xtra beveiligingen voor erkeer door Vlaketunnel Motorkampioenen Provincie in de tang door nieuwe bezuinigingen Greenpeace vraagt standpunt België over lozen van afvalzuur WAT SNELHEID MET EEN MENS KAN DOEN PZC/ Provincie 11 |4 UTOMOBILISTEN RIJDEN IN DONKER GA T DL De uitvinding van de eeuw nü in het Boek van de Maand voor slechts f 14,90. OPDRACHT RIETKERK FORSE AANSLAG 7ATERDAG 10 SEPTEMBER 1983 MIDDELBURG - Een versnelde opheffing van de BB in 1984 in plaats van in 1114,11986 zal grote problemen in Zeeland geven. Dat komt vooral, omdat in stal Midden-Zeeland de BB ook allerlei andere functies buiten haar eigen taak !Mt helpt uitvoeren, onder meer in de alarmcentrale en in de regeling, die voor de kerncentrale is opgezet. De provincies zullen over het voornemen van 80r!minister Rietkerk met de BB op zeer korte termijn in Den Haag gaan praten, der koningin dr. C. Boertien liet dat vrijdag weten in de diJÉatencommissie bestuurszaken, bij de voorbehandeling van de begroting itó&984 Hij stelde in antwoord op een waag van de heer R. van Ommeren isgpi LU dat de snelle opheffing „is ingegeven door geldnood van de overheid", maar was zorgelijk gestemd over de financiële gevolgen, die de operatie voor de provincie zal hebben. De verbazing van PSP'CPN-commissielid J Dupré deelde hij met: Dupré wees erop, dat toch al jaren bekend is dat aan opheffing van de BB wordt gewerkt. „Maar daarbij is steeds 1986 aangehouden," aldus de commissaris. „Een werkgroep is bezig met een aantal inventarisaties in Zeeland. Dat moet nu versneld gebeuren en de vraag is of je dat redt. Er gaat veel tijd zitten in de opzet van een nieuwe structuur; waarbij de brandweer een kernrol in de hulpverlening krijgt en je die samen met Rode Kruis en Mobiele Colonnes van de Landmacht in één structuur moet onderbrengen". iOES Zeelands enige autowegtunnel, bij Vlake, is een zorgenkindje voor rijkswaterstaat. )e doorgang, die het verkeer van de A-58 onder het Kanaal door Zuid-Beveland voert, blijft inds de opening in 1975 problemen opleveren. o.h e het moment dat daar een auto in reed. Hieruit bleek dat het voertuig, een maal in de buis, volkomen onzicht baar werd. Roskam: „Natuurlijk is dat een hele linke situatie, want als er bijvoorbeeld een vrachtwagen op z'n kant ligt in het midden van de tunnel, dan knal je er wel bovenop." Rijkswaterstaat wil de tunnel opti maal beveiligen en heeft daarom een moeilijkheden spitsen zich, vol- 'kttfeis het hoofd van de dienstkring oes van de rijkswaterstaat, ing, F, oskam, toe op twee zaken: enerzijds te hoge snelheid van het verkeer l plaatse en anderzijds een gebrek- V geverlichting van de tunnel, waar pon »r de automobilisten als het ware donker gat inschieten zonder te wat zich op de weg voor hen ivindt Hierdoor zijn in het verleden rscheidene ongelukken gebeurd. L,, «waterstaat vindt de toestand on- üer ilig en gaat daar wat aan doen. De té; rste stap is het plaatsen van borden d beidp tunnelingangen, waardoor i automobilisten erop geattendeerd VLISSINGEN - Het bestuur van de orden hun lichten aan te doen. Dit Zeeuwse Dag- en Avondscholengc- c,i:'[beurtmaandag 19 september. Lich- meenschap (ZDASG) vergadert aan in een tunnel is. aldus Ros- woensdag over onder meer de ver- n. in het buitenland zeer gebruike- zelfstandigïng van de nevenvestiging Niet alleen om een goed zicht op in Terneuzen, met de afdelingen voorliggende weg te verkrijgen, MEAO en VWO. De vergadering in tar ook om het contrast, dat ont- het stadhuis te Vlissingcn begint om aat door vanuit het zonlicht de 15.30 uur. nnelbuis in te rijden, te yerminde- i De bestaande verlichtingsinstal- °p de aSencia voor deze vergadering administratie aan de Marconiweg in plan ontworpen dat ruim één miljoen gulden gaat kosten. Dit plan bestaat uit verscheidene onderdelen; elk be doeld om het contrast tussen dag licht en tunnellicht te verminderen Ook heeft de rijksdienst een contract gesloten met een firma voor het regel matig wassen van de wanden. Dit omdat het de reflectie ten goede komt en dus de lichtsterkte in de tunnel verbetert. Tevens is de betonband aan de tunnelwand helder wit gespo ten; ook weer voor beter reflecterend licht. De struurunit (belichtingsrege- laarl wordt verbeterd om de buis en de veiligheid in de tunnel zo sterker te kunnen verlichten (de licht- optimaal mogelijk te maken. De No- rekening van de tunnel in de huidige break krijgt maandag 19 september situatie bedraagt overigens 250.000 een onderhoudsbeurt die naar schat- gulden per jaar) ting zo'n drie weken gaat duren. Zeeuwse avondschool vergadert aan de J. D. van Mellestraat. Ook de ontwerp-begroting voor 1984 komt aan de orde Verder wordt aandacht besteed aan de brief van de directie over de groep Tholen van de open school en aan de circulaire van het ministerie van onderwijs en weten schappen over werkgelegenheidspro jecten voor jongeren. De stichtings- kosten voor de huisvesting is daar wel op gebouwd, maar slaal 00k de buisvesting van de Jioet met meer aan de praktische venvestiging in Goes. In het gebouw en De tunnel is, simpel gezegd, te i" inlrnr /onntrtictnrnhlpAm ic 7n Vlissingen moeten ook nog definitief worden vastgesteld. v inker. Het contrastprobleem is, ilt Roskam, in de zomer het ergst; zon schijnt dan op zijn felst extra druk in verband met de i»|&isten. camera aan de beide tunnelin- j^ngen controleert de lichtsterkte i het daglicht en bepaalt aan de id daarvan stapsgewijs de sterkte idebmnenverlichting. Bij stroom- ingen treedt automatisch de zoge- mde No-Break in werking; een legaat die binnen de twee secon- ïn staat is stroom te leveren in al van een PZEM-storing. Als de Break defect raakt, is daar ook in tn tóen; er is namelijk nog een twee- noodaggregaat. Hierbij duurt het liter twee minuten voordat de tun- verlicht is. en dit is, naar de lening van Roskam, uiterst gevaar- El? i, omdat binnen die tijd auto's op kaar kunnen rijden Dit is overigens efondervindelijk bewezen door de 'ichtlnS een tijdje uit te schakelen met behulp van politiecamera's de „pangang van de buis te fotograferen op Volgend jaar wordt tevens een begin gemaakt met het plaatsen van zoge naamde hoogfrequente versterkers in de tunnel. Momenteel is het namelijk niet mogelijk om vanuit de buis mobi lofooncontact met de buitenwereld te hebben, politiewagens en ambulances kunnen dus bij ongelukken geen ge bruik maken van de mobilofoon „Een onveilige situatie, die met de komst van de versterkers verholpen zal wor den", aldus Roskam. Met de realise ring van deze plannen hoopt rijkswa terstaat de gebruiksveiligheid van de tunnel te hebben verbeterd. Roskam is echter wel van mening dat de weggebruikers kunnen bijdragen tot een grotere verkeersveiligheid: „Niet harder dan ongeveer negentig kiloniter per uur rijden, en vooral niet plotseling snelheid verminderen bij het binnengaan." JÏÏ Volgende week plaatsing van '011 twee pijlers all Oosterse helde BURGHSLUIS Volgende Ou week zullen in het sluitgat Hammen van de Oostcrsehelde- monding twee pijlers worden r/j geplaatst. De eerste (of liever: in totaal de derde pijler) zal naar erkti hel zich Iaat aanzien dinsdag m« kunnen worden neergezet. Don- licldt derdag of vrijdag volgt dan de uil tweede. Het was aanvankelijk oehi de bedoeling dat koningin Bca- ilanf 'fix de eerstvolgende pijler- bezof plaatsing zou meemaken, maar rijds tij heeft andere verplichtingen. Ier i» De plaatsing van de pijlers heeft, hapje nadat op 10 en 12 augustus de maaa perste twee op de Oosterschelde- Radii bodem zijn komen te staan, on- epuif geveer een maand stilgelegen, in bs Ondertussen zijn de enige nood- :sta« zakelijke tegelmat en de grind- 82'. FPenmatten in de Hammen ,e K ^"gelegd. Die laatste matten specs lm gaas vesrpakte rollen grind ne?;; ?Peen stalen weefsel) moeten de 5 ma) «stortingen op de smalle ruim- on* tussen de matten bescher- 000tten Zon er de wiepenmatten is prj «ie bestorting niet in alle geval- «n stroombestendig. Donder en K °ag is de laatste van de zeven- Toe.'-' ben grindwiepenmatten in het leriö ^ordelijkste sluitgat afgerold, al X 031 gebeurde met de Sepia, een lö 'Pedaal voor dit doel gebouwde b P°m°n, vastgemeerd aan de Ma- De c°ma Dit laatste werk/vaartuig ar ft 'Peelt ook een belamin.ike rol bij plaatsing van de pijlers. Van- Bes daar dat nu de mattenleggerij in rei °e Hammen is voltooid weer os SP «Bonnen kan worden met het mill neerzetten van de pijlers. et At'? de Schaar, het middelste -eeroi «uitgat, maken de Cardium en ■ld e Jan Hcijmans ondertussen van1 pde vorderingen met het leg- leniÜ »,n van de fundcringsmatten. erd' de zeventien onder- en ze- (Cht> tn"cn bovenmatten die daar dj oden worden afgerold, liggen ,erK Inmi(ldels tien onder- en tien nfod genmatteni Naar verwach- id t» ha|f oktober gaan de Car- lor f: i .m en de Jan Heijmans naar land tat n°°tsle s'u'tgat, de Room- ver7 Buit moeten drieëndertig lenParen worden gelegd, het? ook rubriek Deltawerken! tmentDerk op pagina 2ii. Rijkswaterstaat vindt dat er in de Vlaketunnel sprake is van een gebrekkige verlichting TERNEUZEN De milieuorganisa tie Greenpeace wil dat de Belgische overheid een standpunt inneemt over de dumping van afvalzuur uit de Belgische titaandioxyde-industrie in door liet rijksstation" voor visserij, de Noordzee. In een brief aan de Belgische staats secretaris Aerts voor volksgezond heid en leefmilieu en gemeenschaps minister Lenssens van leefmilieu, waterbeleid en onderwijs, dringt Greenpeace aan op een steliingname. De milieuorganisatie wijst de bc- windslieden erop dal de Weatdultse ba"d h™" verzoeken we u het nmirrammn In hprvipn llrppnnpapp Greenpeace uit in de brief aan de Zolang er nog twijfel bestaat aaiv de- Belgische overheid ook kritiek op het gevaren van de lozingen pleit Green- onderzoek naar de schadelijke gevol- peace voor een andere dumpplaats, gen van de dumpingen uitgevoerd liefst in de Atlantische oceaan. „In elk geval niet in de zwaar vervuilde, relatief ondiepe Noordzee", schrijft de organisatie. „Hoewel de kwaliteit van het onder zoek niet ter discussie staat is het karakter van het onderzoek duidelijk ongeschikt om vast te stellen of ti- taandioxyde-afval schadelijk is voor het zeemilieu of niet", schrijft dr. A Pickaver van Greenpeace. „In ver- Kees flinks) en Mark H: et is een ziekte, motorracen. Dat beweert althans Mark van der Endt 33) uit Goes, vaderlands kampioen 1983 straatmotorfietsen in de 1000 ec klasse. Het verlangen naar racen noemt hij zelf motoritus. „Dat bezit je gewoon", maakt Mark duidelijk. „Ik weet wat snelheid met een mens kan. doen en dat raak ik nooit meer kwijt". Zijn broer, de Goesenaar Kees van der Endt, kampt met hetzelfde virus. Hij behaalde dit jaar het Nederlands kampioenschap straatmotorfietsen in de 600 cc klasse. Mark omschrijft het racen als een samenspel van allerlei zaken. De racer moet er zorg voor dragen dat een cn ander in balans blijft. Mark, tien jaar ouder dan zijn broer de racerij te begeven. Hel werd een Kees. waagde de eerste stappen in moeizame start voor Kees. de richting van de race-sport in De eerste race, viel hij al direct v broers zich bij de vaderlandse top. In 1981 begonnen ze samen met racen. In die tijd nam Mark zowel aan 1000 cc als 600 cc wedstrijden deel. Nu beperkt hij zich tot de 1000 cc. Kees daarentegen is specialist in de 600 cc klasse De eindstand voor Mark in 1981 was een vijfde plaats in de 600 cc klasse en bij de 1000 cc klasse een derde plaats Kees be haalde bij de 600 cc. een elfde plaats. Hij besefte dat zijn training niet helemaal de juiste was en is deze 1968. Eigenlijk groeide hij er vanzelf zijn voertuig af Ook later, tijdens met zijn broer daarna gaan uitbou- in. „Ik reed altijd vrij hard op de een training kwam hij ten val Kees wen. Bovendien werden de motor- weg", vertelt de Goesenaar. „Ik werd daarom al snel geconfronteerd fietsen nog eens grondig aangepakt probeerde mezelf te meten met an- met de gevaren van het racen. Één Voor de broers een geliefde hobby, deren". Al snel had Mark in de foutje is genoeg voor een wekenlang „Ik kan uren naar een motorfiets gaten dat eigenlijk niemand sneller verblijf in het ziekenhuis, zoniet kijken", vertelt Mark. „pen en pa- reed. Wanneer hij spelenderwijs met erger. Kees hield evenwel vol. pier erbij pakken en dan dingen Ondertussen begon het bij Mark te gaan veranderen. Ik hou ervan een broeien De verhalen en wedstrijden motor perfect te maken vrienden van Goes naar Kattendij- ke scheurde, liet Mark de anderen ver in zijn kielzog. Dat was met zo zeer een kwestie van motorfiets, maar van meent hij. Bijvoorbeeld op de Juiste wijze bochten nemen en afremmen. van zijn broer deden hem besluiten snelle weer aan het trainen te gaan. Beide techniek, broers begonnen met straatmotor fietsen in de klasse 600 cc. Vanwege hun technische kennis (ze zijn mon- Het uitproberen op de openbare teurs) waren ze in staat de nodige weg vond Mark op den duur toch te aanpassingen aan de motoren gevaarlijk worden. Daarom besloot hij een gok te wagen op het race circuit. Dat viel evenwel tegen Het racen bleek voor hem onbetaalbaar. Het gevolg van de doortastende maatregelen is inmiddels dui delijk zichtbaar. De broers zijn dit jaar allebei kampioen geworden in hun klasse. Vanwege hun presta ties zijn Mark en Kees bovendien J"™;uitgenodigd om mee te doen aan de te brengen Ten eerste maken de for^u]e wedlIrlJden in As. sen. Mark sleepte onlangs achter de zo- broers altijd het motorblok zo snel mogelijk Een vriend van Mark, afgestudeerd aan de technische ho- vuu' iic"«w»ww»aiu«ai. aigebuiueeiu aan uc kuiiiui_uc nu- opn.,_mrip rohrieksniriers Na twee wedstrijden was zowel zijn geschool in Eindhoven, richting °^"aa™^ 'aD 'l V h- w,, ,it. spaargeld als zijn enthousiasme gasstromingen. helpt hen bij het zo SStMnêntlSeÏÏdêwidstrlden verdwenen. „Ondanks goede resul- produktief mogelijk maken van de taten moest ik stoppen", vervolgt cilinderkop op de verbrandingsmo- tor, bijvoorbeeld. Het is met zaak zoveel mogelijk pk'; een tiende plaats voor formule 1 tot name cc ^ees neemt vandaag deel uit"de aan wedstrijden van de TT in As sen, formule 2 tot 600 cc. Daarnaast meten de broers regelmatig hun krachten met motorrijders uit ande re landen tijdens internationale wedstrijden. De gebroeders Van der Endt willen ook het komende seizoen er weer hard tegenaan gaan Veel interna tionale wedstrijden rijden, luidt het plan. „De lijn moet blijven stijgen", vindt Mark Het enige wal nog een motor te halen. Verder heeft het probleem vormt, zijn de financien. e internationaal. hij „Het racen moet geld opbren gen, zodat je naar je volgende wed strijd kan.. En dat lukte niet". De jaren daarop hield Mark zich wat racen betreft rustig. Nog even pro beerde hij het zogenaamde motor crossen. Maar daar had hij al spoe dig tabak van. Mark vond de stap van het asfalt naar het zand toch iets te groot. „Het is vies", herinnert hij zich. „Overal zand tussen, je tanden knarsen. Nee. al die blubber, daar hou ik met van" Slechts incidenteel pakte Van der rijwielgedeelte de nodige aanpas- De races, met n Endt de race-draad weer op. In de slng nodig voor het racen. Zo wor- zijn uit eigen zak nauwelijks nog te jaren 1974 én 1975 deed hij mee aan enkele clubwedstrijden Ook tijdens deze races waren de resultaten van Mark niet slecht. „Zo werd ik er steeds weer aan herinnerd dat ik zeer hard op een motorfiets kan rijden", vertelt de Goesenaar. „Want er waren altijd ook zo'n vijftig tot zestig jongens uit het land. die er helemaal niet aan te pas kwamen". den de vering en het frame verste- betalen. Daarom zoeken de broers voorbereidingen beperken naarstig naar een sponsor, waar voor ze bijvoorbeeld aan de 24 uur ran le Mans kunnen deelnemen zich niet tot het in orde maken Mar* denkt verder aan een mana- gerschap voor zichzelf aan de motorsport z broer Kees was de aanleiding daar toe. De jongere broer schafte zich van de motorfietsen. Ook vervoer ervan en een caravan zijn noodza kelijk voor de deelname aan races. „Alles om het racen heen moet geregeld zijn", maakt Mark duide lijk. „Je moet niet teveel aan je hoofd hebben omdat dat de risico's ziet zelfs kans nog in zijn 2CV rhoogt". Hij prijst zich boven- (eendje) sportwagens af te troeven. de Jpolitie. Hij ont- niet. Dat bestaat niet. Je doet het ving al menig bekeuring. „Ik heb al broers in ieder geval niet. Ook op de openbare weg blijkt het soms moeilijk rustig aan te doen. Mark Toch duurde het nog jaren dat Mark zich weer volledig dien gelukkig dat vriendin Marjan Het probleem daarbij wijden. Zijn hem bijstaat. „Alleen kan ik het tendheid met zijn allen. Met het team", aldus op zijn achttiende jaar een motor- de Goese racer, fiets aan om één jaar later zich in Langzaam maar zeker vestigden de .■eel betaald", geeft hij toe. „Maar ik kan het gewoon niet laten." Rene Groeneveld. regering met ingang van 1989 geen Programma te herzien Greenpeace afvalzuur meer zal laten dumpen, fü eraac aan een dergelijke terwijl Nederland heen toegezegd herziening te willen i per 1986 te zullen stoppen. werken. De organisatie heeft kritiek op het feit Afgelopen maandag enterden actie- dat er slechts twee tot drie keer per voerders van Greenpeace het dump- jaar watermonsters genomen worden, schip 'Falco' dat met afvalzuur van en dan nog buiten het betreffende NL Chemicals op weg was naar de lozingsgebied. Op grond van die gege- Noordzee De spectaculaire actie wil- vens zegt de industrie dat de lozingen de de aandacht vestigen op het lozen ongevaarlijk zijn. Maar volgens van ruim 600.000 ton Belgisch afval- Greenpeace moeten er veel vaker en zuur in de Noordzee, afkomstig van intensiever monsters van het zeewa- NL Chemicals in Gent en Bayer in ter worden genomen om er conclusies Antwerpen. aan te kunnen verbinden. IADVERTENTIE (Met kans op IBM personal computer!) 'Kijk. automatisering', verplichte led uur voor iedereen die in de ban is van dc computer, in MG pagina's alles over de automat iseringsgcschiedonis en de ontwikkelingen die voor de deur slaan. Kijk geïllustreerd. Met bovendien grabs kans op IBM personal computer. Op naar de boekwinkel dus! Zolang de voorraad strekt. r-*rwtn Na I oktober: f26,50. MIDDELBURG - De opdracht van minister Rietkerk om twee procent te bezuinigen, betekent voor Zeeland „een forse aanslag". In de staten commissie bestuurszaken maakte gedeputeerde J. B. Ventevogel vrijdag duidelijk, dat de provincie in 1984 nog 3,5 ton extra moet bezuinigen, in 1985 gaat het om een mil joen, in 1986 om 1.5 miljoen en in 1987 om 2 miljoen gulden. Van verschillende kanten werd er in de commissie, tij dens een eerste reactie, voor WD-fractievoorzitter L. A M Elen- baas betoogde dat deze tegenvallers nieuw .in conflnaP gaan, vooral om tc nel nodig kunnen maken, dat „zwaar- bezien hoe de bezuinigingen, die de der geselecteerd' wordt bij de keuze provincies worden opgelegd, op wat van uit het werkgelegenheidsfonds te langere termijn voor de provincie steunen bedrijven. „Daar zal wellicht zullen uitwerken. Uit de commissie minder geld in gestoken kunnen wor- werd ervoor gepleit om de geplande den dan de laatste tijd", meende hij. toename van .vaste' kosten in 1984 In dit opzicht benadrukte mevrouw C als gevolg van personeelsuitbreidin- van Zanten-Leljsen (pvda) dat de pro- gen „mee te nemen" naar dat con- vincie er kien op moet zijn. dat ener- claaf. Daarbij moet ook de personele Voor Zeeland scheelde dat 1,9 miljoen zljds geen geld in het werkgelegen- situatie in zijn totaliteit worden be- aan inkomsten volgend jaar. welke heidsfonds wordt gestort, terwijl an- zien. vond de commissie leemte is opgelost door onder meer 9 derzijds bij de provincie zelf arbeids- Van de kant van de PvdA werd erop plaatsen ln het gedrang zouden kun- gewezen, dat dan eveneens bekeken nen komen. Gedeputeerde Ventevo- moet worden of de reserves wel op het gel was het met die visies eens. maar huidibe peil gehandhaafd moeten stelde in het algemeen: ..Het beleid worden Mevrouw G de Vries-Hom- blijft erop gericht om geld dat we mes cpvdai werd toegezegd, dat bestu- overhouden en voor zover het be- deerd zal worden of de inwoners van schikbaar is aanwenden om werk te Schouwen-Duiveland al volgend jaar behouden." in plaats van in 1989 voor een geredu ceerd tarief over de Zeelandbrug zou- Hij betoogde, dat gs in oktober op- den kunnen rijden. gfepieii behoedzamer te wor den met allerlei stortingen, onder meer in het werkgele genheidsfonds. De vrijdag meegedeelde bezuimgngen komen bovenop een pakket, dat, al eerder is aangekondigd en dat te maken heeft met lagere pnjsstijingen. ton uit VOW-reserves te nemen, 9 ton minder aan prijscompensatie te ra men m de apparaatskosten en 1 ton in te houden op subsidies. In de commissie werd vastgesteld, dat enig optimism van gs m de begro- tingsbrief over het ontkomen aan .in grijpende bezuinigingsrondes' „aan' het verbleken is" (mr. J de Boe, cda)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11