Rioolzuivering bij Bath voldoet aan verwachting Conflict voorvechters van veilig Zaamslag Reünie vliegclub FNV veroordeelt verzet gemeenten tegen [regionale toetsing van vrijwilligerswerk HALVE EEUW ZEEUWSE LUCHTVAART OPENING INSTALLATIE VOLGENDE WEEK VERWARRING ONDER BEVOLKING' mm Ill VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983 PZC provincie 15 MIDDELBURG - De BKR-commissie Midden en Noord-Zeeland vindt de Haagse plannen om zeer drastisch te bezuinigen op de Beeldende Kunste naarsregeling 'volstrekt onaanvaardbaar'. De commissie schrijft dit in een brief aan de staatssecretaris van sociale zaken en de minister van WVC. De commissie wijst erop dat in het regeerakkoord voor 1986 een bedrag van 50 miljoen gulden was gereserveerd en dat voor dat jaar nu voorgesteld wordt om nog maai- dertig miljoen beschikbaar te stellen. Dat betekent dat 2400 kunstenaars niet meer in staat zijn hun beroep uit te oefenen, zo wordt geconcludeerd. Slechts duizend kunstenaars kunnen dat wel, zo schrijft de commissie verder. Maar dezen moeten dan eerst wèl aan kunnen tonen dat ze minimaal achtduizend gulden verdiend hebben door verkopen op de 'vrije markt'. Volgens de BKR-commissie bestaat zo'n markt er alleen maar in Amsterdam en in andere grote steden en wordt de kunstenaar in de regio daardoor extra benadeeld. De organisatie wijst er verder op dat veel mensen die eerst inkomsten uit de BKR ontvingen straks aangewezen zijn op de bijstandswet en dat die situatie gemeenten veel meer geld gaat kosten. De BKR-commissie kan er best inkomen dat bezuinigingen nodig zijn maar vindt dat de Beeldende Kunstenaarsregeling wel onevenredig zwaar wordt aangepakt. Verbolgen is de commissie ook over het feit dat vanuit de regering eerst de belofte kwam dat aan de BKR-regeling met zou worden getornd voordat een uitvoerig onderzoek naar het functioneren van de regeling klaar zou zijn In de praktijk werd echter vóór dat rapport gereed was in maart dit jaar al flink gekort, /ie percentages liepen uiteen van 8 tot 30 procent Tenslotte constateert de commissie dat het rapport nu wel gereed is en dat de bezuinigingsvoorstellen daar niet mee in overeenstemming zijn. „Een wetenschappelijk onderzoek dat maar liefst 1,16 miljoen gulden gekost heeft wordt nu op grond van strikt financiële motieven weggecijferd" aldus de commissie in de protestbrief. Ver 53-11 8 Zi BATH De rioolzuiveringsinstallatie bij Bath van het hoogheemraadschap West-Brabant in Breda voldoet aan zijn verwachtingen. Het gezuiverde water bevat bij de lozing op de Westerschelde vaak niet meer dan 3 tot 4 miligram zuurstof per liter, terwijl de aan het afvalwater gestelde eis een maximum van 20 miligram voorschrijft. Het dagelijks bestuur van het schap spreekt van een buitengewoon goede installatie. De in mei van dit jaar opgestarte zuivering wordt donderdag 15 september officieel geopend dbor minister N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat. De zuiveringsinstallatie kreeg in zijn culatieleiding, het afdekken van de opstarten mee te maken kreeg, was beginperiode wel te maken met enke- voorbezinktanks. Om de stank in de het instorten van het dak van éen van Ee» tweetal pompen zorgt ervoor dat le kinderziekten. Zo bleek na korte omgeving te meten, zijn zogenaamde de twee slibgistingstanks. De schade het gezuiverde water naar het lo- tank en een dezer dagen wordt de tank in gebruik genomen. Dc installatie heeft een capaciteit van 405.000 inwonersequivalenten. Iets minder dan de helft daarvan is bedoeld voor industrie. Het overige afvalwater is afkomstig van de aan gesloten kernen. Momenteel zijn ze ven van de vierentwintig aan te sluiten kernen nog niet aangesloten. tijd onder meer dat stankoverlast ontstond, doordat de gashouders in de slibgistingstanks niet volledig werkten. Daardoor werd van tijd tot tijd gas gespuid, hetgeen een niet zo J prettige geur verspreidde. Medewer kers van het hoogheemraadschap hebben de omwonenden van een en i ander op de hoogte gesteld. Verwacht wordt dat de stankproblemen binnen kort verholpen en beheersbaar zijn. Voor de aanpak van stankoverlast MeJ heeft het schap geld gereserveerd. Maatregelen, die kunnen worden ge nomen zijn: het dosseren van ijzerch loride, zodat de zwavelwaterstof (ver- vote oorzaker van een rotte-eierlucht) ver- fc dwijnt, het aanbrengen van een recir- snuffelploegen ingesteld. Een ander bedroeg circa één miljoen gulden. Het probleem, waar het schap bij het nieuwe dak zit inmiddels weer op de ingspunt bij Waarde in de Wester schelde wordt gepompt. 5.0 en II 78-i! Energiecentrum in Oostkapelle OOSTKAPELLE - Burgemeester ing P. A. D. H. Diepenhorst van Domburg, opent dinsdag 13 september in het ontmoetingscentrum De Halve Maan Oostkapelle het energiecentrum van de CEZ. De Coördinatiegroep Energiebespa ring Zeeland stelt dit centrum tot en met donderdag 15 september voor het publiek open. Belangstellenden kun nen daarin informatie krijgen over allerlei vormen van energiebesparing. Zo is in het energiecentrum docemen- tatie aanwezig over verwarming, heet water, regelapparatuur en zonne- en rsfciwindenergie. die De olliciële opening begint dinsdag middag om 15.00 uur. Aansluitend Ollt* maakt de voorzitter van de CEZ. de ;heer J. Tevel, de plannen voor het [nieuwe seizoen bekend. Het publiek kan op de volgende tijdstippen in het energiecentrum terecht: dinsdag, .219: woensdag en donderdag van 15.00 tot iewi 17. 30 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. De rioolzuiverïngsinstallatie bij Bath iluchtfoto Lex de Meester). ZAAMSLAG De werkgroep 'Veilig Zaamslag' vindt dat het actiecomité 'Snel Veilig Zaamslag' zich maar snel moet opheffen. De werkgroep voelt dan ook niets voor de suggestie van het comité om op korte termijn om de tafel te gaan zitten. Dat lost niets op, meent de werkgroep. „Ons inziens zou de nu reeds te signaleren verwar ring snel uit de wereld zijn, indien u uw acitiviteiten zou beëindigen. Hierbij verzoeken wij u dan ook tot opheffing van uw actiecomité over te gaan", schrijft de werkgroep in een brief aan het actiecomité. Het botert al enige tijd niet tussen de twee 'clubs', die allebei ijveren voor een spoedige oplossing van de ver keersproblemen in de dorpskern Een kleine week geleden kwam het tot een briefwisseling tussen de werkgroep en het comité Dat. leidde uiteindelijk tot een schriftelijke uitnodiging van de kant van het actiecomité om de kop pen bij elkaar te steken. Secretaris A A. Hekkert van het comité in een brief aan de werkgroep: „Momenteel heerst onder de bevolking van Zaamslag een te begrijpen verwarring met betrek king tot het functioneren van ons beider groeperingen. U zult met mij eens zijn dat het doel, waarvan mag worden aangenomen dat het voor zowel 'Veilig Zaamslag' als voor 'Snel Veilig Zaamslag' hetzelfde is, op deze wijze niet sneller zal worden verwe zenlijkt". Hekkert verwacht eerder vertraging. Volmondig Secretaresse T. Domisse van 'Veilig Zaamslag' geeft die verwarring vol mondig toe en adviseert het actieco mité daarom het bijltje erbij neer te gooien. „Verder willen wij van deze gelegenheid gebruik maken", schrijft zij het comité, „om onder uw aan dacht te brengen dat onze werkgroep de afgelopen weken nog verder is uitgebreid. Door de brede samenstel ling van onze werkgroep en de goede relaties met de Zaamslagse bevol king, hopen en verwachten wij in staat te zijn de verkeersveiligheids- belangen van ons dorp te behartigen op al die plaatsen en bij al die instanties waar dal nodig of gewenst is". Aan het slot van de brief wijst de secretaresse van de werkgroep er nog eens op dat goede ideeen altijd wel kom zijn. „In die zin zou u misschien een constructieve bijdrage aan onze doelstelling kunnen leveren, net als zovele inwoners van Zaamslag". Overigens maakt de NOS-rubriek 'Van Gewest tol Gewest' vandaag (vrijdag) opnamen in Zaamslag. JUSSINGEN - De FNV in Zeeland «eft de weigering van de zeven «euws-Vlaamse gemeenten om in ten regionale toetsingscommissie vo°r vrijwilligerswerk te stappen- Mnerp veroordeeld. Volgens dc aan- vwkelijke plannen zouden er in Zee- drie van die regionale commis- es komen: één voor Zeeuwsch- banderen, éen voor Walcheren en «n voor overig Zeeland. De colleges an b. en w.van dc Zeeuws-Vlaamse «meenten hebben echter latenweten aar niets voor te voelen. Zij geven ..'voorkeur aan de bestaande situa- e: allemaal afzonderlijke gemeente- Jjlw commissies. die toetsingscommissies wordt neoordeeldof werklozenprojecten con- <wenttevervalsend zijn en/ofeen be dreiging voor bestaande arbeidsplaat sen vormen In een brief aan de colle ges van b en w in Zeeuwsch-Vlaande- ren schrijft districtsbestuurder M L.Strous dat het de FNV een 'vol strekt raadsel' is hoede gemeenten ten zuiden van de Westerschelde tot eenvolledig andere opstelling zijn ge komen dan de overigegemeenten, in Zeeland. Temeer, daar de gemeente- besturenvan Aardenburg, Sluis en Oostburg in eerste instantie bereid waren om wèl mee te doen Ook Axel en Sas vanGent zouden met bij voor baat afwijzend tegenover deinstelling van een regionale commissie hebben gestaan Het is volstrekt uitgesloten, aldus Strous, dat de FNVop nog op enigerlei wijze zcu meewerken aan detoetsing van vrijwilligerswerk op plaatselijkni- veau. En. schrijft hij, „het zou ons met verbazenals andere sociale partners tot een zelfde opstellingzouden ko men". De FNV-bestuurder meent te weten, dat ook de betrokkenministeries moeite hebben met de afwijkende houding vande gemeentebesturen in Zeeuwsch-Vlaanderen. En datzou wel eens. schrijft Strous. financiële conse quenties kunnen hebben voor de be treffende gemeenten. Volgens de FNV dreigt er in Zeeuwsch-Vlaanderen eenklimaat te ontstaan, waarin van een verantwoord enoptimaal beleid met betrekking tot het vrijwilligers werk absoluut geen sprake kan zijn. In een brief aan tie gemeenteraad van Tholen heeft dcFNV bezwaar aange tekend tegen een vrijwilligerspro- jectdat daar op stapel staat. De ge meente Tholen wilvijftien werkloze jongeren in de gelegenheidstellen om imet behoud van uitkering en een onkostenvergoeding van honderd gulden) ervaring op te doen in het bedrijfsleven. De FNV staat daar af wijzend tegenover, onder meer om- dal het project zoukunncn leiden tot het verdwijnen van bestaande ar beidsplaatsen en concurrentiever valsend is. Ook zou de rechtspositie van de werkloze jongeren die indat project gaan deelnemen te wensen over laten. S. Leden van de Zeeuiosche Vereeniging voor Luchtvaart poseren trots voor het KLM-toestel 'Koetilang' Luctando emersi et nunc super undes volo... oftwel: de Zeeuwen overwonnen de bezwaren en vliegen. Deze spreuk typeert de talloze moeilijkheden die enkele luchtvaartenthousiastelingen vanaf het begin van de jaren twintig moesten overwinnen om zoiets te krijgen als 'een Zeeuwse luchtvaart'. De vastberadenheid van deze pioniers is er de oorzaak van dat Zeeland momenteel dc beschikking heeft over een eigen vliegveld, waar de vliegclub Midden-Zeeland (die een kleine honderd leden telt) de touwtjes in handen heeft. De club bestaat 50 jaar, reden genoeg om zaterdag 10 september op het vliegveld een feestelijke reünie te houden. Leden en natuurlijk oud-leden zijn van harte welkom op hel feest, dat om half tien 's morgens begint. De oud-burgemeester van Vlissin- gen, C. A. van Woelderen. was één van de pioniers. Samen met de toenmalige hoofdredacteur van de Middelburgsche Courant, dr. Sibolt S. Smeding, belegde hy woensdag 9 augustus 1920 een vergadering in Middelburg om te komen tot 'een verepniging tot bevordering van het vliegwezen in Zeeland'. Als accom modatie dachten de initiatiefne mers gebruik te kunnen maken van een vliegveld in Vlissingen, dat de marine daar twee jaar tevoren had aangelegd (op de plaats waar nu de Miro staat). De vergadering verliep succesvol: er bleken in Zeeland meer mensen te wonen die van vliegen en vliegtuigen hielden Toen voorzitter Van Woelderen de bijeen komst sloot, was 'Het Walchersch Propaganda Comité voor de Lucht vaart' een feit. kregen hierdoor wat meer bekend heid 1934 was dan ook het jaar dat de NV Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen een afde ling. speciaal bedoeld voor vlieg tuigbouw. inrichtte. Evenens in dit jaar organiseerde de ZVL de eerste jaarlijkse Nederlandse Schelde- vlucht (de wisseltrofee hiervan, een zilveren beeld van een meeuw, heeft de tweede wereldoorlog overleeft en is zaterdag te bewonderen m de kantine van de vliegclub Midden- Zeeland. Tot aan het uitbreken van de twee de wereldoorlog groeide de ontwik keling van de Zeeuwse luchtvaart langzaam maar zeker, met als enke le wapenfeiten de zege van de WZC tijdens de eerste Nederlandse Hr, et comité ging stappen onder nemen om de luchtvaart in Zee land te stimuleren en slaagde erin om de KLM te interesseren voor een Zeeuwse luchtlijn. De bedoe ling hiervan was om een snelle verbinding te creëren tussen plaat sen in Zeeland en Holland. In 1932 werd deze lijndienst voor het eerst gevlogen. Voor velen bleek het een snelle manier van reizen, want vanuit Vlissingen was je bijvoor beeld in tien minuten in Haamste de. Daarover kende Zeeland overigens ook al enkele 'luchtvaartmijlpalen' Fokker constructeur ir. Platz nam in 1921 al proeven met li et eerste Nederlandse zeilvliegtuig (de tegen woordige Hanggliden en Anthonie Fokker zelf bouwde een jaar later in Veere het eerste tweezitters zweef vliegtuig ter wereld. Hij vloog daar mee vanaf het marmevhegveld in Vlissingen. De luchtvaartliefhebbers gingen echter verder, en in 1933 was het zover dat de Zeeuwsche Vereeni- ging voor Luchtvaart (ZVL) opge richt werd. De gloednieuwe vereni ging kreeg een jaar later een zuster vereniging in de. door mr. M. A. Terwoert opgerichte, Walchersche Zweefvliegclub <WZL). Hel motor- vliegen zowel aals het zweefvliegen Zweefvliegwedstrijden op het vlieg veld Twenthe en de bouw van de legendarische toestellen 'Schelde- musch' en Scheldemeeuw' door De Schelde. De oorlog veranderde ech ter alies. Reeds in 1940 vernielde een bombardement het vliegveld in Vlissingen en alle bezittingen van de ZVL en de WZC. De verenigingen bleven als herinnering bestaan. In 1946 moesten ze opnieuw beginnen, en ze deden dat met een door De Schelde gebouwd vliegtuig op de vliegbasis Woensdrec'nt. De Zeeuw se luchtvaart was Zeeland uit. Dit liep aan tot 1964, toen beide clubs weer hernieuwde pogingen deden om een thuishaven in Zeeland te krijgen Ook de WZC was toen in middels gereactiveerd. De hernieuwde initiatieven mondden uit in de oprichting van de Stichting Vliegveld Mid den-Zeeland. die direct in een ja renlange strijd verwikkeld raakte om hetmogelijk te maken een vliegveld te bouwen op de plaats die daar volgens de stichting uiter mate geschikt voor was: op het grasland tussen Wolphaartsdijk e Arnemuïden. Gemeentebestuursle den moesten overtuigd wroden, toestemming van de belangheb bende instanties moest gekregen worden en dit alles duurde zo lang, dat pas in 1971 het doel bereikt werd: vliegveld Midden-Zeeland werd geopend. Onderwijl hadden de ZVL en de WZC' zich samenge voegd tot Vliegclub Midden-Zee land. De club herstelde een oude traditie en hield nog in datzelfde jaar de zevende Scheldevlucht. Een jaar na de opening bouwde de vliegclub de eerste hangar op het terrein. Dit gebouw was echter een kort leven beschoren, want acht jaar later brandde het hele zaakje, inclusief de vliegtuigen, volledig uit. De leden zaten echter niet bij de pakken neer en er kwam een nieuwe hangar, tegelijk met drie nieuwe zweefvliegtuigen. We schrijven 1981 Tevens het jaar van het groote vliegfeest met internationale deel nemers. de Fly-In-81. Gezien de veelbewogen historie van de Zeeuw se luchtvaart en de band die door de overwonnen moeilijkheden in de club ontstond, vond het bestuur het een prima idee om het halve-eeuw- feest te vieren door middel van een reünie, waar nieuwe en oude leden naar hartelust kunnen debateren over toen en nu Er worden echter niet alleen oude herinneringen opgehaald. Na de dreccptie. om tien uur. begin nen onder leiding van Marco Visser de zweefintroductievluchten. Een half uurtje later js er een doellan- dingswedstrijd voor m torvliegers en motorzweefvliegers. Dit onder leiding van Jacques de Hond. De ejgenlijke opening van de reünie is 's middags om één uur; een motor vliegtuig zal dit met een sleeptekst duidelijk maken. Na enkele toe spraken en de huldiging van een speciaal clublid, beginnen om vier uur de vliegdemonstraties. Deze show is opgesplitst in verschil lende onderdelen, old-timers, stunt vliegers, en demonstraties van land- bouwsproeien en zweefvliegen. La ter, om 18.00 uur. kunnen de aanwe zigen zich te goed doen aan een koud buffet, en weer wat later, om 20 00 uur. begint de feestavond medt muzikale medewerking van trio Hans Torbijn. In de loop van de avond krijgen de winnaars van de diverse wedstrijden hun prijzen. Cees Maas In 1971 kwam uiteindelijk het vliegveld Midden-Zeeland tot stand (foto Wim Riemensi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 23