CHILI lï IK ZOEK HET ZELF WEL UIT Crisis begint op chaos 73 te lijken stemmen uit de kerken VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983 PZC/ opinie en achtergrond tm ■4 -é september 1973: met Ji j_ een bloedige coup maakt de Chileense legertop een einde aan het ..experi ment'' van president Salva dor Allende. Met steun van de Amerikaanse inlichtingen diensten wordt de droom van deze marxist om zeep gehol pen: een Chili dat op demo cratische wijze het socialisme in de armen sluit en de mach teloze massa van economi sche en politieke uitbuiting bevrijdt. Pinochet Allende's droom lijkt in tlinks) West-Europa meer en thousiasme op te roepen dan in Chili zelf. Gevoed door de economische malaise mede veroorzaakt door de grote multinationale ondernemin gen) groeien de tegenstellin gen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Het leger weet dat klimaat van onte vredenheid uitstekend te be nutten voor het verwerven van een schijnbaar onaan tastbare machtspositie. 11 september 1983, tien jaar later: Chili verkeert opnieuw in een economische chaos. De militaire junta verliest aan macht, het verzet neemt toe. terreur is niet voldoende meer om protesterende Chile- nen van de straat te houden. Haalt „sterke man" generaal Augusto Pinochet 1984? Onze Latijnsamerikaanse corres pondent Rob Sprenkels trok naar Chili om de balans op te maken van tien jaar militaire dictatuur. Allende iDoor Rob Sprenkels i Een gigantische economische crisis. Algemene ontevredenheid onder het volk. Discussies binnen het leger en de regering. Demonstraties. Charges van carabinero's. Waterkanon nen. Arrestaties. Barricades van brandende autobanden. Traangas. Rubberkogels. Echte kogels. Gewonden. Doden. Chili begint na tien jaar Pinochet steeds meer gelijkenissen te vertonen met het Chili van 1973. Evenals onder de gekozen president Salvador Allende reikt de chaos naar steeds nieuwe hoogtepunten. Minister Jarpa. een en-aren politicus, afkomstig uit de ultrarechtse nationa le partij en een van de grootste pro motors achter de coup tegen Allende. is namelijk op publiek niveau al een paar keer tot de orde geroepen Ter wijl Jarpa bijvoorbeeld leek te sugge- ren. dat de militairen reeds vroegtij dig alle publieke posten izoals bij voorbeeld de leiding van de sinds Allende nog altijd in handen van de staat zijnde kopermijnen of van de verschillende universiteiten) weer in burgerhanden zou geven, stelde Pino chet een dag later dat de militairen in geen geval voor het aflopen van het „door het volk gegeven mandaat" naar hun kazernes zullen terugkeren. Dat Pinochet vrijwillig voor 1990 de macht uit handen zal geven, hoeft dan ook niet te worden verwacht en hij heeft dat recentelijk ook nog eens onderstreept Maar er zijn natuurlijk ook de nodige verschillen Dit keer geen directe be moeienissen van multinationale on dernemingen als ITT of van de Ameri kaanse spionagedienst CIA. En dit keer wel een hele scherpe, niets- of niemand ontziende intimidatie van bovenaf, waardoor de algemene onte vredenheid van het volk zich wellicht iets minder zichtbaar toont dan in 1973. Maar behalve de autoritaire ter reur zijn er nog meer fundamentele verschillen, Op de sociale ladder be zien is de ontevredenheid dit keer namelijk veel sterker bij de armen «een groep die de afgelopen jaren aanzienlijk is gegroeid) dan bij de betergestelden. zoals in 1973 het geval was. Jaime woont in een van de arme buitenwijken van de Chileense hoofd stad Santiago. Hij bekent in de eerste jaren van Pinochet een soort van verklikker te zijn geweest „Maar dat deed ik omdat ze mijn hele familie bedreigden", zegt hij nu In zijn wijk is hij nu nog altijd een soort kleine kapitalist. Hoewel hij zijn aannemers- bedrijfje sinds een jaar of twee kwijt is, beschikt hij toch nog over een naar „arme Chileense begrippen" behoor lijk kapitaaltje. Hij handelt op de zwarte markt in buitenlandse valuta in een van de drukke winkelstraten van het centrum van Santiago. Desalniettemin kan Jaime er lang over uitweiden hoe slecht het wel niet is in zijn wijk. „Eigenlijk heeft nie mand meer werk. Ik ken meer dan tien mensen die al sinds de staats greep van 1973 werkloos zijn. We zijn kapot. We hebben niet meer te eten. Er moet iets veranderen. Pinochet moeg weg. En om dat te bereiken heb ik de laatste twee protestdagen. in juli en augustus, zelf op de barricades gestaan". Burgeroorlog Een Nederlandse missionaris, die sinds 197R in Chili verblijft, kan ook niet uit over de wanhoop in de arme wijken waar hij werkzaam is. „Er is daar gewoon niets te doen. Volgens mij is meer dan drie kwart van de bewoners van de sloppenwijken van Santiago, en dat zijn er miljoenen, werkloos. En die mensen zijn door het dolle heen" De Nederlandse missio naris vertelt hoe hij vorige maand zelf heeft gezien dat de militaire oproerpo litie in een van de arme wijken traan gasgranaten in de huizen school, vooral daar waar heftig met pannen, soeplepels en deksels een boel herrie werd gemaakt om op vreedzame wijze de ontevredenheid te uiten. Volgens de Nederlandse geestelijke is hard een democratisch bewind nodig om een burgeroorlog te kunnen voorkomen. Die mening wordt door veel Chilenen gedeeld. Ook de Chileense bisschop penraad heeft reeds verschillende uit spraken in die richting gedaan. Niet temin blijft generaal Augusto Pino chet tot nu toe weigeren om daadwer kelijk aan dergelijke eisen, geformu leerd door de in feite uiterst gematig de oppositie, toe te geven. Volgens de grondwet, die door de Chileense regering legaal werd ver klaard na het omstreden volksreferen dum van eind 1980. moet Pinochet tot 1990 aan de absolute macht in Chili blijven Pas dan zou een gedeelte van de macht kunnen worden overgedra gen aan een parlement dat volgens de grondwet niet voor 1989 zal mogen worden gekozen. Maar Pinochet, bij monde van zijn nog verse burgerlijke minister van binnenlande zaken. Ser gio Onofre Jarpa. heeft in feite reeds toegezegd dat de legalisering van poli tieke partijen en de verkiezingen van een parlement wellicht eerder zullen plaatsvinden Verwacht wordt, dat de Chileense dictator de grondwetswijzi gingen die daarvoor nodig zijn zondag 11 september aanstaande bekend zal maken, ter gelegenheid van wat offi cieel de tiende verjaardag van de nationale bevrijding heet te zijn. Maar al te veel hoeft er niet van die hervormingen te worden verwacht. Beloftes De'ontevrcdenheind in Chili is echter manifest, ook al heeft hel bewind met behendig manoeuvreren een groot scheepse sociale uitbarsting totnog toe weten te voorkomen. Eerst waren het de kopermijnwerkers die tijdens gesprekken lal van beloftes werden gedaan die nog altijd niet zijn nage komen. Daarna de vracht wagenbezit- ters. die ogenschijnlijk door het regi me in de boot zijn genomen. Wellicht door toedoen van hun eigen leiders die Pinochet deze weck een discipli naire formule hebben beloofd die in de praktijk elke slaking onmogelijk zal maken. In 1973 speelden de eigenaren van transportmiddelen een van doorslag gevend belang zijnde rol tijdens de desorganisatie van het Chili onder Allende. Chili is namelijk een land dat door zijn geografische eigenschappen voor een belangrijk deel van het wegtransport afhankelijk is. De eco nomische crisis heeft het wagenpark de afgelopen jaren echter danig inge bonden. En de bond van transpor teurs heeft daardoor duidelijk aan kracht moeten inboeten. Leon Fillagnn, de grote leider van de vervoersbond uit de jaren '70. schreeuwt daarom al sinds eind 1981 brand. Pinochet zag echter kans hem vorig jaar als leider van de transpor teurs te doen vervangen door Adolfo Quinteros. die zich op de keper be schouwd een heel stuk vriendelijker tegenover de regering opstelt. Maar ondanks het pact dat deze maand door Quinteros en de regering is gesloten, beweren de chauffeurs die je ernaar vraagt, klaar te staan voor een langdurige staking. Ricardo, een van hen. vertelt dat hij drie jaar geleden vijf vrachtwagens had „Nu heb ik er nog maar éen en elke dag wordt het moeilijker. Er is steeds minder werk voor ons". Wat Pinochet de afgelopen maanden heeft geprobeerd te doen is verdeeld heid zaaien onder de oppositie Ook in het geval van de kopermijnwerkers die eind juni bijna een algemene sta king ontketenden. In de mijncentra zelf werd de arbeidsonderbreking met militair machtsvertoon gebroken, ter wijl in de hoofdstad de voormannen van de mijnwerkers kregen toegezegd dat hun problemen speciale aandacht zouden krijgen. Triest Maar wat Pinochet bij de mijnwer kers niet is gelukt, in tegenstelling tot de chauffeurs, is de vakbondslei ding enigszins voor zich te winnen. Rodolfo Seguel, de absolute leider van de mijnwerkers die ook verant woordelijk was voor het op gang komen van de nationale protesten, heeft zich niet door de autoriteiten laten inpakken. Dat is dan ook de reden waarom hij nog altijd niet opnieuw in dienst is genomen door het staatsbedrijf dat de belangrijkste kopermijnen runt. De situatie van de 633 mijnwerkers die naar aanleiding van de protesten in juni definitief werden ontslagen is uiterst triest, Het ontslag betekende voor hen dat ze met familie en al hun hebben en houden uit het mijnwer kersdorp werden gezet. Nu zitten ze niet alleen zonder werk maar ook zonder huis Vrouwen en kinderen hebben zij bij bekenden moeten on derbrengen Een mogelijkheid om el ders aan de slag te kunnen gaan is er in feite niet. Claudio. een van de ontslagen köm- pels uit de mijn van El Salvador. geloott dat de autoriteiten daar al maanden zaten te wachten om hem en zijn progressief denkende collega's er uit te kunnen gooien. „Maar", zo beweert hij. „ook al zijn wij nu weg, de onvrede in de mijnen blijft voortdu ren. De mensen die ons vervangen verdienen veel minder dan wij deden terwijl de rest van onze collega's het economisch gesproken ook steeds moeilijker krijgt en door de gebeurte nissen van juli met zijn neus op de waarheid is gedrukt Tien jaar Pinochet is volgens de ont slagen mijnwerkers uit El Salvador eigenlijk van begin af aan een grote rampspoed geweest. Hoewel zij de coup tegen Allende oorspronkelijk steunden werd het hen na een paar maanden al duidelijk dat hun eigen situatie er met het militaire bewind er eerder op achter- dan op vooruit zou gaan, dat zeggen ze tenminste nu. Claudio geeft als voorbeeld dat al begin 1974, nog geen half jaar na de coup, er voor de eerste keer op het salaris werd beknibbeld terwijl ook iedereen plotseling twee dagen min der vakantie kreeg, „Tien jaar lang hebben we het volgehouden, over ons heen laten lopen, angstig voor geweld dadige represailles, maar de afgelo pen maanden hebben we de angst overwonnen". De ontslagen mijnwerkers, waarvan er zich nu een dertigtal in de hoofd stad Santiago bevindt in een poging om hun her en der verspreid geraakte collega's te hergroeperen, eisen van de regering dat ze weer in de mijnen te werk gesteld zullen worden. Ze zeggen daarvoor te zullen strijden tot het einde. „Als het nodig is tot de dood", zo vindt Claudio. „want ik sterf liever door kogels dar. door hongerOp het ogenblik ontkomen zij aan een moge lijke hongerdood omdat ze overal en van iedereen dingen aangeboden krij gen. Volgens hen zelf komt dat omdat een groot gedeelte van het Chileense volk erkent dat het op gang komen van de volksprotesten tegen de dicta tuur voor een groot gedeelte aan hen is te danken. De huidige sfeer van algemene afwij zing van de militaire dictatuur in Chili komt vooral voort uit liet eco nomische debacle van Pinochet. In de eerste jaren van zijn bewind oogste hij lofzangen van de internationale bankierswereld omdat hij de cijfer matige chaos van de laatste maanden van Allende verrassend snel ver hielp. Maar het roekeloos opengooien van de grenzen voor buitenlandse produkten ging steeds zwaarder op de toch al niet zo sterke Chileense economie drukken. De geïmporteer de artikelen waren beter en goedko per, de produkten van Chileense ma kelij werden daarom nogmaar amper gekocht. In het begin gingen voornamelijk klei ne fabrieken over dc kop, en ziekte verschijnsel dat zich reeds in 1978 begon te manifesteren. Gerichte maatregelen om de nationale indus trie te redden bleven uit. Directe gevolgen: meer werkloosheid en steeds minder koopkracht. En zo kwa men ook de grotere industrieën aan de beurt. Alleen al vorig jaar zouden meer dan zeshonderd produktieve be drijven in Chili hun deuren hebben gesloten. Ondertussen probeert de regering van generaal Pinochet vol te houden dat de economische rampspoed groten deels wordt verzonnen door de buiten landse pers. Maar zo staat bijvoor beeld het officiële werkloosheidscijfer van nog geen 18 procent ver van de \Sl I dcc. - -"IkV .7'' Studenten in Santiago protesteren tegen het regime van Pinochet. werkelijkheid De meer dan 503J mensen izo'n 13 procent van del roepsbevolking) die meedoen aar,] uiterst slecht betaalde werklozen» r»p gramma's van de regering, worderi het officiële cijfer niet als werqOnl beschouwd, hoewel ze dat in feitea ^u| zijn. Over het algemeen word:] werkloosheid in Chili op het ogendza" tegen de 40 procent geschat. Et]^ moeten ook de officiële inflatieci. (de eerste acht maanden van dit# 18.2 procent) minstens worder. it dubbeld. Chili is op het ogenblik in feite &s roet. Het land'produceert nogj' genoeg om de aflossingen van® volgens officiële berekeningen 22d'| jard dollar bedragende buiten!; schuld te kunnen betalen. Voor#! overheidsuitgaven moeten dan' nieuwe leningen in het buiten!; öe 0 worden aangegaan. Het economist F, toekomstbeeld van Chili is wat"111 betreft hopeloos, voor wie er dan: F1 aan de macht zal zijn. Hoewel opvallend is dat Pinochet nog vrij eenvoudig nieuwe kredietenPer' westerse banken krijgt, dit jaar air 4,5 miljard dollar. Wantrouwen Behalve op economisch terreini PP er ook op sociaal-politiek ni«j voorlopig nog geen oplossinget 'e het zicht. Dc Democratische Alliai j® onder leiding van de christen-du craat Gabriel Valdes probeert nv; regering te onderhandelen oven versnelde terugkeer naar de dep*'3 cratie maar heeft wat dat betreft: p nu toe alleen maar negatieve >Ajt woorden gehad. En onderwijl lat j|C( de spanningen elke dag hoger op slu|.j beginnen steeds meer Chilenet j_ub| vrezen voor een burgeroorlog Mia^, namerikaanse stijl. Maar ooi mocht de Democratische Allir Ban tot een akkoord met Pinochet kunt staal komen, dan zijn de problemen i neer lang niet opgelost. eror Het is opvallend hoeveel mens» utoi Chili de huidige dialoog tusse san regering en christen-democraten' mds trouwen. Wat in Chili als een pt Va boven water staat is dat Veldeser.tbnonc collega's niet de directe verte; mur: woordigers zijn van de mensen t: taat straat op gaan om te protesteren: cd; protest is uit het volk geboren c j politici hebbèn er in feite niets rre-: eger maken, zo vinden heel veel Chilen ic"de En waar men bang voor is. is dsl laro Democratische Alliantie slechts? htis tieke macht wil en uiteindelijk epn protesterende mensen die de ir.;:i wisseling mogeliik hebben ge.~.yg zou vergeten evenals hun verlara inzake het aftreden van Pinoch;; »qi justitie ten opzichte van de ven woordelijkheid voor de meer>q. 35.000 doden die het militaire t-.-f"*'- op zijn geweten heeft. pIRI „Het komt ten einde, de miliu T-jai dictatuur", zo wordt er onderlutf lonoi in de straten van Santiago gezon[4anh Sommige demonstranten willet!ands nochet al naar Paraquav sturen.» HHP licht het enige land dat hem Haar willen ontvangen indien hij v "terP. afgezet. Afgezet ja, want dat hijrdil d 1990 uit eigen beweging zal opoj) pen lijkt vooralsnog hoogst o schijnlijk. In het weekblad De Tijd van 12 augustus stond een interview met Jan Blokker, adjunct-hoofdredac teur van de Volkskrant, die in vroeger dagen nog de Katholieke Volkskrant heette. Daarin steekt Blok ker zijn afkeer voor de georganiseerde vorm van geloof en godsdienst niet onder stoelen of banken. Letterlijk staat er: „Ik heb een bloedhekel aan organisaties, kerken, bewegingen, sekten. Christe nen in de politiek, dat kan alleen maar tot rampen leiden. Mensen mogen van mij geloven, ik heb ook mijn rare hobby's. Maar ik heb nooit de behoefte gevoeld me met een geestverwant te organiseren tot een adres, telefoonnummer en briefpapier. Als dat gebeurt zijn de gevolgen niet te overzien, of het nou gaat om christenen of marxisten". Zeer waarschijnlijk heeft Jan Blokker met deze formulering bij veel christenen in Nederland, om ons maar tot die groep te beperken, en dat is nog steeds verreweg de grootste groep, een zeer gevoelige snaar getroffen, ook al zullen velen wat terughoudender zijn in hun formulering. Er is een nog steeds toene mende groep van mensen die niet meer bereid zijn vaste verbindingen aan te gaan. hetzij in kerkelijk verband door meelevend lid van een kerkgenoot schap te willen zijn, hetzij in cultureel-maatschappe- lijk verband zoals het aangaan van een 'ouderwets' huwelijk, elkaar trouw te beloven 'totdat de dood ons scheidt!' Oorzaken Het zou al te goedkoop zijn dit fenomeen af te doen met een typisch welvaartsverschijnsel. De feiten kunnen trouwens deze bewering ook meteen logen straffen. de welvaart neemt inmiddels duidelijk af. maar de zojuist genoemde verschijnselen blijven nog toenemen en uit recente onderzoeken blijkt dat dit zo nog wel een tijdje door zal gaan! Moet je dat betreuren, gaat het met het moreel van het Neder landse volk dan zo fors bergafwaarts of toont het alleen aan dat er al heel lang geleden iets verloren is gegaan, waarvan wij nog steeds dachten (en tegen beter weten in hoopten) dat het aanwezig was0 Mocht dit laatste het geval zijn, dan is deze ontwik keling. die door velen toch als een verlies wordt ervaren, in die zin heilzaam, dat we ons niet langer aan valse hoop kunnen overgeven. In ieder geval klaart de lucht dan wat op en er is minder aanleiding elkaar te verketteren. Secularisatie Het is nog niet zo lang geleden dat je in Nederland voortdurend met de term 'secularisatie' om de oren werd geslagen. Dat je er de laatste tijd veel minder over hoort, heeft wel te maken met het feit dat er in Nederland steeds minder valt te 'seculariseren'. Voor degenen die niet meer weten wat secularisatie betekent: je zou het kunnen omschrijven als een levenshouding, waarin de mens zich geheel zelfstan dig gaat voelen, autonoom. De geseculariseerde mens heeft het gevoel alles zelf te kunnen, tot alles in staat te zijn. Het is tegelijk ook een prettig gevoel want het geeft het gevoel van vrijheid, geen reden dus om je nog langer te binden Daarmee heeft dan ook de ouder wetse Godsvoorstelling, een alles regelende God, afgedaan Ook het begrip 'Gods Voorzienigheid' waarvan men overigens geen duidelijke voorstelling had en daarom goed gebruikt kon worden, wanneer men er zelf niet meer aan uit kwam, heeft een flinke deuk opgelopen. Deze ontwikkeling is heel schoor voetend begonnen Er wordt wel eens spottend gezegd dat met de uitvinding van de kunstmest in Nederland de onkerkelijkheid is begonnen. In ieder geval werd wel duidelijk dat de behoefte aan bidpro- cessies voor de vruchten der aarde afnam in hetzelf de tempo, waarin de boeren door kunstmatige ingrepen het groeiproces zelf in handen kregen. Steeds meer boeren lieten daarom het bidden voor de gewassen aan anderen over. waarbij bovendien ook wel de overtuiging zal hebben meegespeeld: als het bfj hem regent, zal het bij mij ook wel druppelen! Oogkleppen Dat dit hele proces van secularisatie na dc Tweede Wereldoorlog dan plotseling in een stroomversnel ling kwam, is achteraf beschouwd, helemaal niet zo vreemd. Nu pas beginnen we te begrijpen dat het Nederlandse volk lange tijd een conservatief volkje is geweest en met grote oogkleppen op rond liep. Met name onder de katholieke bevolking heeft er lange tijd een mentaliteit geheerst, waaraan nu misschien steeds meer mensen liever niet meer hennnerd willen worden. Katholiek Nederland heeft lange tijd zeer sterk tegen Rome aangeleund. Deze houding ging gepaard met een sterke minachting voor ons omringende landen zoals Frankrijk en andere meer zuidelijk gelegen landen. Wij vormden in Nederland toch maar een modelkerk. waaraan anderen een voorbeeld konden nemen. Interessant daarbij is dat deze mentaliteit vooral leefde in de tijd van de katholieke emancipatie. Achteraf begint het ons pas duidelijk te worden dat juist Nederland in die tijd heel sterk achter liep op veel andere landen in West-Europa. Ontwikkeling In feite moeten we veel verder terug in het verleden om het begin en de oorzaken van deze ontwikkeling te kunnen volgen en begrijpen. De emancipatie, een modewoord in onze dagen, begon al op het moment dat de mens zich in Europa los begon te maken van het middeleeuws godsbeeld. Op die lange weg zijn er uiteraard mensen geweest, die deze ontwikkeling heel sterk beïnvloed hebben, zoals de filosoof Descar tes 1596-1650i. die het gezag van de kerk opzij schoof en het eigen ik tot het enige uitgangspunt van zfjn denken maakte. De snelle ontwikkeling van de natuurwetenschappen, die daarop volgde, kon deze houding alleen maar versterken. Aanvankelijk kon deze ontwikkeling vrij geruisloos verlopen. Enerzijds had het middeleeuws christelijk leefpatroon steeds minder inspiratie te bieden, anderzijds was er inog) niet de behoefte zich massaal tegen dit 'christelijk' wereldbeeld af te zetten. Wij moeten niet vergeten dat het ongenoegen met de samenleving zich, laten we zeggen rond 1700. niet op dezelfde wijze demon streerde als in onze dagen. Begrippen als burgerlijke ongehoorzaamheid moesten nog geformuleerd wor den. Er kunnen waarschijnlijk nog heel wat andere over wegingen gemaakt worden, die de houding van de moderne Nederlandse 'christelijke' mens sterk beïn vloed hebben. Ik denk aan de invloed van het existentialisme. Terwijl er in onze tijd nog maar weinig over het existentialisme gesproken wordt, is de invloed daarvan in brede kringen wel aanwezig. Ook al zullen weinig mensen precies kunnen vertel len wat bijvoorbeeld Jean Paul Sartre geleerd heeft en al zullen er ook maar betrekkelijk weinig 'intellec tuelen' gevonden worden die het radicale standpunt van deze Franse filosoof onderschrijven, toch heeft deze denker iets bloot gelegd, waann veel mensen zich zullen herkennen, Waarschijnlijk zullen weinig mensen zich, zoals Sartre het formuleerde, „veroor deeld voelen tot de vrijheid". Dat neemt niet weg dat steeds meer mensen de behoefte gekregen hebben hun leven zelf te bepalen en zullen ze steeds minder geneigd zijn zich op voorhand uit te leveren aan gevestigde instellingen met hun vastgelegde leefre gels, of het nu om kerkelijke of burgerlijke instituties Betrekkelijk In heel deze ontwikkeling is bovendien het besef gegroeid dat het geloven in de kerk slechts betrek kelijke waarde heeft. En dit laatste is niet alleen de schuld van de mensen, die een steeds afwachtender houding aannemen tegenover de kerk, maar net zo goed van de kerk zelf. Er groeit bij veel mensen het besef (of misschien is het ook maar een vaag vermoeden) dat het geloof van de kerk niet altijd samenvalt met het geloof van de bijbel. Het geloof van de kerk vindt nog steeds zijn uitdruk king in formuleringen, die meer doen denken aan filosofische categorieën dan aan de manier waarop Jezus van Nazareth zijn geloof in God, die Hij zijn Vader noemde, tot uitdrukking bracht. Het handelen en spreken van de kerk herinnert vaak weinig aan het handelen en spreken van diezelfde Jezus van Nazareth, die zich met niemand en niets identificeer de en juist daarom tegenover iedereen en in alle situaties wist te getuigen van zijn betrokkenheid op God en van zijn behoefte anderen daarin te lateg delen. In feite is er in de kerk nauwelijks tijd en niiiwp geweest de 'theologie' van Jezus een kans te geve?» De behoefte om corrigerend en regelend op te trede: g( begon vrij snel. Naarmate de kerk groeide in jarenKK ledental, ontstond daarmee ook de wet van traagheid. Bovendien is de zelfkritiek in de leidns® van de kerk nooit erg groot geweest, overtuigd aissg was van haar goddelijke instelling. Daarmee werd het menselijk en dus gebrekküjfe functioneren van diezelfde kerk gemakkelijk ovtfjta het hoofd gezien. Vai :hri, Godsgeloof Men mag dus niet verbaasd staan dat de moderr.jQyg mens op zijn dood is om zich uit te leveren aaT instituties, van welke soort dan ook, want noc vertrouwt het simpelweg niet meer. Bovendien looft hij ook steeds minder aan zijn eigen moge!i> wTRl heid om waar te maken wat deze instituties, vfc kerkelijke als wereldlijke, van hem verwachte Heeft dit alles dan toch met geloof te maken1 vermoed van wel. De traditionele Godsvoorstellto! heeft bij velen afgedaan. Daarvoor is weinig of me') in de plaats gekomen Wel is er in veel gevallen^ tchei flinke brok onzekerheid en wantrouwen ontstaan t' fe va feite dus een duidelijk afscheid van een Godsge.:- it R dat al lang was uitgehold. Maar hoe reikt men mensen een ander, oorspronkelijker en authentiek- jOe ci Godsgeloof aan? Voorlopig lijkt één ding in ieoritoene geval duidelijk te zijn- de kerk moet tonen in staat - *erk zijn gerechtigheid te bemiddelen en ook voor zie1-" waar te maken. In onze tijd van sterke individu! ring bestaat er bovendien een sterke huiver zich laten motiveren voor eén uniform ideaal Dat het-fan p tot gevolg dat men zich niet zo snel bij zo'n instituut als de kerk nu eenmaal is. wil aansluit^ Diezelfde afwachtende houding is overigens ook" zien binnen onze burgerlijke samenleving, vooral jonge mensen zich ook niet meer zo vi sprekend de traditionele rolpatronen laten op gen. dr G H öuiisJf#

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4