Duizenden overtraden bij
Rilland maximumsnelheid
'Sarmizegetusa
'Bore Sky' in reparatie
SPIONAGE?
APEKOOL!
i
Bejaarden in Hulst9
soms verstoken
van warme maaltijd9
Recreatieschap 'Braakman' stelt
zijn directeur onder 'curatele'
avjatto - Hrt>VDrovincle
PROEF MET RADARCONTROLE BLEEK SUCCES
De uitvinding van de eeuw
nü in het Boek van de Maand
voor slechts f 14,90.
n
>t
DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1983
17
GOES De fotosnelheidsmeters die tot vlak voor de bouwvakvakantie op rijksweg A 58 verkeer harder dan 70 kilometer per
f. uur. Een maand later was dat 10
even ten oosten van Rilland bij de bruggen over de Schelde-Rijnverbinding stonden pr0cent minder. Het percentage weg-
opgesteld, hebben de kosten van hun plaatsing dubbel en dwars opgebracht. Exacte cijfers gebruikers dat 90 kilometer per uur
zijn niet bekend, maar aangenomen kan worden dat daar enkele duizenden weggebruikers procenLEln''heTp^reentage^uto's en
zijn betrapt op een forse overschrijding van de maximum-snelheid die ter plekke gold (70 motoran dat harder reed dan 100
kilometer per uur). Dat betekent een niet onaanzienlijke opbrengst aan bekeuringen en kilometer per uur daalde in dezeiide
periode van 5,3 tot 2,9 procent. Derge-
boetes voor s rijks kas. lijke ervaringen met nog veel sp'reken-
veel automobilisten voor de bijl. De der cijfers heeft de algemene verkeers
camera's m de kasten konden op ieder dienst ook opgedaan op de zogenaam-
filmpje 220 snelheidsovertreders vast- de Poot van Metz bij Eindhoven waar
leggen. Die films waren toen de kas- ook dergelijke radarkasten zijn ge-
Maar om dat laatste is het bij de Het gebeurde weieens dat de gelei
plaatsing van de radarkasten met. dingsborden hen om de oren woeien
begonnen. „We zijn er nooit op uit om wanneer auto's met te hoge snelheden
zoveel mogelijk verbalen te kunnen passeerden. Incidentele snelheidscon-
maken", vertellen de adjudanten S. troles hadden te weinig resultaat.
ten er pas stonden binnen 24 uur vol. plaatst.
inar.cu VCII.CUCII uc aujuuaiH.cn o. uuica nauueii ic wcmig leduicaai. .1 - „nnrl/nmon Hal Ho films hirmon
Dijkman en H. Veenvliet van de alge- Op 19 augustus vorig jaar werd dem- Overigens waren de camera's met alle
mene verkeersdienst van de rijkspoli- noordelijk op de noordelijk strook van
lie in Driebergen. „Het ging er ons de rijksweg de eerste fotosnelheids-
vooral om of we de te hoge snelheden meter geplaatst. Op 2 november volg-
konden drukken waarmee het verkeer de op de zuidelijke strook de tweede
daar bij de bouw van de nieuwe Hoewel van begin af aan door middel
dagen geladen. Maar één of twee keer de kortste keren vol zouden zijn zijn
per week zat er een filmpje in radarapparaten afgesteld met een
"JSttXSttSS.
i -l imr, innh Een tijdklok maakte het mogelijk dat
kasten in gebruik kwamen, kon toch verschillende delen
bruggen reed. En ondanks het grote van borden was aangegeven dat ter worden gesteld dat er al snel minder °m, mreü
plaatse radarcontroles werden ultge- hard werd gereden. In september vo- d.TTS
aantal snelheidsovertreders dat er
we daai
metingen
gefotografeerd, zijn we daarin ge- voerd. gingen zeker aanvankelijk zeer rig jaar reed 55.5 procent van het 0VertrediLen van de maximum snel
slaagd. Dat hebben metingen te zien heid's nachts en in de vroege morgen
ADVERTENTIE
(Met kans op IBM personal computer!).
slaagd.
gegeven'
De installatie van de radarkasten was
een proef. Deze apparatuur is ver
scheidene Jaren gebruikt bij een aan
tal vaste knelpunten in het Neder
landse autosnelwegennet. Naar mate
steeds meer van deze knelpunten wer
den opgelost, kwamen de radarkasten
voor andere doeleinden beschikbaar.
In het regelmatig overleg dat de alge
mene verkeersdienst met rijkswater
staat heeft, rees de vraag of niets kon
worden gedaan aan de te hoge snelhe
den bij situaties zoals op rijksweg A 58
even ten oosten van Rilland. In ver
band met de aanleg van het Zoom-
meer-spuikanaal moesten de bruggen cn do ontwikkelingen die voor de deur staan
over de Schelde-Rïjnverbinding wor
den verlengd. Als gevolg daarvan
werd het verkeer over één rijbaan
geleid en daarom was de maximum
snelheid verlaagd tot 70 kilometer per
uur Slechts weinig automobilisten
hielden zich daar evenwel aan. De
gleesten minderden er nauwelijks
snelheid, waardoor niet alleen sprake
was van een gevaarlijke plaats voor
het verkeer, maar oook voor de bouw
vakkers die er aan het werk waren
'Kijk. automatisering', verplichte lectuur voor
iedereen die in de ban is van de computer. In MG
pagina's alles over de automatiseringsgcschicdoms
Rijk geïllustreerd. Met bovendien grat is kans op
IBM personal computer. )p naar de boekwinkel diis!
Zolang de voorraad strekt
Na I oktober: f26,50.
Jachthondencommissie
en KNJV hielden een
\achthondenproef
LEWEDORP De Koninklijke Ne
derlandse Jagersvereniging en de
Zeeuwse Jachthondencommissie hiel
den een Jachthondenproef te Lewe-
dorp op de boerderij van A. van 't
Westeinde, Calandweg B3 te Lewe-
dorp en het daarbij gelegen dagre
creatieterrein 'De Piet' Dit soort jaar
lijks terugkerende proeven wordt ge
houden om te bevorderen dat de jager
over een goede gebruikshond be
schikt.
Btste Hond van de dag was: Pasha,
Duitse staande korthaar, voorjager C.
de Jong te Willebrord. Hij behaalde
het A-diploma met 97 punten (100 is
het maximum). Hij won hiermee de
'Heidi wisselprijs'.
Beste Zeeuwse Hond: Mlrza van de Llnle-
dljk, Duitse staande langhaar, voorjaagster
i N. Kugel van de afd Tholen A-dlploma
met 87 punten. Won hiermee de door haar
in 1979 beschikbaar gestelde 'Djin van de
Unledijk' wisselprijs. De wisselprijs 't
Plllje' beschikbaar gesteld door de fam. A.
't Westeinde vour de beste hond bene
de 18 maanden werd gewonnen door
g, Duitse staande langhaar, vooijaag-
rter C. J. A. de Graaf, Scherpenisse. B-
dlploma. eerste drie 1. Metha van het
Axelse, Duitse staande korthaar, voorjager
van Cadsand te Koewacht. 2 Mouche.
spagneul Francais, voorjager G. de Klein te
Terheyen; 3. Flash. Golden retriever. G.
Uiyckx te Turnhout <B) C-dlploma, eerste
drie- 1 Festus van het Adelaarsvaren,
Drentse patrijshond, voorj. M A Lous,
'Gravenpolder; 2 Condor van de Buuten-
dlekers. labrador, voorj P L de Putter te
Kortgene; 3 Sanne of Day trippers, Engelse
springer spaniel, vooij. A R. Frederiks te
Gravenpolder. In totaal namen 110 hon
den aan de proeven deel
zijn geconstateerd. De allerhoogste
snelheid bedroeg 146 kilometer per
uur.
De algemene verkeersdienst en rijks
waterstaat verschilden aanvankelijk
van mening over de vraag of de con
trole al dan met door borden zou
moeten worden aangekondigd. „Wij
willen dit soort dingen met open vizier
doen", aldus adjudant Dijkman. „De
tijd dat een politieman stiekum ach
ter een boom stond om overtreders te
betrappen is voorbij. Daarom hebben
we er ook aan vastgehouden dat die
waarschuwingsborden inderdaad zou
den worden geplaatst"
In Driebergen is niet bijgehouden
hoeveel snelheidsovertreders met de
radarkasten zijn betrapt. Ook bij het
openbaar ministerie in Middelburg
zijn daar geen cijfers over beschik
baar. De schatting dat het er duizen
den moeten zijn. is afkomstig van
verkeersschout J Boogers. Hij bz-
seert dat op het feit dat de afgelopen
maanden ongeveer 20 procent van de
zaken op de rol bij de kantonrechter
in Middelburg snelheidsovertredin
gen betreft die zijn geconstateerd op
het oostelijke deel van rijksweg A 58
m Zeeland in de periode dat de radar-
apparatuur daar heeft gestaan.
MIDDELBURG
jaarden in Hulst
geving blijven soms leeftijd opnemen in be dat de besnoeiingen in
noodgedwongen versto- jaardenoorden en het de gezinsverzorging
ken van de dagelijkse eerder uit ziekenhuizen voor volgend jaar intus-
warme maaltijd door- ontslaan van ook oudere sen zijn afgewend
dat de organisatie tafel- patiénten. Doordat er De heer P. Peters, lid
tje dekje niet genoeg niet genoeg serviesgoed namens de instellingen
serviesgoed (zoals eten- is kan echter door Tafel- voor maatschappelijke
spannetjes) bezit om tje Dekje met aan de dienstverlening,
volg van maatregelen echter inmiddels groten
als het op steeds hogere deels achterhaald door-
aan de stijgende aan- vraag worden voldaan,
vraag te kunnen vol- Volgens de heer Wen-
klaarde dat daardoor de
situatie in de gezinsver-
doen. Dit werd woens- dels heelt het gemeente- zorging relatief gunstig
dagmiddag meegedeeld bestuur gesteld dat de is. Raadsvobrzitter mr
tijdens de vergadering organisatie dan maar F G. A. Huber was ech-
van de Zeeuwse Raad een lening moet aan- ter van mening dat zich
voor Ouderen in Mid- gaan om dit materiaal in de sector desondanks
delburg. aan te schaffen maar is wijzigingen hebben
De kwestie werd aange- dat financieel niet goed voorgedaan die een ne-
kaart door de heer P J mogelijk. gatieve uitwerking heb-
Wendels, lid voor de re- De zaak kwam aan de ben op de hulpvragers,
gio Oost Zeeuwsch- orde bij de bespreking Hij verwees daarbij op
Vlaanderen namens het van een stuk van de sle-
georganiseerd bejaar- delijke stichting bejaar-
denwerk. Volgens hem denwerk Utrecht. Dit
is de toename van het was gewijd aan bezuini-
aantal aanvragen voor gingen bij de gezinsver- hulpverlening
warme maaltijden ge- zorging. Het stuk was gesteld.
verhogingen van de ge
vraagde eigen bijdragen
op scherpere voor
waarden die aan de
worden
Subsidievoorstel
ondersteuning
milieu-consulent
MIDDELBURG - Het dagelijks be
stuur van dc provincie wil het Insti
tuut voor Natuurbeschermingsedu
catie een bijdrage geven in dc kosten
die zijn gemoeid met dc administra
tieve ondersteuning van de consulent
in de provincie. De bijdrage komt
neer op 10 mille per jaar en zou met
ingang van 1984 verleend moeten
worden.
Het aandeel van de provincie is dan
50 procent in de kosten van de deel
tijdbaan van 20 uur Gs schrijven de
staten dat zy de noodzaak van admi
nistratieve ondersteuning onderken
nen. Het college wijst erop, dat tot nu
toe via werkverruimende maatregelen
de administratie van de Zeeuwse con
sulent natuur- en milieu educatie kon
worden geregeld- maar dat dit een
aflopende zaak is. Gs vinden wel, dat
ook het rijk verantwoordelijkheid
voor deze zaak draagt en dal de
provinciale bijdrage afhankelijk moet
worden gesteld van de rijkssubsidie.
Hulstenaren
op expeditie
naar Spitsbergen
HULST - De Hulstenaren E. J.
M. Saman en P. L. de Bruyn
zijn vanmorgen, donderdag,
vertrokken voor een 23-daag-
se reis naar Spitsbergen. Het
gaat om een expeditie-achtigc
excursie.de laatste in een
reeks, die door dc Amster
damse stichting Plancius in
samenwerking met de rijksu
niversiteit van Groningen is
georganiseerd. In totaal rei
zen tien mensen mee, onder
wie vier leden van een team
van de actualiteitenrubriek
Tros Aktua.
De Hulstenaren vliegen eerst
via Oslo en Tromso naar Spits
bergen. Daar worden de opgra
vingen van oude nederzettin
gen bezocht en mogelijk krij
gen de expeditieleden ook nog
de kans wat opgravingswerk
te doen. Per schip reist het
gezelschap dan naar Jan
Mayen, een eiland dat bekend
staat om de enorme hoeveel
heden vogels die er voorko
men. Daar is ook een Noorse
nederzetting. De expeditie
blijft enkele dagen op dit ei
land, waarna de steven wordt
gewend naar de Faeroér, vlak
boven de Shetland Islands.
Deze reis voert langs het pa
kijs. dat zich ten oosten van
Groenland bevindt. Over ruim
drie weken is het gezelschap
terug in Nederland. De Hulste
naren hebben voor deze excur
sie een vrij professionele pool-
uitrusting moeten aanschaf
fen, een voorwaarde van de
organiserende stichting om
mee te kunnen reizen.
VLISSINGEN - Bij de werf 'Scheldcpoort' in Vlissingen is
een begin gemaakt met de reparatievverkzaamheden aan
het Finse ro-ro-schip Bore Sky, dat vorige week woens
dag bij een aanvaring met de Duitse chemicalientanker
Dorsch, tussen Borsele en Terneuzen, aanzienlijke scha
de opliep. Na de aanvaring werd dc Dorsch afgemeerd bij
Scheldepoort maar het schip heeft inmiddels koers gezet
naar Duitsland waar de reparatiewerkzaamheden wor
den verricht.
De Bore Sky keerde na de aanvaring terug naar Terneu
zen voor lossing van de lading. Op eigen kracht werd
vervolgens de reis naar de Sloehaven gemaakt De
vernielde huidplaten van het schip worden met snijbran
ders verwijderd. Als de nieuwe platen zijn aangebracht
worden de isolatie en ventilatie gerepareerd. Vervolgens
wordt nieuwe electrische bedrading getrokken. Als dit
gereed is worden de betimmeringen vernieuwd en de
vloeren aangebracht. Ook aan dek van de Bore Sky
moeten reparaties verricht worden. Met deze werkzaam
heden is een bedrag vap enkele honderdduizenden gul
dens gemoeid. Naar verwachting zal het karwei op 16
september afgerond zijn.
Kapitein Serban Berescu van de 'Sarmizegetusaop de achtergrond zijn electricién: ,Als spionage de bedoeling
ivas. zouden er wel meer mensen aan boord zijn
Kapitein Berescu kijkt wat mee
warig als die mogelijkheid
wordt geopperd en wijst op zijn
twee mede-bemanningsleden die
net als hij inmiddels vier maanden
aan boord zijn. „De elektricien
zorgt voor onze energievoorzie
ning. We hebben een stroomaan-
sluiting met de wal, zodat onze
hulpmotoren niet hoeven te draai
en. De bootsman is bezig met on
derhoudswerkzaamheden en de in
ventarisatie van hetgeen zich aan
boord bevindt. En ikzelfben belast
met het papierwerk en de contac
ten met de rederij en het agent
schap hier in Vlissingen. Als spio
nage de bedoeling was. zouden we
wel met meer mensen zijn"
Uit alles blijkt dat de kapitein alles
behalve gelukkig is met de verhalen
die over zijn schip de ronde doen.
„In Roemenië denkt men erg posi
tie! over Nederland en ik wii graag
dat dat omgekeerd ook het geval is.
Roemenië is anders dan de andere
Dit schip staat open voor iedereen die het wii bezoeken. Alleen als
zich vertegenwoordigers aandienen van maatschappijen die het
willen kopen, dan kunnen die niet zonder meer aan boord. Daarvoor heb
ik toestemming nodig van de rederij. Maar spionage, daar is geen sprake
van'. Kapitein Serban Berescu van het Roemeense vrachtschip 'Sarmize
getusa' laat er geen twijfel over bestaan: het schip ligt in de Vlissingse
Binnenhaven buiten zijn schuld en zónder kwade bedoelingen.
De naam 'Sarmizegetusa' duikt met
enige regelmaat op in de berichtge
ving in deze krant. Dinsdag nog
bepaalde recht bankpresident mr
G. R. André de la Porte dat het
schip niet openbaar verkocht hoeft
te worden, zoals de bedoeling was.
De datum voor de openbare ver
koop was gestel aanvankelijk op 7
september zou moeten gebeuren.
Een succesje voor rederij Navimpex
Centrala Navala, gevestigd in de
Roemeense plaats Galatz, die hier
om had gevraagd in een kort geding
tegen de firma George Moundreas
and company, gevestigd in Pana
ma. Deze maatschappij liet in april
van het vorig jaar beslag leggen op
het Roemeense vrachtschip omdat
die maatschappij aanspraak maak
te op commissies voor verleende
diensten bij het nieuwbouwpro-
gramma van de Roemeense rederij.
Dat programma is nooit uitgevoerd
en dus hoeft er niet betaald te
worden, zo redeneerde het staatsbe
drijf Navimpex.
Ten tijde van de beslaglegging lag
de 'Sarmizegetusa' nog op de rede
van Vlissingen, maar daar kwam
binnen korte tijd een einde aan en
het schip werd verhaald naar de
tweede Binnenhaven in Vlissingen.
„Die ligplaats was niet onze keuze.
We lagen ten anker op de rede en in
verband met het slechte weer wil
den we graag naar binnen Dat was
goedkoper ook, omdat we dan veel
minder brandstof zouden gebrui
ken. De ligplaats is ons aangewezen
door de havenautoriteiten, daar
hebben wij niets mee te maken",
aldus kapitein Berescu
De ligplaats op nauwelijks twee
honderd meter van de scheepswerf
'De Schelde' waar toen. septem
ber 1982, een fregat voor de Griekse
marine werd afgebouwd was aan
leiding tot speculaties omtrent een
mogelijke spionageopdracht voor
het schip. De kapitein, die samen
met een bootsman en een elektn-
cièn op dit moment de bemanning
vormt, moet daar toch wel om la
chen. „Toen we hier kwamen liggen
is ons schip door de autoriteiten
doorzocht en ze hebben niets gevon
den dat met op een normaal vracht
schip thuishoort". Ook een woord
voerder van de koninklijke marine
in Vlissingen reaagerde in die geest
toen de mogelijkheid van spionage
werd geopperd. Voor het volgen van
de beproeving van de elektronische
apparatuur aan boord van het toen
in aanbouw zijnde fregat was de
aanwezigheid van een schip in de
onmiddellijke nabijheid niet nood
zakelijk, zo zei de marinewoord
voerder toen. Visuele spionage was
echter wel mogelijk vanaf de lig
plaats van de 'Sarmizegetusa'.
Oostbloklanden. Onze minister-pre
sident Ceausescu is bijvoorbeeld
een van de mensen die geen voor
stander zijn van de plaatsing van
nieuwe kernwapens".
Om te laten zien dat zijn schip
werkelijk niets meer is dan een
vrachtvaarder houdt de kapitein
een rondleiding door en over de
'Sarmizegetusa' Het schip biedt
door het ontbreken van de beman
ning, en daardoor van iedere activi
teit. een desolate aanblik. Zelfs het
regelmatige gebonk van de hulpmo
toren ontbreekt en de stilte doet
wat onwerkelijk aan. Bereidwillig
opent de kapitein elke deur wan
neer hem daarom wordt gevraagd.
Zoals te verwachten was is er niets
te zien dat niet op een schip thuis
hoort.
„Er komen zoveel mensen aan
boord", vertelt de kapitein, Meest
al op zondag Dat zijn vaak families
die nog nooit een zeeschip van
binnen hebben gezien. Die leiden
wij dan ook rondal zijn er plaatsen
waar we niet altijd naar toe gaan.
zoals de machinekamer, omdat dat
nu eenmaal te gevaarlijk is. Wij
vinden het leuk om mensen te ont
vangen". Met potentiéie kopers ligt
dat anders, aldus de kapitein. Om
die te kunnen toelaten heeft hij de
toestemming van zijn rederij nodig.
De rechtbank in Middelburg be
paalde enkele dagen geleden dat
adspirant-kopers op het schip toe
gelaten moeten worden Zo niet.
dan zou dat de rederij 50.000 gulden
per geval kosten plus nog eens
eenzelfde bedrag voor elk uur dat de
belangstellenden nog langer moe
ten wachten De Panamese maat
schappij Moundreas had daarom in
een geding gevraagd omdat volgens
Moundreas belangstellenden de
toegang was geweigerd. „Dergelijke
belangstellenden moeten van tevo
ren toestemming hebben om san
boord te komen, want zij willen
overal kijken, ook op gevaarlijke
plaatsen", aldus de kapitein.
Tot nu toe heeft zich slechts één
gegadigde, gemeld, zo blijkt
verder uit de woorden van de kapi
tein. En die man, een representant
van een Rotterdamse scheepvaart
maatschappij, is geen strobreed in
de weg gelegd, zo blijkt even later
als hij in alle hoeken en gaten
kijkend het schip inspecteert. De
driekoppige bemanning van het
Roemeense vrachtschip besteedt
geen enkele aandacht aan de man
gedurende zijn inspectietocht.
Het juridisch steekspel rond de
'Sarmizegetusa' is nog niet ten ein
de. ondanks het feit dat de recht
bank in Middelburg dinsdag be
paalde dat de openbare verkoping
van het schip niet door mag gaan.
De rechtbankpresident bleek van
mening dat Moundreas de voorbe
reidingen tot de verkoop had moe
ten staken toen Navimpex op 11
augustus 160.000 dollar betaalde
aan Moundreas. Deze som was meer
dan voldoende voor de in het deur
waardersexploot vermelde bedra
gen. Tijdens de penode die met het
voeren van het geding was gemoeid
legde Moundreas nog een aantal
eisen op tafeldie door de rechtbank
echter als niet-spoedeisend werden
beschouwd. Behalve dit executo
riaal beslag heeft Moundreas voor
een bedrag dat in de miljoenen
loopt zogenaamd conservatoire be
slagen op het schip laten leggen.
Het is dus nog allerminst zeker dat
de 'Sarmizegetusa' binnenkort uit
het Vlissingse havenbeeld zal ver
dwijnen.
Wat de bemanning betreft, die
vindt haar verblijf in Vlissingen
niet onaangenaam. Een rustig le
ven aan boord, met voldoende tijd
om er eens op dc - uit oude uit dé
haven opgeviste onderdelen sa
mengestelde - fietsen op uit te
trekken en voldoende te eten en te
drinken, kortom, wat valt er nog te
wensen. En als de bootsman een
door hemzelf vervaardigd schilde
rij van de woelige zee bij Westka-
pellc laat zien kan kapitein Beres
cu niet nalaten te zeggen „Kijk.
daar houden we ons hier mee bezig,
en", zegt hij cn wijst op een door de
elektricièn gemaakt model van een
driemaster, daarmee. Niet met
spionage. Dat is apekool". Het laat
ste woord komt er in onvervalst
Nederlands uit.
Hans Verbeek
DIEPGAAND CONFLICT MET PERSONEEL
De werkzaamheden aan het Finse ro-ro schip zijn in volle gang
HOEK Het algemeen bestuur van
het recreatieschap Dc Braakman
heeft directeur L. F. Fermont min of
meer 'onder curatele' gesteld in af
wachting van een beslissing over zijn
positie. Hij mag weer aan bet werk.
maar krijgt een beperkte taakom
schrijving. Intussen zal het bestuur
nader advies inwinnen bij deskundi
gen.
Tussen Fermont en een aantal perso
neelsleden van De Braakman is een
diepgaand conflict gerezen, zo bleek
woensdagmiddag na afloop van een
besloten bestuursvergadering. Die
duurde bijna anderhalf uur en was
volledig aan het functioneren van de
directeur gewijd
Op het recreatiecentrum heersten al
langer spanningen. Toen medio juni
de situatie uit de hand dreigde te
lopen besloot het bestuur - met het
drukke zomerseizoen in gedachten
Fermont in juli en augustus Hop
maanden voor De Braakman) met
vakantie te sturen of, zoals een officië
le verklaring het omschrijft, hem te
verzoeken 'zijn vele openstaande
vakantiedagen op te nemen'.
Vertegenwoordigers van de gemeen
ten Terneuzen en Sas van Gent, die
het recreatiegebied beheren, zochten
intussen naar mogelijkheden om de
schade In de personeels-, zakelijke en
administratieve sfeer zoveel mogelijk
te beperken. Het bestuur is daar op
dit moment nog niet helemaal uit en
heeft een aantal 'nadere adviezen'
nodig.
Volgens insiders gaat het om de vraag
hoe Fermont <40 en vijfjaar werkzaam
bij De Braakmandie als ambtenaar
een goede rechtspositie heeft, zo be
hoedzaam mogelijk op een zijspoor
kan worden gezet. Gebeurt dat niet,
dan dreigt een deel van het personeel
te vertrekken.
De directeur keert deze maand terug
van zijn - opgedrongen - vakantie en
gaat 'met een door het bestuur be
paalde taakstelling' (zoals de verkla
ring zegt) weer aan de slag. Op die
manier wordt geprobeerd om De
Braakman 'ondanks de gestoorde
werkverhoudingen' door de komende
periode te loodsen.
Tweede
Het is overigens al voor de tweede
keer binnen enkele jaren dat er een
conflict is gerezen rond een functiona
ris. Indertijd stuurde hc-t Braakman-
bestuur beheerder A Dourleijn met
wachtgeld omdat hij niet voor zijn
taak berekend zou zijn Aan het be
raad over de toekomst van Fermont
werd ook deelgenomen door het hoofd
personeelszaken van de gemeente
Terneuzen. H. van de Veeke. De
Braakmandirecteur onthield zich van
commentaar.