ZEELAND"
'Greenpeace' wacht in
Vlissingen gifschip op
Brand legt garagepand
Sas van Gent in de as
NL Chemicals Gent:
niet aansprakelijk
voor vervuilen zee
NA EERSTE ACTIES IN HA VEN GENT
'De waarheid
over de
Westerschelde'
RG
Kamercommissie
naar mosselbanken
PAGINA 11
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1983
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT f
hap
HULST - De rijkspolitie heeft donderdagavond omstreeks half elf een inval
gedaan in het casino 'Club 300' aan de Gentsevaart in Kapellebrug, waar men
het 'Golden Ten'-spel in bedrijf aantrof. Dit roulettc-achtige spel - ook wel
vierentwintigen of derby-roulette genoemd - is volgens het openbaar
ministerie in Middelburg niet toegestaan volgens de wet en dus strafbaar. De
afgelopen tijd zijn er ook al elders in het land. zoals in LTtrechl, invallen
geweest in clubs waar dit gokspel werd beoefend. In Kapellebrug werden elf
mensen aangehouden, onder wie zowel spelers als croupiers.
Aan de inval namen vijftien politiemensen deel, van de groep Hulst van de
rijkspolitie, van de recherchegroep uit Middelburg en van de technische
recherche uit Middelburg. Zij namen geld in beslag, alsmede een speeltafel en
fiches. De aangehouden personen, voor een groot deel Belgen, werden voor
verhoor overgebracht naar het politiebureau in Hulst. Het casino 'Club 300'
ligt op een steenworp afstand van de Belgische grens. Over de indentiteit van
de verdachten en de hoeveelheid geld die in beslag was genomen kon de politie
vannacht nog geen mededeling doen.
m
TERNEUZEN Het actieschip 'Cedarlea' van de milieuorganisatie Greenpeace heeft
donderdagmiddag een plaatsje ingenomen op de rede van Vlissingen in afwachting van de
komst van het Belgische dumpschip 'Falco'. De 'Falco' had donderdagmorgen eigenlijk met
lad een lading afvalzuur van de titaandioxydefabriek 'NL Chemicals' van Gent naar het
dumpgebied in de Noordzee moeten vertrekken, maar bleef onder druk van de Greenpeace-
actie in de haven van Gent.
Het chemische bednjf heeft nog ge- de 'Falco' noodgedwongen weer afval
noeg opslagruimte voor het afval om moet lozen in de Noordzee,
nog zeven dagen de produktie voort te Donderdagmorgen kwam het tot een
zetten. Greenpeace-bestuurslid Hans eerste confrontatie tussen het bedrijf
Guyt kondigde donderdag aan dat de en de actievoerders. De 'Cedarlea'
'Cedarlea' in de buurt zal blijven tot meerde omstreeks half acht af naast
de 'Falco'. recht tegenover de vesti
ging van 'NL Chemicals' aan het
kanaal van Gent naar Terneuzen. De
blokkade duurde tot ongeveer 11 uur.
De 'Cedarlea' vertrok richting Vlissin
gen nadat de Belgische havenautori
teiten dreigden op te treden. Het was
volgens Guyt niet de bedoeling een
harde confrontatie uit te lokken, van
daar het besluit om te vertrekken. Via
OOSTBURG Verbetering van de
j waterkwaliteit van de Westerschelde
staat de komende maanden centraal
in de activiteiten van de West-
Zeeuws-Vlaamse natuurbescher-
j mingsvereniging 't Duumpje. Het
j startsein voor de acties wordt zalcr-
dagmorgen om precies 10.00 uur ge-
geven op de Scheldedijk tussen Bres-
I kens en het gehucht Nummer Eén.
Voorzitter Thijs Kramer van 't
Duumpje omschrijft die start als
volgt: „Als wegbereider van de waar
heid over de Westerschelde zal Johan
nes de Doper op de dijk herrijzen".
Kramer wil verder niets kwijt over het
begin van de acties.
De activiteiten rond de Westerschelde
worden begin volgend jaar besloten
met een symposium. Volgens Kramer
is het met de kwaliteit van het Wester-
scheldewater uitermate slecht ge-
Isteld: vissen en schelpdieren zijn nau
welijks nog voor consumptie geschikt,
sommige schelpdieren zitten zelfs vol
met het kankerverwekkende cad-
1" mium.
De natuurbeschermingsvereniging
zal zaterdag dan ook waarschuwings
borden daarvoor plaatsen. Kramer:
„Regelmatige consumptie van die
schelpdieren kan gevaarlijk zijn".
een korte tussenstop in Terneuzen
kwam het actieschip op de» rede in
Vlissingen aan.
Het 'kat-en-muis'-spelletje kan vol
gens Guyt nog verscheidene dagèn
duren. „Het bedrijf kan dit hooguit
een week volhouden. Dan zal de 'Fal
co' weer afvalzuur moeten dumpen.
Tot zolang zullen we blijven wach
ten".
De blokkade van de 'Falco' bij de
aanlegsteigers van NL Chemicals ver
liep zonder echte incidenten maar in
een gespannen sfeer.
Guyt: „Toen we wilden vastmaken
aan de Falco reageerden die mensen
nogal paniekerig. Onze trossen wer-
52!
mart
ijvei
ngei
Raadsel
Het gebeurde begin deze week.
Geheel buiten adem kwam de
fotograaf, die met enige regel
maat dit dagblad van illustra
ties voorziet, de redactieloka
len binnengerend.
„Waf er nu allemaal aan de
hand is", bracht hij er hortend
uit, „weet ik niet. Maar vol
gens mij is er op de Wester
schelde een ramp gebeurd.
Moeten jullie maar 's op de
boulevard gaan kijken".
Dat laat een alert verslagge
ver zich geen twee keer zeg
gen. En nog geen halve minuut
later repte een ploegje colle
ga's zich naar de plek des
onheils om daar hoogstper
soonlijk poolshoogte te nemen.
En ja hoor vier blusboten
zoefden met grote snelheid
over het Scheldewaterde wa
terkanonnen spuwden met
grote kracht dikke waterstra
len uit.
Een spectaculair gezicht, dat
wel. Maar toch er klopte iets
niet helemaal, want in de ver
ste verten was geen brand te
bekennen.
Eenmaal teruggekeerd op de
redactie alle mogelijke instan
ties gebeld Maar ook daar
kon men geen opheldering
verschaffen. Nee, nee, klonk
het iedere keer aan de andere
kant van de lijn, er is geen
ongeluk gebeurd, dat weten
we zeker.
Het raadsel dreigde onopge
lost te blijven. Totdat een wat-
oudere collega met de oplos
sing kwam aandragen ..Ik
denk", sprak hij bedacht
zaam, „ik denk dat ik het weet.
Volgens mij heeft het met de
droogte te maken. Ze waren
daaralleen maar aan het
sproeien, die blusboten moes
ten gewoon de Westerschelde
oen beetje nat houden".
i Van onze verslaggever)
GENT Dc directie
van NL Chemicals iu
Gent voelt zich niet
aansprakelijk voor
eventuele verontreini
ging van dc Noordzee
door de lozing van af
valzuur, die vrijwel da
gelijks wordt uitge
voerd door het dump
schip 'Falco'. Dat werd
donderdagavond duide
lijk tijdens een gesprek
van de directie en ka
derleden van het chemi
sche bedrijf met actie
voerders van Greenpea
ce. Per jaar verdwijnen
met de 'Falco' 450.000
ton afvalzuren in de
Noordzee.
Greenpeace had het be
drijf uitgenodigd voor
een gesprek over die
zaak. Een sterk bezette
delegatie van het chemi
sche bedrijf had de
handschoen opgepakt.
Fabrieksdirecteur L.
Martm maakte de actie
voerders van Greenpea
ce duidelijk dat hij zich
louter baseert op de re
sultaten van de metin
gen die door het Rijks
den weer losgemaakt en hier en daar
werd geduwd en getrokken. Uiteinde
lijk gingen onze mensen op de trossen
zitte n om te voorkomen dat ze weer
werden losgegooid". De bemanning
van de Falco probeerde vervolgens de
actievoerders weer van de trossen te
trekken. Na een klein half uurtje
kalmeerden de gemoederen enigszins.
De rijkswacht, die de actie vanaf de
wal volgde hoefde niet op te treden.
Om negen uur kreeg dc 'Cedarlea' een
officiële order van de Gentse Haven
dienst om onmiddellijk te verdwijnen
omdat de situatie gevaar zou opleve
ren voor het scheepvaartverkeer.
Greenpeace ging daar met op in. Even
na tien uur arriveerde de sleper 'Roe
land' van de Havendienst en meerde
af vlak achter de 'Falco' die inmiddels
was geladen met afval. Na nieuwe
waarschuwingen van de Havendienst
besloot de 'Cedarlea' te vertrekken.
Bekend geluid
Direct na de start van de blokkade
hadden enkele Greenpeace-vcrtcgen-
woordigers een gesprek met de direc
tie van NL Chemicals. Guyt: „Ze
wezen iedere verantwoordelijkheid
van de hand. Ze zeiden dat we niet bij
hen moesten zijn; de bekende gelui
den".
Directeur L Martin van NL Chemi
cals „Volgens rapportage van het
Rijksstation voor Zeevisserij in Oos
tende zijn de dumpingen van zuuraf-
val onschadelijk. Dat is een onafhan
kelijk instituut. Als Greenpeace vindt
dat de rapportage niet deugt, moet ze
zich tot het Rijksstation wenden"
Martin wees bovendien de suggestie
van de hand dat zijn bedrijf informa
tie over de gevolgen van de dumping
achterhoudt
Kennismaking
Volgens Guyt was het Greenpeace
station voor de Zeevis- moet je aai zeil'oplossen
serij in Oostende regel- in overleg met de over
matig in het dumpge- heid en het instituut
bied worden uitgevoerd Dat hoeven wij toch niet
voor u te doen zei hij
„Volgens ons onderzoek Pickaver was echter
jf.de lozing niet schade- van mening dat ook de donderdagmorgen alleen te doen om
lijk hield de directeur industrieën hun verant- een 'eerste kennismaking'. „Wc heb-
staande. Greenpeace woordelijkheid moeten ben folders verspreid onder de werk-
Alan Pickaver. een bio kennen en zeir de scha- nemers van het bedrijf, en gepraat
loog. zette juist grote delijkheid van afval- met de kapitein en de bemanning van
vraagtekens bij de be- stoffen moeten nagaan, de 'Falco'. Het is belangrijk dat ze
trouwbaarheid van dat „Als bewezen wordt dat onze gezichten gezien hebben, zodat
onderzoek Volgens hem het afval zeer schade- Ze weten wie we zijn. Dat was de
is het aantal metingen lijk is zal de overheid bedoeling en dat is uitmuntend ge-
onvoldoende om derge- meteen haar
verant-
lijke conclusies te kun- woordelijkheden ken
nen trekken. De NL Che- nen en maatregelen ne-
micals-top was daar niet men", wierp Martin te-
van onder de indruk, on- gen. „Daaraan zullen
der meer omdat Picka wij ons dan houden",
ver zich baseerde op bui Als de eis van Greenpea-
tenlandse rapportage en ce - stopzetting van de
de uitlatingen van een lozingen in zee - ingewil-
annmem gebleven des- hgd zou moeten worden
kundige. De discussie betekent dat volgens de
draaide grotendeels om directeur sluiting van
de betrouwbaarheid van het bedrijf. Voor liet af-
het onderzoek. Direc- valprobleem zal vroeg of
teur Martin stelde vast laat een andere oplos
dat. Greenpeace niet het sing gevonden worden,
bedrijf maar het insti- maar wanneer de dum-
tuut dat het onderzoek ping van afvalzuur het
uitvoert aan de mouw verleden behoort, kon
dient te trekken. „Als Martin met geen moge-
daar het probleem liat lijkheid zeggen
lukt". Volgens Guyt kunnen dergelij
ke eerste, stroeve contacten beter
aan de veilige wal dan tijdens acties
in open zee plaatsvinden. „We zullen
elkaar zeker nog eens tegenkomen".
De 'Falco' is uitgekozen als mikpunt
van de Greenpeace -actie omdat het
schip jaarlijks 450.000 ton titaandio-
xyde-atval in zee dumpt, afkomstig
van NL Chemicals, voorheen 'Kronos
Titan'. Het afval bestaat uit verdund
zwavelzuur, en bevat hoge concentra
ties zware metalen, ijzer en ertsresten.
Greenpeace vindt dat de lozing op zee
verboden moet worden Er zjjn veilige
alternatieven, zoals 'Recycling van
de afvalstoffen voor verschillende pro-
dukten. De Nederlandse rijkswater
staat heeft intussen al besloten de
dumping van het titaandioxyde-afval
na 1985 te verbieden Greenpeace wal
dat de Belgische overheid dit voor
beeld volgt.
Een groot deel van de vaten met zilveruitjes rolde in de tuinen van enkele huisjes onderaan de Lenshoekdijk bij
's Gravenpolder. Er ontstond een enorme ravage.
'S-GRAVENPOLDER Zo'n vat met zilveruitjes kan
nog heel wat rommel veroorzaken. Dat bleek donder
dagmorgen op de Lenshoekdijk nabij 's-Gravenpol-
der. Een truck met oplegger verloor daar 's morgens
rond kwart voor acht een deel van zijn lading die
bestond uit 160 vaten met zilveruitjes.
De chauffeur van de wagen. T V uit Valkenburg, had
de vaten even tevoren geladen bij de uienfabnek in
Baarland, maar hij raakte door nog onbekende oor
zaak het grootste deel van zijn lading kwijt. De vaten
kwamen op het wegdek terecht en een deel ervan rolde
in twee tuinen van huisjes onder aan de dijk.
Daarbij werden de tuinhekken en een voordeur van een
van de huisjes vernield. Ook sprongen enkele vaten
open waardoor de inhoud overal verspreid raakte. De
ravage was enorm. Met een kraanwagen van de firma
Goud uit Waarde zijn de vaten in een andere vrachtwa
gen geladen. Uit het onderzoek dat de rijkspolitie heeft
ingesteld bleek dat de chauffeur niet te snel had
gereden. Verder werd duidelijk dat de staanders van de
opleggers bij het ongeval vernield waren
Een beeld van de ravage na de brand in garage Inghels in Sas van Gent.
BENZINEPOMPEN VOOR VUUR BESPAARD
SAS VAN GENT Dc garage met
'quiekshop' van de firma Inghels en
Zonen aan de Kloosterlaan in Sas
van Gent is in de nacht van woens
dag op donderdag geheel uitgebrand.
Dankzij snel ingrijpen van de brand
weer van Sas van Gent, die boven
dien assistentie kreeg van het korps
uit Westdorpe, kon worden voorko
men dat het vuur ook de benzinepom
pen geraakte, wat een groot gevaar
voor de omgeving zou hebben opgele
verd Een naast het bedrijf gelegen
privé-garage met woonhuis kon even
eens worden gespaard. De blussings-
werkzaamheden namen zo'n twee uur
in beslag. De schade wordt geraamd
op enkele tonnen
De brand werd 's nachts omstreeks
twintig over dne gemeld Toen de
brandweer arriveerde, sloegen de
vlammen al naar buiten Onmiddel
lijk werd begonnen met het nat hou
den van de benzinepompen en de
naastgelegen privé-garage. De brand
weer was uitgerukt met één lagedruk-
wagen en twee gecombineerde iage-
en hogedrukwagens. Met twaalf stra
len, vijf hogedruk en zeven lagedruk,
werd het vuur bestreden. Na zestien
minuten kon het sein 'brand meester'
worden gegeven In totaal had men
zo'n twee uur. nodig om het vuur
geheel onder de knie te krijgen, waar
na de brandweer kon inrukken
Ontploffingen
De brandweer was gewaarschuwd
door omwonenden, die uit hun slaap
waren opgeschrikt door ontploffin
gen en glasgerinkel. De ontploffingen
werden veroorzaakt door spuitbus
sen met autowas. ruitenontdooier en
dergelijke die zich in de winkel be
vonden. De brand is, vermoedelijk
door kortsluiting, ontstaan in een
magazijn achter de winkel.
Magazijn en winkel, alsmede de gehe
le inboedel, gingen ln vlammen op.
Ook van de garage, waarin zich onder
meer een busje bevond, bleef weinig
over. De brandweer, die met 25 man in
touw was, had zich ook nog te bekom
meren om enkele gas- en zuurstoffles-
sen. die tijdig uit de omgeving van het
vuur konden worden weggesleept.
Het bedrijf zal echter van de grond af
aan weer moeten worden opgebouwd.
r-
De milieu-organisatie Greenpeace heeft donderdagmorgen in Gent geprobeerd het met chemisch afval geladen
stortschip 'Falco' te blokkeren door langszij af te meren met het schip 'Cedarlea' Nadat actievoerders de trossen
wisten vast te maken, wmen vrijwilligers daarop plaats om te voorkomen dat deze weer zouden worden losgegooid De
blokkade werd opgehi-^en nadat de Belgsiche autoriteiten hadden gedreigd op te t. eden.
DEN HAAG De vaste commissie
voor dc visserij uil de tweede
kamer brengt op maandag 5 sep
tember van 10.00 tot circa 16.55
uur een werkbezoek aan de mos
selbanken in Zeeland. Doel van
het w erkbezoek is meer inzicht te
krijgen in de problematiek rond de
mosselcultuur.
Na een ontvangst in het gemeente
huis van Reimerswaal vertrekt de
commissie naar Yerseke, waar een
mosselconservenfabriek wordt be
zocht. Vervolgens spreken de leden
van dr- commissie met vertegen
woordigers van verenigingen van
oesterkwekers, respectievelijk oes
terhandelaren
Hierna bezoekt men het veilingge
bouw en maakt de commissie aan
boord van een mosselkotter een
vaartocht over de Oosterschelde.
Na een bezoek aan een verwer
kingsbedrijf voor verse mosselen
voert de commissie afsluitende ge
sprekken met afvaardigingen van
de Vereniging tot bevordering der
Zeeuwse Visserijbelangen 'Zevibel'
en de Vereniging 'De Mosselhan-
del'
Drie personenauto's
beschadigd bij
botsing Schoondijke
SCHOONDIJKE - Bij een kop-staart-
bolsiug op de rijksweg 58 (Breskens-
Schoondijkc) raakten donderdag
morgen omstreeks kwart voor elf
drie personenauto's beschadigd. Er
deden zich geen persoonlijke onge
lukken voor. Het ongal gebeurde ter
hoogte van Schoondijke.
Bestuurder P. C. de R. uit Terneuzen
stond met zijn personenauto stil op de
rijksweg om links af de Krabbendijk
op te rijden Achter hem stond be
stuurder M J. M. Z. uit Breda te
wachten. Een achteropkomende per
sonenauto. bestuurd door M. A M uit
Oostburg merkte te laat op dat de
auto's voor hem stil stonden en botste
tegen de achterzijde van de auto van
Z.. Dit voertuig schoot vooruit tegen
de auto van De R
Auto opengebroken
KAMPERLAND - Een onbekende
heeft donderdag in Kamperland de
personenauto van B. uit Utrecht
opengebroken. De auto stond gepar
keerd op het parkeerterrein van De
Schotsman. Uit het voertuig werden
cheques en geld meegenomen'