Duizenden overtraden bij Rilland maximumsnelheid 'Sarmizegetusa 'Bore Sky' in reparatie SPIONAGE? APEKOOL! Bejaarden in Hulst9 soms verstoken van warme maaltijd9 Recreatieschap 'Braakman' stelt zijn directeur onder 'curatele' PROEF MET RADARCONTROLE BLEEK SUCCES De uitvinding van de eeuw nü in het Boek van de Maand voor slechts f 14,90. DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1983 PZC/ provincie 17 GOES De fotosnelheidsmeters die tot vlak voor de bouwvakvakantie op rijksweg A 58 even ten oosten van Rilland bij de bruggen over de Schelde-Rijnverbinding stonden opgesteld, hebben de kosten van hun plaatsing dubbel en dwars opgebracht. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar aangenomen kan worden dat daar enkele duizenden weggebruikers zijn betrapt op een forse overschrijding van de maximum-snelheid die ter plekke gold (70 kilometer per uur). Dat betekent een niet onaanzienlijke opbrengst aan bekeuringen en boetes voor 's rijks kas. veel automobilisten voor de bijl De camera's in de kasten konden op ieder filmpje 220 snelheidsovertreders vast leggen. Die films waren toen de kas ten er pas stonden binnen 24 uur vol. Maar om dat laatste is het bij de Het gebeurde weieens dat de gelei plaatsing van de radarkasten niet dingsborden hen om de oren woeien begonnen. ,,We zijn er nooit op uit om wanneer auto's met te hoge snelheden zoveel mogelijk verbalen te kunnen passeerden. Incidentele snelheidscon- maken". vertellen de adjudanten S. troles hadden te weinig resultaat. uit Dijkman en H. Veenvhet van de alge- Op 19 augustus vorig jaar werd dem- Overigens waren de camera's niet alle de mene verkeersdienst van de rijkspoli- noordelijk op de noordelijk strook van dagen geladen. Maar één of twee keer elt- tie in Driebergen. „Het ging er ons de rijksweg de eerste fotosnelheids- per week zat er een filmpje in. erd vooral om of we de te hoge snelheden meter geplaatst. Op 2 november volg- Hoewel de snelheden van het verkeer hard werd gereden. In september vo rig jaar reed 55,5 procent van het ADVERTENTIE konden drukken waarmee het verkeer de op de zuidelijke strook de tweede, met zijn gemeten voordat de radar- daar bij de bouw van de nieuwe Hoewel van begin af aan door middel kasten in gebruik kwamen, kon toch bruggen reed. En ondanks het grote van borden was aangegeven dat ter worden gesteld dat er al snel minder aantal snelheidsovertreders dat er is plaatse radarcontroles werden uitge- gefotografeerd, zijn we daarin ge- voerd, gingen zeker aanvankelijk zeer slaagd. Dat hebben metingen te zien gegeven". De installatie van de radarkasten was een proef. Deze apparatuur is ver scheidene jaren gebruikt bij een aan tal vaste knelpunten in het Neder landse autosnelwegennet. Naar mate steeds meer van deze knelpunten wer den opgelost, kwamen de radarkasten voor andere doeleinden beschikbaar. In het regelmatig overleg dat de alge mene verkeersdienst met rijkswater staat heeft, rees de vraag of niets kon worden gedaan aan de te hoge snelhe den bij situaties zoals op rijksweg A 58 even ten oosten van Rilland. In ver band met de aanleg van het Zoom- meer-spuikanaal moesten de bruggen over de Schelde-Rijnverbinding wor den verlengd. Als gevolg daarvan werd het verkeer over één rijbaan geleid en daarom was de maximum snelheid verlaagd tot 70 kilometer per uur. Slechts weinig automobilisten bielden zich daar evenwel aan. De meesten minderden er nauwelijks snelheid, waardoor niet alleen sprake was van een gevaarlijke plaats voor het verkeer, maar oook voor de bouw vakkers die er aan het werk waren (Met kans op IBM personal computer!) 'Kijk. automatisering', verplichte lectuur voor iedereen die in de ban is van de computer. In 14f> pagina's alles over de automatiseringsgcschicdonis en de ontwikkelingen die voor de deur staan. Rijk geïllustreerd. Met bovendien gratis kans op IBM personal computer Op naar de boekwinkel dus! Zolang de voorraad strekt K, Na I oktober: f26,50. 1 d' iachthondencommissie on en KNJV hielden een jachthondenproej ,ir* LEWEDORP - De Koninklijke Ne- derlandse Jagersvereniging en de Zeeuwse Jachthondencommissie hiel- lClul den een Jachthondenproef te Lewe- ngf dorp op de boerderij van A. van 't °0IV Westeinde, Calandweg B3 te Lewe- dorp en het daarbij gelegen dagre- creatieterrein 'De Piet'. Dit soort jaar- lijks terugkerende proeven wordt ge- houden om te bevorderen dat de jager over een goede gebruikshond be- schikt. Beste Hond van de dag was: Pasha, Duitse staande korthaar, voorjager C. de Jong te Willebrord. Hij behaalde 5ftV het A-diploma met 97 punten (100 is het maximum). Hij won hiermee de 'Heidi wisselprijs'. iter Beste Zeeuwse Hond: Mirza van de Linie- dijk, Duitse staande langhaar, vooijaagster J N. Kugel van de afd Tholen. A-diploma met 87 punten. Won hiermee de door haar In 1979 beschikbaar gestelde 'Djin van de m. Uniedijk' wisselprijs. De wisselprijs 't Plltje' beschikbaar gesteld door de fam. A. eK van 't Westeinde voor de beste hond bene- den de 18 maanden werd gewonnen door 2 C King, Duitse staande langhaar, voorjaag- ster C. J. A. de Graaf, Scherpenlsse. B- ?d 55 diploma, eerste drie: 1. Melha van het C. ZD Axelse, Duitse staande korthaar, voorjager Ai van Cadsand te Koewacht; 2 Mouche. rsie epagneul Frangais. voorjager G. de Klein te L. Terheyen. 3. Flash. Golden retriever, G. igte Luyckx te Turnhout <Bi. C-diploma. eerste 2 C drie 1 Festus van het Adelaarsvaren. A. Drentse patrijshond, voorj. M A. Lous. 's-Gravenpolder, 2 Condor van de Buuten- diekers, labrador, voorj P. L. de Putter te Kortgene. 3 Sanne of Daytrippers. Engelse pringer spaniel, voorj A. R Frederiks te 's-Gravenpolder. In totaal namen 110 hon- den aan de proeven deel. verkeer harder dan 70 kilometer per uur. Een maand later was dat 10 procent minder. Het percentage weg gebruikers dat 90 kilometer per uur overschreed, liep terug van 12,4 tot 7,9 procent. En het percentage auto's en motoran dat harder reed dan 100 kilometer per uur daalde in dezelfde periode van 5.3 tot 2,9 procent Derge lijke ervaringen met nog veel spreken der cijfers heeft de algemene verkeers dienst ook opgedaan op de zogenaam de Poot van Metz bij Eindhoven waar ook dergelijke radarkasten zijn ge plaatst. Om te voorkomen dal de films binnen de kortste keren vol zouden zijn, zijn de radarapparaten afgesteld met een flinke marge boven de maximum snelheid van 70 kilometer per uur. Een tijdklok maakte het mogelijk dat de controles op verschillende delen van de dag en de nacht werden uitge voerd. Opvallend is dat de grofste overtredingen van de maximum-snel heid 's nachts en in de vroege morgen zijn geconstateerd. De allerhoogste snelheid bedroeg 146 kilometer per uur. De algemene verkeersdienst en rijks waterstaat verschilden aanvankelijk van mening over de vraag of de con trole al dan niet door borden zou moeten worden aangekondigd. „Wij willen dit soort dingen met open vizier doen", aldus adjudant Dijkman „De tijd dat een politieman stiekum ach ter een boom stond om overtreders te betrappen is voorbij. Daarom hebben we er ook aan vastgehouden dat die waarschuwingsborden inderdaad zou den worden geplaatst". In Driebergen is niet bijgehouden hoeveel snelheidsovertreders met de radarkasten zijn betrapt. Ook bij het openbaar ministerie in Middelburg zijn daar geen cijfers over beschik baar. De schatting dat het er duizen den moeten zijn. is afkomstig van verkeersschout J Boogers. Hij ba seert dat op het feit dat de afgelopen maanden ongeveer 20 procent van de zaken op de rol bij de kantonrechter in Middelburg snelheidsovertredin gen betreft die zijn geconstateerd op het oostelijke deel van rijksweg A 58 in Zeeland in de periode dat de radar- apparatuur daar heeft gestaan. MIDDELBURG - Be jaarden in Hulst en om geving blijven soms noodgedwongen versto ken van de dagelijkse warme maaltijd door dat de organisatie tafel tje dekje niet genoeg serviesgoed (zoals eten- spannetjes) bezit om aan de stijgende aan vraag te kunnen vol doen. Dit werd woens dagmiddag meegedeeld tijdens de vergadering van de Zeeuwse Raad voor Ouderen in Mid delburg. De kwestie werd aange kaart door de heer P. J Wendels. lid voor de re gio Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen namens het georganiseerd bejaar- denwerk. Volgens hem is de toename van het aantal aanvragen voor warme maaltijden ge volg van maatregelen als het op steeds hogere leeftijd opnemen in be jaardenoorden en het eerder uit ziekenhuizen ontslaan van ook oudere patiënten. Doordat er niet genoeg serviesgoed is kan echter door Tafel tje Dekje niet aan de vraag worden voldaan. Volgens de heer Wen dels heeft het gemeente bestuur gesteld dat de organisatie dan maar een lening moet aan gaan om dit materiaal aan te schaffen maar is dat financieel niet goed mogelijk. De zaak kwam aan de orde bij de bespreking van een stuk van de ste delijke stichting bejaar- denwerk. Utrecht. Dit was gewijd aan bezuini gingen bij de gezinsver zorging. Het stuk was echter inmiddels groten deels achterhaald door dat de besnoeiingen in de gezinsverzorging voor volgend jaar intus sen zijn afgewend. De heer P. Peters, lid namens de instellingen voor maatschappelijke dienstverlening, ver klaarde dat daardoor de situatie in de gezinsver zorging relatief gunstig is. Raadsvoorzitter mr F. G. A Huber was ech ter van mening dat zich in de sector desondanks wijzigingen hebben voorgedaan die een ne gatieve uitwerking heb ben op de hulpvragers. Hij verwees daarbij op verhogingen van de ge vraagde eigen bijdragen en op scherpere voor waarden die aan de hulpverlening worden gesteld. Subsidievoorstel ondersteuning milieu-consulent MIDDELBURG - Het dagelijks be stuur van de provincie wil hel Insti tuut voor Natuurbcschermingsedu- catie een bijdrage geven in de kosten die zijn gemoeid met de administra tieve ondersteuning van de consulent in de provincie. De bijdrage komt neer op 10 mille per jaar en zou met ingang van 1984 verleend moeten worden. Het aandeel van de provincie is dan 50 procent in de kosten van de deel tijdbaan van 20 uur. Gs schrijven de staten dat zij de noodzaak van admi nistratieve ondersteuning onderken nen. Het college wijst erop. dat tot nu toe via werkverruimende maatregelen de administratie van de Zeeuwse con sulent natuur- en milieu educatie kon worden geregeld, maar dat dit een aflopende zaak is. Gs vinden wel, dat. ook het rijk verantwoordelijkheid voor deze zaak draagt en dat de provinciale bijdrage afhankelijk moet worden gesteld van de rijkssubsidie. lei Hulstenaren op expeditie naar Spitsbergen HULST - De Hulstenaren E. J. M. Saman en P. L. de Bruyn zijn vanmorgen, donderdag, vertrokken voor een 23-daag- se reis naar Spitsbergen. Het gaat om een expeditie-achtige excursie.de laatste in een reeks, die door de Amster damse stichting Plancius in samenwerking met de rijksu niversiteit van Groningen is georganiseerd. In totaal rei zen tien mensen mee, onder wie vier leden van een team van de actualiteitenrubriek Tros Aktua. De Hulstenaren vliegen eerst via Oslo en Tromso naar Spits bergen. Daar worden de opgra vingen van oude nederzettin gen bezocht en mogelijk krij gen de expeditieleden ook nog de kans wat opgravingswerk te doen. Per schip reist het gezelschap dan naar Jan Mayen, een eiland dat bekend staat om de enorme hoeveel heden vogels die er voorko men. Daar is ook een Noorse nederzetting. De expeditie blijft enkele dagen op dit ei land, waarna de steven wordt gewend naar de Faeroer, vlak boven de Shetland Islands. Deze reis voert langs het pa kijs. dat zich ten oosten van Groenland bevindt. Over ruim drie weken is het gezelschap terug in Nederland De Hulste naren hebben voor deze excur sie een vrij professionele pool- ultrustlng moeten aanschaf fen, een voorwaarde van de organiserende stichting om mee te kunnen reizen. VLISS1NGEN - Bij de werf'Scheldcpoorl' in Vlissingen is een begin gemaakt met de reparatiewerkzaamheden aan het Finse ro-ro-schip Bore Sky, dat vorige weck woens dag bij een aanvaring met de Duitse chemicalientanker Dorsch, tussen Borsele en Terneuzen, aanzienlijke scha de opliep. Na de aanvaring werd de Dorsch afgemeerd bij Scheldepoort maar het schip heeft inmiddels koers gezet naar Duitsland waar de reparatiewerkzaamheden wor den verricht. De Bore Sky keerde na de aanvaring terug naar Terneu zen voor lossing van de lading. Op eigen kracht werd vervolgens de reis naar de Sloehaven gemaakt. De vernielde huidplaten van het schip worden met snijbran ders verwijderd. Als de nieuwe platen zijn aangebracht worden de isolatie en ventilatie gerepareerd. Vervolgens wordt nieuwe electrische bedrading getrokken. Als dit gereed is worden de betimmeringen vernieuwd en de vloeren aangebracht. Ook aan dek van de Bore Sky moeten reparaties verricht worden. Met deze werkzaam heden is een bedrag van enkele honderdduizenden gul dens gemoeid. Naar verwachting zal het karwei op 16 september afgerond zijn. Kapitein Serban Berescu van de 'Sarmizegetusa'. op de achtergrond zijn electriciën„Ais spionage de bedoeling ivas, zouden er wel meer mensen aan boord zijn. "zich vertegenwoordigers aandienen van maatschappijen die het willen kopen, dan kannen die niet zonder meer aan boord. Daarvoor heb ik toestemming nodig van de rederij. Maar spionage, daar is geen sprake van'. Kapitein Serban Berescu van het Roemeense vrachtschip 'Sarmize getusa' laat er geen twijfel over bestaan: het schip ligt in de Vlissingse Binnenhaven buiten zijn schuld en zónder kwade bedoelingen. De naam 'Sarmizegetusa' duikt met enige regelmaat op in de berichtge ving in deze krant Dinsdag nog bepaalde recht bankpresident mr G. R. André de la Porte dat het schip niet openbaar verkocht hoeft te worden, zoals de bedoeling was De datum voor de openbare ver koop was gestel aanvankelijk op 7 september zou moeten gebeuren. Een succesje voor rederij Navimpex Centrala Navala, gevestigd in de Roemeense plaats Galatz, die hier om had gevraagd in een kort geding tegen de firma George Moundreas and company, gevestigd in Pana ma. Deze maatschappij liet in april van het vorig jaar beslag leggen op het Roemeense vrachtschip omdat die maatschappij aanspraak maak te op commissies voor verleende diensten bij hel nieuwbouwpio- gramma van de Roemeense rederij. Dat programma is nooit uitgevoerd en dus hoeft er met betaald te worden, zo redeneerde het staatsbe drijf Navimpex Ten tijde van de beslaglegging lag de 'Sarmizegetusa' nog op de rede van Vlissingen. maar daar kwam binnen korte tijd een einde aan en het schip werd verhaald naar de tweede Binnenhaven in Vlissingen. „Die ligplaats was met onze keuze. We lagen ten anker op de rede en in verband met het slechte weer wil den we graag naar binnen Dat was goedkoper ook, omdat we dan veel minder brandstof zouden gebrui ken. De ligplaats is ons aangewezen door de havenautoriteiten, daar hebben wij niets mee te maken", aldus kapitein Berescu, De ligplaats op nauwelijks twee honderd meter van de scheepswerf 'De Schelde' waar toen. septem ber 1982. een fregat voor de Griekse marine werd afgebouwd was aan leiding tot speculaties omtrent een mogelijke spionageopdracht voor het schip. De kapitein, die samen met een bootsman en een elektri cien op dit moment de bemanning vormt, moet daar toch wel om la chen. „Toen we hier kwamen liggen is ons schip door de autoriteiten doorzocht en ze hebben niets gevon den dat niet op een normaal vracht schip thuishoort". Ook een woord voerder van de koninklijke marine in Vlissingen reaagerde in die geest toen de mogelijkheid van spionage werd geopperd Voor het volgen van de beproeving van de elektronische apparatuur aan boord van het toen in aanbouw zijnde fregat was de aanwezigheid van een schip in de onmiddellijke nabijheid niet nood zakelijk, zo zei de marinewoord- voerder toen. Visuele spionage was echter wel mogelijk vanaf de lig plaats van de 'Sarmizegetusa'. Kapitein Berescu kijkt wat mee warig als die mogelijkheid wordt geopperd en wijst op zijn twee mede-bemanningsleden die net als hij inmiddels vier maanden aan boord zijn. „De elektricien zorgt voor onze energievoorzie ning. We hebben een stroomaan- sluiting met de wal, zodat onze hulpmotoren niet hoeven te draai en. De bootsman is bezig met on derhoudswerkzaamheden en de in ventarisatie van hetgeen zich aan boord bevindt. En ikzelf ben belast met het papierwerk en de contac ten met de rederij en het agent schap hier in Vlissingen. Als spio nage de bedoeling was, zouden we wel met meer mensen zijn" Uit alles blijkt dat de kapitein alles behalve gelukkig is met de verhalen die over zijn schip de ronde doen. „In Roememé denkt men erg posi tief over Nederland en ik wil graag dat dat omgekeerd ook het geval is Roemenié is anders dan de andere Oostbloklanden. Onze minister-pre sident Ceausescu is bijvoorbeeld een van de mensen die geen voor stander zijn van de plaatsing van nieuwe kernwapens". Om te laten zien dat zijn schip werkelijk niets meer is dan een vrachtvaarder houdt de kapitein een rondleiding door en over de 'Sarmizegetusa'. Het schip biedt door het ontbreken van de beman ning. en daardoor van iedere activi teit. een desolate aanblik. Zelfs het regelmatige gebonk van de hulpmo toren ontbreekt en de stilte doet wat onwerkelijk aan. Bereidwillig opent de kapitein elke deur wan neer hem daarom wordt gevraagd. Zoals te verwachten was is er niets te zien dat niet cp eer. schip thuis hoort. „Er komen zoveel mensen aan boord", vertelt de kapitein, Meest al op zondag. Dat zijn vaak families die nog nooit een zeeschip van binnen hebben gezien Die leiden wij dan ook rond. al zijn er plaatsen waar we niet altijd naar toe gaan. zoals de machinekamer, omdat dat nu eenmaal te gevaarlijk is. Wjj vinden het leuk- om mensen te ont vangen". Met- potentiele kopers ligt dat anders, aldus de kapitein. Om die te kunnen toelaten heeft hij de toestemming van zijn rederij nodig. De rechtbank in Middelburg be paalde enkele dagen geleden dat adspirant-kopers op het schip toe gelaten moeten worden Zo niet. dan zou dat de rederij 50 000 gulden per geval kosten plus nog eens eenzelfde bedrag voor elk uur dat de belangstellenden nog langer moe ten wachten. De Panamese maat schappij Moundreas had daarom in een geding gevraagd omdat volgens Moundreas belangstellenden de toegang was geweigerd. „Dergelijke belangstellenden moeten van tevo ren toestemming hebben om aan boord te komen, want zij willen overal kijken, ook op gevaarlijke plaatsen", aldus de kapitein. Tot nu toe heeft zich slechts één gegadigde gemeld, zo blijkt verder uit de woorden van de kapi tein. En die man, een representant van een Rotterdamse scheepvaart maatschappij, is geen strobreed in de weg gelegd, zo blijkt even later als hij in alle hoeken en gaten kijkend het schip inspecteert. De driekoppige bemanning van het Roemeense vrachtschip besteedt geen enkele aandacht aan de man gedurende zijn inspectietocht. Het juridisch steekspel rond de 'Sarmizegetusa' is nog niet ten ein de. ondanks het feit dat de recht bank in Middelburg dinsdag be paalde dat de openbare verkoping van het schip niet door mag gaan. De rechtbankpresident bleek van mening dat Moundreas de voorbe reidingen tot de verkoop had moe ten staken toen Navimpex op 11 augustus 160.000 dollar betaalde aan Moundreas. Deze som was meer dan voldoende voor de in het deur waardersexploot vermelde bedra gen. Tijdens de periode die met het voeren van het geding was gemoeid legde Moundreas nog een aantal eisen op tafel, die door de rechtbank echter als niet-spoedeisend werden beschouwd. Behalve dit executo riaal beslag heeft Moundreas voor een bedrag dat in de miljoenen loopt zogenaamd conservatoire be slagen op het schip laten leggen. Het is dus nog allerminst ?eker dat de 'Sarmizegetusa' binnenkort uit het Vlissingse havenbeeld zal ver dwijnen Wat de bemanning betreft, die vindt haar verblijf in Vlissingen niet onaangenaam. Een rustig le ven aan boord, met voldoende tijd om er eens op de - uit oude uit de haven opgeviste onderdelen sa mengestelde - fietsen op uit te trekken en voldoende te eten en te drinken, kortom, wat valt er nog te wensen. En als de bootsman een door hemzelf vervaardigd schilde rij van de woelige zee bij Westka- pelle laat zien kan kapitein Beres cu niet nalaten te zeggen „Kijk. daar houden we ons hier mee bezig, en", zegt hij en wijst op een door de elektricien gemaakt model van een driemaster, daarmee. Niet met spionage. Dat is apekool". Het laat ste woord komt er in onvervalst Nederlands uit. Hans Verbeek DIEPGAAND CONFLICT MET PERSONEEL De werkzaamheden aan het Finse ro-ro schip zijn in volle gang HOEK Het algemeen bestuur van het recreatieschap De Braakman heeft directeur I,. F. Fermont min of meer 'onder curatele' gesteld in af wachting van een beslissing over zijn positie. Hij mag weer aan het werk. maar krijgt een beperkte taakom schrijving. Intussen zal het bestuur nader advies inwinnen bij deskundi gen. Tussen Fermont en een aantal perso neelsleden van De Braakman is een diepgaand conflict gerezen, zo bleek woensdagmiddag na afloop van een besloten bestuursvergadering. Die duurde bijna anderhalf uur en was volledig aan het functioneren van de directeur gewijd Op het recreatiecentrum heersten al langer spanningen. Toen medio juni de situatie uit de hand dreigde te lopen besloot het bestuur - met het drukke zomerseizoen in gedachten Fermont in juli en augustus Hop maanden voor De Braakman i met vakantie te sturen of, zoals een officië le verklaring het omschrijft, hem te verzoeken 'zijn vele openstaande vakantiedagen op te nemen' Vertegenwoordigers van de gemeen ten Terneuzen en Sas van Gent. die het recreatiegebied beheren, zochten intussen naar mogelijkheden om de schade in de personeels-, zakelijke en administratieve sfeer zoveel mogelijk te beperken. Het bestuur is daar op dit moment nog niet helemaal uit en heeft een aantal "nadere adviezen nodig. Volgens insiders gaat het om de vraag hoe Fermont <40 en vijfjaar werkzaam bij De Braakmani, die als ambtenaar een goede rechtspositie heeft, zo be hoedzaam mogelijk op een zijspoor kan worden gezet Gebeurt dat niet. dan dreigt een deel van het personeel te vertrekken. De directeur keert deze maand terug van zijn - opgedrongen - vakantie eh gaat 'met een door het bestuur be paalde taakstelling' (zoals de verkla ring zegt) weer aan de slag. Op die manier wordt geprobeerd om De Braakman ondanks de gestoorde werkverhoudingen' door de komende periode te loodsen. Tweede Het is overigens al voor de tweede keer binnen enkele jaren dat er een conflict is gerezen rond een functiona ris Indertijd stuurde het Braakman- bestuur beheerder A. Dourleijn met wachtgeld omdat hij niet voor zijn taak berekend zou zijn. Aan het be raad over de toekomst van Fermont werd ook deelgenomen door het hoofd personeelszaken van de gemeente Terneuzen. H van de Veeke. De Braakmandirecteur onthield zich van commentaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19