Zoute Grevelingen wint
het van een zoet meer
WEGEN WA CHTER
fb
Vijftig keer
de aarde rond
Verkiezingen voor
de waterschappen
'De voordeur bewaken
met achterdeur open
BELEIDSANALYSE PROJECTGROEP TOONT AAN:
vbymjo
PZG i^roViA c ie
di
WAT IS DE
ZEE TOCH
LEKKER
BLAUW OP
EEN DIXONS
PRIMAFOTO
Dixons.^
WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1983
jOES Een zout Grevelingenmeer, zoals thans het geval is, wint het op alle fronten van een
zoet meer. In feite heeft ook de landbouw een zoete Grevelingen niet per sé nodig, wanneer op
indere wijze zoet water op Schouwen-Duiveland en een deel van Goeree-Overflakkee kan
norden aangevoerd. Dat kan prima door aanleg van een pijpleiding vanuit het Krammer/
('olkerak (of Schelde-Rijnverbinding of Haringvliet). Bij het zout houden van de Grevelingen
loeven er géén extra investeringskosten te worden gemaakt en zijn de baten ongeveer 219
niljoen gulden per jaar. Een zoet meer vergt 42 a 45 miljoen gulden aan investeringen, tegen
•n opbrengst van 115 a 159 miljoen gulden. Een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor
de landbouw kost 42 a 62 miljoen gulden en levert 269 a 313 miljoen gulden aan jaarlijkse
laten (landbouw en visserij) op.
en ander blijkt uit de ontwerp- en op een zeker smaakbederf van bij een zoute Grevelingen heel wat
tevens milieu-effectrapport, van schubvis. gunstiger dan bij verzoeting. Het
dt projectgroep Grevelingen zout' I)0 cm,ctc„ 0]) naluur en mi,ic„ zij„ «oal f»ilc tussen ccn ecbi<'d
joet(GZZ). De nota is de belangrijk-
ite bouwsteen voor het maken van
"itC-
13
zeldzame waarden en mogelijkheden
en een vervuild gebied met alge
meenheden. De recreatie (water
sport, onderwatersport, oeverrecrea-
tiei heeft bij een zoute Grevelingen
voordelen van: een vast peil, goed
doorzicht, hoge aantrekkelijkheid
flora en fauna, bijzonder karakter.
De projectgroep onderstreept dat ver
betering van de zoetwatervoorziening
op Schouwen-Duiveland - uit te voe
ren door het waterschap - in belangrij
ke mate afhangt van het animo bij de
ondernemers. In dit opzicht wordt
gedacht aan een toename van het
geschot van een orde van grootte van
tenminste 75 gulden per hectare, de
kosten van een eventuele pijpleiding
zijn daarin niet begrepen. Bij een zoet
meer worden enkele natuurgebieden -
onder meer Dijkwater. Naterskreek.
Kijkuit en Karreveiden - nadelig beïn
vloed. Aanleg van een kwelscherm
(een idee van provinciale waterstaat»
kan de kwetsbare natuurgebieden be
ter afschermen, dan wanneer gekozen
wordt voor doorspoeling van de sloten
zonder meer.
Een zout Grevelingenmeer vergt geen
aanlegkosten Voor verzoeting is in
elk geval ombouw van de Flakkeese
stens 150 gulden of huurder van een Spuisluis nodig, om toevoer van water
dergelijk eigendom zijn Wie als uit de Krammer mogelijk te maken,
hoofdingeland de vervuilers wil verte- Kosten: 15 miljoen gulden. Een korte
genwoordigen moet zelf in de veront- pijpleiding van de Krammer naar
reinigingsheffing van het waterschap Brumisse (5000 meter lang) komt op
wordèn aangeslagen. Op Schouwen- 27 miljoen gulden. Combinatie van
Duiveland en de Bevelanden geldt een pijpleiding met een open leiding
geen onderscheid tussen .huishoude- kost 20 miljoen gulden. Door toepas-
lyke' en .industriële' vervuilers, in sing van een kwelscherm komen de
.Drie Ambachten'. Hulster Ambacht, kosten op 15 miljoen gulden. De pro-
Het Vrije van Sluis en op Tholen en jectgroep concludeert dat het verschil
Walcheren gelden als industriële ver- m kosten tussen een zout meer met
vuilers de groep, die tien of meer pijpleiding en een zoet meer globaal 5
vervuilingseenheden loost Ook echt- niiljoen gulden bedraagt en bij toe-
genotes zijn verkiesbaar. passmg van een kwelscherm nihil is.
De formulieren voor de kandidaatstel- De aanpassingswerken op Schouwen-
ling zijn vanaf vandaag - woensdag - Duiveland zelf worden geraamd op 18
bij de waterschappen beschikbaar, a 24 miljoen gulden
Kandidaten moeten door tenminste
tien stemmen worden voorgedragen. (ADVERTENTIE
Op de dag van de kandidaatsstelling -
24 augustus - is er om vier uur 's
middags in de waterschapshuizen een
openbare vergadering, om na te gaan
of de ingediende opgaven aan de
voorwaarden voldoen De ingediende
opgaven zijn openbaar en er kunnen
tegen kandidaten binnen een week
bezwaren worden ingediend
Als er voldoende kandidaten zijn
gesteld en niet meer lijsten per groep
worden ingediend, is een verkiezing
niet nodig.
Studieboeken
bestellen?
fanoy
boeken
Nw Burg 26-28
en Walplein
M'burg
Levert in enkele dagen!
en keuze over de toekomst van de ANDIDAA TSTELL1NG 24 A UGUSTUS
jrevelingen. door de minister van
rerbeer en waterstaat. Gedeputeerde
itaten van Zeeland, de gemeenten en
iterschappen rond de Grevelingen
kunnen op het ontwerp commentaar
;ven, waarna de nota in definitieve
rorm naar de minister gaat. De pro-
ectgroep- gaat ervan uit dat eind
1983 begin 1984 een keuze gemaakt
wordt. Uitstel van de compartimente-
ingswerken in het oostelijk deel van
de Oosterschelde mag volgens de pro- MIDDELBURG - In de zeven Zeeuw-
ectgroep de keuze niet vertragen, se waterschappen worden op woens-
omdat vanuit de maatschappij om dag 19 oktober verkiezingen gehou-
spoedige beslissing wordt ge- den voor het deel van de bestuursle-
vraagCi. den, dat aftredend is. Het%aat daarbij
Bij het opstellen van een beleidsana- om die leden van de algemene bestu-
lyse (waarvoor al eerder de nodige ren. wier zittingsperiode van drie jaar
apporten over natuur en milieu, vis- op 31 december 1983 afloopt. Voor die
tri], recreatie, waterhuishouding en waterschapsverkiezingen kunnen op
andbouw waren gemaakt) heeft de 24 augustus aanstaande kandidaten
err projectgroep 12 verschillende moge- worden gesteld bij de dijkgraven op
ijkheden bestudeerd en afgewogen, de griffies van de Zeeuwse water-
liteindelijk bleven er drie belangrijke schappen.
iltematieven over: een zoute Gjeve- De verkiezingen gelden alle drie de
lngen; een zoute Grevelingen met een groepen, die in de waterschappen
iljpleidmg naar Schouwen-Duiveland vertegenwoordigd zijn: de ongebouw-
oor de landbouw; een zoete Grevelin- de eigendommen (eigenaren van
jen, gevoed vanuit de Krammer/Vol- grond en landerijen), de gebouwde
cerak. De alternatieven zijn getoetst eigendommen (bezitters van huizen
waterhuishouding, landbouw, en bedrijfspanden) en de waterkwali-
ïssenj. ecologie, recreatie, kosten, teit ide vertegenwoordigers van de
cheepvaart, relatie met de omgeving, vervuilers)
jestuurlijke zaken, beheerszaken. Om voor de ongebouwde eigendom-
)p het gebied van de waterhuishou- men kandidaat te kunnen zijn moet
ding biedt een zout Grevelingenmeer men volle eigenaar, erfpachter, op-
il dan niet met pijpleiding voor de stalhouder, ander zakelijk genotheb-
andbouw) gunstiger vooruitzichten bende of pachter van minstens 2 ha
dan een zoet bekken. Omdat verzoe- grond zijn. waarvoor het volle geschot
ling met Rijnwater moet plaatsvin- wordt betaald. Vergelijkbare eisen
den, ontstaat er automatisch vervul- gelden voor de kandidaten voor het
op diverse onderdelen in de gebouwd: als zakelijk genothebbende
Grevelingen. Bovendien moeten dan moet men worden aangeslagen naar
perioden van waterschaarste peil- een belastbare opbrengst van min-
dalingen worden aanvaard, terwijl
extreem droge perioden er enige
beperking is in de beschikbare boe-
MARECHAUSSEE-COMMANDANT HONDELINK:
4t Oosterschelde zijn (zoetwaterbe-
uze. lasting helpen terugdringen) en kan
■>an zware metalen tot
ateren in Nederland
«orden gerekend.
Ten aanzien van de landbouw merkt
de projectgroep op dat de beregening
van de landbouwgewassen ongeveer
0,5 miljoen gulden zoutschade per
jaar oplevert. Het beschikbaar komen
1 van zoet water levert verbetering op
van de landbouwkundige situatie op
Schouwen-Duiveland, „In nationaal
verband gezien kan een wijziging van
bouwplan op Schouwen-Duive
land nadelig zijn voor de inkomens
üders in ons land", aldus de project-
joep. Extra arbeidsplaatsen in de
andbouw worden door een betere
agdf ftetwatervoorziemng met gecreëerd,
aaar de afname van het aantal ar
beidsplaatsen (circa 2 percent per
jaar) wordt er wel door gestopt en
verborgen werkloosheid (door onbe
nutte arbeidstijd) kan worden opge
lost. De projectgroep stelt vast dat,
jelet op de perioden waarin de land-
muw behoefte heeft aan extra water,
een pijpleiding praktisch dezelfde per
spectieven biedt als een zoet Greve-
igenmeer. Als hogere baten wordt
een bedrag van 5 a 9,4 miljoen gulden
per jaar genoemd (ook bij een pijplei
ding i.
Met betrekking tot de visserij maakt
de projectgroep duidelijk dat in finan
cieel opzicht een zout meer aanzien-
|k méér baten oplevert dan een zoet
Met name de zaaioester (12.5 miljoen
gulden) en consumptieoesters (1.5
®ijoen gulden) hebben er voordeel
bij. de mossels vormen een onzekere
actor; de aalvisserij büjft gelijk; de
sportvissen] komt uit op 5 tegen 3
miljoen gulden. Bij een zout Grevelin-
?en biedt de sector visserij werk aan
lfiöpersonen, bij een zoet meer aan 90.
be kwaliteit van het zeebanket vol
doet bij een zout meer altijd aan de
normen, bij een zoet meer is er kans
dp een te hoge verontreinigingsgraad
pdfl
me.
Of.".
VLISSINGEN - „Tot nu toe is het zo
dat we de voordeur bewaken, maai
de achterdeur openlaten. Hopelijk
komt daar begin 1984 verandering in,
als we een post kunnen openen op de
Roompotsluis". Als dat inderdaad
gebeurt, kan kapitein M. G. J. Honde
link een onderwerp van zijn verlang
lijst afvoeren. Toch zal hij het zelf
niet meer meemaken. Op vrijdag 26
augustus neemt hij afscheid als com
mandant van het distriet Zeeland
van de Koninklijke Marechaussee, na
deze functie vier jaar te hebben be
kleed. Ingaande 29 augustus wordt
zijn functie overgenomen door kapi
tein I). A. J. Itoxs, afkomstig uit
Amsterdam.
Zijn opmerking met betrekking tot de
bewaking van de voordeur wordt, in
gegeven door het feit dat de mare
chaussee veel tijd besteedt aan de
controle van mensen en schepen die
via de Westerschelde Nederland bin
nenkomen, maar daardoor geen man
kracht genoeg heeft om ook nog eens
iedereen te controleren die via de
havens aan de Oosterschelde Neder
land aandoet. „Officieel moeten ook
de jachten en andere kleine schepen
via Vlissingen binnenkomen, maar
omwille van de tijdwinst doen ze dat
meestal met. Uit gegevens van sluis
wachters en havenmeesters is geble
ken dat duizenden schepen ongecon
troleerd ons land binnenkomen", al
dus kapitein Hondelink. De districts
commandant trad daarop in contact
met het ministerie en dat leidde tot de
toestemming op de Roompotsluis een
doorlaatpost te vestigen zodra die
sluis in gebruik wordt genomen
Kapitein Hondelmk is sinds 1 septem
ber 1979 districtscommandant in Zee
land („Zeeland is het enige district
met een kapitein als commandant, in
iADVERTENTIE
PRIMAFOTO'S BEHOREN TOT
DE BESTE IN NEDERLAND
VANAF 49 CENT
EN DAN OOK NOG:
O Niet goed - geld terug
©Gratis «aarde/egels voor kado\
©Kwaliteit met kleurgarantte
OÉchte service en vakkundig advies
©Gvzeiiige winkels vól foto-vooideel
T/M 27 AUG.: POSTER 30 45 VOOR
EEN TIENTJE - VRAAG NAAR I)E
WAARDEBON EN BIT AAI.
NOG MAAR VIJF GULDEN.
Middelburg Lange Delfl 59
Kapitein M. G J Hondelink neemt 26 augustus afscheid als commandant van
het district Zeeland van de Koninklijke Marechaussee.
de overige districten zijn dal allemaal
majoors") Voor die tijd was hij drie
jaar escadronscommandant bij de
marechaussee m Nunspeet. De perio
de tussen de afronding van zijn oplei
ding aan de HBS in zijn geboorte
plaats Nijmegen in 1967 en zijn statio
nering in Nunspeet bracht de 36-jange
kapitein door bij de Koninklijke
Landmacht. De districtscommandant
verlaat nu zijn post om aan de univer
siteit in Amsterdam een opleiding
hogere juridische vorming te volgen.
Wat daarna zal gebeuren staat nog
niet vast, al lijkt terugkeer naar Zee
land uitgesloten omdat hij tegen die
tijd vermoedelijk zal zijn bevorderd
tot majoor.
Goed district
„Voor de functie zou ik graag terug
willen komen", aldus de lieer Honde
link. „Zeeland is een klein district
met slechts twee brigades. Terneuzen
en Vlissingen, en daardoor ken je de
meeste mensen persoonlijk. Uil oog
punt van personeelszorg is Zeeland
een goed district. Bovendien heb ik
hier een interessante periode doorge
bracht".
Een goede controle van de 'achter
deur' is slechts één van de dingen die
de kapitein graag gerealiseerd zou
zien. „Er is nog veel meer", zo zegt hij,
„Een uitbreiding van het aantal man
schappen bijvoorbeeld. We hebben nu
maar één bemanning voor elk pa
trouillevaartuig Dat betekent dat er
in de weekemdennme weekeinden en
als de schipper een vrije dag heeft niet
gevaren wordt Dan gaan de mare
chaussees met een afhaalbootje naar
de schepen, maar dan ben je geen
baas op eigen boot. Een tweede be
manning erbij betekent dat je doorlo
pend de taken uit kunt voeren". De
taken van het district Zeeland van de
Koninklijke Marechausse omvatten
naast de controle van de opvarenden
van de binnenkomende en uitgaande
schepen, de grensbewaking en het
uitvoeren van de politiedienst ten
behoeve van de strijdkrachten.
Kapitein Hondelink heeft verder za
ken als de bouw van een nieuw dis
trictsbureau in Vlissingen. een nieuwe
garage en een uitbreiding van het
mobilofoonnet op zijn verlanglijst
staan. Deze dingen worden in ieder
geval met meer gerealiseerd tijdens
zijn stationering m Vlissingen. maar
zo zegt de scheidende commandant.
..misschien wordt Zeeland door de
uitbreiding met een post op de Room
potsluis wel zo groot dat een majoor
de functie van commandant moet
bekleden"
Kapitein Hondelink neemt vrijdag 26
augustus officieel afscheid tijdens
een receptie in de Berghuiskazerne in
Middelburg.
Wegenwachter Simons nu met een goed uitgeruste auto op pad
Het is niet eens uniek. Verschillende keren is het hem overkomen.
Cafébezoekers met een drupke teveel op, die probeerden hun auto te
starten met de huissleutel. En als dat dan niet lukte moest wegenwach
ter J. Simons eraan te pas komen. „En dan wilden ze het vaak niet eens
geloven, als ik de motor startte met de goede sleutel. Kreeg ik nog
commentaar ook. Dan zei ik altijd maar: gebruikt u de komende dagen
deze sleutel maar en als u weer nuchter bent, moet u die andere maar
weer proberen". Vierendertig jaar heeft Simons uit Axel over de
Zecuws-Vlaamse wegen gereden, in weer en wind, om de gestrande
automobilisten hulp te bieden. De eerste twaalf jaar op de motor met
zijspan en de rest van zijn diensttijd in de auto. Driehonderd kilometer
per dag en zo'n vijfhonderd als er veel pechgevallen waren. „Ik heb twee
miljoen kilometer voor de baas gereden", vertelt hij achteloos. En voor
wie dit getal alle begrip te boven taat: dat is vijftig keer de aarde rond.
Simons, die nu 61 is. houdt ermee Wegenwacht geholpen kunnen wor-
op. Hij stapt eruit met de VUT. De den. mogen elke willekeurige plek
in Axel wonende Zeeuwsvlaming in Nederland aanwijzen waar ze met
werkt al zolang in de streek als de hun voertuig naar toe gebracht wil-
Wegenwacht in Zeeuwsch-Vlaande- len worden „Dat is voor ons ook
ren bestaat. En dat is sinds 1950. veel prettiger", vertelt Simons. „An-
Simons was erbij die eerste dag en ders zat je er maar mee. Nu hoefje
hij prijkt dan ook saluerend en geen mens meer te laten staan",
keurig in het uniform in het De Wegenwacht heeft ln de tijd dat
meinummer van dat jaar van de de Axelaar er werkt nogal wat
Autokampioen. Onder de kop 'Glo
rieuze Wegenwachtdag' schrijft de
redacteur van dit ANWB-orgaan
juichend: ,,'n Triomfdag met recht,
want de uitbreiding der dagelijkse
Wegenwachlservice tot Zeeuwsch-
Vlaanderen is buitengewoon harte
lijk begroet, zowel door de autoritei
ten als dobr de bevolking van dit
gewest, waarvan vooral het weste
lijk deel zozwaar were geteisterd in
de laatste oorlogsmaanden en waar
aan alle kanten aan de opbouw
wordt gewerkt"
In Zeeuwsch-Vlaanderen rijden
evenals in 1950 twee wegenwach
ters rond. De ene doet dienst van
negen uur tot ongeveer zes uur en
de andere van één tot tien uur. In de
resterende tijd dus "s nachts
worden de honneurs waargenomen
door een garagebedrijf in Oostburg
en één in Terneuzen.
Een vrij leventje, vindt Simons. Als
hij 's morgens begint meldt hij zich
via de mobilofoon bij het wegen
wachtstation Kapelle op Zuiö-Be-
veland. Zijn er geen pechgevallen,
dan gaat hij zijn vaste route njden
Tussen Perkpolder en Breskens. Hij
komt de pechgevallen ook tegen,
maar meestal krijgt hij de meldin
gen van het wegenwachtstation in
Kapelle. Zomers zil het nog al eens
druk zijn. „Op warme dagen ge
beurt het nogal eens", vertelt de
wegenwachter. „Men rijdt met een
hete motor de boot op. De benzine
verdampt in de leiding en er ont
staat een dampbelletje. De benzine
toevoer stagneert dan
paar honderd meter is de carbura
teur leeg. Een kleinigheidje Daar
ben je met vijf minuten mee klaar",
s Winters wil het ook nog weieens
storm lopen, alleen als het koud is.
Slechte accu's, bevroren remmen en
bevroren gasinstallaties.
Hoeveel keren hij in die vieren
dertig jaar hulp heeft verleend,
kan hij met geen mogelijkheid
schatten. Heel veel, is het enige dat
hij weet. „In Den Haag zullen ze het
wel kunnen nagaan, hoewel het
natuurlijk ook wel is voorgekomen
dat ik het niet noteerde als ik
iemand hielp Dan schiet hem het
verhaal van de Belgische bromfiet
ster in gedachten ..Ze lag langs de
kant van de weg te zwaaien. Haar
jurk was in het achterwiel gedraaid
en vanachteren uitgescheurd tot in
haar nek Wat er van die jurk nog
over was heb ik dichtgenaaid met
koperdraad. Zo is ze terug naar
België gereden. Zeg nou eerlijk, wat
moet je daarvan opschrijven in je
staat. Jurk Belgische bromfietster
gerepareerd? Nee toch zeker" En
dan zegt hij dromerig' ..Ik weet het
nog goed. het was een blauwe"
In zijn werk ondervindt Simons nog
de meeste moeilijkheden met de
electronische ontstekingen en de
benzine-inspuitingssyslemen „Dat
valt vandaag de dag met meer te
repareren langs de kant van de weg.
Die auto's moeten worden afge
voerd Ik moet zeggen dat er meer
nieuwe dan oude auto's weggehaald
worden. Een oude auto kan je bij
wijze van spreken nog wel eens
repareren met een stuk ijzerdraad.
Zo heb ik op vakantie wel eens de
ontsteking van een auto gemaakt
met een punaise en een paperclip"
Enthousiast is hij over de nieuwe
(sinds een jaar of drie) service van
de ANWB. Gestrande automobilis
ten, die niet ter plekke door de
anderingen ondergaan. Er is een
tijd geweest dat er nog geen mobilo
foons en semafoons waren. Toch
werkte het waarschuwingssysteem
heel vernuftig: met vlaggen Auto
mobilisten met panne belden de
ANWB in Den Haag, die op haar
beurt het dichtst in de buurt zijnde
café waarschuwde. Daar werd dan
de gele vlag uitgehangen, zodat de
wegenwachter, die zijn vaste route
volgde, wist dat er een klant op hem
wachtte. In het café wist men de
wegenwachter dan le vertellen waar
hij de gestrande automobilist kon
vinden Op de plek waar de wegen
wachter dan zijn route verliet moest
hij een gele vlag in de grond steken
met een brielje erbij waarop de
mededeling wanneer hij dacht terug
te zijn „Zo konden eventuele
ANWB-controleurs altijd weten
waar je uithing. Ach, het was wel
een beetje militaristisch in die tijd'
maar dat is er gelukkig af'.
Simons heeft er nooit spijt van
gehad dat hij wegenwachter is ge
worden. ..Heel dankbaar werk In de
garage ben je een hoop geld kwijt en
bij de ANWB kost het niets Nou ja,
na een je lidmaatschap natuurlijk en ook
de onderdelen moeten betaald wor
den Logisch, anders kan je wel
langs de kant van de weg gaan
staan met een achterlicht in de
hand en beweren dat je auto ervan
af is gewaaid".
Simons omschrijft zichzelf als
een tevreden mens. „Vroeger
dacht ik nog wel eens dat ik het
toch maar slecht had op die motor
in de kou. Totdat ik een klant had,
die met hevige kiespijn op weg was
naar de tandarts. Toen zei ik tegen
mezelf: ik voel niets, ik ben tenmin
ste verdoofd door de kou". Zijn
loopbaan bij de Wegenwacht wordt
gekenmerkt door twee slechte da
gen. „Daartussenin is het allemaal
prima verlopen"I Eén van die da
gen moet nog komen: zijn afscheid
op de vierentwintigste. Daar ziet
hij tegenop. Teveel belangstelling
rond zijn persoon, vindt hij. Ook
dit interview vond hij niet zo'n
geweldig idee, maar vooruit, het
moest maar, evenals zijn afscheid.
De andere slechte dag Is reeds lang
achter de rug. Zijn eerste. „De mo
toren hadden geen windschermen,
we hadden geen helmen. Die dag is
m'n pet wel dne keer afgewaaid",
weet hij zach te herinneren. „Dat
mijn oren eraan zijn blijven zitten is
onvoorstelbaar' En doelend op de
geleden kou in de eerste twaalf jaar
op de motor: ..Er is een hoop witte
sneeuw gevallen, maar ik heb veel
zwarte gezien'En toch heeft hij
nooit spijt van zijn keuze gehad,
ook niet in de winter, hoewel hij
zeker de laatste jaren het gevaar
van zijn werk in bepaalde omstan
digheden best inziet „De winter,
donker, slecht weer. das geen
werken. Op die smalle dijkjes hier
kan je geen kant uit Daar ben ik
wel eens bang voor We werken wel
met zwaailampjes. maar ik heb de
indruk dat de mensen zich de laat
ste tijd daar bar weinig van aan
trekken. Als het enigszins kan sleep
ik een auto een zijweggetje in. Hoe
ouder "je wordt, hoe meer je dat
gevaar gaat zien"
Nog twee weken, dan zit het er voor
hem op. „Het zal raar zijn als dat
ding uit de schuur is", wijzend op de
in de overbekende gele kleur uitge
voerde Golf Diesel met de aërody
namisch verantwoorde Wegen
wachtlichtbak op hel dak. ,,'t Zal
een kale plek achterlaten
Hans Vonk.
Wegenwachter J. Simons trok er vroeger met de motor op uit