zeeland:
Bedrijfsleven wil studie
centraal Westerscheldeveer
Gemeentepolitie in Middelburg
verrichtte vijf aanhoudingen
Frans jacht aan de grond voor Vlissingen
almanak
Vlissingse marine in Hamburg
UITSTEL BOUW DERDE DUBBELDEKKER BEPLEIT
Gedeputeerde De Voogd:
niet aan beginnen
Worm in zure
mosselen was
stukje eiwit
ZATERDAG 13 AUGUSTUS 1983'
VLISSINGEN - Het Franse zeiljacht
■Keruva' is vrijdagmiddag omstreeks
kwart over twee vastgelopen ter
hoogte van het badstrand bij Vlissin
gen. De reddingboot van de redding
brigade die op het badstrand is gesta
tioneerd heeft twee kinderen van zes
en acht jaar van boord gehaald en
overgebracht naar de Koopmansha
ven in Vlissingen waar zij werden
toevertrouwd aan de zorgen van de
Vlissingse politie.
Het jacht kwam een kwartier later op
eigen kracht vlot en nam bij de slui
zen van de Binnenhaven de kinderen
weer aan boord.
Het jacht 'Keruva' is eigendom van C.
n .ui het. Franse Mauvaux. maar
werd gevaren door de in Brussel gebo
ren, maar m Garp.ua iKameroeni ver
blijvende, G van D. Volgens de politie
waren hij en de twee kinderen de
enige opvarenden. De stranding van
het jacht bezorgde de wandelaars op
de boulevard een fraai schouwspel in
de vorm van vijf sleepboten die op
volle Vracht naar het jacht toevoeren.
Hun assistentie was echter niet nodig
Nadat de 'Keruva' op eigen kracht
was vlotgekomen voer het. begeleid
door de speedboat van de reddingbri
gade naar de binnenhaven. Nadat de
kinderen aan boord waren genomen
zette het jacht de reis naar Middel
burg voort
overwegingen, die tot het pleidooi lijkheden. ze zullen bij de waldiensten en dus vervoersstromen gesitueerd
voor studie hebben geleid de vrees gezocht moeten worden, meent men.
voor nog sterk stijgende kosten voor Tot de voordelen van een centrale
het bedrijfsleven. veerverbinding rekenen de organisa-
De brief aan de minister: „De hoge ties de mogelijkheden van een even- tend wegennet, maar wij hebben ons
MIDDELBURG - Organisaties van ondernemers menen, dat de plannen een derde dubbeldek
ker voor de Westerscheldeveren te bouwen op dit moment „niet zonder meer mogen worden
uitgevoerd". Aan minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat hebben zij „dringend"
gevraagd de beslissing over de dubbeldekker uit te stellen.
Eerst - zegt men - is onderzoek wense- De verschillende organisaties bena-
lijk naar de mogelijkheid om voor de drukken in het schrijven aan de
ffesterschelde beide veren te centrali- minister wel, dat de grootste indus-
seren tot één verbinding en naar de trièle ontwikkeling in Zeeuwsch-
mogelijkheid om de exploitatie van Vlaanderen de laatste twintig jaar
de veerdiensten uit de overheidssfeer langs het kanaal Terneuzen-Gent en
te halen en te privatiseren. Bij de in Temcuzen is geconcentreerd: daar
provincie - zo verklaarde gedeputeer- ontstaat een belangrijk deel van het
de J. D. de Voogd - acht men dit verkeersaanbod. Uit eerdere onder-
pleidooi een „onverstandige doorkrui- zoekingen haalt men aan, dat 50
sing van het moeilijke overleg", dat procent van het verkeer over de
het provinciaal bestuur over de Wes- Westerschelde provinciaal is, 25 pro-
terscheldeveren heeft met Den Haag. cent voor overig Nederland bestemd
De brief aan minister Smit-Kroes is is en 25 procent een internationale
ondertekend door vertegenwoordi- bestemming heeft,
gers van het Verbond van Nederland- Als het beleid ongewijzigd blijft zal de
se Ondernemers Zeeland en door de stijging, door de bouw van de derde
Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereni- dubbeldekker in de kapitaalslasten
ging. door de Kamer van Koophandel veroorzaakt, ook onaanvaardbare een rol "gespeeld hebben".
„voortdurend binnen het bereik leek
te liggen" niet heeft willen doorkrui
sen door alternatieve voorstellen naar
buiten te brengen.
Nieuwe situatie
Die situatie is volgens de briefschrij
vers nu veranderd: de gang van za
ken rond de WOV heeft voor de
Westerscheldeverbindingen een
nieuwe situatie geschapen, „die tot
een volledige heroriëntatie nood
zaakt". „Het is onjuist," schrijft men
de minister, „voort te borduren op de
situatie die historisch gezien plaats
bepalend is geweest voor de lokalise
ring van de veren en de technische
egingen die bij de lokatiekeuze
n Fabrieken van Zeeuwsch-Vlaande- verhogingen v&n de tarieven tot ge-
renen het Koninkljk Nederlands On- volg hebben. De ondernemers vinden
dememersverbond Zeeuwsch-Vlaan- dat „alles gedaan moet worden om de
deren. Het verzoek om uitstel van de kosten van het onderhouden van de
bouw van de derde dubbeldekker en veerverbindingen over de Wester
een voorafgaande studie naar een schelde zo laag mogelijk te houden",
alternatief voor de Westerscheldeve-
ren is gebaseerd op „een nieuwe situa
tedie volgens de ondernemers-or- zo stelt men in de brief. Vijftig procent positie van het bedrijfsleven gezien
ganisaties is ontstaan nu het doek van de kosten van de PSD bestaat
over de VOW - althans voorlopig - is daaruit. De bootbezetting op zich
•allen. Daarnaast is een van de biedt maar beperkte besparingsmoge-
In de brief noemen de organisaties
geen concrete plaats, waarop de stu
die voor de ene veerverbinding over
de Westerschelde gericht zou moeten
zijn. Voorzitter K. Horstra van de
Zeeuws-Vlaamse kamer van koophan-
Besparingen zullen vooral in de perso- del het desgevraagd echter weten, dat
neelssfeer gevonden kunnen worden, een van de mogelijkheden - vanuit de
de lijn Terneuzen-Sloegebied zou zijn.
In dit verband wees hij erop. dat daar
de omvangrijkste bedrijfsactiviteiten
halfuurdienst 's avonds unplaats van
een uurdienst) te varen, betere kansen
om de inzet van materieel af te stem
men op het verkeersaanbod, kosten
verlaging door de vier veerpleinen
terug te brengen naar twee stuks en
de keuze van een lokatie. „welke beter
is afgestemd op het verkeersaanbod",
daarbij wijst men op de beperking van
het aantal te rijden kilometers naar
de centraal gelegen veerverbindingen.
Zoals gezegd: daarnaast bepleit de
brief aan de minister een onderzoek
naar de haalbaarheid van private
veerexploitatie. Dat zou zich moeten
richten op de mogelijke voordelen
als kostenbesparing en verbetering
van de dienstverlening: men noemt
de opvoering van hoeveelheid vaar
ten en kwaliteit van de verbindingen
bij een particuliere exploitatie.
ADVERTENTIEI
Vlissingen
25,26 en 27
augustus
zijn. Horstra: „Het zwaartepunt zou
daarheen verlegd kunnen worden. Er
aan weerszijden een goed aanslui-
costen, welke de verbindingen over de wichtiger bezettingsgraad van de bo-
Vesterschelde met zich meebrengen ten, een kwartierdienst unplaats
laren bij het bedrijfsleven steeds gro
tere zorgen nu enerzijds geen verbete-
iïï(E,te verwachten is door de aanleg
van een vaste oeververbinding en
aidetzijds de kosten van de veren
4oj Moormaximalisering van de rijksbij
drage) zullen blijven stijgen. Boven
dien bestaan in het kader van verdere
bezuiniging gerede twijfels over de
handhaving van de huidige dienstre
geling' Men laat de minister weten,
dat het bedrijfsleven de afgelopen
jaren het provinciaal beleid heeft ge
steund en omdat de vaste verbinding
niet beziggehouden met de financiële
mogelijkheden en eventuele vaartbe-
overdag en een perkingen".
Mei borden en spandoeken vestigden bewoners van de Stationsiveg in Heinkenszand gisteren de aandacht op de
gevaarlijke verkeerssituatie in hun straat. Bovendien werden pamfletten uitgedeeld aan passerende
automobilisten.
HEINKENSZAND De bewoners van de Stationsweg in Heinkenszand
wachten lijdzaam op het eerste dodelijke ongeval in hun straat.
Verschillende keren zijn reeds kinderen aangereden door te snel rijdende
auto's; tot nu toe zonder fatale afloop. Maar dat er doden zullen vallen is
volgens twee bewoners, P. van Denderen en M. Nuijen, alleen maar een
kwestie van tijd. Om de aandacht op het probleem te vestigen deelden
buurtbewoners vrijdagmiddag pamfletten aan passerende automobilis
ten uit. waarin hen werd gevraagd niet harder te rijden dan dertig
kilometer per uur in het belang van de huisdieren en de kinderen van de
Stationsweg.
De straat is aan een kant groten
deels bebouwd, maar heeft geen
trottoirs. Er wonen gezinnen met
huisdieren en schoolgaande kinde
ren. die. naar de mening van de
buurtbewoners, bijna dagelijks ge
confronteerd worden met bijna-on-
gelukken tengevolge van auto's die
vaak met een snelheid van tachtig
kilometer per uur langs de huizen
scheuren. De intensiteit van het
verkeer is sterk toegenomen sinds
de route benut wordt door passan
ten die naar de dichtbij gelegen
Stelleplas gaan om te zwemmen of
te surfen. Ook de mensen die naar
de camping rijden komen door de
Stationsweg. De Stelleplas en de
camping zijn weliswaar bereikbaar
langs een andere route, en dit is op
de wegwijzers duidelijk aangege
ven. maar de meeste automobilis
ten schijnen toch de voorkeur te
geven aan de kortere route door de
Stationsweg. Zeer tot ongenoegen
van de omwonenden.
Al vier jaar lang voeren de mensen
van de Stationsweg actie om de
gemeente Borsele bereid te krijgen
de snelheid van het verkeer door de
straat wettelijk te verlagen tot der
tig kilometer per uur. Tot dusver
heeft de gemeente echter nog geen
stappen ondernomen om aan de
wensen van de ongeruste buurtbe
woners tegemoet te komen, volgens
Van Denderen. De verplichte dertig
kilometer per uur is slechts één
wens. Andere maatregelen zijn ook
welkom, als het verkeer maar ge
dwongen wordt om het in de Sta
tionsweg een beetje kalmer aan te
doen. Zo gaan de gedachten van de
actievoerders ook uit naar verkeers
drempels of andere snelheidsver-
minderende obstakels. Geheel af
sluiten van de straat vinden ze niet
zo'n goede oplossing, temeer omdat
de aanwezige winkeliers daar scha
de van kunnen ondervinden. „We
hebben indertijd een stuk of dertig
handtekeningen naar de gemeente
gebracht, maar dat heeft niet gehol
pen Gesprekken hebben we gehad
en nu hebben we net weer een brief
naar de heren gestuurd Het heeft
allemaal geen resultaat", aldus een
verontwaardigde Van Denderen De
betreffende ambtenaren van de
ge.ee gemeente Borsele waren vrij
dag niet bereikbaar voor commen
taar
Twee inbrekers op
heterdaad betrapt
VLISSINGEN In de nacht van
donderdag op vrijdag zijn omstreeks
half twee twee Middelburgers op
heterdaad betrapt door de Vlissingse
gemeentepolitie bij ccn inbraak in
hel gebouw van de voormalige RSV-
Montage aan de Prins Hendrikweg.
De politie werd gealarmeerd door een
man, die naast het gebouw woont en
de inbrekers hoorde De inbrekers, W.
J N (23) en P. P. P. L. <28) hadden bij
hun aanhouding de sleutels van de
"waardevolste kasten' bij zich. Hun
auto werd in de nabijheid aangetrof
fen. De twee Middelburgers zijn vrij
dag in de loop van de dag na verhoor
weer vrijgelaten,
NASLEEP ONRUST MARKT EN DAMPLEIN
De veerboot 'Prinses Irene' van de Provinciale Stoomboot Dienst (PSDi
Reserveringen:
diners - partijen - koffietafels
a la carte
vlees- en visspecialiteit
ZEEUWSE
Viertje
„Een viertje bruin", zei die
Bevelandse jongeman van de
i week in een bakkerij in de
Randstad, waar hij sinds kort
'f, als student een kamer heeft
betrokken.
jf Een viertje - want dat zei-ie
jarenlang als hij thuis werd
8 uitgezonden om een half brood
te halen.
;i Gesneden, meneer?" vroeg
l de mevrouw achter de toon-
jij: bank welwillend.
'A „Ja, graag".
Het duurde even, maar daar-
'i na werd de bestelling afgele-
verd.
f. Vier héle broden bruin
j Gesneden natuurlijk,
i Hij durfde geen rectificatie te
Maat sen, maar weet het nu:
i een viertje heet in de randstad
een hafie
I een geluk, datie geen
ochtje had besteld.
Wmmmmtmimiiimm
MIDDELBURG - Gedeputeerde J.
D. de Voogd - in gs de portefeuille
houder van de veerdiensten - ziet
niet veel in de voorstellen, die
Zeeuwse organisaties van onder
nemers over de organisatie van de
Westerscheldeveren hebben ge
daan. Hij meent, dat er inhoude
lijk 'met te groot gemak' allerlei
mogelijke voordelen worden opge
somd van één centrale veerdienst
en dat een privé-exploitatie niet
anders dan kan leiden tot „achter
uitgang van de dienstverlening en
sterke verhoging van de tarieven,
je moet er niet aan beginnen". Hij
betreurt, dat men met de sugges
ties naar de minister is gegaan,
terwijl de provincie de verant
woordelijke instantie voor de Wes
terscheldeveren is, op een mo
ment, dat er tussen Zeeland en Den
Haag nog een 'dialoog' aan de gang
is over de toekomst van de Wester
scheldeveren.
Naar de mening van de heer De
Voogd kan de brief voor vertraging
zorgen in de besluitvorming over
de bouw van de derde dubbeldek
ker. Hij meent dat uitstel onjuist
zou zijn. maar acht het mogelijk de
suggesties aandacht te geven in het
gesprek over de hele exploitatie
van de PSD. in relatie tot zowel de
dubbeldekker als het voornemen
van de minister de rijksbijdrage
'ast te zetten op 36 miljoen.
Nadelen
U
Als nadelen van de door de onder
nemers gesuggereerde ene centra
le veerverbinding ziet De Voogd:
een omvangrijke kapitaalsver
nietiging op de bestaande veren
Vlissingen-Breskens en Kruinin-
gen-Perkpolder;
omvangrijke nieuwe investe
ringen voor havens en aanlegin-
richtingen „bij Terneuzen en aan
de andere kant";
een vergroting van de kwets
baarheid bij de aanwezigheid van
slechts één Westerscheldeveer bij
storing of slecht weer;
Procedureel acht hij de brief weinig
gelukkig, omdat ze de dialoog tus
sen Den Haag en het provinciaalbe-
stuur doorkruist. „Er is nog altijd
een uitspraak te van de tweede
kamer over VOW en de veren te
verwachten. Je moet daarover wel
realistisch zijn. maar je mag je
beleidslijn op langere termijn niet
uit het oog verhezen."
Wat de mogelijkheid van private
exploitatie van eventueel één Wes-
terschelde-veer betreft: „Ik denk
dat je moet blijven streven naar
gelijkblijvende dienstverlening.
Dan is zo'n veer een verliesgevende
zaak. Een private onderneming zal
het gat moeten dichten. En de
tarieven mogen, ook van de onder
nemers. niet omhoog schieten.
Toch zal dat het onvermijdelijke
gevolg zijn. Met minder vaarten
tast je de dienstverlening onaan
vaardbaar aan. Ik ben geen tegen
stander van privatisering, maar het
moet wel mogelijk zijn Commercie
en dienstverlening zullen hier niet
samen kunnen gaan. Ergo: je moet
er niet aan beginnen".
MIDDELBURG - De gemeentepolitie
van Middelburg heeft in de nacht van
donderdag op vrijdag vijf mensen
.aangehouden. Vier in verband met de
ongeregeldheden op en rondom de
Markt en één vanwege mishandeling
op het Damplein. Dit is vrijdagmid
dag meegedeeld door de adjudanten
De Kuiper en Traas.
Drie van de vier mensen die tussen
halftwaalf en het, middernachtelijk
uur bij de Markt en omgeving werden
opgepakt werden kort daarop, na ver
hoor. weer heengezonden. De vierde,
de 27-jarige Middelburger F. H. mocht
in de loop van vrijdag het bureau
verlaten. Tegen hem is proces-verbaal
opgemaakt. H. werd verdacht van
brandstichting en openlijke geweld
pleging op de Markt en heeft deze
feiten bekend.
Zijn plaatsgenoot T. B. P. (leeftijd bij
de politie onbekend) werd ook pas in
de loop van vrijdag losgelaten P.
werd de nacht tevoren aangehouden
op het Damplein. Hij verliet daar op
luidruchtige wijze een bar Een omwo
nende die daar kritische opmerkingen
over maakte, kreeg van P. daarop de
restanten van een eerder kapot gesla
gen glas m het gezicht. De omwonen
de liep daarbij verwondingen op. In
het plaatselijke Gasthuis is eerste
hulp verleend.
Uit het onderzoek dat de politie ver
richtte naar de onrust rond de Markt
is komen vast te staan dat niet een
vechtpartij in bar discotheek Seventy
Seven de aanleiding was. De moeilijk
heden begonnen tegen half elf toen de
eerder genoemde F H. in de buurt van
de bar in een boom klom en vanuit die
positie benzine naar beneden gooide,
waarmee hij een fiets in brand stak.
Dat was het sein voor enkele vecht
partijen waa. Ook werd toen brand
gesticht achter de cinema, een kermi
sattractie die tegen het stadhuis aan
stond. Het vuur werd snel geblust
door de Middelburgse brandweer In
tussen werden ook, zoals gemeld, de
ruiten van de benedenverdieping van
café-restaurant Sint-Jons ingeslagen.
Dat namen twee jeugdige Zuidmoluk-
kers voor hun rekening die hun daad
uitvoerden met behulp van enkele
planken die ze uit de terrasbeschut
ting van het etablissement weghaal
den.
Broeierig atmosfeer
De relletjes volgden op de broeierige
atmosfeer die maandag al was ont
staan rond de kermis. In de nacht van
zondag op maandag maakte de 23-
jarige Molukse jongen G. M. uit Mid
delburg corrigerende opmerkingen
naar een groepje passerende jonge
ren waaronder personeelsleden van
de kermis. Deze namen het commen
taar van M. niet en gooiden hem
vervolgens in het ondiepe water van
de Binnengracht in de buurt van de
Molenberg.
M. trok maandagmiddag de kermis op
en herkende daar de 17-jarige E. de J.
uit het Gelderse Duiven als één van
de leden van de groep die hem in het
water had doen belanden. E. de J.
kreeg bij die confrontatie enkele mes
steken toegediend. Aanvankelijk lie
ten de verwondingen zich ernstig aan
zien maar in het Gasthuis werd gecon
stateerd dat het allemaal nogal mee
viel waarna E de J. dezelfde dag nog
het ziekenhuis kon verlaten.
De kermisexploitanten hebben zich
erbij de politie over beklaagd zich
belaagd te voelen door groepen Zuid-
molukse jongeren (niet alleen uit Mid
delburg maar ook uit Souburg en
Vlissingen afkomstig) die de Markt
bezochten
Volgens de woordvoerders van de
gemeentepolitie waren de relletjes in
de nacht van donderdag op vrijdag
een confrontatie tussen politie en
Zuidmolukse jongeren, alhoewel de
aanleiding de ruzie tussen kermisex
ploitanten en deze jeugdigen was. Bij
de opstootjes noteerden zes politie
mannen schade aan armen, benen,
kleding en horloges.
Na het incident van maandag waren
er regelmatig mensen van de plaatse
lijke Molukse wijkraad aanwezig om
de gemoederen te sussen Volgens dé
politie is het daaraan te danken dat
de situatie uiteindelijk niet ernstiger
uit de hand is gelopen dan in de nacht
van donderdag op vrijdag het geval
was.
HAMBURG - Vrijdag is een groep van vier mijnenvegers
van de Koninklijke Marine uit Vlissingen voor een
driedaags bezoek in Hamburg aangekomen. Het zijn van
links naar rechts de mijnenvegers 'Roermond'. 'Stap
horst'. 'Sittard' en 'Naarden'.
Het bezoek is een onderdeel van de jaarlijkse zomerreis
van de marineschepen Volgend weekeinde <20-21 augus
tusbrengt de mijnenbestrijdingsgroep, die een beman
ning heeft van 147. een bezoek aan de Noorse havenstad
Eistad Een week later wordt Kopenhagen aangedaan
Van daaruit vertrekken de marineschepen weer naar
Vlissingen.
ROOSENDAAL (GPD) De
„wormpjes" die in potjes zure
mosselen van het merk Zee-
lands Roem voor kunnen ko
men, zijn volmaakt onschade
lijk. Hel gaal om een stukje
eiwit, dat bij het stomen van de
mosselen vrij kan komen. Ge
vaar voor de gezondheid door
het nuttigen van deze lekkernij
met-aanhangsel is er niet.
Dat zegt de patholoog-anatoom
Van Banning van het Rijksinsti
tuut voor Visserij onderzoek in
IJmuiden In opdracht van De
Leeuw en Cornelisse BV in Yer-
seke. het bedrijf dat de zure
mosselen op de markt brengt,
heeft hy het wormvormig aan
hangsel onderzocht. Dat gebeur
de naar aanleiding van klachten
die bij het bedrijf waren binnen
gekomen Consumenten en win
keliers meenden een variant op
de haringworm te hebben aange
troffen.
„Niets is minder waar", zegt de
patholoog-anatoom „Weten
schappelijk gezien betreft het de
kristalsteel in de maagstreek
van het schelpdier, die zorgt
voor de enzymen voor de verte
ring en het „omroeren" van het
voedsel. Tijdens het stomen kan
dan een eiwitstrengetje naar bui
ten komen, dat de vorm van een
worm heeft. Je kurt het vergelij
ken met een ei dat gekookt
wordt. Als de schaal barst krijg
je ook van die uitstulpingen.
Voor de firma is het erg verve
lend. Maar het is een esthetisch
probleem, het heeft geen invloed
op de kwaliteit van het pro-
dukt".
De heer J. Laban van het bedrijf
zegt, dat de klachten zich alleen
maar voordoen aan het begin
van het mosselseizoen. „De mos
selen zijn dan heel eiwitrijk.
Later in het jaar verdwijnen de
klachten vanzelf'.