xtra beveiligingen voor
erkeer door Vlaketunnel
Motorkampioenen
Provincie in de tang door
nieuwe bezuinigingen
Greenpeace vraagt standpunt
België over lozen van afvalzuur
WAT SNELHEID MET
EEN MENS KAN DOEN
PZC/ Provincie 11
|4 UTOMOBILISTEN RIJDEN IN DONKER GA T
DL
De uitvinding van de eeuw
nü in het Boek van de Maand
voor slechts f 14,90.
OPDRACHT RIETKERK FORSE AANSLAG
7ATERDAG 10 SEPTEMBER 1983
MIDDELBURG - Een versnelde opheffing van de BB in 1984 in plaats van in
1114,11986 zal grote problemen in Zeeland geven. Dat komt vooral, omdat in
stal Midden-Zeeland de BB ook allerlei andere functies buiten haar eigen taak
!Mt helpt uitvoeren, onder meer in de alarmcentrale en in de regeling, die voor de
kerncentrale is opgezet. De provincies zullen over het voornemen van
80r!minister Rietkerk met de BB op zeer korte termijn in Den Haag gaan praten,
der koningin dr. C. Boertien liet dat vrijdag weten in de
diJÉatencommissie bestuurszaken, bij de voorbehandeling van de begroting
itó&984 Hij stelde in antwoord op een waag van de heer R. van Ommeren isgpi
LU dat de snelle opheffing „is ingegeven door geldnood van de overheid", maar
was zorgelijk gestemd over de financiële gevolgen, die de operatie voor de
provincie zal hebben.
De verbazing van PSP'CPN-commissielid J Dupré deelde hij met: Dupré wees
erop, dat toch al jaren bekend is dat aan opheffing van de BB wordt gewerkt.
„Maar daarbij is steeds 1986 aangehouden," aldus de commissaris. „Een
werkgroep is bezig met een aantal inventarisaties in Zeeland. Dat moet nu
versneld gebeuren en de vraag is of je dat redt. Er gaat veel tijd zitten in de
opzet van een nieuwe structuur; waarbij de brandweer een kernrol in de
hulpverlening krijgt en je die samen met Rode Kruis en Mobiele Colonnes van
de Landmacht in één structuur moet onderbrengen".
iOES Zeelands enige autowegtunnel, bij Vlake, is een zorgenkindje voor rijkswaterstaat.
)e doorgang, die het verkeer van de A-58 onder het Kanaal door Zuid-Beveland voert, blijft
inds de opening in 1975 problemen opleveren.
o.h e
het moment dat daar een auto in reed.
Hieruit bleek dat het voertuig, een
maal in de buis, volkomen onzicht
baar werd. Roskam: „Natuurlijk is
dat een hele linke situatie, want als er
bijvoorbeeld een vrachtwagen op z'n
kant ligt in het midden van de tunnel,
dan knal je er wel bovenop."
Rijkswaterstaat wil de tunnel opti
maal beveiligen en heeft daarom een
moeilijkheden spitsen zich, vol-
'kttfeis het hoofd van de dienstkring
oes van de rijkswaterstaat, ing, F,
oskam, toe op twee zaken: enerzijds
te hoge snelheid van het verkeer
l plaatse en anderzijds een gebrek-
V geverlichting van de tunnel, waar
pon »r de automobilisten als het ware
donker gat inschieten zonder te
wat zich op de weg voor hen
ivindt Hierdoor zijn in het verleden
rscheidene ongelukken gebeurd.
L,, «waterstaat vindt de toestand on-
üer ilig en gaat daar wat aan doen. De
té; rste stap is het plaatsen van borden
d beidp tunnelingangen, waardoor
i automobilisten erop geattendeerd VLISSINGEN - Het bestuur van de
orden hun lichten aan te doen. Dit Zeeuwse Dag- en Avondscholengc-
c,i:'[beurtmaandag 19 september. Lich- meenschap (ZDASG) vergadert
aan in een tunnel is. aldus Ros- woensdag over onder meer de ver-
n. in het buitenland zeer gebruike- zelfstandigïng van de nevenvestiging
Niet alleen om een goed zicht op in Terneuzen, met de afdelingen
voorliggende weg te verkrijgen, MEAO en VWO. De vergadering in
tar ook om het contrast, dat ont- het stadhuis te Vlissingcn begint om
aat door vanuit het zonlicht de 15.30 uur.
nnelbuis in te rijden, te yerminde-
i De bestaande verlichtingsinstal- °p de aSencia voor deze vergadering administratie aan de Marconiweg in
plan ontworpen dat ruim één miljoen
gulden gaat kosten. Dit plan bestaat
uit verscheidene onderdelen; elk be
doeld om het contrast tussen dag
licht en tunnellicht te verminderen
Ook heeft de rijksdienst een contract
gesloten met een firma voor het regel
matig wassen van de wanden. Dit
omdat het de reflectie ten goede komt
en dus de lichtsterkte in de tunnel
verbetert. Tevens is de betonband
aan de tunnelwand helder wit gespo
ten; ook weer voor beter reflecterend
licht. De struurunit (belichtingsrege-
laarl wordt verbeterd om de buis
en de veiligheid in de tunnel zo sterker te kunnen verlichten (de licht-
optimaal mogelijk te maken. De No- rekening van de tunnel in de huidige
break krijgt maandag 19 september situatie bedraagt overigens 250.000
een onderhoudsbeurt die naar schat- gulden per jaar)
ting zo'n drie weken gaat duren.
Zeeuwse avondschool vergadert
aan de J. D. van Mellestraat. Ook de
ontwerp-begroting voor 1984 komt
aan de orde Verder wordt aandacht
besteed aan de brief van de directie
over de groep Tholen van de open
school en aan de circulaire van het
ministerie van onderwijs en weten
schappen over werkgelegenheidspro
jecten voor jongeren. De stichtings-
kosten voor de huisvesting
is daar wel op gebouwd, maar slaal 00k de buisvesting van de
Jioet met meer aan de praktische venvestiging in Goes. In het gebouw
en De tunnel is, simpel gezegd, te
i" inlrnr /onntrtictnrnhlpAm ic 7n
Vlissingen moeten ook nog definitief
worden vastgesteld.
v inker. Het contrastprobleem is,
ilt Roskam, in de zomer het ergst;
zon schijnt dan op zijn felst
extra druk in verband met de
i»|&isten.
camera aan de beide tunnelin-
j^ngen controleert de lichtsterkte
i het daglicht en bepaalt aan de
id daarvan stapsgewijs de sterkte
idebmnenverlichting. Bij stroom-
ingen treedt automatisch de zoge-
mde No-Break in werking; een
legaat die binnen de twee secon-
ïn staat is stroom te leveren in
al van een PZEM-storing. Als de
Break defect raakt, is daar ook in
tn tóen; er is namelijk nog een twee-
noodaggregaat. Hierbij duurt het
liter twee minuten voordat de tun-
verlicht is. en dit is, naar de
lening van Roskam, uiterst gevaar-
El? i, omdat binnen die tijd auto's op
kaar kunnen rijden Dit is overigens
efondervindelijk bewezen door de
'ichtlnS een tijdje uit te schakelen
met behulp van politiecamera's de
„pangang van de buis te fotograferen op
Volgend jaar wordt tevens een begin
gemaakt met het plaatsen van zoge
naamde hoogfrequente versterkers in
de tunnel. Momenteel is het namelijk
niet mogelijk om vanuit de buis mobi
lofooncontact met de buitenwereld te
hebben, politiewagens en ambulances
kunnen dus bij ongelukken geen ge
bruik maken van de mobilofoon „Een
onveilige situatie, die met de komst
van de versterkers verholpen zal wor
den", aldus Roskam. Met de realise
ring van deze plannen hoopt rijkswa
terstaat de gebruiksveiligheid van de
tunnel te hebben verbeterd.
Roskam is echter wel van mening dat
de weggebruikers kunnen bijdragen
tot een grotere verkeersveiligheid:
„Niet harder dan ongeveer negentig
kiloniter per uur rijden, en vooral
niet plotseling snelheid verminderen
bij het binnengaan."
JÏÏ Volgende week
plaatsing van
'011 twee pijlers
all Oosterse helde
BURGHSLUIS Volgende
Ou week zullen in het sluitgat
Hammen van de Oostcrsehelde-
monding twee pijlers worden
r/j geplaatst. De eerste (of liever: in
totaal de derde pijler) zal naar
erkti hel zich Iaat aanzien dinsdag
m« kunnen worden neergezet. Don-
licldt derdag of vrijdag volgt dan de
uil tweede. Het was aanvankelijk
oehi de bedoeling dat koningin Bca-
ilanf 'fix de eerstvolgende pijler-
bezof plaatsing zou meemaken, maar
rijds tij heeft andere verplichtingen.
Ier i» De plaatsing van de pijlers heeft,
hapje nadat op 10 en 12 augustus de
maaa perste twee op de Oosterschelde-
Radii bodem zijn komen te staan, on-
epuif geveer een maand stilgelegen,
in bs Ondertussen zijn de enige nood-
:sta« zakelijke tegelmat en de grind-
82'. FPenmatten in de Hammen
,e K ^"gelegd. Die laatste matten
specs lm gaas vesrpakte rollen grind
ne?;; ?Peen stalen weefsel) moeten de
5 ma) «stortingen op de smalle ruim-
on* tussen de matten bescher-
000tten Zon er de wiepenmatten is
prj «ie bestorting niet in alle geval-
«n stroombestendig. Donder
en K °ag is de laatste van de zeven-
Toe.'-' ben grindwiepenmatten in het
leriö ^ordelijkste sluitgat afgerold,
al X 031 gebeurde met de Sepia, een
lö 'Pedaal voor dit doel gebouwde
b P°m°n, vastgemeerd aan de Ma-
De c°ma Dit laatste werk/vaartuig
ar ft 'Peelt ook een belamin.ike rol bij
plaatsing van de pijlers. Van-
Bes daar dat nu de mattenleggerij in
rei °e Hammen is voltooid weer
os SP «Bonnen kan worden met het
mill neerzetten van de pijlers.
et At'? de Schaar, het middelste
-eeroi «uitgat, maken de Cardium en
■ld e Jan Hcijmans ondertussen
van1 pde vorderingen met het leg-
leniÜ »,n van de fundcringsmatten.
erd' de zeventien onder- en ze-
(Cht> tn"cn bovenmatten die daar
dj oden worden afgerold, liggen
,erK Inmi(ldels tien onder- en tien
nfod genmatteni Naar verwach-
id t» ha|f oktober gaan de Car-
lor f: i .m en de Jan Heijmans naar
land tat n°°tsle s'u'tgat, de Room-
ver7 Buit moeten drieëndertig
lenParen worden gelegd,
het? ook rubriek Deltawerken!
tmentDerk op pagina 2ii.
Rijkswaterstaat vindt dat er in de Vlaketunnel sprake is van een gebrekkige verlichting
TERNEUZEN De milieuorganisa
tie Greenpeace wil dat de Belgische
overheid een standpunt inneemt over
de dumping van afvalzuur uit de
Belgische titaandioxyde-industrie in door liet rijksstation" voor visserij,
de Noordzee.
In een brief aan de Belgische staats
secretaris Aerts voor volksgezond
heid en leefmilieu en gemeenschaps
minister Lenssens van leefmilieu,
waterbeleid en onderwijs, dringt
Greenpeace aan op een steliingname.
De milieuorganisatie wijst de bc-
windslieden erop dal de Weatdultse ba"d h™" verzoeken we u het
nmirrammn In hprvipn llrppnnpapp
Greenpeace uit in de brief aan de Zolang er nog twijfel bestaat aaiv de-
Belgische overheid ook kritiek op het gevaren van de lozingen pleit Green-
onderzoek naar de schadelijke gevol- peace voor een andere dumpplaats,
gen van de dumpingen uitgevoerd liefst in de Atlantische oceaan. „In
elk geval niet in de zwaar vervuilde,
relatief ondiepe Noordzee", schrijft
de organisatie.
„Hoewel de kwaliteit van het onder
zoek niet ter discussie staat is het
karakter van het onderzoek duidelijk
ongeschikt om vast te stellen of ti-
taandioxyde-afval schadelijk is voor
het zeemilieu of niet", schrijft dr. A
Pickaver van Greenpeace. „In ver-
Kees flinks) en Mark
H:
et is een ziekte, motorracen. Dat beweert althans Mark van der Endt
33) uit Goes, vaderlands kampioen 1983 straatmotorfietsen in de
1000 ec klasse. Het verlangen naar racen noemt hij zelf motoritus. „Dat
bezit je gewoon", maakt Mark duidelijk. „Ik weet wat snelheid met een
mens kan. doen en dat raak ik nooit meer kwijt". Zijn broer, de
Goesenaar Kees van der Endt, kampt met hetzelfde virus. Hij behaalde
dit jaar het Nederlands kampioenschap straatmotorfietsen in de 600 cc
klasse. Mark omschrijft het racen als een samenspel van allerlei zaken.
De racer moet er zorg voor dragen dat een cn ander in balans blijft.
Mark, tien jaar ouder dan zijn broer de racerij te begeven. Hel werd een
Kees. waagde de eerste stappen in moeizame start voor Kees.
de richting van de race-sport in De eerste race, viel hij al direct v
broers zich bij de vaderlandse top.
In 1981 begonnen ze samen met
racen. In die tijd nam Mark zowel
aan 1000 cc als 600 cc wedstrijden
deel. Nu beperkt hij zich tot de 1000
cc. Kees daarentegen is specialist in
de 600 cc klasse De eindstand voor
Mark in 1981 was een vijfde plaats
in de 600 cc klasse en bij de 1000 cc
klasse een derde plaats Kees be
haalde bij de 600 cc. een elfde plaats.
Hij besefte dat zijn training niet
helemaal de juiste was en is deze
1968. Eigenlijk groeide hij er vanzelf zijn voertuig af Ook later, tijdens met zijn broer daarna gaan uitbou-
in. „Ik reed altijd vrij hard op de een training kwam hij ten val Kees wen. Bovendien werden de motor-
weg", vertelt de Goesenaar. „Ik werd daarom al snel geconfronteerd fietsen nog eens grondig aangepakt
probeerde mezelf te meten met an- met de gevaren van het racen. Één Voor de broers een geliefde hobby,
deren". Al snel had Mark in de foutje is genoeg voor een wekenlang „Ik kan uren naar een motorfiets
gaten dat eigenlijk niemand sneller verblijf in het ziekenhuis, zoniet kijken", vertelt Mark. „pen en pa-
reed. Wanneer hij spelenderwijs met erger. Kees hield evenwel vol. pier erbij pakken en dan dingen
Ondertussen begon het bij Mark te gaan veranderen. Ik hou ervan een
broeien De verhalen en wedstrijden motor perfect te maken
vrienden van Goes naar Kattendij-
ke scheurde, liet Mark de anderen
ver in zijn kielzog. Dat was met zo
zeer een kwestie van
motorfiets, maar van
meent hij. Bijvoorbeeld op de Juiste
wijze bochten nemen en afremmen.
van zijn broer deden hem besluiten
snelle weer aan het trainen te gaan. Beide
techniek, broers begonnen met straatmotor
fietsen in de klasse 600 cc. Vanwege
hun technische kennis (ze zijn mon-
Het uitproberen op de openbare teurs) waren ze in staat de nodige
weg vond Mark op den duur toch te aanpassingen aan de motoren
gevaarlijk worden. Daarom besloot
hij een gok te wagen op het race
circuit. Dat viel evenwel tegen Het
racen bleek voor hem onbetaalbaar.
Het gevolg van de doortastende
maatregelen is inmiddels dui
delijk zichtbaar. De broers zijn dit
jaar allebei kampioen geworden in
hun klasse. Vanwege hun presta
ties zijn Mark en Kees bovendien
J"™;uitgenodigd om mee te doen aan de
te brengen Ten eerste maken de for^u]e wedlIrlJden in As.
sen.
Mark sleepte onlangs achter de zo-
broers altijd het motorblok zo snel
mogelijk Een vriend van Mark,
afgestudeerd aan de technische ho-
vuu' iic"«w»ww»aiu«ai. aigebuiueeiu aan uc kuiiiui_uc nu- opn.,_mrip rohrieksniriers
Na twee wedstrijden was zowel zijn geschool in Eindhoven, richting °^"aa™^ 'aD 'l V h- w,, ,it.
spaargeld als zijn enthousiasme gasstromingen. helpt hen bij het zo SStMnêntlSeÏÏdêwidstrlden
verdwenen. „Ondanks goede resul- produktief mogelijk maken van de
taten moest ik stoppen", vervolgt cilinderkop op de verbrandingsmo-
tor, bijvoorbeeld. Het is met
zaak zoveel mogelijk pk';
een tiende plaats voor formule 1 tot
name cc ^ees neemt vandaag deel
uit"de aan wedstrijden van de TT in As
sen, formule 2 tot 600 cc. Daarnaast
meten de broers regelmatig hun
krachten met motorrijders uit ande
re landen tijdens internationale
wedstrijden.
De gebroeders Van der Endt willen
ook het komende seizoen er weer
hard tegenaan gaan Veel interna
tionale wedstrijden rijden, luidt het
plan. „De lijn moet blijven stijgen",
vindt Mark Het enige wal nog een
motor te halen. Verder heeft het probleem vormt, zijn de financien.
e internationaal.
hij „Het racen moet geld opbren
gen, zodat je naar je volgende wed
strijd kan.. En dat lukte niet". De
jaren daarop hield Mark zich wat
racen betreft rustig. Nog even pro
beerde hij het zogenaamde motor
crossen. Maar daar had hij al spoe
dig tabak van. Mark vond de stap
van het asfalt naar het zand toch
iets te groot. „Het is vies", herinnert
hij zich. „Overal zand tussen, je
tanden knarsen. Nee. al die blubber,
daar hou ik met van"
Slechts incidenteel pakte Van der rijwielgedeelte de nodige aanpas- De races, met n
Endt de race-draad weer op. In de slng nodig voor het racen. Zo wor- zijn uit eigen zak nauwelijks nog te
jaren 1974 én 1975 deed hij mee aan
enkele clubwedstrijden Ook tijdens
deze races waren de resultaten van
Mark niet slecht. „Zo werd ik er
steeds weer aan herinnerd dat ik
zeer hard op een motorfiets kan
rijden", vertelt de Goesenaar.
„Want er waren altijd ook zo'n
vijftig tot zestig jongens uit het
land. die er helemaal niet aan te pas
kwamen".
den de vering en het frame verste- betalen. Daarom zoeken de broers
voorbereidingen beperken
naarstig naar een sponsor, waar
voor ze bijvoorbeeld aan de 24 uur
ran le Mans kunnen deelnemen
zich niet tot het in orde maken Mar* denkt verder aan een mana-
gerschap voor zichzelf
aan de motorsport z
broer Kees was de aanleiding daar
toe. De jongere broer schafte zich
van de motorfietsen. Ook vervoer
ervan en een caravan zijn noodza
kelijk voor de deelname aan races.
„Alles om het racen heen moet
geregeld zijn", maakt Mark duide
lijk. „Je moet niet teveel aan je
hoofd hebben omdat dat de risico's ziet zelfs kans nog in zijn 2CV
rhoogt". Hij prijst zich boven- (eendje) sportwagens af te troeven.
de
Jpolitie. Hij ont-
niet. Dat bestaat niet. Je doet het ving al menig bekeuring. „Ik heb al
broers in ieder geval niet. Ook
op de openbare weg blijkt het soms
moeilijk rustig aan te doen. Mark
Toch duurde het nog jaren
dat Mark zich weer volledig dien gelukkig dat vriendin Marjan Het probleem daarbij
wijden. Zijn hem bijstaat. „Alleen kan ik het tendheid
met zijn allen. Met het team", aldus
op zijn achttiende jaar een motor- de Goese racer,
fiets aan om één jaar later zich in Langzaam maar zeker vestigden de
.■eel betaald", geeft hij toe. „Maar
ik kan het gewoon niet laten."
Rene Groeneveld.
regering met ingang van 1989 geen Programma te herzien Greenpeace
afvalzuur meer zal laten dumpen, fü eraac aan een dergelijke
terwijl Nederland heen toegezegd herziening te willen i
per 1986 te zullen stoppen.
werken.
De organisatie heeft kritiek op het feit
Afgelopen maandag enterden actie- dat er slechts twee tot drie keer per
voerders van Greenpeace het dump- jaar watermonsters genomen worden,
schip 'Falco' dat met afvalzuur van en dan nog buiten het betreffende
NL Chemicals op weg was naar de lozingsgebied. Op grond van die gege-
Noordzee De spectaculaire actie wil- vens zegt de industrie dat de lozingen
de de aandacht vestigen op het lozen ongevaarlijk zijn. Maar volgens
van ruim 600.000 ton Belgisch afval- Greenpeace moeten er veel vaker en
zuur in de Noordzee, afkomstig van intensiever monsters van het zeewa-
NL Chemicals in Gent en Bayer in ter worden genomen om er conclusies
Antwerpen. aan te kunnen verbinden.
IADVERTENTIE
(Met kans op IBM personal computer!)
'Kijk. automatisering', verplichte led uur voor
iedereen die in de ban is van dc computer, in MG
pagina's alles over de automat iseringsgcschiedonis
en de ontwikkelingen die voor de deur slaan.
Kijk geïllustreerd. Met bovendien grabs kans op
IBM personal computer. Op naar de boekwinkel dus!
Zolang de voorraad strekt. r-*rwtn
Na I oktober: f26,50.
MIDDELBURG - De opdracht
van minister Rietkerk om
twee procent te bezuinigen,
betekent voor Zeeland „een
forse aanslag". In de staten
commissie bestuurszaken
maakte gedeputeerde J. B.
Ventevogel vrijdag duidelijk,
dat de provincie in 1984 nog
3,5 ton extra moet bezuinigen,
in 1985 gaat het om een mil
joen, in 1986 om 1.5 miljoen en
in 1987 om 2 miljoen gulden.
Van verschillende kanten
werd er in de commissie, tij
dens een eerste reactie, voor WD-fractievoorzitter L. A M Elen-
baas betoogde dat deze tegenvallers nieuw .in conflnaP gaan, vooral om tc
nel nodig kunnen maken, dat „zwaar- bezien hoe de bezuinigingen, die de
der geselecteerd' wordt bij de keuze provincies worden opgelegd, op wat
van uit het werkgelegenheidsfonds te langere termijn voor de provincie
steunen bedrijven. „Daar zal wellicht zullen uitwerken. Uit de commissie
minder geld in gestoken kunnen wor- werd ervoor gepleit om de geplande
den dan de laatste tijd", meende hij. toename van .vaste' kosten in 1984
In dit opzicht benadrukte mevrouw C als gevolg van personeelsuitbreidin-
van Zanten-Leljsen (pvda) dat de pro- gen „mee te nemen" naar dat con-
vincie er kien op moet zijn. dat ener- claaf. Daarbij moet ook de personele
Voor Zeeland scheelde dat 1,9 miljoen zljds geen geld in het werkgelegen- situatie in zijn totaliteit worden be-
aan inkomsten volgend jaar. welke heidsfonds wordt gestort, terwijl an- zien. vond de commissie
leemte is opgelost door onder meer 9 derzijds bij de provincie zelf arbeids- Van de kant van de PvdA werd erop
plaatsen ln het gedrang zouden kun- gewezen, dat dan eveneens bekeken
nen komen. Gedeputeerde Ventevo- moet worden of de reserves wel op het
gel was het met die visies eens. maar huidibe peil gehandhaafd moeten
stelde in het algemeen: ..Het beleid worden Mevrouw G de Vries-Hom-
blijft erop gericht om geld dat we mes cpvdai werd toegezegd, dat bestu-
overhouden en voor zover het be- deerd zal worden of de inwoners van
schikbaar is aanwenden om werk te Schouwen-Duiveland al volgend jaar
behouden." in plaats van in 1989 voor een geredu
ceerd tarief over de Zeelandbrug zou-
Hij betoogde, dat gs in oktober op- den kunnen rijden.
gfepieii behoedzamer te wor
den met allerlei stortingen,
onder meer in het werkgele
genheidsfonds.
De vrijdag meegedeelde bezuimgngen
komen bovenop een pakket, dat, al
eerder is aangekondigd en dat te
maken heeft met lagere pnjsstijingen.
ton uit VOW-reserves te nemen, 9 ton
minder aan prijscompensatie te ra
men m de apparaatskosten en 1 ton in
te houden op subsidies.
In de commissie werd vastgesteld, dat
enig optimism van gs m de begro-
tingsbrief over het ontkomen aan .in
grijpende bezuinigingsrondes' „aan'
het verbleken is" (mr. J de Boe, cda)