De zoon van Louis Ruim 160 voorstellingen door geheel Nederland Festival van de oude muziek Musical donkere met humor Theater klapper PZC/ kunst/cultuur HONDERDZESTIG CONCERTEN IIJPAG 19 AUGUSTUS 1983 Door Jacques d'Ancona) lig Boy Productions, het management van Freek de Jonge, heeft hem altijd geboeid. Het is )een kwestie van kleur, beweert Martin van Dijk (36). Je zoekt een hoek op, aldus zijn elling. Vandaar dat hij met de geluidsbanden van zijn eerste avondvullende jazzcompositie oor theater „Ragazzi, ragazzi" naar Amsterdam reisde, de opdracht kreeg en nu bij zichzelf tn „waanzinnige ambitie ontdekt om vanuit de moderne aanpak muzikaal het Davids- lateriaal te lijf te gaan". r is zeer produktief geweest in het baret bij Henk Lagerwey en binnen t trio Martin. Ton en Bommerson, e zonder hem straks met een nieuw ogramma komen. Martin van Dijk rtoeft twintig jaar op podia. Aan- inkeiyk jazz, daarna jazz-rock, pop onder meer met Harry Muskee en leeds zoekend naar integratie voor n van muziek en theater, iezien het verleden van mij en mijn mille trok me de aanbieding voor de mds-produktie. Mijn vader, mijn pm Henk. diens zoon Ad. m'n broer i, mijn neef Henk Platje, we bben allemaal sterke verwantschap tt het theater. Ik heb Willy Alberti geleid toen ik 13 jaar was en als •Jarige zat ik aan de vleugel bij eintje Davids op bejaardenmidda- n. De cirkel is dus nu rond", zegt artm van Dijk. zoekt naar nieuwe harmonische men van componeren in de mu it De samenstelling van de insru- ïten speelt daarbij ook een rol. kwestie van muzikale emancipa- my Arean Het nieuwe theaterseizoen be- fml met een klapper. Een nieu- ®e Nederlandse musical, die in derdaad Nederlands is en voort komt uit het theaterleven: „De van Louis Davids". Hen tweede „Fien" misschien? pmeuw een iets overtïlde B.v amr-op-de-handse historische Wickets' Iris reden voor optimisme. Vol lens de eerste geluiden gaat het tomaal niet om een bewuste econstructiemaar om een ver ting die geheel aan de fantasie «n de auteurs t Gerben Hellinga ,,197! Jacques Kloters) ontsproten If Wy spraken met producent Bart de Groot en het Groninger thtpaar Martin van Dijk en Wanda Grendel Martin her- khrijfl en arrangeert samen met fans Vermeulen de muziek. Wanda ontwerpt de beweging Wr de mensen op het podium. ten Frenkel Frank, auteur 15 toneelstukken en vijfboe- jW, bedenker van theaterpro- tamma's en filmmaker („De Boezemvriend"), regisseert „De toon van Louis Davids". ,eSi ten Ooms, die bij het Publiek- ttii theater destijds in „Mensch le leven" Louis Davids- vertolkte, speelt in deze -'al tweemaal Louis Davids «junior nu en David senior. In hoofdrollen naast hem staan: tey Arean, Lex Goudsmit, !(i«S °°!i Prinsen en Gerrie van der Klei er: Lia Oorvers, Maeve van Steen, Jan Mesdag, Cees Itee, Arie Cupé en vers van de mjeinkunstacademie Melline Pollenis en Karin Bloemen [■artm van Dijk voert het vijf- tnsorkest aan, waarvan onder deren Jan de Hont en Frank |jte deel uitmaken Het decor [te" Paul van den Berg, de ytuums van Leonie Polak rtben Hellinga schreef de scè- Wen de dialogen. Jacques Klo- bewerkte de liedteksten. tie. vindt hij. Een aantal nummers van Davids had hij al finaal op de kop gezet toen hij in Bussum ging praten met De Groot en er nog geen sprake van was dat Wanda de beweging zou gaan doen. Daarvoor was eerst een sollicitatiegevecht nodig met Hans Tuerlings. NND Wanda Grendel (34) heeft haar naam gevestigd als choreografe binnen het circuit van kleinere, vernieuwende dans- en bewegingsgroepen. Haar de buut in 1969 met „Variaties" werd juichend ontvangen. Ze komt uit de school van Sonia Gaskell. werkte in Italië, Frankrijk en in het Midden- Oosten. „Ik mocht mijn gang gaan en balletten in elkaar zetten, wat voor die tijd uitzonderlijk was". Vroeger werd in de opleiding nog geen jazz gegeven. Ze heeft wat je noemt een brede scholing, want ook het pure nachtclubwerk als soliste was haar niet vreemd. Na haar vestiging in Groningen in 1969 leek het even de burgerljke, rustige toer rond het kleine gezinnetje op te 'gaan. Het kwam er niet van. Bij de balletschool Terpsichoré stimu leerde Lily Rus haar en er volgden verschillende choreografieën tijdens haar werk voor de balletstudio's Pier rot en voor de Noord Nederlandse Dansgroep. Daar ging het vorig jaar mis na 12.5 jaar artistieke leiding. Het was een voordurend gevecht bij de NND. on der meer voor subsidies. Onontkoom bare frustraties, een gevoel van verla ten worden door de dansers en als het succes doorbreekt een bedrei gende sfeer. „Ik kijk er ontspannen op terug", zegt Wanda Grendel, tamelijk effen Te gauw valt Martin haar in de rede, motiverend: „De scheiding is doorge gaan. De een heeft zich wel sterk geprofessionaliseerd, de ander, de NND. is totaal achtergebleven In het openbaar zijn ze niet meer naar voren gekomen. Ze werken bij ons in de studio's van Pierrot, maar we hebben er verder mets meer mee te maken". Discussie gesloten. Ander onderwerp, aangedragen door Gerrit, hun kat. Volgt een concert voor vier poten op piano. Een korte solo, afgebroken door persoonlijk ingrijpen van Van Dijk, die de noten wegvaagt met de mededeling dat ..we de laatste jaren vreselijk aan de weg hebben getim merd en ook de zakelijke kanten van het vak bij de NND, bij MTB (Martin. Ton en Ommersoni en Big Boy Pro ductions hebben leren kennen". Dimitri Wanda Grendel noemt haar werkwij ze in de voorbereidingsfase voor de musical nogal bijzonder. „Hier in huis zet ik de choreografie met mensen uit mijn school. Van tijd tot tijd komt Dimitri Frenkel Frank om te kijken en we bespreken wat er eventueel anders moet in de sfeer. zodat ik enigszins klaar ben als de repetities in Amsterdam beginnen. We hebben geen echte dansers in de Davids-ptoduktie, maar acteurs en kleinkunstmensen Het worden geen balletten. We gaan sterk in de richting van het bewegingstheater Het wordt Nederlandser dan Amerikaans show ballet. Het komt voort uit de wijze waarop Nederlandse bewegingsgroe pen zich hebben ontwikkeld. We pro beren er een eigen stempel op te drukken" Wordt het een imitatie van hoe de revue er in de jaren '30 uitzag? Wanda: ..Nee, we willen een tijdsbeeld oproepen. Revueboeken. gesprekken met Wels Fransman, die nog bij Hein tje Davids en met Snip en Snap gewerkt heeft, vormen de inspiratie bronnen, en ook Joop Dagelet weet veel te vertellen. Hij heeft die periode meegemaakt. Maar het is zeker geen kopie van die tijd. Het heeft met onze tijd te maken. Ik houd me niet meer vast aan de traditionele dans en laat me inspireren door de persoon en het karakter van de mensen met wie ik werk Je moet hen niet boven hun kunnen laten werken. Ik heb er reke ning mee te houden dat ze live moeten zingen en spelen. Er komt vrijwel geen geluid op de band aan te pas. Voor mij moet het voortkomen uit de ervaring met het theater, want daar ben ik altijd mee bezig" Martin van Dijk over zijn werk met het Davids-repertoire' „Het eerste wat je aanpakt als je aan Louis Da vids denkt is het liedie 'De kleine Martin van Dijk en Wanda Brendel man' Ik heb er een heel moderne versie van gemaakt, een reggae met een dissonante lijn er onderdoor. Het karakter wordt vergelijk de vorm van Doe Maar tegenwoordig met meer alleen bepaald door melodie en harmonie, maar sterk door een ritmi sche basis en eigen melodieën die daar onder liggen Het biedt een vorm om weg te komen van het origineel, het volslagen te verkleuren De bete kenis is dat je het zaakje terughaalt, soms dichterbij de oorspronkelijke melodie zit en er toch een ander gevoel bij ontstaat. Het is een verkleu ring zonder het wezenlijke materiaal aan te tasten. De mensen mogen met het gevoel krijgen dat Davids ver kracht is". Musical maken, dat is toch: werken voor het grote publiek'' Martin van Dijk: „Ik hoop dat het die sterkte krijgt, dat het door alle pu blieksgroepen wordt opgepakt en ge waardeerd. Ik bedoel zoiets als de musical 'Cabaret'. Vergeet niet dat het niet realistisch is gedaan. Er wordt geschoven en veranderd in be staande teksten. Het is niet het histo rische verhaal over Louis Davids, over hoe die man was, geen ouderwetse revue Het zal erg filmisch worden. Af en toe klinkt een oud sfeertje even door, maar daarna wordt het acuut in een andere vorm gegoten". Drieledig Martin van Dijk spreekt van vijf multi-instrumentalisten. 7-ijn eigen functie is drieledig: orkestleider, toetsenist en accordeonist. Als de musical loopt is het werk van Wanda afgelopen. „Dan blijf ik als een groe ne weduwe achter", constateert ze. Martin opeens: „Het is de eerste keer dat we samen een produktie doen die niet van ons is. Voor de rest werken we al een aantal jaren samen". Ze constateren dat het voor beiden even wennen is en een nogal hard bedrijf. „Altijd hebben we onze eigen dingen kunnen bepalen. Nu hangt het er vanaf of die vonk overkomt op een hele groep mensen" (Wanda). En Martin: „Met muziek werkt het ook zo Je zet het op 20 manieren neer en het kan van de tafel geflikkerd worden Je krijgt er wel eelt van. Ik kan een nummer neezetten in de Amerikaanse traditie De Nederland se theatermuziek is erg mager Het Davids-materiaal moet zoveel body meekrijgen, dat het in één keer bin nenkomt". Dat heeft waarschijnlijk ook iets te maken met zijn eigen ontwikkeling „Ik ben van introvert naar extrovert gegaan".iMartin van Dijk demon streert het aan de Piano. Hij over schreeuwt toetsen en geluidsbanden als hij uitlegt watje kunt uithalen met zo'n rampestampnummer als 'Sallie met de roomijskar' Het roer is om bij Van Dijk. De kleinkunsthandel, de jazz en het be wegingstheater hebben gefunctio neerd, confronterend als leerproces. En straks zingt Lex Goudsmit het zelfde liedje als Sylvain Poons des tijds. Dezelfde melodie die in het theater dan anders zal klinken omdat Martin van Dijk er krachtig mee aan de gang is geweest. Honderd jaar geleden, op 10 december, werd Louis Davids geboren in Rotter dam. Hij stierf vrij jong, op 56-jarige leeftijd, op 1 juli 1939. Zijn biografen noemen hem ongegeneerd een won derkind. Dat is voor die tijd niet zo overtrokken als het lijkt, want de combinatie van cabaretier en revue-artiest le verde in de figuur van Davids een liedjeszanger op die de wegbereider genoemd wordt van de ontwikkeling van de kleinkunst in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Over de inhoud van de musical, die zeer vrij is gebaseerd op het leven en het werk van Louis Davids, zegt pro ducent Bart de Groot van Big Boy Productions ruwweg „Iemand beleeft opnieuw een belangrijke periode in zijn leven door een aantal liedjes die hij tijdens een repetitie hoort. Die herinneringen komen lot leven en in deze periode komt het tot een vader- zoon conflict. Dat alles tegen de ach tergrond van de vaderlandse show bizz in crisistijd. Er is sprake van pijlsnelle carrières, dreigende faillisse menten, niet-terechte ontslagen, ont luikende liefdes en gebroken harten. Het lijkt onze tijd wel. Alleen ont breekt tegenwoordig die speciale hu mor waarmee men tegenslagen vroe ger te lijf ging Deze musical probeert te voorzien in dit gebrek" „De zoon van Louis Davids" wordt een produktie waar ongeveer 40 men sen aan werken, van wie er 24 op toernee gaan. Onder hen zijn 12 ac teurs en actrices en vijf begroting zweeft tussen 1.6 en 1,8 miljoen gulden en het Nederlandse schouwburgwezen heeft prima gerea geerd voor het eerste seizoen staan ruim 160 voorstellingen gepland „Maar het blijft een ondereneming. Ik bid dat we in het seizoen 1984-1985 door kunnen gaan", aldus Bart de Groot, üp 1 augustus gaat de cast met het produktieteam aan het werk. Oktober is gepland voor de try-outs, uitprobeervoorstellingen. Op 27 ok tober is de officiële première in het Circus Theater in Scheveningen en daarna trekt men het land in, voorlo pig tot juni 1984. „We bespelen de provincie onmiddel lijk We komen naar de mensen toe", aldus Bart de Groot. „We hebben geen garantiesubsidie, zoals 'Fien Pas later denken we aan prolongaties in de grote theaters" Over de liedjes van Louis Davids is veel te doen geweest. Veel evergreens worden aan hem toegeschreven, maar het staat vast dat de beruchte (in de oorlog foute) Jacques van Tol een aantal van de allerbekendste heeft gemaakt, zoals De Sweepstake. De Olieman. Mammie heeft haar rijbe wijs. Weekend m Scheveningen. Naar de bollen. De Voetbalmatch. Weet je nog wel oudje en diverse andere „De liedjes", zegt Bart de Groot, „zijn het zaad van de musical De muziek is niet dienend, maar de trein waar alles op rijdt En wat de beweging betreft: het wordt een hele Hollandse musical, waarbij we niet de bedoeling heben het perfecte showballet te suggereren. De beweging van de groep is verwe ven in het verhaal en gebaseerd op de motoriek van de mensen" In de schouwburg van Middelburg worden 20. 21 en 22 oktober inspeel- voorstellingen van 'De zoon van Louis Davids' gegeven. I (Van onze kunstredactiej Het Festival Oude Muziek Utrecht, dat van vrijdag 26 augustus tot en met zondag 4 september in Utrecht zal worden gehouden, omvat ongeveer 160 concerten en reci tals, waarvan er honderd niet gratis toegankelijk zullen zijn. Veel van deze concerten vinden niet plaats in de gebruikelijke concertzalen, maar op speciale, daartoe uitgezochte historische locaties. Dit evenement, dat mede onder de De organisatie van het testival zal vlag van het Holland Festival gepre- worden gerealiseerd vanuit een „ac- senteerd wordt, werd vorig jaar door tiecentrum" in het Muziekcentrum, 25,000 liefhebbers van oude muziek waar de bezoekers ook inlichtingen bezocht, 15.000 meer dan de organi- kunnen krijgen. satoren toen verwachtten. Dit jaar rekenen ze dan ook op 20.000 bezoe kers, en „dat mag wel ook", aldus Holland Festival-directeur Frans de Behalve de „officiële" concerten zijn er ook „open podiumconcerten" en „fringe (franje)-concerten". Ook in de twee laatstgenoemde afdelingen Ruiter, .want we hebben de recettes is er een kwaliteitsgarantie: er is hard nodig, omdat we ditmaal in door deskundigen een selectie ge- tegenstelling tot vorig jaar. geen maakt uit het aanbod door het subsidie krijgen van het ministerie afluisteren van ingezonden cassette van economische zaken" Het ziet ernaar uit. dat er ook r bandjes. In de beide weekeinden, op 27 en 28 weer een geweldige belangstelling augustus alsmede 3 en 4 september zal zijn. Op dit moment zijn er al zijn er oude muziekmarkten in het 4000 kaartjes verkocht meer dan Muziekcentrum, waar circa 50 deel- vorig jaar om deze tijd en de nemers uit tien landen instrumen- kaartenmarkt moet nog komen. De- ten, boeken, platen en bladmuziek ze vindt plaats op zaterdag 20 au- te koop aanbieden, gustus tussen 10 00 en 16.00 uur in het Muziekcentrum in Utrecht Daar kunnen dan kaarten worden ge- TcmpO-uGg kocht voor alle voorstellingen. Er is gratis koffie verkrijgbaar en verle den jaar stond iedereen ondanks de grote drukte na uiterlijk 25 minuten weer op straat. In tegenstelling tot vorig jaar zijn dit Op vrijwel alle dagen van het festi val worden er lezingen en work shops gehouden door kunstenaars die aan het festival meewerken. De gehele donderdag (1 september) zal worden gewijd aan de strijd over MULUCII ECWIIU ddII UC 311 IJU U V Cl jaar ai e programmagegevens verea- h cf vee, meld in êén programmaboek Dit worden dan tegenw„ordiE geïllustreerde boekwerk bevat alle J, we h nu opaetprogjamma s. toelichtingen en Ta, belangrtjk| Europese en- biografische gegevens, een Engelsta- sembles op het terrein van de oude lige synopsis, een aantal gegevens muz,ek ^eB aan het festlval mee. over Utrecht en de locaties De „erken. Enkele opvallende, nog niet itmirono tul oiroo 900 ntttnnp c Tlln omvang zal circa 200 pagina's zijn, de prijs f 12,50. Ronde tafel Op 27, 29, 30 augustus en 1, 2 en 3 september zullen na afloop van de late-avond-concerten (circa 00.30 uur) in Festivalcafé 't Hoogt open bare rondetafelgesprekken plaats vinden met prominente gasten van het festival, voor- en tegenstanders van de oude muziek en haar uitvoe ringspraktijk en wel onder deskun dige leiding. Tot de deelnemers zullen o.a beho ren de dirigent Hans Vonk. de blok- fluittist Frans Brueggen en de Nij meegse hoogleraar in de muziekwe tenschap Etty Mulder, die bekend staat om haar eigenzinnige weten schappelijke opvattingen zo bekende namen zijn The Gothic Voices, die van mening zijn dat alle muziek van Machaut vocaal moet worden uitgevoerd, het Athanor En semble, dat stelt, dat er juist meer instrumentaal moet worden uitge voerd en The London Serpent Trio, drie heren in rok, die op hun gekron kelde blaasinstrumenten zelfs Wag ner spelen. Te wijzen valt verder nog op de „nacht" van de oude muziek, die vrijdagavond 26 augustus om half elf begint en om half twee afgelopen moet zijn. Daaraan werkt onder meer het Willem Breuker Collectief mee met een geheel eigen versie op het begrip oude muziek Bekende medewerkende zijn: The Hilliard Ensemble, de Scuola di San Pietro en het Quink Vocaal Ensem ble. Willem Breuker (fotoWim Riemens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9