Steun werkgelegenheidsfonds:
vijf mille per arbeidsplaats
I Experiment ringsteken op
m)ag van het Paard Goes
TAXICHA UFFEUR
OP LIJN 9
'Wij zijn op onze hoede'
Jong horecapersoneel klaagt
over arbeidsomstandigheden
WISSEL BEVELANDEN WISmSCMM&t* WKWXf fflffragBC
Vijfhonderd banen in
half jaar tijd weg
JS| ONDERDAG 11 AUGUSTUS 1983
/Al
VSSENBALANS VAN GEDEPUTEERDE STA TEN
IIDDELBURG - De steun uit het werkgelegenheidfonds, die het dagelijks provinciebestuur
otnu toe heeft toegezegd komt neer op een kleine vijf mille per arbeidsplaats. Dat blijkt uit
en nieuw overzicht, dat gedeputeerde staten aan de Zeeuwse staten hebben gezonden en
raarin een soort .tussenbalans' wordt opgemaakt. Tot nu toe is er 2,7 miljoen aan - tijdelijk te
ichten - steun verleend: daar zijn in totaal 541 arbeidsplaatsen mee gemoeid (198 nieuwe en
43 te behouden plaatsen). „De geraamde investeringen van de gesteunde projecten kunnen
lij benadering op 19 miljoen gulden worden gesteld," aldus gs.
jen geelt die informatie in een voor- geld kan komen uit de overschotten wordt opgevoerd. Gs De noodzaak arbeidsplaatsen behouden kunnen
tel aan de Staten waarmee de - bij de wnrHen en 70 nieuw» kunnen worden
egrotingsbrief 1984 aangekondigde -
torting van een miljoen extra in het
onds aan de orde wordt gesteld. Dat
Sraderie Hoek heeft
teer muzikaal
itraatfestival
10EK- De Stichting Evenementen n 1ltlplmnrU/ pn
[oek houdt zaterdag, op de tweede •SOt/l/riel/fUll KI Pil
,an dc braderie een muziek- feestavond 'De
traatfestival. Van 11 tot 17 uur tre-
(en rond de Markt diverse groepen JfopkSP RdkkpTS'
p Het evenement wordt geopend 'rj* D *WI,,t "t-1 f
Lm. Gaddilacs uil hel Bcleische ™EK Buurthuis 'De Hoekse Rak- De cursussen duren 16,18 of 20 avond-
en van twee uur. In 1 emeuzen wordt
15
procedures van het fonds te zenden
aan banken, accountants, boekhoud-
bureau's en andere instellingen. Ver
wacht mag worden dat door deze
aquisitie weer nieuwe projecten zullen
worden aangemeld'
De omvangrijkste bijdragen uit hel
fonds gaan naar de sector detailhan
del (8 ton voor concentratie van
bedrijfsactiviteiten, waardoor
1982 en is nodig er zit nog maar van een extra financiële iryectie
620 mille in het fonds en er is voor temeer nodig nu wij onlangs hebben
950.000 gulden aan steunaanvragen besloten de notitie over de criteria en
'onderweg'. Van het totaal in het
fonds gestopte bedrag van 3,3 miljoen
is nu 2.7 miljoen toegezegd.
Gs willen met dat extra miljoen voor
komen. dat „het fonds voortijdig uit
geput raakt". Er kan niet worden
gewacht tot in 1984 het 'vaste' jaar
lijkse bedrag van een miljoen weer
worden en 70 nieuwe kunnen worden
gemaakt), naar hotelbouw (2 ton,
voor 16 tot 20 arbeidsplaatsen), de
textielindustrie (2 ton, voor behoud
van een bestaand bedrijf en honderd
arbeidsplaatsen), de transportmidde-
lenindustric (twee ton voor een uit
breiding. die 15 nieuwe arbeidsplaat
sen oplevert.
EHBO-cursussen
van start in
Terneuzen en Hoek
TERNEUZEN - In Terneuzen en Hoek
beginnen in september en oktober UP VogPl HPIlgStüljk
cursussen EHBO. De organisatie is in
handen van de afdeling Terneuzen
van de Koninklijke Nederlandse Ver
eniging EHBO. Inzet van dc lessen
vormt het erkende EHBO-diploma.
ioor The Caddilacs uit het Belgische
Mtaut. Deze groep is gcsplciali- kers besluit de jaarlijkse spec week
n rock 'u rollmuzlek uit de m,e ™™lmarkt op
ijltlg en geeft een show. die Dcl M°l™PWn- 2' uur ts er een
moeite waard is om te zien. "«avond voor donateurs en mede-
werkers De muziek wordt verzorgd
lit Axel komt Mallerlei, dat ook vorig door The Shoestring Band.
ar te zien en te horen was in Hoek en
et toen zelfs wist op te nemen tegen,
en stortbui.
Heuw-Zeeland is vertegenwoordigd
:t het duo Mario Arts en Robbie
ben, dat vanuit Den Haag succes-
olie toernees door Europa maakt,
irts en Laven zijn net terug uit
(enemarken en binnenkort wacht
lostenrijk. Tussendoor is het duo te
en te horen op folk- en bluesfesti-
m Belgie en Nederland, het reper
lire hoort in die hoek thuis. Robbie
avén beheerst een groot aantal in-
mmenten.
er begonnen op 7 september. De cur
sisten worden daar op woensdag ver
wacht. Contactpersonen van de Ter-
neuzense EHBO-veremging zijn M. L.
J van Eijl en a G Agterhuis.
hield viswedstrijd
HENGSTDIJK Op het viswater
rondom camping 'De Vogel' in
Hengstdijk werd een hengelwedstrijd
gehouden waaraan door 73 henge
laars werd deelgenomen. Na afloop
werden in de kantine op camping 'De
Vogel' de prijzen uitgereikt.
De uitslag 1 F Lippens Axel 2 A van de
Berge. Axel 3 P de Bakker. Vogelwaarde 4
M de Bakker. Axel. 5 R Hemelsoet. Axel
S leeuws-Vlaamse
unioren strijden om
ZC-penaltybokaal
lOON'DIJKE Tijdens het tradi-
ïele Oogsttoernooi van de voet-
Ivereniging Schoondijke wordt
radag 14 augustus andermaal ge
lreden om de PZC-penaltybokaal
oor C-junioren. Vorig jaar sloeg het
Broor de eerste maal georganiseerde
tenement dermate aan dat het
ugdbestuur van dc afdelingsclub
:n herhaling op prijs stelde. Met de
romst van Leen Barth, de doelman
het Belgische Cercle Brugge.
A huoplhet jeugdbestuur het gebeuren
™l| bovendien extra op te luisteren.
Lr. de strijd om de penaltybokaal
ordt delgenomen door alle West-
u teuv.'s-Vlaamse voetbalverenigingen
ll1] dardenburg. Sluis. Oostburg, Bier-
Itet, Groede, Cadzand, Breskens, IJ-
sndyke. Hoofdplaat en Schoondijke).
edere vereniging vaardigt drie jeud-
p leden (leeftijd 12 tot en met 14 jaar) af.
n totaal komen dus dertig junioren in
I We, die vanaf 14.50 uur (voor de
tnjd om de derde en vierde plaats in
et Oogsttoernooi) de voorrondes op
pd 2 afwerken op de doel verdedigers
in de acht aan het Oogsttoernooi
eelnemende elftallen. Vóór de finale
dat toernooi (omstreeks 15.30)
\||SC hndt tenslotte de eindstrijd van de
Hl pnaltybokaal plaats. De finalisten
omen zoals gezegd oog in oog te
laan met Leen Barth.
Afgezien van een paar schroeiplekken in het zaagselhok was er geen noemenswaardige schade
NIEUWDORP De brandweer van Nieuwdorp is woens
dagmorgen ongeveer twintig minuten bezig geweest met
het blussen van een brand in het zaagselhok van hel
Nieuwdorpsc aannemersbedrijf firma A. Otte en zoon.
Hoewel dc brand geen ernstig karakter droeg, ging een en
ander toch gepaard met nogal wat rookontwikkeling.
Volgens de bevelvoerder van het brandweerkorps is
oververhitting en broeien van het zaagsel en de houtkrul
len vermoedelijk de oorzaak van de brand.
Afgezien van een paar schroeiplekken aan de wanden en
de deur van het zaagselhok was er geen noemenswaardige
schade.
'ATERDAG 13 AUGUSTUS IN GOES
IES De paardenliefhebbers kun-
zaterdag 13 augustus hun hart
Aaien, want dan houdt de Goese
ldenstand Centrale (GMC) in het
van de toeristische dagen op de
•role Markt in Goes de dag van het
Wrd. Dc Bevelandse Inspan en de
.uidbevelandse Bond van Paardei
Akers verlenen aan dit evenement
medewerking. Ongeveer vijftig
•arden, waaronder achttien Belgi-
Ae werkpaarden, laten zich bew i
«ren en geven demonstratie
«rscheidene soorten paardenwerk.
dag is tevens bedoeld als experi-
jknt. om te bekijken of wedstrij-
ingsteken in Goes in de toekomst
'"gelijk is. De Goese burgemeestei
fW, Blanken opent om 10.00
ae door, gezeten in een sjees, te
«•beren de eerste ring aan zijn lans
ETT 'krijgen.
ERKE
WK' ioj
SM
Voor de caféterrasjes is tussen de
bomen en de paaltjes een ringsteek-
baan uitgezet, 's Morgens en in de
namiddag wordt hier de 'ring gereden'
door rijders op ongezadelde rossen en
door paartjes in sjezen. In het verle
den is de ring weieens meer gereden in
Goes (langs de kaden bijvoorbeeld).
maar jaarlyksc wedstrijden zoals dat
in Walcheren gebeurt, zijn er nooit
geweest De heer J Valkier, die de
leiding van de gebeurtenissen heeft,
hoopt dat als het ringsteken bevalt,
dit aanleiding zal zijn om Goes een
plaats toe te kennen in de landelijke
ringsteekcompetitie. De baan voldoet
SITU A TIE ZEELAND IS
RELATIEF GUNSTIG
ak i
ijpfli «positie Zeeuwse
toiateur-kunstenaars
Domburg
MBURg Zeeuwse amateui--
"stenaars exposeren donderdag 18.
Wag 19 en zaterdag 20 augustus in
■bouw 'De Poon in Domburg. Er
onder meer olieverfschilderijen,
"«keningen en aquarellen te zien.
de expositie wordt deelgenomen
E van Dokkum in Heinkens-
C A. Overbeeke in 's-Graven-
poer.c. Vlieger in Grijpskerke en M.
in Middelburg De expositie is
da dagen geopend van tien uur 's
lens tot vijf uur 's middags.
DEN HAAG (GPDl Over het eerste
halfjaar van 1983 zijn als gevolg van
ruim 4200 nieuw uitgesproken faillis
sementen 29.900 arbeidsplaatsen ver
loren gegaan. Dit meldt het Neder
lands Faillisscmentenregister. Dc
provincie Zuid-Holland is daarbij
met 8600 verloren arbeidsplaatsen
(1092 faillissementen) de grote verlie
zer. gevolgd door Noord-Holland en
Noord-Brabant met achtereenvol
gens 5900 arbeidsplaatsen bij 783 en
3900 arbeidsplaatsen bij 618 faillisse
menten. Zeeland komt er relatief niet
ongunstig vanaf met 88 faillissemen
ten en 500 verloren arbeidsplaatsen.
Gemiddeld was het verlies aan banen
per faillissement in de eerste helft van
dit jaar ruim zeven. Verdeeld naar
branches blijkt dat de klappen vooral
vielen in dc sector handel met 1198
faillissementen en 8Juo
trie met 523 faillissementen en 6900
arbeidsplaatsen, bouwnijverheid met
619 faillissementen en 5800 arbeids
plaatsen
Verdeling faillissementen in overige
provincies. Friesland 132 met 1000
arbeidsplaatsen. Groningen 98 en 700,
Drenthe 119 en 600; Overijssel 267 en
1900. Gelderland 462 en 3.000. Utrecht
259 en 1500. Limburg 250 en 1900;
Zuidelijke IJsselmeerpolders 64 en
400
Hel Nederlands Faillissementenregis-
ler begon in april van dit jaar met zijn
activiteiten en heeft nu ruim 31.000
faillssementen geregistreerd (vanafja
nuari 1978) en bijna 50.000 personen
die op enigerlei wijze bij een faillisse
ment zijn betrokken. Het register is
openbaar en kan door iedereen wor
den geraadpleegd
volgens hem in ieder geval aan de
eisen van een wedstnjdbaan.
Na de opening volgt een parade van
verscheidene paarderassen. Het pu
bliek kan dan zien hoe deze rassen in
dc praktijk gebruikt kunnen worden.
Een gedeelte van hel marktplein
wordt in beslag genomen door een
tentoonstelling van oude rijtuigen.
Daar is ook te zien hoe de dieren met
lintjes en bloemen opgesierd worden.
Een ambachtelijke hoefsmid, com
pleet met travalje. is eveneens pre
sent bij de dag van het paard. De
middag begint om 13.00 uur met
demonstraties van verschillende in
spannen. Tevens bestaat de mogelijk
heid om per koets een rondrit door dc
stad te maken. Ook is er een show
van het met één hand mennen van
een span Belgische werkpaarden. Na
een demonstratie van vier- en acht
spannen volgt om 16.45 uur een para
de van alle viervoeters die aan deze
dag hebben meegewerkt. De heer
Valkier verzorgt het commentaar bij
de gebeurtenissen.
B Ooyen van de GMC heeft grote
verwachtingen van de dag van het
paard. Hij kijkt terug op een aantal
geslaagde toeristische dagen, waar
van veel evenementen volgens hem
voor herhaling vatbaar zijn Ooyen
..Tot nu toe zijn we erg tevreden we
hebben meestal goed weer gehad en
over het algemeen een goede belang
stelling vanuit het publiek Er moeten
natuurlijk nog een aantal evenemen
ten komen, zoals de talentenjacht, het
boogschieten, de klederdrachtshow,
de nationale brandweerdag en niet te
vergeten de grote herfstbraderle.
maar wat ons betreft zijn de toeristi
sche dagen nu al een groot succes"
De chauffeur van hel taxi-busje stempelt de strippenkaart van één van de passagiers.
Het in de kleuren rood. geel en blauw gespoten achtpersoons taxibusje
van hel garage- en taxibedrijf Cappendijk valt op het buspleintje bij
het ziekenhuis aan de Zandstraat in Hulst geheel in het niet bij de gele
'ZWN-reuzen'. De buschauffeurs, die moeten wachten tot zij hun
volgende dienst mogen rijden, kijken - handen in de broekzakken, sigaret
in de mondhoek - lichtelijk geamuseerd en - zo lijkt bet - enigszins
smalend toe, hoe vier passagiers zich in het busje hijsen, dat hen naar
Graauw zal brengen. Het is de inmiddels beroemde - voor buschauffeurs
beruchte - lijn negen van Hulst over Zandberg, Graauw. Paal en
Kruispolder naar Lamswaarde.
Over deze dunbezette lijn is inmid
dels hevige deining ontstaan. De
start van de taxiproef. waarvan de
bedoeling is om te kijken of op
dergelijke onderbezette lijnen goed
koper gereden kan worden, heeft
inmiddels geleid tot stakings-, blok
kade- en gratis vervoersacties. En
niet alleen in Zeeuwsch-Vlaande-
ren De buschauffeurs vrezen verlies
van werkgelegenheid onder hun ge
lederen
t Gaat allemaal goed zoals je ziet",
zegt taxichauffeur Wilfried Bo
gaard, terwijl hij wegrijdt van de
halte aan de Zandstraat. Op de
hoek van de Truffinoweg met de
Zou testen at wijzen twee Graauwse
passagiers Wilfried op een klant Er
is geen officiële halte en bovendien
staat ze links van de weg. Daar
staat nog een mevrouw voor de
Graauw" roepen de dames. Wilfried
stopt, stapt uit de bus en mompelt
„even die mevrouw overloodsen'
Hij opent de deur voor haar wijst en
passant een voorbijganger de weg.
stapt ln en gaat verder richting
Zandberg „We hebben nog geen
problemen gehad Maandag was de
bus vol, maar we hebben de be
schikking over nog zo n busje en
daarnaast verschillende taxi's".
Wilfried Bogaard kan de buschauf
feurs overigens best begrijpen.
Maar zij moeten ook snappen dat
die grote bussen duur zijn Ik denk
wel dal mijn baas het goedkoper
kan. Het is logisch dat de buschauf
feurs bang zijn voor hun baan. Als
iedereen heel simpel een taxiver
gunning zou kunnen krijgen zouden
wij ook op onze achterste benen
staan", zegt Bogaard. „Maar ja. ik
ben ook maar een werknemer en
doe wat me opgedragen wordt". De
passagiers, die allen in Graauw wo
nen, vinden het prachtig „Lekker
hoor. da' busks", zegt één van hen
Het is veel gezelliger als je maar
met een paar man bent In de grote
bus is het niet leuk Daarin moetje
met veel mensen zittenvalt een
ander by. .Laatstzo gaat ze ver
der. „zaten we met z'n dneen en op
de terugweg zat ik alleen Da's met
leutig".
Een andere passagier meent; „een
paar man ln zo'n grote bus. dat kan
met lang duren. Dat kost teveel
geld Ze reist dagelijks naar Hulst
voor haar werk .,"s Winters is het
veel drukker. Als het slecht weer
was in de winter zit de bus van acht
uur soms helemaal vol". Voorziet ze
nu problemen met dit achtper-
soonsbusje? „Nou. misschien wel",
zegt ze aarzelend
Graauw Alle passagiers - behalve
ondergetekende - stappen uit „Nou
zijn we alleen en dat blijven we
waarschijnlijk zegt Wilfried Aan
het einde van de rit zou blijken dat
hij gelijk had. Er zijn geen passa
giers meer by gekomen, ook op de
terugweg met. „Of er problemen
zullen komen als het slecht weer
wordt en de scholieren zijn er weer,
dat zal de toekomst leren Tot nu
toe heb ik toch wel gezien dat een
grote bus bijzonder onrendabel is.
Gisteren had ik een rit zonder pas
sagiers, één met één man Toen
weer één met drie en het maximum
wat ik in m'n bus heb gehad is zes
geweest".
Volgens Wilfried Bogaard moe
ten er wel heel veel mensen
staan te wachten voordat Cappen
dijk in de problemen raakt. „We
waken constant over de service. We
zijn bijzonder op onze hoede. Er is
altijd iemand op het kantoor ach
ter de mobilofoon. Stel dat het
marktdag is in Hulst en er stappen
bij hel vertrek in Lamswaarde al
drie reizigers in en er staan bij
Kruispolder nog wat passagiers,
dan vraag ik al of ze zo langzamer
hand een extra wagen willen laten
uitrukken. En als aan het eind van
de rit blijkt dal we hem niet nodig
hebben gehad, dan is dat gewoon
pech. Da's het risico van het vak,"
zegt Wilfried schouderophalend.
Bogaard stuurt de bus. die per dag
zeven ritjes - dus drieënhalf retour -
maakt, samen met zijn collega Piet
Beeldens. Ze wisselen elkaar zoveel
mogelijk af Het stempelen en -
zoals Wilfried het uitdrukt - „de
andere toestanden hebben ze in
middels onder de knie „Het is een
klein lijntje, maar we hebben het al
goed door Je kan het trouwens op
je dooie gemak doen. Voor sommige
trajecten in de lijn is veel tijd uitge
trokken."
De aankomst in Lamswaarde. Daar
wordt de bus gekeerd. „Effe de
stempel verzetten." Ook de bordjes
moeten worden verwisseld. 'Lams
waarde' wordt uit de lichtbak ach
ter de voorruit geschoven en 'Hulst'
komt ervoor in de plaats.
Als het zijn tijd is en er zijn geen
reizigers komen opdagen schakelt
Wilfried in en njdt weg. „Vanaf het
begin heb ik mijn hand opgestoken
als ik ZWN-buschauffeurs tegen
kwam. Bij hen ging het wat stroef
De eerste dagen zwaaide er maar
eén terug. Nu doen ze het allemaal
weer. Ze moeten toch begrijpen dat
ik aan deze toestand ook niets kan
doen. Wij doen ook maar ons werk
De eerste dag van de proef, die
totaal zes maanden zal duren, is
volgens Wilfried Bogaard probleem
loos verlopen. „Veel mensen hebben
gedacht dat er toch geen bussen
zouden rijden en zijn thuis geble
ven Die dag staakte het openbaar
vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen en
voor de eerste rit van Cappendyk
stonden acht ZWN-buschauffeurs
bij de halte te wachten om een ritje
te maken. Bus dus vol. „Maar daar
hadden we op gerekend. Ten eerste
wist bijna niemand dat we nog zo'n
tweede busje hadden en daar kwam
bij dat we die bus niet in de garage
hadden staan. De buschauffeurs
konden de garage dus zoveel blok
keren als ze wilden, het zou niet
geholpen hebben We hadden zoiets
wel verwacht dus dat busje kwam er
onmiddellijk achteraan," vertelt
Wilfried grinnikend.
We naderen Hulst Het loopt tegen
kwart voor zes Einde van de lijn en
tevens laatste reis die dag. Wilfried
Bogaard komt toch nog terug op de
angst van de buschauffeurs voor
banenverlies als dit experiment
slaagt en op zo'n tachtig andere
dunbezette lynen in Nederland
waar mogelijk taxi's zullen worden
ingezet „Tsja. werkgelegenheid.
Maar daar zorgt mijn baas ook
voor."
Hans Vonk
WERKPLAN FNV-JONGEREN VOOR '83- '84
TERNEUZEN Jonge werknemers
en vakantickrachten in de horeca
klagen over slechte arbeidsomstan
digheden. Een aantal bedrijven leeft
de cao-hepalingcn niet na. betaalt
'zwart' en eist lange werktijden. An
derzijds blijken veel jongeren in de
leeftijdsgroep 16 tot 23 jaar niet of
slecht op de hoogte van hun rechten.
Dit schrijft het district Zeeuwsch-
Vlaanderen van de Jongerenbewe
ging verbonden met dc FNV in het
werkplan voor '83-'81.
Mochten de klachten aanhouden, dan
wil de organisatie in de zomer van '84
een actie houden bij cafe-, restaurant-
en hotelbednjven Ook wordt er over
legd over het opzetten van een kader
training in januari of februari.
De jongerenbeweging wil de klachten
behandeling in het algemeen beter
opzetten. Doordat er geen speciale
klachten- en actiegroep is komt de
verwerking nu ln de meeste gevallen
neer op de "toch al zwaarbelaste
schouders' van de vrijgestelden Niet
alleen vergt het systeem veel tijd. het
heeft ook als nadeel dat de kennis
over het behandelen van de klacht
beperkt blyft tot een kleine kring
De organisatie heeft besloten om niet
langer deel te nemen aan een aantal
overlegorganen „Als je vertegenwoor
digingen naar behoren in wilt vullen
kost dit erg veel tijd aan voorbereidin
gen. reizen en nabesprekingen We
hebben bovendien de indruk dat erg
veel overlegorganen bemenst' wor
den met mensen, die dit soort verte
genwoordigingen als hun hobby zien.
Overal kom je die zelfde soort papie
ren-lui tegen die naar onze mening
ook ver van de basis staan maar de
pretentie hebben alsof ze er alles van
af weten Dit is ook al te merken aan
de moeilijke termen en begrippen die
m dat soort clubs gebruikt worden en
bijna niet meer te volgen zijn De
Jongerenbeweging legt duidelijk haar
prioriteit aan de basis en vindt om
deze redenen allerlei overlegclubs on
dergeschikt", aldus het werkplan
De Jongerenbeweging kondigt ten
slotte aan actie te zullen voeren voor
een betere huisvesting. Het huidige
gebouw aan de Blokken in Terneuzen
staat weliswaar op een goede plaats
maar is oud en slecht ingedeeld
Een subsidie-aanvraag van 1500.- gul
den aan de provincie kwam retour,
op het verzoek om een bijdrage aan
de gemeente Terneuzen kreeg de or
ganisatie nog geen antwoord. „Een
slechte zaak. vinden wij".