Rioolzuivering bij Bath
voldoet aan verwachting
Conflict voorvechters
van veilig Zaamslag
Reünie vliegclub
FNV veroordeelt verzet gemeenten tegen
[regionale toetsing van vrijwilligerswerk
HALVE EEUW
ZEEUWSE
LUCHTVAART
OPENING INSTALLATIE VOLGENDE WEEK
VERWARRING ONDER BEVOLKING'
mm
Ill
VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983
PZC
provincie
15
MIDDELBURG - De BKR-commissie Midden en Noord-Zeeland vindt de
Haagse plannen om zeer drastisch te bezuinigen op de Beeldende Kunste
naarsregeling 'volstrekt onaanvaardbaar'. De commissie schrijft dit in een
brief aan de staatssecretaris van sociale zaken en de minister van WVC.
De commissie wijst erop dat in het regeerakkoord voor 1986 een bedrag van 50
miljoen gulden was gereserveerd en dat voor dat jaar nu voorgesteld wordt om
nog maai- dertig miljoen beschikbaar te stellen. Dat betekent dat 2400
kunstenaars niet meer in staat zijn hun beroep uit te oefenen, zo wordt
geconcludeerd. Slechts duizend kunstenaars kunnen dat wel, zo schrijft de
commissie verder. Maar dezen moeten dan eerst wèl aan kunnen tonen dat ze
minimaal achtduizend gulden verdiend hebben door verkopen op de 'vrije
markt'.
Volgens de BKR-commissie bestaat zo'n markt er alleen maar in Amsterdam
en in andere grote steden en wordt de kunstenaar in de regio daardoor extra
benadeeld. De organisatie wijst er verder op dat veel mensen die eerst
inkomsten uit de BKR ontvingen straks aangewezen zijn op de bijstandswet
en dat die situatie gemeenten veel meer geld gaat kosten.
De BKR-commissie kan er best inkomen dat bezuinigingen nodig zijn maar
vindt dat de Beeldende Kunstenaarsregeling wel onevenredig zwaar wordt
aangepakt.
Verbolgen is de commissie ook over het feit dat vanuit de regering eerst de
belofte kwam dat aan de BKR-regeling met zou worden getornd voordat een
uitvoerig onderzoek naar het functioneren van de regeling klaar zou zijn In de
praktijk werd echter vóór dat rapport gereed was in maart dit jaar al flink
gekort, /ie percentages liepen uiteen van 8 tot 30 procent Tenslotte
constateert de commissie dat het rapport nu wel gereed is en dat de
bezuinigingsvoorstellen daar niet mee in overeenstemming zijn.
„Een wetenschappelijk onderzoek dat maar liefst 1,16 miljoen gulden gekost
heeft wordt nu op grond van strikt financiële motieven weggecijferd" aldus
de commissie in de protestbrief.
Ver
53-11
8 Zi
BATH De rioolzuiveringsinstallatie bij Bath van het hoogheemraadschap West-Brabant in
Breda voldoet aan zijn verwachtingen. Het gezuiverde water bevat bij de lozing op de
Westerschelde vaak niet meer dan 3 tot 4 miligram zuurstof per liter, terwijl de aan het
afvalwater gestelde eis een maximum van 20 miligram voorschrijft. Het dagelijks bestuur
van het schap spreekt van een buitengewoon goede installatie. De in mei van dit jaar
opgestarte zuivering wordt donderdag 15 september officieel geopend dbor minister N.
Smit-Kroes van verkeer en waterstaat.
De zuiveringsinstallatie kreeg in zijn culatieleiding, het afdekken van de opstarten mee te maken kreeg, was
beginperiode wel te maken met enke- voorbezinktanks. Om de stank in de het instorten van het dak van éen van Ee» tweetal pompen zorgt ervoor dat
le kinderziekten. Zo bleek na korte omgeving te meten, zijn zogenaamde de twee slibgistingstanks. De schade het gezuiverde water naar het lo-
tank en een dezer dagen wordt de
tank in gebruik genomen.
Dc installatie heeft een capaciteit
van 405.000 inwonersequivalenten.
Iets minder dan de helft daarvan is
bedoeld voor industrie. Het overige
afvalwater is afkomstig van de aan
gesloten kernen. Momenteel zijn ze
ven van de vierentwintig aan te
sluiten kernen nog niet aangesloten.
tijd onder meer dat stankoverlast
ontstond, doordat de gashouders in
de slibgistingstanks niet volledig
werkten. Daardoor werd van tijd tot
tijd gas gespuid, hetgeen een niet zo
J prettige geur verspreidde. Medewer
kers van het hoogheemraadschap
hebben de omwonenden van een en
i ander op de hoogte gesteld. Verwacht
wordt dat de stankproblemen binnen
kort verholpen en beheersbaar zijn.
Voor de aanpak van stankoverlast
MeJ heeft het schap geld gereserveerd.
Maatregelen, die kunnen worden ge
nomen zijn: het dosseren van ijzerch
loride, zodat de zwavelwaterstof (ver-
vote oorzaker van een rotte-eierlucht) ver- fc
dwijnt, het aanbrengen van een recir-
snuffelploegen ingesteld. Een ander bedroeg circa één miljoen gulden. Het
probleem, waar het schap bij het nieuwe dak zit inmiddels weer op de
ingspunt bij Waarde in de Wester
schelde wordt gepompt.
5.0
en II
78-i!
Energiecentrum
in Oostkapelle
OOSTKAPELLE - Burgemeester ing
P. A. D. H. Diepenhorst van Domburg,
opent dinsdag 13 september in het
ontmoetingscentrum De Halve Maan
Oostkapelle het energiecentrum
van de CEZ.
De Coördinatiegroep Energiebespa
ring Zeeland stelt dit centrum tot en
met donderdag 15 september voor het
publiek open. Belangstellenden kun
nen daarin informatie krijgen over
allerlei vormen van energiebesparing.
Zo is in het energiecentrum docemen-
tatie aanwezig over verwarming, heet
water, regelapparatuur en zonne- en
rsfciwindenergie.
die De olliciële opening begint dinsdag
middag om 15.00 uur. Aansluitend
Ollt* maakt de voorzitter van de CEZ. de
;heer J. Tevel, de plannen voor het
[nieuwe seizoen bekend. Het publiek
kan op de volgende tijdstippen in het
energiecentrum terecht: dinsdag,
.219: woensdag en donderdag van 15.00 tot
iewi 17. 30 uur en van 19.00 tot 21.00 uur.
De rioolzuiverïngsinstallatie bij Bath iluchtfoto Lex de Meester).
ZAAMSLAG De werkgroep 'Veilig
Zaamslag' vindt dat het actiecomité
'Snel Veilig Zaamslag' zich maar snel
moet opheffen. De werkgroep voelt
dan ook niets voor de suggestie van
het comité om op korte termijn om de
tafel te gaan zitten. Dat lost niets op,
meent de werkgroep. „Ons inziens
zou de nu reeds te signaleren verwar
ring snel uit de wereld zijn, indien u
uw acitiviteiten zou beëindigen.
Hierbij verzoeken wij u dan ook tot
opheffing van uw actiecomité over te
gaan", schrijft de werkgroep in een
brief aan het actiecomité.
Het botert al enige tijd niet tussen de
twee 'clubs', die allebei ijveren voor
een spoedige oplossing van de ver
keersproblemen in de dorpskern Een
kleine week geleden kwam het tot een
briefwisseling tussen de werkgroep en
het comité Dat. leidde uiteindelijk tot
een schriftelijke uitnodiging van de
kant van het actiecomité om de kop
pen bij elkaar te steken. Secretaris A
A. Hekkert van het comité in een brief
aan de werkgroep: „Momenteel heerst
onder de bevolking van Zaamslag een
te begrijpen verwarring met betrek
king tot het functioneren van ons
beider groeperingen. U zult met mij
eens zijn dat het doel, waarvan mag
worden aangenomen dat het voor
zowel 'Veilig Zaamslag' als voor 'Snel
Veilig Zaamslag' hetzelfde is, op deze
wijze niet sneller zal worden verwe
zenlijkt". Hekkert verwacht eerder
vertraging.
Volmondig
Secretaresse T. Domisse van 'Veilig
Zaamslag' geeft die verwarring vol
mondig toe en adviseert het actieco
mité daarom het bijltje erbij neer te
gooien. „Verder willen wij van deze
gelegenheid gebruik maken", schrijft
zij het comité, „om onder uw aan
dacht te brengen dat onze werkgroep
de afgelopen weken nog verder is
uitgebreid. Door de brede samenstel
ling van onze werkgroep en de goede
relaties met de Zaamslagse bevol
king, hopen en verwachten wij in
staat te zijn de verkeersveiligheids-
belangen van ons dorp te behartigen
op al die plaatsen en bij al die
instanties waar dal nodig of gewenst
is".
Aan het slot van de brief wijst de
secretaresse van de werkgroep er nog
eens op dat goede ideeen altijd wel
kom zijn. „In die zin zou u misschien
een constructieve bijdrage aan onze
doelstelling kunnen leveren, net als
zovele inwoners van Zaamslag".
Overigens maakt de NOS-rubriek
'Van Gewest tol Gewest' vandaag
(vrijdag) opnamen in Zaamslag.
JUSSINGEN - De FNV in Zeeland
«eft de weigering van de zeven
«euws-Vlaamse gemeenten om in
ten regionale toetsingscommissie
vo°r vrijwilligerswerk te stappen-
Mnerp veroordeeld. Volgens dc aan-
vwkelijke plannen zouden er in Zee-
drie van die regionale commis-
es komen: één voor Zeeuwsch-
banderen, éen voor Walcheren en
«n voor overig Zeeland. De colleges
an b. en w.van dc Zeeuws-Vlaamse
«meenten hebben echter latenweten
aar niets voor te voelen. Zij geven
..'voorkeur aan de bestaande situa-
e: allemaal afzonderlijke gemeente-
Jjlw commissies.
die toetsingscommissies wordt
neoordeeldof werklozenprojecten con-
<wenttevervalsend zijn en/ofeen be
dreiging voor bestaande arbeidsplaat
sen vormen In een brief aan de colle
ges van b en w in Zeeuwsch-Vlaande-
ren schrijft districtsbestuurder M
L.Strous dat het de FNV een 'vol
strekt raadsel' is hoede gemeenten
ten zuiden van de Westerschelde tot
eenvolledig andere opstelling zijn ge
komen dan de overigegemeenten, in
Zeeland. Temeer, daar de gemeente-
besturenvan Aardenburg, Sluis en
Oostburg in eerste instantie bereid
waren om wèl mee te doen Ook Axel
en Sas vanGent zouden met bij voor
baat afwijzend tegenover deinstelling
van een regionale commissie hebben
gestaan
Het is volstrekt uitgesloten, aldus
Strous, dat de FNVop nog op enigerlei
wijze zcu meewerken aan detoetsing
van vrijwilligerswerk op plaatselijkni-
veau. En. schrijft hij, „het zou ons met
verbazenals andere sociale partners
tot een zelfde opstellingzouden ko
men".
De FNV-bestuurder meent te weten,
dat ook de betrokkenministeries
moeite hebben met de afwijkende
houding vande gemeentebesturen in
Zeeuwsch-Vlaanderen. En datzou wel
eens. schrijft Strous. financiële conse
quenties kunnen hebben voor de be
treffende gemeenten. Volgens de FNV
dreigt er in Zeeuwsch-Vlaanderen
eenklimaat te ontstaan, waarin van
een verantwoord enoptimaal beleid
met betrekking tot het vrijwilligers
werk absoluut geen sprake kan zijn.
In een brief aan tie gemeenteraad van
Tholen heeft dcFNV bezwaar aange
tekend tegen een vrijwilligerspro-
jectdat daar op stapel staat. De ge
meente Tholen wilvijftien werkloze
jongeren in de gelegenheidstellen om
imet behoud van uitkering en een
onkostenvergoeding van honderd
gulden) ervaring op te doen in het
bedrijfsleven. De FNV staat daar af
wijzend tegenover, onder meer om-
dal het project zoukunncn leiden tot
het verdwijnen van bestaande ar
beidsplaatsen en concurrentiever
valsend is. Ook zou de rechtspositie
van de werkloze jongeren die indat
project gaan deelnemen te wensen
over laten.
S.
Leden van de Zeeuiosche Vereeniging voor Luchtvaart poseren trots voor het KLM-toestel 'Koetilang'
Luctando emersi et nunc super undes volo... oftwel: de Zeeuwen
overwonnen de bezwaren en vliegen. Deze spreuk typeert de talloze
moeilijkheden die enkele luchtvaartenthousiastelingen vanaf het begin
van de jaren twintig moesten overwinnen om zoiets te krijgen als 'een
Zeeuwse luchtvaart'. De vastberadenheid van deze pioniers is er de
oorzaak van dat Zeeland momenteel dc beschikking heeft over een eigen
vliegveld, waar de vliegclub Midden-Zeeland (die een kleine honderd
leden telt) de touwtjes in handen heeft. De club bestaat 50 jaar, reden
genoeg om zaterdag 10 september op het vliegveld een feestelijke reünie
te houden. Leden en natuurlijk oud-leden zijn van harte welkom op hel
feest, dat om half tien 's morgens begint.
De oud-burgemeester van Vlissin-
gen, C. A. van Woelderen. was één
van de pioniers. Samen met de
toenmalige hoofdredacteur van de
Middelburgsche Courant, dr. Sibolt
S. Smeding, belegde hy woensdag 9
augustus 1920 een vergadering in
Middelburg om te komen tot 'een
verepniging tot bevordering van het
vliegwezen in Zeeland'. Als accom
modatie dachten de initiatiefne
mers gebruik te kunnen maken van
een vliegveld in Vlissingen, dat de
marine daar twee jaar tevoren had
aangelegd (op de plaats waar nu de
Miro staat). De vergadering verliep
succesvol: er bleken in Zeeland
meer mensen te wonen die van
vliegen en vliegtuigen hielden Toen
voorzitter Van Woelderen de bijeen
komst sloot, was 'Het Walchersch
Propaganda Comité voor de Lucht
vaart' een feit.
kregen hierdoor wat meer bekend
heid 1934 was dan ook het jaar dat
de NV Koninklijke Maatschappij
De Schelde in Vlissingen een afde
ling. speciaal bedoeld voor vlieg
tuigbouw. inrichtte. Evenens in dit
jaar organiseerde de ZVL de eerste
jaarlijkse Nederlandse Schelde-
vlucht (de wisseltrofee hiervan, een
zilveren beeld van een meeuw, heeft
de tweede wereldoorlog overleeft en
is zaterdag te bewonderen m de
kantine van de vliegclub Midden-
Zeeland.
Tot aan het uitbreken van de twee
de wereldoorlog groeide de ontwik
keling van de Zeeuwse luchtvaart
langzaam maar zeker, met als enke
le wapenfeiten de zege van de WZC
tijdens de eerste Nederlandse
Hr,
et comité ging stappen onder
nemen om de luchtvaart in Zee
land te stimuleren en slaagde erin
om de KLM te interesseren voor
een Zeeuwse luchtlijn. De bedoe
ling hiervan was om een snelle
verbinding te creëren tussen plaat
sen in Zeeland en Holland. In 1932
werd deze lijndienst voor het eerst
gevlogen. Voor velen bleek het een
snelle manier van reizen, want
vanuit Vlissingen was je bijvoor
beeld in tien minuten in Haamste
de.
Daarover kende Zeeland overigens
ook al enkele 'luchtvaartmijlpalen'
Fokker constructeur ir. Platz nam
in 1921 al proeven met li et eerste
Nederlandse zeilvliegtuig (de tegen
woordige Hanggliden en Anthonie
Fokker zelf bouwde een jaar later in
Veere het eerste tweezitters zweef
vliegtuig ter wereld. Hij vloog daar
mee vanaf het marmevhegveld in
Vlissingen.
De luchtvaartliefhebbers gingen
echter verder, en in 1933 was het
zover dat de Zeeuwsche Vereeni-
ging voor Luchtvaart (ZVL) opge
richt werd. De gloednieuwe vereni
ging kreeg een jaar later een zuster
vereniging in de. door mr. M. A.
Terwoert opgerichte, Walchersche
Zweefvliegclub <WZL). Hel motor-
vliegen zowel aals het zweefvliegen
Zweefvliegwedstrijden op het vlieg
veld Twenthe en de bouw van de
legendarische toestellen 'Schelde-
musch' en Scheldemeeuw' door De
Schelde. De oorlog veranderde ech
ter alies. Reeds in 1940 vernielde
een bombardement het vliegveld in
Vlissingen en alle bezittingen van
de ZVL en de WZC. De verenigingen
bleven als herinnering bestaan. In
1946 moesten ze opnieuw beginnen,
en ze deden dat met een door De
Schelde gebouwd vliegtuig op de
vliegbasis Woensdrec'nt. De Zeeuw
se luchtvaart was Zeeland uit. Dit
liep aan tot 1964, toen beide clubs
weer hernieuwde pogingen deden
om een thuishaven in Zeeland te
krijgen Ook de WZC was toen in
middels gereactiveerd.
De hernieuwde initiatieven
mondden uit in de oprichting
van de Stichting Vliegveld Mid
den-Zeeland. die direct in een ja
renlange strijd verwikkeld raakte
om hetmogelijk te maken een
vliegveld te bouwen op de plaats
die daar volgens de stichting uiter
mate geschikt voor was: op het
grasland tussen Wolphaartsdijk e
Arnemuïden. Gemeentebestuursle
den moesten overtuigd wroden,
toestemming van de belangheb
bende instanties moest gekregen
worden en dit alles duurde zo lang,
dat pas in 1971 het doel bereikt
werd: vliegveld Midden-Zeeland
werd geopend. Onderwijl hadden
de ZVL en de WZC' zich samenge
voegd tot Vliegclub Midden-Zee
land. De club herstelde een oude
traditie en hield nog in datzelfde
jaar de zevende Scheldevlucht.
Een jaar na de opening bouwde de
vliegclub de eerste hangar op het
terrein. Dit gebouw was echter een
kort leven beschoren, want acht
jaar later brandde het hele zaakje,
inclusief de vliegtuigen, volledig uit.
De leden zaten echter niet bij de
pakken neer en er kwam een nieuwe
hangar, tegelijk met drie nieuwe
zweefvliegtuigen. We schrijven 1981
Tevens het jaar van het groote
vliegfeest met internationale deel
nemers. de Fly-In-81. Gezien de
veelbewogen historie van de Zeeuw
se luchtvaart en de band die door de
overwonnen moeilijkheden in de
club ontstond, vond het bestuur het
een prima idee om het halve-eeuw-
feest te vieren door middel van een
reünie, waar nieuwe en oude leden
naar hartelust kunnen debateren
over toen en nu
Er worden echter niet alleen
oude herinneringen opgehaald.
Na de dreccptie. om tien uur. begin
nen onder leiding van Marco Visser
de zweefintroductievluchten. Een
half uurtje later js er een doellan-
dingswedstrijd voor m torvliegers
en motorzweefvliegers. Dit onder
leiding van Jacques de Hond. De
ejgenlijke opening van de reünie is
's middags om één uur; een motor
vliegtuig zal dit met een sleeptekst
duidelijk maken. Na enkele toe
spraken en de huldiging van een
speciaal clublid, beginnen om vier
uur de vliegdemonstraties.
Deze show is opgesplitst in verschil
lende onderdelen, old-timers, stunt
vliegers, en demonstraties van land-
bouwsproeien en zweefvliegen. La
ter, om 18.00 uur. kunnen de aanwe
zigen zich te goed doen aan een
koud buffet, en weer wat later, om
20 00 uur. begint de feestavond
medt muzikale medewerking van
trio Hans Torbijn. In de loop van de
avond krijgen de winnaars van de
diverse wedstrijden hun prijzen.
Cees Maas
In 1971 kwam uiteindelijk het vliegveld Midden-Zeeland tot stand (foto Wim Riemensi.