HET BESTE
BEENTJE
VOOR
ren doen
<é,de
goeae richting
beunhazen worden
muurbloempjes
I
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
)e danslerarenorganisaties in ons land zetten met ingang van het voor de deur staande
seizoen hun beste beentje voor. Dat mag worden beschouwd als een niet onbelangrijke
apin de goede richting, die moet leiden tot meer eenheid in de dans wereld. Door de handen
i wa te slaan, willen de Nederlandse Bond van Dansleraren en de Nederlandse Vereniging
M van dansleraren meer in de pas gaan lopen met oprechte excuses voor de mank gaande
beeldspraak op het gebied van de opleiding.
Een uitermate loffelijk streven, dat mede in eigen belang ons aller steun verdient. Want dan
wordt dansen pas echt plezier voor twee, zoals de wervende slogan ons al jaren doet geloven.
Tot dusverre was het dansen en we spreken dan uitsluitend over het onuitroeibare
stijldansen een risicovolle onderneming.
(EN
Om de doodeenvoudige reden, dat de sen moet volgens de Arnhemse dans-
ffie danslerarenorganisatie haar leraar Carel Johan Wensink vooral
goedwillende discipelen aanmoedigt worden gezocht in het feit, dat de
en dans in te zetten met het linker- mensen al dan niet gedwongen over
«n, terwijl de andere haar leerlingen meer vrije tijd beschikken Bij jonge-
nnet hoofd stampt toch vooral met ren spelen dan ook nog allerlei dans-
rechterbeen te beginnen. En dat rages een duchtig woordje mee. Bo
at gekreun op de glim- vendien, aldus willen de dansleraren
/loeren veroorzaakt. ons doen geloven, behoort dansen nu
ig twee danspartners vanuit de- eenmaal tot de opvoeding. Want wie
opleiding de uitnodigende niet danst, is niet wei-opgevoed,
iansvloer betreden, loopt het alle- Wensink, die niet verzuimt op te mer-
maal nog wel los. Maar wee degene, ken, dat zijn dansschool (vanuit 1850)
feinde handen valt van een partner, de oudste van Europa is hij is dan
feis opgeleid bij een andersgezinde ook de vijfde generatie is een vurig
opleiding. Bij het inzetten van de pleitbezorger voor de nagestreefde
fans hebben beiden geen been meer eenheid in de danswereld Maar daar-
mend
op te staan. En op dat moment
zijn «feint de aanmoedigende kreet „Dan-
m is plezier voor twee" op indruk-
ekkenrle wijze aan inhoud en glans
!6 boelen-
füaraan deze ellende, die al heel wat
anslustigen uit elkaar heeft gedre
in, komt dus nu een einde. Omdat de
fide danslerarenorganisaties samen
gaan optrekken in de FDO.
in staat voor de Federatie van
toalerarenorganisaties.
bied:
H,
staan. Want een van de bedoelingen,
naast het nastreven van umformitei-
ten, van de elkaar gevonden hebben
de danslerarenorganisaties is het uit
bannen van beunhazen. Daar struikel
je nog regelmatig over binnen dan
send Nederland.
Daarom zal de overkoepelende Fede
ratie van Danslerarenorganisaties
zich de komende tijd ook sterk maken
voor een onkreukbare opleiding van
dansleraren en -dansleraressen. Tot
nu toe was het zo. dat iedereen dansle-
raar kon worden. Je nam les, deed
examen, huurde een veredeld kippen
hok en zie; opnieuw een beunhaas aan
de slag.
Maar de danswereld gaat nu aanzien
lijk strengere eisen en voorwaarden
stellen Geen Mavo-4-diploma met
een bepaald vakkenpakket op zak:
dan ook geen opleidingsmogelijkhe
den tot leraar. Zo eenvoudig komt dat
te liggen. Het theoretisch gedeelte
van de dans-opleiding, bedrijfskunde,
anatomie, muziek, onderwijskunde en
dansgeschiedenis. moet voortaan
worden gevolgd aan de Rotterdamse
Dansacademie. Het praktisch deel
kan worden geleerd bij enkele geselec
teerde dansscholen in den lande. In de
verdere toekomst staat de FDO voor
ogen een centraal opleidingsinstituut
te stichten.
Door de stengere eisen .hoopt de ver
enigde danswereld de opleiding ..op
niveau" te tillen en de alom aanwezi
ge beunhazen aan de kant te zetten.
Zoals nu nog slechts muurbloempjes
pijnlijk overkomt.
muurbloempjes zich plegen op te
houden, staat ook de Nederlandse
Amateur Danssport Bond te trappe
len van ongeduld om de dansvloer te
betreden. Deze bond heeft als leden
amateur-wedstrijddansers. Leden
dus, die hun sporen al enigszins heb
ben verdiend.
Bestuurslid Jan Grinwis daarvan
heeft in zijn vrije uren becijferd, dat er
in ons land naar schatting voor vijftig
miljoen gulden aan inktzwart geld om
gaat. In het dansonderwijs dan wel te
verstaan Hij kwam tot die slotsom,
die menig belastinginspecteur de han-
rob hirdes
scholen nog eeps een slordige 19 mil
joen aan horeca-omzetten incasseren.
En met de bedragen, die vergevorder
de dansers betalen voor hun training
en aanverwante omzetten gaat er in
het dansonderwijs volgens zijn bere
kening al gauw zo'n honderd miljoen
gulden om. De helft daarvan, zegt
Grinwis, wordt voor de belasting ver
zwegen. Op financieel-technisch ge
bied is het dus niet louter rozegeur en
maneschijn wat de klok binnen de
vaderlandse danswereld slaat. En dat.
terwijl dit nu juist de onontbeerlijke
ingrediënten zijn voor het dansen
Wensink. zichzelf inmiddels begelei
dend aan de piano: „Hang naar
romantiek is een van de drijfveren op
dansles te gaan of om het dansen uit
te bouwen. Dansles nemen gaat ook
vaak uit van de vrouw, die toch wat
romantischer is ingesteld dan de man
Uitzondenngen daargelaten".
zwart geld
Aan diezelfde kant van de dansvloer,
waar de teleurgestelde en gekwetste
den zal doen wrijven, na een anderhalf
jaar durend onderzoek, waarbij hij zo
vrij was tweehonderd dansclubs en
-scholen onder de loep te nemen.
Volgens een eenvoudige becijfering, eisenhOUWef
waar Grinwis de verantwoording voor
opeist, gaat er jaarlijks voor 62 mil
joen gulden aan cursusgelden om.
Verder zouden de gezamenlijke dans-
ondag
er is meer werk aan de winkel
Innen de Nederlandse danswereld.
namelijk blijken de dansscholen
riftelijfer zijn er zo'n driehonderd met in
Maal vijfhonderd leraren er totaal
^schillende opvattingen op na hou-
snover het te bieden programma. Zo
illen voortaan de zogenaamde me-
'-tests worden samengesmolten tot
en (vooral) dezelfde medal-test.
font ook op dat gebied heeft zich in
sloop der jaren een niet onaanzien-
wildgroei voorgedaan,
stroomlijning in onze vaderland-
kaaswereld is dus geen overbodige
ie. Zeker niet, nu de belangstelling
orhet dansen zich alleen nog maar
s»-*. opwaartse lijn ontwikkelt. Ook
J'y onder de jongeren. Wekelijks wagen
gjS/ ''n vier- lot vijfhonderdduizend Ne-
«landers met de kriebels in de
tnen—en wellicht ook in de buik
to op de vloer om tijdens het lessen
"dansen onder de knie te krijgen,
toral in het land.
kUs in Staphorst wordt nu dansles
Wven", meldt voorzitter E. Ver-
toien van de Nederlandse Bond van
tosleraren niet zonder trots. Met
to verstande, dat de Staphorster
tosschoolhouders hun deuren zon-
hedi lp hermetisch gesloten houden en
st de eindbals op zaterdagavond
"toen gehouden en in elk geval voor
taalf uur 's nachts zijn afgelopen,
ven! tot wat dat betreft, blijft dit dorp de
totputtelijke inspiratiebron voor
one liederen, zoals 'Nooit op zon
en 'Altijd is Kortjakje ziek'. Maar
geheel terzijde
{leen in Zeeland, zo verzucht de
OdÖ "^-voorzitter, is het stijldansen
I j 1 geen onstuitbare trend-zonder-
■ipniS "'•Hnewel het daar ook steeds meer
J11 de grond komt.
kheuglijke ontwikkeling in het dan-
is hij dan ook hoofdbestuurslid
van de NBD en tevens bestuurslid van
het Centraal Dansberaad, dat zich
genesteld weet onder de departemen
tale vleugels van ons veelbesproken
ministerie van welzijn, volksgezond
heid en cultuur.
Volgens een oer-Nederlands recept,
waar dan ook wij alleen patent op
schijnen te hebben, telde ons land in
de jaren van weleer liefst zo'n zeven
tot acht dansleraren-bonden. Wen
sink, met een stem als een klok, waar
wat barstjes in dreigen te komen
„Gelukkig kwam men na de oorlog tot
de conclusie, dat er geen katholieke
en hervormde pasjes bestonden".
En aldus werd dat aantal terugge
bracht tot twee. Dat was al een hele
stap in de goede richting, maar bleef
toch een bron van de nodige differen
tiatie. „Hoewel dansleraren indivi-
dualisten-pur-sang zijn. heeft het ge
zonde verstand nu dan toch eindelijk
overheerst", zegt Wensink, daarmee
doelend op de eendheid-m-wording.
hemel
Zoals het hoofdbestuurslid betaamt,
is hij zeer in zijn nopjes met die
eenwording. „Methodisch gezien
moeten er natuurlijk bindende af
spraken worden gemaakt en nageko
men. Zoals inderdaad met welk been
een dans in te zetten. Vooral bij de
huis-tuin-en-keuken-dansen, zoals de
quick-step is dat een eerste vereiste.
Zestig procent van alle dansen op
bruiloften en partijen bestaat uit die
quick-step. Als je je dan niet aan
afspraken houdt, mondt zo'n bruiloft
al spoedig uit in een slagveld. En dat
kan toch nooit de bedoeling zijn
geweest van een trouwerij".
Dansen is trouwens al zo oud als de
wereld zelf. Als we Wensink mogen
geloven en we hebben geen enkele
reden dat niet te doen zelfs nog
ouder. „Want", zegt hij „In de liede
renbundel der Nederlandse kerken
lied 109 om precies te zijn staat al;
In de Hemel is een dans".
En na een korte wijle van ingetogen
stilte: „Maar dan moet je het natuur
lijk wel eerst op aarde hebben ge-
leerd"m Dat is dan ook het doel, waar
de gezamenlijke dansleraren naar
streven.
Met uitsluiting van malafide ladelich
ters en zakkenvullers dan wel te ver-
Stevig de toetsen van de piano beroe
rend en een grapje tussendoor
„Weet u, waarom een tuinman nooit
piano kan leren spelen? Omdat voor
hem elke mol een kruis is" zegt
Wensink: „Het mag in deze verlichte
tijd paradoxaal klinken. Maar tij
dens de danslessen zie je, dat de
vrouw zich graag door haar manne
lijke partner laat leiden. Ik praat dan
in dc sfeer van het ballroom-dansen.
Eisenhower zei het al: De dansvloer
is een van de weinige gebieden, waar
wij mannen nog mogen leiden".
Het nemen van dansles lijkt trouwens
qua uitwerking een tikkeltje op Haar
lemmer Olie. Het is overal goed voor
In eerste instantie dus voor de opvoe
ding. Daarbij komt. dat de jeugdigen
onder ons. elkaar zo zij daar al
behoefte aan hebben tijdens de
lessen op ongedwongen wijze ontmoe
ten. Niet voor niets worden al dan
niet stevige (huwelijkslbanden voor
het leven gesmeed tijdens dansles.
Wensink: „Een dansschol is een ver
kapt huwelijksbureau Dat is onver
mijdelijk Ruim 23 procent van alle
gehuwden en samenwonenden heeft
elkaar op de dansvloer leren kennen".
Dat is natuurlijk niet zo verwonder
lijk, zodra veertig cursisten per les. die
elkaar helemaal niet kennen, plotse
ling de kans geboden krijgen in nauw
contact met de andere sexe van vlees
en bloed te komen. Dat is soms echt
millimeter-werk
zwijgen is goud" hebben eigen ge
maakt, vinden elkaar weer terug op
de glimmend opgepoetste vloeren.
Een Duitse socioloog heeft laatst
proefondervindelijk vastgesteld, dat
echtparen in Europa met enige staat
van dienst achter hun naam. nog
slechts een half uur per dag met
elkaar converseren. In de Verenigde
Staten braken ze zelfs, zoals te doen
gebruikelijk, alle records en kwamen
op slechts vier minuten per etmaal
terecht. Voor die Willems- en Wille
ndenen de Zwijger kan dansles een
uitstekende remedie zijn om de klad
in hun samenzijn te doorbreken. Bo
vendien worden er snel sociale con
tacten gelegd tijdens het lessen, die
ingedutte huwelijken weer uit hun
winterslaap doen bevrijden.
democratisch
Zoals al opgemerkt, gaat het initia
tief dansles te nemen doorgaans van
de vrouw uit. „Maar de mannen zijn
er vaak erg gelukkig mee die stap te
hebben genomen onder aanvoering
van hun eega. Vooral diegenen, die
voordien tijdens feestjes maar zo'n
beetje met hun stijve benen op de
grond stonden te hakken. Bovendien
is het dansen, afgezien van het lei
ding geven, een democratisch gebeu
ren. Het samen lijnen maken", ver
telt Wensink.
„Opeens ontdekken die mannen, dat
ze ook twee benen hebben en gaat er
een compleet nieuwe wereld voor ze
open. U moet ze in het begin eens zien
staan op de dansvloer Van die grote
passen Maar dan roep ik ze altijd toe:
Danspasjes zijn net als doperwtjes.
Hoe kleiner, hoe fijner".
Wensink, een onvervalste tango aan
de piano ontlokkend: „Maar na korte
tijd bewegen die mannen zich met
zichtbaar souplesse over de dans
vloer Dan moet je de dames er vaak
op attent maken, dat niet alle heren
met rader in hun tenen zijn uitge
rust".
„Ja. een grapje tussen de lessen door,
maakt het allemaal wat gemoedelij
ker Vindt u niet? Zo kreeg ik laatst
nog een uitnodiging van een Belgi
sche collega voor een rock-and-roil-
manifestatie. Stond op die invitatie.
'Kleding niet gewenstJa dacht ik;
zo kan ik mijn dansschool ook wel vol
krijgen".
Over dat laatste hebben de vader
landse dansscholen, gezien de massa
le belangstelling voor het stijldansen,
overigens geenzms te klagen.
„Maai weet Wensink, „dat was vroe- biddëïl
ger ook wel eens anders. De katholie
ke dansbond van weleer had daar zo
haar eigen opvattingen over Dan
kwam de moderator persoonlijk con
troleren of hij zijn hand wel tussen
beide danspartners kon steken En
bepaalde figuren in de tango werden
daar keurig netjes overgeslagen"
En zo zijn er meer dansvormen, waar
de geestelijkheid nu niet bepaald van
onder de indruk was. Of juist wel.
Zoals de charleston. En zoals de
mannelijke danspartner zijn metge
zellin tijdens dc Zuidamerikaanse
dansen lanceert, permitteert Wen
sink zich wederom een luchtigheidje.
„Weet u, wie de charleston heeft
uitgevonden? Een vader met veer
tien kinderen, die thuis slechts de
beschikking heeft over een wc...".
Maar terug naar de realiteit Het
dansen en lessen heeft nog meer so
ciaal-maatschappelijke kanten. Ou
dere echtparen, die zich inmiddels het
spreekwoord „Spreken is zilver, maar
De oude dansen zijn weer helemaal in
en volgens de insiders zijn de figuren
jiiet zo ingewikkeld, zodat samen
met het vreugde-element, dat in dan
sen ligt opgesloten het een zuivere
vorm van ontspanning is. Soms zelfs
door huisartsen aanbevolen aan pa-
tiénten, die met enige stress-vorming
zijn behept.
Wensink: „En je hebt een grote diver
siteit in de dans. Van ballroom via
tapdansen naar popdansen" De inte
resse voor tapdansen is trouwens
enorm toegenomen. Toen ons aller
Loeki de Leeuw van de Sterreclame
zich aan de piano al dan niet
voorzien van een glas schuimend bier
zich liet begeleiden door een tap
dansend en nakend muisje, kregen de
dansscholen een hausse van aanmel
dingen voor het tapdansen te verwer
ken. weet Wensink Zegt hy over de
vorm van dansen: „Tapdansen is bid
den met je voeten. Maar sommigen
hoor je er ook wel bij vloeken".