ZEELAND" 'Greenpeace' wacht in Vlissingen gifschip op Brand legt garagepand Sas van Gent in de as NL Chemicals Gent: niet aansprakelijk voor vervuilen zee NA EERSTE ACTIES IN HA VEN GENT 'De waarheid over de Westerschelde' RG Kamercommissie naar mosselbanken PAGINA 11 VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1983 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT f hap HULST - De rijkspolitie heeft donderdagavond omstreeks half elf een inval gedaan in het casino 'Club 300' aan de Gentsevaart in Kapellebrug, waar men het 'Golden Ten'-spel in bedrijf aantrof. Dit roulettc-achtige spel - ook wel vierentwintigen of derby-roulette genoemd - is volgens het openbaar ministerie in Middelburg niet toegestaan volgens de wet en dus strafbaar. De afgelopen tijd zijn er ook al elders in het land. zoals in LTtrechl, invallen geweest in clubs waar dit gokspel werd beoefend. In Kapellebrug werden elf mensen aangehouden, onder wie zowel spelers als croupiers. Aan de inval namen vijftien politiemensen deel, van de groep Hulst van de rijkspolitie, van de recherchegroep uit Middelburg en van de technische recherche uit Middelburg. Zij namen geld in beslag, alsmede een speeltafel en fiches. De aangehouden personen, voor een groot deel Belgen, werden voor verhoor overgebracht naar het politiebureau in Hulst. Het casino 'Club 300' ligt op een steenworp afstand van de Belgische grens. Over de indentiteit van de verdachten en de hoeveelheid geld die in beslag was genomen kon de politie vannacht nog geen mededeling doen. m TERNEUZEN Het actieschip 'Cedarlea' van de milieuorganisatie Greenpeace heeft donderdagmiddag een plaatsje ingenomen op de rede van Vlissingen in afwachting van de komst van het Belgische dumpschip 'Falco'. De 'Falco' had donderdagmorgen eigenlijk met lad een lading afvalzuur van de titaandioxydefabriek 'NL Chemicals' van Gent naar het dumpgebied in de Noordzee moeten vertrekken, maar bleef onder druk van de Greenpeace- actie in de haven van Gent. Het chemische bednjf heeft nog ge- de 'Falco' noodgedwongen weer afval noeg opslagruimte voor het afval om moet lozen in de Noordzee, nog zeven dagen de produktie voort te Donderdagmorgen kwam het tot een zetten. Greenpeace-bestuurslid Hans eerste confrontatie tussen het bedrijf Guyt kondigde donderdag aan dat de en de actievoerders. De 'Cedarlea' 'Cedarlea' in de buurt zal blijven tot meerde omstreeks half acht af naast de 'Falco'. recht tegenover de vesti ging van 'NL Chemicals' aan het kanaal van Gent naar Terneuzen. De blokkade duurde tot ongeveer 11 uur. De 'Cedarlea' vertrok richting Vlissin gen nadat de Belgische havenautori teiten dreigden op te treden. Het was volgens Guyt niet de bedoeling een harde confrontatie uit te lokken, van daar het besluit om te vertrekken. Via OOSTBURG Verbetering van de j waterkwaliteit van de Westerschelde staat de komende maanden centraal in de activiteiten van de West- Zeeuws-Vlaamse natuurbescher- j mingsvereniging 't Duumpje. Het j startsein voor de acties wordt zalcr- dagmorgen om precies 10.00 uur ge- geven op de Scheldedijk tussen Bres- I kens en het gehucht Nummer Eén. Voorzitter Thijs Kramer van 't Duumpje omschrijft die start als volgt: „Als wegbereider van de waar heid over de Westerschelde zal Johan nes de Doper op de dijk herrijzen". Kramer wil verder niets kwijt over het begin van de acties. De activiteiten rond de Westerschelde worden begin volgend jaar besloten met een symposium. Volgens Kramer is het met de kwaliteit van het Wester- scheldewater uitermate slecht ge- Isteld: vissen en schelpdieren zijn nau welijks nog voor consumptie geschikt, sommige schelpdieren zitten zelfs vol met het kankerverwekkende cad- 1" mium. De natuurbeschermingsvereniging zal zaterdag dan ook waarschuwings borden daarvoor plaatsen. Kramer: „Regelmatige consumptie van die schelpdieren kan gevaarlijk zijn". een korte tussenstop in Terneuzen kwam het actieschip op de» rede in Vlissingen aan. Het 'kat-en-muis'-spelletje kan vol gens Guyt nog verscheidene dagèn duren. „Het bedrijf kan dit hooguit een week volhouden. Dan zal de 'Fal co' weer afvalzuur moeten dumpen. Tot zolang zullen we blijven wach ten". De blokkade van de 'Falco' bij de aanlegsteigers van NL Chemicals ver liep zonder echte incidenten maar in een gespannen sfeer. Guyt: „Toen we wilden vastmaken aan de Falco reageerden die mensen nogal paniekerig. Onze trossen wer- 52! mart ijvei ngei Raadsel Het gebeurde begin deze week. Geheel buiten adem kwam de fotograaf, die met enige regel maat dit dagblad van illustra ties voorziet, de redactieloka len binnengerend. „Waf er nu allemaal aan de hand is", bracht hij er hortend uit, „weet ik niet. Maar vol gens mij is er op de Wester schelde een ramp gebeurd. Moeten jullie maar 's op de boulevard gaan kijken". Dat laat een alert verslagge ver zich geen twee keer zeg gen. En nog geen halve minuut later repte een ploegje colle ga's zich naar de plek des onheils om daar hoogstper soonlijk poolshoogte te nemen. En ja hoor vier blusboten zoefden met grote snelheid over het Scheldewaterde wa terkanonnen spuwden met grote kracht dikke waterstra len uit. Een spectaculair gezicht, dat wel. Maar toch er klopte iets niet helemaal, want in de ver ste verten was geen brand te bekennen. Eenmaal teruggekeerd op de redactie alle mogelijke instan ties gebeld Maar ook daar kon men geen opheldering verschaffen. Nee, nee, klonk het iedere keer aan de andere kant van de lijn, er is geen ongeluk gebeurd, dat weten we zeker. Het raadsel dreigde onopge lost te blijven. Totdat een wat- oudere collega met de oplos sing kwam aandragen ..Ik denk", sprak hij bedacht zaam, „ik denk dat ik het weet. Volgens mij heeft het met de droogte te maken. Ze waren daaralleen maar aan het sproeien, die blusboten moes ten gewoon de Westerschelde oen beetje nat houden". i Van onze verslaggever) GENT Dc directie van NL Chemicals iu Gent voelt zich niet aansprakelijk voor eventuele verontreini ging van dc Noordzee door de lozing van af valzuur, die vrijwel da gelijks wordt uitge voerd door het dump schip 'Falco'. Dat werd donderdagavond duide lijk tijdens een gesprek van de directie en ka derleden van het chemi sche bedrijf met actie voerders van Greenpea ce. Per jaar verdwijnen met de 'Falco' 450.000 ton afvalzuren in de Noordzee. Greenpeace had het be drijf uitgenodigd voor een gesprek over die zaak. Een sterk bezette delegatie van het chemi sche bedrijf had de handschoen opgepakt. Fabrieksdirecteur L. Martm maakte de actie voerders van Greenpea ce duidelijk dat hij zich louter baseert op de re sultaten van de metin gen die door het Rijks den weer losgemaakt en hier en daar werd geduwd en getrokken. Uiteinde lijk gingen onze mensen op de trossen zitte n om te voorkomen dat ze weer werden losgegooid". De bemanning van de Falco probeerde vervolgens de actievoerders weer van de trossen te trekken. Na een klein half uurtje kalmeerden de gemoederen enigszins. De rijkswacht, die de actie vanaf de wal volgde hoefde niet op te treden. Om negen uur kreeg dc 'Cedarlea' een officiële order van de Gentse Haven dienst om onmiddellijk te verdwijnen omdat de situatie gevaar zou opleve ren voor het scheepvaartverkeer. Greenpeace ging daar met op in. Even na tien uur arriveerde de sleper 'Roe land' van de Havendienst en meerde af vlak achter de 'Falco' die inmiddels was geladen met afval. Na nieuwe waarschuwingen van de Havendienst besloot de 'Cedarlea' te vertrekken. Bekend geluid Direct na de start van de blokkade hadden enkele Greenpeace-vcrtcgen- woordigers een gesprek met de direc tie van NL Chemicals. Guyt: „Ze wezen iedere verantwoordelijkheid van de hand. Ze zeiden dat we niet bij hen moesten zijn; de bekende gelui den". Directeur L Martin van NL Chemi cals „Volgens rapportage van het Rijksstation voor Zeevisserij in Oos tende zijn de dumpingen van zuuraf- val onschadelijk. Dat is een onafhan kelijk instituut. Als Greenpeace vindt dat de rapportage niet deugt, moet ze zich tot het Rijksstation wenden" Martin wees bovendien de suggestie van de hand dat zijn bedrijf informa tie over de gevolgen van de dumping achterhoudt Kennismaking Volgens Guyt was het Greenpeace station voor de Zeevis- moet je aai zeil'oplossen serij in Oostende regel- in overleg met de over matig in het dumpge- heid en het instituut bied worden uitgevoerd Dat hoeven wij toch niet voor u te doen zei hij „Volgens ons onderzoek Pickaver was echter jf.de lozing niet schade- van mening dat ook de donderdagmorgen alleen te doen om lijk hield de directeur industrieën hun verant- een 'eerste kennismaking'. „Wc heb- staande. Greenpeace woordelijkheid moeten ben folders verspreid onder de werk- Alan Pickaver. een bio kennen en zeir de scha- nemers van het bedrijf, en gepraat loog. zette juist grote delijkheid van afval- met de kapitein en de bemanning van vraagtekens bij de be- stoffen moeten nagaan, de 'Falco'. Het is belangrijk dat ze trouwbaarheid van dat „Als bewezen wordt dat onze gezichten gezien hebben, zodat onderzoek Volgens hem het afval zeer schade- Ze weten wie we zijn. Dat was de is het aantal metingen lijk is zal de overheid bedoeling en dat is uitmuntend ge- onvoldoende om derge- meteen haar verant- lijke conclusies te kun- woordelijkheden ken nen trekken. De NL Che- nen en maatregelen ne- micals-top was daar niet men", wierp Martin te- van onder de indruk, on- gen. „Daaraan zullen der meer omdat Picka wij ons dan houden", ver zich baseerde op bui Als de eis van Greenpea- tenlandse rapportage en ce - stopzetting van de de uitlatingen van een lozingen in zee - ingewil- annmem gebleven des- hgd zou moeten worden kundige. De discussie betekent dat volgens de draaide grotendeels om directeur sluiting van de betrouwbaarheid van het bedrijf. Voor liet af- het onderzoek. Direc- valprobleem zal vroeg of teur Martin stelde vast laat een andere oplos dat. Greenpeace niet het sing gevonden worden, bedrijf maar het insti- maar wanneer de dum- tuut dat het onderzoek ping van afvalzuur het uitvoert aan de mouw verleden behoort, kon dient te trekken. „Als Martin met geen moge- daar het probleem liat lijkheid zeggen lukt". Volgens Guyt kunnen dergelij ke eerste, stroeve contacten beter aan de veilige wal dan tijdens acties in open zee plaatsvinden. „We zullen elkaar zeker nog eens tegenkomen". De 'Falco' is uitgekozen als mikpunt van de Greenpeace -actie omdat het schip jaarlijks 450.000 ton titaandio- xyde-atval in zee dumpt, afkomstig van NL Chemicals, voorheen 'Kronos Titan'. Het afval bestaat uit verdund zwavelzuur, en bevat hoge concentra ties zware metalen, ijzer en ertsresten. Greenpeace vindt dat de lozing op zee verboden moet worden Er zjjn veilige alternatieven, zoals 'Recycling van de afvalstoffen voor verschillende pro- dukten. De Nederlandse rijkswater staat heeft intussen al besloten de dumping van het titaandioxyde-afval na 1985 te verbieden Greenpeace wal dat de Belgische overheid dit voor beeld volgt. Een groot deel van de vaten met zilveruitjes rolde in de tuinen van enkele huisjes onderaan de Lenshoekdijk bij 's Gravenpolder. Er ontstond een enorme ravage. 'S-GRAVENPOLDER Zo'n vat met zilveruitjes kan nog heel wat rommel veroorzaken. Dat bleek donder dagmorgen op de Lenshoekdijk nabij 's-Gravenpol- der. Een truck met oplegger verloor daar 's morgens rond kwart voor acht een deel van zijn lading die bestond uit 160 vaten met zilveruitjes. De chauffeur van de wagen. T V uit Valkenburg, had de vaten even tevoren geladen bij de uienfabnek in Baarland, maar hij raakte door nog onbekende oor zaak het grootste deel van zijn lading kwijt. De vaten kwamen op het wegdek terecht en een deel ervan rolde in twee tuinen van huisjes onder aan de dijk. Daarbij werden de tuinhekken en een voordeur van een van de huisjes vernield. Ook sprongen enkele vaten open waardoor de inhoud overal verspreid raakte. De ravage was enorm. Met een kraanwagen van de firma Goud uit Waarde zijn de vaten in een andere vrachtwa gen geladen. Uit het onderzoek dat de rijkspolitie heeft ingesteld bleek dat de chauffeur niet te snel had gereden. Verder werd duidelijk dat de staanders van de opleggers bij het ongeval vernield waren Een beeld van de ravage na de brand in garage Inghels in Sas van Gent. BENZINEPOMPEN VOOR VUUR BESPAARD SAS VAN GENT Dc garage met 'quiekshop' van de firma Inghels en Zonen aan de Kloosterlaan in Sas van Gent is in de nacht van woens dag op donderdag geheel uitgebrand. Dankzij snel ingrijpen van de brand weer van Sas van Gent, die boven dien assistentie kreeg van het korps uit Westdorpe, kon worden voorko men dat het vuur ook de benzinepom pen geraakte, wat een groot gevaar voor de omgeving zou hebben opgele verd Een naast het bedrijf gelegen privé-garage met woonhuis kon even eens worden gespaard. De blussings- werkzaamheden namen zo'n twee uur in beslag. De schade wordt geraamd op enkele tonnen De brand werd 's nachts omstreeks twintig over dne gemeld Toen de brandweer arriveerde, sloegen de vlammen al naar buiten Onmiddel lijk werd begonnen met het nat hou den van de benzinepompen en de naastgelegen privé-garage. De brand weer was uitgerukt met één lagedruk- wagen en twee gecombineerde iage- en hogedrukwagens. Met twaalf stra len, vijf hogedruk en zeven lagedruk, werd het vuur bestreden. Na zestien minuten kon het sein 'brand meester' worden gegeven In totaal had men zo'n twee uur. nodig om het vuur geheel onder de knie te krijgen, waar na de brandweer kon inrukken Ontploffingen De brandweer was gewaarschuwd door omwonenden, die uit hun slaap waren opgeschrikt door ontploffin gen en glasgerinkel. De ontploffingen werden veroorzaakt door spuitbus sen met autowas. ruitenontdooier en dergelijke die zich in de winkel be vonden. De brand is, vermoedelijk door kortsluiting, ontstaan in een magazijn achter de winkel. Magazijn en winkel, alsmede de gehe le inboedel, gingen ln vlammen op. Ook van de garage, waarin zich onder meer een busje bevond, bleef weinig over. De brandweer, die met 25 man in touw was, had zich ook nog te bekom meren om enkele gas- en zuurstoffles- sen. die tijdig uit de omgeving van het vuur konden worden weggesleept. Het bedrijf zal echter van de grond af aan weer moeten worden opgebouwd. r- De milieu-organisatie Greenpeace heeft donderdagmorgen in Gent geprobeerd het met chemisch afval geladen stortschip 'Falco' te blokkeren door langszij af te meren met het schip 'Cedarlea' Nadat actievoerders de trossen wisten vast te maken, wmen vrijwilligers daarop plaats om te voorkomen dat deze weer zouden worden losgegooid De blokkade werd opgehi-^en nadat de Belgsiche autoriteiten hadden gedreigd op te t. eden. DEN HAAG De vaste commissie voor dc visserij uil de tweede kamer brengt op maandag 5 sep tember van 10.00 tot circa 16.55 uur een werkbezoek aan de mos selbanken in Zeeland. Doel van het w erkbezoek is meer inzicht te krijgen in de problematiek rond de mosselcultuur. Na een ontvangst in het gemeente huis van Reimerswaal vertrekt de commissie naar Yerseke, waar een mosselconservenfabriek wordt be zocht. Vervolgens spreken de leden van dr- commissie met vertegen woordigers van verenigingen van oesterkwekers, respectievelijk oes terhandelaren Hierna bezoekt men het veilingge bouw en maakt de commissie aan boord van een mosselkotter een vaartocht over de Oosterschelde. Na een bezoek aan een verwer kingsbedrijf voor verse mosselen voert de commissie afsluitende ge sprekken met afvaardigingen van de Vereniging tot bevordering der Zeeuwse Visserijbelangen 'Zevibel' en de Vereniging 'De Mosselhan- del' Drie personenauto's beschadigd bij botsing Schoondijke SCHOONDIJKE - Bij een kop-staart- bolsiug op de rijksweg 58 (Breskens- Schoondijkc) raakten donderdag morgen omstreeks kwart voor elf drie personenauto's beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke onge lukken voor. Het ongal gebeurde ter hoogte van Schoondijke. Bestuurder P. C. de R. uit Terneuzen stond met zijn personenauto stil op de rijksweg om links af de Krabbendijk op te rijden Achter hem stond be stuurder M J. M. Z. uit Breda te wachten. Een achteropkomende per sonenauto. bestuurd door M. A M uit Oostburg merkte te laat op dat de auto's voor hem stil stonden en botste tegen de achterzijde van de auto van Z.. Dit voertuig schoot vooruit tegen de auto van De R Auto opengebroken KAMPERLAND - Een onbekende heeft donderdag in Kamperland de personenauto van B. uit Utrecht opengebroken. De auto stond gepar keerd op het parkeerterrein van De Schotsman. Uit het voertuig werden cheques en geld meegenomen'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11