 augustus de
erste twee op de Oosterschelde-
«dem zijn komen te staan, on
weer een maand stilgelegen
•ndertussen zijn de enige nood-
theüjke tegelmat en de grind-
lepenmauen in de Hammen
eergelegd Die laatste matten
Baas vesrpakte rollen grind
'Peen stalen weefseli moeten de
«stortingen op de smalle ruim-
ttrssen de matten beschcr-
«n. Zonder de wiepenmatten is
te bestorting met in alle geval-
en stroombestendig. Donder-
aB is de laatste van de zeven-
ten grindwiepenmatten in het
«ordelijkste sluitgat afgerold
«t gebeurde met de Sepiaeen
Peciaal voor dit doel gebouwde
nion. vastgemeerd aan de Ma-
■"i- Dit laatste werk/'vaartulg
took een belangrijke rol bij
JPlaatsing van de pijlers. Van-
F dat nu de mattenleggerij m
Hammen is voltooid weer
jonnen kan worden met het
toetten van de pijlers
de Schaar, het middelste
""«at, maken de Cardium en
Jan Heijmans ondertussen
poe vorderingen met het leg
s' van de funderingsmatten.
'evcnl'en onder- en ze-
r'en bovenmatten die daar
len worden afgerold, liggen
inmiddels tien onder- en tien
Itnmalten. Naar verwach-
half oktober gaan de Car-
EJ® en de Jan Heijmans naar
Poetste sluitgat, de Room-
laai moeten drieëndertig
Paren worden gelegd.
ook nibnek Deltaiverkeiv
Rijkswaterstaat vindt dat
de Vlalcelunnel sprake is van een gebrekkige verlichting.
TERNEUZEN De milieuorganisa
tie Greenpeace w il dat de Belgische
overheid een standpunt inneemt over
de dumping van afvalzuur uit de
Belgische titaandioxyde-industrie in
de Noordzee.
In een brief aan de Belgische staats
secretaris Aerts voor volksgezond
heid en leefmilieu en gemeenschaps
minister Lcnssens van leefmilieu,
waterbeleid en onderwijs, dringt
Greenpeace aan op een stellingname.
De milieuorganisatie wijst de be
windslieden erop dat de Westduitse
regering met ingang van 1989 geen
afvalzuur meer zal laten dumpen. -
terwijl Nederland heefl IoeeereEd herziening te willen meewerken
per U)8« te rallen stoppen. De organlsalle heeri krlUek op ,let fe]t
Afgelopen maandag enterden actie- dat er slechts twee tot drie keer per
voerders van Greenpeace het dump- jaar watermonsters genomen worden,
schip 'Falco' dat met afvalzuur van en dan nog buiten het" betreffende
NL Chemicals op weg was naar de iozingsgebied Op grond van die gege-
Noordzee. De spectaculaire actie wil- v ens zegt de industrie dat de lozingen
de de aandacht vestigen op hel lozen ongevaarlijk zijn. Maar volgens
van ruim 600 000 ton Belgisch afval- Greenpeace moeten er veel vaker en
zuur in de Noordzee, afkomstig van intensiever monsters van het zeewa-
NL Chemicafs in Gent en Bayer in ter worden genomen om er conclusies
Antwerpen. aan te kunnen verbinden
ADVERTENTIE
(Met kansop IBM personal computer!)
'Kijk. automatisering', verplichte lectuur voor
iedereen die in de ban is van de computer. In 146
pagina's alles over de automat iserinijsi»es< liiedenis
en de ontwikkelingen die voor de deur slaan.
Kijk geïllustreerd. Met bovendien grat is kans o|
IBM personal computer Op naar de boekwinkel dus'
ZolanMc voorraad strektr0S,
Nat oktober:f26,50.
Greenpeace uit in de brief aan de Zolang er nog twijfel bestaat aan de
Belgische overheid ook kritiek op het gevaren van dc lozingen pleit Green-
onderzoek naar de schadelijke gevol- peace voor een andere dumpplaats,
gen van de dumpingen uitgevoerd liefst in de Atlantische oceaan. ,.Jn
door het rijksstation voor visserij, elk geval niet in de zwaar vervuilde.
relatief ondiepe Noordzee", schrijft
„Hoewel de kwaliteit van het onder- de organisatie.
zoek niet ter discussie staat, is het
karakter van het onderzoek duidelijk
ongeschikt om vast ie stellen of ti-
taandioxyde-afval schadelijk is voor
het zeemilieu of niet", schrijft dr. A.
Pickaver van Greenpeace „In ver
band hiermee verzoeken we u het
programma te herzien". Greenpeace
zegt toe graag aan een dergelijke
i Mark, van der Endt
Hel is een ziekte, motorracen. Dat beweert althans Mark van der Endt
(33) uit Goes, vaderlands kampioen 1983 straatmotorfietsen in de
1000 cc klasse. Het verlangen naar racen noemt hij zelf moloritus. „Dat
bezit je gewoon", maakt Mark duidelijk. „Ik weel wat snelheid met een
mens kan doen en dat raak ik nooit meer kwijt". Zijn broer, de
Goesenaar Kees van der Endt, kampt met hetzelfde virus. Hij behaalde
dit jaar het Nederlands kampioenschap straatmotorfietsen in de 600 cc
klasse. Mark omschrijft het racen als een samenspel van allerlei zaken.
De racer moet er zorg voor dragen dat een en ander in balans blijft.
broers zich bij de vaderlandse top.
In 1983 begonnen ze samen met
racen. In die tjjd nam Mark zowel
aan 1000 cc als 600 cc wedstrijden
deel Nu beperkt hij zich tot de 1000
cc. Kees daarentegen is specialist in
de 600 cc klasse. De eindstand voor
Mark in 1981 was een vijfde plaats
m de 600 cc klasse en bij de 1000 cc
klasse een derde plaats. Kees be-
Mark, tien jaar ouder dan zijn broer de racerij te begeven. Het werd ecu haalde bij de 600 cc een elfde plaat s.
Kees. waagde de eerste stappen in moeizame start voor Kees. Hij besefte da' zijn training niet
de richting van de race-sport in De eerste race. viel hu al direct van helemaal de ui.ste was en is deze
1968 Eigenlijk groeide hij er vanzell zijn voertuig af. Ook later, tijdens met zijn broer daarna gaan uittvou-
in. Ik reed altijd vrij hard op de een training kwam hij ten val. Kees wen Bovendien werden de motor-
weg". vertelt de Goesenaar „Ik werd daarom al snel geconfronteerd fietsen nog eens grondig aangepakt.
probeerde mezelf te meten met an- met de gevaren van het racen Één Voor de broers een geliefde hobby,
deren" Al snel had Mark in de foutje is genoeg voor een wekenlang „Ik kan uren naar een motorfiets
gaten dal eigenlijk niemand sneller verblijf m het ziekenhuis, zoniet kijken", vertelt Mark „pen
reed. Wanneer hij spelenderwijs met erger Kees hield evenwel vol
vrienden van Goes naar Kattendij-
ke scheurde, liet Mark de anderen
ver in zijn kielzog. Dat was niet zo
pier erbij pakken en dan dingen
Ondertussen begon het bij Mark te gaan veranderen Ik hou ervan een
broeien De verhalen en wedstrijden motor perfect te maken,
van zijn broer deden hem besluiten
een kwestie van een snelle weer aan het trainen te gaan. Beide
motorfiets, maar
techniek, broers begonnen met. straatmotor-
gevaarlijk worden Daarom besloot
hij een gok te wagen op hel race-
circuit. Dat viel evenwel tegen Het
racen bleek voor hem onbetaalbaar
Na twee wedstrijden was zowel zijn
spaargeld als zijn enthousiasme
verdwenen „Ondanks goede resul-
maatregelen is inmiddels dui
delijk zichtbaar. De broers zijn dit
jaar allebei kampioen geworden in
hun klasse. Vanwege hun presta
ties zijn Mark en Kees bovendien
J"fTStT™" uitgenodigd om mee le doen aan de
te brengen. Ten eerste maken de
,„,.Woie enai formule 1 en 2 wedstrijden in As-
Mark sleepte onlangs achter de zo-
meent hij. Bijvoorbeeld op de juiste fietsen m de klasse 600 cc. Vanwege
wijze bochten nemen en afremmen, hun technische kennis i ze zijn mon-
Het uitproberen op de openbare teursi waren ze in staal de nodige
weg vond Mark op den duur toch te aanpassingen aan de motorer.
talen moest ik stoppen", vervolgt cihnderkop op de verbrandingsmo-
hij „Het racen moet geld opbren- tor, bijvoorbeeld. Het is met name
broers altijd het motorblok zo snel
mogelijk. Een vriend van Mark,
afgestudeerd aan de technische ho-
gescl,oo. in Eindhoven nch.mg W 3e
een tiende plaats voor formule 1 tot
1000 cc. Kees neemt vandaag deel
gen, zodat je naar je volgende wed
strijd kan En dat lukte niet" De
jaren daarop hield Mark zich wat
racen betreft rustig Nog even pro
beerde hij het zogenaamde motor
crossen. Maar daar had hij a! spoe
dig tabak van. Mark vond de stap
van liet asfalt, naar het zand toch
iets te groot „liet is vies", herinnert
hij zich „Overal, zand tussen, je
tanden knarsen. Nee. al die blubber,
daar hou ik niet van"
Slechts incidenteel pakte Van der
Endt de race-draad weer op. In de
jaren 1974 en 1975 deed hij mee aan
enkele clubwedstrijden Ook tijdens
deze races waren de resultaten van
Mark niet slecht „Zo werd ik er
steeds weer aan herinnerd dat ik
i - aan wedstrijden van de TT in As-
zaak zoveel mogelijk pks uit de scn formule 2 tot 600 co. Daarnaast
meten de broers regelmatig hun
krachten met motorrijders uit ande
re landen tijdens internationale
wedstrijden
De gebroeders Van der Endt willen
ook het komende seizoen er weer
hard tegenaan gaan. Veel interna
tionale wedstrijden rfjden. luidt het
plan „De lijn moet blijven stijgen",
vindt Mark. Het enige wat nog.een
motor te halen Verder heeft het probleem vormt, zijn de financiën,
rijwielgedeelte de nodige aanpas- De races, met name internationaal,
sing nodig voor liet racen. Zo wor- zijn uit eigen zak nauwelijks nog te
den de vering en het frame verste- betalen. Daarom zoeken de broers
vigd. naarstig naar een sponsor, waar
voor ze bijvoorbeeld aan de 24 uur
-oorbercidingi'ti bcpoi-kfn r™ ]e TIans kunnen deelnemen.
M-bel.. fle.,uL-t „heel.,- „innn
zich biet tul hel in „rde maken Mm* cienkl verder aan en nut».
zeer hard op een motorfiets kan val, motorfietsen. Ook vervoer ëerschap voor zichzel.
rijden", vertelt de Goesenaar ervan en een caravan zijn noodza-
fonder racen kunnen de Goesc
„Want er waren altijd ook zo'n jk Voor de deelname aan
vijftig tot zestig jongens uit het „Alles om het racen heen moet
land riie er helemaal met aan te pas geregeld zijn", maakt Mark duidc- op de openbare weg blijkt het soms
kwamen' lijk. „Je moet niet teveel aan je moeilijk rustig aan te doen. Mark
hoofd hebben omdat dat de risico's ziet zelfs kans nog in zijn 2CV
Toch duurde het nog jaren voor- verhoogt". Hij prijst zich boven- (eendje) sportwagens af te troeven,
dat Mark zich weer volledig dien gelukkig dat vriendin Marjan Het probleem daarbij is de oplet-
n de motorsport z
broer Kees was de aanleiding daar
toe. De jongere broer schafte zich
wijden. Zijn hem bijstaat. „Alleen kan ik het tendheid van de polilic. Hij ont-
op zijn achttiende jaar een motor- de Goese racer.
niet. Dat bestaal niet. Je doet het
met zijn allen. Met het team", aldus
een jaar later z
Langzaam maar zeker vestigden de
ing al menig bekeuring. „Ik heb al
veel betaald", geeft hij toe. „Maar
ik kan het gewoon niet laten."
Retie Groeneveld.
MIDDELBURG - De opdracht
van minister Rietkerk om
twee proeent te bezuinigen,
betekent voor Zeeland „een
forse aanslag". In de staten
commissie bestuurszaken
maakte gedeputeerde J. B.
Ventevogel vrijdag duidelijk,
dat de provincie in 1984 nog
3,5 ton extra moet bezuinigen,
in 1985 gaat het om een mil
joen, in 1986 om 1.5 miljoen en
in 1987 om 2 miljoen gulden.
Van verschillende kanten
werd er in de commissie, tij
dens een eerste reactie, voor
gepieit behoedzamer te wor
den met allerlei stortingen,
onder meer in het werkgele-
genheidsfonds.
De vrijdag meegedeelde bezuinigfigen
komen bovenop een pakket, dat al
eerder is aangekondigd en dat te
maken heeft met lagere prijsstijingen.
Voor Zeeland scheelde dat 1.9 miljoen
aan inkomsten volgend jaar; welke
leemte is opgelost door onder meer 9 derzijds bij de provincie zelf arbeids-
ton uit VOW-reserves te nemen, 9 ton
minder aan prijscompensatie te ra
men in de apparaatskosten en 1 ton In
te houden op subsidies
In de commissie werd vastgesteld, dat
enig optimism van gs in de begro-
tingsbrief over hel ontkomen aan in
grijpende bezuinigingsrondes' ..aan'
hei verbleken is" <mr. J de Boe. cdai
VVD-fractievoorzitter L A M. Eien-
baas betoogde dat deze tegenvallers nieuw .in conflaal" gaan. voor.il om te
net nodig kunnen maken, dai ..zwaar- bezien hoe de bezuinigingen, die de
der geselecteerd" wordt bij de keuze provincies worden opgelegd, op wat
van uit het werkgelegenheidsfonds te langere termijn voor de provincie
steunen bedrijver. ..Daar zal wellicht zullen uitwerken, l il de commissie
minder geld in gestoken kunnen wor- werd ervoor gepleit om de geplande
den dan de laatste tijd", meende hij. toename van .vaste' kosten in 1984
In dit opzicht benadrukte mevrouw C als gevolg van pcrsoru-clsuithreidin-
van Zanten-Leijsen (pvdadat de pro- gen „mee te nemen" naar dat eon-
vincie er kien op moet zijn. dat ener- claaf. Daarbij moet ook de personele
zijds geen geld in het werkgelegen- situatie in zijn totaliteit worden bc-
heidsfonds wordt gestort, terwijl an- zien. vond de commissie.
Van de kant van de PvdA werd erop
plaatsen in het gedrang zouden kun- gewezen, dat dan eveneens bekeken
nen komen. Gedeputeerde Ventevo- moet worden of de reserves wel op het
gel was het met die visies eens maar hmdibe peil gehandhaafd moeten
stelde in het algemeen Het beleid worden Mevrouw g c.<- Vries-Hom-
blijft erop gencht om geld dat we mes ipvdai werd toegezegd, dat bestu-
overhouden en voor zover het be- rieera zal worden of de inwoners van
schikbaar is aanwenden om werk te Schouwen-Duiveland al volgend jaar
behouden in plaats van In 1989 voor een geredu
ceerd tarief over de Zeelandbrug zou-
Hij betoogde, dat gs in oktober op- den kunnen rijden.