EEN NIEUW BEGIN China wacht op een gebaar van Nederland ^I?W00N^EKf°SlN Militaire samenwerking tussen El Salvador en Guatemala PLASTIC AUSWEIS PZC/°P'n'e en achtergrond Maak een mooie kans op één van di m m Een heftige discussie D WOENSDAG 17 AUGUSTUS 1983 I0E IDoor Ruud Kreutzeri China is bereid een „nieuw begin" te maken in de betrekkingen met Nederland, wanneer door Den Haag een vertrouwenwekkend gebaar wordt gemaakt. Twee en een half jaar nadat Peking de verhouding tot het laagste diplomatieke niveau terugbracht, is er veel ten goede verbeterd, maar de grote ommezwaai blijft nog uit. Nieuwe leveranties van militair materieel aan Taiwan zou een abrupt einde betekenen van dat proces, en waarschijnlijk leiden tot een langdurige breuk tussen Nederland en China. Een Chinese zegsman in Den Haag verdragen op cultureel en economisch waarschuwde dat vervolgleveranties gebied zijn opgeschort, en belemme- i onderzeeboten aan Taiwan, dat ren een intensief overleg. Nederland door Peking als een opstandige pro vincie wordt gezien, een ..grote nega- bevindt zich in dat opzicht binnen de EG in een uitzonderingspositie, en tieve uitwerking" zal hebben op de wordt door geen van de Europese onderlinge betrekkingen. De schade partners gesteund in deze kwestie, die daardoor zou ontstaan is veel moeilijker te herstellen dan het nu al Nooit 171661 Twee en een half jaar geleden bracht China het niveau in de diplomatieke relaties al terug tot dat van zaakgelas tigden, een terugkeer naar de situatie van voor 1972M In dat jaar werden de diplomatieke banden met Taiwan doorgesneden, en Nederland erkende het bewind in Peking als ,,de enige wettige regering van China". Kort daarop promoveerden beide landen hun vertegenwoordiging tot volledige ambassade. De stappen die Chma na de verla ging tot het niveau van zaakgelastig den nog zou kunnen nemen zijn, buiten een volledige diplomatieke breuk, het opschorten van de betrek kingen of het benoemen van een tijde lijk zaakgelastigde. Een woordvoer der van de Chinese zaakgelastigde in Nederland wilde niet zeggen welke van deze maatregelen Peking zou nemen, in geval van levering van meer militair materieel aan Taiwan. In kringen van het ministerie van buitenlandse zaken wordt eraan ge twijfeld of de Nederlandse regering de ruimte heeft om een betekenisvol ge baar te maken in de richting van China. De opstelling van de kleinste regeringspartij, de VVD, verhindert dat momenteel. Diens leider Nijpels. net terug van een door Taiwan betaal de huwelijksreis, betoogde vorige week dat er best meer onderzeeboten aan Taiwan mogen worden geleverd. Het is een. publiek geheim dat de regering in Taipei graag vervolgor- ders zou willen plaatsen bij RSV Oude wonden Premier Lubbers heeft niet gewacht tot zijn minister van buitenlandse zaken terug was van vakantie. Ken nelijk is de zaak hem zo ernstig dat hij de suggesties van WD-fractielci- der Ed Nijpels onmiddelijk en zonder omhaal afwees. De premier vreest niet alleen een terugslag in de betrek kingen met Peking, maar evenzeer dat oude wonden in Den Haag weer worden opengehaald. De nawerking van de rumoerige Tai- wan-debatten is in Den Haag nog altijd waarneembaar. De wrijving tus sen de departementen van buiten landse zaken en economische zaken is onverminderd, en de standpunten zijn dezelfde gebleven buitenlandse za ken is tegen, economische zaken is vóór. Taiwan is er. door geregeld kamerle den voor een gratis reisje uit te nodi gen. in geslaagd een lobby op te bouwen op het Binnenhof. Op het zorgvuldig gekozen lijstje van Taipei figureren naast VVD-prominenten ook tal van CDA-parlementariers. Joost van Iersel behoort tot de laatste groep, en hij was het die het idee van Nijpels uiterst vriendelijk bejegende en de deur voor verdere militaire leveranties opvallend open hield. Ook de huidige staatssecretaris van bui tenlandse zaken, de liberaal Van Ee- kelen. maakte deel uit van dit gezel schap. maar hij heeft zijn standpunt inmiddels gewijzigd. Een Nederlands diplomaat bevestig de desgevraagd dat de Nederlands- Chlnese betrekkingen weer in de lift ziten. Er is sprake van een duidelijke „klimaatsverbetering". Maar er blijft nog heel wat te wensen over. Veel Tijdens het geruchtmakende Tai- wan-debat in de Tweede Kamer, in januari 1981. maakte Van Agt duide lijk dat het bij deze ene keer zou moeten blijven: „eens en nooit meer", sprak de premier. Van Agt was onder de indruk van de scherpte van de Chinese reactie, en werd indertijd door CDA-fractieleider Lubbers on der druk gezet om deze toezegging te doen. Het is opvallend met hoeveel gemak sommige politici deze officiële toezeg ging van nul en generlei waarde ver klaren. Juist in de internationale di plomatie geldt betrouwbaarheid als een belangrijke waarde. De argumenten van de voorstanders van levering van meer marinevaartui gen zijn tweeërlei: met Taiwan is het beter zaken doen. en Peking zou al leen naar buiten toe kwaad zijn Zo wees Nijpels erop dat de handel met China al weer aan het aantrekken is na een tijdelijke inzinking. Van Chine se zijde wordt hierop met felheid gereageerd: de handel is nog steeds onder het niveau van vóór 1981. en bovendien is de huidige stijging alleen maar een teken van goede wil van Peking, en zeker geen bewijs voor de stelling dat de levering van onder- zeeers aan Taiwan geen uitwerking heeft gehad op de economische be trekkingen tussen Nederland en Chi na. Het argument dat het met Taiwan beter zaken-doen is bevestigt zichzelf natuurlijk als wordt ingecalculeerd dat de betrekkingen met China slecht blijven. Overigens zitten er nogal wat haken en ogen aan de handelscontac ten met Taiwan. De Nederlandse ex port naar het eiland is weliswaar toegenomen, maar lang niet zo sterk als de Taiwanese export naar Neder land. Er is een gigantisch tekort op de handelsbalans te constateren, en het is opmerkelijk dat dit nauwelijks tot protesten van Nederlandse zijde heeft geleid, in tegenstelling tot bijvoor beeld Japan waar Nederland voortdu rend op de stoep staat met deze klacht. Over het gevaar dat Nederland op den duur aan de zijlijn blijft staan in China, met ruim een miljard mensen het volkrijkste land ter wereld, zwijgt de Taiwan-lobby in alle talen. En dan is de zaak nog slechts op zijn economi sche merites bekeken Dat er ook politieke belangen in het spel zijn. zoals vrede en stabiliteit in de voor Nederland zo belangrijke Aziatische regio, schijnt in deze afweging geen rol te spelen. Nadeel Hand in hand met het betoog dat de Chinese reactie alleen politiek is ge- anat de gedachte dat China zich met zozeer heeft gestoord aan de levering zelf. als wel aan het rumoer dat daaromheen door parlementa riërs en de pers is gemaakt. Vooral in VVD-kring leidt deze gedachte een hardnekkig bestaan. Hier wordt ver geten dat Nederland een democratie is. en dat de daden van de regering onder controle van hgt parlement en de vrije pers dienen te vallen. Dat heeft nu eenmaal als „nadeel" dat over omstreden zaken een publiek debat plaatsvindt. Als we premier Lubbers op zijn woord mogen geloven, zal er voorlo pig geen sprake zijn van een tweede zending marine-materieel naar Tai wan. Maar daarmee alleen kan Ne derland zijn goede betrekkingen met Peking niet terugwinnen. Daarvoor is een opvallende daad nodig, bij voorbeeld de plechtige belofte dat aan Taiwan geen militaire goederen meer zullen worden geleverd. I ADVERTENTIE l Rivella en E10, dat zijn Maak dit zinnetje at en stuurt voor 15 september in vol - doende gefrankeerde enveloppe naar Friskwis, Postbus 345, 8901 BC Leeuwarden, met twee platgedrukte doppen van Rivella of E10 flessen U mag zo vaak meedoen als u wilt Vergeet uw naam en adres met. Prijzen: 25 gratis lange woonweekends in een luxe bungalow Een deskundige jury beloont de origineelste inzendingen Prijswinnaars ontvangen uiterlijk 4 weken na de sluitdatum persoonlijk bericht. een paar apart met héél weinig calorietjes Door Rob Sprenkels) MEXICO-STAD Er is een verre gaande samenwerking op komst tus sen de legers van El Salvador en Guatemala. De plannen daarvoor, die maandag werden onthuld door de Amerikaanse pers, zouden al maan den in voorbereiding zijn. Tot nu toe was er nog niets van naar buiten gekomen, omdat de vorige week afgezette Guatemalaanse dicta tor Rios Montt zich ertegen zou heb ben verzet. De nieuwe Guatemalaan- se president, generaal Humberto Me- jia, was als minister van defensie onder Rios Montt hoogstwaarschijn lijk al een van de grootste voorstan ders van de plannen Het zoii de bedoeling zijn dat Guate mala Salvadoraanse soldaten gaat opleiden in ruil voor wapens, hoogst waarschijnlijk afkomstig uit de wape narsenalen die de Verenigde Staten aan El Salvador leveren. Voor een dergelijke transactie is eigenlijk toe stemming van de Amerikaanse rege ring nodig, maar de eerste officiële reactie in Washington was, dat men daar niets van de plannen afweet. Desalniettemin lijken de plannen om de samenwerking tussen de legers van El Salvador en Guatemala op te voe ren in een vergevorderd stadium De militaire basis in het Guatemalaanse stadje Jutiapa, niet ver van de grens met El Salvador, wordt al genoemd als de plaats waar Salvadoraanse sol daten zullen worden opgeleid. En na de onthulling van de plannen in de Amerikaanse pers hebben verschil lende persbureaus gemeld dat de be richten worden bevestigd door hoge militairen in zowel El Salvador als Guatemala. Meesterzet In ieder geval zou een eventuele sa menwerking een meesterzet van alle betrokkenen zijn om het Amerikaan se Congres te omzeilen. De capaciteit van het Salvadoraanse leger zal toe nemen En ook. al mocht het Ameri kaanse Congres er bezwaar tegen heb ben dat El Salvador Amerikaanse wapens aan Guatemala levert, dan kan men daar maar bitter weinig aan doen. De enige maatregel die zou kunnen worden genomen is een stop op alle Amerikaanse militaire hulp aan El Salvador. En voor een dergelij ke drastische maatregel is geen meer derheid in het Amerikaanse Congres te vinden. Guatemala zal op zijn beurt geen deviezen meer aan wapens hoeven uit te geven En dat komt goed uit. want buitenlandse valuta is op het ogen blik erg schaars. En ook Ronald Rea gan, die in januari van dit jaar on danks grote tegenstand in het Con gres het door zijn voorganger Carter ingestelde wapenembargo tegen Gua temala ophief, heeft in het geval van een eventuele samenwerking alle re den om tevreden te zijn. (Door Hans Amesz) n Loopt de Bondsrepubliek Duitsland gevaar vanaf 1! een politierechtsstaat te worden? Daarover m f tegenwoordig heftig gediscussieerd. Aanleiding daartoi het feit dat de regering een nieuw identiteitsbewijs! invoeren, dat niet of nauwelijks te vervalsen zou zijn S Op zich heeft vrijwel niemand er in de toekomst niet alleen n sbu bezwaar tegen dat zo'n bewijs 'zeker' gecontroleerd worden als er ver. 13 j moet zijn. dat wil zeggen uiterst king bestaat, maar vooral ook os Dbei moeilijk na te maken. Maar de te- kijken of er verdenking kan zijn.: e genstanders van de door de regering is een wezenlijk andere benadei en het voltallige parlement besloten dan tot nu toe, die mogelijk mi ide plastic Ausweis vrezen misbruik, gemaakt doordat de controle nee: Het nieuwe, 10,5 bij 7.4 centimeter het nieuwe identiteitsbewijs c me grote, geplastificeerde identiteitsbe- technisch als wat de tijd be: atii wijs kan namelijk heel gemakkelijk geen probleem meer is. door een computer worden afgele zen. Daardoor zal een tot nu toe TpyrnristPn ongekend controlesysteem ont- icrrurioucrt staan, waarbij de grote onzekerheid De bondsregering wijst de kritlöfe k is wat de verschillende autoriteiten het nieuwe identiteitsbewijs 2 t> met alle gegevens van gecontroleer- wordt aan herinnerd dat zo n te aen de burgers doen. Het schrikbeeld noodzakelijk is om vooral ter iraa van de eventuele verwerkelijking ten te bestrijden. In het verle dien van George Orwell's beroemde ro man '1984' is ontstaan. Een voorbeeld kan dit verduidelij- vooral tijdens het treurige hoi punt van de aanslagen van de Armee Fraktion iRAF) in de te ken. Tegenwoordig wordt één van de van 1977. toen veel mensen koel! zoveel reizigers aan de grens gecon- dig werden vermoord, was gel troleerd. De beambte kijkt in een dat terroristen vaak over verij opsporingsboek na of de reiziger papieren beschikten. Verder, daarin voorkomt. Is dat het geval, de regering dat er sprake ".ss dan moet zo iemand mee naar het hysterie. Zij verzekert dat de wa bureau. Anders krijgt hij zijn pas- bewijzen geenszins misbruikti poort of identiteitsbewijs terug en worden. Maar dat riepen de vs kan verder gaan. Er wordt niet opge- woordelijke ministers ook toï schreven wie precies gecontroleerd zoveel kritiek op de voorgewl :#o u he volkstelling was. Het federale'™! stitutionele hof in Karlsruhe bsi L later dat die telling op zijn E moest worden uitgesteld, omdsir gevaar van misbruik van pei 'I i Dat laatste, zo wordt gevreesd, ver anderd als de nieuwe identiteitsbe wijzen worden ingevoerd. De plas tic kaart wordt in een computer ,.„ou,u.a geschoven en die houdt precies bij ke gegevens niet was uit te sla wie er allemaal zijn nagekeken en Net als bij de volkstelling wore omdat dil technisch zo makkelijk regering nu geconfronteerd m«l j™f en snel gaat, ligt het voor de hand tiek van onverdachte deskundf j® dat het aantal controles duidelijk op de plastic Ausweisen. De socls toeneemt. Dat hoeft niet alleen aan democratische hoogleraar in de grenzen het geval te zijn, maar rechten. Hans-Peter Buil, diejSw kan ook door surveillancewagens lang als regeringscommissaris e in het binnenland worden gedaan 1 die beschikken over de betreffende 'afleesmachine' van identiteitspa pieren. Netwerk Op die manier ontstaat een gigan tisch netwerk van gegevens. In de toekomst weet men bijvoorbeeld van talloze mensen hoe vaak zij de grens hebben gepasseerd, of zij in een eigen of een gehuurde auto rijden, of zij via de transitwegen door de DDR naar West-Berlijn zijn gereisd, hoe vaak zij in hotels over nachten enz. enz. Want volgens een weisen helemaal niet zo goed geheim besluit van de conferentie dat ze niet vervalst kunnen won! van ministers van binnenlandse za ken van de Westduitse deelstaten, kunnen de persoonlijke gegevens van burgers, die ooit met de politie in aanraking zijn geweest onver schillig of het om getuigen of ver dachten gaat via de computer onderzocht worden. Burgers zullen belast met de bescherming vana putergegevens voordat hfj doot huidige CSU-minister van blm landse zaken Zimmermann jj™ ontslagen, gelooft dat de nift] identiteitsbewijzen de grondwi lijke rechten aan kunnen tasten de christen-democratische che! jj°?! de binnenlandse veiligheidsdie:; *"c Hamburg. Christian Lochte, n' dat de regering alle proporties: het oog verliest als zij „dertig joen burgers voorziet van een i~ we Ausweis teneinde slechts ns maal dertig terroristen te zoet! a Lochte meent ook nog dat die .:frce: jDA-fi tijd 34 Inmiddels wordt het verzet lt| de geplastificeerde identiteit wijzen groter. De liberale dem« ten. een afgescheiden groeptf van de huidige coalitiepartij ft hebben al een klacht bij het ff* le constitutionele hof ingediend Hoever gaat de taak van de over heid? Twee citaten. Nummer een: „Als de gevangenissen leeg zijn en de graanzolders vol, als de sabels verroest zijn en de spaden glinsteren, als de dokters lopen en de bakkers rijden dan wordt de slaat goed bestuurd". Zo zei Confucius het in China eeuwen voor het begin van onze jaartelling. Nummer twee:uit het voorgaande volgt, dat tegenover de voordelen die de overheid met economisch-politieke maatregelen denkt te behalen, dik wijls ook nadelen staan die voorbij een bepaalde grens zelfs gaan overwe gen. Het ligt daarom voor de hand dat de overheid niet moet trachten, op alle slakken zout te leggen. Het beste resultaat wordt in het algemeen be reikt, wanneer zij zich in hoofdzaak beperkt tot het bestrijden van de grote onevenwichtigheden en tekort komingen van het economisch proces en daarbij zoveel mogelijk globale en andere indirect werkende middelen toepast. Ze kan beter het economisch klimaat beïnvloeden dan dat zij ieder een paraplu geeft" Aldus professor Hartog in een eigen tijds leerboek over de economische poütiek. Deze twee citaten zijn bepaald niet toevallig geprikt uit een serie. Ze zijn door mij met opzet en met enige zorgvuldigheid bij elkaar gezocht. Ze illustreren direct of via een omweg een overheidshandelen dat zich beperkt. Ondanks alle dereguleringsverhalen en no-nonsense opstelling van Lub bers c.s. worden we in deze tijd, in ieder géval als landbouw, maandelijks overstroomd met nieuwe gevallen van een overheid die alsmaar meer taken naar zich toetrekt. Via die zich uit strekkende tentakels, wordt niet al leen particulier initiatief bemoeilijkt, maar ook is de overheid zodoende, vaak tersluiks en slinks, bezig zich op de stoel van de ondernemers te zete len. Gevangenis Een paar voorbeelden die niet alle maal over één kam te scheren zijn. Enige jaren geleden vond de rijks overheid dat er een nieuwe gevange nis in Gouda moest komen. De ge meente kreeg opdracht de agrarische gronden rond Gouda te onteigenen ten behoeve van de toekomstige cel bewoners. Aldus geschiedde, plus minus hon derd hectare werd de boeren ontfut seld Het particulier belang wijkt (te recht) voor het algemeen belang Zo als het echter zo vaak gaat. de over- heidsmolens draaien nauwelijks zichtbaar. In dit geval zo langzaam dat omstreeks 1982 de geplande ge vangenis de wijk moest nemen voor de nij pender bezuinigingen. De be treffende honderd hectare krijgt ver volgens weer een agrarische bestem ming Wie dacht dat de penitentiaire kous hiermee afgedaan was vergist zich Want de gemeente Gouda heeft het stellige voornemen de grond niet weer aan particuliere boeren uit te geven, ze wil ze onder eigen beheer houden met het doel ze zelf te gaan beboeren met behulp van werkeloze jongeren. Onteigening Toen in het verleden rond de indus trieterrein van Vlissingen de plannen van de bestuurders nog hemelhoog gingen, werden er een paar honderd hectare teveel aan landbouwgronden onteigend. Nu al jaren duidelijk is dat de industriële bezigheden op beperkte schaal uitgeoefend kunnen worden, blijft desondanks het grote areaal aan landbouwgrond in handen van het havenschap dat er vrolijk en groot schalig op los boert Je hoort onder tussen de gewone, deels onteigende, boeren in de buurt tandenknarsen. Nog veel gekker maakt het recreatie schap Spaarncwoutle het (tussen Am sterdam en Haarlem). Een tiental jaren geleden werd er op grote schaal onteigend. Een groot deel van de uiterst vruchtbare Houtrakpolder moest aan de recreatiedrift geloven. Het doel was bebossing. Na vele honderden bunders bebost te hebben, bleek dat toch nogal een kostbaar zaakje. Dus besloot het recreatie schap om de onteigende gronden toch maar weer in te zaaien met gras. Er kwamen nieuwe boerderijen In kost bare nostaligsche stijl, er kwamen zoogkoeien en allerlei gedierte schoon om te aanschouwen en zeer aaibaar. Edoch, ook deze opzet bleek niet goedkoop. Anno 1983 heeft het schap inmiddels door bezuinigingen getrof fen, te lange leste besloten nu maar weer over te schakelen op moderne ligboxenstallen met een normale rund- en melkveebezetting. Het schap blijft wel zelf boer De beheerders worden bedrijfsleiders en medewer kers ambtenaren. Mocht u tussen Haarlem en Amster dam ooit enige scheldende en gefru streerde personen ontmoeten, dan zijn dat waarschijnlijk de ooit ontei gende boeren die na de onteigening, bebossing en nostaligische beweiding nu eindelijk hun goede grond weer op normale wijze beboerd zien evenwel door de staat. „Wij hadden nog ge woon boer kunnen zijn", zeggen deze onnozele mensen en het is tot nu toe geen wijze staatsbestuurder gelukt ze de kortzichtigheid van deze zinswijze te doen inzien. Het is zo verleidelijk het aantal voor beelden uit te breiden. Over Den Haag bijvoorbeeld die werkeloze jon geren via een gesubsidieerd project exotische groenten laat kweken. Niets op aan te merken, ware het niet dat de groentes via een zacht prijsje onder hands aan de winkels worden aange boden. Leuk voor de gewone tuinders! Hetzelfde verhaal geldt vaak voor sociale werkplaatsen die voor prijzen die onder de normale markt liggen, potplanten of heersters" verkopen. Leuk voor een kweker, zonder subsi die of steun die daardoor zijn inkomen aangetast ziet! npi den is als werkterrein van het pafl lier initiatief. Als de overheid bij" beeld op het gebied van de werk? genheid iets wil doen, moet ze stil leren, niet zelf op de stoel vai ondernemer gaan zitten. Dat is inziens het paard achter de spannen. Eigen taken En klein voorbeeld tenslotte van! het wel hoort. In de kop van Noord-Holland beN ®es de afdelingen van de landbouworganisaties het iniUl genomen om werkeloze jongere» interesse hebben in de agrari sector, voor een bepaalde pert (bijvoorbeeld een jaar) in te zette» land- en tuinbouwbedrijven. In alle voorbeelden (en er zijn er veel meer. maar je moetje beperken) is er mijns inziens sprake van overheids handelen dat oneigenlijk is. De parti culiere zelfstandige ondernemer en de overheid hebben beiden eigen taken. De overheid moet zich ook nu niet ondanks de beste bedoelingen en idealen, begeven op het gebied dat (q.q zou ik haast zeggen) voorbehou den Werkgelegenheid scheppen is uiK Ook belangrijk maar dan wel of bet goede manier. Dat wil zeggen» leoi mijn mening door een overheid! T«h stimuleert en goed investering ftoe maat schept en door ondernemen! heef met élan daarop zelf initiatie kers (mogen) nemen. mr G. W. Smallet doei liae öit j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4