GALEONE EVERI een vredig sfeertje onder de piratenvlag een voijage sonder ellendichheden ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1983 boa 1 er Ni richt zich met een verstoorde blik tot het zwerk en moppert: ,,Hè, hadden we het net even rustig, komt hij weer". In zijn eigen hut achter op het schip een geschikte romp in de vorm een houten Engelse mijnenveger, die in een noordelijke Noorse haven op een roemloos einde ligt te wachten. De snel gelijnde coaster in de vaargeul voor voor de Waleherse kust maakte niet eens haastig aanstalten om de koers te verleggen. En toch oogde de vlag, die het tegemoetkomende vaartuig voerde, allerminst innemend: een grote bleke doodskop op een zwart vlak. Onheilspellender kan het al niet. Waarschijnlijk heeft de wetenschap dat het piratenwezen al geruime tijd is uitgeroeid, de bemanning van de kustvaarder bewogen om zonder ernstig van kleur te verschieten en ook maar een draad van de koers af te wijken de reis voort te zetten. Toch zou je bij het zien van het schip Stellendam. Was het met juist een an ij'galeone Even' anders zweren even jaar geleden dat zij met het ophalen per tijdscapsule een eeuw of wat in van de nieuwe Vlissingse aanwinst het verleden te zijn terug geschoten. 'Schorpioen' uit Den Helder onderweg Zo kunstig is het vaartuig nagebouwd in Amsterdam klem kwam te zitten heeft kapiteinbouwer Volker Köhne :id naar model en formaat zoals we derge- bi] de Wiegbrug over de Kostverloren- wel even tijd om de wordingsgeschie- lijke schepen kennen van de illustra- vaart? Wil ziet het ineens allemaal denis te schetsen van de 'galeone ties in boeken over zeevaarders, die weer helder voor zich: hoe het hoogbe- Everi', een verhaal dat in 1974 begint 'scheurbuik, rode-loop, watersucht en jaarde ramschip toen drieentwintig als een paar vrienden op vakantie andere ellendichheden' trotseerden uur lang klem zat. hoe er werd ge- op de Bahama's, op het idee komen om in verre oorden muskaatnoten, poogd om met het schenken van van hel bouwen van een schip naar kruidnagelen, kaneel en foelie in te jerry-cans vol groene zeep tussen wal oude trant, om daarmee het stress en schip enige beweging in het ge- rijke leven van alledag te ontvluch- Tot aanstaande dinsdag ligt de repli- vaarte te krijgen en hoe spottende ten. van een Engelse driemaster van Amsterdammers vanaf de wal riepen De drie vrienden: een architect, een :0 als een zwaar uit de hand gelo- of er niet per ongeluk tygerlijm werd industrieel en de hoofdredacteur van pen staaltje van ambachtelijke huis- gemorst in plaats van groene zeep, een krant, laten het niet zitten bij die do vlijt, ter bezichtiging afgemeerd aan want het ding wilde van geen wijken dagdromerij. Ze gaan op zoek naar Houtkade in Vlissingen. Tegen de weten. een casco, dat als basis zou kunnen achtergrond van het Van Dishoeck- Nou, vast komt het galjoen niet te dienen voor het nieuw te bouwen i, net als het schip herinnerend zitten, maar helemaal soepeitjes ver- oude schip. Na lang speuren vinden ze een vervlogen tijdperk, maar door loopt het afmeren van het vaartuig een schandalige verwaarlozing bedui- niet. Er wordt tenminste nogal on- dend minder een toonbeeld van handig gemanipuleerd de trossen, eigq kloekheid en soliditeit. Voor de als zodanig afgezwaaide Vlis- Galjoen in zicht. Nu eens niet vanuit singse zeeloods Henk Sondag, die op een kraaienest. Maar tastbaar dicht- verzoek van Wil van Son de reis naar rOKlCSSSieS j'oij. Een mooie gelegenheid om - ook al Vlissingen meemaakt om het niet ifsta: gaat het om een ander type schip- je loodspUchtige schip zonder kleer- In het Duitse Wilhelmshaven krijgt vagelijk voor de geest te halen hoe scheuren vanaf open water richting dan in de volgende jaren de 'galeone zo'n vaartuig als bijvoorbeeld het Houtkade te kunnen dirigeren, is het Even' langzaam vorm. Bij elkaar wor- or veelbesproken 't Vliegenthert' er on- weer eens iets anders dan anders. Met den er 32000 manuren in gestoken. Re geveer zou kunnen hebben uitgezien. met hoog opgetimmerde voor-en ach- /J V I 1/ Nül I -Jl NBfcvtl terschepen en daarboven indrukwek- A ff Ifini v kende touwwerken en afrasteringen yy V/ 1 \v met zwierige ornamenten. /y j Na zo'n aanblik een wijle de ogen yy ergd gesloten en je ziet het allemaal in fantasie voor je: een mannengemeen- ~/7 I V111 t de et schap van enkele honderden schepe- y togen, op een kluitje bij elkaar, wach- tend op een zuchtje wind om de zeilen Ift zij bol te krijgen, ondertussen de verve- ling verdrijvend met het martelen van yf- t me in het zog van het schip meezwem- 1 l TnTHBTTOr tel a mende haaien en voortdurend worste- I I /KA I 1 W scfci fend met enge ziektes, waarvoor de aatt hemen voor het opscheppen liggen in .J» ie overvolle, vochtige en slecht ge- Rntilleerde verblijven. npbier i Gdukkig wacht dan bij terugkeer in bewerkelijkheid na het openen van k ogen weei de aanblik van de tomfortabele bar met goed gekoeld lapbier, de voor de hartstochtelijke roker geruststellende wetenschap dat ichter een paneeltje een sigarettenau- zichtbaar genoegen staat hij een tijd 'maat is weggetimmerd en de moge- aan het grote houten roer. Ook een Ikheid binnen handbereik om des- Goereese bezitter van een jacht, die opp zoods even met de wal te bellen om te als passagier aan boord is gekomen, melden dat men nog steeds dobberen- rnag een tijdje het ronde stuurwiel I® ÏS- hanteren. Als hij de neiging krijgt om lan boord tijdens de tocht naar even van de koers af te wijken, waar- Vlissingen, behalve een sympathieke schut waarschuwt Sondag: ..Pas op. bemanning van overwegend Duitse anders ga je naamschrijven. En dat longemannen, die van aanpakken kan nog, maar teruggaan om te kijken an jjireten, een bont passagiersgezel- of je je naam goed geschreven hebt schap. Beslaande uit enthousiaste zou toch te gek wezen", rakantievierders, die het buiten- '- van een nostalgische vaar- gretig hebben aangegrepen en bereid waren om daarvoor gulden, inclusief kost neer te Zij was het, die de 45-jarige Volker Kóhne zo gek wist te om op zwerftocht met het zonnestralen te laten koesteren. Drie op de weg naar het Middelland zeegebied ook een dag of wat aan te doen. voorhoofd vertoont zorgenrim- als de dwars getuigde driemaster pignons, gegarneerd met een dot op- goed voor 540 vierkante meter zeil- geklopte zure room Een vredig sfeer- - zich tijdens de tocht van tje onder de piratenvlag. Dan giert er naar Vlissingen op- op enkele kilometers hoogte een om de nauwe doorgang te straalvliegtuig over. Een gelegen- van de Haringvlietsluis bij heidspassagier in lange korte broek weldadige rust Eenmaal buitengaats aangekomen klimmen de matrozen in het want om het schip onder zeil te brengen. De hulpmotor gaat af Een weldadige rust omsluit het schip. De passagiers luisteren stil naar het spel van de van hpl ramsrh.Fi'Schor- de 2efler- hct ynn dc aan boord mevrouw Wil van Son, fanatieke voorvêchster voor de golven. Een jonge vrouw rolt matje uit op het dek om zich door de kleuters raken verdiept in hun fanta sie met speelgoedautootjes. De scheepskok rust, zittend op de reling, uit van het bereiden van de maaltijd soep, met daarin als hoofdbestand deel witte bonen en gebakken cham- Voor honderddertig kubieke meter hout wordt er verwerkt, meer dan zestigduizend schroeven krijgen een functie. Bij elkaar kruipt er negenhon derdduizend gulden in de bouw. Maar het resultaat mag gezien worden ook al moeten er tijdens de bouw wat concessies worden gedaan aan de meer oorspronkel oorspronkelijke vormgeving van een galjoen. Zo wordt er onder meer een dek weggelaten om een gunstige stahoogte te krijgen. Het is juni 1982 als het schip vaarklaar ligt: "270 brt metend, 45 meter lang. 7 meter breed, diepgang 3 20 meter en een snelheid met gebruik van motor van negen knopen. Het vaartuig wordt een regelrechte blikvanger, daar waar de driemaster zich ook maar vertoont. In korte tijd kan een belangrijk deel van de bouw- schuld worden afgelost. Met de gelden van de entreeheffing (een rijksdaalder in Vlissingen). de opbrengst van de bar, het geld van de boekingen door liefhebbers, die een reisje willen mee maken en met de inkomsten voor het fungeren als drijvend decor voor een televisieserie voor de omroep Veroni ca en een documentairereeks over de Verenigde Oostjndische Compagnie, deze winter te verzorgen door de Avro. Köhne kan zich de sceptische verha len uit de begintijd van de bouw nog wel herinneren. 'Dat wordt niks' werd er geschamperd. En toen ze de hoge opbouw van het naar verhou ding betrekkelijk smalle schip zagen, riep iedereen: zodra je losmaakt kie pert dat ding om. Maar naarmate de bouwers bewezen dat het schip niet alleen bleef drijven, maar dat er ook voortreffelijk mee te zeilen viel, sloeg het ongeloof om in afgunst. Of om het de kapitein zelf te laten zeggen: „Eerst verklaarden ze mij voor gek en nu benijden ze me dat we het voor elkaar hebben gekregen". De voorspoedige afbetaling van het schip heeft Kóhne op het idee ge bracht een nog groter schip te bou wen, nu helemaal voor zichzelf: het wordt een replica van het vlaggeschip van de grote keurvorst Friedrich Wil helm. het zusterschip van de 'Prins Willem', ooit, in 1650, gebouwd in Middelburg. Het is een schip van 1140 brt, een lengte van 55 meter, 10.50 meter breed, een diepgang van 4.60 meter en een zeiloppervlak van 1230 vierkante meter. Destijds telde het schip een bemanning van 120 man Er waren zestig kanonnen aan boord. Köhne denkt het vaartuig, waarvan de bouwkosten op ongeveer zes mil joen gulden zullen komen, met dertig koppen in de vaart te kunnen bren gen. In 1988 zal de doop plaats vinden. „In het jaar. dat ik vijftig zal worden", zegt de 45-jarige kapitein en zijn ogen schitteren bij de gedachte aan dat eigen Abrahamcadeau. Wie daar natuurlijk ook als de kippen bij was om het schip 'Galeone Everi' in ogenschouw te nemen, is Piet Ros kam uit Meliskerke. initiatiefnemer van een in Zeeland ontwikkeld plan om de gloriejaren rond de Verenigde Oostlndische Compagnie, met be langrijke nederzettingen in Veere. Middelburg en Vlissingen, te laten herleven met de bouw van een replica op ware grootte vari zo'n zeventiende eeuws koopvaardijschip. „Wat hier tot stand is gebracht, grenst werkelijk aan het ongelooflijke"stelt hij vast als hij boordevol kersverse indrukken na een bezoek aan het schip, weer thuis komt. Maar de stich ting 'het zeilend VOC-schip' heeft wel iets andere plannen, dan nu in de 'Galeone Even' gestalte hebben ge kregen. „Als decorschip is het fantas tisch geslaagdzegt Roskam. „Wij zouden in onze plannen echter graag de werkelijkheid wat meer willen be naderen, ook waar het gaat om het inwendige" Maar hij voegt er onmid dellijk bij dat het waarschijnlijk nood zakelijk zal zijn om concessies te doen. „We zullen wel een radio aan boord moeten hebben. Vanwege de verzekering. Maar als het aan mij ligt komt er bijvoorbeeld geen motor in" In een nader gesprek heeft Volker Kohne het Roskam voorgehouden: hoeveel mensen zouden er zijn, die ongeveer op de hoogte zijn hoe zo'n schip er destijds moet hebben uitge zien. Een handvol wellicht. Moet je daar al die dure investeringen voor doen. Het gaat toch om het idee? financiën Roskam weet het allemaal nog zo net niet. Uiteindelijk zullen de financiën gaan bepalen wat mogelijk is of niet. Enkele weken geleden is de gelegen heid geopend om voor tien gulden een aandeel te kopen per kubieke decimeter in het te bouwen schip. De stichting 'het zeilend VOC-schip' voelt zich na confrontatie met het werkstuk van Kohne en de zijnen enorm gestimuleerd en gemotiveerd om verder te gaan met de plannen ook in Zeeland ooit zo'n schip uit de tijd van toen nagebouwd te krijgen „Die lui hebben bewezen, dat het kan", zegt Piet. „En als die Duitsers, die op het gebied van de maritieme geschie denis vergeleken bij Nederlanders maar kabouters zijn. tot zoiets in staat zijn, moeten wij dat zeker kun nen" jacques cats Foto's Ruben Or eel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19