Steun werkgelegenheidsfonds: vijf mille per arbeidsplaats I Experiment ringsteken op m)ag van het Paard Goes TAXICHA UFFEUR OP LIJN 9 'Wij zijn op onze hoede' Jong horecapersoneel klaagt over arbeidsomstandigheden WISSEL BEVELANDEN WISmSCMM&t* WKWXf fflffragBC Vijfhonderd banen in half jaar tijd weg JS| ONDERDAG 11 AUGUSTUS 1983 /Al VSSENBALANS VAN GEDEPUTEERDE STA TEN IIDDELBURG - De steun uit het werkgelegenheidfonds, die het dagelijks provinciebestuur otnu toe heeft toegezegd komt neer op een kleine vijf mille per arbeidsplaats. Dat blijkt uit en nieuw overzicht, dat gedeputeerde staten aan de Zeeuwse staten hebben gezonden en raarin een soort .tussenbalans' wordt opgemaakt. Tot nu toe is er 2,7 miljoen aan - tijdelijk te ichten - steun verleend: daar zijn in totaal 541 arbeidsplaatsen mee gemoeid (198 nieuwe en 43 te behouden plaatsen). „De geraamde investeringen van de gesteunde projecten kunnen lij benadering op 19 miljoen gulden worden gesteld," aldus gs. jen geelt die informatie in een voor- geld kan komen uit de overschotten wordt opgevoerd. Gs De noodzaak arbeidsplaatsen behouden kunnen tel aan de Staten waarmee de - bij de wnrHen en 70 nieuw» kunnen worden egrotingsbrief 1984 aangekondigde - torting van een miljoen extra in het onds aan de orde wordt gesteld. Dat Sraderie Hoek heeft teer muzikaal itraatfestival 10EK- De Stichting Evenementen n 1ltlplmnrU/ pn [oek houdt zaterdag, op de tweede •SOt/l/riel/fUll KI Pil ,an dc braderie een muziek- feestavond 'De traatfestival. Van 11 tot 17 uur tre- (en rond de Markt diverse groepen JfopkSP RdkkpTS' p Het evenement wordt geopend 'rj* D *WI,,t "t-1 f Lm. Gaddilacs uil hel Bcleische ™EK Buurthuis 'De Hoekse Rak- De cursussen duren 16,18 of 20 avond- en van twee uur. In 1 emeuzen wordt 15 procedures van het fonds te zenden aan banken, accountants, boekhoud- bureau's en andere instellingen. Ver wacht mag worden dat door deze aquisitie weer nieuwe projecten zullen worden aangemeld' De omvangrijkste bijdragen uit hel fonds gaan naar de sector detailhan del (8 ton voor concentratie van bedrijfsactiviteiten, waardoor 1982 en is nodig er zit nog maar van een extra financiële iryectie 620 mille in het fonds en er is voor temeer nodig nu wij onlangs hebben 950.000 gulden aan steunaanvragen besloten de notitie over de criteria en 'onderweg'. Van het totaal in het fonds gestopte bedrag van 3,3 miljoen is nu 2.7 miljoen toegezegd. Gs willen met dat extra miljoen voor komen. dat „het fonds voortijdig uit geput raakt". Er kan niet worden gewacht tot in 1984 het 'vaste' jaar lijkse bedrag van een miljoen weer worden en 70 nieuwe kunnen worden gemaakt), naar hotelbouw (2 ton, voor 16 tot 20 arbeidsplaatsen), de textielindustrie (2 ton, voor behoud van een bestaand bedrijf en honderd arbeidsplaatsen), de transportmidde- lenindustric (twee ton voor een uit breiding. die 15 nieuwe arbeidsplaat sen oplevert. EHBO-cursussen van start in Terneuzen en Hoek TERNEUZEN - In Terneuzen en Hoek beginnen in september en oktober UP VogPl HPIlgStüljk cursussen EHBO. De organisatie is in handen van de afdeling Terneuzen van de Koninklijke Nederlandse Ver eniging EHBO. Inzet van dc lessen vormt het erkende EHBO-diploma. ioor The Caddilacs uit het Belgische Mtaut. Deze groep is gcsplciali- kers besluit de jaarlijkse spec week n rock 'u rollmuzlek uit de m,e ™™lmarkt op ijltlg en geeft een show. die Dcl M°l™PWn- 2' uur ts er een moeite waard is om te zien. "«avond voor donateurs en mede- werkers De muziek wordt verzorgd lit Axel komt Mallerlei, dat ook vorig door The Shoestring Band. ar te zien en te horen was in Hoek en et toen zelfs wist op te nemen tegen, en stortbui. Heuw-Zeeland is vertegenwoordigd :t het duo Mario Arts en Robbie ben, dat vanuit Den Haag succes- olie toernees door Europa maakt, irts en Laven zijn net terug uit (enemarken en binnenkort wacht lostenrijk. Tussendoor is het duo te en te horen op folk- en bluesfesti- m Belgie en Nederland, het reper lire hoort in die hoek thuis. Robbie avén beheerst een groot aantal in- mmenten. er begonnen op 7 september. De cur sisten worden daar op woensdag ver wacht. Contactpersonen van de Ter- neuzense EHBO-veremging zijn M. L. J van Eijl en a G Agterhuis. hield viswedstrijd HENGSTDIJK Op het viswater rondom camping 'De Vogel' in Hengstdijk werd een hengelwedstrijd gehouden waaraan door 73 henge laars werd deelgenomen. Na afloop werden in de kantine op camping 'De Vogel' de prijzen uitgereikt. De uitslag 1 F Lippens Axel 2 A van de Berge. Axel 3 P de Bakker. Vogelwaarde 4 M de Bakker. Axel. 5 R Hemelsoet. Axel S leeuws-Vlaamse unioren strijden om ZC-penaltybokaal lOON'DIJKE Tijdens het tradi- ïele Oogsttoernooi van de voet- Ivereniging Schoondijke wordt radag 14 augustus andermaal ge lreden om de PZC-penaltybokaal oor C-junioren. Vorig jaar sloeg het Broor de eerste maal georganiseerde tenement dermate aan dat het ugdbestuur van dc afdelingsclub :n herhaling op prijs stelde. Met de romst van Leen Barth, de doelman het Belgische Cercle Brugge. A huoplhet jeugdbestuur het gebeuren ™l| bovendien extra op te luisteren. Lr. de strijd om de penaltybokaal ordt delgenomen door alle West- u teuv.'s-Vlaamse voetbalverenigingen ll1] dardenburg. Sluis. Oostburg, Bier- Itet, Groede, Cadzand, Breskens, IJ- sndyke. Hoofdplaat en Schoondijke). edere vereniging vaardigt drie jeud- p leden (leeftijd 12 tot en met 14 jaar) af. n totaal komen dus dertig junioren in I We, die vanaf 14.50 uur (voor de tnjd om de derde en vierde plaats in et Oogsttoernooi) de voorrondes op pd 2 afwerken op de doel verdedigers in de acht aan het Oogsttoernooi eelnemende elftallen. Vóór de finale dat toernooi (omstreeks 15.30) \||SC hndt tenslotte de eindstrijd van de Hl pnaltybokaal plaats. De finalisten omen zoals gezegd oog in oog te laan met Leen Barth. Afgezien van een paar schroeiplekken in het zaagselhok was er geen noemenswaardige schade NIEUWDORP De brandweer van Nieuwdorp is woens dagmorgen ongeveer twintig minuten bezig geweest met het blussen van een brand in het zaagselhok van hel Nieuwdorpsc aannemersbedrijf firma A. Otte en zoon. Hoewel dc brand geen ernstig karakter droeg, ging een en ander toch gepaard met nogal wat rookontwikkeling. Volgens de bevelvoerder van het brandweerkorps is oververhitting en broeien van het zaagsel en de houtkrul len vermoedelijk de oorzaak van de brand. Afgezien van een paar schroeiplekken aan de wanden en de deur van het zaagselhok was er geen noemenswaardige schade. 'ATERDAG 13 AUGUSTUS IN GOES IES De paardenliefhebbers kun- zaterdag 13 augustus hun hart Aaien, want dan houdt de Goese ldenstand Centrale (GMC) in het van de toeristische dagen op de •role Markt in Goes de dag van het Wrd. Dc Bevelandse Inspan en de .uidbevelandse Bond van Paardei Akers verlenen aan dit evenement medewerking. Ongeveer vijftig •arden, waaronder achttien Belgi- Ae werkpaarden, laten zich bew i «ren en geven demonstratie «rscheidene soorten paardenwerk. dag is tevens bedoeld als experi- jknt. om te bekijken of wedstrij- ingsteken in Goes in de toekomst '"gelijk is. De Goese burgemeestei fW, Blanken opent om 10.00 ae door, gezeten in een sjees, te «•beren de eerste ring aan zijn lans ETT 'krijgen. ERKE WK' ioj SM Voor de caféterrasjes is tussen de bomen en de paaltjes een ringsteek- baan uitgezet, 's Morgens en in de namiddag wordt hier de 'ring gereden' door rijders op ongezadelde rossen en door paartjes in sjezen. In het verle den is de ring weieens meer gereden in Goes (langs de kaden bijvoorbeeld). maar jaarlyksc wedstrijden zoals dat in Walcheren gebeurt, zijn er nooit geweest De heer J Valkier, die de leiding van de gebeurtenissen heeft, hoopt dat als het ringsteken bevalt, dit aanleiding zal zijn om Goes een plaats toe te kennen in de landelijke ringsteekcompetitie. De baan voldoet SITU A TIE ZEELAND IS RELATIEF GUNSTIG ak i ijpfli «positie Zeeuwse toiateur-kunstenaars Domburg MBURg Zeeuwse amateui-- "stenaars exposeren donderdag 18. Wag 19 en zaterdag 20 augustus in ■bouw 'De Poon in Domburg. Er onder meer olieverfschilderijen, "«keningen en aquarellen te zien. de expositie wordt deelgenomen E van Dokkum in Heinkens- C A. Overbeeke in 's-Graven- poer.c. Vlieger in Grijpskerke en M. in Middelburg De expositie is da dagen geopend van tien uur 's lens tot vijf uur 's middags. DEN HAAG (GPDl Over het eerste halfjaar van 1983 zijn als gevolg van ruim 4200 nieuw uitgesproken faillis sementen 29.900 arbeidsplaatsen ver loren gegaan. Dit meldt het Neder lands Faillisscmentenregister. Dc provincie Zuid-Holland is daarbij met 8600 verloren arbeidsplaatsen (1092 faillissementen) de grote verlie zer. gevolgd door Noord-Holland en Noord-Brabant met achtereenvol gens 5900 arbeidsplaatsen bij 783 en 3900 arbeidsplaatsen bij 618 faillisse menten. Zeeland komt er relatief niet ongunstig vanaf met 88 faillissemen ten en 500 verloren arbeidsplaatsen. Gemiddeld was het verlies aan banen per faillissement in de eerste helft van dit jaar ruim zeven. Verdeeld naar branches blijkt dat de klappen vooral vielen in dc sector handel met 1198 faillissementen en 8Juo trie met 523 faillissementen en 6900 arbeidsplaatsen, bouwnijverheid met 619 faillissementen en 5800 arbeids plaatsen Verdeling faillissementen in overige provincies. Friesland 132 met 1000 arbeidsplaatsen. Groningen 98 en 700, Drenthe 119 en 600; Overijssel 267 en 1900. Gelderland 462 en 3.000. Utrecht 259 en 1500. Limburg 250 en 1900; Zuidelijke IJsselmeerpolders 64 en 400 Hel Nederlands Faillissementenregis- ler begon in april van dit jaar met zijn activiteiten en heeft nu ruim 31.000 faillssementen geregistreerd (vanafja nuari 1978) en bijna 50.000 personen die op enigerlei wijze bij een faillisse ment zijn betrokken. Het register is openbaar en kan door iedereen wor den geraadpleegd volgens hem in ieder geval aan de eisen van een wedstnjdbaan. Na de opening volgt een parade van verscheidene paarderassen. Het pu bliek kan dan zien hoe deze rassen in dc praktijk gebruikt kunnen worden. Een gedeelte van hel marktplein wordt in beslag genomen door een tentoonstelling van oude rijtuigen. Daar is ook te zien hoe de dieren met lintjes en bloemen opgesierd worden. Een ambachtelijke hoefsmid, com pleet met travalje. is eveneens pre sent bij de dag van het paard. De middag begint om 13.00 uur met demonstraties van verschillende in spannen. Tevens bestaat de mogelijk heid om per koets een rondrit door dc stad te maken. Ook is er een show van het met één hand mennen van een span Belgische werkpaarden. Na een demonstratie van vier- en acht spannen volgt om 16.45 uur een para de van alle viervoeters die aan deze dag hebben meegewerkt. De heer Valkier verzorgt het commentaar bij de gebeurtenissen. B Ooyen van de GMC heeft grote verwachtingen van de dag van het paard. Hij kijkt terug op een aantal geslaagde toeristische dagen, waar van veel evenementen volgens hem voor herhaling vatbaar zijn Ooyen ..Tot nu toe zijn we erg tevreden we hebben meestal goed weer gehad en over het algemeen een goede belang stelling vanuit het publiek Er moeten natuurlijk nog een aantal evenemen ten komen, zoals de talentenjacht, het boogschieten, de klederdrachtshow, de nationale brandweerdag en niet te vergeten de grote herfstbraderle. maar wat ons betreft zijn de toeristi sche dagen nu al een groot succes" De chauffeur van hel taxi-busje stempelt de strippenkaart van één van de passagiers. Het in de kleuren rood. geel en blauw gespoten achtpersoons taxibusje van hel garage- en taxibedrijf Cappendijk valt op het buspleintje bij het ziekenhuis aan de Zandstraat in Hulst geheel in het niet bij de gele 'ZWN-reuzen'. De buschauffeurs, die moeten wachten tot zij hun volgende dienst mogen rijden, kijken - handen in de broekzakken, sigaret in de mondhoek - lichtelijk geamuseerd en - zo lijkt bet - enigszins smalend toe, hoe vier passagiers zich in het busje hijsen, dat hen naar Graauw zal brengen. Het is de inmiddels beroemde - voor buschauffeurs beruchte - lijn negen van Hulst over Zandberg, Graauw. Paal en Kruispolder naar Lamswaarde. Over deze dunbezette lijn is inmid dels hevige deining ontstaan. De start van de taxiproef. waarvan de bedoeling is om te kijken of op dergelijke onderbezette lijnen goed koper gereden kan worden, heeft inmiddels geleid tot stakings-, blok kade- en gratis vervoersacties. En niet alleen in Zeeuwsch-Vlaande- ren De buschauffeurs vrezen verlies van werkgelegenheid onder hun ge lederen t Gaat allemaal goed zoals je ziet", zegt taxichauffeur Wilfried Bo gaard, terwijl hij wegrijdt van de halte aan de Zandstraat. Op de hoek van de Truffinoweg met de Zou testen at wijzen twee Graauwse passagiers Wilfried op een klant Er is geen officiële halte en bovendien staat ze links van de weg. Daar staat nog een mevrouw voor de Graauw" roepen de dames. Wilfried stopt, stapt uit de bus en mompelt „even die mevrouw overloodsen' Hij opent de deur voor haar wijst en passant een voorbijganger de weg. stapt ln en gaat verder richting Zandberg „We hebben nog geen problemen gehad Maandag was de bus vol, maar we hebben de be schikking over nog zo n busje en daarnaast verschillende taxi's". Wilfried Bogaard kan de buschauf feurs overigens best begrijpen. Maar zij moeten ook snappen dat die grote bussen duur zijn Ik denk wel dal mijn baas het goedkoper kan. Het is logisch dat de buschauf feurs bang zijn voor hun baan. Als iedereen heel simpel een taxiver gunning zou kunnen krijgen zouden wij ook op onze achterste benen staan", zegt Bogaard. „Maar ja. ik ben ook maar een werknemer en doe wat me opgedragen wordt". De passagiers, die allen in Graauw wo nen, vinden het prachtig „Lekker hoor. da' busks", zegt één van hen Het is veel gezelliger als je maar met een paar man bent In de grote bus is het niet leuk Daarin moetje met veel mensen zittenvalt een ander by. .Laatstzo gaat ze ver der. „zaten we met z'n dneen en op de terugweg zat ik alleen Da's met leutig". Een andere passagier meent; „een paar man ln zo'n grote bus. dat kan met lang duren. Dat kost teveel geld Ze reist dagelijks naar Hulst voor haar werk .,"s Winters is het veel drukker. Als het slecht weer was in de winter zit de bus van acht uur soms helemaal vol". Voorziet ze nu problemen met dit achtper- soonsbusje? „Nou. misschien wel", zegt ze aarzelend Graauw Alle passagiers - behalve ondergetekende - stappen uit „Nou zijn we alleen en dat blijven we waarschijnlijk zegt Wilfried Aan het einde van de rit zou blijken dat hij gelijk had. Er zijn geen passa giers meer by gekomen, ook op de terugweg met. „Of er problemen zullen komen als het slecht weer wordt en de scholieren zijn er weer, dat zal de toekomst leren Tot nu toe heb ik toch wel gezien dat een grote bus bijzonder onrendabel is. Gisteren had ik een rit zonder pas sagiers, één met één man Toen weer één met drie en het maximum wat ik in m'n bus heb gehad is zes geweest". Volgens Wilfried Bogaard moe ten er wel heel veel mensen staan te wachten voordat Cappen dijk in de problemen raakt. „We waken constant over de service. We zijn bijzonder op onze hoede. Er is altijd iemand op het kantoor ach ter de mobilofoon. Stel dat het marktdag is in Hulst en er stappen bij hel vertrek in Lamswaarde al drie reizigers in en er staan bij Kruispolder nog wat passagiers, dan vraag ik al of ze zo langzamer hand een extra wagen willen laten uitrukken. En als aan het eind van de rit blijkt dal we hem niet nodig hebben gehad, dan is dat gewoon pech. Da's het risico van het vak," zegt Wilfried schouderophalend. Bogaard stuurt de bus. die per dag zeven ritjes - dus drieënhalf retour - maakt, samen met zijn collega Piet Beeldens. Ze wisselen elkaar zoveel mogelijk af Het stempelen en - zoals Wilfried het uitdrukt - „de andere toestanden hebben ze in middels onder de knie „Het is een klein lijntje, maar we hebben het al goed door Je kan het trouwens op je dooie gemak doen. Voor sommige trajecten in de lijn is veel tijd uitge trokken." De aankomst in Lamswaarde. Daar wordt de bus gekeerd. „Effe de stempel verzetten." Ook de bordjes moeten worden verwisseld. 'Lams waarde' wordt uit de lichtbak ach ter de voorruit geschoven en 'Hulst' komt ervoor in de plaats. Als het zijn tijd is en er zijn geen reizigers komen opdagen schakelt Wilfried in en njdt weg. „Vanaf het begin heb ik mijn hand opgestoken als ik ZWN-buschauffeurs tegen kwam. Bij hen ging het wat stroef De eerste dagen zwaaide er maar eén terug. Nu doen ze het allemaal weer. Ze moeten toch begrijpen dat ik aan deze toestand ook niets kan doen. Wij doen ook maar ons werk De eerste dag van de proef, die totaal zes maanden zal duren, is volgens Wilfried Bogaard probleem loos verlopen. „Veel mensen hebben gedacht dat er toch geen bussen zouden rijden en zijn thuis geble ven Die dag staakte het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen en voor de eerste rit van Cappendyk stonden acht ZWN-buschauffeurs bij de halte te wachten om een ritje te maken. Bus dus vol. „Maar daar hadden we op gerekend. Ten eerste wist bijna niemand dat we nog zo'n tweede busje hadden en daar kwam bij dat we die bus niet in de garage hadden staan. De buschauffeurs konden de garage dus zoveel blok keren als ze wilden, het zou niet geholpen hebben We hadden zoiets wel verwacht dus dat busje kwam er onmiddellijk achteraan," vertelt Wilfried grinnikend. We naderen Hulst Het loopt tegen kwart voor zes Einde van de lijn en tevens laatste reis die dag. Wilfried Bogaard komt toch nog terug op de angst van de buschauffeurs voor banenverlies als dit experiment slaagt en op zo'n tachtig andere dunbezette lynen in Nederland waar mogelijk taxi's zullen worden ingezet „Tsja. werkgelegenheid. Maar daar zorgt mijn baas ook voor." Hans Vonk WERKPLAN FNV-JONGEREN VOOR '83- '84 TERNEUZEN Jonge werknemers en vakantickrachten in de horeca klagen over slechte arbeidsomstan digheden. Een aantal bedrijven leeft de cao-hepalingcn niet na. betaalt 'zwart' en eist lange werktijden. An derzijds blijken veel jongeren in de leeftijdsgroep 16 tot 23 jaar niet of slecht op de hoogte van hun rechten. Dit schrijft het district Zeeuwsch- Vlaanderen van de Jongerenbewe ging verbonden met dc FNV in het werkplan voor '83-'81. Mochten de klachten aanhouden, dan wil de organisatie in de zomer van '84 een actie houden bij cafe-, restaurant- en hotelbednjven Ook wordt er over legd over het opzetten van een kader training in januari of februari. De jongerenbeweging wil de klachten behandeling in het algemeen beter opzetten. Doordat er geen speciale klachten- en actiegroep is komt de verwerking nu ln de meeste gevallen neer op de "toch al zwaarbelaste schouders' van de vrijgestelden Niet alleen vergt het systeem veel tijd. het heeft ook als nadeel dat de kennis over het behandelen van de klacht beperkt blyft tot een kleine kring De organisatie heeft besloten om niet langer deel te nemen aan een aantal overlegorganen „Als je vertegenwoor digingen naar behoren in wilt vullen kost dit erg veel tijd aan voorbereidin gen. reizen en nabesprekingen We hebben bovendien de indruk dat erg veel overlegorganen bemenst' wor den met mensen, die dit soort verte genwoordigingen als hun hobby zien. Overal kom je die zelfde soort papie ren-lui tegen die naar onze mening ook ver van de basis staan maar de pretentie hebben alsof ze er alles van af weten Dit is ook al te merken aan de moeilijke termen en begrippen die m dat soort clubs gebruikt worden en bijna niet meer te volgen zijn De Jongerenbeweging legt duidelijk haar prioriteit aan de basis en vindt om deze redenen allerlei overlegclubs on dergeschikt", aldus het werkplan De Jongerenbeweging kondigt ten slotte aan actie te zullen voeren voor een betere huisvesting. Het huidige gebouw aan de Blokken in Terneuzen staat weliswaar op een goede plaats maar is oud en slecht ingedeeld Een subsidie-aanvraag van 1500.- gul den aan de provincie kwam retour, op het verzoek om een bijdrage aan de gemeente Terneuzen kreeg de or ganisatie nog geen antwoord. „Een slechte zaak. vinden wij".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21