ZEELAND"
'echnisch directeur
e Schelde geschorst
Vervanging van sluizencomplex
bij Hansweert kan beginnen
almanak
Borsele kritisch
over kolenstook
[CHTERGRONDEN NOG NIET DUIDELIJK
tNF houdt
q najaar reeks
venementen
Statenlid Scheele (D'66)
wil kansen VO W nog
eens op een rijtje zetten
Weer helemaal de oud(st)e
ONDERDEEL VAN VERBREDING KANAAL
PAGINA 13
DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1983
OVINCIALE ZEEU
LISSINGEN Technisch directeur ir J. van Loosen van de Koninklijke Maatschappij De
chelde in Vlissingen is gisteren door de raad van commissarissen van de KMS met
nmiddellijke ingang geschorst. Over de achtergronden van die schorsing was donderdag
een duidelijkheid te verkrijgen.
[MS-groepsdirecteur ir B. C. G. Prop
er verwees voor nadere inlichtingen
aar de raad van commissarissen. De
:euwse gedeputeerde van economi
se zaken drs R. C. E. Barbë (één van
leden van de raad van commissa-
isseni onthield zich eveneens van
ecer commentaar. Hij verwees op zijn
leurt naar president-commissaris E.
van Walsum. Die bleek gisteravond
chter niet bereikbaar.
Ie geschorste directeur zei gisteren
een opheldering te kunnen verschaf-
omtrent de motieven die hebben
eleid tot zijn schorsing. Hij verklaar
de exacte beweegredenen van de
aad van commissarissen niet te ken
en. Ir Van Loosen is ongeveer dertig
ar werkzaam bij De Schelde. Hij
maakte sinds het begin van de jaren
zeventig deel uit van de KMS-directie.
Het is nog niet duidelijk of de heer
Van Loosen zich zonder meer zal
neerleggen bij de maatregel van de
raad van commissarissen.
Het op non-actief zetten van de tech
nisch directeur is één van de eerste
beleidsbeslissingen van de nieuwe DisCUSSiC
raad van commissarissen van de
KMS. Eind juni al had minister Van
Aardenne van economische zaken ge
zegd, dat het doorlichten van de
Schelde-directie tot één van de voor
naamste taken van de raad van com
missarissen zou moeten behoren.
Diefstal uit auto
BRUINISSE - Onbekenden hebben in
de nacht van dinsdag op woensdag uit
een geparkeerdstaande auto bij Aqua
Delta in Bruinisse een cassette-recor
der gestolen. Het portier van de auto,
eigendom van een Duitser, is vermoe
delijk met een valse sleutel openge
daan.
De positie van technisch directeur
Van Loosen stond al geruime tijd ter
discussie. In het overlevingsplan dat
de KMS-directie in maart van dit
jaar presenteerde, werd aangekon
digd dat het aantal directeuren van
zeven naar vijf moest worden terug
gebracht. De functies van technisch
directeur-KMS en die van Schelde-
bouw-directeur (Middelburg! moes-
ZEEUWSE
Met
zon
Dat vonden wij nu een leerza-
"ie advertentie
een man was-ie, die voor
enkele weken, in het ilasei-
eeen, een kamer zocht.
«8 nam geen risico's, maar
vatte in de annonce zijn ver
sagens kort en krachtig sa
men.
Dit vroeg hij:
i ,Xamer met zon".
Wk - dat achten wij nu de
manier om van een geslaagde
vakantie verzekerd te zijn.
J vua?k nog huurt men maar
het wilde weg kamers en
Tjaaioivs, in de verwachting
-net allemaal wel voor eï-
"jar zal komen.. En dan na
SSop verwonderd wezen als
vakantie in het water is
Bevallen.
Terwijl het toch zo eenvoudig
huren071 6671 lcameT met 2071
Meer niet.
1LHELMINADORP - De 'Zeeuwse
ond' KNF heeft voor dit najaar
ikele evenementen op het program-
is staan. Het eerste is zaterdag 24
ptember, wanneer in het Wilhel-
inahuis in Wilhelminadorp een in-
ructiedag voor slagwerkers wordt
houden, onder leiding van de heer
Beekman. De aanvang is om 10.15
iterdag 8 oktober staat in het dorps
lis in Renesse een 'play-in' voor
•Fa-Bra op het programma, onder
ding van de heer J. J. Koops. Ook
er is de aanvang om 10.15 uur.
ezelfde zaterdag begint een oplei-
Ing voor het majorette-diploma A.
5eze opleiding omvat drie dagen en
Involgende cursusdagen zijn 22 en 29
''"'•Ober. De minimumleeftijd voor
is 12 jaar. De opleiding,
leiding van mevrouw Lia de
wordt hoogst waarschijnlijk in
gehouden.
9 november kan men
instructie krij-
i de heer Boogaard over het
van instrumenten en het
van kleine reparaties. De
omst begint om 19.30 uur. Ten-
taat zaterdag 12 november de
provinciale ledenvergade-
oorspronkelijk voor 5 novem-
vastgesteld) op het program-
het Wilhelminahuis in Wilhel-
De vergadering vangt aan
HEINKENSZAND Het college van burgemeester en wethouders van
Borsele plaatst de nodige vraagtekens en kritische kanttekeningen bij
het kolenproject van de NV PZEM te Borssele. De burgemeester van
Borsele, drs G. C. G. van den Heuvel, zal vragen en opmerkingen vrijdag
spuien in een hoorzitting die het provinciaal bestuur die dag belegt in
het gemeentehuis te Heinkenszand.
De hoorzitting houdt verband met
de door de PZEM aangevraagde
milieuvergunningen (luchtveront
reiniging, geluidshinder, hinderwet
en verontreiniging oppervlaktewa
ter) voor de nieuwe kolencentrale.
De bijeenkomst begint om 9.30 uur.
Het voornaamste punt van kritiek
van de gemeente Borsele is het feit
dat het rookgas dat uit de schoor
steen van de toekomstige centrale
komt slechts 50 procent ontzwa
veld hoeft te worden en niet voor
100 procent. Dat heeft het rijk
voorgeschreven in een beschikking
over de ontzwaveling van rookgas.
Weliswaar gaat de PZEM in de
nieuwe centrale tot een ontzwave
ling van 70 procent, maar ook dat
vinden b en w van Borsele niet
genoeg. Dat de PZEM tot 70 pro
cent gaat is overigens geen verdien
ste van dat bedrijf, maar komt
voort uit regels, dat bij een bepaald
vermogen van een centrale een
zeker minimum van ontzwaveling
hoort. Dat laatste liet woensdag
middag ambtenaar J. Huisman van
de gemeente Borsele weten in een
vergadering van de commissie
ruimtelijke ordening en milieu van
deze gemeente. De commissie ver
gaderde over de kolencentrale om
kennis te kunnen nemen van het
plan van b en w om vrijdag het
woord te voeren tijdens de hoorzit
ting.
De voorzitter van de vergadering,
wethouder drs P. J. Vollaard
(PvdA), gaf de leden de gelegenheid
kennis te nemen van datgene wat
de burgemeester naar voren zal
brengen. Naast het punt van de
rookgasontzwaveling heeft de ge
meente ook vragen over de afzet
van het gips dat als afvalprodukt
vrijkomt. Volgens de gemeente ziet
de PZEM de afeetmogelijkheden
van het gips erg rooskleurig in.
Verder zal burgemeester Van den
Heuvel kritiek uiten op het feit dat
er afvalstoffen in de Westerschelde
zullen worden geloosd. Ook wil hij
weten wat er gebeurt indien één
van de ontzwavelingsinstallaties
uitvalt. Mocht dan plotseling erg
veel zwavel uitgestoten worden,
dan zal de gemeente aandringen op
stilleggen van de centrale, totdat
het euvel verholpen is. Voorts wil
het Borselse college van b en w
nadere inlichtingen over het stof
dat bij de verschillende handelin
gen in en om de kolencentrale
vrijkomt.
Vliegas
De leden van de Borselse commis
sie hadden woensdag vooral de
nodige vragen over de vliegas, de
verbrandingsresten van de kolen
uit de nieuwe centrale. Met name
het PPR-raadslid J. de Koster
toonde zich niet gerust op dc scha
delijke effecten van de opslag van
deze vliegas.
Zo vond hij dat de opslagplaats te
dicht bij de dorpen ligt. Liever had
hij daarvoor een plaats gezien in
het Sloegebied, bijvoorbeeld op het
terrein waarop nu Hoechst een op
tie heeft, vlakbij de centrales. Ver
der vroeg hij zich af hoe het zit met
de radio-activiteit van de vliegas.
Dat valt volgens Huisman allemaal
nogal mee.
Ook de WD'er P. Dekker bleek zijn
zorgen te hebben. Hij wilde weten
wat er gebeurt met het water dat
over de vliegasberg wordt gespren
keld om te voorkomen dat de as
wegwaait. Huisman liet weten dat
dat water gedeeltelijk gezuiverd
wordt en een deel in de Wester
schelde loopt.
Verder was Dekker er niet gerust
op dat de vliegas maar tijdelijk
zou worden opgeslagen. Hij vroeg
zich af hoe lang dat 'tijdelijk' zal
zijn.
BORSSELE Volgens
het D'66-statenlid P.
Scheele is het zinvol
nog eens te kijken naar
een vaste oeververbin
ding tussen Ellewouts-
dijk en Terneuzen. Met
name de financiële,
technische en land
schappelijke gevolgen
van zo'n project moeten
worden onderzocht.
„Juist nu in de Ooster-
scheldemonding veel
ervaring is opgedaan
met het bouwen op een
beweeglijke onder
grond en het feit dat de
daar gehanteerde ma
chines onverkoopbaar
blijken, is het zinnig
een en ander op een rij
te zetten", aldus Schee
le woensdag in een in
leiding voor de afdeling
Borsele van zijn partij.
Naar de mening van het
statenlid hoeft een ver
binding Ellewoutsdijk-
Temeuzen landschap
pelijk niet onaanvaard
baar te zijn. Hij stelde
vast dat nader onder
zoek naar een vasté oe
ververbinding nuttig is,
mede gelet op de plan
nen die het rijk - in het
bijzonder minister N.
Smit van verkeer en wa
terstaat - heeft met de
veerdiensten. Scheele
constateerde dat er bo
ven die veerdiensten
zware onweerswolken
hangen Hij vond dat de
WD-fractie in provin
ciale staten zich wel wat
meer kan inspannen om
de liberale minister
Smit veerdienst-vrien
delijker te maken. Het
statenlid herinnerde er
aan dat zijn fractie dat
destijds bij partijgenoot
minister H. Zeevalking
wél met succes deed.
Scheele pleitte ervoor in
de nieuwe kolencentrale
van de NV Provinciale
Zeeuwse Energie Maat
schappij (PZEM) bij
ten worden geschrapt. Scheldebouw-
directeur J. C. M. van Rhee is inmid
dels verdwenen.
De nieuwe raad van commissarissen
bracht gisteren een eerste werkbe
zoek aan de Koninklijke Maatschap
pij De Schelde. Er werden gesprekken
gevoerd met de directie, de staf en de
ondernemingsraad. De raad van com
missarissen wordt gevormd door E. A.
van Walsum, J. S. C. Schoufour, mr R.
C. E. Barbé en vice-admiraal bd J. L.
Langenberg.
Flinke schade bij
schoorsteenbrand
in Lewedorp
LEWEDORP Bij een kleine uit
slaande brand is woensdagmiddag de
schoorsteen van een woning aan de
Dwarsweg bij Lewedorp volledig uit
gebrand. Het vrijwillige brandweer
korps uit 's-Heer Arendskerke had het
vuur in circa een uur onder controle.
De schade wordt geraamd op enkele
duizenden guldens. De eigenaar van
de woning is verzekerd tegen brand
schade. De brand ontstond doordat
een kabel van het centrale verwar
mingssysteem vlam vatte.
Fietser reed door
na botsing met
bejaarde man Goes
GOES In de nieuwe fïetstunnel
nabij de aansluiting Fokkerstraat/
Deltaweg in Goes is dinsdagmiddag
de 77-jarige fietser D. S. uit Goes
aangereden. De man fietste door de
tunnel op het moment dat uit de
tegenovergestelde richting een groep
wielrijders aankwam. Eén van deze
fietsers botste tegen S. op.
Deze kwam daardoor ten val. Hij
raakte bewusteloos en bleek later
kneuzingen, hoofd- en armwonden te
hebben opgelopen. De onbekende
fietser reed door. Pas in de loop van
woensdag was S. in staat aangifte van
het voorval te doen bij de politie. Deze
verzoekt eventuele ooggetuigen van
het gebeuren zich te melden: politie
bureau Goes, of telefonisch 01100-
13030.
AARDENBURG De oudste ingezetene van Zeeuwsch-
Vlaanderen. de 105-jarige mevrouw Maria de Muijnk-
Verplanke is na een geslaagde oogoperatie weer
helemaal de oude.
Op 20 augustus werd ze in het St. Elisabethziekenhuis
van Sluiskil opgenomen. Na de operatieve ingreep, die
enkele uren in beslag nam, was de Aardenburgse weer
zo snel hersteld dat ze nog geen twee weken later, op 2
september, weer naar huis mochtbejaardencentrum
'Coensdïke' in Aardenburg. Een kapje moet het herstel
lende oog nog even behoeden tegen teveel inspanning,
maar afgezien daarvan ziet de 105-jarige het weer
helemaal zitten. Lichamelijk is ze kerngezond, en door
de ingreep, uitgevoerd door dr C Binkhorst, kan ze nu
weer veel beter haar omgeving zien. Haar dochter,
mevrouw J. Lako, zoekt haar vrijioel dagelijks op om
met haar een wandelingetje te maken.
MIDDELBURG De vervanging van de oude sluizen bij Hansweert kan binnenkort daadwerkelijk beginnen.
Woensdag werd door rijkswaterstaat Zeeland het eerste grote bestek voor dit omvangrijke project (onderdeel
van de verbreding van het kanaal door Zuid-Beveland) aanbesteed. Er waren 21 inschrijvingen, met als laagste
aannemers- en handelsbedrijf Van Oord-Werkendam bv te Werkendam voor 18.470.000 gulden, aannemings
maatschappij Van Oord-Utrecht nv te Odijk leverde een alternatief bestek in voor 16.973.000 gulden (de hoogste
inschrijver kwam boven 26 miljoen gulden uit). Volgens ir. B. de Hoop van rijkswaterstaat viel de aanbesteding
ten opzichte van de raming beslist mee.
Borssele een volledige
rookgasontzwaveling
toe te passen. Hij achtte
daartoe volop mogelijk
heden aanwezig. De ar
gumenten van de PZEM
om slechts tot een ont
zwaveling van 50 pro
cent te geraken, kregen
in Scheeles ogen geen
voldoende. Hij zette
vraagtekens bij het
doordrijven van de
bouw van de kolencen
trale door provinciale
staten, met als motief:
de werkgelegenheids-
problematiek. Scheele
zei dat onder meer D'66
hiertegen was.
„Ik vraag me wel af wat
de staten zouden doen
met een voorstel om een
oorlogje te beginnen,
teneinde daarmee de
werkgelegenheid bij dc
fregattenbouw van de
Koninklijke Maat
schappij 'De Schelde'
veilig te stellen".
Over ongeveer één maand kan de
gunning van het grondwerk-bestek
worden verwacht, waarna het werk
direct kan aanvangen. Op 7 oktober
wordt al het tweede omvangrijke
bestek aanbesteed: de aanleg van
twee schutsluizen Ook daarmee
kan dan nog dit jaar begonnen wor
den Voorhands worden er alleen
werkzaamheden ten zuiden van de
Vlaketunnel uitgevoerd. De verbete
ring van het kanaal ten noorden van
de tunnel is uitgesteld tot na 1986.
Het zal dan ook tot in de jaren
negentig duren voordat het hele
kanaal door Zuid-Beveland geschikt
is voor vier-baks-duwvaart en een
open verbinding met de Ooster-
schelde heeft verkregen (door het
vervallen van de sluizen bij Wemel-
dinge en aanleg van een nieuwe
noordelijke kanaalmonding).
De werken ten zuiden van de Vlake
tunnel, die op het punt staan te
beginnen, beperken zich met name
tot het vervangen van ue oude slui
zen in Hansweert daterend uit
1863 en 1912 als waterkering langs
de Westerschelde. „De betrouwbaar
heid van deze sluizen als waterke
ring mag niet groot geacht worden.
Het is dan ook toe te juichen dat de
vervangingswerken nu beginnen",
aldus ir. De Hoop. Hij wijst erop dat
de komende jaren op en om het
kanaal de nodige activiteiten zullen
plaatsgrijpen, die voor het weg- en
scheepvaartverkeer niet ongemerkt
voorbij gaan. Rijkswaterstaat
streeft ernaar de hinder zoveel mo
gelijk te beperken. Zo zal de wegver
binding naar Hansweer-west (het
oostelijke dorpsdeel is voor de ka
naalverbetering afgbrokeni niet ver
broken mogen worden. Ook zullen
nutsvoorzieningen, waarvoor nieu
we zinkerkruisingen gemaakt moe
ten worden, ongestoord dienen door
te gaan. Met name in het eerste
grondwerk:bestek is er een nauwe
samenhang met het vervangen van
de nutsleidingen.
Het totaal aan werken dat ten
zuiden van de Vlaketunnel uitge
voerd gaat worden, houdt het vol
gende in:
aanleg van een sluizencomplex
van twee schutkolken. geschikt voor
vierbaksduwvaart (netto afmetin
gen 280 x 24 meter), drempeldiepte
NAP -7.30 meter, waterkerende
hoogte van het sluizencomplex NAP
+7 meter: eerste sluis operationeel
begin 1988;
aanleg van een bijpassende bui
tenvoorhaven, met een bodemdiep
te op NAP-9 meter en dijken met een
hoogte van NAP -<-7,5 meter, de
aansluitende dijken langs de Wes
terschelde krijgen een hoogte van
NAP -8 meter en de volledige water
kering over het nieuwe sluizencom
plex voldoet aan de Deltanorm,
aanleg van een bijpassende bin-
nenvoorhaven, met een bodemdiep
te op NAP -7.5 meter en dijken met
een hoogte van NAP +5 meter (ge
schikt voor het later toe te laten
Oosterscheldegetij
Over ongeveer een maand kan de gunning van hel grondwerkbestek voor de vervanging van de oude sluizen bij
Hansweert worden verwacht, waarna het werk direct kan beginnen. De vervanging van de sluizen maakt deel uit
van de verbreding van het Kanaal door Zuid-Beveland.
aanleg van een vervangende los-
wal in plaats van de huidige loswal-
len Schore, Vlake en Hansweert;
aanpassen van de kruisingen van'
kabels en leidingen met het kanaal:
het verrichten van bijkomende
werken, zoals het verplaatsen van de
verkeerspost, vervanging voor de
behuizing van de werktuigkundige
dienst en het Inrichten van het met
specie vol te spuiten gebied van de
oude sluizen.
Het eerste grondwerkbestek iDegin
oktober '83. klaar najaar '86) voor
ziet aan de westkant van het kanaal
in de volgende onderdelen: aanleg
van een nieuwe dijk vanaf de loswal
Schore tot aan de Vlaketunnel,
waarbij tevens de coupure naar de
loswal vervangen wordt door een
dijksovergang (hetgeen de veilig
heid vergroot), aanleg van een deel
van de nieuwe loswal. waarna de
reservedeuren voor de bestaande
sluizen Hanswesert en Wemelainge
van de huldge deurenbergplaats
naar de nieuwe loswal verplaatst
kunnen worden. Door de werken aan
de westkant is er ruimte gemaakt
om de nieuwe zinkerkruisingen van
de leidingen (water. gas. industrie)
aan te leggen. De hoofdzinker komt
namelijk ter plaatse van de deuren
bergplaats te liggen.
Aan de oostkant van het kanaal
wordt tegelijkertijd de nieuwe dijk
tussen het nieuwe sluizencomplex
en de Vlaketunnel aangelegd. Tus
sen de nieuwe oostelijke en westelij
ke kanaaldijken worden zinkersleu
ven gebaggerd voor de leidingen.
Nadat de aannemer van het leidin
genbestek de twee zinkerbundels
heeft aangebracht worden de twee
zinkersleuven weer aangevuld. De
dekking op de leidingen wordt mini
maal drie meter, wat voldoende be
scherming biedt tegen scheepsan-
kers.
Aan de zuidkant is inmiddels be
gonnen met de aanleg van de ooste
lijke dijk langs de buitenvoorha
ven. met uitzondering van het ge
deelte waar nu nog de leidingen van
Dow Chemical, Walermaatschappij
Zuid-West-Ncderland, Gasunie en
Provinciale Zeeuwse Energie Maat
schappij liggen. Pas nadat de nieu
we zinkers en landleidingen opera
tioneel zijn (zomer 1985), kan dit
laatste deel van deze hoogwaterke
ring worden aangelegd.