Maandag seizoenstart zaalvoetbal Terneuzen V zo vrij als vogels Scheldetocht van windsurfclub René de Bart wil serieuze oefenpartners voor Hontenisse I PZC/Streek TOTAAL MET 38 TEAMS Start Zavio Aardenburg strijdtoneel Zeeuws-Vlaamse trimmers Toernooi w Breskens Wielerwedstrijd voor de jeugd Fietscross Toertocht De Griete VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1983 •i TERNEUZEN Met in totaal 38 teams begint het zaalvoetbalrayon Terneuzen komende maandag (22 augustus) aan het seizoen 1983-1984. Dat betekent dat het aantal deelnemende teams andermaal is toegenomen: waar vorig seizoen 35 ploegen inschreven, daar namen er deze keer dus drie meer deel. Nieuw zijn VOT van den Hemel. RIO DTS, Terneuzen 3 en PSV, die alle in de derde klas van start gaan. En verdwenen is Internationale Sneldienst. dat zijn geluk in Axel gaat beproeven. Het was aanvankelijk de opzet de tot vier klassen van tien teams in het De indeling van de drie klassen is als volgt Eerste klas: Dow 1. ABN. FSV, Van der Poel. Gemeente 1. Philips 1, OAZ. HKC, Eksakt. Goalgetters 1. NSM en Terneuzen 1. Tweede klas: Kravo, Ovet. Belastingen. Van Strien. Witte Boussen, Instuif, PZEM. Scheidsrech ters, Philips 2, Gemeente 2, Voltreffers xxcu wao aaiHHHL* nummers twee en drie van verleden |n RWS- Derde ki??LD10W deelnemende teams in te delen in vier seizoen 9185-1986 (volgend seizoen be- jaar. dienen zich ook Eksakt en Goal- Excelsior, lAiSI en tas 2, klassen van elk tien teams: ëén eerste en één tweede klas en twee derde klassen. Het voorstel, dat het bestuur daartoe uitgebroed had. vond eind mei echter geen genade in de ogen van de algemene ledenvergadering, omdat een te groot aantal verenigin gen zich er door benadeeld voelde. Gekozen is daarna voor.een soort compromis: een eerste en een tweede klas van twaalf teams en één derde klas met veertien teams. De eerste en tweede klps spelen elk een volledige competitie (alle teams ontmoeten el kaar tweemaal), terwwijl de derde klas eerst een halve competitie af werkt. om daarna verder te gaan met twee sub-klassen van zeven teams, die ook dan weer een halve competitie spelen. Doel van dat alles: te komen Hengeltweekamp Axel en Clinge AXEL Morgen i zaterdag i wordt in Axel de tweede wedstrijd in de hen geltweekamp tussen de jeugd van GOA Axel en de Clingse Hengelaars gehouden. Van beide clubs worden zo'n zestig deelnemers in totaal ver wacht. Die groep komt vanaf negen uur in actie op het viswater van de leiding, westelijk van de Kinderdijk Voor GOA-jeugdleden telt deze wed strijd tevens mee voor het jeugdkam pioenschap van de vereniging De plaatsnummers worden omstreeks 8.15 uur uitgegeven op het Bosplem De eerste wedstrijd, onlangs in Cünge gehouden, eindigde in een overwin ning voor GOA. Na afloop van de ontmoeting in Axel wordt de wissel beker uitgereikt. OOSTBURG Vanaf aanstaande maandag start in sporthal 'De Veer- hoek' te Oostburg de Zavio en recrea tieve zaalvoetbalcompetitie, Orevo. De Zavio zal eerst een gedeelte van de bekercompetitic afwerken, waar na op zeven september gestart zal worden met de competitie. Het pro gramma voor de Orevo luidt als volgt: Maandag. OBV-Administratief Perso- staan de eerste en tweede klas uit elf teams en zijn er twee derde klassen met negen teams) De belangrijkste favoriet in de eerste klas is ook dit seizoen weer ABN. de titelverdediger die vorig jaar 22 jved- stnjden achtereen in winst omzette en daarmee voor een unieke prestatie zorgde. Maai- de concurrentie lijkt slechts zwaarder geworden te zijn. Want naast FSV en Van der Poel, de getters 1 aan, twee teams die op basis Terneuzen 2, Stoffels, Dow 3, Dow 4, van de aanwezige kwaliteit al lang op SR,a'?®£Ji5*rs 2- VOT van deJ? Hemel- het hoogste niveau thuishoven, maar RI° DTS. Terneuzen 3 en PSV. terecht eerst- de derde en tweede programma voor de eerste twee klas hebben moeten doorlopen speeldagen: Maandag 22 augustus: Kravo-Ovet De strijd om de eerste plaats in de ,18.30 uur); Belastingen-Van Strien tweede klas wordt vrij zeker een 'on deronsje' tusse Kravo, Voltreffers en Witte Boussen. De overige teams in die klas lijken te zwak voor een voor aanstaande rol. TERNEUZEN Zondag aanstaande houdt de windsurtvereniging Zeeuwsch-Vlaanderen haar jaarlijkse Scheldetocht. Deze toertocht die vorig jaar geen doorgang kon vinden in verband met olievervuiling op de Schelde, gaat van start in Breskens. De deelnemers surfen van daar naar de Paulina Haven onder de rook van Dow Chemical. Daar wordt een lunch aangeboden waarna de tocht met afgaand tij terug naar Breskens wordt besloten. Deze tocht is uitdrukkelijk geen wedstrijd. Het gaat om het afleggen van de ongeveer 35 kilometer. Deel nemers die geen lid van de vereni ging zijn mogen ook starten. Voor de deelnemers gelden wel een aan tal eisen Zo is een zwemvest of een goede zwemvesttrapeze verplicht. De organiserende vereniging draagt zelf bij in de zorg voor de veiligheid van de deelnemers door zes volgboten in te zetten. In princi pe zijn alle types zeilplanken toege staan. Er is n uitzondering. De toerleiding behoudt zich het recht voor om bij weinig wind deelname op een kort funboard (een zoge naamde zinker) te verbieden. All round boards en all round fun- boards zijn toegestaan onder alle omstandigheden. De deelnemers worden om 11.00 uur op het strand bij Breskens verwacht. De afvaart vindt plaats vanaf het strand bij Hotel Milliano waarbij de auto's op het nieuw aangelegde veerplein ge parkeerd kunnen worden. Voorafgaand aan de start wordt een skippersmeeting gehouden waar de plankzeilers de te varen route en de spelregels waaronder de tocht gehouden wordt te horen krijgen. De begeleiding op het water wordt verzorgd door drie snelle rubber boten (Zodiac) en drie grote motor jachten die surfers die in de pro blemen komen of averij oplopen aan boord kunnen nemen. 19.15 uur); Witte Boussen-Instuif (20.00 uur); PZEM-Scheidsrechters (20.45 uur), Philips 2-Gemeente 2 (21.30 uur); Voltreffers-RWS (22,15 uur). Woensdag 24 augustus: Dow 1-ABN (19.00 uur); FSV-Van ser Poel 119.45 uur). Gemeente 1-Philips 1 (20.30 uur); OAZ-HKC (21.15 uur). Eksakt-Goal- getters 1 (22.00 uur); NSM-Terneuzen 1 (22.45 uur). neel, dinsdag FC' 83-Alheo. Telepost AARDENBURG Voor de Zeeuws-Vlaamse trimmers zit het seizoen er zo 2-Aers, Veteranen-GL Shop. Rest. Oud Sluls-Leliaert, vrijdag: Rabo 1-R. de Vreeze; maandag (29 september): LTS-Rabo 2. goed als op. Nog slechts een paar wedstrijden en dan kan de winterpauze zachtjesaan worden ingezet. Allereerst staan er echter nog een paar wedstrijden op het programma. Morgen (zaterdag) bijvoorbeeld is Aarden burg het strijdtoneel, waar nog de nodige punten kunnen worden verzameld voor het klassement van de Zeeuws-Vlaamse Trimfederatic. Vooral nu de tc Aardenburg (die instaat voor de organisatie van dit evenement) voor een ander parkoers heeft gekozen kan er een uitermate felle strijd losbarsten Het nieuwe parkoers heeft een lengte van vijf kilometer, waarbij een eventuele wind wel eens een belangrijke scherprechter zou kunnen zijn. Start en finish zijn gelegen in de Eedeweg in Aardenburg. Als eersten u j< j Morgen (zaterdag) zuuen de c-trimmers aan hun karwei gaan beginnen; voor hen valt het houdt de voetbalvereniging Bres- startschot om 13.30 uur. Daarna komt de A-categorie aan bod: zij gaan om kens op sportpark Baersande een 15 Qq uur 0_ weg voor deze wedstrijden kan worden ingeschreven in café De toernoo, voor eerste elftallen Aan Zwaan ,n Aardenburg dit evenement nemen m totaal vijl ploegen deel, die ieder een halve competitie afwerken. De wedstrijden, die tweemaal vijftien minuten duren, worden geleid door Johan van Espen, Walter Gijs en Karei Bomer. De deelnemende ploe gen zijn: Breskens, Axel. Sluiskil, Ter neuzen en Zaamslag. De eerste wedstrijd, Breskens-Zaam- slag begint om elf Uur, terwijl om kwart over vier met de wedstrijd Breskens-Sluiskil het toernooi beëin digd wordt. ZAAMSLAG Voor de jcugdlicen- tiehouders van de Zeeuwse wieler verenigingen is er zaterdag startgele- genhcid in Zaamslag. Voor de derde maal zal er in het Zeeuws-Vlaamse dorp een dergelijke jeugdwielerwedstrijd worden gehou den. Alle drie de Zeeuwse wielerver enigingen (wv Zeeland, Theo Middel kamp en Zeeuws-Vlaanderen) zullen zaterdag van de partij zijn in Zaam slag. waar de start en de finish zijn gelegen in de Koepoortstraat. Alle categorieën, die het jeugdwiel- rennen kent, zullen aan de start ver schijnen; voor de jongste leeftijds groep zal het startschot om 14.00 uur klinken TERNEUZEN Zondag 21 augustus houdt de fietscrossvereniging Flying Dutchman uit Terneuzen een van de laatste vrije, wedstrijden van het seizoen. Op de fraaie baan in de -mgeving van de vijver verwacht de organisatie een massale inschrijving. Te meer daar Flying Dutchman goe de contacten heeft met Belgische verenigingen die hier strijd kunnen leveren met een groot veld jeugdige crossers die door het seizoen heen telkens in actie zijn gekomen in het Zeeuws kampioenschap. Flying Dutchman heeft bovendien een aantal speciale nummers op het programma staan. Bij voldoende deel name van die kant zullen er aparte manches en finales verreden worden 'voor meisjes, daarnaast vormt een clubestafette (per vereniging start één lid in- elke leeftijdsklasse) een trek pleister. De inschrijving bij het Vijver hof staat open van 11 00 tot 12.00 uur. De trainingen worden gehouden van 12.00 tot 13.00 uur. de startlichten voor de eerste manche gaan om 13.01 uur op groen. DE GRIETE Toertochten ko men steeds meer in de belang stelling. Het aantal deelnemers aan dergelijke evenementen blijft stijgen: uiteraard een ont wikkeling, die mede in de hand wordt gewerkt door de ople ving, die ook de wedstrijdwie lersport in Nederland door maakt. Ook bij de tc De Griete uit de gelijknamige buurtschap aan de Westerschelde tussen Zaamslag en Terneuzen, is de belangstelling steeds groeiende. Vandaar ook dat deze club be hoorlijk aan de weg blyft timme ren op dit gebiled Reeds eerder dit Jaar werd er een toertocht gereden en ook de door deze vereniging georganiseerde avondfietsvierdaagse werd qua, aantal deelnemers een groot suc ces. Vandaai- ook, dat het be stuur van de tc De Griete over morgen (zondag) opnieuw een toertocht op het programma heeft staan De Scheldetocht kan worden verreden over een tweetal afstanden. Er is een tocht ovedr 50 kilometer en één over dubbele afstand daarvan. Er zijn daartoe twee 'lussen' van vijftig kilometer uitgezet; na de eerste lus stappen de deelne mers aan de vijftig kilometer- tocht af, terwijl de overigen overigens na een korte rust. de tweede lus nog onder de wielen moeten zien door te krijgen. Vanaf 08.00 uur kan er zondag morgen voor deze Scheldetocht worden ingeschreven in café De Griete, terwijl om 09.00 uur de start zal plaatsvinden. Bij terug keer zullen de deelnemers wor den opgewacht door de plaatse lijke fanfare, die de karavaan de laatste kilometer muzikaal zal begeleiden HULST René de Bart. trainer- coach van het onlangs naar de derde divisie gepromoveerde dameshand- balteam Hontenisse, heeft in de vakantieperiode beslist niet stilgeze ten. Ijverig is hij op zoek gegaan naar aansprekende tegenstanders om via een serieuze oefencampagne zijn team klaar te stomen voor de nieuwe competitie, die medio oktober van start gaat. Deze week is de training van start gegaan Tweemaal per week zal zich dit herhalen, waarbij er ook nog eens moet worden gerekend op één a twee oefenwedstrijden per zeven dagen. „Ik vind het echt nodig dat mijn team een intensief oefenprogramma af werkt' legt René de Bart uit. „De opzet hiervan is om Hontenisse niet het idee te geven dat het gemakkelijk wordt. De derde divisie kenmerkt zich door werkhandbal. Wij zijn vooral een technische ploeg en daarom heb ik expres naar sterke oefenpartners ge zocht om de meisjes te leren werken vier jaar samenspelen moet er toch voor een acceptabel resultaat een goed seizoen uitrollen. Nogmaals Enkele tegenstanders, waar de afde- gezegd via hard werken moeten we lingskampioep van verleden jaar mee knokken om de punten en op die geconfronteerd zal worden, zijn EMM manier kunnen we ons vast en zeker (tweede divisie), Wings (eerste divisie) handhaven in de derde divisie", en Ancora, beide uit Den Haag en Oefenprogramma Hontenisse: 21 au- Sasha uit de Belgische eerste divisie, gustus: Den Dullaert 11.00 uur: René de Bart wil er de komende Hontenisse-Antwerpse handbalver- weken naar streven om het niveauver- eniging; 28 augustus: vanaf 13.00 uur schil met de derde divisie te verklei- triowedstrijden in Kapelle. Tegen- nen. Zijn selectie, die verlangend uit- standers EMM en Wings; 4 september: kijkt naar het nieuwe seizoen, is na de triowedstrijden in Breda Tegenstan- vorige competitie versterkt met twee ders EBHV (Breda) en Sasha, 6 sep- keepsters en een veldspeelster. terwijl tember Den Dullaert 18.30 uur routinier Ine Millenaar een stapje Hontenisse-Stelman Merksem; 19 terugdoet naar het tweede team. al september: triowedstrijden in Heer- heeft zij wel laten weten in geval van len. Tegenstanders Heerlen en Gilze nood te willen bijspringen. Rijen, 2 oktober: triowedstrijden in Den Dullaert. Tegenstanders Snel- Voor het eerste jaar op landelijk m- wieR lRotterdam) en Ancora (Den veau is de Kapellenaar gematigd opti- Haacr) mistisch. „Ik ben uiterst voorzichtig b om voorspellingen te doen. maar ge- zien de versterkingen, die ervaring en Rcnc de Bart (links) met zijn speel het feit dat de meeste speelsters al stersseleclie. AXEL Drie ronde klokken met wijzers op het dashboard. Allerlei voetpedalen en een opvallend grote gele bal. Dat zijn de meest opvallende attributen in de cockpit van het zweefvliegtuig. In het hart van het instrumentenpaneel is een uit de kluiten gewassen libclle van een waterpas gemonteerd. Karei Kok met ruim 1250 vluchten al ervaren zweefvliegpiloot maakt zijn passagier duidelijk waar alle meters voor dienen. „Je zal merken dat je best comfortabel zit", zegt hij terwijl hij de vijfpunts veiligheidsgor del vastsnoert. Niet alles wat hij uitlegt komt even helder door. Een zenuwachtig gevoel en een lichte angst hebben meer vat op de passagier die vlak voor zijn luchtdoop staat. „Dat gebeurt wel vaker zegt piloot Kok wanneer de kist eenmaal rustig in de lucht is. Eigenlijk is het me nog maar één keer gebeurd dat een kind dat meevloog echt in paniek raakte Dan cirkel je een keer rond en zet'het toestel weer aan de grond" Eigenlijk is de start nog de meest angstige periode van het zweefvlie gen. De 1500 meter verder geplaat ste lier brengt.de lichte tweezitter vlug op snelheid en al na een kleine twintig meter komt het toestel los „Als je straks een harde knal hoort moet je niet schrikken want dan wordt de lierkabel losgeworpen", waarschuwt Karei Kok Die knal komt en het laatste beetje contact dat je met de grond had is ook weg. Vanuit de cockpit van de kunststof zweefvlieger heb je op 350 meter al een aardig vergezicht over midden Zeeuwsch-Vlaanderen. De strak in gezaaide akkers worden doorsne den met grillige kreken. Bij NSM en de Cokesfabriek accentueren ver schillend gekleurde rookpluimen de industriële .bedrijvigheid De piloot zoekt boven Axel naar een ther- miekbel om zo hoger te kunnen stijgen om nog een beter uitzicht te krijgen. „Het is wat te bewolkt. Ik verwacht niet dat we veel hoger dan 400 meter kunnen komen". Meevallen Dat blijkt mee te vallen. Boven Axel cirkelend geeft de stijgings meter al snel een stijgsnelheid van twee meter per seconde aan. De hoogtemeter volgt langzaam maar na een kleine tien minuten stijgen zweeft de kist op ruiin 700 meter. Ondertussen heeft Kok rustig bo ven de kern van Axel gecirkeld waar de warmte die van de huizen en daken gereflecteerd wordt door de zweefvliegers dankbaar in hoog te wordt omgezet. Tussen de benen van de passagier beweegt de sluurknuppel naar links. Het toe stel volgt gedwee en langs de ene vleugel naar beneden kijkend wor den de huizen, straten en auto's van Axel steeds kleiner. „We vliegen nu even richting Ter neuzen. Dan komen we terug en volgen het landingscircuit naar het vliegveld". Met een snelheid van 90 kilometer per uur en een opvallende afwezigheid van motorlawaai zweeft de piloot naar Terneuzen. „In deze moderne kist hoor je hele maal niets meer Dat komt ook omdat het windstil is maar als je in de houten tweezitter vliegt is er altijd meer lawaai. Dat komt door dat die vliegtuigen nog met linnen bespannen worden Dat geeft een minder aërodynamische vorm en meer geruis", vertelt Kok. Na twintig minuten zoekt de piloot de land landingsbaan weer op. Hij legt het voorgeschreven aanvlieg- traject af en schuift de kleppen in de vleugel uit die het toestel tot dalen dwingen Het weidse vergezicht wordt steeds meer ingekrompen. Lange tijd blijft de kist vlak boven het gras van de landingsbaan zwe ven. Dan is er weer contact met de grond. De piloot remt en honderd meter verder staat het vliegtuig stil. De klep van cockpit wordt geopend. Karei Kok heeft weer een passagier de luchtdoop gegeven De tractor van de zweefvliegveld komt aangereden om het toestel weer naar de startbaan te brengen. De piloot wordt nu tiploper. Hij houdt de vleugel van het toestel vast zodat dat niet onnodig over het gras van het vliegveld sleept Rolwisseling Die rolverwisseling van de piloot is typerend voor het reilen en zei len van de Eerste Zeeuws-Vlaamse Aero Club. Ieder lid van dc club moet alle functies die op het vlieg veld noodzakelijk zijn ook uitoefe nen. Om een man te laten vliegen moeten er naast de piloot nog min stens drie man aanwezig zijn. Een man als liermachinist die de stijg snelheid van het vliegtuig tijdens de start regelt. Verder een tiploper die het vlietgtuig bij de start in evenwicht houdt en de lierkabel aanpikt. Dan zit er nog iemand in de wagen van de verkeersleiding. Hij houdt het logboek bij en seint met een halogeenlamp naar de lier machinist wanneer het toestel klaar voor vertrek is. Verder moet er altijd een instruc teur op het vliegveld aanwezig zijn die controleert of alles volgens de strenge voorschriften van de Rijks Luchtvaart Dienst wordt uitge voerd. Naast deze taken heeft de EZ AC allerlei andere zaken te regelen Zoals onderhoud van het vliegveld, de vliegtuigen en de lier. Karei Kok: „Je kan best een heel jaar door vliegen maar dan komen wij in de knoei met ons onderhoud. Dahrom vliegen we van half maart tot eind oktober en de resterende periode wordt er gezorgd dat we het nieuwe seizoen weer met goed onderhou den materiaal aan de slag kunnen" Onderhoud Onder het onderhoud valt ook het repareren van kleine defecten aan de zweefvliegtuigen. Binnen dc vereniging is Nico Hoenkamp de technicus die dat uitvoert. Worden de reparaties echter tc ingrijpend dan moe^ de club een beroep op een hoger gediplomeerd technicus doen om de reparatie uit te voeren. De Aero Club beschikt nu over acht vliegtuigen waarvan vier tweezit- ters Ruim zestien jaar geleden toen de club werd opgericht werd met n vliegtuig gestart. Door ve.el zelf werkzaamheid groeide de lucht vloot van de club gestaaf. In 1974 kreeg de vereniging de beschikking over het vliegveld in Axel Vanaf die tijd is er op het opgespoten terrein veel werk verzet De landingsbaan werd ingezaaid Er werd een nieuwe viervoudige lier gebouwd en er kwam een hangar, een kantine en een werkplaats. Hoenkamp mocht zijn hart ophalen aan het opkalefateren van een voor oorlogse kist, de Grunau Baby Als dank voor al dat werk siert de voornaam Nico nu de neus van het oudste vliegtuig van de club. Het contrast tussen de oudste eenzitter en de nieuwste tweezitter is opval lend In de old timer zit de piloot op twee plankjes en heeft het vliegtuig in plaats van wielen een schaats om op te stijgen en te landen „Als er dan een paar hobbels op de lan dingsbaan zitten is het een stuk minder aangenaam", vertelt Karei Kok, bestuurslid van EZ AC. In de tweezitter worden regelmatig passagiers meegenomen die ook eens aan het zweefvliegen willen ruiken. Tegen een geringe vergoe ding worden er iedere dag wanneer er gevlogen wordt aardig wat pas sagiers vervoerd. „We doen het graag, maar het moet niet ten koste van onze leden gaan. Die hebben voorrang. Omdat we zelf weten hoe fijn het is om te zweefvliegen, vinden we het belangrijk om ook andere mensen daarmee in aanra king te brengen", stelt Kok. De vereniging telt nu 15 leden. Dit moeten alle kosten die er zijn omde vliegtuigen veilig in de lucht t krijgen opbrengen. Daarom naast de contributie ook een bednr voor een startabonnement betetó worden. Omdat alle leden vol$i8 een rooster mee moeten wette) worden de kosten, en dus de contrv butie, zo laag mogelijk gehouden De minimum leeftijd om zelf tt mogen gaan vliegen is veertien jas. Adspirant piloten worden door ee instructeur stap voor stap ingewijd in de vliegkunst. Ze beginnen eeis met rechtuit vliegen. Starten es landen gebeurt door de instructeur l die vanuit de tweede zitplaats zeil alle handelingen uit kan voeren, Zo worden alle handelingen in de lucht diverse malen geoefend voordat een leerling zweefvlieger zelf aan star- ten en landen toekomt. Afhankelijk van de aanleg van de piloot kan iu 50 a 100 vluchten met begeleiding de eerste solovlucht gemaakt wor den. Na vijf solostarts heeft de leer ling het B-brevet in bezit. Wanneer de zweefvlieger er daarna in slaagt om zelf een half uur in de lucht te blijven is hij bezitter van het C- brevet. Daarvoor moet hij dan wel wat weten van thermiek omdat het niet mogelijk is om zonder stijgwind en met een lierstart tot 350 meterzo lang in de lucht te blijven. Thermiekbel Het vinden van een thermiekbel is een zaak van ervaring die slechts in de praktijk geleerd kan wordea De opstijgende wind is onzicht baar. Bij bewolkt weer geeft d' ligging van de wolken nog enigs zins een aanwijzing maar wanneer er een staalblauwe hemel is wordl het een gok om de thermiek te vinden. Door de ligging van het vliegtuig is er een plaats waar altijd stijgwind te vinden is. Boven de fabrieken van Sluiskil kan er hoogte worden ge wonnen De reuk van die windii niet altijd even aangenaam vandaar dat meer ervaren piloten het vaak elders zoeken Na het C-brevet kan de zweefvlieger proberen het zweefvliegbewijs te halen, Wanneer hij dat in bezit heeft kan de piloot zonder aanwezigheid: van een instructeur de lucht in. Dit examen is het eerste waarbij ook theoretisch veel verlangd wordt van de cursist. Zo moet er gestudeerd; worden op de werking van de in strumenten van het vliegtuig Krijgt de adspirant brevethouder een dosis meteorologie te verwer ken terwijl ook aërodynamica om de hoek komt kijken. Naast die theorie moeten er ook veel praktische proeven uitgevoerd worden. Zoals vijf landingen binnen een vierkant van 30 bij 30 meteren drie examenvluchten met een in structeur. De eisen voor het zweel vliegbrevet lijken veel op datgenf wat voor het rijbewijs gedaan moe- worden. De overeenkomst tusse autorijden en zweeflviegen is vrè aanwezig. Maar zweefvliegen veel meer ruimte en mogelijkheden. Je bent niet gebonden aan de weg Er zijn natuurlijk wel voorrangs» gels, maar de leden van de zweel vliegclub EZAC voelen zich zo vr< als een vogel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 26