KLEUTERJUF 'Haal je daarmee de duvel niet in de school.. Nellie van de Velde zonder kleuters VREDESWEEK CENTRAAL OP ZELDENRUSTCOLLEGE VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983 TERNEUZEN Het is zeker niet de bedoeling van het Zeldenrustcollege in Terneuzen om met een duur woord te polariseren, tegenstellingen toe te spitsen, noch om eenzijdigheid te betrachten. „De klemtoon van het project", zegt schoolleider èn leraar Duits Jaap de Jonge, „ligt duidelijk op het verstrekken van informatie. Want: een moderne school leidt leerlingen tegenwoordig niet louter meer op voor een diploma. Lessen draaien niet alleen meer om de wetenschap. Nee, een open blik voor de samenleving, signalen uit de maatschappij...". Vrede woord met een magische schooljaar gestalte, al waren daar pakt. Zij zien zich in de Vredesweek klank, is zo'n signaal uil de samenle- i f**" ffijj ving Sprekend over de Vredesweek 1983 van maandag 19 tot en met vrijdag 23 september In tegenstel ling tot voorgaande jaren besteedt het Zeldenrustcollege er ditmaal rui- wel uitvoerige discussies (De Jonge: geconfronteerd met een discussie „In de trant van: haal je daarmee met leden van de Oost- en West- niet de duvel in school ..."i voor nodig Duitse vredesbewegingen en een dis- tussen alle groeperingen (leraren, puut met hel bijbelverhaal over Da- leerlmgen. ouders) die bij de school vid en Goliath als uitgangspunt. De Onbetrokken Maar toch begon een Jonge „In die stof zit meer het me* aandacht aa*m&Een "óorzakVlijk werkgroep al in oktober vorig jaar politieke element verwerkt, maar verband De Jonge ..Elk jaar krijgen de scho len voor de vredesweek materiaal toegestuurd van instellingen c ganisaties als bijvoorbeeld het Inter- aan de voorbereidingen. voor die leeftijd kan dat geen be zwaar zijn. In de lessen maatschap- Uitgangspunt daarbij zegt De pjjieer is immers uitgebreid gespro- Jonge. ..was en is dal informatiever- jjen over ontwapening en Geneel'se strekking voorop moet staan". Op conventie die manier werd er voor de laagste De redactie van de schoolkrant ZOZ kerkelijk Vredesberaad. In lessen klassen (de onderbouw) een lesbrief iieeft aan ilet, project een speciale godsdienst en maatschappijleer samengesteld, waarbij niet de Indruk uitgave gewijd met daarnaast drie wordt daar dan trouw wat aandacht is gelegd op de politieke vraagstuk- bijlagen met gesprekken met rector aan besteed. Vorig jaar werd er bij ken van vrede en veiligheid, maar s van Asperen. IKV-voorman Mient die handelwijze echter wat vraagte- waarin de persoonlijke beleving van jan Faber en met W. van den Muy- kens gezet men vond dat een thema het vraagstuk prioriteit heeft gekre- senbergh en R Aspeslagh van re's- als vrede en veiligheid er toch wat gen. „Of", zoals De Jonge uitlegt, pectievelijk'SVP en NIVV School- bekaaid afkwam. Waarna het plan „een benadering met vragen als wat krant-hoofdredacteur en VWO-5 leer- rees op school meer inhoud te geven is vrede voor mij persoonlijk, hoe j]ng Jaap Roose uit Hoek nam een aan de vredesweek". kan ik vrede voor mezelf bereiken en groot deel van dat werk op zich Dat voorstel kreeg in het voorbije wat kan ik er aan bijdragen. Doel is het kweken van bewustwording bij de leerlingen". Foto Jaap Rooseiedereen heeft De leerlingen van de bovenbouw met vrede te maken Jaap Roose worden evenwel wat harder aangc- Met die ruime aandacht van hei Zeldenrustcollege voor het vredes vraagstuk wordt een uitspraak van Mient Jan Faber in éen van de bijlagen bij de schoolkrant allo aangedaan. Faber formuleert volgt: ..Eén van de grote progn ma's van het IKV-is om te zorgem het onderwijs, de vakbewegingen kerken als een vast programma derdeel met dit soort vraagstUÏ bezig zijn Het is een eenvoud constatering dat de jonge genei op dit moment aanmerkelijk ru is geïnteresseerd dan dezelfde ratie in de jaren zestig. Dat is problematisch, om niet te zege verdrietig". Faber heeft in Terneuzen dan zitting in een forum, te samen s Aspeslagh van het Nederlands I- tuut voor Vredesvraagstukken» van den Muysenbergh van de sï ting Vredespolitiek Dat forumi het project op het Zeldenrustcoü Z af. Het begint vrijdag 23 septet om 19.30 uur. Behalve behandd van het vredesvraagstuk in kl» kaal verband staan in de loop va: vredesweek op het program® vertoning van documentaires films en een vredesmarkl op vnc middag De Jonge heeft inmiddels opsd de nodige positieve reacties op project genoteerd. „Populair gCS men ziet dit project wel z® aldus de schoolleider. En rector' Asperen zegt aan het slot vat' gesprek met Jaap Roose: „WeJ ten bezig zijn vrede te sticht» vrede te brengen. Dan denk ikd'; enorm veel doen..." TERNEUZEN En juf zonder kleuters, ja zelfs zonder schoolgebouw. De Terneuzense Nellie van de Velde vond zes weken zomervakantie eigenlijk best lang genoeg. Op 15 augustus, nu drie weken geleden, stond ze dus zoals dat heet te trappelen om weer te beginnen. Die ochtend sprong ze in haar kleine autootje en snelde naar haar school, in het oude gebouw aan de Schoolweg in Terneuzen. Scliipperskleuterklas 'De Groene Zwaan', haar klas, zat daar al jaren. En nu waren er wel problemen rond die huisvesting, maar dat was voer voor de heren bestuurders. Die problemen moesten maar achter de vergadertafel worden opgelost, vond ook Nellie van de Velde. Toen kwam de verbazing, die snel omsloeg in woede: de voordeur van het schoolgebouw was in de vakantietijd voorzien van een ander slot; de kleuters en de juf stonden voor een gesloten deur. Daarna begon de lijdensweg De ge- zelfstandige vestiging Toch weer dat naar 'De Groene Zwaan' yua onaer- meente Temzuen liet het schoolbe- kantoorgebouw dus. Inmiddels heeft wijs een wereld van verschil, stuur van 'De Groene Zwaan de de AMVV. ten einde raad, de Nationa- „Niet zozeer omdat rip kinderen an- Algemene Maatschappij voor Varen- ie Ombudsman ingeschakeld. Boven- ders zijn, maar schipperskinderen den, weten dat het oude gebouwtje dien zijn de verbouwingsplannen voor hebben nu eenmaal andere behoeften, aan de Schoolweg moest worden ge- het pand aan de Stationsweg toege- Ze hebben meer ruimte nodig, meer sloopt. En dat doe je niet als er nog zonden aan de afdeling Bouwvoorlich- beweging. Kinderen aan de wal heb- kleuters in zitten. Vandaar dat meuwe ting van het ministerie Nellie van de ben die beweging altijd al ook thuis slot Maar er was een alternatief. Velde „De insprectrice schuift de omdat ze gewoon waarvan ook de onderwijsinspectie verantwoordelijkheid nu dus kenne- groot voorstander was schippers- lijk door, al blijft ze erbij dat dat school 'De Loopplank' aan de Van der kantoorpand niets is. Gek toch eigen- Peijlstraat Daar stond nog een lokaal lijk allemaal De mspectrice kwam leeg en daar was volop ruimte plotseling opdraven om dat gebouw vrij zijn om te gaan en te staan waar ze willen, De kinderen aan boord hebben alleen maar dat enge roefje en soms een box aan dek Vooral kinderen die lang aan boord zitten, soms erg lange reizen .actie van gemeente en inspectie, voel- dat ze op dat moment precies wist wat den niets voor die verhuizing. Samen wij nu eigenlijk van plan waren en. De ouders, boos na de onverwachte te keuren. Maar dat deed ze zonder maken, hebben problemen Bepaalde oefeningen huppelen bijvoorbeeld kunnen ze gewoon iets minder goed. Daarom hebben we erg veel gymmateriaal nodig. Een paar jaar geleden nog vond de inspectie dat we echt een klimklauterrek nodig had den Dat vond iedereen het einde. met AMVV-voorman Adrie Barèl kwa men ook zij met een alternatief een leegstaand kantoorpand aan de Sta tionsweg. toevallig niet meer dan hon derd meter-verwijderd van 'De Loop zonder experts in de arm te nemen. Vreemd, als je bedenkt datje voor alle mogelijke verbouwingen of nieuw bouw altijd eerst tekeningen en plan- op tafel moet leggen Ze zei plank'. We willen zelfstandig bhjverr achteraf dat er te weinig ruimte was Maar is zo'n klauterrek nu plotseling en daarom willen we in dat leegstaan de gebouw, zeiden de ouders, de kleu terjuf en de AMVV De mspectrice bekeek het gebouw, maar vond het ongeschikt „Hoe kan meneer Barèl in zo'n pand een kleuterklas willen be ginnen". moet ze uitgeroepen hebben te weinig licht. Larie!" Muur Met stemverheffing: „Achter de schermen wordt er nu natuurlijk van alles ondernomen door ons. Maar toen ze nog maar één stap in het iedere keer weer loop je r niet meer zo belangrijk!» In dat lokaal in De Loopplank kan ik het in ieder geval niet kwijt. Zou de insprectrice daarom plotseling voorstander zijn van open onderwijsvormen, met veel buiten spelen enzo. „De inspectnce stond altijd erg posi tief tegenover deze vorm van onder kantoorgebouw had gezet „Ze stapte tegen een dikke muur. Daar kom je wijs Ze stond er helemaal achter. er dus al met een hele negatieve niet doorheen. De n houding binnen", zegt Nellie van de Velde achteraf Het advies van de inspectrice viel dus negatief uit. Daar op besloot ook de gemeente de lokatie aan de Stationsweg van de hand te wijzen. Het werd nogmaals herhaald 'De Loopplank' was de enige oplos sing Maar de ouders bleven zich verzetten en spraken zich, middels een enquête, in grote meerderheid uit voor een Dat zijn de verzekerde ze menigmaal Maar als ik gemeente en de inspectie. Ze willen straks in die 'Loopplank' moet gaan ons al jaren onderbrengen bij hel openbaar onderwijs. Eerst wilden zitten, kan ik het allemaal niet meer voor de volle honderd procent lukte niet. En nu die fusie tussen 'De Zonneschool' en 'De Loopplank' van de baan is. moeten wij weer opdra ven en maar intrekken bij 'De Loop plank'. Vier jaar geleden verhuisde Nellie van de Velde van een walkleuterschool kleine groepjes kinderen enzo Nou. vanaf januari van dit jaar heb ik één keer onder het aantal van tien kinde ren gezeten. Maar voor de rest was het altijd vijftien tot twintig kinderen. Net of die twintig geen recht hebben op goed onderwijs... Op acht, negen kinderen? Daar moet je geen school op inrichten, je moet naai- het gemid delde aantal kijken. En dat gemiddel de ligt wel even hoger!" Soepel i bij 'De Zonneschool', maar dat maken. Dan moet ik veel teveel prijs- geven van wat belangrijk.is voor de kinderen. De ruimte is gewoon veel te eng. zelfs vergeleken met andere kleu terscholen En dan hebben de mees ten er nog een speellokaal of zoiets bij" „Er wordt ook steeds gepraat over „Aan een groepje kinderen van een stuk of tien. variërend in leeftijd van 3,5 tot C jaar. heb je je handen echt vol. Dat kun je niet vergelijken met een klas aan de wal. Want die kinde ren zijn er elke dag, die kennen alle regels. Hier moet je iedere dag op nieuw beginnen met regeltjes tellen. En die moeten nog redelijk soepel zijn ook omdat je met zoveel ver schillende kinderen te maken hebt en je ieder kind op zijn niveau wilt helpen. Je bent eigenlijk ontzettend individueel bezig. Maar dat weten de mensen gewoon niet". „Er is trouwens toch veel onbegrip als het gaat om het schipperskleuteron- derwijs. Veel mensen denken bijvoor beeld dat wij heel intensief zouden gaan samenwerken met 'De Loop plank' als we daar bij in zouden trekken maar niets is minder waar. Het is zuiver een kwestie Y.an huisves ting en verder niets Het wordt geen integratie dat woord waarvan bij voorbeeld wethouder van onderwijs Rekveld de mond steeds vol had. Ik vraag me af of de mensen, die daar over praten die aparte regeltjes over het schipperskleuteronderwijs. die in de wet staan, wel goed hebben begre pen... De AMVV. de Maatschappij voor Va renden, is niet alleen in Terneuzen actief. Er zijn ook kleuterklassen in Rotterdam, Amsterdam en Maas- bracht In Amsterdam is er 'De Bonte Zwaan', een multifunctioneel .cen trum eigenlijk, compleet met kleu terklas. schippersbeurs en andere voorzieningen Tden de AMVV zich in Terneuzen zo verzette tegen het on derbrengen van 'De Groene Zwaan' in het gebouw van 'De Loopplank' fluis terde menig 'ingewijde' dat het er Barèl en zijn makkers alleen maar om te doen was op langere termijn een drijvend schipperscentrum, naar Am sterdams voorbeeld, aan de Axelse- dam in Terneuzen af te meren Nellie van de Velde geeft toe: „Eigen lijk zou dat natuurlijk ideaal zijn. De schippers vragen daar zelf ook wel om, te meer daar het in Amsterdam zo'n succes is. Want voor die schip pers heeft Terneuzen echt niet zoveel te bieden hoor. Het varenscentrum? Dat mikt toch vooral op zeelieden, met op binnenschippers? Maar in Terneuzen lijkt zo'n centrum geen haalbare kaart. Barèl weet ook wel dat zo'n plan hier hier op enorme tegenstand stuit Daarom vinden we dat ook gewoon niet belangrijk meer. Wat wél belangrijk is, is dat het kleuteronderwijs hier wordt geconti nueerd en dat er nu dus zo snel mogelijk een goede huisvesting uit de bus komt Paleisjes Veel tegenwerking in Terneuzen? Nel lie van de Velde vmdt van wel. „Ik hoor de schippers vaak klagen over de voorzieningen hier. En dan niet alleen op onderwijsgebied. Gek toch eigen lijk. want zonder de binnenvaart zou Terneuzen Terneuzen niet zijn. denk ik weieens Kijk nou naar wat er allemaal kan voor het walonderwijs. Paleisjes lijken die scholen soms wei- Maar de schipperskinderen worden op een hoop gegooid in een voor ons ongeschikte school. Ze hebben het ook steeds over 'uit het isolement halen' inzo. Nou. ik vind dat bij elkaar zetten van al die schipperskinderen een isolement creeren!" Binnen een week of wat zijn de problemen uit de wereld, daar rekent de kleuterjuf vast op. „We zijn alle maal voor een eigen, zelfstandige huisvesting. Lukken onze laatste po gingen in die richting óók niet, dan zullen we niet anders kunnen dan in dat enge lokaal in 'De Loopplank' kruipen. Maar dan is wel het hele onderwijs voor die kleuters naar de knoppen. Dat een inspectrice zich dat niet aantrekt, dat begrijp ik niet...". Wout Bareman.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 28