Duizenden overtraden bij
Rilland maximumsnelheid
'Sarmizegetusa
'Bore Sky' in reparatie
SPIONAGE?
APEKOOL!
Bejaarden in Hulst9
soms verstoken
van warme maaltijd9
Recreatieschap 'Braakman' stelt
zijn directeur onder 'curatele'
PROEF MET RADARCONTROLE BLEEK SUCCES
De uitvinding van de eeuw
nü in het Boek van de Maand
voor slechts f 14,90.
DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1983
PZC/ provincie
17
GOES De fotosnelheidsmeters die tot vlak voor de bouwvakvakantie op rijksweg A 58
even ten oosten van Rilland bij de bruggen over de Schelde-Rijnverbinding stonden
opgesteld, hebben de kosten van hun plaatsing dubbel en dwars opgebracht. Exacte cijfers
zijn niet bekend, maar aangenomen kan worden dat daar enkele duizenden weggebruikers
zijn betrapt op een forse overschrijding van de maximum-snelheid die ter plekke gold (70
kilometer per uur). Dat betekent een niet onaanzienlijke opbrengst aan bekeuringen en
boetes voor 's rijks kas.
veel automobilisten voor de bijl De
camera's in de kasten konden op ieder
filmpje 220 snelheidsovertreders vast
leggen. Die films waren toen de kas
ten er pas stonden binnen 24 uur vol.
Maar om dat laatste is het bij de Het gebeurde weieens dat de gelei
plaatsing van de radarkasten niet dingsborden hen om de oren woeien
begonnen. ,,We zijn er nooit op uit om wanneer auto's met te hoge snelheden
zoveel mogelijk verbalen te kunnen passeerden. Incidentele snelheidscon-
maken". vertellen de adjudanten S. troles hadden te weinig resultaat.
uit Dijkman en H. Veenvhet van de alge- Op 19 augustus vorig jaar werd dem- Overigens waren de camera's niet alle
de mene verkeersdienst van de rijkspoli- noordelijk op de noordelijk strook van dagen geladen. Maar één of twee keer
elt- tie in Driebergen. „Het ging er ons de rijksweg de eerste fotosnelheids- per week zat er een filmpje in.
erd vooral om of we de te hoge snelheden meter geplaatst. Op 2 november volg- Hoewel de snelheden van het verkeer
hard werd gereden. In september vo
rig jaar reed 55,5 procent van het
ADVERTENTIE
konden drukken waarmee het verkeer de op de zuidelijke strook de tweede, met zijn gemeten voordat de radar-
daar bij de bouw van de nieuwe Hoewel van begin af aan door middel kasten in gebruik kwamen, kon toch
bruggen reed. En ondanks het grote van borden was aangegeven dat ter worden gesteld dat er al snel minder
aantal snelheidsovertreders dat er is plaatse radarcontroles werden uitge-
gefotografeerd, zijn we daarin ge- voerd, gingen zeker aanvankelijk zeer
slaagd. Dat hebben metingen te zien
gegeven".
De installatie van de radarkasten was
een proef. Deze apparatuur is ver
scheidene jaren gebruikt bij een aan
tal vaste knelpunten in het Neder
landse autosnelwegennet. Naar mate
steeds meer van deze knelpunten wer
den opgelost, kwamen de radarkasten
voor andere doeleinden beschikbaar.
In het regelmatig overleg dat de alge
mene verkeersdienst met rijkswater
staat heeft, rees de vraag of niets kon
worden gedaan aan de te hoge snelhe
den bij situaties zoals op rijksweg A 58
even ten oosten van Rilland. In ver
band met de aanleg van het Zoom-
meer-spuikanaal moesten de bruggen
over de Schelde-Rijnverbinding wor
den verlengd. Als gevolg daarvan
werd het verkeer over één rijbaan
geleid en daarom was de maximum
snelheid verlaagd tot 70 kilometer per
uur. Slechts weinig automobilisten
bielden zich daar evenwel aan. De
meesten minderden er nauwelijks
snelheid, waardoor niet alleen sprake
was van een gevaarlijke plaats voor
het verkeer, maar oook voor de bouw
vakkers die er aan het werk waren
(Met kans op IBM personal computer!)
'Kijk. automatisering', verplichte lectuur voor
iedereen die in de ban is van de computer. In 14f>
pagina's alles over de automatiseringsgcschicdonis
en de ontwikkelingen die voor de deur staan.
Rijk geïllustreerd. Met bovendien gratis kans op
IBM personal computer Op naar de boekwinkel dus!
Zolang de voorraad strekt K,
Na I oktober: f26,50.
1 d' iachthondencommissie
on
en KNJV hielden een
jachthondenproej
,ir* LEWEDORP - De Koninklijke Ne-
derlandse Jagersvereniging en de
Zeeuwse Jachthondencommissie hiel-
lClul den een Jachthondenproef te Lewe-
ngf dorp op de boerderij van A. van 't
°0IV Westeinde, Calandweg B3 te Lewe-
dorp en het daarbij gelegen dagre-
creatieterrein 'De Piet'. Dit soort jaar-
lijks terugkerende proeven wordt ge-
houden om te bevorderen dat de jager
over een goede gebruikshond be-
schikt.
Beste Hond van de dag was: Pasha,
Duitse staande korthaar, voorjager C.
de Jong te Willebrord. Hij behaalde
5ftV het A-diploma met 97 punten (100 is
het maximum). Hij won hiermee de
'Heidi wisselprijs'.
iter Beste Zeeuwse Hond: Mirza van de Linie-
dijk, Duitse staande langhaar, vooijaagster
J N. Kugel van de afd Tholen. A-diploma
met 87 punten. Won hiermee de door haar
In 1979 beschikbaar gestelde 'Djin van de
m. Uniedijk' wisselprijs. De wisselprijs 't
Plltje' beschikbaar gesteld door de fam. A.
eK van 't Westeinde voor de beste hond bene-
den de 18 maanden werd gewonnen door
2 C King, Duitse staande langhaar, voorjaag-
ster C. J. A. de Graaf, Scherpenlsse. B-
?d 55 diploma, eerste drie: 1. Melha van het
C. ZD Axelse, Duitse staande korthaar, voorjager
Ai van Cadsand te Koewacht; 2 Mouche.
rsie epagneul Frangais. voorjager G. de Klein te
L. Terheyen. 3. Flash. Golden retriever, G.
igte Luyckx te Turnhout <Bi. C-diploma. eerste
2 C drie 1 Festus van het Adelaarsvaren.
A. Drentse patrijshond, voorj. M A. Lous.
's-Gravenpolder, 2 Condor van de Buuten-
diekers, labrador, voorj P. L. de Putter te
Kortgene. 3 Sanne of Daytrippers. Engelse
pringer spaniel, voorj A. R Frederiks te
's-Gravenpolder. In totaal namen 110 hon-
den aan de proeven deel.
verkeer harder dan 70 kilometer per
uur. Een maand later was dat 10
procent minder. Het percentage weg
gebruikers dat 90 kilometer per uur
overschreed, liep terug van 12,4 tot 7,9
procent. En het percentage auto's en
motoran dat harder reed dan 100
kilometer per uur daalde in dezelfde
periode van 5.3 tot 2,9 procent Derge
lijke ervaringen met nog veel spreken
der cijfers heeft de algemene verkeers
dienst ook opgedaan op de zogenaam
de Poot van Metz bij Eindhoven waar
ook dergelijke radarkasten zijn ge
plaatst.
Om te voorkomen dal de films binnen
de kortste keren vol zouden zijn, zijn
de radarapparaten afgesteld met een
flinke marge boven de maximum
snelheid van 70 kilometer per uur.
Een tijdklok maakte het mogelijk dat
de controles op verschillende delen
van de dag en de nacht werden uitge
voerd. Opvallend is dat de grofste
overtredingen van de maximum-snel
heid 's nachts en in de vroege morgen
zijn geconstateerd. De allerhoogste
snelheid bedroeg 146 kilometer per
uur.
De algemene verkeersdienst en rijks
waterstaat verschilden aanvankelijk
van mening over de vraag of de con
trole al dan niet door borden zou
moeten worden aangekondigd. „Wij
willen dit soort dingen met open vizier
doen", aldus adjudant Dijkman „De
tijd dat een politieman stiekum ach
ter een boom stond om overtreders te
betrappen is voorbij. Daarom hebben
we er ook aan vastgehouden dat die
waarschuwingsborden inderdaad zou
den worden geplaatst".
In Driebergen is niet bijgehouden
hoeveel snelheidsovertreders met de
radarkasten zijn betrapt. Ook bij het
openbaar ministerie in Middelburg
zijn daar geen cijfers over beschik
baar. De schatting dat het er duizen
den moeten zijn. is afkomstig van
verkeersschout J Boogers. Hij ba
seert dat op het feit dat de afgelopen
maanden ongeveer 20 procent van de
zaken op de rol bij de kantonrechter
in Middelburg snelheidsovertredin
gen betreft die zijn geconstateerd op
het oostelijke deel van rijksweg A 58
in Zeeland in de periode dat de radar-
apparatuur daar heeft gestaan.
MIDDELBURG - Be
jaarden in Hulst en om
geving blijven soms
noodgedwongen versto
ken van de dagelijkse
warme maaltijd door
dat de organisatie tafel
tje dekje niet genoeg
serviesgoed (zoals eten-
spannetjes) bezit om
aan de stijgende aan
vraag te kunnen vol
doen. Dit werd woens
dagmiddag meegedeeld
tijdens de vergadering
van de Zeeuwse Raad
voor Ouderen in Mid
delburg.
De kwestie werd aange
kaart door de heer P. J
Wendels. lid voor de re
gio Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen namens het
georganiseerd bejaar-
denwerk. Volgens hem
is de toename van het
aantal aanvragen voor
warme maaltijden ge
volg van maatregelen
als het op steeds hogere
leeftijd opnemen in be
jaardenoorden en het
eerder uit ziekenhuizen
ontslaan van ook oudere
patiënten. Doordat er
niet genoeg serviesgoed
is kan echter door Tafel
tje Dekje niet aan de
vraag worden voldaan.
Volgens de heer Wen
dels heeft het gemeente
bestuur gesteld dat de
organisatie dan maar
een lening moet aan
gaan om dit materiaal
aan te schaffen maar is
dat financieel niet goed
mogelijk.
De zaak kwam aan de
orde bij de bespreking
van een stuk van de ste
delijke stichting bejaar-
denwerk. Utrecht. Dit
was gewijd aan bezuini
gingen bij de gezinsver
zorging. Het stuk was
echter inmiddels groten
deels achterhaald door
dat de besnoeiingen in
de gezinsverzorging
voor volgend jaar intus
sen zijn afgewend.
De heer P. Peters, lid
namens de instellingen
voor maatschappelijke
dienstverlening, ver
klaarde dat daardoor de
situatie in de gezinsver
zorging relatief gunstig
is. Raadsvoorzitter mr
F. G. A Huber was ech
ter van mening dat zich
in de sector desondanks
wijzigingen hebben
voorgedaan die een ne
gatieve uitwerking heb
ben op de hulpvragers.
Hij verwees daarbij op
verhogingen van de ge
vraagde eigen bijdragen
en op scherpere voor
waarden die aan de
hulpverlening worden
gesteld.
Subsidievoorstel
ondersteuning
milieu-consulent
MIDDELBURG - Het dagelijks be
stuur van de provincie wil hel Insti
tuut voor Natuurbcschermingsedu-
catie een bijdrage geven in de kosten
die zijn gemoeid met de administra
tieve ondersteuning van de consulent
in de provincie. De bijdrage komt
neer op 10 mille per jaar en zou met
ingang van 1984 verleend moeten
worden.
Het aandeel van de provincie is dan
50 procent in de kosten van de deel
tijdbaan van 20 uur. Gs schrijven de
staten dat zij de noodzaak van admi
nistratieve ondersteuning onderken
nen. Het college wijst erop. dat tot nu
toe via werkverruimende maatregelen
de administratie van de Zeeuwse con
sulent natuur- en milieu educatie kon
worden geregeld, maar dat dit een
aflopende zaak is. Gs vinden wel, dat.
ook het rijk verantwoordelijkheid
voor deze zaak draagt en dat de
provinciale bijdrage afhankelijk moet
worden gesteld van de rijkssubsidie.
lei
Hulstenaren
op expeditie
naar Spitsbergen
HULST - De Hulstenaren E. J.
M. Saman en P. L. de Bruyn
zijn vanmorgen, donderdag,
vertrokken voor een 23-daag-
se reis naar Spitsbergen. Het
gaat om een expeditie-achtige
excursie.de laatste in een
reeks, die door de Amster
damse stichting Plancius in
samenwerking met de rijksu
niversiteit van Groningen is
georganiseerd. In totaal rei
zen tien mensen mee, onder
wie vier leden van een team
van de actualiteitenrubriek
Tros Aktua.
De Hulstenaren vliegen eerst
via Oslo en Tromso naar Spits
bergen. Daar worden de opgra
vingen van oude nederzettin
gen bezocht en mogelijk krij
gen de expeditieleden ook nog
de kans wat opgravingswerk
te doen. Per schip reist het
gezelschap dan naar Jan
Mayen, een eiland dat bekend
staat om de enorme hoeveel
heden vogels die er voorko
men. Daar is ook een Noorse
nederzetting. De expeditie
blijft enkele dagen op dit ei
land, waarna de steven wordt
gewend naar de Faeroer, vlak
boven de Shetland Islands.
Deze reis voert langs het pa
kijs. dat zich ten oosten van
Groenland bevindt. Over ruim
drie weken is het gezelschap
terug in Nederland De Hulste
naren hebben voor deze excur
sie een vrij professionele pool-
ultrustlng moeten aanschaf
fen, een voorwaarde van de
organiserende stichting om
mee te kunnen reizen.
VLISS1NGEN - Bij de werf'Scheldcpoorl' in Vlissingen is
een begin gemaakt met de reparatiewerkzaamheden aan
het Finse ro-ro-schip Bore Sky, dat vorige weck woens
dag bij een aanvaring met de Duitse chemicalientanker
Dorsch, tussen Borsele en Terneuzen, aanzienlijke scha
de opliep. Na de aanvaring werd de Dorsch afgemeerd bij
Scheldepoort maar het schip heeft inmiddels koers gezet
naar Duitsland waar de reparatiewerkzaamheden wor
den verricht.
De Bore Sky keerde na de aanvaring terug naar Terneu
zen voor lossing van de lading. Op eigen kracht werd
vervolgens de reis naar de Sloehaven gemaakt. De
vernielde huidplaten van het schip worden met snijbran
ders verwijderd. Als de nieuwe platen zijn aangebracht
worden de isolatie en ventilatie gerepareerd. Vervolgens
wordt nieuwe electrische bedrading getrokken. Als dit
gereed is worden de betimmeringen vernieuwd en de
vloeren aangebracht. Ook aan dek van de Bore Sky
moeten reparaties verricht worden. Met deze werkzaam
heden is een bedrag van enkele honderdduizenden gul
dens gemoeid. Naar verwachting zal het karwei op 16
september afgerond zijn.
Kapitein Serban Berescu van de 'Sarmizegetusa'. op de achtergrond zijn electriciën„Ais spionage de bedoeling
ivas, zouden er wel meer mensen aan boord zijn.
"zich vertegenwoordigers aandienen van maatschappijen die het
willen kopen, dan kannen die niet zonder meer aan boord. Daarvoor heb
ik toestemming nodig van de rederij. Maar spionage, daar is geen sprake
van'. Kapitein Serban Berescu van het Roemeense vrachtschip 'Sarmize
getusa' laat er geen twijfel over bestaan: het schip ligt in de Vlissingse
Binnenhaven buiten zijn schuld en zónder kwade bedoelingen.
De naam 'Sarmizegetusa' duikt met
enige regelmaat op in de berichtge
ving in deze krant Dinsdag nog
bepaalde recht bankpresident mr
G. R. André de la Porte dat het
schip niet openbaar verkocht hoeft
te worden, zoals de bedoeling was
De datum voor de openbare ver
koop was gestel aanvankelijk op 7
september zou moeten gebeuren.
Een succesje voor rederij Navimpex
Centrala Navala, gevestigd in de
Roemeense plaats Galatz, die hier
om had gevraagd in een kort geding
tegen de firma George Moundreas
and company, gevestigd in Pana
ma. Deze maatschappij liet in april
van het vorig jaar beslag leggen op
het Roemeense vrachtschip omdat
die maatschappij aanspraak maak
te op commissies voor verleende
diensten bij hel nieuwbouwpio-
gramma van de Roemeense rederij.
Dat programma is nooit uitgevoerd
en dus hoeft er met betaald te
worden, zo redeneerde het staatsbe
drijf Navimpex
Ten tijde van de beslaglegging lag
de 'Sarmizegetusa' nog op de rede
van Vlissingen. maar daar kwam
binnen korte tijd een einde aan en
het schip werd verhaald naar de
tweede Binnenhaven in Vlissingen.
„Die ligplaats was met onze keuze.
We lagen ten anker op de rede en in
verband met het slechte weer wil
den we graag naar binnen Dat was
goedkoper ook, omdat we dan veel
minder brandstof zouden gebrui
ken. De ligplaats is ons aangewezen
door de havenautoriteiten, daar
hebben wij niets mee te maken",
aldus kapitein Berescu,
De ligplaats op nauwelijks twee
honderd meter van de scheepswerf
'De Schelde' waar toen. septem
ber 1982. een fregat voor de Griekse
marine werd afgebouwd was aan
leiding tot speculaties omtrent een
mogelijke spionageopdracht voor
het schip. De kapitein, die samen
met een bootsman en een elektri
cien op dit moment de bemanning
vormt, moet daar toch wel om la
chen. „Toen we hier kwamen liggen
is ons schip door de autoriteiten
doorzocht en ze hebben niets gevon
den dat niet op een normaal vracht
schip thuishoort". Ook een woord
voerder van de koninklijke marine
in Vlissingen reaagerde in die geest
toen de mogelijkheid van spionage
werd geopperd Voor het volgen van
de beproeving van de elektronische
apparatuur aan boord van het toen
in aanbouw zijnde fregat was de
aanwezigheid van een schip in de
onmiddellijke nabijheid niet nood
zakelijk, zo zei de marinewoord-
voerder toen. Visuele spionage was
echter wel mogelijk vanaf de lig
plaats van de 'Sarmizegetusa'.
Kapitein Berescu kijkt wat mee
warig als die mogelijkheid
wordt geopperd en wijst op zijn
twee mede-bemanningsleden die
net als hij inmiddels vier maanden
aan boord zijn. „De elektricien
zorgt voor onze energievoorzie
ning. We hebben een stroomaan-
sluiting met de wal, zodat onze
hulpmotoren niet hoeven te draai
en. De bootsman is bezig met on
derhoudswerkzaamheden en de in
ventarisatie van hetgeen zich aan
boord bevindt. En ikzelf ben belast
met het papierwerk en de contac
ten met de rederij en het agent
schap hier in Vlissingen. Als spio
nage de bedoeling was, zouden we
wel met meer mensen zijn"
Uit alles blijkt dat de kapitein alles
behalve gelukkig is met de verhalen
die over zijn schip de ronde doen.
„In Roememé denkt men erg posi
tief over Nederland en ik wil graag
dat dat omgekeerd ook het geval is
Roemenié is anders dan de andere
Oostbloklanden. Onze minister-pre
sident Ceausescu is bijvoorbeeld
een van de mensen die geen voor
stander zijn van de plaatsing van
nieuwe kernwapens".
Om te laten zien dat zijn schip
werkelijk niets meer is dan een
vrachtvaarder houdt de kapitein
een rondleiding door en over de
'Sarmizegetusa'. Het schip biedt
door het ontbreken van de beman
ning. en daardoor van iedere activi
teit. een desolate aanblik. Zelfs het
regelmatige gebonk van de hulpmo
toren ontbreekt en de stilte doet
wat onwerkelijk aan. Bereidwillig
opent de kapitein elke deur wan
neer hem daarom wordt gevraagd.
Zoals te verwachten was is er niets
te zien dat niet cp eer. schip thuis
hoort.
„Er komen zoveel mensen aan
boord", vertelt de kapitein, Meest
al op zondag. Dat zijn vaak families
die nog nooit een zeeschip van
binnen hebben gezien Die leiden
wij dan ook rond. al zijn er plaatsen
waar we niet altijd naar toe gaan.
zoals de machinekamer, omdat dat
nu eenmaal te gevaarlijk is. Wjj
vinden het leuk- om mensen te ont
vangen". Met- potentiele kopers ligt
dat anders, aldus de kapitein. Om
die te kunnen toelaten heeft hij de
toestemming van zijn rederij nodig.
De rechtbank in Middelburg be
paalde enkele dagen geleden dat
adspirant-kopers op het schip toe
gelaten moeten worden Zo niet.
dan zou dat de rederij 50 000 gulden
per geval kosten plus nog eens
eenzelfde bedrag voor elk uur dat de
belangstellenden nog langer moe
ten wachten. De Panamese maat
schappij Moundreas had daarom in
een geding gevraagd omdat volgens
Moundreas belangstellenden de
toegang was geweigerd. „Dergelijke
belangstellenden moeten van tevo
ren toestemming hebben om aan
boord te komen, want zij willen
overal kijken, ook op gevaarlijke
plaatsen", aldus de kapitein.
Tot nu toe heeft zich slechts één
gegadigde gemeld, zo blijkt
verder uit de woorden van de kapi
tein. En die man, een representant
van een Rotterdamse scheepvaart
maatschappij, is geen strobreed in
de weg gelegd, zo blijkt even later
als hij in alle hoeken en gaten
kijkend het schip inspecteert. De
driekoppige bemanning van het
Roemeense vrachtschip besteedt
geen enkele aandacht aan de man
gedurende zijn inspectietocht.
Het juridisch steekspel rond de
'Sarmizegetusa' is nog niet ten ein
de. ondanks het feit dat de recht
bank in Middelburg dinsdag be
paalde dat de openbare verkoping
van het schip niet door mag gaan.
De rechtbankpresident bleek van
mening dat Moundreas de voorbe
reidingen tot de verkoop had moe
ten staken toen Navimpex op 11
augustus 160.000 dollar betaalde
aan Moundreas. Deze som was meer
dan voldoende voor de in het deur
waardersexploot vermelde bedra
gen. Tijdens de periode die met het
voeren van het geding was gemoeid
legde Moundreas nog een aantal
eisen op tafel, die door de rechtbank
echter als niet-spoedeisend werden
beschouwd. Behalve dit executo
riaal beslag heeft Moundreas voor
een bedrag dat in de miljoenen
loopt zogenaamd conservatoire be
slagen op het schip laten leggen.
Het is dus nog allerminst ?eker dat
de 'Sarmizegetusa' binnenkort uit
het Vlissingse havenbeeld zal ver
dwijnen
Wat de bemanning betreft, die
vindt haar verblijf in Vlissingen
niet onaangenaam. Een rustig le
ven aan boord, met voldoende tijd
om er eens op de - uit oude uit de
haven opgeviste onderdelen sa
mengestelde - fietsen op uit te
trekken en voldoende te eten en te
drinken, kortom, wat valt er nog te
wensen. En als de bootsman een
door hemzelf vervaardigd schilde
rij van de woelige zee bij Westka-
pelle laat zien kan kapitein Beres
cu niet nalaten te zeggen „Kijk.
daar houden we ons hier mee bezig,
en", zegt hij en wijst op een door de
elektricien gemaakt model van een
driemaster, daarmee. Niet met
spionage. Dat is apekool". Het laat
ste woord komt er in onvervalst
Nederlands uit.
Hans Verbeek
DIEPGAAND CONFLICT MET PERSONEEL
De werkzaamheden aan het Finse ro-ro schip zijn in volle gang
HOEK Het algemeen bestuur van
het recreatieschap De Braakman
heeft directeur I,. F. Fermont min of
meer 'onder curatele' gesteld in af
wachting van een beslissing over zijn
positie. Hij mag weer aan het werk.
maar krijgt een beperkte taakom
schrijving. Intussen zal het bestuur
nader advies inwinnen bij deskundi
gen.
Tussen Fermont en een aantal perso
neelsleden van De Braakman is een
diepgaand conflict gerezen, zo bleek
woensdagmiddag na afloop van een
besloten bestuursvergadering. Die
duurde bijna anderhalf uur en was
volledig aan het functioneren van de
directeur gewijd
Op het recreatiecentrum heersten al
langer spanningen. Toen medio juni
de situatie uit de hand dreigde te
lopen besloot het bestuur - met het
drukke zomerseizoen in gedachten
Fermont in juli en augustus Hop
maanden voor De Braakman i met
vakantie te sturen of, zoals een officië
le verklaring het omschrijft, hem te
verzoeken 'zijn vele openstaande
vakantiedagen op te nemen'
Vertegenwoordigers van de gemeen
ten Terneuzen en Sas van Gent. die
het recreatiegebied beheren, zochten
intussen naar mogelijkheden om de
schade in de personeels-, zakelijke en
administratieve sfeer zoveel mogelijk
te beperken. Het bestuur is daar op
dit moment nog niet helemaal uit en
heeft een aantal "nadere adviezen
nodig.
Volgens insiders gaat het om de vraag
hoe Fermont <40 en vijfjaar werkzaam
bij De Braakmani, die als ambtenaar
een goede rechtspositie heeft, zo be
hoedzaam mogelijk op een zijspoor
kan worden gezet Gebeurt dat niet.
dan dreigt een deel van het personeel
te vertrekken.
De directeur keert deze maand terug
van zijn - opgedrongen - vakantie eh
gaat 'met een door het bestuur be
paalde taakstelling' (zoals de verkla
ring zegt) weer aan de slag. Op die
manier wordt geprobeerd om De
Braakman ondanks de gestoorde
werkverhoudingen' door de komende
periode te loodsen.
Tweede
Het is overigens al voor de tweede
keer binnen enkele jaren dat er een
conflict is gerezen rond een functiona
ris Indertijd stuurde het Braakman-
bestuur beheerder A. Dourleijn met
wachtgeld omdat hij niet voor zijn
taak berekend zou zijn. Aan het be
raad over de toekomst van Fermont
werd ook deelgenomen door het hoofd
personeelszaken van de gemeente
Terneuzen. H van de Veeke. De
Braakmandirecteur onthield zich van
commentaar.