Zoute Grevelingen wint het van een zoet meer WEGENWACHTER fb Vijftig keer de aarde rond Verkiezingen voor de waterschappen 'De voordeur bewaken met achterdeur open PZC/ BELEIDSANAL YSE PROJECTGROEP TOONT AAN: WAT IS DE ZEE TOCH LEKKER BLAUW OP EEN DIXONS PRIMAFOTO Dixonsff WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1983 _il_ provincie 13 GOES Een zout Grevelingenmeer, zoals thans het geval is, wint het op alle fronten van een zoet meer. In feite heeft ook de landbouw een zoete Grevelingen niet per sé nodig, wanneer op Lven gndere wijze zoet water op Schouwen-Duiveland en een deel van Goeree-Overflakkee kan n^°! worden aangevoerd. Dat kan prima door aanleg van een pijpleiding vanuit het Krammer/ Sni Volkerak (of Scheldc-Rijnverbinding of Haringvliet). Bij het zout houden van de Grevelingen hoeven er géén extra investeringskosten te worden gemaakt en zijn de baten ongeveer 219 13? miljoen gulden per jaar. Een zoet meer vergt 42 a 45 miljoen gulden aan investeringen, tegen le!« een opbrengst van 115 a 159 miljoen gulden. Een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor net4de landbouw kost 42 a 62 miljoen gulden en levert 269 a 313 miljoen gulden aan jaarlijkse baten (landbouw en visserij) op. Eén en ander blijkt uit de ontwerp- en op een zeker smaakbederf van bi-i een zoute Grevelingen hee nota, tevens milieu-effectrapport, van schubvis. de projectgroep Grevelingen zout jje effecten op natuur en milieu zijn zoet iGZZ). De nota is de belangrijk- ste bouwsteen voor het maken van een keuze over de toekomst van de KANDIDAATSTELLING 24 AUGUSTUS a: Grevelingen. door de minister van len Tho gunstiger dan bij verzoeting. Het gaat in feite tussen een gebied met verkeer en waterstaat. Gedeputeerde Staten van Zeeland, de gemeenten en waterschappen rond de Grevelingen kunnen op het ontwerp commentaar .urfpj geven, waarna de nota in definitieve vorm naar de minister gaat. De pro jectgroep gaat ervan uit dat eind 1983 begin 1984 een keuze gemaakt wordt Uitstel van de compartimente- nneswerken in het oostelijk deel van 6SSI 'de Oosterschelde mag volgens de pro- MIDDELBURG - In de zeven Zeeuw- jecteroep de keuze niet vertragen, se waterschappen worden op woens- er?j omdat vanuit de maatschappij om dag 19 oktober verkiezingen gehou- een spoedige beslissing wordt ge- den voor het deel van de bestuursle- ymagd den. dat aftredend is. Het gaat daarbij Des Bli het'opstellen van een beleidsana- om die leden van de algemene bestu- aid ivse (waarvoor al eerder de nodige ren. wier zittingsperiode van drie jaar rapporten over natuur en milieu, vis- °P 31 december 1983 afloopt. Voor die serij recreatie, waterhuishouding en waterschapsverkiezingen kunnen op landbouw waren gemaakt) heeft de 24 augustus aanstaande kandidaten irojectgroep 12 verschillende moge- worden gesteld bij de dijkgraven op jjkheden bestudeerd en afgewogen, de griffies van de Zeeuwse water- Uiteindelijk bleven er drie belangrijke schappen. alternatieven over: een zoute Gjeve- De verkiezingen gelden alle dne de lingen; een zoute Grevelingen met een groepen, die in de waterschappen pijpleiding naar Schouwen-Duiveland vertegenwoordigd zijn: de ongebouw- voorde landbouw; een zoete Grevelm- de eigendommen (eigenaren van gen, gevoed vanuit de Krammer/Vol- grond en landerijen), de gebouwde kerak De alternatieven zijn getoetst eigendommen (bezitters van huizen aan: waterhuishouding, landbouw, en bedrijfspanden) en de waterkwali- visserij, ecologie, recreatie, kosten, teit (de vertegenwoordigers van de p scheepvaart, relatie met de omgeving, vervuilers). "prnc{ bestuurlijke zaken, beheerszaken. Om voor de ongebouwde eigendom- Op het gebied van de waterhuishou- men kandidaat te kunnen zijn moet ding biedt een zout Grevelingenmeer men volle eigenaar, erfpachter, op- lal dan niet met pijpleiding voor de stalhouder, ander zakelijk genotheb- landbouwi gunstiger vooruitzichten bende of pachter van minstens 2 ha dan een zoet bekken. Omdat verzoe- grond zijn, waarvoor het volle geschot ting met Rijnwater moet plaatsvin- wordt betaald Vergelijkbare eisen den, ontstaat er automatisch vervui- gelden voor de kandidaten voor het ling op diverse onderdelen in de gebouwd; als zakelijk genothebbende ^Grevelingen. Bovendien moeten dan moet men worden aangeslagen naar zeldzame waarden en mogelijkheden en een vervuild gebied met alge meenheden. De recreatie (water sport, onderwatersport, oeverreerea- tiel heeft bij een zoute Grevelingen voordelen van: een vast peil. goed doorzicht, hoge aantrekkelijkheid flora en fauna, bijzonder karakter. De projectgroep onderstreept dat ver betering van de zoetwatervoorziening op Schouwen-Duiveland - uit te voe ren door het waterschap - in belangrij ke mate afhangt van het animo bij de ondernemers. In dit opzicht wordt gedacht aan een toename van het geschot van een orde van grootte van tenminste 75 gulden per hectare, de kosten van een eventuele pijpleiding zijn daarin met begrepen. Bij een zoet meer worden enkele natuurgebieden - onder meer Dijkwater. Naterskreek. Kijkuit en Karrevelden - nadelig beïn vloed. Aanleg van een kwelscherm (een idee van provinciale waterstaati kan de kwetsbare natuurgebieden be ter afschel-men. dan wanneer gekozen wordt voor doorspoeling van de sloten zonder meer Een zout Grevelingenmeer vergt geen aanlegkosten. Voor verzoeting is in elk geval ombouw van de Flakkeese stens 150 gulden of huurder van een Spuisluis nodig, om toevoer van water dergelijk eigendom zijn. Wie als u'f de Krammer mogelijk te maken, hoofdingeland de vervuilers wil verte- Kosten. 15 miljoen gulden Een korte genwoordigen moet zelf in de veront- pijpleiding van de Krammer naar reinigingsheffing van het waterschap Bruinisse (5000 meter lang: komt op worden aangeslagen. Op Schouwen- 27 miljoen gulden Combinatie van Duiveland en de Bevelanden geldt een pijpleiding met een open leiding geen onderscheid tussen .huishoude- kost 20 miljoen gulden. Door toepas- lijke' en .industriële' vervuilers, in sing van een kwelscherm komen de .Drie Ambachten'. Hulster Ambacht, kosten op 15 miljoen gulden. De pro- Het Vrije van Sluis en op Tholen en jectgroep concludeert dat het verschil perioden van waterschaarste peil- dalingen worden aanvaard, terwijl in extreem droge perioden er enige beperking is in de beschikbare hoe veelheden zoet water. Een zoute Gre- ■v- xdtagen kan 'dienstverlenend' aan •0^3 de Oosterschelde zijn (zoetwaterbe lasting helpen terugdringen) en kan op het gebied van zware metalen tot de 'schone' wateren in Nederland worden gerekend. Ten aanzien van de landbouw merkt de projectgroep op dat de beregening van de landbouwgewassen ongeveer 0,5 miljoen gulden zoutschade per Jaar oplevert. Het beschikbaar komen van zoet water levert verbetering op van de landbouwkundige situatie op IdrjL belastbare opbrengst van min- Walcheren gelden als industriële ver vuilers de groep, die tien of meer vervuihngseenheden loost. Ook echt genotes zijn verkiesbaar. De formulieren voor de kandidaatstel ling zijn vanaf vandaag - woensdag - bij de waterschappen beschikbaar Kandidaten moeten door tenminste tien stemmen worden voorgedragen. Op de dag van de kandidaatsstelling - 24 augustus - is er om vier uur 's middags in de waterschapshuizen een openbare vergadering, om na te gaan of de ingediende opgaven aan de voorwaarden voldoen. De ingediende opgaven zijn openbaar en er kunnen tegen kandidaten binnen een week bezwaren worden ingediend Als er voldoende kandidaten zijn gesteld en niet meer lijsten per groep worden ingediend, is een verkiezing niet nodig. in kosten tussen een zout meer met pijpleiding en een zoet meer globaal 5 miljoen gulden bedraagt cn bij toe passing van een kwelscherm nihil is. De aanpassingswerken op Schouwen- Duiveland zélf worden geraamd op 18 a 24 miljoen gulden. IADVERTENTIE Studieboeken bestellen? fanoy boeken Nw. Burg 26-28 en Walplein M'burg. Levert in enkele dagen! anti' :rgetj MARECHAUSSEE-COMMANDANT HON DELINK: Schouwen-Duiveland. ..In nationaal verband gezien kan een wijziging van het bouwplan op Schouwen-Duive land nadelig zijn voor de inkomens elders in ons land", aldus de project- rteral gr°ep Extra arbeidsplaatsen in de onl5i landbouw worden door een betere zoetwatervoorziening niet gecreëerd, maar de afname van het aantal ar beidsplaatsen (circa 2 percent per jaar) wordt er wel door gestopt en 'ani verborgen werkloosheid (door onbe nutte arbeidstijd) kan worden opge lost. De projectgroep stelt vast dat, gelet op de perioden waarin de land- Jp bouw behoefte heeft aan extra water, l Ui een pijpleiding praktisch dezelfde per spectieven biedt als een zoet Greve- |H lingenmeer. Als hogere baten wordt een bedrag van 5 a 9.4 miljoen gulden per jaar genoemd (ook bij een pijplei ding), Met. betrekking tot de visserij maakt de projectgroep duidelijk dat in finan cieel opzicht een zout. meer aanzien lijk méér baten oplevert dan een zoet Met name de zaaioester (12,5 miljoen gulden) en consumptieoesters (1.5 miljoen gulden) hebben er voordeel bij, de mossels vormen een onzekere 'actor; de aalvisserij blijft geüjk; de I sportvisserij komt uit op 5 tegen 3 Said miljoen gulden. Bij een zout Grevelm- Z M gen biedt de sector visserij werk aan 160 personen, bij een zoet meer aan 90 De kwaliteit van het zeebanket vol- Rü doet bij een zout meer altijd aan de 3us® normen, bij een zoet meer is er kans •reee °P een te hoge verontreinigingsgraad VLISSINGEN - „Tot nu toe is het zo dat we de voordeur bewaken, maar de achterdeur openlaten. Hopelijk komt daar begin 1984 verandering in. als we een post kunnen openen op de Roompotsluis". Als dat inderdaad gebeurt, kan kapitein M. G. J. Honde link een onderwerp van zijn verlang lijst afvoeren. Toch zal hij het zelf niet meer meemaken. Op vrijdag 26 augustus neemt hij afscheid als com mandant van het district Zeeland van de Koninklijke Marechaussee, na deze functie vier jaar te hebben be kleed. Ingaande 29 augustus wordt zijn functie overgenomen door kapi tein D. A. J. Roxs, afkomstig uit Amsterdam. Zijn opmerking met betrekking tot de bewaking van de voordeur wordt in gegeven door het feit dat de mare chaussee veel tijd besteedt aan de controle van mensen en schepen die via de Westerschelde Nederland bin nenkomen. maar daardoor geen man kracht genoeg heeft om ook nog eens iedereen te controleren die via de havens aan de Oosterschelde Neder land aandoet. ..Officieel moeten ook de jachten en andere kleine schepen via Vlissingen binnenkomen, maar omwille van de tijdwinst doen ze dat meestal niet. Uit gegevens van sluis wachters en havenmeesters is geble ken dat duizenden schepen ongecon troleerd ons land binnenkomen", al dus kapitein Hondelink De districts commandant trad daarop in contact met het ministerie en dat leidde tot de toestemming op de Roompotsluis een doorlaatpost te vestigen zodra die sluis in gebruik wordt genomen Kapitein Hondelink is sinds 1 septem ber 1979 districtscommandant in Zee land („Zeeland is het enige district met een kapitein als commandant, in ADVERTENTIE, PRIMAFOTO'S BEHORFN TOT Dt BESTE IN NEDERLAND VANAF 49 CENT en dan ook nog: O Niet goed - geld terug ©Gratis waardezegels voor kado's ©Kwaliteit mei klcurgarantie OÉdllc service en vakkundig advies ©Gezellige winkels vol foto-voordeel T M 27 AUG.: POSTER 30 45 VOOR EEN TIENTJE - VRAAG NAAR DE WAARDEBON EN BETAAL f\ nog maar vuf gi lden. Middelburg Lange Delft 59 Kapitein M G J Hondelink neemt 26 augustus afscheid als commandant v het district Zeeland van de Koninklijke Marechaussee de overige districten zijn dat allemaal majoors' Voor die tijd was hij dne jaar escadronscommandant bij de marechaussee in Nunspeet. De perio de tussen de afronding van zijn oplei ding aan de HBS in zijn geboorte plaats Nijmegen in 1967 en zijn statio nering in Nunspeet bracht de 36-jarige kapitein door bij de Koninklijke Landmacht, De districtscommandant verlaat nu zijn post om aan de univer siteit in Amsterdam een opleiding hogere juridische vorming te volgen. Wat daarna zal gebeuren staat nog niet vast. al lijkt terugkeer naar Zee land uitgesloten omdat hij tegen die tijd vermoedelijk zal zijn bevorderd tot majoor. Goed district „Voor de functie zou ik graag terug willen komen", aldus de heer Honde link, „Zeeland is een klein district met slechts twee brigades, Terneuzen en Vlissingen. en daardoor ken je de meeste mensen persoonlijk, l it oog punt van personeelszorg is Zeeland een goed district. Bovendien heb ik hier een interessante periode doorge bracht". Een goede controle van de 'achter deur' is slechts een van de dingen die de kapitein graag gerealiseerd zou zien. „Er is nog veel meer", zo zegt hij, „Een uitbreiding van het aantal man schappen bijvoorbeeld. We hebben nu maar een bemanning voor elk pa trouillevaartuig. Dat betekent dat er in de weekeindennnie weekeinden en als de schipper een vrije dag heeft niet gevaren wordt Dan gaan de mare chaussees met een afhaalbootje naar de schepen, maar dan ben je geen baas op eigen boot Een tweede be manning erbij betekent dat je doorlo pend de taken uit kunt voeren" De taken van het district Zeeland van de Koninklijke Marechausse omvatten naast de controle van de opvarenden van de binnenkomende en uitgaande schepen, de grensbewaking en het uitvoeren van de politiedienst ten behoeve van de strijdkrachten Kapitein Hondelink heeft verder za ken als de bouw van een nieuw dis trictsbureau in Vlissingen. een nieuwe garage en een uitbreiding van het mobilofoonnet op zijn verlanglijst staan Deze dingen worden in ieder geval niet meer gerealiseerd tijdens zijn stationering in Vlissingen. maar, zo zegt de scheidende commandant, „misschien wordt Zeeland door de uitbreiding met een post op de Room potsluis wel zo groot dat een majoor de functie van commandant moet bekleden' Kapitein Hondelink neemt vrijdag 26 augustus officieel afscheid tijdens een receptie in de Berghuiskazerne in Middelburg. Wegenwachter Simons nu met een goed uitgeruste auto op pad Het is niet eens uniek. Verschillende keren is het hem overkomen. Cafébezoekers met een drupke teveel op, die probeerden hun auto te starten met de huissleutel. En als dat dan niet lukte moest wegenwach ter J. Simons eraan te pas komen. „En dan wilden ze het vaak niet eens geloven als ik de motor startte met de goede sleutel. Kreeg ik nog commentaar ook. Dan zei ik altijd maar: gebruikt u de komende dagen deze sleutel maar en als u weer nuchter bent, moet u die andere maar weer proberen". Vierendertig jaar heeft Simons uit Axel over de Zeeuw s-VIaamse wegen gereden, in weer en wind, om de gestrande automobilisten hulp te bieden. De eerste twaalf jaar op de motor met zijspan en de rest van zijn diensttijd in de auto. Driehonderd kilometer per dag en zo'n vijfhonderd als er veel pechgevallen waren. „Ik heb twee miljoen kilometer voor de baas gereden", vertelt hij achteloos. En voor wie dit getal alle begrip te boven laat: dat is vijftig keer de aarde rond. Simons, die nu 61 is. houdt ermee op Hij stapt eruit met de VUT De in Axel wonende Zeeuwsvlaming werkt al zolang in de streek als de Wegenwacht in Zeeuwsch-Vlaande ren bestaat En dat is sinds 1950. Simons was erbij die eerste dag en hij prijkt dan ook saluerend en keurig in het uniform in het meinummer van dat jaar van de Autokampioen. Onder de kop 'Glo rieuze Wegenwachtdag' schrijft dc redacteur van dit. ANWB-orgaan juichend, ,,'n Triomfdag met recht, want de uitbreiding der dagelijkse Wegenwachtservice tot Zeeuwsch- Vlaanderen is buitengewoon harte lijk begroet, zowel door de autoritei ten als door de bevolking van dit gewest waarvan vooral het weste lijk deel zozwaar were geteisterd in de laatste oorlogsmaanden en waar aan alle kanten aan de opbouw wordt gewerkt". In Zeeuwsch-Vlaanderen rijden evenals in 1950 twee wegenwach ters rond. De ene doet dienst van negen uur tot ongeveer zes uur en de andere van één tot tien uur. In de resterende tijd dus 's nachts worden de honneurs waargenomen door een garagebedrijf in Oostburg en één in Terneuzen. Een vrij leventje, vmdt Simons. Als hij 's morgens begint meldt hij zich via de mobilofoon bij het wegen wachtstation Kapelle op Zuid-Be veland Zijn er geen pechgevallen. dan gaat. hij zijn vaste route rijden. Tussen Perkpolder en Breskens. Hij komt de pechgevallen ook tegen, maar meestal krijgt hij de meldin gen van het wegenwachtstation in Kapelle Zomers zi! het nog al eens druk zijn ..Op warme dagen ge beurt het nogal eens", vertelt de wegenwachter „Men rijdt met een Wegenwacht geholpen kunnen wor den, mogen elke willekeurige plek in Nederland aanwijzen waar ze met hun voertuig naar toe gebracht wil len worden. .Dat is voor ons ook veel prettiger vertelt Simons „An ders zat je er maar mee Nu hoef je geen mens meer te laten staan' De Wegenwacht heeft in de tijd dat de Axelaar er werkt nogal wat ver anderingen ondergaan. Er is een tijd geweest dat er nog geen mobilo foons en semafoons waren Toch werkte het waarschuwingssysteem heel vernuftig: met vlaggen Auto mobilisten met panne belden de ANWB in Den Haag. die op haar beurt het dichtst in de buurt zijnde café waarschuwde. Daar werd dan de gele vlag uitgehangen zodat de wegenwachter, die zijn vaste route volgde, wist dat er een klant op hem wachtte In het café wist men de wegenwachter dan te vertellen waar hij de gestrande automobilist kon vinden. Op de plek waar de wegen wachter dan zijn route verliet moest hij een gele vlag in de grond steken met een briefje erbij waarop de mededeling wanneer hij dacht terug te zijn „Zo konden eventuele ANWB-controleurs altijd weten waar je uithing Ach, het was wel een beetje militaristisch m die tijd. maar dat is er gelukkig af Simons heeft er nooit spijt van - gehad dat hij wegenwachter is ge hete motor de boot op. De benzine worden „Heel dankbaar werk Inde verdampt m de leiding en er ont- garage ben je een hoop geld tajt en staat een datnpbelletje. De benzine- blj de ANWB kost het n)ets Nou ja toevoer stagneert dan en na een 1e Mmaalsthap natuurluk en ook paar honderd meter is de carbura teur leeg Een kleinigheidje. Daar 1 ben je met vijf minuten mee klaar" a 's Winters wil het ook nog weieens storm lopen, alleen als het koud is. Slechte accu's, bevroren remmen en bevroren gasinstallaties Hoeveel keren hij in die vieren dertig jaar hulp heeft verleend, kan hij met geen mogelijkheid schatten. Heel veel, is het enige dat hij weet „In Den Haag zullen ze het wel kunnen nagaan, hoewel het natuurlijk ook wel is voorgekomen dat ik het niet noteerde als ik iemand hielp. Dan schiet hem het verhaal van de Belgische bromfiet ster in gedachten Ze lag langs de kant van de weg te zwaaien. Haar jurk was in het achterwiel gedraaid en vanachteren uitgescheurd tot in haar nek Wat er van die jurk nog over was heb ik dichtgenaaid met koperdraad. Zo is ze terug naar Belgie gereden. Zeg nou eerlijk, wat moet je daarvan opschrijven in je staat. Jurk Belgische bromfietster gerepareerd0 Nee toch zeker En dan zegt hij dromerig ..Ik weet het nog goed. het was een blauwe' In zijn werk ondervindt Simons nog de meeste moeilijkheden met de electromsche ontstekingen en de benzine-inspuitingssystemen. „Dat valt vandaag de dag met meer te repareren langs de kant van de weg Die auto's moeten worden afge voerd Ik moet zeggen dat er meer nieuwe dan oude auto's weggehaald worden. Een oude auto kan je bij wijze van spreken nog wel eens repareren met een stuk IJzerdraad. Zo heb ik op vakantie wel eens de ontsteking van een auto gemaakt met een punaise en een paperclip Enthousiast is hij over de nieuwe (sinds een jaar of drie) service van de ANWB. Gestrande automobilis ten. die niet ter plekke door de de onderdelen moeten betaald wor den. Logisch, anders kan je wel langs de kant van de weg gaan staan met een achterlicht in de hand en beweren dat je auto ervan af is gewaaid" Simons omschrijft zichzelf als een tevreden mens. „Vroeger dacht ik nog wel eens dat ik het toch maar slecht had op die motor in de kou. Totdat ik een klant had, die met hevige kiespijn op weg was naar de tandarts. Toen zei ik tegen mezelf: ik voel niets, ik ben tenmin ste verdoofd door de kou". Zijn loopbaan bij de Wegenwacht wordt gekenmerkt door twee slechte da gen. „Daartussenin is het allemaal prima verlopen") Eén van die da gen moet nog komen: zijn afscheid op de vierentwintigste. Daar ziet hij tegenop. Teveel belangstelling rond zijn persoon, vindt hij. Ook dit interview vond hij niet zo'n geweldig idee, maar vooruit, het moest maar, evenals zijn afschpid. De andere slechte dag is reeds lang achter de rug Zijn eerste .De mo toren hadden geen windschermen, we hadden geen helmen. Die dag is m'n pet wel drie keer afgewaaid", weet hij zich te herinneren. „Dat mijn oren eraan zijn blijven zitten is onvoorstelbaar" En doelend op de geleden kou in de eerste twaalf jaar op de motor „Er is een hoop witte sneeuw gevallen, maar ik heb veel zwarte gezien" En toch heeft hij nooit spijt van zijn keuze gehad, ook met in de winter, hoewel hij zeker de laatste jaren het gevaar van zijn werk in bepaalde omstan digheden best inziet. „De winter, donker, slecht weer da s geen werken Op die smalle dijkjes hier kan je geen kant uit Daar ben ik wel eens bang voor. We werken wel met zwaailampjes. maar ik heb de mdruk dat de mensen zich de laat ste tijd daar bar weinig van aan trekken Als het eiugszins kan sleep ik een auto een zijweggetje in. Hoe ouder je wordt, hoe meer je dat gevaar gaat zien". Nog twee weken, dan zit het er voor hem op Het zal raar zijn als dat ding uit de schuur is wijzend op de in de overbekende gele kleur uitge voerde Golf Diesel met de aërody namisch verantwoorde Wegen wachtlichtbak op het dak, ,,'t Zal een kale plek achterlaten". Hans Vonk. Wegenwachter J. Simons trok er vroeger met de motor op uit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 23