Maandag seizoenstart
zaalvoetbal Terneuzen
V
zo vrij als vogels
Scheldetocht van
windsurfclub
René de Bart wil serieuze
oefenpartners voor Hontenisse
I
PZC/Streek
TOTAAL MET 38 TEAMS
Start Zavio
Aardenburg strijdtoneel
Zeeuws-Vlaamse trimmers
Toernooi
w Breskens
Wielerwedstrijd
voor de jeugd
Fietscross
Toertocht
De Griete
VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1983
•i
TERNEUZEN Met in totaal 38 teams begint het zaalvoetbalrayon Terneuzen komende
maandag (22 augustus) aan het seizoen 1983-1984. Dat betekent dat het aantal deelnemende
teams andermaal is toegenomen: waar vorig seizoen 35 ploegen inschreven, daar namen er
deze keer dus drie meer deel. Nieuw zijn VOT van den Hemel. RIO DTS, Terneuzen 3 en PSV,
die alle in de derde klas van start gaan. En verdwenen is Internationale Sneldienst. dat zijn
geluk in Axel gaat beproeven.
Het was aanvankelijk de opzet de tot vier klassen van tien teams in het
De indeling van de drie klassen is als
volgt
Eerste klas: Dow 1. ABN. FSV, Van
der Poel. Gemeente 1. Philips 1, OAZ.
HKC, Eksakt. Goalgetters 1. NSM en
Terneuzen 1. Tweede klas: Kravo,
Ovet. Belastingen. Van Strien. Witte
Boussen, Instuif, PZEM. Scheidsrech
ters, Philips 2, Gemeente 2, Voltreffers
xxcu wao aaiHHHL* nummers twee en drie van verleden |n RWS- Derde ki??LD10W
deelnemende teams in te delen in vier seizoen 9185-1986 (volgend seizoen be- jaar. dienen zich ook Eksakt en Goal- Excelsior, lAiSI en tas 2,
klassen van elk tien teams: ëén eerste
en één tweede klas en twee derde
klassen. Het voorstel, dat het bestuur
daartoe uitgebroed had. vond eind
mei echter geen genade in de ogen
van de algemene ledenvergadering,
omdat een te groot aantal verenigin
gen zich er door benadeeld voelde.
Gekozen is daarna voor.een soort
compromis: een eerste en een tweede
klas van twaalf teams en één derde
klas met veertien teams. De eerste en
tweede klps spelen elk een volledige
competitie (alle teams ontmoeten el
kaar tweemaal), terwwijl de derde
klas eerst een halve competitie af
werkt. om daarna verder te gaan met
twee sub-klassen van zeven teams, die
ook dan weer een halve competitie
spelen. Doel van dat alles: te komen
Hengeltweekamp
Axel en Clinge
AXEL Morgen i zaterdag i wordt in
Axel de tweede wedstrijd in de hen
geltweekamp tussen de jeugd van
GOA Axel en de Clingse Hengelaars
gehouden. Van beide clubs worden
zo'n zestig deelnemers in totaal ver
wacht. Die groep komt vanaf negen
uur in actie op het viswater van de
leiding, westelijk van de Kinderdijk
Voor GOA-jeugdleden telt deze wed
strijd tevens mee voor het jeugdkam
pioenschap van de vereniging De
plaatsnummers worden omstreeks
8.15 uur uitgegeven op het Bosplem
De eerste wedstrijd, onlangs in Cünge
gehouden, eindigde in een overwin
ning voor GOA. Na afloop van de
ontmoeting in Axel wordt de wissel
beker uitgereikt.
OOSTBURG Vanaf aanstaande
maandag start in sporthal 'De Veer-
hoek' te Oostburg de Zavio en recrea
tieve zaalvoetbalcompetitie, Orevo.
De Zavio zal eerst een gedeelte van
de bekercompetitic afwerken, waar
na op zeven september gestart zal
worden met de competitie. Het pro
gramma voor de Orevo luidt als
volgt:
Maandag. OBV-Administratief Perso-
staan de eerste en tweede klas uit elf
teams en zijn er twee derde klassen
met negen teams)
De belangrijkste favoriet in de eerste
klas is ook dit seizoen weer ABN. de
titelverdediger die vorig jaar 22 jved-
stnjden achtereen in winst omzette en
daarmee voor een unieke prestatie
zorgde. Maai- de concurrentie lijkt
slechts zwaarder geworden te zijn.
Want naast FSV en Van der Poel, de
getters 1 aan, twee teams die op basis Terneuzen 2, Stoffels, Dow 3, Dow 4,
van de aanwezige kwaliteit al lang op SR,a'?®£Ji5*rs 2- VOT van deJ? Hemel-
het hoogste niveau thuishoven, maar RI° DTS. Terneuzen 3 en PSV.
terecht eerst- de derde en tweede programma voor de eerste twee
klas hebben moeten doorlopen speeldagen:
Maandag 22 augustus: Kravo-Ovet
De strijd om de eerste plaats in de ,18.30 uur); Belastingen-Van Strien
tweede klas wordt vrij zeker een 'on
deronsje' tusse Kravo, Voltreffers en
Witte Boussen. De overige teams in
die klas lijken te zwak voor een voor
aanstaande rol.
TERNEUZEN Zondag aanstaande houdt de windsurtvereniging
Zeeuwsch-Vlaanderen haar jaarlijkse Scheldetocht. Deze toertocht die
vorig jaar geen doorgang kon vinden in verband met olievervuiling op
de Schelde, gaat van start in Breskens. De deelnemers surfen van daar
naar de Paulina Haven onder de rook van Dow Chemical. Daar wordt
een lunch aangeboden waarna de tocht met afgaand tij terug naar
Breskens wordt besloten.
Deze tocht is uitdrukkelijk geen
wedstrijd. Het gaat om het afleggen
van de ongeveer 35 kilometer. Deel
nemers die geen lid van de vereni
ging zijn mogen ook starten. Voor
de deelnemers gelden wel een aan
tal eisen Zo is een zwemvest of een
goede zwemvesttrapeze verplicht.
De organiserende vereniging
draagt zelf bij in de zorg voor de
veiligheid van de deelnemers door
zes volgboten in te zetten. In princi
pe zijn alle types zeilplanken toege
staan. Er is n uitzondering. De
toerleiding behoudt zich het recht
voor om bij weinig wind deelname
op een kort funboard (een zoge
naamde zinker) te verbieden. All
round boards en all round fun-
boards zijn toegestaan onder alle
omstandigheden. De deelnemers
worden om 11.00 uur op het strand
bij Breskens verwacht. De afvaart
vindt plaats vanaf het strand bij
Hotel Milliano waarbij de auto's op
het nieuw aangelegde veerplein ge
parkeerd kunnen worden.
Voorafgaand aan de start wordt
een skippersmeeting gehouden
waar de plankzeilers de te varen
route en de spelregels waaronder
de tocht gehouden wordt te horen
krijgen.
De begeleiding op het water wordt
verzorgd door drie snelle rubber
boten (Zodiac) en drie grote motor
jachten die surfers die in de pro
blemen komen of averij oplopen
aan boord kunnen nemen.
19.15 uur); Witte Boussen-Instuif
(20.00 uur); PZEM-Scheidsrechters
(20.45 uur), Philips 2-Gemeente 2
(21.30 uur); Voltreffers-RWS (22,15
uur).
Woensdag 24 augustus: Dow 1-ABN
(19.00 uur); FSV-Van ser Poel 119.45
uur). Gemeente 1-Philips 1 (20.30 uur);
OAZ-HKC (21.15 uur). Eksakt-Goal-
getters 1 (22.00 uur); NSM-Terneuzen
1 (22.45 uur).
neel, dinsdag FC' 83-Alheo. Telepost AARDENBURG Voor de Zeeuws-Vlaamse trimmers zit het seizoen er zo
2-Aers, Veteranen-GL Shop. Rest.
Oud Sluls-Leliaert, vrijdag: Rabo 1-R.
de Vreeze; maandag (29 september):
LTS-Rabo 2.
goed als op. Nog slechts een paar wedstrijden en dan kan de winterpauze
zachtjesaan worden ingezet. Allereerst staan er echter nog een paar
wedstrijden op het programma. Morgen (zaterdag) bijvoorbeeld is Aarden
burg het strijdtoneel, waar nog de nodige punten kunnen worden verzameld
voor het klassement van de Zeeuws-Vlaamse Trimfederatic.
Vooral nu de tc Aardenburg (die instaat voor de organisatie van dit
evenement) voor een ander parkoers heeft gekozen kan er een uitermate felle
strijd losbarsten Het nieuwe parkoers heeft een lengte van vijf kilometer,
waarbij een eventuele wind wel eens een belangrijke scherprechter zou kunnen
zijn. Start en finish zijn gelegen in de Eedeweg in Aardenburg. Als eersten
u j< j Morgen (zaterdag) zuuen de c-trimmers aan hun karwei gaan beginnen; voor hen valt het
houdt de voetbalvereniging Bres- startschot om 13.30 uur. Daarna komt de A-categorie aan bod: zij gaan om
kens op sportpark Baersande een 15 Qq uur 0_ weg voor deze wedstrijden kan worden ingeschreven in café De
toernoo, voor eerste elftallen Aan Zwaan ,n Aardenburg
dit evenement nemen m totaal vijl
ploegen deel, die ieder een halve
competitie afwerken.
De wedstrijden, die tweemaal vijftien
minuten duren, worden geleid door
Johan van Espen, Walter Gijs en
Karei Bomer. De deelnemende ploe
gen zijn: Breskens, Axel. Sluiskil, Ter
neuzen en Zaamslag.
De eerste wedstrijd, Breskens-Zaam-
slag begint om elf Uur, terwijl om
kwart over vier met de wedstrijd
Breskens-Sluiskil het toernooi beëin
digd wordt.
ZAAMSLAG Voor de jcugdlicen-
tiehouders van de Zeeuwse wieler
verenigingen is er zaterdag startgele-
genhcid in Zaamslag.
Voor de derde maal zal er in het
Zeeuws-Vlaamse dorp een dergelijke
jeugdwielerwedstrijd worden gehou
den. Alle drie de Zeeuwse wielerver
enigingen (wv Zeeland, Theo Middel
kamp en Zeeuws-Vlaanderen) zullen
zaterdag van de partij zijn in Zaam
slag. waar de start en de finish zijn
gelegen in de Koepoortstraat.
Alle categorieën, die het jeugdwiel-
rennen kent, zullen aan de start ver
schijnen; voor de jongste leeftijds
groep zal het startschot om 14.00 uur
klinken
TERNEUZEN Zondag 21 augustus
houdt de fietscrossvereniging Flying
Dutchman uit Terneuzen een van de
laatste vrije, wedstrijden van het
seizoen. Op de fraaie baan in de
-mgeving van de vijver verwacht de
organisatie een massale inschrijving.
Te meer daar Flying Dutchman goe
de contacten heeft met Belgische
verenigingen die hier strijd kunnen
leveren met een groot veld jeugdige
crossers die door het seizoen heen
telkens in actie zijn gekomen in het
Zeeuws kampioenschap.
Flying Dutchman heeft bovendien
een aantal speciale nummers op het
programma staan. Bij voldoende deel
name van die kant zullen er aparte
manches en finales verreden worden
'voor meisjes, daarnaast vormt een
clubestafette (per vereniging start één
lid in- elke leeftijdsklasse) een trek
pleister. De inschrijving bij het Vijver
hof staat open van 11 00 tot 12.00 uur.
De trainingen worden gehouden van
12.00 tot 13.00 uur. de startlichten
voor de eerste manche gaan om 13.01
uur op groen.
DE GRIETE Toertochten ko
men steeds meer in de belang
stelling. Het aantal deelnemers
aan dergelijke evenementen
blijft stijgen: uiteraard een ont
wikkeling, die mede in de hand
wordt gewerkt door de ople
ving, die ook de wedstrijdwie
lersport in Nederland door
maakt. Ook bij de tc De Griete
uit de gelijknamige buurtschap
aan de Westerschelde tussen
Zaamslag en Terneuzen, is de
belangstelling steeds groeiende.
Vandaar ook dat deze club be
hoorlijk aan de weg blyft timme
ren op dit gebiled Reeds eerder
dit Jaar werd er een toertocht
gereden en ook de door deze
vereniging georganiseerde
avondfietsvierdaagse werd qua,
aantal deelnemers een groot suc
ces. Vandaai- ook, dat het be
stuur van de tc De Griete over
morgen (zondag) opnieuw een
toertocht op het programma
heeft staan De Scheldetocht
kan worden verreden over een
tweetal afstanden. Er is een
tocht ovedr 50 kilometer en één
over dubbele afstand daarvan.
Er zijn daartoe twee 'lussen' van
vijftig kilometer uitgezet; na de
eerste lus stappen de deelne
mers aan de vijftig kilometer-
tocht af, terwijl de overigen
overigens na een korte rust. de
tweede lus nog onder de wielen
moeten zien door te krijgen.
Vanaf 08.00 uur kan er zondag
morgen voor deze Scheldetocht
worden ingeschreven in café De
Griete, terwijl om 09.00 uur de
start zal plaatsvinden. Bij terug
keer zullen de deelnemers wor
den opgewacht door de plaatse
lijke fanfare, die de karavaan de
laatste kilometer muzikaal zal
begeleiden
HULST René de Bart. trainer-
coach van het onlangs naar de derde
divisie gepromoveerde dameshand-
balteam Hontenisse, heeft in de
vakantieperiode beslist niet stilgeze
ten. Ijverig is hij op zoek gegaan naar
aansprekende tegenstanders om via
een serieuze oefencampagne zijn
team klaar te stomen voor de nieuwe
competitie, die medio oktober van
start gaat.
Deze week is de training van start
gegaan Tweemaal per week zal zich
dit herhalen, waarbij er ook nog eens
moet worden gerekend op één a twee
oefenwedstrijden per zeven dagen.
„Ik vind het echt nodig dat mijn team
een intensief oefenprogramma af
werkt' legt René de Bart uit. „De
opzet hiervan is om Hontenisse niet
het idee te geven dat het gemakkelijk
wordt. De derde divisie kenmerkt zich
door werkhandbal. Wij zijn vooral een
technische ploeg en daarom heb ik
expres naar sterke oefenpartners ge
zocht om de meisjes te leren werken vier jaar samenspelen moet er toch
voor een acceptabel resultaat een goed seizoen uitrollen. Nogmaals
Enkele tegenstanders, waar de afde- gezegd via hard werken moeten we
lingskampioep van verleden jaar mee knokken om de punten en op die
geconfronteerd zal worden, zijn EMM manier kunnen we ons vast en zeker
(tweede divisie), Wings (eerste divisie) handhaven in de derde divisie",
en Ancora, beide uit Den Haag en Oefenprogramma Hontenisse: 21 au-
Sasha uit de Belgische eerste divisie, gustus: Den Dullaert 11.00 uur:
René de Bart wil er de komende Hontenisse-Antwerpse handbalver-
weken naar streven om het niveauver- eniging; 28 augustus: vanaf 13.00 uur
schil met de derde divisie te verklei- triowedstrijden in Kapelle. Tegen-
nen. Zijn selectie, die verlangend uit- standers EMM en Wings; 4 september:
kijkt naar het nieuwe seizoen, is na de triowedstrijden in Breda Tegenstan-
vorige competitie versterkt met twee ders EBHV (Breda) en Sasha, 6 sep-
keepsters en een veldspeelster. terwijl tember Den Dullaert 18.30 uur
routinier Ine Millenaar een stapje Hontenisse-Stelman Merksem; 19
terugdoet naar het tweede team. al september: triowedstrijden in Heer-
heeft zij wel laten weten in geval van len. Tegenstanders Heerlen en Gilze
nood te willen bijspringen. Rijen, 2 oktober: triowedstrijden in
Den Dullaert. Tegenstanders Snel-
Voor het eerste jaar op landelijk m- wieR lRotterdam)
en Ancora (Den
veau is de Kapellenaar gematigd opti- Haacr)
mistisch. „Ik ben uiterst voorzichtig b
om voorspellingen te doen. maar ge-
zien de versterkingen, die ervaring en Rcnc de Bart (links) met zijn speel
het feit dat de meeste speelsters al stersseleclie.
AXEL Drie ronde klokken met wijzers op het dashboard. Allerlei
voetpedalen en een opvallend grote gele bal. Dat zijn de meest
opvallende attributen in de cockpit van het zweefvliegtuig. In het hart
van het instrumentenpaneel is een uit de kluiten gewassen libclle van
een waterpas gemonteerd.
Karei Kok met ruim 1250 vluchten al ervaren zweefvliegpiloot maakt
zijn passagier duidelijk waar alle meters voor dienen. „Je zal merken dat
je best comfortabel zit", zegt hij terwijl hij de vijfpunts veiligheidsgor
del vastsnoert. Niet alles wat hij uitlegt komt even helder door. Een
zenuwachtig gevoel en een lichte angst hebben meer vat op de passagier
die vlak voor zijn luchtdoop staat.
„Dat gebeurt wel vaker zegt piloot
Kok wanneer de kist eenmaal rustig
in de lucht is. Eigenlijk is het me
nog maar één keer gebeurd dat een
kind dat meevloog echt in paniek
raakte Dan cirkel je een keer rond
en zet'het toestel weer aan de
grond"
Eigenlijk is de start nog de meest
angstige periode van het zweefvlie
gen. De 1500 meter verder geplaat
ste lier brengt.de lichte tweezitter
vlug op snelheid en al na een kleine
twintig meter komt het toestel los
„Als je straks een harde knal hoort
moet je niet schrikken want dan
wordt de lierkabel losgeworpen",
waarschuwt Karei Kok Die knal
komt en het laatste beetje contact
dat je met de grond had is ook weg.
Vanuit de cockpit van de kunststof
zweefvlieger heb je op 350 meter al
een aardig vergezicht over midden
Zeeuwsch-Vlaanderen. De strak in
gezaaide akkers worden doorsne
den met grillige kreken. Bij NSM en
de Cokesfabriek accentueren ver
schillend gekleurde rookpluimen de
industriële .bedrijvigheid De piloot
zoekt boven Axel naar een ther-
miekbel om zo hoger te kunnen
stijgen om nog een beter uitzicht te
krijgen. „Het is wat te bewolkt. Ik
verwacht niet dat we veel hoger dan
400 meter kunnen komen".
Meevallen
Dat blijkt mee te vallen. Boven
Axel cirkelend geeft de stijgings
meter al snel een stijgsnelheid van
twee meter per seconde aan. De
hoogtemeter volgt langzaam maar
na een kleine tien minuten stijgen
zweeft de kist op ruiin 700 meter.
Ondertussen heeft Kok rustig bo
ven de kern van Axel gecirkeld
waar de warmte die van de huizen
en daken gereflecteerd wordt door
de zweefvliegers dankbaar in hoog
te wordt omgezet. Tussen de benen
van de passagier beweegt de
sluurknuppel naar links. Het toe
stel volgt gedwee en langs de ene
vleugel naar beneden kijkend wor
den de huizen, straten en auto's van
Axel steeds kleiner.
„We vliegen nu even richting Ter
neuzen. Dan komen we terug en
volgen het landingscircuit naar het
vliegveld". Met een snelheid van 90
kilometer per uur en een opvallende
afwezigheid van motorlawaai
zweeft de piloot naar Terneuzen.
„In deze moderne kist hoor je hele
maal niets meer Dat komt ook
omdat het windstil is maar als je in
de houten tweezitter vliegt is er
altijd meer lawaai. Dat komt door
dat die vliegtuigen nog met linnen
bespannen worden Dat geeft een
minder aërodynamische vorm en
meer geruis", vertelt Kok.
Na twintig minuten zoekt de piloot
de land landingsbaan weer op. Hij
legt het voorgeschreven aanvlieg-
traject af en schuift de kleppen in de
vleugel uit die het toestel tot dalen
dwingen Het weidse vergezicht
wordt steeds meer ingekrompen.
Lange tijd blijft de kist vlak boven
het gras van de landingsbaan zwe
ven. Dan is er weer contact met de
grond. De piloot remt en honderd
meter verder staat het vliegtuig stil.
De klep van cockpit wordt geopend.
Karei Kok heeft weer een passagier
de luchtdoop gegeven
De tractor van de zweefvliegveld
komt aangereden om het toestel
weer naar de startbaan te brengen.
De piloot wordt nu tiploper. Hij
houdt de vleugel van het toestel
vast zodat dat niet onnodig over het
gras van het vliegveld sleept
Rolwisseling
Die rolverwisseling van de piloot
is typerend voor het reilen en zei
len van de Eerste Zeeuws-Vlaamse
Aero Club. Ieder lid van dc club
moet alle functies die op het vlieg
veld noodzakelijk zijn ook uitoefe
nen. Om een man te laten vliegen
moeten er naast de piloot nog min
stens drie man aanwezig zijn. Een
man als liermachinist die de stijg
snelheid van het vliegtuig tijdens
de start regelt. Verder een tiploper
die het vlietgtuig bij de start in
evenwicht houdt en de lierkabel
aanpikt. Dan zit er nog iemand in
de wagen van de verkeersleiding.
Hij houdt het logboek bij en seint
met een halogeenlamp naar de lier
machinist wanneer het toestel
klaar voor vertrek is.
Verder moet er altijd een instruc
teur op het vliegveld aanwezig zijn
die controleert of alles volgens de
strenge voorschriften van de Rijks
Luchtvaart Dienst wordt uitge
voerd.
Naast deze taken heeft de EZ AC
allerlei andere zaken te regelen
Zoals onderhoud van het vliegveld,
de vliegtuigen en de lier. Karei Kok:
„Je kan best een heel jaar door
vliegen maar dan komen wij in de
knoei met ons onderhoud. Dahrom
vliegen we van half maart tot eind
oktober en de resterende periode
wordt er gezorgd dat we het nieuwe
seizoen weer met goed onderhou
den materiaal aan de slag kunnen"
Onderhoud
Onder het onderhoud valt ook het
repareren van kleine defecten aan
de zweefvliegtuigen. Binnen dc
vereniging is Nico Hoenkamp de
technicus die dat uitvoert. Worden
de reparaties echter tc ingrijpend
dan moe^ de club een beroep op een
hoger gediplomeerd technicus
doen om de reparatie uit te voeren.
De Aero Club beschikt nu over acht
vliegtuigen waarvan vier tweezit-
ters Ruim zestien jaar geleden toen
de club werd opgericht werd met n
vliegtuig gestart. Door ve.el zelf
werkzaamheid groeide de lucht
vloot van de club gestaaf. In 1974
kreeg de vereniging de beschikking
over het vliegveld in Axel Vanaf die
tijd is er op het opgespoten terrein
veel werk verzet De landingsbaan
werd ingezaaid Er werd een nieuwe
viervoudige lier gebouwd en er
kwam een hangar, een kantine en
een werkplaats.
Hoenkamp mocht zijn hart ophalen
aan het opkalefateren van een voor
oorlogse kist, de Grunau Baby Als
dank voor al dat werk siert de
voornaam Nico nu de neus van het
oudste vliegtuig van de club. Het
contrast tussen de oudste eenzitter
en de nieuwste tweezitter is opval
lend In de old timer zit de piloot op
twee plankjes en heeft het vliegtuig
in plaats van wielen een schaats om
op te stijgen en te landen „Als er
dan een paar hobbels op de lan
dingsbaan zitten is het een stuk
minder aangenaam", vertelt Karei
Kok, bestuurslid van EZ AC.
In de tweezitter worden regelmatig
passagiers meegenomen die ook
eens aan het zweefvliegen willen
ruiken. Tegen een geringe vergoe
ding worden er iedere dag wanneer
er gevlogen wordt aardig wat pas
sagiers vervoerd. „We doen het
graag, maar het moet niet ten koste
van onze leden gaan. Die hebben
voorrang. Omdat we zelf weten hoe
fijn het is om te zweefvliegen,
vinden we het belangrijk om ook
andere mensen daarmee in aanra
king te brengen", stelt Kok.
De vereniging telt nu 15 leden. Dit
moeten alle kosten die er zijn omde
vliegtuigen veilig in de lucht t
krijgen opbrengen. Daarom
naast de contributie ook een bednr
voor een startabonnement betetó
worden. Omdat alle leden vol$i8
een rooster mee moeten wette)
worden de kosten, en dus de contrv
butie, zo laag mogelijk gehouden
De minimum leeftijd om zelf tt
mogen gaan vliegen is veertien jas.
Adspirant piloten worden door ee
instructeur stap voor stap ingewijd
in de vliegkunst. Ze beginnen eeis
met rechtuit vliegen. Starten es
landen gebeurt door de instructeur l
die vanuit de tweede zitplaats zeil
alle handelingen uit kan voeren, Zo
worden alle handelingen in de lucht
diverse malen geoefend voordat een
leerling zweefvlieger zelf aan star-
ten en landen toekomt. Afhankelijk
van de aanleg van de piloot kan iu
50 a 100 vluchten met begeleiding
de eerste solovlucht gemaakt wor
den. Na vijf solostarts heeft de leer
ling het B-brevet in bezit. Wanneer
de zweefvlieger er daarna in slaagt
om zelf een half uur in de lucht te
blijven is hij bezitter van het C-
brevet. Daarvoor moet hij dan wel
wat weten van thermiek omdat het
niet mogelijk is om zonder stijgwind
en met een lierstart tot 350 meterzo
lang in de lucht te blijven.
Thermiekbel
Het vinden van een thermiekbel is
een zaak van ervaring die slechts
in de praktijk geleerd kan wordea
De opstijgende wind is onzicht
baar. Bij bewolkt weer geeft d'
ligging van de wolken nog enigs
zins een aanwijzing maar wanneer
er een staalblauwe hemel is wordl
het een gok om de thermiek te
vinden.
Door de ligging van het vliegtuig is
er een plaats waar altijd stijgwind
te vinden is. Boven de fabrieken van
Sluiskil kan er hoogte worden ge
wonnen De reuk van die windii
niet altijd even aangenaam vandaar
dat meer ervaren piloten het vaak
elders zoeken
Na het C-brevet kan de zweefvlieger
proberen het zweefvliegbewijs te
halen, Wanneer hij dat in bezit heeft
kan de piloot zonder aanwezigheid:
van een instructeur de lucht in. Dit
examen is het eerste waarbij ook
theoretisch veel verlangd wordt van
de cursist. Zo moet er gestudeerd;
worden op de werking van de in
strumenten van het vliegtuig
Krijgt de adspirant brevethouder
een dosis meteorologie te verwer
ken terwijl ook aërodynamica om
de hoek komt kijken.
Naast die theorie moeten er ook
veel praktische proeven uitgevoerd
worden. Zoals vijf landingen binnen
een vierkant van 30 bij 30 meteren
drie examenvluchten met een in
structeur. De eisen voor het zweel
vliegbrevet lijken veel op datgenf
wat voor het rijbewijs gedaan moe-
worden. De overeenkomst tusse
autorijden en zweeflviegen is vrè
aanwezig. Maar zweefvliegen
veel meer ruimte en mogelijkheden.
Je bent niet gebonden aan de weg
Er zijn natuurlijk wel voorrangs»
gels, maar de leden van de zweel
vliegclub EZAC voelen zich zo vr<
als een vogel.