KANTOORINNOVATIE
Zeebaars steeds meer in trek
De nieuwe Golf lijkt
zichzelf te overtreffen
Beurs en congres
Fiësta-serie van Ford
verbeterd en uitgebreid
lsoverlgensnletcenbeursv00r
HENGELEN
(OENSDAG 24 AUGUSTUS 1983
i Door Hugo van der Heem
n de Amsterdamse RAI zal van 5 tot en met 8 september voor de eerste maal de
tentoonstelling 'Kantoorinnovatie' worden gehouden. Het is een zusje van de 'Efficiency-
eurs'. De organisatie is ook in handen van de Vereniging van Importeurs en Fabrikanten van
antoormachines (VIFKA). De tentoonstelling, die samenvalt met een groot computer-
nngres in de RAI, zal plaats vinden in de Zuid- en Westhal, rond het congrescentrum,
intoorinnovatie' Is nu gekoppeld processen veranderen en er ontstaan joen_ ^us 16 a 17 mihoen mensen!'
•.urn ill pprrtpr pphnilripn Notlnnpul nioiimo nmHubtnn on nnnno,
PZC/varia
7
rln aeen al eerder gehouden Nationaal geheel nieuwe produkten en appara
at .'rmatica Congres. De lezingen die ten. die eerst onbekend waren,
od [dijkertljd zullen worden gehou- Met name de snelheid waarmee mi-
e i, ïl staan geheel in het teken van cro-elektronica oprukt vinden sommi-
'en, [omatisering en de veranderingen gen onrustbarend. Anderen zijn van
dat op kantoor en elders in het mening dat het in Nederland nog niet
ipleven tot gevolg heeft, Op dit snel genoeg gaat, dat Nederland 'de
rde) Nationaal Informatica Con- boot mist' of zelfs 'slaapt',
es krijgt de vrouw in de kantooror- Kantoorinnovatie is volgens drs.
tag alsatie de bijzondere aandacht. De Van den Akker een heilig moeten in
5t€ (maan (dag, op 5 september, verband met internationale concur-
Igd reken tal van vrouwelijke inleiders rentie en de drang naar economisch
enj stereenvolgens over 'Vrouwen in zelfbehoud. Het wordt gedefinieerd
qfi',, anisaties. Automatisering en vrou- als vernieuwing of verandering van de
le J narbeid en Onderwijsdeelneming kantoren door toepassing van compu-
hjj n meisjes en vrouwen en automati- ters en randapparatuur. Daarmee ver-
ng( ring'. andert tevens de communicatie en
overige lezingen, op de volgende informatieverwerking tussen kanto
on igen, hebben een algemener karak- ren onderling. De vernieuwingen heb
ben gaan over de manier van auto- ben natuurlijk altijd tot doel efficien-
lüseren op kantoor, de computer ter te werken, maar tevens de kwali-
persoonlijk instrument van de teit van de arbeid te verhogen. Helaas
*teur (of manager), de nieuwe mo- is dat niet altijd het geval, bij onjuist adSst^evr'eeKeveMvë^rK
pheden van informatie-uitwisse- ingevoerde technieken. administratieve gegevensverwerking
Hïl g, en de veranderingen die het j.
ivolg zijn van automatisering in het KdHtOOfperSOndCl
tfrijfsleven De tentoonstelling Kantoorinnovatie
nè+ra» de tentoonsteUmgs- managers, maar ook voor het kan-
werkt op kantoor. Een op elke vijf
mannen en een op elke drie werkende
vrouwen verdient er de kost. Ook zij
krijgen te maken met de veranderin
gen op kantoor zoals die en de RAI
tentoongesteld staan.
De computer en zijn randapparatuur
heeft immers invloed op alle voorko
mende werkzaamheden op kantoor:
1. gegevens- en tekstverwerking: 2.
documentatie, archivering en post
verwerking: 3. communicatie, per
soonlijke ondersteuning; 4. repro-
duktie en 5. de specifieke organisato
rische werkzaamheden die een be
drijf kent. Daarnaast is er een opko
mend persoonlijk computergebruik,
voor het ondersteunen van eigen
werk aan eigen bureau.
Volgens de VIFKA staan er op dit
moment circa 35.000 computers voor
Pli r-Tussie en hoofd voorlichting VIF-
en voor informatieverwerking bij het
bedrijfsleven. Het aantal is in de laat
ste 3 tot 4 jaar verdubbeld. Daarbij
zijn zeer'grote systemen, waar vele
'terminals', beeldschermposten, op
zijn aangesloten. Computers in parti-
inrifeis de combinatie van het chneres ^oor-personeel zelf. Eenderde van onze culiere sfeer (zog. personal computers)
3, ïetosme en beurs SS beroepsbevolking <30 pet van 5.5 mil- öaarbü buiten beschouwing gela-
de expositie en beurs 'Kantoorin-
belAratie' een bewust gekozen formule:
stel i de praktijk bleek ons dat er
Éoefte bestaat aan gelijktijdig ten-
stellen en demonstreren van be-
:nde toepassingen en systemen,
op het congres of tijdens het
htend-seminar wordt verteld, moet
plaatse kunnen worden bekeken
izonodig worden toegelicht. Het. is
:ns een formule die in de Ver
ft. c^lgde Staten reeds vele jaren is inge-
en heel goed voldoet en die
idtéook in Europa meer toepassing
it vinden".
dent
ui» 'evolutie
ibeurs annex congres over innova-
en kantoorautomatisering gaat
«1 over de elektronische revolu-
idie kantoor en bedrijfsleven bin-
srolt. Micro-elektronica en chip-
thnologie vervangen verouderde
thnieken. Hierdoor veranderen
ichines die we nu al kennen (denk
u de schrijfmachine), produktie-
ten. Daarmee staat Nederland nog
slechts aan het begin van een ontwik
keling. Met name omdat zulke instel
lingen als banken, verzekeraars en
ministeries, die in toenemende mate
zullen automatiseren.
Leveranciers
Op de tentoonstelling zullen alle be
kende buitenlandse en Nederlandse
leveranciers aanwezig zijn. Er zal veel
aandacht worden besteed aan tekst
en dataverwerking. Tekstsystemen
zowel voor het vervaardigen van elek
tronische brieven, die tenslotte wor
den afgedrukt op papier, dan wel per
telex-, teletex-, of datanet kunnen
worden verstuurd. De dataverwerking
heeft ook alles te maken met facture
ring, order- en voorraadadministratie,
adressenbestanden en in het alge
meen gegevensopslag. Het afdrukken
van gegevens kan gebeuren door een
elektronisch-mechanische of ook la
serprinters dan wel fotozetmachines.
Er zijn mogelijkheden om- grafische
zaken, diagrammen en tekeningen
over te zetten op papier, in zwartwit of
in kleur, zelfs op dia's en transparan
ten voor overheadprojectoren
Allerlei soorten communicatie-pak
ketten en kantoordistributie-syste
men hebben de computergiganten
bedacht voor het samenwerken van
computers of zelfs hele netwerken
onderling. Over zulke netwerken is
snelle elektronische post mogelijk.
Computer-output op Microfilm (COM)
is ook een nieuwe loot aan de archive-
ringsstam. Een pijlsnelle ontwikke
ling is ook geschapen dankzij de Digi
tale Optische Recorder (DOR) van
Philips, voor het opslaan van hele
tekeningen, pagina's tekst in oor
spronkelijke vorm op beeldplaten. Op
zijn minst zijn 250P vellen A-4 zijn
vast te leggen op een beeldplaat. Het
systeem heet niet voor niets MegaDoc
(documentatie van miljoenen gege
vens). Zo'n soort systeem zal in '84
operationeel worden bij het Ministerie
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer.
De tentoonstelling is dagelijks ge
opend van 10 tot 20 uur, behalve op de
laatste donder)dag 8 september,
wanneer de RAI om 17 uur de poorten
sluit.
Sommige fabrikanten van computers
zouden graag zien dat het kantoor
van de toekomst er zo uit zou zien: erg
veel beeldschermen. Kantoorinnova
tie toont wat dit betreft een redelijk
alternatief.
iftbaars komt bij de zeehenge-
lars steeds meer in trek. Een
SmUI jaren geleden schreef een hen-
[^sportjournalist dat zeebaars van-
Piao de Nederlandse kust meer
h illusie dan werkelijkheid was.
la mening die nu in een geheel
litr licht is komen te staan.
inéti|fcs er in het verleden minder zee-
.'l'tejs, of wisten de hengelaars de
j tóaars niet te vinden of te bevissen?
Betzal waarschijnlijk het laatste wel
tl dat de hengelaars gewoon door
aan kennis de zeebaars niet
de haak konden krijgen Tegen-
is dit wel anders en de zee-
sis staat zowel bij sport als beroep,
telen als eerste op de verlanglijst.
*n wonder, want voor de beroeps-
ssers is zeebaars een waardevolle vis
rden met prijzen van twintig
iden en meer per kilo. De hotels en
dJurants' hebben de culinaire ge
tijten van de zeebaars ontdekt,
w de sportvissers gelden naast de
Suaire geneugten, vooral de sport,
teebaars is vaak onder moeilijke
tstandigheden te bevissen. Het is
i» b felle vechter die zich niet zomaar
ronnen geeft.
i i gevolg hiervan is dat zowel de
ngelaars als de beroepsvissers het
sds meer op de zeebaars gemunt
&ben. Er is zelfs soms sprake van
fczekere vorm van onderlinge con-
m' ltentle- °P de Ooster bijvoorbeeld.
va 6 zandbank voor de kust van
itjj iiouwen, ligt een wrak met buizen,
bulzen hebben zich in de loop
ode tijd van ongeveer vijftig jaar
«een oppervlakte van ongeveer 50
100 meter. Een uitstekend gebied
orde zeebaars die bij voorkeur deze
•steen kiest. Deze plaats is lnmid-
b door de sportvissers met hun
•9» ontdekt waarbij het lood soms
andere bootvissers in de boot of
'g «hun oren vliegt. De beroepsvis-
:i» kunnen nog moeilijk bij deze
ils komen. Het is alleen de vraag
lang dit nog zal duren. Er is
®eHjk al een beroepsvisser die spe
lnetten heeft besteld. Als dit lukt
iu> n is deze plaats voor de sport
iu> j&ht verloren. Gelukkig zijn er nog
«andere stekken, zodat de henge-
nli fniet direct met zijn handen in zijn
3SJ Sr behoeft te zitten.
weegt ruimschoots op tegen het onge
noegen van 'wat materiaalverlies.
Manieren
Het vissen op zeebaars geeft de henge
laar een schat aan mogelijkheden om
de zeebaars met aas of kunstaas te
vangen. De zeebaars is een echte
rover die een grote variëteit van voed
sel kent. De zeebaars houdt van za
gers of borstelwormen, krabben, klei
ne visjes zoals bliek en zandspiering
en zelfs kleine platvissen.
Mijn voorkeur, bij het vissen op zee
baars. gaat uit naar kunstaas. Alleen
al deze manier van vissen kent veler
lei mogelijkheden. Eén van die moge
lijkheden is het vissen met een werp-
dobber met daaraan een 1,5 meter
onderlijn en hieraan een red.gill be
vestigd. Een red.gill is een imitatie
van een zandspiering. Op de onderlijn
een paar gram lood bevestigd omdat
de stroom het kunstvisje anders te
veel naar de oppervlakte duwt.
Dit is een manier om net onder de
wateroppervlakte te vissen, boven de
obstakels onder water. Deze manier
van vissen leverde me de afgelopen
weken vijf zeebaarzen op, waaronder
een van 6,5 pond. Dit allemaal zonder
boot, vanaf de wal. Deze oplossing is
uit nood geboren en maakt het moge
lijk om vanaf de wal op moeilijk
bevisbare plaatsen te vissen, om op
zeebaars te vissen zonder het risico
dat het veel kunstaas kost.
wel, maar vertoont zich niet meer vlak
onder het wateroppervlak. De henge
laar zal dan met dobber en red.gill of
ander aas maar weinig succes meer
hebben en zal een andere methode
moeten uitproberen. In dit opzicht is
de zeebaars een plezierige sportvis die
op vele manieren te vangen is. Lukt
de ene niet dan lukt soms de andere
wel.
het natuurlijk ook gewenst dat de
hengelaar bij het vissen met een ver
enpaternoster niet meer dan twee
zijlijntjes met veren neemt en dat
deze zijlijntjes dan eveneens maar
0.30 mm zijn. Het vissen met een
verenpaternoster op zeebaars gaat
uitstekend maar de kans dat men
vastraakt is veel groter als bijvoor
beeld bij het vissen met een lepel.
Boot en wal
Geepvissen
hakels
«ordt wel eens gepraat over wrak-
*»ars. maar het gedrag van de
®sars komt erop neer dat deze vis
£g voorkeur op plaatsen voorkomen
•j 'obstakels. Of dit nu een wrak is.
;gj» 'tandrug, een zinkstuk, een bestor-
«j-jj 8 of een grillige bodem. Het is voor
t teebaars allemaal hetzelfde Ze
w «eren vaak vanuit een soort hin-
is* tlaaK- Een plaats die hun enige
'jj shutting biedt en van waaruit ze
a Prooi kunnen bekijken en om
i#t Stueel toe te slaan.
:„j obstakels zijn voor de hengelaar
op zeebaars vist, lastig en erger-
Het kost lijn. onderlijnen, kunst-
»J 'enzovoorts en zelfs soms de buit.
vormen deze obstakels, voor die
die het genoegen van het zee-
"svissen kennen, geen beletsel om
;&let meer te proberen. Het genoe-
van de vangst van een zeebaars
Nu kan men op deze manier ook
vissen met een stukje aas, bijvoor
beeld een reepje vis in plaats van het
kostbare kunstaas. Het is een manier
die te vergelijken valt met geepvissen,
maar wel grover, dus met dikkere
onderlijn en een flinke en scherpe
haak. Deze manier is er vooral op
gericht om vlak onder het waterop
pervlak te vissen wat goed is voor
jagende zeebaars. Dit is veelal het
geval met jonge zeebaars die vaak op
deze manier in grote scholen opereert.
De meeuwen zijn in dit geval een
vingerwijzing waar zo'n school zee
baars zich bevindt.
Spijtig genoeg is dit altijd maar van
tijdelijke aard. Dit gedrag van jagen
de zeebaars is ieder jaar zo van eind
mei tot half juni waar te nemen. Na
half juni is dit voorbij en ziet men de
zeebaars niet meer aan de oppervlak
te jagen. De zeebaars is er dan nog
Veel hangt er vanaf waar men vist.
vanaf de wal of vanuit een boot. De
sportvissers vanuit een boot zijn altijd
in het voordeel. De boot wordt boven-
strooms verankerd en de hengelaar
kan zijn aas of kunstaas naar de stek
laten toedriven door de lijn steeds iets
te vieren. Het materiaalverlies vanaf
de boot is dan ook aanzienlijk minder
dan vanaf de wal.
Vissen vanaf de wal, op zeebaars is
altijd een stuk ingewikkelder. Proble
men van stroom, onderstroom en be-
storting bezorgen de hengelaars vele
'puzzels' om manieren te bedenken
waarbij de zeebaars met zo weinig
mogelijk risico's, boven water komt.
Vist men vanaf de wal met kunstaas
op zeebaars dan gooit men dit kunst
aas zover mogelijk in het water en
draait de lijn naar binnen, terwijl men
met de hengel een pompende bewe
ging maakt. Hou de hengel hierbij zo
hoog mogelijk zo van ongeveer 45
graden; ten opzichte van de water
spiegel ongeveer 90 graden of onge
veer verticaal. Het is altijd een kwes
tie van uitproberen, om zo te vissen
dat het kunstaas net boven de stenen
zweeft zonder hierbij achter de stenen
te blijven haken.
Dit is natuurlijk in theorie veel ge
makkelijker gezegd dan in de praktijk
gedaan. Wanneer we een verenpater
noster gebruiken dan is er vooral kans
dat het lood, onder de paternoster,
tussen de stenen vastraakt. De henge
laar moet nu zo hard aan de lijn gaan
trekken dat de lijn losschiet of. wat de
grootste kans is. dat er lijnbreuk
ontstaat.
Een vislijn breekt bij spanning op zijn
zwakste plaats. Als hengelaar kunnen
we er daarom trachten zelf iets aan te
doen en om de plaats van de breuk
zelf te bepalen. Als men een hoofdlijn
heeft van 0.40 mm en een paternoster
van 0.50 mm, dan is het beste om het
lood met een stukje vislijn van 0,30 ol
0.25 mm aan de paternoster vast te
maken Zit men nu alleen met het
lood vast dan zal men alleen het lood
verspelen. Voor wie in zo'n geval het
lood te duur wordt kan dit lood
vervangen door een stukje fietsket-
ting, een bougie of een moer. Voorts is
Lepel
Bij het vissen met een verenpaternos
ter kan men behalve met het lood
tussen de stenen ook nog vastraken
met de haken aan de begroeiing, aan
bijvoorbeeld klappers en dergelijke
boven op de stenen. Bij het vissen met
een lepel of een pilker wordt dit risico
teruggebracht tot het vastzitten met
dit kunstaas.
Wanneer we bij een hoofdlijn van 0.40
mm dit kunstaas met een stukje van
bijvoorbeeld 0.35 of 0.30 mm aan de
hoofdlijn bevestigen zal dit wellicht
alleen het kunstaas kosten. Een ander
voordeel van het vissen met een lepel,
boven de verenpaternoster, is het feit
dat de aangehaakte vis bijna altijd
boven water komt.
Heeft men met een verenpaternoster
een zeebaars gehaakt dan is er nog
altijd de kans dat men met het lood of
de overige haken vastraakt Het is
dan een kwestie van geluk of pech.
Het hangt er dan vanaf waar de
lijnbreuk ontstaat. Breekt de onder
lijn onder de vis dan kan men van
geluk spreken. Breekt de lijn boven de
vis dan heeft de hengelaar dubbele
pech en verspeelt hij zowel de vis als
de onderlijn.
Vissen met kunstaas op de zeebaars
kan een dure aangelegenheid zijn.
Een hengelaar kan er zelf wat aan
doen door bijvoorbeeld in de maan
den als de hengelactiviteiten een stuk
minder zijn zelf kunstaas te maken. Er
is allerlei goedkoop materiaal voor
handen waar een handige hengelaar
met behulp van een vijl, een ijzerzaag
en een boor, kunstaas van kan maken
waar iedere zeebaars voor bezwijkt
Er zijn dan qp dit gebied allerlei
mogelijkheden en de hengelaar die
een beetje vindingrijk is kan verschil
lende soorten kunstaas maken dat
weinig kost. Als zo'n eigen ontwerp
van imitatie dan nog een zeebaars
oplevert schenkt dit dubbele vreugde.
Harde bek
De zeebaars heeft een harde bek en de
haak dient daarom goed te worden
gezet. Een zeebaars pakt het aas
normaal met zo'n vaart dat hy er zelf
aan meewerkt dat de haak gezet
wordt.
De harde bek vraagt echter om een
scherpe haak. Het is niet zo leuk wat
me dit seizoen een keer is overkomen.
Een zeebaars op zo'n zes meter af
stand van me. tegen het strand ge
drild, wist zich met de laatste krachts
inspanning van de haak te ontdoen en
was rap verdwenen,
Neem ook geen te kleine haak, maar
minstens een kleine kabeljauwhaak
no. 10 of 2/0 of een dreg Een te kleine
haak levert de nodige missers op.
Succes!
Constand van Schelven.
Door Siem Leeuwenkampi
UTRECHT Volvo komt deze herfst met een nieuwe
300-serie. waarbij het topmodel 360 GLE heet en een
sedan is. Deze sedan heeft de motor uit de 360 GLT van
twee liter met injectie met een vermogen van 95
pk-5700 tr en een 5-bak. Opvallend zijn de speciaal
ontworpen lichtmetalen velgen De computergestuur
de benzine-inspuiting heeft een zogeheten fiiel-cut-ofi
waardoor brandstof bij afremmen op de motor geheel
wordt afgesloten.
De tweeliter motoren hebben extra hydraulische mo-
torsteunen. waarmee met name de laagfrequente tril
lingen worden gedempt en het geluid in het interieur
navenant minder wordt. Gemiddeld verbruik van de
nieuwe 360 sedan is volgens Volvo ruim 1:11. De
sedanmodellen zullen zo'n drie procent duurder zijn
dan de overige. Voor de goedkoopste 340 DL komt dat
neer op ongeveer f20.500. De rest van de 300-serie
wordt op een aantal voornamelijk technische onderde
len gewijzigd, waarbij vooral het benzineverbruik
wordt verminderd
(Door Jan de Vos)
Nadat de Volkswagenfabriek in
Wolfsburg eerst wat techni
sche nieuwtjes over de nieuwe VW
Golf had „prijsgegeven", was er nu
onlangs een internationale intro
ductie, waarbij de voornaamste
drie modellen voor een testrit op
(Duitse) autobanen en kronkelende
bergweggetjes beschikbaar waren.
Het waren de uitvoeringen met een
1,3-, 1,6- en 1,8-litermotor, kracht
bronnen die alle drie nieuw zijn en
het moeten hebben van pit en zui
nigheid.
Het laatste was niet te meten, maar
de „pit" was op de snelheidsmeter
duidelijk afleesbaar: de 1,8 GLX
gaat zelfs naar de 180 kilometer per
uur met zijn 90 pk. Nog zou dat niet
zo'n prestatie zijn als die zeer lu
xueus uitgevoerde GLX. met veel
elektronica en automatiek, met te
vens even rustig op de weg bleef
liggen, even rustig en probleemloos
gestuurd kon worden.
Comfort
In alle drie versies overigens of er
nu 55 pk onder de kap zit of 75 pk
vielen het rijcomfort. de koersvast
heid en het stuurgemak op. naast
goede eigenschappen als ruimte,
gemakkelijke instap en zit.
Voor een goed deel zijn de uitste
kende rijeigenschappen te danken
aan de aerodynamiek (is prima) en
de krachtbron, maar ook aan het
onderstel. Dat moet een harmo
nieus samenspel zijn van veligheid
en comfort. Kleine rijfouten moet
dat onderstel zelf opvangen, er
moet een goede grip dp bijvoor
beeld losse (rollend split) onder
grond zijn en lange of korte oneffen
heden van de weg of dwarsrillen.
neiging tot zijwaarts overhellen en-
of knik- en schommelbewegingen
moeten onderdrukt kunnen wor
den.
Verbeteringen
Het Golf84-onderstel zit weer vol
technische verbeteringen: het be
gint met die vergrote wielbasis en
spoorbreedte plus de nieuwe op-
hangconstructies. Zo hebben de
veerpoten vóór de met 25 mm ver
lengde veerwegen gekregen. Door
dat grotere volume onderdrukken
autovaria
zij de overdracht van stoten en
vibraties op de carrosserie. Een
slecht wegdek komt niet hinderlijk
meer over.
Dat is het punt: stille motor, stil
rijden. Dan is er het rijcomfort
voor de inzittenden en zijn er de
goede rijeigenschappen. Dan is het,
zoals deze Golf, een auto die de
geduchte perfectie vaij de voorgan
ger kan overtreffen.
Aan de ontwerper bij VW van deze
Golf hebben we toch maar eens
gevraagd naar een detail. Waarom
zulke brede achterstijlen9 Die kun
nen het achteruitzicht bemoeilij
ken!
Typisch antwoord: de achterstijlen
v&n de vlerdeurs zijn inderdaad
breder dan die van de tweedeurs.
Tóch is, volgens computergegevens,
het uitzicht van de vierdeurs iets
beter. Voorts de veiligheid is dank
zij de inwendig versterkte achter
stijl groter geworden dan indien dat
uitzicht wat minder belemmerd zou
zfjn. In de praktijk bleek bovendien
dat het uitzicht naar opzij van ach
teren voldoende is. er zijn tenslotte
ook zijspiegels!
De pryzen komen pas in september
op tafel.
Door Jan de Vos)
Sinds de introductie in 1976 en
nadat er ruim twee miljoen
exemplaren van zijn verkocht,
heeft F£rd zijn kleinste personen
auto. de Fiesta, een flinke opknap
beurt gegeven. De nieuwste tech
nieken zijn er in aangebracht.
Drastisch zijn de aandrijfaggrega-
ten gewijzigd, o.a. aangevuld met
een diesel die één op 26,3 km ver
bruikt bij een constante van 90
km-uur. Ford beweert hiermee de
zuinigste diesel van Europa te heb
ben.
Wijzigingen heeft ook de carrosserie
ondergaan, met b.v. een aparte
steenslagbestendige laklaag van
polyurethaan onder de fiankbe-
schermstrippen. Het onderstel,
vooral de onafhankelijke voorwiel
ophanging is sterk verbeterd. Alles
bij elkaar is het wéér verder brand-
slopbespaiend tot soms een ver
mindering van verbruik van 25 pro
cent, zoals by de Fiesta 1.1.
Goed re zien
üiterlyk is het verschil met de voor
ganger goed te zien aan het voor
stuk van de nieuwe Fiesta. Er is een
meer afgeronde neus en een sterker
aflopende motorkap. Dat was niet
alleen nodig om de auto nog aerody-
namlscher te maken, maar ook om
een ruimer motorcompartiment te
krygen teneinde o.a. de diesel er in
te kunnen plaatsen en ruimte te
hebben voor de vijfbakken.
Er is keuze uit vijf verschillende
motoren. De 1.0 liter van 45 pk die
voor een top staat van 137 km-uur.
de 1,1 liter van 50 pk top 142-145
km-uur, de 1,3 van 69 pk (161 km-
uur), de 1,6 liter met vijfbak (96 pk)
die 175 km-uur laat rijden en ten
slotte een 1.6 diesel (54 pk) die tegen
de 150 km-uur kan garanderen. Er
zijn voorts vijf modelvarianten.
Het dashbord is volgens de „zone
indeling" opgebouwd, het verwar-
mmgs- en ventilatiesysteem is sterk
verbeterd en er zijn de meer econo
mische 13 inch wielen gemonteerd.
Ten slotte kunnen er nu grotere
remblokken gebruikt worden dank
zij de schuifbare remklauwen De
prijzen beginnen vanaf f 14.400 voor
de basis-Fiesta. Zo zijn de lloo S
(f17.239) en de 1100 Ghia (f18.743)
zelfs tweeduizend gulden goedko
per geworden.
Driedeurs Sierra
Er is nu ook een dnedeurs Sierra
leverbaar, en wel in twee uitvoerin
gen. de basisversie en de L. Met een
keuze uit 1,3, 1,6 en 1,6 Econ en
twee-liter benzinemotoren en een
2.3 diesel. De goedkoopste drie
deurs, de 1300 sedan is voor f21 5Y1
geprijsd.