ZEELAND" 'echnisch directeur e Schelde geschorst Vervanging van sluizencomplex bij Hansweert kan beginnen almanak Borsele kritisch over kolenstook [CHTERGRONDEN NOG NIET DUIDELIJK tNF houdt q najaar reeks venementen Statenlid Scheele (D'66) wil kansen VO W nog eens op een rijtje zetten Weer helemaal de oud(st)e ONDERDEEL VAN VERBREDING KANAAL PAGINA 13 DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1983 OVINCIALE ZEEU LISSINGEN Technisch directeur ir J. van Loosen van de Koninklijke Maatschappij De chelde in Vlissingen is gisteren door de raad van commissarissen van de KMS met nmiddellijke ingang geschorst. Over de achtergronden van die schorsing was donderdag een duidelijkheid te verkrijgen. [MS-groepsdirecteur ir B. C. G. Prop er verwees voor nadere inlichtingen aar de raad van commissarissen. De :euwse gedeputeerde van economi se zaken drs R. C. E. Barbë (één van leden van de raad van commissa- isseni onthield zich eveneens van ecer commentaar. Hij verwees op zijn leurt naar president-commissaris E. van Walsum. Die bleek gisteravond chter niet bereikbaar. Ie geschorste directeur zei gisteren een opheldering te kunnen verschaf- omtrent de motieven die hebben eleid tot zijn schorsing. Hij verklaar de exacte beweegredenen van de aad van commissarissen niet te ken en. Ir Van Loosen is ongeveer dertig ar werkzaam bij De Schelde. Hij maakte sinds het begin van de jaren zeventig deel uit van de KMS-directie. Het is nog niet duidelijk of de heer Van Loosen zich zonder meer zal neerleggen bij de maatregel van de raad van commissarissen. Het op non-actief zetten van de tech nisch directeur is één van de eerste beleidsbeslissingen van de nieuwe DisCUSSiC raad van commissarissen van de KMS. Eind juni al had minister Van Aardenne van economische zaken ge zegd, dat het doorlichten van de Schelde-directie tot één van de voor naamste taken van de raad van com missarissen zou moeten behoren. Diefstal uit auto BRUINISSE - Onbekenden hebben in de nacht van dinsdag op woensdag uit een geparkeerdstaande auto bij Aqua Delta in Bruinisse een cassette-recor der gestolen. Het portier van de auto, eigendom van een Duitser, is vermoe delijk met een valse sleutel openge daan. De positie van technisch directeur Van Loosen stond al geruime tijd ter discussie. In het overlevingsplan dat de KMS-directie in maart van dit jaar presenteerde, werd aangekon digd dat het aantal directeuren van zeven naar vijf moest worden terug gebracht. De functies van technisch directeur-KMS en die van Schelde- bouw-directeur (Middelburg! moes- ZEEUWSE Met zon Dat vonden wij nu een leerza- "ie advertentie een man was-ie, die voor enkele weken, in het ilasei- eeen, een kamer zocht. «8 nam geen risico's, maar vatte in de annonce zijn ver sagens kort en krachtig sa men. Dit vroeg hij: i ,Xamer met zon". Wk - dat achten wij nu de manier om van een geslaagde vakantie verzekerd te zijn. J vua?k nog huurt men maar het wilde weg kamers en Tjaaioivs, in de verwachting -net allemaal wel voor eï- "jar zal komen.. En dan na SSop verwonderd wezen als vakantie in het water is Bevallen. Terwijl het toch zo eenvoudig huren071 6671 lcameT met 2071 Meer niet. 1LHELMINADORP - De 'Zeeuwse ond' KNF heeft voor dit najaar ikele evenementen op het program- is staan. Het eerste is zaterdag 24 ptember, wanneer in het Wilhel- inahuis in Wilhelminadorp een in- ructiedag voor slagwerkers wordt houden, onder leiding van de heer Beekman. De aanvang is om 10.15 iterdag 8 oktober staat in het dorps lis in Renesse een 'play-in' voor •Fa-Bra op het programma, onder ding van de heer J. J. Koops. Ook er is de aanvang om 10.15 uur. ezelfde zaterdag begint een oplei- Ing voor het majorette-diploma A. 5eze opleiding omvat drie dagen en Involgende cursusdagen zijn 22 en 29 ''"'•Ober. De minimumleeftijd voor is 12 jaar. De opleiding, leiding van mevrouw Lia de wordt hoogst waarschijnlijk in gehouden. 9 november kan men instructie krij- i de heer Boogaard over het van instrumenten en het van kleine reparaties. De omst begint om 19.30 uur. Ten- taat zaterdag 12 november de provinciale ledenvergade- oorspronkelijk voor 5 novem- vastgesteld) op het program- het Wilhelminahuis in Wilhel- De vergadering vangt aan HEINKENSZAND Het college van burgemeester en wethouders van Borsele plaatst de nodige vraagtekens en kritische kanttekeningen bij het kolenproject van de NV PZEM te Borssele. De burgemeester van Borsele, drs G. C. G. van den Heuvel, zal vragen en opmerkingen vrijdag spuien in een hoorzitting die het provinciaal bestuur die dag belegt in het gemeentehuis te Heinkenszand. De hoorzitting houdt verband met de door de PZEM aangevraagde milieuvergunningen (luchtveront reiniging, geluidshinder, hinderwet en verontreiniging oppervlaktewa ter) voor de nieuwe kolencentrale. De bijeenkomst begint om 9.30 uur. Het voornaamste punt van kritiek van de gemeente Borsele is het feit dat het rookgas dat uit de schoor steen van de toekomstige centrale komt slechts 50 procent ontzwa veld hoeft te worden en niet voor 100 procent. Dat heeft het rijk voorgeschreven in een beschikking over de ontzwaveling van rookgas. Weliswaar gaat de PZEM in de nieuwe centrale tot een ontzwave ling van 70 procent, maar ook dat vinden b en w van Borsele niet genoeg. Dat de PZEM tot 70 pro cent gaat is overigens geen verdien ste van dat bedrijf, maar komt voort uit regels, dat bij een bepaald vermogen van een centrale een zeker minimum van ontzwaveling hoort. Dat laatste liet woensdag middag ambtenaar J. Huisman van de gemeente Borsele weten in een vergadering van de commissie ruimtelijke ordening en milieu van deze gemeente. De commissie ver gaderde over de kolencentrale om kennis te kunnen nemen van het plan van b en w om vrijdag het woord te voeren tijdens de hoorzit ting. De voorzitter van de vergadering, wethouder drs P. J. Vollaard (PvdA), gaf de leden de gelegenheid kennis te nemen van datgene wat de burgemeester naar voren zal brengen. Naast het punt van de rookgasontzwaveling heeft de ge meente ook vragen over de afzet van het gips dat als afvalprodukt vrijkomt. Volgens de gemeente ziet de PZEM de afeetmogelijkheden van het gips erg rooskleurig in. Verder zal burgemeester Van den Heuvel kritiek uiten op het feit dat er afvalstoffen in de Westerschelde zullen worden geloosd. Ook wil hij weten wat er gebeurt indien één van de ontzwavelingsinstallaties uitvalt. Mocht dan plotseling erg veel zwavel uitgestoten worden, dan zal de gemeente aandringen op stilleggen van de centrale, totdat het euvel verholpen is. Voorts wil het Borselse college van b en w nadere inlichtingen over het stof dat bij de verschillende handelin gen in en om de kolencentrale vrijkomt. Vliegas De leden van de Borselse commis sie hadden woensdag vooral de nodige vragen over de vliegas, de verbrandingsresten van de kolen uit de nieuwe centrale. Met name het PPR-raadslid J. de Koster toonde zich niet gerust op dc scha delijke effecten van de opslag van deze vliegas. Zo vond hij dat de opslagplaats te dicht bij de dorpen ligt. Liever had hij daarvoor een plaats gezien in het Sloegebied, bijvoorbeeld op het terrein waarop nu Hoechst een op tie heeft, vlakbij de centrales. Ver der vroeg hij zich af hoe het zit met de radio-activiteit van de vliegas. Dat valt volgens Huisman allemaal nogal mee. Ook de WD'er P. Dekker bleek zijn zorgen te hebben. Hij wilde weten wat er gebeurt met het water dat over de vliegasberg wordt gespren keld om te voorkomen dat de as wegwaait. Huisman liet weten dat dat water gedeeltelijk gezuiverd wordt en een deel in de Wester schelde loopt. Verder was Dekker er niet gerust op dat de vliegas maar tijdelijk zou worden opgeslagen. Hij vroeg zich af hoe lang dat 'tijdelijk' zal zijn. BORSSELE Volgens het D'66-statenlid P. Scheele is het zinvol nog eens te kijken naar een vaste oeververbin ding tussen Ellewouts- dijk en Terneuzen. Met name de financiële, technische en land schappelijke gevolgen van zo'n project moeten worden onderzocht. „Juist nu in de Ooster- scheldemonding veel ervaring is opgedaan met het bouwen op een beweeglijke onder grond en het feit dat de daar gehanteerde ma chines onverkoopbaar blijken, is het zinnig een en ander op een rij te zetten", aldus Schee le woensdag in een in leiding voor de afdeling Borsele van zijn partij. Naar de mening van het statenlid hoeft een ver binding Ellewoutsdijk- Temeuzen landschap pelijk niet onaanvaard baar te zijn. Hij stelde vast dat nader onder zoek naar een vasté oe ververbinding nuttig is, mede gelet op de plan nen die het rijk - in het bijzonder minister N. Smit van verkeer en wa terstaat - heeft met de veerdiensten. Scheele constateerde dat er bo ven die veerdiensten zware onweerswolken hangen Hij vond dat de WD-fractie in provin ciale staten zich wel wat meer kan inspannen om de liberale minister Smit veerdienst-vrien delijker te maken. Het statenlid herinnerde er aan dat zijn fractie dat destijds bij partijgenoot minister H. Zeevalking wél met succes deed. Scheele pleitte ervoor in de nieuwe kolencentrale van de NV Provinciale Zeeuwse Energie Maat schappij (PZEM) bij ten worden geschrapt. Scheldebouw- directeur J. C. M. van Rhee is inmid dels verdwenen. De nieuwe raad van commissarissen bracht gisteren een eerste werkbe zoek aan de Koninklijke Maatschap pij De Schelde. Er werden gesprekken gevoerd met de directie, de staf en de ondernemingsraad. De raad van com missarissen wordt gevormd door E. A. van Walsum, J. S. C. Schoufour, mr R. C. E. Barbé en vice-admiraal bd J. L. Langenberg. Flinke schade bij schoorsteenbrand in Lewedorp LEWEDORP Bij een kleine uit slaande brand is woensdagmiddag de schoorsteen van een woning aan de Dwarsweg bij Lewedorp volledig uit gebrand. Het vrijwillige brandweer korps uit 's-Heer Arendskerke had het vuur in circa een uur onder controle. De schade wordt geraamd op enkele duizenden guldens. De eigenaar van de woning is verzekerd tegen brand schade. De brand ontstond doordat een kabel van het centrale verwar mingssysteem vlam vatte. Fietser reed door na botsing met bejaarde man Goes GOES In de nieuwe fïetstunnel nabij de aansluiting Fokkerstraat/ Deltaweg in Goes is dinsdagmiddag de 77-jarige fietser D. S. uit Goes aangereden. De man fietste door de tunnel op het moment dat uit de tegenovergestelde richting een groep wielrijders aankwam. Eén van deze fietsers botste tegen S. op. Deze kwam daardoor ten val. Hij raakte bewusteloos en bleek later kneuzingen, hoofd- en armwonden te hebben opgelopen. De onbekende fietser reed door. Pas in de loop van woensdag was S. in staat aangifte van het voorval te doen bij de politie. Deze verzoekt eventuele ooggetuigen van het gebeuren zich te melden: politie bureau Goes, of telefonisch 01100- 13030. AARDENBURG De oudste ingezetene van Zeeuwsch- Vlaanderen. de 105-jarige mevrouw Maria de Muijnk- Verplanke is na een geslaagde oogoperatie weer helemaal de oude. Op 20 augustus werd ze in het St. Elisabethziekenhuis van Sluiskil opgenomen. Na de operatieve ingreep, die enkele uren in beslag nam, was de Aardenburgse weer zo snel hersteld dat ze nog geen twee weken later, op 2 september, weer naar huis mochtbejaardencentrum 'Coensdïke' in Aardenburg. Een kapje moet het herstel lende oog nog even behoeden tegen teveel inspanning, maar afgezien daarvan ziet de 105-jarige het weer helemaal zitten. Lichamelijk is ze kerngezond, en door de ingreep, uitgevoerd door dr C Binkhorst, kan ze nu weer veel beter haar omgeving zien. Haar dochter, mevrouw J. Lako, zoekt haar vrijioel dagelijks op om met haar een wandelingetje te maken. MIDDELBURG De vervanging van de oude sluizen bij Hansweert kan binnenkort daadwerkelijk beginnen. Woensdag werd door rijkswaterstaat Zeeland het eerste grote bestek voor dit omvangrijke project (onderdeel van de verbreding van het kanaal door Zuid-Beveland) aanbesteed. Er waren 21 inschrijvingen, met als laagste aannemers- en handelsbedrijf Van Oord-Werkendam bv te Werkendam voor 18.470.000 gulden, aannemings maatschappij Van Oord-Utrecht nv te Odijk leverde een alternatief bestek in voor 16.973.000 gulden (de hoogste inschrijver kwam boven 26 miljoen gulden uit). Volgens ir. B. de Hoop van rijkswaterstaat viel de aanbesteding ten opzichte van de raming beslist mee. Borssele een volledige rookgasontzwaveling toe te passen. Hij achtte daartoe volop mogelijk heden aanwezig. De ar gumenten van de PZEM om slechts tot een ont zwaveling van 50 pro cent te geraken, kregen in Scheeles ogen geen voldoende. Hij zette vraagtekens bij het doordrijven van de bouw van de kolencen trale door provinciale staten, met als motief: de werkgelegenheids- problematiek. Scheele zei dat onder meer D'66 hiertegen was. „Ik vraag me wel af wat de staten zouden doen met een voorstel om een oorlogje te beginnen, teneinde daarmee de werkgelegenheid bij dc fregattenbouw van de Koninklijke Maat schappij 'De Schelde' veilig te stellen". Over ongeveer één maand kan de gunning van het grondwerk-bestek worden verwacht, waarna het werk direct kan aanvangen. Op 7 oktober wordt al het tweede omvangrijke bestek aanbesteed: de aanleg van twee schutsluizen Ook daarmee kan dan nog dit jaar begonnen wor den Voorhands worden er alleen werkzaamheden ten zuiden van de Vlaketunnel uitgevoerd. De verbete ring van het kanaal ten noorden van de tunnel is uitgesteld tot na 1986. Het zal dan ook tot in de jaren negentig duren voordat het hele kanaal door Zuid-Beveland geschikt is voor vier-baks-duwvaart en een open verbinding met de Ooster- schelde heeft verkregen (door het vervallen van de sluizen bij Wemel- dinge en aanleg van een nieuwe noordelijke kanaalmonding). De werken ten zuiden van de Vlake tunnel, die op het punt staan te beginnen, beperken zich met name tot het vervangen van ue oude slui zen in Hansweert daterend uit 1863 en 1912 als waterkering langs de Westerschelde. „De betrouwbaar heid van deze sluizen als waterke ring mag niet groot geacht worden. Het is dan ook toe te juichen dat de vervangingswerken nu beginnen", aldus ir. De Hoop. Hij wijst erop dat de komende jaren op en om het kanaal de nodige activiteiten zullen plaatsgrijpen, die voor het weg- en scheepvaartverkeer niet ongemerkt voorbij gaan. Rijkswaterstaat streeft ernaar de hinder zoveel mo gelijk te beperken. Zo zal de wegver binding naar Hansweer-west (het oostelijke dorpsdeel is voor de ka naalverbetering afgbrokeni niet ver broken mogen worden. Ook zullen nutsvoorzieningen, waarvoor nieu we zinkerkruisingen gemaakt moe ten worden, ongestoord dienen door te gaan. Met name in het eerste grondwerk:bestek is er een nauwe samenhang met het vervangen van de nutsleidingen. Het totaal aan werken dat ten zuiden van de Vlaketunnel uitge voerd gaat worden, houdt het vol gende in: aanleg van een sluizencomplex van twee schutkolken. geschikt voor vierbaksduwvaart (netto afmetin gen 280 x 24 meter), drempeldiepte NAP -7.30 meter, waterkerende hoogte van het sluizencomplex NAP +7 meter: eerste sluis operationeel begin 1988; aanleg van een bijpassende bui tenvoorhaven, met een bodemdiep te op NAP-9 meter en dijken met een hoogte van NAP -<-7,5 meter, de aansluitende dijken langs de Wes terschelde krijgen een hoogte van NAP -8 meter en de volledige water kering over het nieuwe sluizencom plex voldoet aan de Deltanorm, aanleg van een bijpassende bin- nenvoorhaven, met een bodemdiep te op NAP -7.5 meter en dijken met een hoogte van NAP +5 meter (ge schikt voor het later toe te laten Oosterscheldegetij Over ongeveer een maand kan de gunning van hel grondwerkbestek voor de vervanging van de oude sluizen bij Hansweert worden verwacht, waarna het werk direct kan beginnen. De vervanging van de sluizen maakt deel uit van de verbreding van het Kanaal door Zuid-Beveland. aanleg van een vervangende los- wal in plaats van de huidige loswal- len Schore, Vlake en Hansweert; aanpassen van de kruisingen van' kabels en leidingen met het kanaal: het verrichten van bijkomende werken, zoals het verplaatsen van de verkeerspost, vervanging voor de behuizing van de werktuigkundige dienst en het Inrichten van het met specie vol te spuiten gebied van de oude sluizen. Het eerste grondwerkbestek iDegin oktober '83. klaar najaar '86) voor ziet aan de westkant van het kanaal in de volgende onderdelen: aanleg van een nieuwe dijk vanaf de loswal Schore tot aan de Vlaketunnel, waarbij tevens de coupure naar de loswal vervangen wordt door een dijksovergang (hetgeen de veilig heid vergroot), aanleg van een deel van de nieuwe loswal. waarna de reservedeuren voor de bestaande sluizen Hanswesert en Wemelainge van de huldge deurenbergplaats naar de nieuwe loswal verplaatst kunnen worden. Door de werken aan de westkant is er ruimte gemaakt om de nieuwe zinkerkruisingen van de leidingen (water. gas. industrie) aan te leggen. De hoofdzinker komt namelijk ter plaatse van de deuren bergplaats te liggen. Aan de oostkant van het kanaal wordt tegelijkertijd de nieuwe dijk tussen het nieuwe sluizencomplex en de Vlaketunnel aangelegd. Tus sen de nieuwe oostelijke en westelij ke kanaaldijken worden zinkersleu ven gebaggerd voor de leidingen. Nadat de aannemer van het leidin genbestek de twee zinkerbundels heeft aangebracht worden de twee zinkersleuven weer aangevuld. De dekking op de leidingen wordt mini maal drie meter, wat voldoende be scherming biedt tegen scheepsan- kers. Aan de zuidkant is inmiddels be gonnen met de aanleg van de ooste lijke dijk langs de buitenvoorha ven. met uitzondering van het ge deelte waar nu nog de leidingen van Dow Chemical, Walermaatschappij Zuid-West-Ncderland, Gasunie en Provinciale Zeeuwse Energie Maat schappij liggen. Pas nadat de nieu we zinkers en landleidingen opera tioneel zijn (zomer 1985), kan dit laatste deel van deze hoogwaterke ring worden aangelegd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 13