Motown 25 jaar UITN ZEEWND Stevie Ray Vaughan in 'Paradiso' SYMBOOL VAN ZWART AMERIKA Ballet Een aap om mee te praten Concert Indentificazione di una donna ^BONDERDAG 8 SEPTEMBER 1983 PZC/ kunst/cultuur 11 )e Amerikaanse platenmaatschappij Motown bestaat 25 jaar. Begonnen als een klein label Stevie Wonder. dat met achthonderd dollar geleend geld in de jaren vijftig door Berry Gordy in Detroit erd gesticht is Motown in de loop der jaren uitgegroeid tot een toonaangevende latenmaatschappij die kan worden beschouwd als een gestileerd klankbord van de Iro-Amerikaanse cultuur. n de jaren zestig veroorzaakte Mo- Een sleutelfunctie in deze ontwikke- wn (wat simpelweg betekent: Motor ling is toe te schrijven aan Smokey Robinson, hetgeen ook het gevolg is van de hechte vriendschap met Berry Gordy. Het was immers Smokey die Gordy ertoe overhaalde om zijn pro- dukten in eigen beheer te persen en te distribueren. Smokey schreef en nam zelf Motown's eerste millionseller, 'Shop around' op. Miljoenenverkopen werden in de vroe- bwn. een referentie aan de auto- nlustrie in Detroit) een muzikale golf Amerika van kust naar kust joelde met artiesten als Smokey Obinson and the Miracles, Diana oss and The Supremes, Four Tops, tevie Wonder. Jr. Walker, Gladys [night and the Pips en anderen. Zij laakten de 'Motown Sound' ook in iropa beroemd. >e geschiedenis van het Motown la- i 1 is m feite de geschiedenis van de die het label groot maakte. Berry iy. Ooit begon hij een carrière als ser en probeerde hij het met een gere Motown-jaren makkelijk gehaald atenzaak, die al snel over de kop Een belangrijk aspect waarmee Mo town in de mid-zestigcr jaren reke ning had te houden was de verande ring in de roek-muziek, beïnvloed via hits door artiesten als Smokey üg" Gordy moest daarna een baan Robinson The Miracles, Marvin innemen aan de lopende banden Gaye, Martha Reeves The Vandel- - las, Diana Ross The Supremes, The Temptations, Junior Walker. The atig inkomen verzekerd te zijn. In Four Tops, The Marvelettes en Stevie mid-vijftiger jaren begon hij met Wonder. De niet aflatende stroom van schrijven van songs. Gordy hits gaf Motown al gauw het kenmerk lireef met zijn zuster Gwen een van de maatschappij met de gouden antal hits voor Jackie Wilson CLone- en platina successen. Reeds geduren- Teardrops', onlangs opgenomen de de mid-zestiger jaren, toen het lor José Feliciano). Tegen het eind label dus nog maar pas bestond, kreeg in de jaren vijftig had Gordy zijn Motown de reputatie van leverancier lam gevestigd als een van de meest bij uitstek van de 'Detroit Sound', die iccesvolle songschrijvers. Ook voor later door de maatschappij zelf omge- larv Johnson, later een Motown ar- doopt werd in 'The Sound Of Young it, Etta James en de jonge Eddie America'. Iland, schreef Gordy hits. Met de racles, onder leiding van Bill 'Smo- DCütlëS ey' Robinson begon Gordy zelf pla te produceren. De 'masters' wer- verkocht aan labels als End en faess, want Gordy kon en wilde nog :neigen platenmaatschappij begin- mng is fegen het eind van de jaren Pr deed hij die stap om zijn room te verwezenlijken. Om die room te realiseren moest Gordy een drag van achthonderd dollar bij ge» jn familie lenen. Ondanks zijn suc- c- ssen als songschrijver zat hij in die d totaal zonder geld, vertelde hij ter. Hij had meerdere vriendinnen, hem allemaal de totale liefde rklaarden, maar in feite had Gordy idere prioriteiten. rndaar de tekst van de song 'Mo- y'. een song van Gordy uit die jaren: -jsfourlove gives me such a thrill, but ur love don't pay my bill". Gordy gon zijn label met een single van de racles 'Way over there' en dat hete nde de start van een van de meest ecesvolle platenmaatschappijen, p enorm belang voor dat succes 6 Gordy's grote gave talentvolle >nsen uit de zwarte gemeenschap te ^tdekken en te contracteren. Boven in wist hij die melodieen, teksten en 'kale effecten te onderscheiden aansloegen bij het zwarte èn het. Publiek. voer vljwel alle artiesten, compo- i '.rpten, muzikanten en producers ach- si°Motown's succes werd ook Berry «dy geboren in het merendeels >r negers bewoonde hart van De- lit City. Vanuit dat milieu, met les, gospel en jazz-invloeden ont- id het geluid, dat onder de naam Motown Sound' in weinige jaren :R,ereld zou veroveren. De eerste niiel? van het jonge label maakten 1 tody's droom tot werkelijkheid. 'Mo- Way over there', 'Shop around", (ease Mr Postman', 'Stubborn Kin- Fellow', 'You've really got a hold me 'Pride and joy', 'Finger tips', pie and get these memories' en is like a) heat wave' zijn de ie Motown hits die The Motown d over de hele wereld bekend sakten. door met name The Beatles, Jimi Hendrix en Sly Stone. De popmuziek werd experimenteel (West-Coastr. ook binnen Motown ontwikkelde Norman Whitfield een stijl die aansloot bij het actuele mu ziekbeeld van die tijd Via produkties met The Temptations ('Papa was a Rolling Stone' en 'Masterpiece') en Undisputed Truth ('Law of the land') en Rare Earth ('I'm losing you") gaf Whitfield een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van de progressieve zwarte muziek waarbij echter altijd de oorspronkelijke Motown-Sound terug te vinden was, Jaren zeventig De jaren zeventig begonnen storm achtig. want met de Jackson Five had Motown wederom een supergroep binnen het artiestenbestand. Mi chael. Marlon, Jermaine. Toriano en Jackie Jackson schreven geschiede nis en bezitten tot op heden het record van vier nummer één hits achtereen; deze prestatie is alleen geëvenaard door The BeeGees. 'I want you back', 'ABC', I'll be there' en 'The love you save' bezorgden The Jackson Five een bliksemcarrière waarbij Michael en Jermaine ook als solo-artiesten succesvol waren. De groep bleef tot 1976 bij Motown om vervolgens de switch te maken naar het Epic-label met uitzondering van Jermaine, hij bleef en ontwikkelde zijn talenten als songwriter, producer, vocalist en bassist. Ook bij Stevie Wonder was reeds op de lp Where I'm coming from' een lichte verandering van stijl hoorbaar, echter in 1972 verrastte hij een ieder met de lp 'Music of my mind' Via een totaal nieuwe sound (veel synthesi zers) doorbrak hij de tradtitie van de korte rhythm and blues Songs. De lp werd in zijn geheel door Stevie gepro duceerd en gearrangeerd. Formule In 1974 kwam de eerste lp uit van The Commodores 'Machine Gun'. The Commodores waren echter al sinds 1972 onder contract en zochten gedu rende twee jaar naar de juiste formu le. pas toen producer James Carmi- chael zich met de groep ging be moeien kwam er schot in de zaak Met gedegen funkmuziek bouwden The Commodores in de beginjaren gestadig een naam op, 'Machine Gun', 'The bump' en 'Slippery when wet' waren hits uit de beginperiode. In 1975 kwam men echter met een ballad 'Sweet love' van de lp 'Movin on' en vanaf dat moment scoorden Commo dores hun grootste hits met ballads- 1976 Just to be close to you'. 1977 Easy', 1978 'Three times a lady' waar mee de grote internationale door braak werd gemaakt. Met de release van Stevie Wonder's 'Songs in the key of life' in het najaar van 1976 brak voor Motown een ui terst succesvolle periode aan Het succes van dit dubbelalbum plus de singlehits hiervan getrokken 'I wish'. 'Sir Duke'. Another star' en 'As' en nummer één hits met Thelma Hous ton's 'Don't leave me this way' en Marvin Gaye's 'Got to give it up' alsmede de doorbraak van nieuwe artiesten, Rick James 'You and I' High Energy You can't turn me off en de groep Switch ('There'll never be') leverden Motown een top-omzet in 1977 en 1978 op. Stevie's 'Songs in the key of life' bleef tot het najaar van 1977 hoog genoteerd. De jaren 1978 en 1979 werden gekenmerkt door het gigantische succes van The Commo dores. Het dubbelalbum 'Live', de lp's 'Natural high' en 'Midnight magic' waren de belangrijkste omzetmakers voor Motown in deze periode terwijl Stevie Wonder zijn lang verwachte meesterwerk 'Stevie Wonder's Jour ney Through The Secret Life Of Plants' in oktober 1979 uiteindelijk tot z'n volle tevredenheid uitbracht. Het album overtrof met het succes van 'Songs' maar is door de zeer kritische inhoud, de tedere melodieén en de vele naar klassiek neigende instrumentals een document op zich. Hard werken Mary Jane Girls. Brak na een paar jaren hard werken DeBarge door met het onder eindve rantwoordelijkheid van Gordy gepro duceerde 'All this love'. ook The Marv Jane Girls geproduceerd door Rick James hebben inmiddels successen geboekt. Een bijzondere artiest waai we in de komende maanden een lp van kunnen verwachten is Michael Lovesmith Als producerBongwriter reeds lang verbonden aan Motown maar binnenkort ook als belangrijk platenartiest. Als exponent van de populaire mu ziek blijft Motown onder de supervi sie van Berrv Gordy een creatief instituut met een artiestenstal vol persoonlijkheden. De eerste 25 jaren kenden vele experimenten en de er varingen hiermede opgedaan zijn van fundamentele waarde voor Mo town's verdere ontwikkeling in de komende decennia. Berry Gordy creeerde een symbool voor zwart Amerika maar leverde vooral een belangrijke bijdrage in de ontwikke ling van de populaire muziek. Zaterdag 10 september In het Vlissings ontspanningscen trum De Piek treedt de Britse groep Fragment op. Fragment ontstond in 1977 in de omgeving van Southend en Londen. De muziek die de groep toen maakte werd gekenmerkt door invloeden van groepen uit de late jaren zeven tig maar had toch een eigen geluid. Later zijn meer invloeden uit de ska en de Afro-sound in de muziek van Fragment verwerkt De groep heeft een opvallende podiumpresentatie en bestaat uit vier man. Bezetting: Dave Marriner: zang en percussie; Jono Fosh gitaar en zang; Tim Alexander bas. toetsen en zang; Nick Ball: drums. In 1981 verscheen van de groep de eerste single Gro wing Outcome Dancing op High School Records Op het Rotterpop- festival in Rotterdam sleepte Frag ment de eerste prijs in de wacht. Het optreden in De Piek begint om 20.30 uur. Fragment Het beroemde ballet-echtpaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar geeft vrijdagavond in de Prins van Oranje te Goes een voorstelling van hoogtepunten uit het Romantische Klassieke Ballet Repertoire. De balletdelen worden afgewisseld met pianomuziek door concertpianiste Regina Albrink. De acteur Ge rard Heystee spreekt de verbindende teksten. (20.15 Alexandra Radius en Han Ebbelaar leerden elkaar kennen bij het Nederlands Dans Theater. Daar vierden zij in 1979 het feit dat zij twintig jaar samen dansten. Speciaal voor dit jubileum schreef Rudi van Dantzig zijn pas-des-deux 'Voorbijgaan'. Het paar verwierf internationale bekendheid tijdens optredens met het American Ballet Theatre Vanaf 1970 is het danspaar verbonden aan het Nationale Ballet, waar zij sindsdien de hoofdrollen in alle avondvullende klassieke ballet ten dansten die dit gezelschap op haar repertoire heeft Aan Han Ebbelaar werd vorig jaar nog een speciale televisieuitzending gewijd en dit jaar kreeg Alexandra Radius de Gouden Nederlandse Theater Dansprijs. Regina Albrink ontving het eerste deel van haar piano-opleiding van Daniële Dechenne aan het Am sterdams Muzieklyceum. Nadat zij in 1976 haar einddi ploma solospel had behaald werd zij toegelaten tot de beroemde Franz Liszt Academie in Budapest, waar zij studeerde onder leiding van Pél Kadosa en Ferenc Rados. Verder volgde zij een meestercursus bij Ludwig Hoffmann in Weimar. Sindsdien treedt zij in Nederland op ais soliste. In 1981 debuteerde zij met het beroepsor kest in Twente. Gerard Heystee maakte vooral naam bij radio en televisie en als verteller bij concertprogramma's. Het programma voor vrijdagavond vermeldt de pas- des-deux uit Les Sylphides i choreografie M. Fokine met muziek van F. Chopin): Het Zwanenmeer (choreo grafie M. Petipa met muziek van P Tchaikovsky). Sleeping Beauty (choreografie P Wright met muziek van P. Tchaikovsky); Giselle (choreografie J. Corelli/J. Perrot met muziek van A Adam). Regina Albrink zal de volgende werken ten gehore brengen: F Chopin Etude op. '25; F Schubert Duitse dansen D783 op 33, F Chopin: dne mazurka's De Stichting Amstel Toneel speelt zaterdagmiddag in Den Dullaert te Hulst de musical voor kinderen 'Een aap om mee te spelen' van Jan Staal met muziek van Joop Stokkermans. (14.00 uur) Het verhaal gaat over de relatie mens-dier. Kim vindt dat zij het thuis met zo leuk heeft en neemt daarom een huisdier. Daarmee beginnen echter de problemen pas goed en Kim belandt in een circus waar alles nog erger is daar worden de dieren afgericht om voor geld de mensen te laten lachen. Aan het programma wordt meegewerkt door Riny Blaaser. Marijke Jaburg. Yvette Weismann, Enny Verhaak, Ed Bauer, Ad van Gessel, Erik Koningsber ger en Jan Wegter. De regie is van André van den Heuvel. Heinz Fnesen. dirigent van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Heinz Friesen geeft dinsdagavond in de Concert zaal in Middelburg een concert met medewerking van de solisten Henk de Graaf (klarinet) en Ryan de Waal (piano). (20.00 uur) Ryan de Waal studeerde onder anderen bij Henk Gort, Mees van Huis en Edith Lateiner-Grosz. In 1982 behaalde hij aan het Sweelinck Conservatorium het solo-diploma cum laude. Verder volgde hij meestercur- sussen bij Malcolm Frager. Guido Agosti. Ludwik Stefanski en Vitaly Margulis. Ryan de Waal werd verscheidene malen onderscheiden voor zijn spel. Als eerste Nederlandse pianist wist hij dit jaar door te dringen tot de finale van het belangrijke Koningin Elisabeth Concours te Brussel waar hij eervol eindigde als zevende. Henk de Graaf ontving zijn opleiding van Jos d'Hondt aan het Utrechts Conservatorium. Hij behaalde in 1970 alle diploma's met onderscheiding en in 1973 verwierf hij de Prijs van Uitnemendheid. Sinds 1970 is hij aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest verbonden, sinds 1975 als eerste klarinettist. De Graaf is daarnaast leraar aan het Rotterdams Conservatorium en de Muziekpedagogische Academie te Hilversum. Op het programma staan de volgende werken: Sjosta- kowitsjFeestelijke ouverture; Tchaikovsky: Eerste pianoconcert; Weber Eerste klarinetconcert; Rossini/ Respighi: Suite uit La Boutique fantasque. De film 'Identificazione di una donna' van Michelan gelo Antonioni wordt woensdagavond in het Alham- bratheater van Vlissingen vertoond. In de hoofdrollen zien we Christine Boisson en Tomas Milian. (20.00 Deze laatste film van Antonioni kreeg op het festival van Cannes 1982 de ereprijs. Antonioni laat in deze film opnieuw de menselijke gedragingen tot in details zien. De hoofdpersoon. Niccolo, een filmregisseur op leeftijd, gaat na een mislukt huwelijk op zoek naar de ideale vrouw. Hij denkt in twee contrasterende vrouwen de perfecte vrouw te vinden, maar ophieuw getuigt de regisseur van zijn visie: de onmogelijkheid van de man om tot een werkzame relatie met een vrouw te komen. Alexandra Radius en Han Ebbelaar Jackson Browne is niet langer de dromerige jongeman achter de piano. De 'jongeman' is alweer bijna 34 en heeft getuige zijn nieuwste lp 'Lawyers in love' weinig illusies meer. Zijn vaak melancholieke be schouwingen hebben een cynische ondertoon gekregen, illustratief voor een gevoel van onmacht. De koers wijziging die met 'Hold out' werd ingezet is doorgetrokken. Meer dan ooit steunen Jackson Browne's lied jes op knallende drums en gespierde gitaarklanken. Toetseninstrumenten spelen een aan vullende rol. Het stembereik van Jackson Browne is wat groter gewor den, hetgeen hem meer ruimte geeft om te experimenteren De echo-knop zorgt echter nadrukkelijk voor een afstand tussen de artiest cn zijn pu bliek. De lp werd opgenomen in Browne's eigen Downtown-studio In het door Greg Ladanyi en Jackson Browne opgebouwde klankbeeld komen alle instrumenten goed tot hun recht. Maar het is misschien juist dat cleane, afstandelijke dat me zo weinig en thousiast maakt over dit nieuwe werkstuk. Er is letterlijk een leegte gevallen door het vertrek van sfeer maker David Lindlev (gitaar). Danny Kortchmar schijnt Browne en zijn band te hebben geholpen bij het uit werken van de nummmers. Het eind resultaat is echter een typisch West Coast-produkt geworden. Leuk om te Jackson Browne horen, maar met een hang naar opper vlakkigheid Dat nu juist, is iets wat moeilijk te rijmen valt met de Jack son Browne van weleer Het titelnummer is een net niet geheel geslaagde poging om tot een nieuwe stijl te komen. Hoewel Browne's hoge keelgeluid misschien wat vreemd aan doet wint het nummer aan kracht naar mate het vaker gedraaid wordt Uit de tekst blijkt dat Jackson Brow ne zoals hij trouwens op andere manieren heeft laten weten zich zorgen maakt over de toestand in de wereld. 'Downtown' met een stukje uit de oude Petula Clark-hit geeft aan dat Browne zich op het moment vooral in zijn studio op z'n gemak voelt. Ondanks enkele 'aardige' num mers is Say it isn't true' in feite het enige werkelijk overtuigende voor beeld van een geslaagde koerswijzi ging. Het is dreigend, handelt over oorlog en vrede en zou een goede afsluiting van de lp zijn geweest. Dat Browne hierna nog eens aan het rock'n rollen slaat is dan een afknap per. H J. K Jackson Browne 'Lawyers in love' 'WEA-96-026S-1 l AMSTERDAM Vrijdagavond 9 sep tember geefl de Amerikaanse zanger- gitarist Stevie Ray Vaughan een con cert in Paradiso in Amsterdam. Stevie Ray Vaughan is de man die op het laatste moment besloot om toch maar niet in te gaan op het verzoek van David Bowie om deel te nemen aan diens wereldtoemee. Bowie wilde hem graag naast zich op de bühne hebben omdat hij nogal onder de indruk was van Stevie Ray'S gitaar spel toen ze samenwerkten op Bowie's lp 'Let's Dance' Inmiddels is er van Stevie Ray. die ook leden van The Stones en Jackson Broipne tot zijn bewonderaars mag rekenen, een eigen langspeler ver schenen, getiteld 'Texas Flood'. Hij heeft dit met blues en blues-rock ge vulde album opgenomen met Double Trouble idrummer Chris Layton en bassist Tommy Shannon).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11