KOPPELTRUC 'Huwelijk' beeldplaat en computer ideaal voor onderwijs en instructie PZC/' Schoolklas kan deelnemen aan onderwijs op handcomputer S 1J0ENSDAG 31 AUGUSTUS 1983 (Door Hugo van der Heem) ecept voor de koppeltruuk: men neme een beeldplatenspeler, verbinde hem via een A/koppelkastje aan een microcomputer en garnere het geheel met randversieringen als een chijvengeheugen (disc drive), een printer, een tv-ontvanger voorzien van Teletekst, een ïonitor, een cassette-recordertje en een modem (een kastje om de microcomputer met de elefoon te kunnen verbinden). Allemaal zaken die bij een computer horen. )eze merkwaardige receptuur lijkt op gang geeft tot het beeldmateriaal et eerste gezicht alleen iets te maken (mag ik beeldje nummer 765223 van iet laboratoria van elektronica-tech- u?). Dat beeldnummer kan zichtbaar euten en niets uitstaande te hebben worden gemaakt op het tv-scherm. net het ideale elektronische instruc- ie-medium voor de nabije toekomst. VLP het behoud van het beeld tijdens 'och is dat wel degelijk het geval, het zeer snelle zoeken. De fraaie slow- Jntdaan van technische rimram is motions (voor- en achteruit) even bui- et elektronische huwelijk eigenlijk ten beschouwing gelaten, eel eenvoudig: hij bestaat uit de ombinatie van de begrippen beeld- laat en microcomputer, die allebei al ij algemeen bekend zijn. indanks de ingewikkelde techniek mtstaat er een technisch perfect sys- :em, dat zelfs door een basisschool- lerling te bedienen is. Het wordt een ipel van vraag en antwoord, omlijst al of niet bewegende kleuren- lelden en (stereo)geluid. Visueel, au- itief en voor onderwijzers ook even- leel te controleren op antwoord- ibruik. Het geheel lemert uiteraard idividuele audio-visuele instructie laar de allermodernste snit. zetten van informatie die de leerling vanaf de beeldbuis nog wat langer wil vasthouden), van een audiocassette recorder (voor extra gesproken woord Tenslotte is een sterk punt van de of muziek); van een modem om de microcomputer te verbinden met het telefoonnet, (om bijvoorbeeld Viditel of een andere computer te raadple gen) en varl een disc drive (een sneller Programma 's Computer De tweede hoofdrol bij de koppel- niet noodzakelijk, truuk wordt vervuld door de micro computer, die als individu ook het onderwijs niet onberoerd zal laten. We geven hier in het kort de eigen schappen van zo'n machine. Micro computer: klein van omvang, niet meer dan een schrijfmachine-toet- senbordje met een plastic kast erom heen. geheugen voor de microcomputer dan de standaard-cassettebandjes). Voor de koppeltruuk zijn deze zaken echter Alleen kan de microcomputer... niets. De microcomputer wordt bij de proe ven „gevoederd" met een program ma, dat in twee hoofdmoten uiteen valt. De ene helft leert de computer met de beeldplatenspeler samen te werken. In de andere helft zit de eigenlijke „les" (geachte computer, wilt u eerst op de monitor tekst A Maar is hem via een cassettebandje o! |a,en zlen „achlcn ]eeriins (sneller) via een magneetschijfje (disc drivè) een programma toegediend. knopje 3 heeft ingedrukt en vervol gens de beeldplaat starten op teller- Maar de STER-spot houdt nu op: leant de koppeltruuk is nog niet te «oop. hij bevindt zich in het experi- pienteer-stadium. Mocht hij over en- - - ,-. vumuutci, iele jaren het stadium der volwassen- of een forse treinbotsing op het zolder- kn0„ je 3 heeft ingedrukt start dan de meid (lees: verkoopbaarheid) hebben emplacement. Er bestaan tegenwoor- heeldplatenspeler op tellerstand 1826 *ereikt, dan moet iedere onderwijs- dlS de gekste programma s om de en als knopje 2 is beroerd, ga dan kracht of instructeur in elk vak dan microcomputer mee te ..laden bij- tcrug naar 0724 en start de speler op lok hem zeker gaan bewonderen. Al voorbeeld allerhande ingewikkelde dal punt jestaat dan het directe gevaar dat hij spelletjes. mf zij onmiddellijk door de knieen Leerprogramma sZeker, ook die zijn gjj de onvermijdelijke multiple choi- iaat Want dit elektronisch huwelijk er voor de microcomputer. Alles voor ce-vragen kan de computer er dus lierbergt alles in zich, wat een audio- de neu^ van de leerling, keurig op een voor zorgen, dat een juist antwoord yisuele leerprestatie maar aantrekke- tv-monitor. Maar toch net nog een een voortgang van de les oplevert en Jijk kan maken. Daarom nu vast een beetJe te saai- al die lettertjes, cijfer- een verkeerde keuze het onderricht [korte analyse van deze eendrachtige ^jes ,en grafiekjes. Te saai zondei jaat, terugkomen naar het punt waar Samenwerking tussen beeldplaat en mooie kleurenplaatjes, dan wordt het de leerling de kluts verloor, microcomputer, mogelijk gemaakt De leerling or de volwassene d.e LaserVision, zou dat niet wonder- structies ontvangt, kan op ieder mo- schoon zijn? - tlt'iid ui ucpiuuiudi oiai mi uu ttuui- dan kan hij razendsnel zorgen voor J, d 1826?| dl. lUten administratie, tekstverwerking, tem- aatd 00k clcmcntcn „pasteeën a|s: peratuurregeling een spelletje schaak Computcr, a,s de„ brave i«riing nf ppn fm-cp trpinnntcmff rtn hpt 7nlr)pr. In de Philips-laboratona wordt er sinds enkele jaren driftig mee geexpe- ment (mocht hij de draad kwijt zijn) gebruik maken van de „rode knop" Er treedt dan geen schietstoel in werking, maar de les wordt door de rimenteerd. De proeven gaan uit van computer onderbroken met vragen ook wei miste een bee^dPlaatsPeler' die door een als „Wil je ermee kappen, wil je verder vi p Aan v Hen microcomputer wordt bestuurd Er gaan. wil je een paar minuten terug ol k„am „„„„m,,,,mtde hos waar- w„ jc enRde vrage„ d„ gedec|te Veelbelovend door de elektronica. beeldplaat •Even in het kort het geheugen opfris- ,'sen. De beeldplaat is een uitvinding van Philips, sinds kort te koop op de- jvaderlandse markt, ook wel luiste rend naar de naam VLP (van Video kwam een opstelling uit de bus. waar- ËrëfSiï&S LaserVision zijn fraaie beelden tovert zijn wenSen kenbaar maken. 'Wat was dat ook al weer voor een en een waarop de computer zijn in- ding? Eigenlijk niets anders dan een structies aan de leerling meedeelt I grammofoonplaat met televisiebeeld, voor een goed verloop van het lespro- Een zilverkleurige schijf (30 cm), met gramma. Om het geheel te complete- De cursus die audio-visueel op deze onderhuids de beeld- en geluidsinfor- ren wordt tevens gebruik gemaakt wijze wordt uitgestort over de cursist matie, goed voor tweemaal dertig van een printer (voor het op papier of leerling (het systeem zal vrij duur minuten beelden en geluiden. De VLP dient te worden afgespeeld in een speciale doos. die op een tv-toestel kan worden aangesloten Het video beeld wordt daar contactloos via een laserstraaltje uit de plaat „op gevraagd". De schijf is derhalve nogal ongevoelig voor stof en beschadigin gen. Onderstreept dient te worden, dat het gaat om kant-en-klare beeld platen uit de winkel, die de consu ment kan afdraaien. Hij kan er dus niet zelf mee opnemen, zoals met zijn video-cassetterecorder Maar wat een verschil in beeldkwali teit en in geluidsweergave tussen de beeldplaat en de videocassette! De beeldplaat-beelden zien er werkelijk „gestoken scherp" uit, de plaat kan als een ware dia zonder het geringste storingsrimpeltje worden vastgezet op een beeld. Het stereo-geluid is van hifi-kwaliteit. Daar wordt zelfs de bes te video-cassetterecorder een beetje bleek van om de neus. Er bestaan meer beeldplaat-systemen dan LaserVision van Philips, maar die werken volgens een ander principe en missen een speciale eigenschap die voor de koppeltruuk onontbeerlijk is. Elk van de duizenden opgeslagen beeldjes heeft in het Eindhovense systeem namelijk een beeldnummer Bij de toekomstige beeldplatenspeler hoeft men alleen het scherm aan te raken meegekregen, dat razendsnel op elke bijvoorbeeld om aan te geven welk antwoord juist is. De cursiste kiest een van willekeurige plek van de plaat toe- yier mogelijke antwoorden. zijn en dus eerder bij allerhande cur sussen dan bij het onderwijs worden toegepast) is meestal geschreven door een vakman. Het is echter de bedoe ling dat een leraar of cursusleider zeil ook zijn instructies kan geven aan de computer, overigens uitgaande van een bestaande beeldplaat. Of dat ook mogelijk te maken is, onderzoekt men momenteel. Dit leerkundig geëxperi- menteer wordt bedreven door Philips in het Natuurkundig Laboratorium (of NatLab voor de kenners) en aan de universiteit van Nijmegen in het prac ticum „Non-verbale communicatie" voor psychologie-studenten Alles werkt veelbelovend, al werd duidelijk dat het „sociale element" wordt ge mist. Een beetje met elkaar babbelen tussen de koppeltruuk-lessen door blijft onontbeerlijk. Illustratief zijn misschien wat cijfer tjes. afkomstig uit een onderzoek dat in 1980 is verricht na een demonstra tie van het gekoppelde duo beeld plaat microcomputer, dus nog in het zeer experimentele stadium. Honderd-en-een mensen wilden wel als proefkonijn dienen en namen plaats achter de knoppen. Bij vier slachtoffers zat de les al bij de intro ductie in de knoop, zodat 97 kandida ten de eindstreep haalden Bij een testtijd van 9 minuten 21 seconden was het goed voor 15 uur, 7 minuten en 41 seconden beeld en geluid. Er werden in die periode alles bij elkaar 1520 knoppen ingedrukt, waar onder 98 op de verkeerde manier Het ging om „lessen" in gastronomie en aanverwante zaken. De meeste men sen kozen voor het programma ..Wijn", tweede werd „Kaas" en derde „Tomatensaus" Lang niet iedere leerling hield het vol. Bij „Wijn" keek 80 procent de hele videofilm uit en beantwoordde 42 pro cent alle vragen. In totaal werd er door 95 procent van alle slachtoffers wel eens op de rode stopknop ge drukt. omdat men het spoor bijster was. Aan het einde van de test werd de slachtoffers gevraagd of ze het nieu we. gekoppelde medium hadden ge waardeerd. „Ja", zei 90 procent en op de vraag of men moeite had gehad met het bedienen van de knopjes zei slechts 4 procent .ja". Het werken met twee tv-schermen werd door 79 procent niet als hinderlijk ervaren, zowel bij het lopen van de video beelden als tijdens het piekeren over de gestelde vragen. Video-recorder Zeer ijverige lezers van dit soort arti kelen zullen wellicht opmerken dat er al een werkende koppeltruuk bestaat, bijvoorbeeld met een semi-professio- nele U-Matic videorecorder. Zeer juist, maar hier wordt de computer gecombineerd met een video-casset terecorder. iets anders dus. Het gaat ook niet om een gewone microcompu ter. maar om een speciale, door Sony vervaardigde „videoresponder", die de U-Matic-cassette in de recorder van de nodige instructies voorziet, Ook dat werkt (en is al te koop), maar de voordelen van het elektronische huwelijk met de beeldplaat boven de cassette-methode zijn talrijk en liggen in de sectoren stilstaand beeld, fraai geluid in stereo, instructie-veelzijdig heid en computer-vrijheid, naast een volstrekte afwezigheid van slijtage bij de beeldplaat De videoresponder geeft gewoon veel minder variatie en mogelijkheid, en werkt minder snel dan de beeldplaat. Wel is het bij de videoresponder mogelijk om eigen (vi deofilms van lesvragen te voorzien, wat met de beeldplaat niet kan. Bij Philips zijn ze niet alleen goed in de koppeltruuk. maar denken ze ook aan de grote verdwijn-truuk. Moge lijk slokt de beeldplatenspeler in de toekomst de micro-computer name lijk op. en is er geen sprake meer van een koppeltruuk. maar van een be taalbare, geïntegreerde en program meerbare instructie-eenheid. (Door Jan de Vos) Renault heeft voor het modellen- jaar 1984 geen groot nieuws te melden. Slechts een aantal wijzigin gen bij bestaande modellen en de komst van enkele nieuwe versies die het aanbod verder moeten complete ren. Zo komt na de R-9-dicsel nu ook de R-ll-dicsel op de Nederlandse markt, voorlopig in één uitvoering, namelijk de driedeurs GTD. Renault wil daarmee een directe concurrent van VW Golf-diesel en de Kadett- diesel op de markt brengen. De GTD beschikt over de 1595 cc diesel (zoals de R-9 ook heeft) met een vijfbak. Het vermogen is 55 pk. Om dat de R-1I met zijn 885 kg een soort lichtgewicht is. presteert deze versie het om toch nog 150 km per uur te halen en nog zuinig te blijven: één op 22.7 bij 90 km per uur constant (prijs is f22.855). Een tweede nieuwigheid op onze markt is de R-l 1 met automaat, hele maal volgens de techniek van de R-9 automaat. Dit overbrengingsaggre gaat wordt gestuurd door een micro processor, waardoor onder meer het tijdig overschakelen nagenoeg schok vrij gebeurt en het brandstofgebruik zo laag mogelijk wordt gehouden. De motor van 1,4 liter is goed voor een topsnelheid van de R-ll Automatic van 156 km per uur Ook alleen drie deurs te leveren (f22.300) De wijzigingen aan de bestaande mo dellen zijn detailverbetenngen, en wat meer ingrijpend zou men het vernieuwde dashboard van de Fuego kunnen noemen. Ten slotte zullen voor 1984 alle Renault-modellen een voorruit van gelaagd glas hebben. Volkswagen Volkswagen-Audi (VAG) heeft voor het volgende jaar alleen maar een volkomen nieuwe Golf te bieden. Voor de rest zijn de personenputo-modellen van VW wel ivoor 1984) belangrijk vernieuwd. Want. zo zegt men bij VW, ook de beste technische oplossingen zijn nog voor verdere verbeteringen vatbaar Wil je als autofabrikant je succesmodel handhaven, dan moetje dat succes gewoonweg verlengen door autovaria „modelaanpassing", aldus VW. Daar achter gaat een omvangrijk program ma schuil Men moet het goede zo mogelijk verbeteren, en wensen van de klant inwilligen: zuinigheid verho gen. kwaliteit opvoeren, onderhouds kosten verlagen en levensduur verho gen. Zo zijn de personenautomotoren van VW flink onder handen genomen, bij voorbeeld door een nu bereikt relatie! hoog koppel (is trekkracht) bij lage toerentallen. Die motoren zijn elasti scher isoepeler) en minder lawaaiig. Het betreft verbeteringen aan de klei ne vier-cilinder van 1043 en 1272 cc (40-75 pk), de grotere viercilinder van 1296, 1588, 1595 en 1781 cc (60 tot 112 pk) en de vijf-cilinder motor van 1994 cc (115 pki Al deze motoren, tot nog toe heel betrouwbaar gebleken, zijn weer eens grondig verbeterd, bijvoor beeld door andere compressieverhou- dingen Alle VW-modellen hebben betere voorstoelen gekregen. De kritiek op de gele lichtdiode kan nu vervallen: grootlicht ingeschakeld wordt nu ge meld door een blauw controlelampje Bij de Polo is er een gedeelde achter bank, de Scirocco heeft thans op de voorruit twee ruitewissers en de Pas sat heeft wat bredere banden van huis uit meegekregen. Lerares en leerlingen rond de handcomputer in het schoollokaal. (Door Hugo man der Heem) De computer is op school nog een vreemde eend in de bijt. Hier en daar staat er al eentje in de klas, de bibliotheek of de lerarenkamer. Niet meer dan één exemplaar meestal, want de microcomputer met alles erop en eraan kost veel geld. en de schoolbudgetten zijn krap in deze benarde tijdenm I11 Friesland woont een pubticist met een computerknobbel, die een heel andere aanpak heeft uitgedofterd voor de invoering van de computer in de klas. Hij gaat niet uit van de micro-computer (met de efmetingen van een schrijfmachine en een prijskaartje van tussen de duizend en tienduizend gulden) maar gelooft heilig in de HANDeompu- ter. Die heeft het uiterlijk van een wat ingewikkelde rekenmachine en kost niet meer dan enkele honderden guldens. Elke leerling naar school met zo n kosten „Met zo'n bedrag, als dat handcomputer in de tas? Een toe komstbeeld dat voor Raymond Bakker (36). publicist op het gebied van informatieve en educatieve za ken, beslist geen afschrikwekkend beeld vormt Zijn werkkamer staat dan ook vol apparaten, die inder daad treffende gelijkenis vertonen met wat overdadige van knopjes voorziene pocket-calculators. Maar schijn bedriegt m dit gevalm „Rekenapparaten en computers zijn volledig naar elkaar toege groeid", vertelt Raymond Bakker. „De oorspronkelijke handcomputer beschikbaar is. zou je een klas kun nen volzetten met handcomputers. Als je voor handcomputers kiest, kun je om te beginnen overgaan van het 'distribueren' van leerlingen richting verdoemhoekje naar de gewone klassikale situatie waarbij de leerkracht ook het contact houdt" .Want stel je maar even voor. wat er in het verdoemhoekje gebeurt Bij instructie en traimng van leerlingen loop je daar al tegen op Dat is echt een rampzalige gebeurtenis, in aan merking genomen hoe slecht de is regelrecht ontwikkeld uit het meeste handboeken zijn en dan rekenapparaat Dat is goed te zien aan de hand van een frappant voor beeld". Hij haalt een doosje tevoor schijn. „Dit is de eerste handcom puter, uit 1980. Op de voorkant staat POCKETCOMPUTER. Op de achterkant staat ELECTRONIC CALCULATOR Je ziet dat later doorgaans nog niet eens vertaald. Een leerkracht moet gewoon voor elke leerling weer een hoeveelheid tijd uittrekken daar in dat hokje. En er kan ook gemakkelijk iets gebeu ren met de software (de program ma's die zorgen dat de computer bijvoorbeeld een les afdraait) nog wel bij enkele types; men wist een leerling daar tegenaan loopt. zelf niet goed wat het was". De handcomputer stamt dus be wijsbaar van de calculator af en is geboren vanuit de gedachte dat je een rekenmachine zou moeten ont wikkelen met een taal, een geheel van bediemngsvoorschriften, die meer gericht is op de gebruiker en zijn manier van een probleem for muleren In elk geval anders dan de manier, waarop de zogenaamde programmeerbare rekenapparaten werkenm Bovendien hoeft een zak computer niet zo duur te zijn en daar zitten de mogelijkheden voor het onderwijs. Verdomhoekje „Kijkend naar de economische si tuatie mag jc blij zijn, als een school een budget heeft, groot ge noeg om een tafel-computer aan te schaffen. Det kost circa tiendui zend gulden. Zo'n apparaat komt in een soort 'verdoemhoekje' te staan en de leerlingen worden er stuk voor stuk naar toe 'gedistribueerd'. Maar volgens mij is het ideale patroon, dat de computer gedistri bueerd wordt. Verder is het zo. dat goed onderwijs niet ophoudt aan de schoolpoort. Goed onderwijs be tekent ook, dat er thuis het nodige gedaan wordt. Met het traditionele leermiddel, een schoolboek, is dal geen probleem. Dat kun je mee naar huis nemen. Dat heeft iets te maken met de prijs: boeken zijn goedkoop genoeg om iedere leer ling zijn eigen exemplaar te geven. Een een boek kun je ook met een hand oppakken. Hel heeft geen stroom nodig en geen apparatuur om het te lezen". „Zou het met ideaal zijn om een apparaat te hebben, een soort infor matieverwerker. met precies dezelf de eigenschappen'' En het voordeel van zo'n apparaat is datje informa tie kunt manipuleren. Het boek is te vergelijken met een grammofoon plaat of videoband Je kunt het afdraaien, en daar blijft het bij. Een schrijver kan de boek-stof op een heel slimme manier opzetten, maai- |e kunt er nooit meer of minder van maken". „Een computer is een heel ander ding, een wezenlijk nieuwe fase in de ontwikkeling. Daar kun je voor het eerst informatie instoppen en er dan verschillende kanten mee op gaan Je kunt er beslissingen inbou wen. zodat hij uit verschillende mo gelijkheden er een kiest. De hand computer heeft dus precies dezelfde functionele eigenschappen als het. boek" Klas vol Raymond Bakker keert terug naar de tienduizend gulden, die een 'aan geklede' tafelmicrocomputer moet kan hij proberen zichzelf te redden, maar meestal rent hij terug naar de klas, interrumpeert de les en de leerkracht moet dan kiezen hij laat al zijn andere leerlingen in de steek en gaat mee naar het 'verdoem hoekje'. of hij moet de leerling met het computerprobleem afschepen met het spijt me, maar ik kan er nu niet tussenuit". Terug naar de handcomputer Bak ker denkt bij ztjn enthousiaste be toog voor dat apparaat aan alle soorten onderwijs. „Vanaf de lagere school, zeg maar tweede, derde klas". Hij onderstreept deze krasse uitspraak met een soort lessenaar, die aan een van de handcomputers kan worden gekoppeld. „Ik denk dat een toetsenbord jonge kinderen nog afschrikt, alhoewel die drempel bij kinderen niet erg hoog is. Het standaard-toetsenbord, met de QWERTY-opstelling (de sclirijfina chme-mdelingl kan in zo'n geval worden vervangen. De lessenaar Raymond Bakker spreekt van een elektronische lei krijgt een trans parant vel over zich uitgespreid waarop rechts het alfabet in de gewone ABCDE-opstelling dooi kindervingertjes kan worden 'be drukt' en links voor kinderen die nog niet vlot lezen, zelfs kan worden gewerkt met fruitsymbolen, die het jonge kind gewoon kan aanraken' Toepassing Wat zijn de toepassingen voor de computer op school? Bakker: „Je kunt globaal met de computer op school een stuk of vier, vijf dingen doen en dan laat ik even de admini stratieve functie buiten beschou wing. Vaak wordt voor onderwijs doeleinden een beroemde driede ling gemaakt, je kunt lesgeven MET, DOOR en OVER de compu ter". „Onderwijs MET de computer wil zeggen dat het apparaat de rol vervult van technisch hulpmiddel. In dat opzicht zou de handcompu ter slechts een veredelde calculator zijn Maar laat ik er snel aan toevoe gen. dat een van de meest in het oogspringende verschillen tussen de calculator en de handcomputer is. dat de calculator alleen met getallen werkt en de handcomputer ook met teksten overweg kan. Geen hele lappen tekst, want daar is het toetsenbordje te peuterig voor. maar tekst voor het opbouwen van een dialoog in je programma's. Je kunt op een veel hoger, zeg maar mensplijk niveau met. de handcom puter werken". „Dan het onderwijs DOOR de com puter Dan ga je de computer ge bruiken als leermachine. Daar zijn nogal wat eisen voor. De handcom puters zijn daar wel geschikt voor, zij het met een zekere beperking. Hoewel, op de onlangs gehouden Hannover Messe zijn handcompu ters aangekondigd, die niet meer onderdoen voor tafel-computers en ook nog voor zeer redelijke prijzen". „De derde toepassing gaat OVER de computer het leren programme ren. Daarvoor is de handcomputer erg geschikt. Dat gebeurt in Basic. Dat is een computertaal, die gericht is op de gebruiker en niet speciaal op het apparaat. Basic werkt met trefwoorden die uit de normale En gelse) spreektaal afkomstig zijn. De bedoeling is om mensen met Basic te leren snel met de computer om te gaan". Experiment Er blijkt in Nederland al een experi ment met handcomputers op school gaande te zijn. Het gaat om een proef op een school in Ede met Sharp-handcomputers. Meer scho len zouden kunnen volgen, als ze van liet bestaan van handcompu ters afwisten Bij de proef die in samenwerking met het ministerie van onderwijs -dit najaar wordt ge start op diverse schooltypen gaat het ook weer om tafelcomputers, micro's van Philips en van een andere Nederlandse fabriek MCP. de Aster Bakker eindigt met een sterk voor beeld ten gunste van zijn geliefde handcomputer: „In het technische onderwijs moeten de leerlingen een rekenliniaal aanschaffen, die wel honderdvijftig gulden kost of wetenschappelijke calculators die nog veel duurder zijn. In veel ander bijvoorbeeld middelbaar on derwijs schaft men ook een gewone calculator aan. Een klein bedragje meer en het is een handcomputer". Hij houdt trots een kleine compu ter omhoog en vervolgt: „Deze in vorig jaar door de Technische Ho geschool in Eindhoven op de boe kenlijst gezet. Misschien komt het in de toekomst in het hele onder wijs nog wel eens zover". Raymond Bakker tussen een uitbundige verzameling handcomputers (vd Heem l.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7