xtra beveiligingen voor
serkeer door Vlaketunnel
Motorkampioenen
Provincie in de tang door
nieuwe bezuinigingen
s
Greenpeace vraagt standpunt
België over lozen van afvalzuur
Problemen bij snelle opheffing van BB
automobilisten rijden in donker ga r
WAT SNELHEID MET
EEN MENS KAN DOEN
opdracht rietkerk 'forse aanslag'
at
De uitvinding van de eeuw
nü in het Boek van de Maand
voor slechts f 14,90.
'ATERDAG 10 SEPTEMBER 1983
PZC/ provincie
11
MIDDELBURG - Ren versnelde opheffing van de BB in 1984 in plaats van in
letjj nge zal grote problemen in Zeeland geven. I)at komt vooral, omdat in
•'""Iaden-Zeeland de BB ook allerlei andere functies buiten haar eigen taak
öptuitvoeren, onder meer in de alarmcentrale en in de regeling, die voor de
jjmcentrale is opgezet. De provincies zullen over het voornemen van
md,t ünister Rietkerk met de BB op zeer korte termijrt in Den Haag gaan praten.
Ommissaris der koningin dr. C. Boertien het dat vrijdag weten in dc
jtenconimissie bestuurszaken, bij de voorbehandeling van de begroting
'(SO? Ö84. Hij stelde in antwoord op een vraag van de heer R van Ommeren isgp<
80 T} flat de snelle opheffing „is ingegeven door geldnood van de overheid", maar
was zorgelijk gestemd over de financiële gevolgen, die de operatie voor de
provincie zal hebben.
De verbazing van PSP/CPN-commissielid J. Dupré deelde hij niet: Dupré wees
erop, dat toch al jaren bekend is dat aan opheffing van de BB wordt gewerkt
„Maar daarbij is steeds 1986 aangehouden." aldus de commissaris. „Een
werkgroep is bezig met een aantal inventarisaties in Zeeland Dat moet nu
versneld gebeuren en de vraag is of je dat redt Er gaat veel tijd zitten in de
opzet van een nieuwe structuur, waarbij de brandweer een kemrol in de
hulpverlening krijgt en je die samen met Rode Kruis en Mobiele Colonnes van
de Landmacht in één structuur moet onderbrengen"
da 10ES Zeelands enige autowegtunnel, bij Vlake, is een zorgenkindje voor rijkswaterstaat.
e doorgang, die het verkeer van de A-58 onder het Kanaal door Zuid-Beveland voert, blijft
i inds de opening in 1975 problemen opleveren,
de ii
0pe moeilijkheden spitsen zich, vol- het moment dat daar een auto in reed
ns het hoofd van de dienstkring Hieruit bleek dat het voertuig, een-
W oes van de rijkswaterstaat, ing, F. maal in de buis. volkomen onziclit
'Jkkain. toe op twee zaken: enerzijds baar werd. Roskam: „Natuurlijk
te hoge snelheid van het verkeer dat een hele lmke situatie, want. als er lichten tunnellicht te
jplaatse en anderzijds een gebrek- bijvoorbeeld een vrachtwagen op z'n
verlichting van de tunnel, waar- kant ligt in het midden van de tunnel
ix'i lor de automobilisten als het ware dan knal je er wel bovenop.
Rijkswaterstaat wil de tunnel opti
maal beveiligen en heeft daarom een ting zo'n drie weken gaat duren.
donker gat inschieten zonder te!
wat zich op de weg voor hen
vindt. Hierdoor zijn in het verleden
chufccheidene ongelukken gebeurd,
kswaterstaat vindt de toestand on-
en gaat daar wat aan doen De
b ste stap Is het plaatsen van borden
t beide tunnelingangen, waardoor
automobilisten erop geattendeerd GISSINGEN
k ,rtien hun lichten aan te doen. Dit Zeeuwse Dag-
leurt maandag 19 september Lich- meenschap
aan in
Zeeuwse avondschool vergadert
- Het bestuur van de
en Avondscholenge-
ZDASC1) vergadert
tunnel 'is, aldus Ros- woensdag over onder meer de ver-
i, in het buitenland zeer gebruike- zelfstandiging van de nevenvestiging
Niet alleen om een goed zicht op Terncuzen. met de afdelingen
voorliggende weg te verkrijgen, MEAO en VWO. Dc vergadering in
om het contrast, dat ont- lïet stadhuis te Vlissingen begint om
door vanuit het zonlicht de 15.30 uur.
«Jbuis in te rijden, te verminde-
De bestaande verlichtingsinstal- p cie a-encia voor deze vergadering administratie aan de Marconïweg in
is daar wel op gebouwd maar slaat ook de huisvesting van de ne- Vlissingen moeten ook nog definitief
it niet meer aan de praktische venvestiging in Goes, m het gebouw worden vastgesteld.
De tunnel is. simpel gezegd, te
aker Het contrastprobleem is. zo
l0,It Roskam, in de zomer het ergst,
schijnt dan op zijn felst en de
extra druk in verband met de j
isten.
camera aan de beide tunnelin-
controleert de lichtsterkte
het daglicht en bepaalt aan de
'daarvan stapsgewijs de-sterkte
de binnenverlichting. Bij stroom-
ingen treedt automatisch de zoge-
«amde No-Break in werking; een
KSe jregaat die binnen de twee secon-
in staat is stroom te leveren in
il van een PZEM-storing. Als de
Break defect raakt, is daar ook in
reien, er is namelijk nog een t.wee-
idaggregaat. Hierbij duurt het
twee minuten voordat de tun-
weer verlicht is. en dit is. naar de
r,ln? van Roskam, uiterst gevaar-
omdat binnen die ;ijd auto's op
kunnen rijden Dit is overigens
lervindelijk bewezen door de
itmg een tijdje uit te schakelen
behulp van politiecamera's de
van de buis te fotograferen op
Ook heeft de rijksdienst een contract
gesloten met een firma voor het regel
matig wassen van de wanden. Dit
omdat het de reflectie ten goede komt
en dus de lichtsterkte in de tunnel
plan ontworpen dat ruim één miljoen verbetert. Tevens is de betonband
gulden gaat kosten. Dit plan bestaat aan de tunnelwand helder wit gespo-
uit verscheidene onderdelen; elk be- ten. ook weer voor beter reflecterend
doeld om het contrast tussen dag- licht. De struurunit (belichtingsrege-
erminderen laar) wordt verbeterd om de buis
eiligheid in de tunnel zo sterker te kunnen verlichten (de licht-
optimaal mogelijk te maken.*De No- rekening van de tunnel in de huidige
break krijgt maandag 19 september situatie bedraagt overigens 250.000
onderhoudsbeurt die naar schat- gulden per jaari
Volgend jaar wordt tevens een begin
gemaakt met het plaatsen van zoge
naamde hoogfrequente versterkers in
de tunnel. Momenteel is het namelijk
niet- mogelijk om vanuit de buis mobi-
lofooncontact met de buitenwereld te
hebben, politiewagens en ambulances
kunnen dus bij ongelukken geen ge
bruik maken van de mobilofoon. „Een
onveilige situatie, die met de komst
van de versterkers verholpen zal wor
den". aldus Roskam Met de realise
ring van deze plannen hoopt rijkswa
terstaat de gebruiksveiligheid van de
tunnel te hebben verbeterd
Roskam is echter wel van mening dat
de weggebruikers kunnen bijdragen
tot een grotere verkeersveiligheid;
„Niet harder dan ongeveer negentig
kitomter per uur rijden, en vooral
niet plotseling snelheid verminderen
bij het binnengaan."
aan de J. D. van Mellestraat. Ook de
ontwerp-begroting voor 1984 komt
aan de orde. Verder wordt aandacht
besteed aan de briel' van de directie
over de groep Tholen van de open
school en aan de circulaire van het
ministerie van. onderwijs en weten
schappen over werkgelegenheidspro
jecten voor jongeren De stiehtings-
kosten voor de huisvesting van de
P
t'.
Jr
elpen
'olgende week
plaatsing van
'ee pijlers
Oosterschelde
JÜRGHSLUIS Volgende
teek zullen in het sluitgat
«1f Hammen van de OostersclieUk-
jonding twee pijlers worden
ké Sep'aatst. De eerste (of liever: in
mw tolaa' de derde pijier) zal
Ij, 1151 ïich laat aanzien dinsdag
juinen worden neergezet. Don-
nrhi miaR vrijdag volgt dan de
nlant 'Ree(ic' Hcl was aanvankelijk
de bedoeling dat koningin Bea-
Tiida'r'' (I1M v"'""ml'' PiI»•!"-
Plaatsing zou meemaken, maar
...j heeft andere verplichtingen.
nna®S?eplaatsin" v:m 0,6 0Ólers hl^'L
adat op io en 12 augustus de
^«e twee op de Oosterschelde-
jtji p® zijn komen te staan, on-
'estit weer een stilgelegen.;
V' 'ertussen zijn de enige nood--
j~Wte tegelmat en de grind-
cned Penmatten in de Hammen
F-neergelegd Die laatste matten
sintt gaas vesrP3kte rollen grind
iontf £tenstalen weefseii moeten de
0r'm8en °P de smalle ruiin-
tussen de matten bescher-
!f'£n' donder de wiepenmatten is
nK uestorting niet jn alle geval-
Toeri a slroomt3est-endig Donder-
j-ria ;a? ls de laatste van de zeven-'
vertó
ja Shndwiepenmatlen in het
Wlkste sluitgat afgerold.
italï Sebeurde met de Sepia, een
npH peclaa' voor dit doel gebouwde
iar 6 «nt°n' vas,8emeerd aan de Ma-
tol' ÜÜ1?' Dit 'aK'-sle werk/vaartuig
rgpf 7*ooit een belangrnke rol bij
*-P sing v',:: de P'Hers Van-
Ha3'tnu®" "lattenleggern in
pn'ühs en 1S voltooid weer
L wgemnen kan worden met het
vceiS 1citen v;m de pijlers,
lriü c Schaar, het middelste
van t al' makc" de Cardium en
Heijmans ondertussen
,enj) c "'"leringen met het leg
etiï v;,n de funderingsmatten.
it P*)."c zeventien onder- en ze-
jü fc", bovenmatten die daar
jnicci ïS.^°!"den afgerold, liggen
iriV; k. "'dels tien onder- en tien
•Ttoienmatten. Naar verwach-
t half oktober gaan de Car-
vffSfci"1 en de 'an Heijmans naar
STootste sluitgat, de Room-
Oaar moeten drieèndertig
a, °?aren. worden Kelegd.
ok rubriek Deliaweri en
pwentcerfc op pagina 21).
Rijkswaterstaat vindt dal er in de Vlaketunnel sprake is van een gebrekkige verlichting.
TERNEUZEN' De milieuorganisa
tie Greenpeace wil dat de Belgische
overheid een standpunt inneemt over
de dumping van afvalzuur uit de
Belgische titaandioxydc-industrie in
dc Noordzee.
Greenpeace uit in de brief aan de Zolang er nog twijfel bestaat aan de
Belgische overheid ook kritiek op het gevaren van de lozingen pleit Green-
onderzoek naar de schadelijke gevol- peace voor een andere dumpplaats,
gen van de dumpingen uitgevoerd liefst in dc Atlantische oceaan. „In
door het rijksstation voor visserij, elk geval niet in de zwaar vervuilde.
relatief ondiepe Noordzee", schrijft
In een brief aan de Belgische staats- Hoewel de kwaliteit van liet onder de organisatie.
seerelaris Aerts voor volksgezond- «cl Ier discussie staal is het
beid en leefmilieu en gemeenscha,»- karaktei van het onderzoek duidelijk
min,ster I.enssens van leefmilieu, ongeschikt oir. vast te ste lien oi tl-
waterbeleid en onderwijs, dringt laandioxyde afval schadelijk is voor
Greenpeace aan op een slellingname. h« «««lieu oi met schrijft dr A.
Dc milieuorganisatie wijst de be- Pmkaver van Greenpeace „In ver-
windslieden erop dal de IVcstduitse kw hiermee verzoeken we u het
regering me. ingang van 19H9 geen PW™» "e™™ Greenpeace
afvalzuur meer zal lalcn dumpen. draag aan een dergelijke
terwijl Nederland heelt toegezegd herziening ie willen meewerken
per 1988 te zullen stoppen. De on,a„isalie hce(t krttlek op he, fm
Afgelopen maandag enterden ac'tie- dat er sléchts twee tot, drie keer per
voerders van Greenpeace het dump- jaar watermonsters genomen worden,
schip 'Falco' dat met afvalzuur van en dan nog buiten het betreffende
NL Chemicals op weg was naar de lozingsgebied Op grond van die gege-
Noordzee. De spectaculaire actie wil- vens zegt de industrie dat de lozingen
de de aandacht vestigen op het lozen ongevaarlijk zijn Maar volgens
van ruim 600.000 ton Belgisch afval- Greenpeace moeten er veel vaker en
zuur in de Noordzee, afkomstig van intensiever monsters van het zeewa-
NL Chemicals in Gent en Bayer in tér worden genomen om er conclusies
Antwerpen. aan te kunnen verbinden
I ADVERTENTIE)
(Met kans op IBM personal computer!)
"Kijk. .automatiserifjg' verplichte lectuur voor
iedereen die in dc ban is van dc computer, iu Md
paifina's alles over tic automat iserimjsiJesc hirdniis
en dc ontwikkelingen die voor de deur staan.
Kijk geïllustreerd. Met bovendien oralis kans o|
IBM personal computer, f )p naar de boekwinkel dus!
Zot and de voorraad strekt
Na I oktober: f26,50.
Kees (links) en Mark van der Endt.
Het
(3
broers zich bij de vaderlandse top.
In 1981 begonnen ze samen met
racen. In die tijd nam Mark zowel
aan 1000 cc als 600 cc wedstrijden
deel. Nu beperkt hij zich tot de 1000
Kees daarentegen is specialist in
de 600 cc klasse. De eindstand voor
Mark in 1981 was een vijfde plaats
in de 600 cc klasse en bij de 1000 cc
klasse een derde plaats. Kees be-
Mark. tien jaar ouder dan zijn broer de racerij te begeven. Het werd een haalde bij de 600 cc een elfde plaats.
Kees. waagde de eerste stappen in moeizame start voor Kees.
de richting van de race-sport in
[et is een ziekte, motorracen. Dat beweert althans Mark van der Endt
(33) uit Goes, vaderlands kampioen 1983 straatmotorfietsen in de
1000 cc klasse. Het verlangen naar racen noemt hij zelf motoritus. „Dat
bezit je gewoon", maakt Mark duidelijk. „Ik weet wat snelheid met e
mens kan doen en dat raak ik nooit meer kwijt". Zijn broer, de
Goesenaar Kees van der Endt. kampt met hetzelfde virus. Hij behaalde
dil jaar liet Nederlands kampioenschap straatmotorficlsen in de 600 cc
klasse. Mark omschrijft het racen als een samenspel van allerlei zaken.
Dc racer moet er zorg voor dragen dat een en ander in balans blijft.
Hij besefte dat zijn training niet
De eerste race, viel hij al direct van helemaal de juiste was en is deze
1968. Eigenlijk groeide hij er vanzelf zijn voertuig af. Ook later, tijdens met zijn broer daarna gaan uitbou-
„Ik reed altijd vnj hard op de een training kwam hij ten val. Kees
i. Bovendien werden de motor-
weg". vertelt de Goesenaar „Ik werd daarom
probeerde mezelf te meten met an
deren" Al snel bad Mark in de
gaten dat eigenlijk niemand sneller
reed Wanneer hij spelenderwijs met erger Kees hield evenwel vol.
vrienden van Goes naar Kattendij-
ke scheurde, liet Mark de anderen
ver in zijn kielzog. Dat was met zo
zeer een kwestie van een snelle
motorfiets, maar van techniek,
meent hij. Bijvoorbeeld op de juiste fietsen in de klasse 600 cc. Vanwege
wijze bochten nemen en afremmen.
Het uitproberen op de openbare teursi
weg vond Mark op den duur toch te
gevaarlijk worden. Daarom besloot
hij een gok te wagen op het race-
circuit. Dat viel evenwel tegen Het
racen bleek voor hem onbetaalbaar
Na twee wedstrijden was zowel zijn
spaargeld als zijn enthousiasme
verdwenen. „Ondanks goede resul
taten moest ik stoppen vervolgt cilinderkop op de verbrandingsmo-
hij. „Het racen moet geld opbren- tor. bijvoorbeeld Het is met name
snel geconfronteerd fietsen nog eens grondig aangepakt.
met de gevaren van het racen. Eén Voor de broers een geliefde hobby
foutje is genoeg vooreen wekenlang „Ik kan uren naar een motorfiets
verblijf in het ziekenhuis, zoniet kijken vertelt Mark. „pen en pa-
-■rger. Kees hield evenwel vol. P'ër erbij pakken en dan dingen
Ondertussen begon het bij Mark te eaan veranderen. Ik hou ervan een
broeien De verhalen en wedstrijden motor perfect te maken
van zijn broer deden hem besluiten
weer aan het trainen te gaan. Beide
broers begonnen met straalmotor-
in rip tlasio 890 cc Vamrane lelijk iich bau-. De broers zijn dit
Het gevolg van de doortastende
maatregelen ls inmiddels dui-
tics zijn Mark cn Kees bovendien
ri ze in staat de nodige
teSSffTeTeSrSe/dS uitgenodigd om mee «e doen aan de
te brengen, ien eerste matten ae formule l cn 2 wedstrijden in As
sen.
Mark sleepte onlangs achter de zo-
broers altijd het motorblok zo snel
mogelijk Een vriend van Mark.
afgestudeerd aan de technische ho-
geschool in Eindhoven, richting ëenaamae taoneksnjaei.een
gasstromingen. helpt hen bij het zo
vende plaats in de wacht bij de
oroduküef mógehik maken van de trainingen en tijdens de wedstrijden
een tiende plaats voor formule 1 tot
tiende plaats voor formule 1
1000 cc. Kees neemt vandaag deel
I11J. ..11VV iai.r.11 IIIGCV fAG.VA NZ^r1 «-1LUI. Ui VUUiUCCiU IXCV lö illLL il.Hllt ,1 't T* A
gen. zoda,ienaar.,e volgende wed zaak zoveel mogelijk pk* uit de
stnjd kan. En dat lukte met
jaren daarop hield Mark zich wat
racen betreft rustig Nog even pro
beerde hij het zogenaamde motor
crossen. Maar daar had hij al spoe
dig tabak vani Mark vond de stap
van het asfalt naar het zand toch
iets te groot. „Het ls vies", herinnert
hij zich. „Overal zand tussen, je
tanden knarsen. Nee. al die blubber,
daar hou ik niet van"
Slechts incidenteel pakte Van der
Endt de race-draad weer op. In de
jaren 1974 en 1975 deed hij mee aan
enkele clubwedstrijden. Ook tijdens
deze races waren de resultaten van
Mark niet slecht „Zo werd ik er
steeds weer aan herinnerd dat ik
zeer hard op een motorfiets kan
rijden" vertelt de Goesenaar.
„Want er waren altijd ook zon
vijftig tot zestig jongens uit het
kwamen"
sen, Formule 2 tot 600 cc Daarnaast
"N meten de broers regelmatig hun
krachten met motorrijders uit ande
re landen tijdens internationale
wedstrijden.
De gebroeders Van der Endt willen
ook het komende seizoen er weer
hard tegenaan gaan. Veel interna
tionale wedstrijden rijden, iuidt het
plan ..De lijn moet blijven stijgen",
vindt Mark. Het enige wat nog een
motor te halen Verder heeft het probleem vormt, zijn de financiën,
rijwielgedeelte de nodige aanpas- De races, met name internationaal,
sing nodig voor het racen. Zo wor- zijn uit eigen zak nauwelijks nog te
den de vering en het frame verste- betalen. Daarom zoeken de broers
vigd
voorbereidingen beperken
naarstig naar een sponsor, waar
voor ze bijvoorbeeld aan de 24 uur
van ie Mans kunnen deelnemen.
Dzich nJèt'tü't hêlln orde maken Mok ara» wn!« MB «n mana-
van dc motorfietsen. Ook vervoer gerschap voor zichzelf,
ervan en een caravan zijn noodza
kelijk voor de deelname aan races.
„Mies om het racen heen moet
Zonder racen kunnen de Goese
broers in ieder geval niet. Ook
land. die er helemaal niet aan te pas geregeld zijn", maakt Mark duide- op de openbare weg blijkt hel soms
Toch duurde het nog jaren voor
dat Mark zich
lijk. ...Ie moet niet teveel aan je moeilijk rustig aan te doen. Mark
hoofd hebben omdat dat de risico's ziet zelfs kans nog in zijn 2CV
•erhoogt". Hij prijst zich boven- (eendje) sportwagens af te troeven,
olledig dien gelukkig dat vriendin Marjan Het probleem daarbij is de oplct-
aan de motorsport zou wijden. Zijn hem bijstaat. „Alleen kan ik het tendheid van dc politie. Hij nnt-
broer Kees was de aanleiding daar- niet. Dat bestaat niet. Je doet het ving al menig bekeuring. „Ik heb al
toe. De jongere broer schafte zich met zijn allen. Met het team", aldus veel betaald'", geeft hij toe. „Maar
ik kan liet gewoon niet laten."
Rene Groêneveld.
op zijn achttiende jaar een motor- de Goese racer,
fiets aan *m één jaar later zich in Langzaam maar zeker vestigden de
gepieii behoedzamer te wor
den met allerlei stortingen,
onder meer in het werkgele-
genheidsfonds.
komen bovenop een pakket, dat al
eerder is aangekondigd en dal te
aken heeft met lagere prijsstijingen.
MIDDELBURG - De opdracht
van minister Rietkerk om
twee procent te bezuinigen,
betekent voor Zeeland „een
forse aanslag". In de staten
commissie bestuurszaken
maakte gedeputeerde J. B.
Vcntcvogel vrijdag duidelijk,
dat de provincie in 1984 nog
3,5 ton extra moet bezuinigen,
in 1985 gaat het om een mil
joen, in 1986 om 1,5 miljoen en
in 1987 om 2 miljoen gulden.
Van verschillende kanten
werd er in de commissie, tij
dens een eerste reactie, voor VVD-fracuevoorzitter l
baas betoogde dat deze tegenvallers nieuw .in conflaaf gaan. vooral om te
netnodigkUnnenmaken.dat zwaar- beïien hoe de bezuinigingen, die de
der geselecteerd wordt bij de keuze provincies worden opgelegd, op wat
van uit het werkgelegenheidsfonds te langere termijn voor de provincie
steunen bedrijven. „Daar zal wellicht zullen uitwerken. L it dc commissie
minder geld. in gestoken kunnen wor- werd ervoor gepleit om de geplande
De vrijdag meegedeelde bezuinigngen den dan de laatste tijd", meende bij. toename van .vaste' kosten in 1984
ïn dit opzicht benadrukte mevrouw C. als gevolg van pcrsoneclsuitbreidin-
van Zamon-Leijsen ipvdai dat de pro- gen „mee te nemen" naar dat con-
vtneie er kien op moet zijn, dat ener- claaf. Daarbij moet ook de personele
Voor Zeeland scheelde dat 19 miljoen zijds geen geld In hei werkgelegen- situatie iu zijn totaliteit worden be-
aan inkomsten volgend jaar; welke hetdsfonds wordt gestort, terwijl an- zien. vond de commissie,
leemte is opgelost door onder meer 9 derzijds bij de provincie zelf arbeids- Van de kant Van dc- PvdA werd erop
ton uit VOW-reserves te nemen, 9 ton plaatsen in hel gedrang zouden kun- gewezen, dat dan eveneens bekeken
minder aan prijscompensatie te ra- ncn komen. Gedeputeerde Ventevo- moet worden of de reserves wel op het
gel was het met die visies eens maar huidibe peil gehandhaafd moeten
stelde in het algemeen: „Het beleid worden Mevrouw G de Vnes-Hom-
blijft erop gericht om geld dat we mes ipvdai werd toegezegd, dal bestu-
overhouden en voor zover het be- deerd zal worden of de inwoners van
schikbaar is aanwenden om werk te Schouwen-Duiveland al volgend jaar
behouden." in plaats van in 1989 voor een geredu
ceerd tarief over de Zeelandbrug zou-
M. Elen- Hij betoogde, dat gs in oktober op- den kunnen rijden-
men in de apparaatskosten en 1 ton
te houden op subsidies
In de commissie werd vastgesteld, dat
enig optimism van gs ln de begro-
tingsbrief over het ontkomen aan .in
grijpende bezuinigingsrondes' ..aan'
het verbleken is" <mr. J. de Boe. cdai