Extra beveiligingen voor verkeer door Vlaketunnel Motorkampioenen Provincie in de tang door nieuwe bezuinigingen Problemen bij snelle opheffing van BB Greenpeace vraagt standpunt België over lozen van afvalzuur WAT SNELHEID MET EEN MENS KAN DOEN PZC/ provincie 'A UTOMOBILISTEN RIJDEN IN DONKER GA T' SIS*-' De uitvinding van de eeuw nü in het Boek van de Maand voor slechts f 14,90. D OPDRACHT RIETKERK 'FORSE AANSLAG' II! ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1983 11 MIDDELBURG - Een versnelde opheffing van de BB in 1984 in plaats van in 1986 zal grote problemen in Zeeland geven. Dat komt vooral, omdat in Midden-Zeeland de BB ook allerlei andere functies buiten haar eigen taak helpt uitvoeren, onder meer in de alarmcentrale en in de regeling, die voor de kerncentrale is opgezet. De provincies zullen over het voornemen van minister Rietkerk met de BB op zeer korte termijn in Den Haag gaan praten. 'Commissaris der koningin dr C. Boertien liet dat vrijdag weten in de 'statencommissie bestuurszaken, bij de voorbehandeling van de begroting 1984. Hij stelde in antwoord op een vraag van de heer R. van Ommeren (sgpi dat de snelle opheffing ,,is ingegeven door geldnood van de overheid", maar was zorgelijk gestemd over de financiële gevolgen, die de operatie voor de provincie zal hebben. De verbazing van PSP CPN-commissielid J Dupré deelde hij niet: Dupré wees erop, dat toch al jaren bekend is dat aan opheffing van de BB wordt gewerkt. ..Maar daarbij is steeds 1986 aangehouden." aldus de commissaris ..Een werkgroep is bezig met een aantal inventarisaties in Zeeland Dat moet nu versneld gebeuren en de vraag is "of je dat redt. Er gaat veel tijd zitten in de opzet van een nieuwe structuur, waarbij de brandweer een kemrol in de hulpverlening krijgt en je die samen met Rode Kruis en Mobiele Colonnes van de Landmacht in één structuur moet onderbrengen". fdt GOES Zeelands enige autowegtunnel, bij Vlftke, is een zorgenkindje voor rijkswaterstaat. De doorgang, die het verkeer van de A-58 onder het Kanaal door Zuid-Beveland voert, blijft sinds de opening in 1975 problemen opleveren. De moeilijkheden spitsen zich, vol- het moment dat daar een auto in reed. het hoofd van de dienstkring Hieruit bleek dat het voertuig, een- lleéëlGoes van de rijkswaterstaat, ing. F maal in de buis. volkomen onzicht- Roskam, toe op twee zaken: enerzijds baar werd Roskam: „Natuurlijk is le te hoge snelheid van het verkeer dat een hele linke situatie, want als er elne (er plaatse en anderzijds een gebrek- bijvoorbeeld een vrachtwagen op z'n plan ontworpen dat ruim één miljoen gulden gaat kosten. Dit plan bestaat uit verscheidene onderdelen; elk be doeld om het contrast tussen dag licht en tunnellicht te verminderen Ook heeft de rijksdienst een contract gesloten met'een firma voor het regel matig wassen van de wanden Dit omdat het de reflectie ten goede komt en dus de lichtsterkte in de tunnel verbetert Tevens is de betonband aan de tunnelwand helder wit gespo ten: ook weer voor beter reflecterend licht. De struurunit (belichtingsrege laar) wordt verbeterd om de buis kant ligt in het midden van de tunnel, dan knal je er wel bovenop Rijkswaterstaat wil de tunnel opti maal beveiligen en heeft daarom een tige verlichting van de tunnel, waar- ir de automobilisten als het ware een donker gat inschieten zonder te len wat zich op de weg voor hen evmdtj Hierdoor zijn in het verleden erscheidene ongelukken gebeurd lijkswaterstaat vindt de toestand on- eilig en gaat daar wat aan doen. De erste stap is het plaatsen van borden an beide tunnelingangen, waardoor le automobilisten erop geattendeerd VLISSINGEN - Het bestuur van de •orden hun lichten aan te doen Dit Zeeuwse Dag- en Avondscholenge en de veiligheid in de tunnel zo sterker te kunnen verlichten (de licht- optimaal mugelijk te maken. De No- rekening van de tunnel in de huidige break krijgt maandag 19 september situatie bedraagt overigens 250.000 een onderhoudsbeurt die naar schat- gulden per jaari ting zo'n drie weken gaat duren, Zeeuwse avondschool vergadert aan de J D. van Mellestraat Ook de ontwerp-begroting voor 1984 komt aan de orde. Verder wordt aandacht besteed aan de brief van de directie over de groep Tholen van de open school en aan de circulaire van het ministerie van onderwijs en weten schappen over werkgelegenheidspro- lecten voor jongeren De stichtings- uuu„ kosten voor de huisvesting van de cn De bestaande verlichtingsinstal- agenda voor deze veigadering administratie aan de Marconiweg in meensehap (ZDASG) vergadert woensdag over onder meer de ver zelfstandiging van de nevenvestiging Hk hïet alleen om een goed'zicht op Terneuzen, met de afdelingen ™- ■- MEAO en WVO. De vergadering in le voorliggende weg te verkrijgen. naar ook om het contrast, dat ont- hct stadhuis te Vlissingen begint om taat door vanuit het zonlicht de pmelbuis in te rijden, te verminde- hue is daar wel op gebouwd, maar staat u,,k de hulsvesting van de ne- Vlissingen moeten ook nog definitief verkeersveiligheid: laoet niet meer aan de praktische venvestigmg in Goes, in het gebouw worden vastgesteld. De tunnel is. simpel gezegd, te sbeurt maandag 19 september. Lich- aan in een tunnel is. aldus Ros- het buitenland zeer gebruike- 15.30 uur. Volgend jaar wordt tevens een begin gemaakt met het plaatsen van zoge naamde hoogfrequente versterkers in de tunnel Momenteel is het namelijk niet mogelijk om'vanuit de buis mobi lofooncontact met de buitenwereld te hebben, politiewagens en ambulances kunnen dus bij ongelukken geen ge bruik maken van de mobilofoon. ..Een onveilige situatie, die met de komst van de versterkers verholpen zal wor den". aldus Roskam Met de realise ring van deze plannen hoopt rijkswa terstaat de gebruiksveiligheid van de tunnel te hebben verbeterd Roskam is echter wel van mening dat veggebruikers kunnen bijdragen t Roskam, in de zomer het ergst, i zon schijnt dan op zijn felst en de is extra druk in verband met de ISfflJfcristen i camera aan de beide tunnelin- -ïaaiH mgen controleert de lichtsterkte fi hel daglicht en bepaalt aan de 1 daarvan stapsgewijs de sterkte iu de binnenverltchtmg Bij stroom- Vm Dringen treedt automatisch de zoge- lamde No-Break in werking, een eafcgregaat die binnen de twee secon- in staat is stroom te leveren in val van een PZEM-storing. Als de o-Break defect raakt, is daar ook in «men. er is namelijk nog een twee- inoodaggregaat. Hierbij duurt het P b :hter twee minuten voordat de tun- Vlis iweer verlicht is. en dit is, naar de idm sning van Roskam, uiterst gevaar- 6. omda binnen die tijd auto's op kaar kunnen rijden. Dit is overigens esea oefondervindelijk bewezen door de r M irlichüng een tijdje uit te schakelen imel behulp van politiecamera's de gang van de buis te fotograferen op nu rhc SCb: iet harder dan ongeveer negentig kilomter per uur rijden, en vooral niet plotseling snelheid verminderen bij het binnengaan." 1'. -J* oV -tt» Volgende week (llfI plaatsing van bui pijlers f'. Oosterschelde de X BURGHSLU1S Volgende aanó Week zullen in liet sluitgat orga Hammen van de Oosterscheldc- •onding twee pijlers worden eplaatst. De eerste (of liever: in zal) totaal de derde pijlen zal naar •her. hei zich aat aanzien dinsdag D hunnen worden neergezet. Don- derdag of vrijdag volgt dan de tweede. Het was aanvankelijk de bedoeling dat koningin Bea tris de eerstvolgende pijler- ïlaatsing zou meemaken, maar zij heeft andere verplichtingen. He plaatsing van de pijlers heeft, •adat op 10 en 12 augustus de erste twee op de Oosterschelde- «dem zijn komen te staan, on weer een maand stilgelegen •ndertussen zijn de enige nood- theüjke tegelmat en de grind- lepenmauen in de Hammen eergelegd Die laatste matten Baas vesrpakte rollen grind 'Peen stalen weefseli moeten de «stortingen op de smalle ruim- ttrssen de matten beschcr- «n. Zonder de wiepenmatten is te bestorting met in alle geval- en stroombestendig. Donder- aB is de laatste van de zeven- ten grindwiepenmatten in het «ordelijkste sluitgat afgerold «t gebeurde met de Sepiaeen Peciaal voor dit doel gebouwde nion. vastgemeerd aan de Ma- ■"i- Dit laatste werk/'vaartulg took een belangrijke rol bij JPlaatsing van de pijlers. Van- F dat nu de mattenleggerij m Hammen is voltooid weer jonnen kan worden met het toetten van de pijlers de Schaar, het middelste ""«at, maken de Cardium en Jan Heijmans ondertussen poe vorderingen met het leg s' van de funderingsmatten. 'evcnl'en onder- en ze- r'en bovenmatten die daar len worden afgerold, liggen inmiddels tien onder- en tien Itnmalten. Naar verwach- half oktober gaan de Car- EJ® en de Jan Heijmans naar Poetste sluitgat, de Room- laai moeten drieëndertig Paren worden gelegd. ook nibnek Deltaiverkeiv Rijkswaterstaat vindt dat de Vlalcelunnel sprake is van een gebrekkige verlichting. TERNEUZEN De milieuorganisa tie Greenpeace w il dat de Belgische overheid een standpunt inneemt over de dumping van afvalzuur uit de Belgische titaandioxyde-industrie in de Noordzee. In een brief aan de Belgische staats secretaris Aerts voor volksgezond heid en leefmilieu en gemeenschaps minister Lcnssens van leefmilieu, waterbeleid en onderwijs, dringt Greenpeace aan op een stellingname. De milieuorganisatie wijst de be windslieden erop dat de Westduitse regering met ingang van 1989 geen afvalzuur meer zal laten dumpen. - terwijl Nederland heefl IoeeereEd herziening te willen meewerken per U)8« te rallen stoppen. De organlsalle heeri krlUek op ,let fe]t Afgelopen maandag enterden actie- dat er slechts twee tot drie keer per voerders van Greenpeace het dump- jaar watermonsters genomen worden, schip 'Falco' dat met afvalzuur van en dan nog buiten het" betreffende NL Chemicals op weg was naar de iozingsgebied Op grond van die gege- Noordzee. De spectaculaire actie wil- v ens zegt de industrie dat de lozingen de de aandacht vestigen op hel lozen ongevaarlijk zijn. Maar volgens van ruim 600 000 ton Belgisch afval- Greenpeace moeten er veel vaker en zuur in de Noordzee, afkomstig van intensiever monsters van het zeewa- NL Chemicafs in Gent en Bayer in ter worden genomen om er conclusies Antwerpen. aan te kunnen verbinden ADVERTENTIE (Met kansop IBM personal computer!) 'Kijk. automatisering', verplichte lectuur voor iedereen die in de ban is van de computer. In 146 pagina's alles over de automat iserinijsi»es< liiedenis en de ontwikkelingen die voor de deur slaan. Kijk geïllustreerd. Met bovendien grat is kans o| IBM personal computer Op naar de boekwinkel dus' ZolanMc voorraad strektr0S, Nat oktober:f26,50. Greenpeace uit in de brief aan de Zolang er nog twijfel bestaat aan de Belgische overheid ook kritiek op het gevaren van dc lozingen pleit Green- onderzoek naar de schadelijke gevol- peace voor een andere dumpplaats, gen van de dumpingen uitgevoerd liefst in de Atlantische oceaan. ,.Jn door het rijksstation voor visserij, elk geval niet in de zwaar vervuilde. relatief ondiepe Noordzee", schrijft „Hoewel de kwaliteit van het onder- de organisatie. zoek niet ter discussie staat, is het karakter van het onderzoek duidelijk ongeschikt om vast ie stellen of ti- taandioxyde-afval schadelijk is voor het zeemilieu of niet", schrijft dr. A. Pickaver van Greenpeace „In ver band hiermee verzoeken we u het programma te herzien". Greenpeace zegt toe graag aan een dergelijke i Mark, van der Endt Hel is een ziekte, motorracen. Dat beweert althans Mark van der Endt (33) uit Goes, vaderlands kampioen 1983 straatmotorfietsen in de 1000 cc klasse. Het verlangen naar racen noemt hij zelf moloritus. „Dat bezit je gewoon", maakt Mark duidelijk. „Ik weel wat snelheid met een mens kan doen en dat raak ik nooit meer kwijt". Zijn broer, de Goesenaar Kees van der Endt, kampt met hetzelfde virus. Hij behaalde dit jaar het Nederlands kampioenschap straatmotorfietsen in de 600 cc klasse. Mark omschrijft het racen als een samenspel van allerlei zaken. De racer moet er zorg voor dragen dat een en ander in balans blijft. broers zich bij de vaderlandse top. In 1983 begonnen ze samen met racen. In die tjjd nam Mark zowel aan 1000 cc als 600 cc wedstrijden deel Nu beperkt hij zich tot de 1000 cc. Kees daarentegen is specialist in de 600 cc klasse. De eindstand voor Mark in 1981 was een vijfde plaats m de 600 cc klasse en bij de 1000 cc klasse een derde plaats. Kees be- Mark, tien jaar ouder dan zijn broer de racerij te begeven. Het werd ecu haalde bij de 600 cc een elfde plaat s. Kees. waagde de eerste stappen in moeizame start voor Kees. Hij besefte da' zijn training niet de richting van de race-sport in De eerste race. viel hu al direct van helemaal de ui.ste was en is deze 1968 Eigenlijk groeide hij er vanzell zijn voertuig af. Ook later, tijdens met zijn broer daarna gaan uittvou- in. Ik reed altijd vrij hard op de een training kwam hij ten val. Kees wen Bovendien werden de motor- weg". vertelt de Goesenaar „Ik werd daarom al snel geconfronteerd fietsen nog eens grondig aangepakt. probeerde mezelf te meten met an- met de gevaren van het racen Één Voor de broers een geliefde hobby, deren" Al snel had Mark in de foutje is genoeg voor een wekenlang „Ik kan uren naar een motorfiets gaten dal eigenlijk niemand sneller verblijf m het ziekenhuis, zoniet kijken", vertelt Mark „pen reed. Wanneer hij spelenderwijs met erger Kees hield evenwel vol vrienden van Goes naar Kattendij- ke scheurde, liet Mark de anderen ver in zijn kielzog. Dat was niet zo pier erbij pakken en dan dingen Ondertussen begon het bij Mark te gaan veranderen Ik hou ervan een broeien De verhalen en wedstrijden motor perfect te maken, van zijn broer deden hem besluiten een kwestie van een snelle weer aan het trainen te gaan. Beide motorfiets, maar techniek, broers begonnen met. straatmotor- gevaarlijk worden Daarom besloot hij een gok te wagen op hel race- circuit. Dat viel evenwel tegen Het racen bleek voor hem onbetaalbaar Na twee wedstrijden was zowel zijn spaargeld als zijn enthousiasme verdwenen „Ondanks goede resul- maatregelen is inmiddels dui delijk zichtbaar. De broers zijn dit jaar allebei kampioen geworden in hun klasse. Vanwege hun presta ties zijn Mark en Kees bovendien J"fTStT™" uitgenodigd om mee le doen aan de te brengen. Ten eerste maken de ,„,.Woie enai formule 1 en 2 wedstrijden in As- Mark sleepte onlangs achter de zo- meent hij. Bijvoorbeeld op de juiste fietsen m de klasse 600 cc. Vanwege wijze bochten nemen en afremmen, hun technische kennis i ze zijn mon- Het uitproberen op de openbare teursi waren ze in staal de nodige weg vond Mark op den duur toch te aanpassingen aan de motorer. talen moest ik stoppen", vervolgt cihnderkop op de verbrandingsmo- hij „Het racen moet geld opbren- tor, bijvoorbeeld. Het is met name broers altijd het motorblok zo snel mogelijk. Een vriend van Mark, afgestudeerd aan de technische ho- gescl,oo. in Eindhoven nch.mg W 3e een tiende plaats voor formule 1 tot 1000 cc. Kees neemt vandaag deel gen, zodat je naar je volgende wed strijd kan En dat lukte niet" De jaren daarop hield Mark zich wat racen betreft rustig Nog even pro beerde hij het zogenaamde motor crossen. Maar daar had hij a! spoe dig tabak van. Mark vond de stap van liet asfalt, naar het zand toch iets te groot „liet is vies", herinnert hij zich „Overal, zand tussen, je tanden knarsen. Nee. al die blubber, daar hou ik niet van" Slechts incidenteel pakte Van der Endt de race-draad weer op. In de jaren 1974 en 1975 deed hij mee aan enkele clubwedstrijden Ook tijdens deze races waren de resultaten van Mark niet slecht „Zo werd ik er steeds weer aan herinnerd dat ik i - aan wedstrijden van de TT in As- zaak zoveel mogelijk pks uit de scn formule 2 tot 600 co. Daarnaast meten de broers regelmatig hun krachten met motorrijders uit ande re landen tijdens internationale wedstrijden De gebroeders Van der Endt willen ook het komende seizoen er weer hard tegenaan gaan. Veel interna tionale wedstrijden rfjden. luidt het plan „De lijn moet blijven stijgen", vindt Mark. Het enige wat nog.een motor te halen Verder heeft het probleem vormt, zijn de financiën, rijwielgedeelte de nodige aanpas- De races, met name internationaal, sing nodig voor liet racen. Zo wor- zijn uit eigen zak nauwelijks nog te den de vering en het frame verste- betalen. Daarom zoeken de broers vigd. naarstig naar een sponsor, waar voor ze bijvoorbeeld aan de 24 uur -oorbercidingi'ti bcpoi-kfn r™ ]e TIans kunnen deelnemen. M-bel.. fle.,uL-t „heel.,- „innn zich biet tul hel in „rde maken Mm* cienkl verder aan en nut». zeer hard op een motorfiets kan val, motorfietsen. Ook vervoer ëerschap voor zichzel. rijden", vertelt de Goesenaar ervan en een caravan zijn noodza- fonder racen kunnen de Goesc „Want er waren altijd ook zo'n jk Voor de deelname aan vijftig tot zestig jongens uit het „Alles om het racen heen moet land riie er helemaal met aan te pas geregeld zijn", maakt Mark duidc- op de openbare weg blijkt het soms kwamen' lijk. „Je moet niet teveel aan je moeilijk rustig aan te doen. Mark hoofd hebben omdat dat de risico's ziet zelfs kans nog in zijn 2CV Toch duurde het nog jaren voor- verhoogt". Hij prijst zich boven- (eendje) sportwagens af te troeven, dat Mark zich weer volledig dien gelukkig dat vriendin Marjan Het probleem daarbij is de oplet- n de motorsport z broer Kees was de aanleiding daar toe. De jongere broer schafte zich wijden. Zijn hem bijstaat. „Alleen kan ik het tendheid van de polilic. Hij ont- op zijn achttiende jaar een motor- de Goese racer. niet. Dat bestaal niet. Je doet het met zijn allen. Met het team", aldus een jaar later z Langzaam maar zeker vestigden de ing al menig bekeuring. „Ik heb al veel betaald", geeft hij toe. „Maar ik kan het gewoon niet laten." Retie Groeneveld. MIDDELBURG - De opdracht van minister Rietkerk om twee proeent te bezuinigen, betekent voor Zeeland „een forse aanslag". In de staten commissie bestuurszaken maakte gedeputeerde J. B. Ventevogel vrijdag duidelijk, dat de provincie in 1984 nog 3,5 ton extra moet bezuinigen, in 1985 gaat het om een mil joen, in 1986 om 1.5 miljoen en in 1987 om 2 miljoen gulden. Van verschillende kanten werd er in de commissie, tij dens een eerste reactie, voor gepieit behoedzamer te wor den met allerlei stortingen, onder meer in het werkgele- genheidsfonds. De vrijdag meegedeelde bezuinigfigen komen bovenop een pakket, dat al eerder is aangekondigd en dat te maken heeft met lagere prijsstijingen. Voor Zeeland scheelde dat 1.9 miljoen aan inkomsten volgend jaar; welke leemte is opgelost door onder meer 9 derzijds bij de provincie zelf arbeids- ton uit VOW-reserves te nemen, 9 ton minder aan prijscompensatie te ra men in de apparaatskosten en 1 ton In te houden op subsidies In de commissie werd vastgesteld, dat enig optimism van gs in de begro- tingsbrief over hel ontkomen aan in grijpende bezuinigingsrondes' ..aan' hei verbleken is" <mr. J de Boe. cdai VVD-fractievoorzitter L A M. Eien- baas betoogde dat deze tegenvallers nieuw .in conflaal" gaan. voor.il om te net nodig kunnen maken, dai ..zwaar- bezien hoe de bezuinigingen, die de der geselecteerd" wordt bij de keuze provincies worden opgelegd, op wat van uit het werkgelegenheidsfonds te langere termijn voor de provincie steunen bedrijver. ..Daar zal wellicht zullen uitwerken, l il de commissie minder geld in gestoken kunnen wor- werd ervoor gepleit om de geplande den dan de laatste tijd", meende hij. toename van .vaste' kosten in 1984 In dit opzicht benadrukte mevrouw C als gevolg van pcrsoru-clsuithreidin- van Zanten-Leijsen (pvdadat de pro- gen „mee te nemen" naar dat eon- vincie er kien op moet zijn. dat ener- claaf. Daarbij moet ook de personele zijds geen geld in het werkgelegen- situatie in zijn totaliteit worden bc- heidsfonds wordt gestort, terwijl an- zien. vond de commissie. Van de kant van de PvdA werd erop plaatsen in het gedrang zouden kun- gewezen, dat dan eveneens bekeken nen komen. Gedeputeerde Ventevo- moet worden of de reserves wel op het gel was het met die visies eens maar hmdibe peil gehandhaafd moeten stelde in het algemeen Het beleid worden Mevrouw g c.<- Vries-Hom- blijft erop gencht om geld dat we mes ipvdai werd toegezegd, dat bestu- overhouden en voor zover het be- rieera zal worden of de inwoners van schikbaar is aanwenden om werk te Schouwen-Duiveland al volgend jaar behouden in plaats van In 1989 voor een geredu ceerd tarief over de Zeelandbrug zou- Hij betoogde, dat gs in oktober op- den kunnen rijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 43