xtra beveiligingen voor serkeer door Vlaketunnel Motorkampioenen Provincie in de tang door nieuwe bezuinigingen s Greenpeace vraagt standpunt België over lozen van afvalzuur Problemen bij snelle opheffing van BB automobilisten rijden in donker ga r WAT SNELHEID MET EEN MENS KAN DOEN opdracht rietkerk 'forse aanslag' at De uitvinding van de eeuw nü in het Boek van de Maand voor slechts f 14,90. 'ATERDAG 10 SEPTEMBER 1983 PZC/ provincie 11 MIDDELBURG - Ren versnelde opheffing van de BB in 1984 in plaats van in letjj nge zal grote problemen in Zeeland geven. I)at komt vooral, omdat in •'""Iaden-Zeeland de BB ook allerlei andere functies buiten haar eigen taak öptuitvoeren, onder meer in de alarmcentrale en in de regeling, die voor de jjmcentrale is opgezet. De provincies zullen over het voornemen van md,t ünister Rietkerk met de BB op zeer korte termijrt in Den Haag gaan praten. Ommissaris der koningin dr. C. Boertien het dat vrijdag weten in dc jtenconimissie bestuurszaken, bij de voorbehandeling van de begroting '(SO? Ö84. Hij stelde in antwoord op een vraag van de heer R van Ommeren isgp< 80 T} flat de snelle opheffing „is ingegeven door geldnood van de overheid", maar was zorgelijk gestemd over de financiële gevolgen, die de operatie voor de provincie zal hebben. De verbazing van PSP/CPN-commissielid J. Dupré deelde hij niet: Dupré wees erop, dat toch al jaren bekend is dat aan opheffing van de BB wordt gewerkt „Maar daarbij is steeds 1986 aangehouden." aldus de commissaris. „Een werkgroep is bezig met een aantal inventarisaties in Zeeland Dat moet nu versneld gebeuren en de vraag is of je dat redt Er gaat veel tijd zitten in de opzet van een nieuwe structuur, waarbij de brandweer een kemrol in de hulpverlening krijgt en je die samen met Rode Kruis en Mobiele Colonnes van de Landmacht in één structuur moet onderbrengen" da 10ES Zeelands enige autowegtunnel, bij Vlake, is een zorgenkindje voor rijkswaterstaat. e doorgang, die het verkeer van de A-58 onder het Kanaal door Zuid-Beveland voert, blijft i inds de opening in 1975 problemen opleveren, de ii 0pe moeilijkheden spitsen zich, vol- het moment dat daar een auto in reed ns het hoofd van de dienstkring Hieruit bleek dat het voertuig, een- W oes van de rijkswaterstaat, ing, F. maal in de buis. volkomen onziclit 'Jkkain. toe op twee zaken: enerzijds baar werd. Roskam: „Natuurlijk te hoge snelheid van het verkeer dat een hele lmke situatie, want. als er lichten tunnellicht te jplaatse en anderzijds een gebrek- bijvoorbeeld een vrachtwagen op z'n verlichting van de tunnel, waar- kant ligt in het midden van de tunnel ix'i lor de automobilisten als het ware dan knal je er wel bovenop. Rijkswaterstaat wil de tunnel opti maal beveiligen en heeft daarom een ting zo'n drie weken gaat duren. donker gat inschieten zonder te! wat zich op de weg voor hen vindt. Hierdoor zijn in het verleden chufccheidene ongelukken gebeurd, kswaterstaat vindt de toestand on- en gaat daar wat aan doen De b ste stap Is het plaatsen van borden t beide tunnelingangen, waardoor automobilisten erop geattendeerd GISSINGEN k ,rtien hun lichten aan te doen. Dit Zeeuwse Dag- leurt maandag 19 september Lich- meenschap aan in Zeeuwse avondschool vergadert - Het bestuur van de en Avondscholenge- ZDASC1) vergadert tunnel 'is, aldus Ros- woensdag over onder meer de ver- i, in het buitenland zeer gebruike- zelfstandiging van de nevenvestiging Niet alleen om een goed zicht op Terncuzen. met de afdelingen voorliggende weg te verkrijgen, MEAO en VWO. Dc vergadering in om het contrast, dat ont- lïet stadhuis te Vlissingen begint om door vanuit het zonlicht de 15.30 uur. «Jbuis in te rijden, te verminde- De bestaande verlichtingsinstal- p cie a-encia voor deze vergadering administratie aan de Marconïweg in is daar wel op gebouwd maar slaat ook de huisvesting van de ne- Vlissingen moeten ook nog definitief it niet meer aan de praktische venvestiging in Goes, m het gebouw worden vastgesteld. De tunnel is. simpel gezegd, te aker Het contrastprobleem is. zo l0,It Roskam, in de zomer het ergst, schijnt dan op zijn felst en de extra druk in verband met de j isten. camera aan de beide tunnelin- controleert de lichtsterkte het daglicht en bepaalt aan de 'daarvan stapsgewijs de-sterkte de binnenverlichting. Bij stroom- ingen treedt automatisch de zoge- «amde No-Break in werking; een KSe jregaat die binnen de twee secon- in staat is stroom te leveren in il van een PZEM-storing. Als de Break defect raakt, is daar ook in reien, er is namelijk nog een t.wee- idaggregaat. Hierbij duurt het twee minuten voordat de tun- weer verlicht is. en dit is. naar de r,ln? van Roskam, uiterst gevaar- omdat binnen die ;ijd auto's op kunnen rijden Dit is overigens lervindelijk bewezen door de itmg een tijdje uit te schakelen behulp van politiecamera's de van de buis te fotograferen op Ook heeft de rijksdienst een contract gesloten met een firma voor het regel matig wassen van de wanden. Dit omdat het de reflectie ten goede komt en dus de lichtsterkte in de tunnel plan ontworpen dat ruim één miljoen verbetert. Tevens is de betonband gulden gaat kosten. Dit plan bestaat aan de tunnelwand helder wit gespo- uit verscheidene onderdelen; elk be- ten. ook weer voor beter reflecterend doeld om het contrast tussen dag- licht. De struurunit (belichtingsrege- erminderen laar) wordt verbeterd om de buis eiligheid in de tunnel zo sterker te kunnen verlichten (de licht- optimaal mogelijk te maken.*De No- rekening van de tunnel in de huidige break krijgt maandag 19 september situatie bedraagt overigens 250.000 onderhoudsbeurt die naar schat- gulden per jaari Volgend jaar wordt tevens een begin gemaakt met het plaatsen van zoge naamde hoogfrequente versterkers in de tunnel. Momenteel is het namelijk niet- mogelijk om vanuit de buis mobi- lofooncontact met de buitenwereld te hebben, politiewagens en ambulances kunnen dus bij ongelukken geen ge bruik maken van de mobilofoon. „Een onveilige situatie, die met de komst van de versterkers verholpen zal wor den". aldus Roskam Met de realise ring van deze plannen hoopt rijkswa terstaat de gebruiksveiligheid van de tunnel te hebben verbeterd Roskam is echter wel van mening dat de weggebruikers kunnen bijdragen tot een grotere verkeersveiligheid; „Niet harder dan ongeveer negentig kitomter per uur rijden, en vooral niet plotseling snelheid verminderen bij het binnengaan." aan de J. D. van Mellestraat. Ook de ontwerp-begroting voor 1984 komt aan de orde. Verder wordt aandacht besteed aan de briel' van de directie over de groep Tholen van de open school en aan de circulaire van het ministerie van. onderwijs en weten schappen over werkgelegenheidspro jecten voor jongeren De stiehtings- kosten voor de huisvesting van de P t'. Jr elpen 'olgende week plaatsing van 'ee pijlers Oosterschelde JÜRGHSLUIS Volgende teek zullen in het sluitgat «1f Hammen van de OostersclieUk- jonding twee pijlers worden ké Sep'aatst. De eerste (of liever: in mw tolaa' de derde pijier) zal Ij, 1151 ïich laat aanzien dinsdag juinen worden neergezet. Don- nrhi miaR vrijdag volgt dan de nlant 'Ree(ic' Hcl was aanvankelijk de bedoeling dat koningin Bea- Tiida'r'' (I1M v"'""ml'' PiI»•!"- Plaatsing zou meemaken, maar ...j heeft andere verplichtingen. nna®S?eplaatsin" v:m 0,6 0Ólers hl^'L adat op io en 12 augustus de ^«e twee op de Oosterschelde- jtji p® zijn komen te staan, on- 'estit weer een stilgelegen.; V' 'ertussen zijn de enige nood-- j~Wte tegelmat en de grind- cned Penmatten in de Hammen F-neergelegd Die laatste matten sintt gaas vesrP3kte rollen grind iontf £tenstalen weefseii moeten de 0r'm8en °P de smalle ruiin- tussen de matten bescher- !f'£n' donder de wiepenmatten is nK uestorting niet jn alle geval- Toeri a slroomt3est-endig Donder- j-ria ;a? ls de laatste van de zeven-' vertó ja Shndwiepenmatlen in het Wlkste sluitgat afgerold. italï Sebeurde met de Sepia, een npH peclaa' voor dit doel gebouwde iar 6 «nt°n' vas,8emeerd aan de Ma- tol' ÜÜ1?' Dit 'aK'-sle werk/vaartuig rgpf 7*ooit een belangrnke rol bij *-P sing v',:: de P'Hers Van- Ha3'tnu®" "lattenleggern in pn'ühs en 1S voltooid weer L wgemnen kan worden met het vceiS 1citen v;m de pijlers, lriü c Schaar, het middelste van t al' makc" de Cardium en Heijmans ondertussen ,enj) c "'"leringen met het leg etiï v;,n de funderingsmatten. it P*)."c zeventien onder- en ze- jü fc", bovenmatten die daar jnicci ïS.^°!"den afgerold, liggen iriV; k. "'dels tien onder- en tien •Ttoienmatten. Naar verwach- t half oktober gaan de Car- vffSfci"1 en de 'an Heijmans naar STootste sluitgat, de Room- Oaar moeten drieèndertig a, °?aren. worden Kelegd. ok rubriek Deliaweri en pwentcerfc op pagina 21). Rijkswaterstaat vindt dal er in de Vlaketunnel sprake is van een gebrekkige verlichting. TERNEUZEN' De milieuorganisa tie Greenpeace wil dat de Belgische overheid een standpunt inneemt over de dumping van afvalzuur uit de Belgische titaandioxydc-industrie in dc Noordzee. Greenpeace uit in de brief aan de Zolang er nog twijfel bestaat aan de Belgische overheid ook kritiek op het gevaren van de lozingen pleit Green- onderzoek naar de schadelijke gevol- peace voor een andere dumpplaats, gen van de dumpingen uitgevoerd liefst in dc Atlantische oceaan. „In door het rijksstation voor visserij, elk geval niet in de zwaar vervuilde. relatief ondiepe Noordzee", schrijft In een brief aan de Belgische staats- Hoewel de kwaliteit van liet onder de organisatie. seerelaris Aerts voor volksgezond- «cl Ier discussie staal is het beid en leefmilieu en gemeenscha,»- karaktei van het onderzoek duidelijk min,ster I.enssens van leefmilieu, ongeschikt oir. vast te ste lien oi tl- waterbeleid en onderwijs, dringt laandioxyde afval schadelijk is voor Greenpeace aan op een slellingname. h« «««lieu oi met schrijft dr A. Dc milieuorganisatie wijst de be- Pmkaver van Greenpeace „In ver- windslieden erop dal de IVcstduitse kw hiermee verzoeken we u het regering me. ingang van 19H9 geen PW™» "e™™ Greenpeace afvalzuur meer zal lalcn dumpen. draag aan een dergelijke terwijl Nederland heelt toegezegd herziening ie willen meewerken per 1988 te zullen stoppen. De on,a„isalie hce(t krttlek op he, fm Afgelopen maandag enterden ac'tie- dat er sléchts twee tot, drie keer per voerders van Greenpeace het dump- jaar watermonsters genomen worden, schip 'Falco' dat met afvalzuur van en dan nog buiten het betreffende NL Chemicals op weg was naar de lozingsgebied Op grond van die gege- Noordzee. De spectaculaire actie wil- vens zegt de industrie dat de lozingen de de aandacht vestigen op het lozen ongevaarlijk zijn Maar volgens van ruim 600.000 ton Belgisch afval- Greenpeace moeten er veel vaker en zuur in de Noordzee, afkomstig van intensiever monsters van het zeewa- NL Chemicals in Gent en Bayer in tér worden genomen om er conclusies Antwerpen. aan te kunnen verbinden I ADVERTENTIE) (Met kans op IBM personal computer!) "Kijk. .automatiserifjg' verplichte lectuur voor iedereen die in dc ban is van dc computer, iu Md paifina's alles over tic automat iserimjsiJesc hirdniis en dc ontwikkelingen die voor de deur staan. Kijk geïllustreerd. Met bovendien oralis kans o| IBM personal computer, f )p naar de boekwinkel dus! Zot and de voorraad strekt Na I oktober: f26,50. Kees (links) en Mark van der Endt. Het (3 broers zich bij de vaderlandse top. In 1981 begonnen ze samen met racen. In die tijd nam Mark zowel aan 1000 cc als 600 cc wedstrijden deel. Nu beperkt hij zich tot de 1000 Kees daarentegen is specialist in de 600 cc klasse. De eindstand voor Mark in 1981 was een vijfde plaats in de 600 cc klasse en bij de 1000 cc klasse een derde plaats. Kees be- Mark. tien jaar ouder dan zijn broer de racerij te begeven. Het werd een haalde bij de 600 cc een elfde plaats. Kees. waagde de eerste stappen in moeizame start voor Kees. de richting van de race-sport in [et is een ziekte, motorracen. Dat beweert althans Mark van der Endt (33) uit Goes, vaderlands kampioen 1983 straatmotorfietsen in de 1000 cc klasse. Het verlangen naar racen noemt hij zelf motoritus. „Dat bezit je gewoon", maakt Mark duidelijk. „Ik weet wat snelheid met e mens kan doen en dat raak ik nooit meer kwijt". Zijn broer, de Goesenaar Kees van der Endt. kampt met hetzelfde virus. Hij behaalde dil jaar liet Nederlands kampioenschap straatmotorficlsen in de 600 cc klasse. Mark omschrijft het racen als een samenspel van allerlei zaken. Dc racer moet er zorg voor dragen dat een en ander in balans blijft. Hij besefte dat zijn training niet De eerste race, viel hij al direct van helemaal de juiste was en is deze 1968. Eigenlijk groeide hij er vanzelf zijn voertuig af. Ook later, tijdens met zijn broer daarna gaan uitbou- „Ik reed altijd vnj hard op de een training kwam hij ten val. Kees i. Bovendien werden de motor- weg". vertelt de Goesenaar „Ik werd daarom probeerde mezelf te meten met an deren" Al snel bad Mark in de gaten dat eigenlijk niemand sneller reed Wanneer hij spelenderwijs met erger Kees hield evenwel vol. vrienden van Goes naar Kattendij- ke scheurde, liet Mark de anderen ver in zijn kielzog. Dat was met zo zeer een kwestie van een snelle motorfiets, maar van techniek, meent hij. Bijvoorbeeld op de juiste fietsen in de klasse 600 cc. Vanwege wijze bochten nemen en afremmen. Het uitproberen op de openbare teursi weg vond Mark op den duur toch te gevaarlijk worden. Daarom besloot hij een gok te wagen op het race- circuit. Dat viel evenwel tegen Het racen bleek voor hem onbetaalbaar Na twee wedstrijden was zowel zijn spaargeld als zijn enthousiasme verdwenen. „Ondanks goede resul taten moest ik stoppen vervolgt cilinderkop op de verbrandingsmo- hij. „Het racen moet geld opbren- tor. bijvoorbeeld Het is met name snel geconfronteerd fietsen nog eens grondig aangepakt. met de gevaren van het racen. Eén Voor de broers een geliefde hobby foutje is genoeg vooreen wekenlang „Ik kan uren naar een motorfiets verblijf in het ziekenhuis, zoniet kijken vertelt Mark. „pen en pa- -■rger. Kees hield evenwel vol. P'ër erbij pakken en dan dingen Ondertussen begon het bij Mark te eaan veranderen. Ik hou ervan een broeien De verhalen en wedstrijden motor perfect te maken van zijn broer deden hem besluiten weer aan het trainen te gaan. Beide broers begonnen met straalmotor- in rip tlasio 890 cc Vamrane lelijk iich bau-. De broers zijn dit Het gevolg van de doortastende maatregelen ls inmiddels dui- tics zijn Mark cn Kees bovendien ri ze in staat de nodige teSSffTeTeSrSe/dS uitgenodigd om mee «e doen aan de te brengen, ien eerste matten ae formule l cn 2 wedstrijden in As sen. Mark sleepte onlangs achter de zo- broers altijd het motorblok zo snel mogelijk Een vriend van Mark. afgestudeerd aan de technische ho- geschool in Eindhoven, richting ëenaamae taoneksnjaei.een gasstromingen. helpt hen bij het zo vende plaats in de wacht bij de oroduküef mógehik maken van de trainingen en tijdens de wedstrijden een tiende plaats voor formule 1 tot tiende plaats voor formule 1 1000 cc. Kees neemt vandaag deel I11J. ..11VV iai.r.11 IIIGCV fAG.VA NZ^r1 «-1LUI. Ui VUUiUCCiU IXCV lö illLL il.Hllt ,1 't T* A gen. zoda,ienaar.,e volgende wed zaak zoveel mogelijk pk* uit de stnjd kan. En dat lukte met jaren daarop hield Mark zich wat racen betreft rustig Nog even pro beerde hij het zogenaamde motor crossen. Maar daar had hij al spoe dig tabak vani Mark vond de stap van het asfalt naar het zand toch iets te groot. „Het ls vies", herinnert hij zich. „Overal zand tussen, je tanden knarsen. Nee. al die blubber, daar hou ik niet van" Slechts incidenteel pakte Van der Endt de race-draad weer op. In de jaren 1974 en 1975 deed hij mee aan enkele clubwedstrijden. Ook tijdens deze races waren de resultaten van Mark niet slecht „Zo werd ik er steeds weer aan herinnerd dat ik zeer hard op een motorfiets kan rijden" vertelt de Goesenaar. „Want er waren altijd ook zon vijftig tot zestig jongens uit het kwamen" sen, Formule 2 tot 600 cc Daarnaast "N meten de broers regelmatig hun krachten met motorrijders uit ande re landen tijdens internationale wedstrijden. De gebroeders Van der Endt willen ook het komende seizoen er weer hard tegenaan gaan. Veel interna tionale wedstrijden rijden, iuidt het plan ..De lijn moet blijven stijgen", vindt Mark. Het enige wat nog een motor te halen Verder heeft het probleem vormt, zijn de financiën, rijwielgedeelte de nodige aanpas- De races, met name internationaal, sing nodig voor het racen. Zo wor- zijn uit eigen zak nauwelijks nog te den de vering en het frame verste- betalen. Daarom zoeken de broers vigd voorbereidingen beperken naarstig naar een sponsor, waar voor ze bijvoorbeeld aan de 24 uur van ie Mans kunnen deelnemen. Dzich nJèt'tü't hêlln orde maken Mok ara» wn!« MB «n mana- van dc motorfietsen. Ook vervoer gerschap voor zichzelf, ervan en een caravan zijn noodza kelijk voor de deelname aan races. „Mies om het racen heen moet Zonder racen kunnen de Goese broers in ieder geval niet. Ook land. die er helemaal niet aan te pas geregeld zijn", maakt Mark duide- op de openbare weg blijkt hel soms Toch duurde het nog jaren voor dat Mark zich lijk. ...Ie moet niet teveel aan je moeilijk rustig aan te doen. Mark hoofd hebben omdat dat de risico's ziet zelfs kans nog in zijn 2CV •erhoogt". Hij prijst zich boven- (eendje) sportwagens af te troeven, olledig dien gelukkig dat vriendin Marjan Het probleem daarbij is de oplct- aan de motorsport zou wijden. Zijn hem bijstaat. „Alleen kan ik het tendheid van dc politie. Hij nnt- broer Kees was de aanleiding daar- niet. Dat bestaat niet. Je doet het ving al menig bekeuring. „Ik heb al toe. De jongere broer schafte zich met zijn allen. Met het team", aldus veel betaald'", geeft hij toe. „Maar ik kan liet gewoon niet laten." Rene Groêneveld. op zijn achttiende jaar een motor- de Goese racer, fiets aan *m één jaar later zich in Langzaam maar zeker vestigden de gepieii behoedzamer te wor den met allerlei stortingen, onder meer in het werkgele- genheidsfonds. komen bovenop een pakket, dat al eerder is aangekondigd en dal te aken heeft met lagere prijsstijingen. MIDDELBURG - De opdracht van minister Rietkerk om twee procent te bezuinigen, betekent voor Zeeland „een forse aanslag". In de staten commissie bestuurszaken maakte gedeputeerde J. B. Vcntcvogel vrijdag duidelijk, dat de provincie in 1984 nog 3,5 ton extra moet bezuinigen, in 1985 gaat het om een mil joen, in 1986 om 1,5 miljoen en in 1987 om 2 miljoen gulden. Van verschillende kanten werd er in de commissie, tij dens een eerste reactie, voor VVD-fracuevoorzitter l baas betoogde dat deze tegenvallers nieuw .in conflaaf gaan. vooral om te netnodigkUnnenmaken.dat zwaar- beïien hoe de bezuinigingen, die de der geselecteerd wordt bij de keuze provincies worden opgelegd, op wat van uit het werkgelegenheidsfonds te langere termijn voor de provincie steunen bedrijven. „Daar zal wellicht zullen uitwerken. L it dc commissie minder geld. in gestoken kunnen wor- werd ervoor gepleit om de geplande De vrijdag meegedeelde bezuinigngen den dan de laatste tijd", meende bij. toename van .vaste' kosten in 1984 ïn dit opzicht benadrukte mevrouw C. als gevolg van pcrsoneclsuitbreidin- van Zamon-Leijsen ipvdai dat de pro- gen „mee te nemen" naar dat con- vtneie er kien op moet zijn, dat ener- claaf. Daarbij moet ook de personele Voor Zeeland scheelde dat 19 miljoen zijds geen geld In hei werkgelegen- situatie iu zijn totaliteit worden be- aan inkomsten volgend jaar; welke hetdsfonds wordt gestort, terwijl an- zien. vond de commissie, leemte is opgelost door onder meer 9 derzijds bij de provincie zelf arbeids- Van de kant Van dc- PvdA werd erop ton uit VOW-reserves te nemen, 9 ton plaatsen in hel gedrang zouden kun- gewezen, dat dan eveneens bekeken minder aan prijscompensatie te ra- ncn komen. Gedeputeerde Ventevo- moet worden of de reserves wel op het gel was het met die visies eens maar huidibe peil gehandhaafd moeten stelde in het algemeen: „Het beleid worden Mevrouw G de Vnes-Hom- blijft erop gericht om geld dat we mes ipvdai werd toegezegd, dal bestu- overhouden en voor zover het be- deerd zal worden of de inwoners van schikbaar is aanwenden om werk te Schouwen-Duiveland al volgend jaar behouden." in plaats van in 1989 voor een geredu ceerd tarief over de Zeelandbrug zou- M. Elen- Hij betoogde, dat gs in oktober op- den kunnen rijden- men in de apparaatskosten en 1 ton te houden op subsidies In de commissie werd vastgesteld, dat enig optimism van gs ln de begro- tingsbrief over het ontkomen aan .in grijpende bezuinigingsrondes' ..aan' het verbleken is" <mr. J. de Boe. cdai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 39