Duizenden overtraden bij Rilland maximumsnelheid 'Sarmizegetusa 'Bore Sky' in reparatie SPIONAGE? APEKOOL! i Bejaarden in Hulst9 soms verstoken van warme maaltijd9 Recreatieschap 'Braakman' stelt zijn directeur onder 'curatele' avjatto - Hrt>VDrovincle PROEF MET RADARCONTROLE BLEEK SUCCES De uitvinding van de eeuw nü in het Boek van de Maand voor slechts f 14,90. n >t DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1983 17 GOES De fotosnelheidsmeters die tot vlak voor de bouwvakvakantie op rijksweg A 58 verkeer harder dan 70 kilometer per f. uur. Een maand later was dat 10 even ten oosten van Rilland bij de bruggen over de Schelde-Rijnverbinding stonden pr0cent minder. Het percentage weg- opgesteld, hebben de kosten van hun plaatsing dubbel en dwars opgebracht. Exacte cijfers gebruikers dat 90 kilometer per uur zijn niet bekend, maar aangenomen kan worden dat daar enkele duizenden weggebruikers procenLEln''heTp^reentage^uto's en zijn betrapt op een forse overschrijding van de maximum-snelheid die ter plekke gold (70 motoran dat harder reed dan 100 kilometer per uur). Dat betekent een niet onaanzienlijke opbrengst aan bekeuringen en kilometer per uur daalde in dezeiide periode van 5,3 tot 2,9 procent. Derge- boetes voor s rijks kas. lijke ervaringen met nog veel sp'reken- veel automobilisten voor de bijl. De der cijfers heeft de algemene verkeers camera's m de kasten konden op ieder dienst ook opgedaan op de zogenaam- filmpje 220 snelheidsovertreders vast- de Poot van Metz bij Eindhoven waar leggen. Die films waren toen de kas- ook dergelijke radarkasten zijn ge- Maar om dat laatste is het bij de Het gebeurde weieens dat de gelei plaatsing van de radarkasten met. dingsborden hen om de oren woeien begonnen. „We zijn er nooit op uit om wanneer auto's met te hoge snelheden zoveel mogelijk verbalen te kunnen passeerden. Incidentele snelheidscon- maken", vertellen de adjudanten S. troles hadden te weinig resultaat. ten er pas stonden binnen 24 uur vol. plaatst. inar.cu VCII.CUCII uc aujuuaiH.cn o. uuica nauueii ic wcmig leduicaai. .1 - „nnrl/nmon Hal Ho films hirmon Dijkman en H. Veenvliet van de alge- Op 19 augustus vorig jaar werd dem- Overigens waren de camera's met alle mene verkeersdienst van de rijkspoli- noordelijk op de noordelijk strook van lie in Driebergen. „Het ging er ons de rijksweg de eerste fotosnelheids- vooral om of we de te hoge snelheden meter geplaatst. Op 2 november volg- konden drukken waarmee het verkeer de op de zuidelijke strook de tweede daar bij de bouw van de nieuwe Hoewel van begin af aan door middel dagen geladen. Maar één of twee keer de kortste keren vol zouden zijn zijn per week zat er een filmpje in radarapparaten afgesteld met een "JSttXSttSS. i -l imr, innh Een tijdklok maakte het mogelijk dat kasten in gebruik kwamen, kon toch verschillende delen bruggen reed. En ondanks het grote van borden was aangegeven dat ter worden gesteld dat er al snel minder °m, mreü plaatse radarcontroles werden ultge- hard werd gereden. In september vo- d.TTS aantal snelheidsovertreders dat er we daai metingen gefotografeerd, zijn we daarin ge- voerd. gingen zeker aanvankelijk zeer rig jaar reed 55.5 procent van het 0VertrediLen van de maximum snel slaagd. Dat hebben metingen te zien heid's nachts en in de vroege morgen ADVERTENTIE (Met kans op IBM personal computer!). slaagd. gegeven' De installatie van de radarkasten was een proef. Deze apparatuur is ver scheidene Jaren gebruikt bij een aan tal vaste knelpunten in het Neder landse autosnelwegennet. Naar mate steeds meer van deze knelpunten wer den opgelost, kwamen de radarkasten voor andere doeleinden beschikbaar. In het regelmatig overleg dat de alge mene verkeersdienst met rijkswater staat heeft, rees de vraag of niets kon worden gedaan aan de te hoge snelhe den bij situaties zoals op rijksweg A 58 even ten oosten van Rilland. In ver band met de aanleg van het Zoom- meer-spuikanaal moesten de bruggen cn do ontwikkelingen die voor de deur staan over de Schelde-Rïjnverbinding wor den verlengd. Als gevolg daarvan werd het verkeer over één rijbaan geleid en daarom was de maximum snelheid verlaagd tot 70 kilometer per uur Slechts weinig automobilisten hielden zich daar evenwel aan. De gleesten minderden er nauwelijks snelheid, waardoor niet alleen sprake was van een gevaarlijke plaats voor het verkeer, maar oook voor de bouw vakkers die er aan het werk waren 'Kijk. automatisering', verplichte lectuur voor iedereen die in de ban is van de computer. In MG pagina's alles over de automatiseringsgcschicdoms Rijk geïllustreerd. Met bovendien grat is kans op IBM personal computer. )p naar de boekwinkel diis! Zolang de voorraad strekt Na I oktober: f26,50. Jachthondencommissie en KNJV hielden een \achthondenproef LEWEDORP De Koninklijke Ne derlandse Jagersvereniging en de Zeeuwse Jachthondencommissie hiel den een Jachthondenproef te Lewe- dorp op de boerderij van A. van 't Westeinde, Calandweg B3 te Lewe- dorp en het daarbij gelegen dagre creatieterrein 'De Piet' Dit soort jaar lijks terugkerende proeven wordt ge houden om te bevorderen dat de jager over een goede gebruikshond be schikt. Btste Hond van de dag was: Pasha, Duitse staande korthaar, voorjager C. de Jong te Willebrord. Hij behaalde het A-diploma met 97 punten (100 is het maximum). Hij won hiermee de 'Heidi wisselprijs'. Beste Zeeuwse Hond: Mlrza van de Llnle- dljk, Duitse staande langhaar, voorjaagster i N. Kugel van de afd Tholen A-dlploma met 87 punten. Won hiermee de door haar in 1979 beschikbaar gestelde 'Djin van de Unledijk' wisselprijs. De wisselprijs 't Plllje' beschikbaar gesteld door de fam. A. 't Westeinde vour de beste hond bene de 18 maanden werd gewonnen door g, Duitse staande langhaar, vooijaag- rter C. J. A. de Graaf, Scherpenisse. B- dlploma. eerste drie 1. Metha van het Axelse, Duitse staande korthaar, voorjager van Cadsand te Koewacht. 2 Mouche. spagneul Francais, voorjager G. de Klein te Terheyen; 3. Flash. Golden retriever. G. Uiyckx te Turnhout <B) C-dlploma, eerste drie- 1 Festus van het Adelaarsvaren, Drentse patrijshond, voorj. M A Lous, 'Gravenpolder; 2 Condor van de Buuten- dlekers. labrador, voorj P L de Putter te Kortgene; 3 Sanne of Day trippers, Engelse springer spaniel, vooij. A R. Frederiks te Gravenpolder. In totaal namen 110 hon den aan de proeven deel zijn geconstateerd. De allerhoogste snelheid bedroeg 146 kilometer per uur. De algemene verkeersdienst en rijks waterstaat verschilden aanvankelijk van mening over de vraag of de con trole al dan met door borden zou moeten worden aangekondigd. „Wij willen dit soort dingen met open vizier doen", aldus adjudant Dijkman. „De tijd dat een politieman stiekum ach ter een boom stond om overtreders te betrappen is voorbij. Daarom hebben we er ook aan vastgehouden dat die waarschuwingsborden inderdaad zou den worden geplaatst" In Driebergen is niet bijgehouden hoeveel snelheidsovertreders met de radarkasten zijn betrapt. Ook bij het openbaar ministerie in Middelburg zijn daar geen cijfers over beschik baar. De schatting dat het er duizen den moeten zijn. is afkomstig van verkeersschout J Boogers. Hij bz- seert dat op het feit dat de afgelopen maanden ongeveer 20 procent van de zaken op de rol bij de kantonrechter in Middelburg snelheidsovertredin gen betreft die zijn geconstateerd op het oostelijke deel van rijksweg A 58 m Zeeland in de periode dat de radar- apparatuur daar heeft gestaan. MIDDELBURG jaarden in Hulst geving blijven soms leeftijd opnemen in be dat de besnoeiingen in noodgedwongen versto- jaardenoorden en het de gezinsverzorging ken van de dagelijkse eerder uit ziekenhuizen voor volgend jaar intus- warme maaltijd door- ontslaan van ook oudere sen zijn afgewend dat de organisatie tafel- patiénten. Doordat er De heer P. Peters, lid tje dekje niet genoeg niet genoeg serviesgoed namens de instellingen serviesgoed (zoals eten- is kan echter door Tafel- voor maatschappelijke spannetjes) bezit om tje Dekje met aan de dienstverlening, volg van maatregelen echter inmiddels groten als het op steeds hogere deels achterhaald door- aan de stijgende aan- vraag worden voldaan, vraag te kunnen vol- Volgens de heer Wen- klaarde dat daardoor de situatie in de gezinsver- doen. Dit werd woens- dels heelt het gemeente- zorging relatief gunstig dagmiddag meegedeeld bestuur gesteld dat de is. Raadsvobrzitter mr tijdens de vergadering organisatie dan maar F G. A. Huber was ech- van de Zeeuwse Raad een lening moet aan- ter van mening dat zich voor Ouderen in Mid- gaan om dit materiaal in de sector desondanks delburg. aan te schaffen maar is wijzigingen hebben De kwestie werd aange- dat financieel niet goed voorgedaan die een ne- kaart door de heer P J mogelijk. gatieve uitwerking heb- Wendels, lid voor de re- De zaak kwam aan de ben op de hulpvragers, gio Oost Zeeuwsch- orde bij de bespreking Hij verwees daarbij op Vlaanderen namens het van een stuk van de sle- georganiseerd bejaar- delijke stichting bejaar- denwerk. Volgens hem denwerk Utrecht. Dit is de toename van het was gewijd aan bezuini- aantal aanvragen voor gingen bij de gezinsver- hulpverlening warme maaltijden ge- zorging. Het stuk was gesteld. verhogingen van de ge vraagde eigen bijdragen op scherpere voor waarden die aan de worden Subsidievoorstel ondersteuning milieu-consulent MIDDELBURG - Het dagelijks be stuur van dc provincie wil het Insti tuut voor Natuurbeschermingsedu catie een bijdrage geven in dc kosten die zijn gemoeid met dc administra tieve ondersteuning van de consulent in de provincie. De bijdrage komt neer op 10 mille per jaar en zou met ingang van 1984 verleend moeten worden. Het aandeel van de provincie is dan 50 procent in de kosten van de deel tijdbaan van 20 uur Gs schrijven de staten dat zy de noodzaak van admi nistratieve ondersteuning onderken nen. Het college wijst erop, dat tot nu toe via werkverruimende maatregelen de administratie van de Zeeuwse con sulent natuur- en milieu educatie kon worden geregeld- maar dat dit een aflopende zaak is. Gs vinden wel, dat ook het rijk verantwoordelijkheid voor deze zaak draagt en dal de provinciale bijdrage afhankelijk moet worden gesteld van de rijkssubsidie. Hulstenaren op expeditie naar Spitsbergen HULST - De Hulstenaren E. J. M. Saman en P. L. de Bruyn zijn vanmorgen, donderdag, vertrokken voor een 23-daag- se reis naar Spitsbergen. Het gaat om een expeditie-achtigc excursie.de laatste in een reeks, die door dc Amster damse stichting Plancius in samenwerking met de rijksu niversiteit van Groningen is georganiseerd. In totaal rei zen tien mensen mee, onder wie vier leden van een team van de actualiteitenrubriek Tros Aktua. De Hulstenaren vliegen eerst via Oslo en Tromso naar Spits bergen. Daar worden de opgra vingen van oude nederzettin gen bezocht en mogelijk krij gen de expeditieleden ook nog de kans wat opgravingswerk te doen. Per schip reist het gezelschap dan naar Jan Mayen, een eiland dat bekend staat om de enorme hoeveel heden vogels die er voorko men. Daar is ook een Noorse nederzetting. De expeditie blijft enkele dagen op dit ei land, waarna de steven wordt gewend naar de Faeroér, vlak boven de Shetland Islands. Deze reis voert langs het pa kijs. dat zich ten oosten van Groenland bevindt. Over ruim drie weken is het gezelschap terug in Nederland. De Hulste naren hebben voor deze excur sie een vrij professionele pool- uitrusting moeten aanschaf fen, een voorwaarde van de organiserende stichting om mee te kunnen reizen. VLISSINGEN - Bij de werf 'Scheldcpoort' in Vlissingen is een begin gemaakt met de reparatievverkzaamheden aan het Finse ro-ro-schip Bore Sky, dat vorige week woens dag bij een aanvaring met de Duitse chemicalientanker Dorsch, tussen Borsele en Terneuzen, aanzienlijke scha de opliep. Na de aanvaring werd dc Dorsch afgemeerd bij Scheldepoort maar het schip heeft inmiddels koers gezet naar Duitsland waar de reparatiewerkzaamheden wor den verricht. De Bore Sky keerde na de aanvaring terug naar Terneu zen voor lossing van de lading. Op eigen kracht werd vervolgens de reis naar de Sloehaven gemaakt De vernielde huidplaten van het schip worden met snijbran ders verwijderd. Als de nieuwe platen zijn aangebracht worden de isolatie en ventilatie gerepareerd. Vervolgens wordt nieuwe electrische bedrading getrokken. Als dit gereed is worden de betimmeringen vernieuwd en de vloeren aangebracht. Ook aan dek van de Bore Sky moeten reparaties verricht worden. Met deze werkzaam heden is een bedrag vap enkele honderdduizenden gul dens gemoeid. Naar verwachting zal het karwei op 16 september afgerond zijn. Kapitein Serban Berescu van de 'Sarmizegetusaop de achtergrond zijn electricién: ,Als spionage de bedoeling ivas. zouden er wel meer mensen aan boord zijn Kapitein Berescu kijkt wat mee warig als die mogelijkheid wordt geopperd en wijst op zijn twee mede-bemanningsleden die net als hij inmiddels vier maanden aan boord zijn. „De elektricien zorgt voor onze energievoorzie ning. We hebben een stroomaan- sluiting met de wal, zodat onze hulpmotoren niet hoeven te draai en. De bootsman is bezig met on derhoudswerkzaamheden en de in ventarisatie van hetgeen zich aan boord bevindt. En ikzelfben belast met het papierwerk en de contac ten met de rederij en het agent schap hier in Vlissingen. Als spio nage de bedoeling was. zouden we wel met meer mensen zijn" Uit alles blijkt dat de kapitein alles behalve gelukkig is met de verhalen die over zijn schip de ronde doen. „In Roemenië denkt men erg posi tie! over Nederland en ik wii graag dat dat omgekeerd ook het geval is. Roemenië is anders dan de andere Dit schip staat open voor iedereen die het wii bezoeken. Alleen als zich vertegenwoordigers aandienen van maatschappijen die het willen kopen, dan kunnen die niet zonder meer aan boord. Daarvoor heb ik toestemming nodig van de rederij. Maar spionage, daar is geen sprake van'. Kapitein Serban Berescu van het Roemeense vrachtschip 'Sarmize getusa' laat er geen twijfel over bestaan: het schip ligt in de Vlissingse Binnenhaven buiten zijn schuld en zónder kwade bedoelingen. De naam 'Sarmizegetusa' duikt met enige regelmaat op in de berichtge ving in deze krant. Dinsdag nog bepaalde recht bankpresident mr G. R. André de la Porte dat het schip niet openbaar verkocht hoeft te worden, zoals de bedoeling was. De datum voor de openbare ver koop was gestel aanvankelijk op 7 september zou moeten gebeuren. Een succesje voor rederij Navimpex Centrala Navala, gevestigd in de Roemeense plaats Galatz, die hier om had gevraagd in een kort geding tegen de firma George Moundreas and company, gevestigd in Pana ma. Deze maatschappij liet in april van het vorig jaar beslag leggen op het Roemeense vrachtschip omdat die maatschappij aanspraak maak te op commissies voor verleende diensten bij het nieuwbouwpro- gramma van de Roemeense rederij. Dat programma is nooit uitgevoerd en dus hoeft er niet betaald te worden, zo redeneerde het staatsbe drijf Navimpex. Ten tijde van de beslaglegging lag de 'Sarmizegetusa' nog op de rede van Vlissingen, maar daar kwam binnen korte tijd een einde aan en het schip werd verhaald naar de tweede Binnenhaven in Vlissingen. „Die ligplaats was niet onze keuze. We lagen ten anker op de rede en in verband met het slechte weer wil den we graag naar binnen Dat was goedkoper ook, omdat we dan veel minder brandstof zouden gebrui ken. De ligplaats is ons aangewezen door de havenautoriteiten, daar hebben wij niets mee te maken", aldus kapitein Berescu De ligplaats op nauwelijks twee honderd meter van de scheepswerf 'De Schelde' waar toen. septem ber 1982, een fregat voor de Griekse marine werd afgebouwd was aan leiding tot speculaties omtrent een mogelijke spionageopdracht voor het schip. De kapitein, die samen met een bootsman en een elektn- cièn op dit moment de bemanning vormt, moet daar toch wel om la chen. „Toen we hier kwamen liggen is ons schip door de autoriteiten doorzocht en ze hebben niets gevon den dat met op een normaal vracht schip thuishoort". Ook een woord voerder van de koninklijke marine in Vlissingen reaagerde in die geest toen de mogelijkheid van spionage werd geopperd. Voor het volgen van de beproeving van de elektronische apparatuur aan boord van het toen in aanbouw zijnde fregat was de aanwezigheid van een schip in de onmiddellijke nabijheid niet nood zakelijk, zo zei de marinewoord voerder toen. Visuele spionage was echter wel mogelijk vanaf de lig plaats van de 'Sarmizegetusa'. Oostbloklanden. Onze minister-pre sident Ceausescu is bijvoorbeeld een van de mensen die geen voor stander zijn van de plaatsing van nieuwe kernwapens". Om te laten zien dat zijn schip werkelijk niets meer is dan een vrachtvaarder houdt de kapitein een rondleiding door en over de 'Sarmizegetusa' Het schip biedt door het ontbreken van de beman ning, en daardoor van iedere activi teit. een desolate aanblik. Zelfs het regelmatige gebonk van de hulpmo toren ontbreekt en de stilte doet wat onwerkelijk aan. Bereidwillig opent de kapitein elke deur wan neer hem daarom wordt gevraagd. Zoals te verwachten was is er niets te zien dat niet op een schip thuis hoort. „Er komen zoveel mensen aan boord", vertelt de kapitein, Meest al op zondag Dat zijn vaak families die nog nooit een zeeschip van binnen hebben gezien. Die leiden wij dan ook rondal zijn er plaatsen waar we niet altijd naar toe gaan. zoals de machinekamer, omdat dat nu eenmaal te gevaarlijk is. Wij vinden het leuk om mensen te ont vangen". Met potentiéie kopers ligt dat anders, aldus de kapitein. Om die te kunnen toelaten heeft hij de toestemming van zijn rederij nodig. De rechtbank in Middelburg be paalde enkele dagen geleden dat adspirant-kopers op het schip toe gelaten moeten worden Zo niet. dan zou dat de rederij 50.000 gulden per geval kosten plus nog eens eenzelfde bedrag voor elk uur dat de belangstellenden nog langer moe ten wachten De Panamese maat schappij Moundreas had daarom in een geding gevraagd omdat volgens Moundreas belangstellenden de toegang was geweigerd. „Dergelijke belangstellenden moeten van tevo ren toestemming hebben om san boord te komen, want zij willen overal kijken, ook op gevaarlijke plaatsen", aldus de kapitein. Tot nu toe heeft zich slechts één gegadigde, gemeld, zo blijkt verder uit de woorden van de kapi tein. En die man, een representant van een Rotterdamse scheepvaart maatschappij, is geen strobreed in de weg gelegd, zo blijkt even later als hij in alle hoeken en gaten kijkend het schip inspecteert. De driekoppige bemanning van het Roemeense vrachtschip besteedt geen enkele aandacht aan de man gedurende zijn inspectietocht. Het juridisch steekspel rond de 'Sarmizegetusa' is nog niet ten ein de. ondanks het feit dat de recht bank in Middelburg dinsdag be paalde dat de openbare verkoping van het schip niet door mag gaan. De rechtbankpresident bleek van mening dat Moundreas de voorbe reidingen tot de verkoop had moe ten staken toen Navimpex op 11 augustus 160.000 dollar betaalde aan Moundreas. Deze som was meer dan voldoende voor de in het deur waardersexploot vermelde bedra gen. Tijdens de penode die met het voeren van het geding was gemoeid legde Moundreas nog een aantal eisen op tafeldie door de rechtbank echter als niet-spoedeisend werden beschouwd. Behalve dit executo riaal beslag heeft Moundreas voor een bedrag dat in de miljoenen loopt zogenaamd conservatoire be slagen op het schip laten leggen. Het is dus nog allerminst zeker dat de 'Sarmizegetusa' binnenkort uit het Vlissingse havenbeeld zal ver dwijnen. Wat de bemanning betreft, die vindt haar verblijf in Vlissingen niet onaangenaam. Een rustig le ven aan boord, met voldoende tijd om er eens op dc - uit oude uit dé haven opgeviste onderdelen sa mengestelde - fietsen op uit te trekken en voldoende te eten en te drinken, kortom, wat valt er nog te wensen. En als de bootsman een door hemzelf vervaardigd schilde rij van de woelige zee bij Westka- pellc laat zien kan kapitein Beres cu niet nalaten te zeggen „Kijk. daar houden we ons hier mee bezig, en", zegt hij cn wijst op een door de elektricièn gemaakt model van een driemaster, daarmee. Niet met spionage. Dat is apekool". Het laat ste woord komt er in onvervalst Nederlands uit. Hans Verbeek DIEPGAAND CONFLICT MET PERSONEEL De werkzaamheden aan het Finse ro-ro schip zijn in volle gang HOEK Het algemeen bestuur van het recreatieschap Dc Braakman heeft directeur L. F. Fermont min of meer 'onder curatele' gesteld in af wachting van een beslissing over zijn positie. Hij mag weer aan bet werk. maar krijgt een beperkte taakom schrijving. Intussen zal het bestuur nader advies inwinnen bij deskundi gen. Tussen Fermont en een aantal perso neelsleden van De Braakman is een diepgaand conflict gerezen, zo bleek woensdagmiddag na afloop van een besloten bestuursvergadering. Die duurde bijna anderhalf uur en was volledig aan het functioneren van de directeur gewijd Op het recreatiecentrum heersten al langer spanningen. Toen medio juni de situatie uit de hand dreigde te lopen besloot het bestuur - met het drukke zomerseizoen in gedachten Fermont in juli en augustus Hop maanden voor De Braakman) met vakantie te sturen of, zoals een officië le verklaring het omschrijft, hem te verzoeken 'zijn vele openstaande vakantiedagen op te nemen'. Vertegenwoordigers van de gemeen ten Terneuzen en Sas van Gent, die het recreatiegebied beheren, zochten intussen naar mogelijkheden om de schade In de personeels-, zakelijke en administratieve sfeer zoveel mogelijk te beperken. Het bestuur is daar op dit moment nog niet helemaal uit en heeft een aantal 'nadere adviezen' nodig. Volgens insiders gaat het om de vraag hoe Fermont <40 en vijfjaar werkzaam bij De Braakmandie als ambtenaar een goede rechtspositie heeft, zo be hoedzaam mogelijk op een zijspoor kan worden gezet. Gebeurt dat niet, dan dreigt een deel van het personeel te vertrekken. De directeur keert deze maand terug van zijn - opgedrongen - vakantie en gaat 'met een door het bestuur be paalde taakstelling' (zoals de verkla ring zegt) weer aan de slag. Op die manier wordt geprobeerd om De Braakman 'ondanks de gestoorde werkverhoudingen' door de komende periode te loodsen. Tweede Het is overigens al voor de tweede keer binnen enkele jaren dat er een conflict is gerezen rond een functiona ris. Indertijd stuurde hc-t Braakman- bestuur beheerder A Dourleijn met wachtgeld omdat hij niet voor zijn taak berekend zou zijn Aan het be raad over de toekomst van Fermont werd ook deelgenomen door het hoofd personeelszaken van de gemeente Terneuzen. H. van de Veeke. De Braakmandirecteur onthield zich van commentaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 27