oute Grevelingen wint
iet van een zoet meer
feil
WEGENWA CHTER
Vijftig keer
de aarde rond
Verkiezingen voor
de waterschappen
'De voordeur bewaken
met achterdeur open
BELEIDSANALYSE PROJECTGROEP TOONT AAN:
f K fanoy
1_ yJ boeken
WAT IS DE
ZEE TOCH
LEKKER
BLAUW OP
EEN DIXONS
PRIMAFOTO
Dixons,
s WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1983
PZt provincie
13
GOES Een zout Grevelingenmeer, zoals thans het geval is, wint het op alle fronten van een
wet meer. In feite heeft ook de landbouw een zoete Grevelingen niet per sê nodig, wanneer op meenhèden™ De* recreatie
andere wijze zoet water op Schouwen-Duiveland en een deel van Goeree-Overflakkee kan
«orden aangevoerd. Dat kan prima door aanleg van een pijpleiding vanuit het Krammer
Volkerak (of Schelde-Rijnverbinding of Haringvliet). Bij het zout houden van de Grevelingen
loeven er géén extra investeringskosten te worden gemaakt en zijn de baten ongeveer 219
liljoen gulden per jaar. Een zoet meer vergt 42 a 45 miljoen gulden aan investeringen, tegen
■n opbrengst van 115 a 159 miljoen gulden. Een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor
landbouw kost 42 a 62 miljoen gulden en levert 269 a 313 miljoen gulden aan jaarlijkse
laten (landbouw en visserij) op.
jén en ander blijkt uit de ontwerp- en op een zeker smaakbederf van bii ecn zoute Grevelingen heel wat
nola, tevens milieu-effectrapport, van schubvis. gunstiger dan bij verzoeting. Het
II projectgroep Grevelingen zout Dc cffei.tell op „aluur en mBtel zij„ tole tussen ccn eeb,ed mct
loet (GZZ). De nota is de belangrijk-
sle bouwsteen voor het maken
:n keuze over de toekomst van de KANDIDAATSTELLING 24 AUGUSTUS
irevelingen. door de minister van
terkeer en waterstaat. Gedeputeerde
staten van Zeeland, de gemeenten en
iterschappen rond de Grevelingen
kunnen op het ontwerp commentaar
H geven. waarna de nota in definitieve
vorm naar de minister gaat. De pro
jtgroep gaat ervan uit dat eind
1983'begin 1984 een keuze gemaakt
1 jrdt Uitstel van de compartimente-
iwerken in het oostelijk deel van
löosterschelde mag volgens de pro- MIDDELBURG - In de zeven Zeeuw-
itgroep de keuze niet vertragen, se waterschappen worden op woens-
ïdat vanuit de maatschappij om dag 19 oktober verkiezingen gehou-
•n spoedige beslissing wordt ge- den voor het deel van de besluursle-
lgd. den. dat aftredend is. Het gaat daarbij
ij het opstellen van een beleidsana- om die leden van de algemene bestu-
waarvoor al eerder de nodige ren. wier zittingsperiode van drie jaar
_rrjrten over natuur en milieu, vis- op 31 december 1983 afloopt. Voor die
en), recreatie, waterhuishouding en waterschapsverkiezmgen kunnen op
andbouw waren gemaakt) heeft de 24 augustus aanstaande kandidaten
irojectgroep 12 verschillende moge- worden gesteld bij de dijkgraven op
!|kheden bestudeerd en afgewogen de griffies van de Zeeuwse water-
Hteindelijk bleven cr drie belangrijke schappen
Iternatieven over een zoute Gjeve- De verkiezingen gelden alle drie de
ïingen; een zoute Grevelingen met een groepen, die in de waterschappen
lljpleiding ijaar Schouwen-Duiveland vertegenwoordigd zijn: de ongebouw-
foor de landbouw; een zoete Grevelin- de eigendommen (eigenaren van
fr, gevoed vanuit de Krammer/Vol- grond en landerijen), de gebouwde
kerak. De alternatieven zijn getoetst eigendommen (bezitters van huizen
jan. waterhuishouding, landbouw, en bedrijfspanden) en de waterkwali-
lisserij, ecologie, recreatie, kosten, teit (de vertegenwoordigers van de
icheepvaart. relatie met de omgeving, vervuilers).
bestuurlijke zaken, beheerszaken. Om voor de ongebouwde eigendom-
het gebied van de waterhuishou- men kandidaat te kunnen zijn moet
ding biedt een zout Grevelingenmeer men volle eigenaar, erfpachter, op-
[il dan niet met pijpleiding voor de stalhouder, ander zakelijk genotheb-
bndbouw) gunstiger vooruitzichten bende of pachter van minstens 2 ha.
zoet bekken. Omdat verzoe- grond zijn. waarvoor het volle geschot
ling met Rijnwater moet plaatsvin- wordt betaald. Vergelijkbare eisen
den, ontstaat er automatisch vervui- gelden voor de kandidaten voor het
ling op diverse onderdelen in de gebouwd, als zakelijk genothebbende
Grevelingen. Bovendien moeten dan moet.men worden aangeslagen naar
in perioden van waterschaarste peil- een belastbare opbrengst van min-
lalingen worden aanvaard, terwijl
n extreem droge perioden er enige
t so beperking is in de beschikbare hoe
veelheden zoet water. Een zoute Gre-
vtWngen kan 'dienstverlenend' aan
dc Oosterschelde zijn (zoetwaterbe-
kslmg helpen terugdringen) en kan
)p lel gebied van zware metalen tot
[de 'schone' wateren in Nederland
worden gerekend.
Ten aanzien van de landbouw merkt
de projectgroep op dat de beregening
van de landbouwgewassen ongeveer
0,5 miljoen gulden zoutschade per
jaar oplevert. Het beschikbaar komen
van zoet water levert verbetering op
van de landbouwkundige situatie op
Schouwen-Duiveland. „In nationaal
verband gezien kan een wijziging van VLISSINGEN
gele:
MUI
„Tot nu toe is het zo
let bouwplan op Schouwen-Duive- dat we de voordeur bewaken, maar
nadelig zijn voor de inkomens de achterdeur openlaten. Hopelijk
elders in ons land", aldus de project- komt daar begin 1984 verandering in.
groep. Extra arbeidsplaatsen in de als we een post kunnen openen op de
landbouw worden door een betere Roompotsluis". Als dat inderdaad
toetwatervoorziening niet gecreeerd, gebeurt, kan kapitein M. G. J. Honde-
maar de afname van het aantal ar- link een onderwerp van zijn verlang-
beldsplaatsen (circa 2 percent per 'ijst afvoeren. Toch zal hij het zelf
aan wordt er wel door gestopt en n'cl meer meemaken. Op vrijdag 26
>rgen werkloosheid (door onbe- augustus neemt hij afscheid als com-
lutte arbeidstijd i kan worden opge- mandanl van het district Zeeland
- van de Koninklijke Marechaussee, na
deze functie vier jaar te hebben be
kleed. Ingaande 29 augustus wordt
•zijn functie overgenomen door kapi
tein D.
zeldzame waarden en mogelijkheden
'ervuild gebied met alge-
•ater-
sport, onderwatersport, oeverrecrea-
tiei heeft bij een zoute Grevelingen
voordelen van: een vast peil. goed
doorzicht, hoge aantrekkelijkheid
flora en fauna, bijzonder karakter.
De projectgroep onderstreept dat ver
betering van de zoetwatervoorziening
op Schouwen-Duiveland - uit te voe
ren door hel waterschap - in belangrij
ke mate afhangt van het animo bij de
ondernemers. In dit opzicht wordt
gedacht aan een toename van het
geschot van een orde van grootte van
tenminste 75 gulden per hectare; de
kosten van een eventuele pijpleiding
zijn daarin niet begrepen. Bij een zoet
meer worden enkele natuurgebieden -
onder meer Dijkwater, Naterskreek.
Kijkuit en Karrevelden - nadelig beïn
vloed Aanleg van een kwelscherm
teen idee van provinciale waterstaat)
kan de kwetsbare natuurgebieden be
ter afschermen, dan wanneer gekozen
wordt voor doorspoeling van de sloten
zonder meer
Een zout Grevelingenmeer vergt geen
aanlegkosten. Voor verzoeting is in
elk geval ombouw van de Flakkeese
stens 150 gulden of huurder van een Spuisluis nodig, om toevoer van water
dergelijk eigendom zijn. Wie als uit de Krammer mogelijk te maken
hoofdingeland de vervuilers wil verte- Kosten: 15 miljoen gulden Een korte
genwoordigen moet zelf in de veront- pijpleiding van de Krammer naar
reinigingsheffing van het waterschap Bruinisse (5000 meter langi komt op
worden aangeslagen Op Schouwen- 27 miljoen gulden Combinatie van
Duiveland en de Bevelanden geldt een pijpleiding met een open leiding
geen onderscheid tussen .huishoude- kost 20 miljoen gulden. Door toepas-
lijke' en .industriële' vervuilers, in sing van een kwelscherm komen de
.Drie Ambachten'. Hulster Ambacht, kosten op 15 miljoen gulden. De pro-
Het Vrije van Sluis en op Tholen en jectgroep concludeert dat het verschil
Walcheren gelden als industriële ver- in kosten tussen een zout meer met
vuilers de groep, die tien of meer pijpleiding en een zoet meer globaal 5
vervuilingseenheden loost. Ook echt- miljoen gulden bedraagt en bij Loe-
genotes zijn verkiesbaar. passing van een kwelscherm nihil is.
De formulieren voor de kandidaatstel- De aanpassingswerken op Schouwen-
ling zijn vanaf vandaag - woensdag - Duiveland zelf worden geraamd op 18
bij de waterschappen beschikbaar, a 24 miljoen gulden.
Kandidaten moeten door tenminste
tien stemmen worden voorgedragen. (ADVERTENTIE,
Op de dag van de kandidaatsstelling -
24 augustus - is er om vier uur 's
middags in de waterschapshuizen een
openbare vergadering, óm na te gaan
of de ingediende opgaven aan de
voorwaarden voldoen De ingediende
opgaven zijn openbaar en er kunnen
tegen kandidaten binnen een week
bezwaren worden ingediend.
Als er voldoende kandidaten zijn
gesteld en niet meer lijsten per groep
worden ingediend, is ecn verkiezing
niet nodig.
Studieboeken
bestellen?
Nw Burg 26-28
en Walplein
M'burg
Levert in enkele dagen!
MARECHAUSSEE-COMMANDANT HONDELINK:
lost. De projectgroep stelt vast dat.
■let op de perioden waarin de land-
behoefte heeft aan extra water,
een pijpleiding praktisch dezelfde per
spectieven biedt als een zoet Greve-
KAl ungenmeer Als hogere baten wordt
fT ten 5
via de Westerschelde Nederland bin
nenkomen. maar daardoor geen man
kracht genoeg heeft om ook nog eens
iedereen te controleren die via de
havens aan de Oosterschelde Neder
land aandoet „Officieel moeten ook
de jachten en andere kleine schepen
via Vlissingen binnenkomen, maar
omwille van de tijdwinst doen ze dat
meestal niet Uit gegevens van sluis
wachters en havenmeesters is geble
ken dat duizenden schepen ongecon
troleerd ons land binnenkomen", al
dus kapitein Hondelink. De districts
commandant trad daarop in contact-
met h^t ministerie en dat leidde tot de
afkomstig uit toestemming op de Roompotsluis een
doorlaatpost te vestigen zodra die
sluis in gebruik wordt genomen,
Amsterdam.
Ibedrag van 5 a 9.4 miljoen gulden ^,Jn opmerking met betrekking tot de
per jaar genoemd (ook bij een pijplei- bewaking van de voordeur wordt in- Kapitein Hondelink is sinds 1 septem-
t,Jgegeven door het feit dat de mare- ber 1979 districtscommandant in Zee-
6>cllaussee veel tijd besteedt aan de land i Zeeland is het enige district
nmiop ,<i et ot ,r. conlroie van mensen en schepen die met een kapitein als commandant, in
(i?projectgroep duidelijk dat in finan
a osei opzicht een zout meer aanzien-
Hj| lik méér baten oplevert dan een zoet.
l| Met name de zaaioester (12.5 miljoen
fgulden» en consumptieoesters 11.5
biljoen gulden) hebben er voordeel
ii) de mossels vormen een onzekere
actor; de aalvisserij blijft gelijk, de
portvisserij komt uit op 5 tegen 3
"liljoen gulden. Bij een zout Grevelin-
8en biedt de sector visserij werk aan
160personen, bij een zoet meer aan 90.
De kwaliteit van het zeebanket vol-
)t bij een zout meer altijd aan de
ïen. bij een zoet meer is er kans
"peen te hoge verontreinigingsgraad
i ADVERTENTIE
PRIMAFOTO'S BEHOREN TOT
DE BEST) IN NEDERI VND
VANAF 49 CENT
EN DAN OOK NOG:
O Niet goed - geld terug
©Gratis waardezegels voor Fado's
©Kwaliteit met kleurgarantie
O Échte service en vakkundig advies
©Gezellige winkels vól foto-voordeel
t/m 27 AUG.: poster 30 x 45 voor
een tientje - vraag naar de
waardebon en betaal r
nog maar vijf gulden.
Middelburg Lange Delft 59
Kapitein M G J Hondelink neemt 26 augustus afscheid als commandant van
het district Zeeland van de Koninklijke Marechaussee.
de overige distneten zijn dat allemaal
majoors"). Voor die tijd was hij drie
jaar escadronscommandant bij de
marechaussee in Nunspeet. De perio
de tussen de afronding van zijn oplei
ding aan de HBS in zijn geboorte
plaats Nijmegen in 1967 en zijn statio
nering in Nunspeet bracht de 36-jarige
kapitein door bij de Koninklijke
Landmacht De districtscommandant
verlaat nu zijn post om aan de univer
siteit in Amsterdam een opleiding
hogere juridische vorming te volgen.
Wat daarna zal gebeuren staat nog
met vast. al lijkt terugkeer naar Zee
land uitgesloten omdat hij tegen die
tijd vermoedelijk zal zijn bevorderd
tot majoor.
Goed district
„Voor de functie zou ik graag terug
willen komen", aldus de heer Honde
link, „Zeeland is ecn klein district
met slechts twee brigades. Terneuzen
en Vlissingen. en daardoor ken je de
meeste mensen persoonlijk. L it oog
punt van personeelszorg is Zeeland
een goed district. Bovendien heb ik
hier een interessante periode doorge
bracht".
Een goede controle van de 'achter
deur' Is slechts eén van de dingen die
de kapitein graag gerealiseerd zou
zien „Er is nog veel meer", zo zegt hij.
„Een uitbreiding van het aantal man
schappen bijvoorbeeld. We hebben nu
maar één bemanning voor elk pa
trouillevaartuig Dat betekent dat er
in de weekeindennnie weekeinden en
als de schipper een vrije dag heeft met
gevaren wordt Dan gaan de mare
chaussees met een afhaalbootje naar
de schepen, maar dan ben je geen
baas op eigen boot. Een tweede be
manning erbij betekent dat je doorlo
pend dc taken uit kunt voeren". De
taken van het district Zeeland van de
Koninklijke Marechausse omvatten
naast de controle van de opvarenden
van de binnenkomende en uitgaande
schepen, de grensbewaking en het
uitvoeren van de politiedienst ten
behoeve van de strijdkrachten.
Kapitein Hondelink heeft verder za
ken als de bouw van een nieuw dis
trictsbureau in Vlissingen. een nieuwe
garage en een uitbreiding van het
mobilofoonnet op zijn verlanglijst
staan. Deze dingen worden in ieder
geval met meer gerealiseerd tijdens
zijn stationering in Vlissingen. maar,
zo zegt de scheidende commandant,
„misschien wordt Zeeland door de
uitbreiding met een post op de Room
potsluis wel zo groot dal een majoor
de functie van commandant moet
bekleden"
Kapitein Hondelink neemt vrijdag 26
augustus officieel afscheid tijdens
een receptie in de Berghuiskazerne in
Middelburg.
WSf f.
Wegenwachter Simons nu met een goed uitgeruste auto op pad
Het is niet eens uniek. Verschillende keren is het hem overkomen.
Cafébezoekers met een drupke teveel op. die probeerden hun auto te
starten met de huissleutel. En als dat dan niet lukte moest wegenwach
ter J. Simons eraan te pas komen. „En dan wilden ze het vaak niet eens
geloven, als ik de motor startte met de goede sleutel. Kreeg ik nog
commentaar ook. Dan zei ik altijd maar: gebruikt u de komende dagen
deze sleutel maar en als u weer nuchter bent. moet u die andere maar
weer proberen". Vierendertig jaar heeft Simons uit Axel over de
Zeeuws-Vlaamse wegen gereden, in weer en wind, om de gestrande
automobilisten hulp te bieden. De eerste twaalf jaar op de motor met
zijspan en de rest van zijn diensttijd in de auto. Driehonderd kilometer
per dag en zo'n vijfhonderd als er veel pechgevallen waren. „Ik heb twee
miljoen kilometer voor de baas gereden", vertelt hij achteloos. En voor
wie dit getal alle begrip te boven taal: dat is vijftig keer de aarde rond.
Simons, die nu 61 is. houdt ermee Wegenwacht geholpen kunnen wor-
op Hij stapt eruit met de VUT De den. mogen elke willekeurige plek
in Axel wonende Zeeuwsvlaming in Nederland aanwijzen waar ze met
werkt al zolang in de streek als de hun voertuig naar toe gebracht wil-
Wegenwacht in Zeeuwsch-Vlaande- len worden „Dat is voor ons .ook
ren bestaat En dat is sinds 1950 veel prettiger'vertelt Simons „An-
Simons was erbij die eerste dag en ders zat je er maar mee Nu hoef je
hij prijkt dan ook saluerend en geen mens meer te laten staan"
keurig in het uniform in het
meinummer van dat jaar van de
Autokampioen. Onder de kop 'Glo
rieuze Wegenwachtdag schrijft de
redacteur van dit ANWB-orgaan
juichend: ,,'n Triomfdag met recht,
want de uitbreiding der dagelijkse
Wegenwachtservice tot Zeeuwsch-
Vlaanderen is buitengewoon harte
lijk begroet, zowel door de autoritei
ten als door de bevolking van dit
gewest, waarvan vooral het weste
lijk deel zozwaar were geteisterd m
de laatste oorlogsmaanden en waar
aan alle kanten aan de opbouw
wordt gewerkt"
In Zeeuwsch-Vlaanderen rijden
evenals in 1950 twee wegenwach
ters rond. De ene doet dienst van
negen uur tot ongeveer zés uur en
de andere van één tot tien uur In de
resterende tijd dus 's nachts
worden de honneurs waargenomen
door een garagebedrijf in Oostburg
en één in Terneuzen
Een vnj leventje, vindt Simons Als
hij 's morgens begint meldt hij zich
via de mobilofoon bij het wegen
wachtstation Kapelle op Zuid-Be-
veland. Zijn er geen pechgevallen.
dan gaat hij zijn vaste route rijden
Tussen Perkpolder en Breskens Hij
komt de pechgevallen ook tegen,
maar meestal krijgt hij de meldin
gen van het wegenwachtstation in
Kapelle. Zomers zil het nog al eens
druk zijn „Op warme dagen ge
beurt het nogal eens" vertelt de
wegenwachter. „Men rijdt met een
De Wegenwacht heeft in de tijd dat
de Axelaar er werkt nogal wat ver
anderingen ondergaan. Er is een
tijd geweest dat er nog geen mobilo
foons en semafoons waren. Toch
werkte het waarschuwingssysteem
heel vernuftig: met vlaggen. Auto
mobilisten met panne belden de
ANWB in Den Haag, die op haar
beurt het dichtst in de buurt zijnde
café waarschuwde. Daar werd dan
de gele vlag uitgehangen, zodat de
wegenwachter, die zijn vaste route
volgde, wist dat er een klant op hem
wachtte. In net café wist men de
wegenwachter dan te vertellen waar
hij de gestrande automobilist kon
vinden Op de piek waar de wegen
wachter dan zijn route verliet moest
hij een gele vlag in de grond steken
met een briefje erbij waarop de
mededeling wanneer hij dacht terug
te zijn. „Zo konden eventuele
ANWB-controleurs altijd weten
waar je uithing. Ach. het was wel
een beetje militaristisch in die tijd.
maar dat is er gelukkig af'.
Simons heeft er nooit spijt van
gehad dat hij wegenwachter is ge
hete motor de boot op. De benzine worden „Heel dankbaar werk. In de
verdampt in de leiding en er ont- garage ben je een hoop geld kwijt en
staat een dampbelletje. De benzine- ^tj de ANWB kost het niets Nou ja.
toevoer stagneert dan en na een je hdmaatschaD natuurlijk en ook
paar honderd meter is de carbura
teur leeg Een kleinigheidje. Daar 1
ben je met vijf minuten mee klaar"
's Winters wil het ook nog weieens
storm lopen, alleen als het koud is
Slechte accu's, bevroren remmen en
bevroren gasinstallaties.
Hoeveel keren hij in die vieren
dertig jaar hulp heeft verleend,
kan hij met geen mogelijkheid
schatten. Heel veel is het enige dat
hij weet. „In Den Haag zullen ze het
wel kunnen nagaan, hoewel het
natuurlijk ook wel is voorgekomen
dat ik het niet noteerde als ik
iemand hielp. Dan schiet, hem het
verhaal van de Belgische bromfiet
ster m gedachten ..Ze lag langs de
kant van de weg te zwaaien Haar
jurk was in het achterwiel gedraaid
en vanachteren uitgescheurd tot in
haai- nek. Wat er van die jurk nog
over was heb ik dichtgenaaid met
koperdraad. Zo is ze terug naar
België gereden. Zeg nou eerlijk, wat
moet je daarvan opschrijven in je
staat. Jurk Belgische bromfietster
gerepareerd? Nee toch zeker" En
dan zegt hij dromerig: „Ik weet het
nog goed. het was een blauwe".
In zijn werk ondervindt Simons nog
de meeste moeilijkheden met de
electronische ontstekingen en de
benzine-inspuitingssystemen. „Dat
valt vandaag de dag niet meer te
repareren langs de kant van de weg.
Die auto's moeten worden afge
voerd Ik moet zeggen dat er meer
nieuwe dan oude Jruto's weggehaald
worden Een oude auto kan je bij
wijze Van spreken nog wel eens
repareren met een stuk IJzerdraad.
Zo heb ik op vakantie wel eens de
ontsteking van een auto gemaakt
met een punaise en een paperclip
Enthousiast is hij over de nieuwe
(sinds een jaar of driei service van
de ANWB. Gestrande automobilis
ten. die niet ter plekke door de
de onderdelen moeten betaald wor
den Logisch, anders kan je wel
langs de kant van de weg gaan
staan met een achterlicht in de
hand en beweren dat je auto ervan
af is gewaaid".
Simons omschrijft zichzelf als
een tevreden mens. „Vroeger
dacht ik nog wel eens dat ik het
toch maar slecht had op die motor
in de kou. Totdat ik een klant had,
die met hevige kiespijn op weg was
naar de tandarts. Toen zei ik tegen
mezelf: ik voel niets, ik ben tenmin
ste verdoofd door de kon". Zijn
loopbaan bij de Wegenwacht wordt
gekenmerkt door twee slechte da
gen. „Daartussenin is het allemaal
prima verlopen"! Eén van die da
gen moet nog komen: zijn afscheid
op de vierentwintigste. Daar ziet
hij tegenop. Teveel belangstelling
rond zijn persoon, vindt hij. Ook
dit interview vond hij niet zo'n
geweldig idee, maar vooruit, het
moest maar, evenals zijn afscheid.
De andere slechte dag is reeds lang
achter de rug. Zijn eerste. „De mo
toren hadden geen windschermen,
we hadden geen helmen. Die dag is
m'n pet wel drie keer afgewaaid",
weet hij zich te herinneren. „Dat
mijn oren eraan zijn blijven zitten is
onvoorstelbaar En doelend op de
geleden kou in de eerste twaalf jaar
op de motor: ..Er is een hoop witte
sneeuw gevallen, maar ik heb veel
zwarte gezien" En toch heeft hij
nooit spijt van zijn keuze gehad,
ook niet in de winter, hoewel hij
zeker de laatste jaren het gevaar
van zijn werk in bepaalde omstan
digheden best inziet „De winter,
donker, slecht weer. da's geen
werken Op die smalle dijkjes hier
kan je geen kant uit Daar 'oen ik
wel eens bang voor We werken wel
met zwaailampjes. maar ik heb de
indruk dat de mensen zich de laat
ste tijd daar bar weinig van aan
trekken Als het enigszins kan sleep
ik een auto een zijweggetje in. Hoe
ouder je wordt, hoe meer je dat
gevaar gaat zien".
Nog twee weken, dan zit het er voor
hem op. „Het zal raar zijn als dat
ding uit de schuur is", wijzend op de
in de overbekende gele kleur uitge
voerde Golf Diesel met de aërody
namisch verantwoorde Wegen
wachtlichtbak op het dak. ,,'t Zal
een kale plek achterlaten'
Hans Vonk.
Wegenwachter J. Simons trok er vroeger met de motor op uit