KANTOORINNOVATIE Zeebaars steeds meer in trek De nieuwe Golf lijkt zichzelf te overtreffen Beurs en congres Fiësta-serie van Ford verbeterd en uitgebreid lsoverlgensnletcenbeursv00r HENGELEN (OENSDAG 24 AUGUSTUS 1983 i Door Hugo van der Heem n de Amsterdamse RAI zal van 5 tot en met 8 september voor de eerste maal de tentoonstelling 'Kantoorinnovatie' worden gehouden. Het is een zusje van de 'Efficiency- eurs'. De organisatie is ook in handen van de Vereniging van Importeurs en Fabrikanten van antoormachines (VIFKA). De tentoonstelling, die samenvalt met een groot computer- nngres in de RAI, zal plaats vinden in de Zuid- en Westhal, rond het congrescentrum, intoorinnovatie' Is nu gekoppeld processen veranderen en er ontstaan joen_ ^us 16 a 17 mihoen mensen!' •.urn ill pprrtpr pphnilripn Notlnnpul nioiimo nmHubtnn on nnnno, PZC/varia 7 rln aeen al eerder gehouden Nationaal geheel nieuwe produkten en appara at .'rmatica Congres. De lezingen die ten. die eerst onbekend waren, od [dijkertljd zullen worden gehou- Met name de snelheid waarmee mi- e i, ïl staan geheel in het teken van cro-elektronica oprukt vinden sommi- 'en, [omatisering en de veranderingen gen onrustbarend. Anderen zijn van dat op kantoor en elders in het mening dat het in Nederland nog niet ipleven tot gevolg heeft, Op dit snel genoeg gaat, dat Nederland 'de rde) Nationaal Informatica Con- boot mist' of zelfs 'slaapt', es krijgt de vrouw in de kantooror- Kantoorinnovatie is volgens drs. tag alsatie de bijzondere aandacht. De Van den Akker een heilig moeten in 5t€ (maan (dag, op 5 september, verband met internationale concur- Igd reken tal van vrouwelijke inleiders rentie en de drang naar economisch enj stereenvolgens over 'Vrouwen in zelfbehoud. Het wordt gedefinieerd qfi',, anisaties. Automatisering en vrou- als vernieuwing of verandering van de le J narbeid en Onderwijsdeelneming kantoren door toepassing van compu- hjj n meisjes en vrouwen en automati- ters en randapparatuur. Daarmee ver- ng( ring'. andert tevens de communicatie en overige lezingen, op de volgende informatieverwerking tussen kanto on igen, hebben een algemener karak- ren onderling. De vernieuwingen heb ben gaan over de manier van auto- ben natuurlijk altijd tot doel efficien- lüseren op kantoor, de computer ter te werken, maar tevens de kwali- persoonlijk instrument van de teit van de arbeid te verhogen. Helaas *teur (of manager), de nieuwe mo- is dat niet altijd het geval, bij onjuist adSst^evr'eeKeveMvë^rK pheden van informatie-uitwisse- ingevoerde technieken. administratieve gegevensverwerking Hïl g, en de veranderingen die het j. ivolg zijn van automatisering in het KdHtOOfperSOndCl tfrijfsleven De tentoonstelling Kantoorinnovatie nè+ra» de tentoonsteUmgs- managers, maar ook voor het kan- werkt op kantoor. Een op elke vijf mannen en een op elke drie werkende vrouwen verdient er de kost. Ook zij krijgen te maken met de veranderin gen op kantoor zoals die en de RAI tentoongesteld staan. De computer en zijn randapparatuur heeft immers invloed op alle voorko mende werkzaamheden op kantoor: 1. gegevens- en tekstverwerking: 2. documentatie, archivering en post verwerking: 3. communicatie, per soonlijke ondersteuning; 4. repro- duktie en 5. de specifieke organisato rische werkzaamheden die een be drijf kent. Daarnaast is er een opko mend persoonlijk computergebruik, voor het ondersteunen van eigen werk aan eigen bureau. Volgens de VIFKA staan er op dit moment circa 35.000 computers voor Pli r-Tussie en hoofd voorlichting VIF- en voor informatieverwerking bij het bedrijfsleven. Het aantal is in de laat ste 3 tot 4 jaar verdubbeld. Daarbij zijn zeer'grote systemen, waar vele 'terminals', beeldschermposten, op zijn aangesloten. Computers in parti- inrifeis de combinatie van het chneres ^oor-personeel zelf. Eenderde van onze culiere sfeer (zog. personal computers) 3, ïetosme en beurs SS beroepsbevolking <30 pet van 5.5 mil- öaarbü buiten beschouwing gela- de expositie en beurs 'Kantoorin- belAratie' een bewust gekozen formule: stel i de praktijk bleek ons dat er Éoefte bestaat aan gelijktijdig ten- stellen en demonstreren van be- :nde toepassingen en systemen, op het congres of tijdens het htend-seminar wordt verteld, moet plaatse kunnen worden bekeken izonodig worden toegelicht. Het. is :ns een formule die in de Ver ft. c^lgde Staten reeds vele jaren is inge- en heel goed voldoet en die idtéook in Europa meer toepassing it vinden". dent ui» 'evolutie ibeurs annex congres over innova- en kantoorautomatisering gaat «1 over de elektronische revolu- idie kantoor en bedrijfsleven bin- srolt. Micro-elektronica en chip- thnologie vervangen verouderde thnieken. Hierdoor veranderen ichines die we nu al kennen (denk u de schrijfmachine), produktie- ten. Daarmee staat Nederland nog slechts aan het begin van een ontwik keling. Met name omdat zulke instel lingen als banken, verzekeraars en ministeries, die in toenemende mate zullen automatiseren. Leveranciers Op de tentoonstelling zullen alle be kende buitenlandse en Nederlandse leveranciers aanwezig zijn. Er zal veel aandacht worden besteed aan tekst en dataverwerking. Tekstsystemen zowel voor het vervaardigen van elek tronische brieven, die tenslotte wor den afgedrukt op papier, dan wel per telex-, teletex-, of datanet kunnen worden verstuurd. De dataverwerking heeft ook alles te maken met facture ring, order- en voorraadadministratie, adressenbestanden en in het alge meen gegevensopslag. Het afdrukken van gegevens kan gebeuren door een elektronisch-mechanische of ook la serprinters dan wel fotozetmachines. Er zijn mogelijkheden om- grafische zaken, diagrammen en tekeningen over te zetten op papier, in zwartwit of in kleur, zelfs op dia's en transparan ten voor overheadprojectoren Allerlei soorten communicatie-pak ketten en kantoordistributie-syste men hebben de computergiganten bedacht voor het samenwerken van computers of zelfs hele netwerken onderling. Over zulke netwerken is snelle elektronische post mogelijk. Computer-output op Microfilm (COM) is ook een nieuwe loot aan de archive- ringsstam. Een pijlsnelle ontwikke ling is ook geschapen dankzij de Digi tale Optische Recorder (DOR) van Philips, voor het opslaan van hele tekeningen, pagina's tekst in oor spronkelijke vorm op beeldplaten. Op zijn minst zijn 250P vellen A-4 zijn vast te leggen op een beeldplaat. Het systeem heet niet voor niets MegaDoc (documentatie van miljoenen gege vens). Zo'n soort systeem zal in '84 operationeel worden bij het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. De tentoonstelling is dagelijks ge opend van 10 tot 20 uur, behalve op de laatste donder)dag 8 september, wanneer de RAI om 17 uur de poorten sluit. Sommige fabrikanten van computers zouden graag zien dat het kantoor van de toekomst er zo uit zou zien: erg veel beeldschermen. Kantoorinnova tie toont wat dit betreft een redelijk alternatief. iftbaars komt bij de zeehenge- lars steeds meer in trek. Een SmUI jaren geleden schreef een hen- [^sportjournalist dat zeebaars van- Piao de Nederlandse kust meer h illusie dan werkelijkheid was. la mening die nu in een geheel litr licht is komen te staan. inéti|fcs er in het verleden minder zee- .'l'tejs, of wisten de hengelaars de j tóaars niet te vinden of te bevissen? Betzal waarschijnlijk het laatste wel tl dat de hengelaars gewoon door aan kennis de zeebaars niet de haak konden krijgen Tegen- is dit wel anders en de zee- sis staat zowel bij sport als beroep, telen als eerste op de verlanglijst. *n wonder, want voor de beroeps- ssers is zeebaars een waardevolle vis rden met prijzen van twintig iden en meer per kilo. De hotels en dJurants' hebben de culinaire ge tijten van de zeebaars ontdekt, w de sportvissers gelden naast de Suaire geneugten, vooral de sport, teebaars is vaak onder moeilijke tstandigheden te bevissen. Het is i» b felle vechter die zich niet zomaar ronnen geeft. i i gevolg hiervan is dat zowel de ngelaars als de beroepsvissers het sds meer op de zeebaars gemunt &ben. Er is zelfs soms sprake van fczekere vorm van onderlinge con- m' ltentle- °P de Ooster bijvoorbeeld. va 6 zandbank voor de kust van itjj iiouwen, ligt een wrak met buizen, bulzen hebben zich in de loop ode tijd van ongeveer vijftig jaar «een oppervlakte van ongeveer 50 100 meter. Een uitstekend gebied orde zeebaars die bij voorkeur deze •steen kiest. Deze plaats is lnmid- b door de sportvissers met hun •9» ontdekt waarbij het lood soms andere bootvissers in de boot of 'g «hun oren vliegt. De beroepsvis- :i» kunnen nog moeilijk bij deze ils komen. Het is alleen de vraag lang dit nog zal duren. Er is ®eHjk al een beroepsvisser die spe lnetten heeft besteld. Als dit lukt iu> n is deze plaats voor de sport iu> j&ht verloren. Gelukkig zijn er nog «andere stekken, zodat de henge- nli fniet direct met zijn handen in zijn 3SJ Sr behoeft te zitten. weegt ruimschoots op tegen het onge noegen van 'wat materiaalverlies. Manieren Het vissen op zeebaars geeft de henge laar een schat aan mogelijkheden om de zeebaars met aas of kunstaas te vangen. De zeebaars is een echte rover die een grote variëteit van voed sel kent. De zeebaars houdt van za gers of borstelwormen, krabben, klei ne visjes zoals bliek en zandspiering en zelfs kleine platvissen. Mijn voorkeur, bij het vissen op zee baars. gaat uit naar kunstaas. Alleen al deze manier van vissen kent veler lei mogelijkheden. Eén van die moge lijkheden is het vissen met een werp- dobber met daaraan een 1,5 meter onderlijn en hieraan een red.gill be vestigd. Een red.gill is een imitatie van een zandspiering. Op de onderlijn een paar gram lood bevestigd omdat de stroom het kunstvisje anders te veel naar de oppervlakte duwt. Dit is een manier om net onder de wateroppervlakte te vissen, boven de obstakels onder water. Deze manier van vissen leverde me de afgelopen weken vijf zeebaarzen op, waaronder een van 6,5 pond. Dit allemaal zonder boot, vanaf de wal. Deze oplossing is uit nood geboren en maakt het moge lijk om vanaf de wal op moeilijk bevisbare plaatsen te vissen, om op zeebaars te vissen zonder het risico dat het veel kunstaas kost. wel, maar vertoont zich niet meer vlak onder het wateroppervlak. De henge laar zal dan met dobber en red.gill of ander aas maar weinig succes meer hebben en zal een andere methode moeten uitproberen. In dit opzicht is de zeebaars een plezierige sportvis die op vele manieren te vangen is. Lukt de ene niet dan lukt soms de andere wel. het natuurlijk ook gewenst dat de hengelaar bij het vissen met een ver enpaternoster niet meer dan twee zijlijntjes met veren neemt en dat deze zijlijntjes dan eveneens maar 0.30 mm zijn. Het vissen met een verenpaternoster op zeebaars gaat uitstekend maar de kans dat men vastraakt is veel groter als bijvoor beeld bij het vissen met een lepel. Boot en wal Geepvissen hakels «ordt wel eens gepraat over wrak- *»ars. maar het gedrag van de ®sars komt erop neer dat deze vis £g voorkeur op plaatsen voorkomen •j 'obstakels. Of dit nu een wrak is. ;gj» 'tandrug, een zinkstuk, een bestor- «j-jj 8 of een grillige bodem. Het is voor t teebaars allemaal hetzelfde Ze w «eren vaak vanuit een soort hin- is* tlaaK- Een plaats die hun enige 'jj shutting biedt en van waaruit ze a Prooi kunnen bekijken en om i#t Stueel toe te slaan. :„j obstakels zijn voor de hengelaar op zeebaars vist, lastig en erger- Het kost lijn. onderlijnen, kunst- »J 'enzovoorts en zelfs soms de buit. vormen deze obstakels, voor die die het genoegen van het zee- "svissen kennen, geen beletsel om ;&let meer te proberen. Het genoe- van de vangst van een zeebaars Nu kan men op deze manier ook vissen met een stukje aas, bijvoor beeld een reepje vis in plaats van het kostbare kunstaas. Het is een manier die te vergelijken valt met geepvissen, maar wel grover, dus met dikkere onderlijn en een flinke en scherpe haak. Deze manier is er vooral op gericht om vlak onder het waterop pervlak te vissen wat goed is voor jagende zeebaars. Dit is veelal het geval met jonge zeebaars die vaak op deze manier in grote scholen opereert. De meeuwen zijn in dit geval een vingerwijzing waar zo'n school zee baars zich bevindt. Spijtig genoeg is dit altijd maar van tijdelijke aard. Dit gedrag van jagen de zeebaars is ieder jaar zo van eind mei tot half juni waar te nemen. Na half juni is dit voorbij en ziet men de zeebaars niet meer aan de oppervlak te jagen. De zeebaars is er dan nog Veel hangt er vanaf waar men vist. vanaf de wal of vanuit een boot. De sportvissers vanuit een boot zijn altijd in het voordeel. De boot wordt boven- strooms verankerd en de hengelaar kan zijn aas of kunstaas naar de stek laten toedriven door de lijn steeds iets te vieren. Het materiaalverlies vanaf de boot is dan ook aanzienlijk minder dan vanaf de wal. Vissen vanaf de wal, op zeebaars is altijd een stuk ingewikkelder. Proble men van stroom, onderstroom en be- storting bezorgen de hengelaars vele 'puzzels' om manieren te bedenken waarbij de zeebaars met zo weinig mogelijk risico's, boven water komt. Vist men vanaf de wal met kunstaas op zeebaars dan gooit men dit kunst aas zover mogelijk in het water en draait de lijn naar binnen, terwijl men met de hengel een pompende bewe ging maakt. Hou de hengel hierbij zo hoog mogelijk zo van ongeveer 45 graden; ten opzichte van de water spiegel ongeveer 90 graden of onge veer verticaal. Het is altijd een kwes tie van uitproberen, om zo te vissen dat het kunstaas net boven de stenen zweeft zonder hierbij achter de stenen te blijven haken. Dit is natuurlijk in theorie veel ge makkelijker gezegd dan in de praktijk gedaan. Wanneer we een verenpater noster gebruiken dan is er vooral kans dat het lood, onder de paternoster, tussen de stenen vastraakt. De henge laar moet nu zo hard aan de lijn gaan trekken dat de lijn losschiet of. wat de grootste kans is. dat er lijnbreuk ontstaat. Een vislijn breekt bij spanning op zijn zwakste plaats. Als hengelaar kunnen we er daarom trachten zelf iets aan te doen en om de plaats van de breuk zelf te bepalen. Als men een hoofdlijn heeft van 0.40 mm en een paternoster van 0.50 mm, dan is het beste om het lood met een stukje vislijn van 0,30 ol 0.25 mm aan de paternoster vast te maken Zit men nu alleen met het lood vast dan zal men alleen het lood verspelen. Voor wie in zo'n geval het lood te duur wordt kan dit lood vervangen door een stukje fietsket- ting, een bougie of een moer. Voorts is Lepel Bij het vissen met een verenpaternos ter kan men behalve met het lood tussen de stenen ook nog vastraken met de haken aan de begroeiing, aan bijvoorbeeld klappers en dergelijke boven op de stenen. Bij het vissen met een lepel of een pilker wordt dit risico teruggebracht tot het vastzitten met dit kunstaas. Wanneer we bij een hoofdlijn van 0.40 mm dit kunstaas met een stukje van bijvoorbeeld 0.35 of 0.30 mm aan de hoofdlijn bevestigen zal dit wellicht alleen het kunstaas kosten. Een ander voordeel van het vissen met een lepel, boven de verenpaternoster, is het feit dat de aangehaakte vis bijna altijd boven water komt. Heeft men met een verenpaternoster een zeebaars gehaakt dan is er nog altijd de kans dat men met het lood of de overige haken vastraakt Het is dan een kwestie van geluk of pech. Het hangt er dan vanaf waar de lijnbreuk ontstaat. Breekt de onder lijn onder de vis dan kan men van geluk spreken. Breekt de lijn boven de vis dan heeft de hengelaar dubbele pech en verspeelt hij zowel de vis als de onderlijn. Vissen met kunstaas op de zeebaars kan een dure aangelegenheid zijn. Een hengelaar kan er zelf wat aan doen door bijvoorbeeld in de maan den als de hengelactiviteiten een stuk minder zijn zelf kunstaas te maken. Er is allerlei goedkoop materiaal voor handen waar een handige hengelaar met behulp van een vijl, een ijzerzaag en een boor, kunstaas van kan maken waar iedere zeebaars voor bezwijkt Er zijn dan qp dit gebied allerlei mogelijkheden en de hengelaar die een beetje vindingrijk is kan verschil lende soorten kunstaas maken dat weinig kost. Als zo'n eigen ontwerp van imitatie dan nog een zeebaars oplevert schenkt dit dubbele vreugde. Harde bek De zeebaars heeft een harde bek en de haak dient daarom goed te worden gezet. Een zeebaars pakt het aas normaal met zo'n vaart dat hy er zelf aan meewerkt dat de haak gezet wordt. De harde bek vraagt echter om een scherpe haak. Het is niet zo leuk wat me dit seizoen een keer is overkomen. Een zeebaars op zo'n zes meter af stand van me. tegen het strand ge drild, wist zich met de laatste krachts inspanning van de haak te ontdoen en was rap verdwenen, Neem ook geen te kleine haak, maar minstens een kleine kabeljauwhaak no. 10 of 2/0 of een dreg Een te kleine haak levert de nodige missers op. Succes! Constand van Schelven. Door Siem Leeuwenkampi UTRECHT Volvo komt deze herfst met een nieuwe 300-serie. waarbij het topmodel 360 GLE heet en een sedan is. Deze sedan heeft de motor uit de 360 GLT van twee liter met injectie met een vermogen van 95 pk-5700 tr en een 5-bak. Opvallend zijn de speciaal ontworpen lichtmetalen velgen De computergestuur de benzine-inspuiting heeft een zogeheten fiiel-cut-ofi waardoor brandstof bij afremmen op de motor geheel wordt afgesloten. De tweeliter motoren hebben extra hydraulische mo- torsteunen. waarmee met name de laagfrequente tril lingen worden gedempt en het geluid in het interieur navenant minder wordt. Gemiddeld verbruik van de nieuwe 360 sedan is volgens Volvo ruim 1:11. De sedanmodellen zullen zo'n drie procent duurder zijn dan de overige. Voor de goedkoopste 340 DL komt dat neer op ongeveer f20.500. De rest van de 300-serie wordt op een aantal voornamelijk technische onderde len gewijzigd, waarbij vooral het benzineverbruik wordt verminderd (Door Jan de Vos) Nadat de Volkswagenfabriek in Wolfsburg eerst wat techni sche nieuwtjes over de nieuwe VW Golf had „prijsgegeven", was er nu onlangs een internationale intro ductie, waarbij de voornaamste drie modellen voor een testrit op (Duitse) autobanen en kronkelende bergweggetjes beschikbaar waren. Het waren de uitvoeringen met een 1,3-, 1,6- en 1,8-litermotor, kracht bronnen die alle drie nieuw zijn en het moeten hebben van pit en zui nigheid. Het laatste was niet te meten, maar de „pit" was op de snelheidsmeter duidelijk afleesbaar: de 1,8 GLX gaat zelfs naar de 180 kilometer per uur met zijn 90 pk. Nog zou dat niet zo'n prestatie zijn als die zeer lu xueus uitgevoerde GLX. met veel elektronica en automatiek, met te vens even rustig op de weg bleef liggen, even rustig en probleemloos gestuurd kon worden. Comfort In alle drie versies overigens of er nu 55 pk onder de kap zit of 75 pk vielen het rijcomfort. de koersvast heid en het stuurgemak op. naast goede eigenschappen als ruimte, gemakkelijke instap en zit. Voor een goed deel zijn de uitste kende rijeigenschappen te danken aan de aerodynamiek (is prima) en de krachtbron, maar ook aan het onderstel. Dat moet een harmo nieus samenspel zijn van veligheid en comfort. Kleine rijfouten moet dat onderstel zelf opvangen, er moet een goede grip dp bijvoor beeld losse (rollend split) onder grond zijn en lange of korte oneffen heden van de weg of dwarsrillen. neiging tot zijwaarts overhellen en- of knik- en schommelbewegingen moeten onderdrukt kunnen wor den. Verbeteringen Het Golf84-onderstel zit weer vol technische verbeteringen: het be gint met die vergrote wielbasis en spoorbreedte plus de nieuwe op- hangconstructies. Zo hebben de veerpoten vóór de met 25 mm ver lengde veerwegen gekregen. Door dat grotere volume onderdrukken autovaria zij de overdracht van stoten en vibraties op de carrosserie. Een slecht wegdek komt niet hinderlijk meer over. Dat is het punt: stille motor, stil rijden. Dan is er het rijcomfort voor de inzittenden en zijn er de goede rijeigenschappen. Dan is het, zoals deze Golf, een auto die de geduchte perfectie vaij de voorgan ger kan overtreffen. Aan de ontwerper bij VW van deze Golf hebben we toch maar eens gevraagd naar een detail. Waarom zulke brede achterstijlen9 Die kun nen het achteruitzicht bemoeilij ken! Typisch antwoord: de achterstijlen v&n de vlerdeurs zijn inderdaad breder dan die van de tweedeurs. Tóch is, volgens computergegevens, het uitzicht van de vierdeurs iets beter. Voorts de veiligheid is dank zij de inwendig versterkte achter stijl groter geworden dan indien dat uitzicht wat minder belemmerd zou zfjn. In de praktijk bleek bovendien dat het uitzicht naar opzij van ach teren voldoende is. er zijn tenslotte ook zijspiegels! De pryzen komen pas in september op tafel. Door Jan de Vos) Sinds de introductie in 1976 en nadat er ruim twee miljoen exemplaren van zijn verkocht, heeft F£rd zijn kleinste personen auto. de Fiesta, een flinke opknap beurt gegeven. De nieuwste tech nieken zijn er in aangebracht. Drastisch zijn de aandrijfaggrega- ten gewijzigd, o.a. aangevuld met een diesel die één op 26,3 km ver bruikt bij een constante van 90 km-uur. Ford beweert hiermee de zuinigste diesel van Europa te heb ben. Wijzigingen heeft ook de carrosserie ondergaan, met b.v. een aparte steenslagbestendige laklaag van polyurethaan onder de fiankbe- schermstrippen. Het onderstel, vooral de onafhankelijke voorwiel ophanging is sterk verbeterd. Alles bij elkaar is het wéér verder brand- slopbespaiend tot soms een ver mindering van verbruik van 25 pro cent, zoals by de Fiesta 1.1. Goed re zien üiterlyk is het verschil met de voor ganger goed te zien aan het voor stuk van de nieuwe Fiesta. Er is een meer afgeronde neus en een sterker aflopende motorkap. Dat was niet alleen nodig om de auto nog aerody- namlscher te maken, maar ook om een ruimer motorcompartiment te krygen teneinde o.a. de diesel er in te kunnen plaatsen en ruimte te hebben voor de vijfbakken. Er is keuze uit vijf verschillende motoren. De 1.0 liter van 45 pk die voor een top staat van 137 km-uur. de 1,1 liter van 50 pk top 142-145 km-uur, de 1,3 van 69 pk (161 km- uur), de 1,6 liter met vijfbak (96 pk) die 175 km-uur laat rijden en ten slotte een 1.6 diesel (54 pk) die tegen de 150 km-uur kan garanderen. Er zijn voorts vijf modelvarianten. Het dashbord is volgens de „zone indeling" opgebouwd, het verwar- mmgs- en ventilatiesysteem is sterk verbeterd en er zijn de meer econo mische 13 inch wielen gemonteerd. Ten slotte kunnen er nu grotere remblokken gebruikt worden dank zij de schuifbare remklauwen De prijzen beginnen vanaf f 14.400 voor de basis-Fiesta. Zo zijn de lloo S (f17.239) en de 1100 Ghia (f18.743) zelfs tweeduizend gulden goedko per geworden. Driedeurs Sierra Er is nu ook een dnedeurs Sierra leverbaar, en wel in twee uitvoerin gen. de basisversie en de L. Met een keuze uit 1,3, 1,6 en 1,6 Econ en twee-liter benzinemotoren en een 2.3 diesel. De goedkoopste drie deurs, de 1300 sedan is voor f21 5Y1 geprijsd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7