Grevelingen wint van een zoet meer WEGENWACHTER Vijftig keer de aarde rond Verkiezingen voor de waterschappen 'De voordeur bewaken met achterdeur open WAT IS DE ZEE TOCH LEKKER j BLAUW OP EEN DIXONS PRIMAFOTO iDixons. PZC/Prov'ncie BELEIDSANALYSE PROJECTGROEP TOONT AAN: iES Een zout Grevelingenmeer, zoals thans het geval is, wint het op alle fronten van een >t meer. In feite heeft ook de landbouw een zoete Grevelingen niet per sé nodig, wanneer op ypKtdere wijze zoet water op Schouwen-Duiveland en een deel van Goeree-Overflakkee kan irden aangevoerd. Dat kan prima door aanleg van een pijpleiding vanuit het Krammer/ ilkerak (of Schelde-Rijnverbinding of Haringvliet). Bij het zout houden van de Grevelingen er géén extra investeringskosten te worden gemaakt en zijn de baten ongeveer 219 {iljoen gulden per jaar. Een zoet meer vergt 42 a 45 miljoen gulden aan investeringen, tegen b opbrengst van 115 a 159 miljoen gulden. Een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor fe landbouw kost 42 a 62 miljoen gulden en levert 269 a 313 miljoen gulden aan jaarlijkse aten (landbouw en visserij) op. fn en ander blijkt uit de ontwerp- en op een zeker smaakbederf van ;a, tevens milieu-effectrapport, van schubvis. ;ilieu zijn TFre U ri projectgroep Grevelingen zouf De effecten op natuur e iet (GZZ). De nota is de belangrijk- e bouwsteen voor het maken van n keuze over de toekomst van de KANDIDAA TSTELLING 24 A UGUSTUS revelingen, door de minister van ven. wa irm naa: bij een zoute Grevelingen heel wat gunstiger dan bij verzoeting. Het gaat in feite tussen een gebied niet Jkeer en waterstaat. Gedeputeerde aten van Zeeland, de gemeenten en aterschappen rond de Grevelingen innen op het ontwerp commentaar ven waarna de nota in definitieve naar de minister gaat. De pro- gaat ervan uit dat eind üJbegin 1984 een keuze gemaakt irdt. Uitstel van de compartimente- igswerken in het oostelijk deel van -Oosterschelde mag volgens de pro- MIDDELBURG - In de zeven Zeeuw- itgroep de keuze met vertragen, se waterschappen worden op woens- dat vanuit de maatschappij om dag 19 oktober verkiezingen gehou- spoedige beslissing wordt ge- den voor het deel van de bestuursle- agd. den, dat aftredend is. Het gaat daarbij het opstellen van een beleidsana- om die leden van de algemene bestu- |N ie (waarvoor al eerder de nodige ren, wier zittingsperiode van drie jaar pporten over natuur en milieu, vis- °P 31 december 1983 afloopt. Voor die rij, recreatie, waterhuishouding en waterschapsverkiezingen kunnen op ndbouw waren gemaakt) heeft de 24 augustus aanstaande kandidaten ojectgroep 12 verschillende moge- worden gesteld bij de dijkgraven op zeldzame waarden en mogelijkheden en een vervuild gebied met alge meenheden. De recreatie (water sport, onderwatersport, oeverrecrea- tie) heeft bij een zoute Grevelingen voordelen van: een vast peil, goed doorzicht, hoge aantrekkelijkheid flora en fauna, bijzonder karakter. De projectgroep onderstreept dat ver betering van de zoetwatervoorziening op Schouwen-Duiveland - uit te voe ren door het waterschap - in belangrij ke mate afhangt van het animo bij de ondernemers. In dit opzicht wordt gedacht aan een toename van het geschot van een orde van grootte v tenminste 75 gulden per hectare; de kosten van een eventuele pijpleiding z(jn daarin niet begrepen. Bij een zoet meer worden enkele natuurgebieden - onder meer Dijkwater, Naterskreek, Kijkuit en Karrevelden - nadelig beïn vloed. Aanleg van een kwelscherm (een idee van provinciale waterstaat) kan de kwetsbare natuurgebieden be ter afschermen, dan wanneer gekozen wordt voor doorspoeling van de sloten zonder meer Een zout Grevelingenmeer vergt geen aanlegkosten. Voor verzoeting is in elk geval ombouw van de Flakkeese stens 150 gulden of huurder van een Spuisluis nodig, om toevoer van water dergelijk eigendom zijn Wie als hit de Krammer mogelijk te maken, hoofdingeland de vervuilers wil verte- Kosten: 15 miljoen gulden. Een korte genwoordigen moet zelf in de veront- pijpleiding van de Krammer naar reinigingsheffing van het waterschap Bruinisse (5000 meter lang) komt op worden aangeslagen. Op Schouwen- 27 miljoen gulden. Combinatie van Duiveland en de Bevelanden geldt een pijpleiding met een open leiding geen onderscheid tussen .huishoude- kost 20 miljoen gulden. Door toepas- lijke' en .industriële' vervuilers, in s'nS van een kwelscherm komen de .Drie Ambachten'. Hulster Ambacht, kosten op 15 miljoen gulden. De pro- Het Vrije van Sluis en op Tholen en jectgroep concludeert dat het verschil kheden bestudeerd en afgewogen, de griffies van de Zeeuwse water- .Walcheren gelden als industriële ver- in kosten tussen een zout meer met vuilers de groep, die tien of meer pijpleiding en een zoet meer globaal 5 vervuilingseenheden loost. Ook echt- miljoen gulden bedraagt en bij toe- genotes zijn verkiesba.ir. passing van een kwelscherm nihil is De formulieren voor de kandidaatstel- De aanpassingswerken op Schouwen- ling zijn vanaf vandaag - woensdag - Duiveland zélf worden geraamd op 18 bij de waterschappen beschikbaar, a 24 miljoen gulden. Kandidaten moeten door tenminste tien stemmen worden voorgedragen. (ADVERTENTIE. Op de dag van de kandidaatsstelling - 24 augustus - is er om vier uur 's middags in de waterschapshuizen een openbare vergadering, om na te gaan of de ingediende opgaven aan de voorwaarden voldoen. De ingediende opgaven zijn openbaar en er kunnen tegen kandidaten binnen een week bezwaren worden ingediend. Als er voldoende kandidaten zijn gesteld en niet meer lijsten per groep worden ingediend, is een verkiezing niet nodig. Studieboeken bestellen? fanoy boeken Nw. Burg 26-28 en Walplein M'burg. Levert in enkele dagen! teindelijk bleven er drie belangrijke schappen. tematieven over: een zoute Gjeve- De verkiezingen gelden alle drie de teen; een zoute Grevelingen met een groepen, die in de waterschappen jpleiding naar Schouwen-Duiveland vertegenwoordigd zijn: de ongebouw- orae landbouw: een zoete Grevelin- de eigendommen leigenaren van n. gevoed vanuit de Krammer Vol- grond en landerijen), de gebouwde rak. De alternatieven zijn getoetst eigendommen i bezitters van huizen waterhuishouding, landbouw, en bedrijfspanden) en de waterkwali- senj. ecologie, recreatie, kosten, teit (de vertegenwoordigers van de heepvaart, relatie met de omgeving, vervuilers) Stuurlijke zaken, beheerszaken. Om voor de ongebouwde eigendom- het gebied van de waterhuishou- men kandidaat te kunnen zijn moet rng biedt een zout Grevelingenmeer men volle eigenaar, erfpachter, op- il dan niet met pijpleiding voor de stalhouder, ander zakelijk genotheb- Indbouvv) gunstiger vooruitzichten bende of pachter van minstens 2 ha. hn een zoet bekken. Omdat vcrzoe- grond zijn, waarvoor het volle geschot Ing met Rijnwater moet plaatsvin- wordt betaald. Vergelijkbare eisen Qjen, ontstaat er automatisch vervui- gelden voor de kandidaten voor het big op diverse onderdelen in de gebouwd; als zakelijk genothebbende Kevelingen. Bovendien moeten dan moet men worden aangeslagen naar -■perioden van waterschaarste peil- een belastbare opbrengst van min- fclingen worden aanvaard, terwijl - I I extreem droge perioden er enige jeperking is in de beschikbare hoe- fer'-ïï^r«r„£0.£ MARECHAUSSEE-COMMANDANT HONDELINK: Be Oosterschelde zijn (zoetwaterbe- iting helpen terugdringen) en kan het gebied van zware metalen tot 'schone' wateren in Nederland irden gerekend. aanzien van de landbouw merkt i projectgroep op dat de beregening li de landbouwgewassen ongeveer miljoen gulden zoutschade per oplevert. Het beschikbaar komen zoet water levert verbetering op de landbouwkundige situatie op ïouwen-Duiveland. ..In nationaal rband gezien kan een wijziging van t bouwplan op Schouwen-Duive- SSnd nadelig zijn voor de inkomens ders in ons land", aldus de project- goep. Extra arbeidsplaatsen in de Sidbouw worden door een betere etwatervoorziening niet gecreeerd. iar de afname van het aantal ar- idsplaatsen i circa 2 percent per wordt er wel door gestopt en orgen werkloosheid (door onbe- arbeidstijd) kan worden opge- De projectgroep stelt vast dat, liet op de perioden waarin de land- |uw behoefte heeft aan extra water, n pijpleiding praktisch dezelfde per- èctievcn biedt als een zoet Greve- igenmeer. Als hogere baten wordt n bedrag van 5 a 9.4 miljoen gulden ir jaar genoemd (ook bij een pijplei- ig.) t betrekking tot de visserij maakt projectgroep duidelijk dat in finan- el opzicht een zout meer aanzien- i méér baten oplevert dan een zoet. il name de zaaioester (12.5 miljoen (tóen) en consumptieoesters (1.5 iljoen gulden) hebben er voordeel de mossels vormen een onzekere de aalvisserij blijft gelijk; de irtvissenj komt uit op 5 tegen 3 Bjoen gulden. Bij een zout Grevelin- |n biedt de sector visserij werk aan [0 personen, bij een zoet meer aan 90. kwaliteit van het zeebanket vol et bij een zout meer altijd aan de frien, bij een zoet meer is er kans een te hoge verontreinigingsgraad (ADVERTENTIE) PRIMAFOTO'S BEHOREN TOT DF. BESTE IN NEDERLAND VLISSINGEN - „Tot nu toe is het zo dat we de voordeur bewaken, maar de achterdeur openlaten. Hopelijk komt daar begin 1984 verandering in, als we een post kunnen openen op de Roompotsluis". Als dat inderdaad gebeurt, kan kapitein M. G. J. Honde link een onderwerp van zijn verlang lijst afvoeren. Toch zal hij het zelf niet meer meemaken. Op vrijdag 26 augustus neemt hij afscheid als com mandant van het district Zeeland van de Koninklijke Marechaussee, na deze functie vier jaar te hebben be kleed. Ingaande 29 augustus wordt zijn functie overgenomen door kapi tein D. A, J. Roxs, afkomstig uit Amsterdam. Zijn opmerking met betrekking tot de bewaking van de voordeur wordt in gegeven door het feit dat de mare chaussee veel tijd besteedt aan de controle van mensen en schepen die via de Westerschelde Nederland bin nenkomen. maar daardoor geen man kracht genoeg heeft om ook nog eens iedereen te controleren die via de havens aan de Oosterschelde Neder land aandoet. „Officieel moeten ook de jachten en andere kleine schepen via Vlissingen binnenkomen, maar omwille van de tijdwinst doen ze dat meestal niet. Uit gegevens van sluis wachters en havenmeesters is geble ken dat duizenden schepen ongecon troleerd ons land binnenkomen", al dus kapitein Hondelink. De districts commandant trad daarop in contact met het ministerie en dat leidde tot de toestemming op de Roompotsluis een doorlaatpost te vestigen zodra die sluis in gebruik wordt genomen. Kapitein Hondelink is sinds 1 septem ber 1979 districtscommandant in Zee land („Zeeland is het enige district met een kapitein als commandant in de overige districten zijn dat allemaal majoors"). Voor die tijd was hij drie jaar escadronscommandant bij de marechaussee in Nunspeet De perio de tussen de afronding van zijn oplei ding aan de HBS in zijn geboorte plaats Nijmegen in 1967 en zijn statio nering in Nunspeet bracht de 36-jange kapitein door bij de Koninklijke Landmacht. De districtscommandant verlaat nu zijn post om aan de univer siteit in Amsterdam een opleiding hogere juridische vorming te volgen. Wat daarna zal gebeuren staat nog niet vast, al lijkt terugkeer naar Zee land uitgesloten omdat hij tegen die tijd vermoedelijk zal zijn bevorderd tot majoor. VANAF 49 CENT en dan ook nog: „gf O Niel goed - geld terug SI ©Gratis waardczcgcls voor kado's n Kwaliteit met kleurgarantic OEchte service en vakkundig advies ©Gezellige winkels vól foto-voordeel [t.'m 27 aug.: poster 30 x 45 voor j een tientje - vraag naar de waardebon en bet aai. ,-n h'og maar vuf gulden. aaesjn Middelburg Lange Delft 59 Kapitein M. G. J. Hondelink neemt 26 augustus afscheid als commandant van het district Zeeland van de Koninklijke 'Marechaussee. Goed district „Voor de functie zou ik graag terug willen komen", aldus de heer Honde link, „Zeeland is een klein district met slechts twee brigades, Terneuzen en Vlissingen, en daardoor ken je de meeste mensen persoonlijk. Uit oog punt van personeelszorg is Zeeland een goed district. Bovendien heb ik hier een interessante periode doorge bracht". Een goede controle van de 'achter deur' is slechts één van dc dingen die de kapitein graag gerealiseerd zou zien. „Er is nog veel meer", zo zegt hij, „Een uitbreiding van het aantal man schappen bijvoorbeeld. We hebben n maar één bemanning voor elk pa trouillevaartuig! Dat betekent dat e in de weekeindennnie weekeinden en als de schipper een vrije dag heeft niet gevaren wordt. Dan gaan de mare chaussees met een afhaalbootje naai de schepen, maar dan ben je geen baas op eigen boot Een tweede be manning erbij betekent dat je doorlo pend de taken uit kunt voeren". 1 laken van het district Zeeland van de Koninklijke Marechausse omvatten naast de controle van de opvarenden van de binnenkomende en uitgaande schepen, de grensbewaking en 1: uitvoeren van de politiedienst ten behoeve van de strijdkrachten. Kapitein Hondelink heeft verder za ken als de bouw van een nieuw dis trictsbureau in Vlissingen. een nieuwe garage en een uitbreiding van het mobilofoonnet op zijn verlanglijst staan Deze dingen worden in ieder geval niet meer gerealiseerd tijdens zijn stationering in Vlissingen. maar. zo zegt de scheidende commandant. misschien wordt Zeeland door de uitbreiding met een post op de Room potsluis wel zo groot dat een majoor de functie van commandant moet bekleden". Kapitein Hondelink neemt vrijdag 26 augustus officieel afscheid tijdens een receptie in de Berghuiskazerne in Middelburg. lENSDAG 10 AUGUSTUS 1983 Wegenwachter Simotis nu met een goed uitgeruste auto op pad. Wegenwacht geholpen kunnen wor den. mogen elke willekeurige plek in Nederland aanwijzen waar ze met hun voertuig naar toe gebracht wil len worden. „Dat is voor ons ook veel prettiger", vertelt Simons. „An ders zat je er maar mee. Nu hoef je geen mens meer te laten staan". De Wegenwacht heeft in de tijd dat de Axelaar er werkt nogal wat ver anderingen ondergaan Er is een tijd geweest dat er nog geen mobilo foons en semafoons waren. Toch werkte het waarschuwingssysteem heel vernuftig met vlaggen. Auto mobilisten met panne belden de ANWB in Den Haag, die op haar beurt het dichtst in de buurt zijnde café waarschuwde. Daar werd dan de gele vlag uitgehangen, zodat de wegenwachter, die zijn vaste route volgde, wist dat er een klant op hem wachtte. In het café wist men de wegenwachter dan te vertellen waar hij de gestrande automobilist kon vinden Op de plek waar de wegen wachter dan zijn route verliet moest hij een gele vlag in de grond steken met een briefje erbij waarop de mededeling wanneer hij dacht terug te zijn „Zo konden eventuele ANWB-controleurs altijd weten waar je uithing. Ach, het was wel een beetje militaristisch in die tijd, maar dat is er gelukkig af'. Simons heeft er nooit spijt van gehad dat hij wegenwachter is ge worden ..Heel dankbaar werk. In de garage ben je een hoop geld kwijt en bij de ANWB kost het niets. Nou ja. je lidmaatschap natuurlijk en ook Het is niet eens uniek. Verschillende keren is het hem overkomen. Cafebezoekers met een drupke teveel op, die probeerden hun auto te starten met de huissleutel. En als dat dan niet lukte moest wegenwach ter J. Simons eraan te pas komen. „En dan wilden ze het vaak niet eens geloven, als ik de motor startte met de goede sleutel. Kreeg ik nog commentaar ook. Dan zei ik altijd maar: gebruikt u de komende dagen deze sleutel maar en als u weer nuchter bent, moet u die andere maar weer proberenVierendertig jaar heeft Simons uit Axel over de Zecuws-Vlaamse wegen gereden, in weer en wind, om de gestrande automobilisten hulp te bieden. De eerste twaalf jaar op de motor met zijspan en de rest van zijn diensttijd in de auto. Driehonderd kilometer per dag en zo'n vijfhonderd als er veel pechgevallen waren. „Ik heb twee miljoen kilometer voor de baas gereden", vertelt hij achteloos. En voor wie dit getal alle begrip te boven taat: dat is vijftig keer de aarde rond. Simons, die nu 61 is, houdt ermee op. Hij stapt eruit met de VUT. De in Axel wonende Zeeuwsvlaming werkt al zolang in de streek als de Wegenwacht in Zeeuwsch-Vlaande ren bestaat. En dat is sinds 1950. Simons was erbij die eerste dag en hij prijkt dan ook saluerend en keurig in het uniform in het meinummer van dat jaar van de Autokampioen Onder de kop 'Glo rieuze Wegenwachtdag" schrijft de redacteur van dit ANWB-orgaan juichend: ..'n Triomfdag met recht, want de uitbreiding der dagelijkse Wegenwachtservice tot Zeeuwsch- Vlaanderen is buitengewoon harte lijk begroet, zowel door de autoritei ten als door de bevolking van dit gewest, waarvan vooral het weste lijk deel zozwaar were geteisterd in de laatste oorlogsmaanden en waar aan alle kanten aan de opbouw wordt gewérkt". In Zeeuwsch-Vlaanderen rijden evenals in 1950 twee wegenwach ters rond. De ene doet dienst van negen uur tot ongeveer zes uur en de andere van één tot tien uur. In de resterende tijd dus 's nachts worden de honneurs waargenomen door een garagebedrijf in Oostburg en één in Terneuzen Een vrij leventje, vindt Simons. Als liy 's morgens begint meldt hij zich via de mobilofoon bij het wegen wachtstation Kapelle op Zuid-Be veland Zijn er geen pechgevallen, dan gaat hij zijn vaste route rijden. Tussen Perkpolder en Breskens Hij komt de pechgevallen ook tegen, maar meestal krijgt hij de meldin gen van het wegenwachtstation in Kapelle. Zomers zil het nog al eens druk zijn. „Op warme dagen ge beurt het nogal eens", vertelt de wegenwachter „Men rijdt met een hete motor de boot op. De benzine verdampt in de leiding en er ont staat een dampbelletje De benzine toevoer stagneert dan en na een paar honderd meter is de carbura teur leeg. Een kleinigheidje. Daar ben je met vijf minuten mee klaar", 's Winters wil het ook nog weieens storm lopen, alleen als het koud is Slechte accu's, bevroren remmen en bevroren gasinstallaties. Hoeveel keren hij in die vieren dertig jaar hulp heeft verleend, kan hij met geen mogelijkheid schatten. Heel veel. is het enige dat hij weet. „In Den Haag zullen ze het wel kunnen nagaan, hoewel het natuurlijk ook wel is voorgekomen dat ik het niet noteerde als ik iemand hielp. Dan schiet hem het verhaal van de Belgische bromfiet ster m gedachten ..Ze lag langs de kam van de weg te zwaaien. Haar jurk was in het achterwiel gedraaid en vanachteren uitgescheurd tot m haar nek Wat er van die jurk nog over was heb ik dichtgenaaid met koperdraad. Zo is ze terug' naar Bèlgiè gereden Zeg nou eerlijk wat moet je daarvan opschrijven in je staat. Jurk Belgische bromfietster gerepareerd? Nee toch zeker". En dan zegt hij dromerig. „Ik weet het nog goed, het was een blauwe". In zijn werk ondervindt Simons nog de meeste moeilijkheden met de electronische ontstekingen en de benzine-inspuitingssystemen. „Dat valt vandaag de dag niet meer te repareren langs de kant van de weg. Die auto's moeten worden, afge voerd. Ik moet zeggen dat er meer nieuwe dan oude auto's weggehaald worden Een oude auto kan je bij wijze van spreken nog wel eens repareren met een stuk IJzerdraad Zo heb ik op vakantie wel eens de ontsteking van een auto gemaakt met een punaise en een paperclip Enthousiast is hij over de nieuwe (sinds een jaar of drie) service van de ANWB. Gestrande automobilis ten. die niet ter plekke door de Wegenwachter J. Simotis trok er vroeger met de motor op uit de onderdelen moeten betaald wor den. Logisch, anders kan je wel langs de kant van de weg gaan staan met een achterlicht in de hand en beweren dat je auto ervan af is gewaaid" Simons omschrijft zichzelf als een tevreden mens. „Vroeger dacht ik nog wel eens dat ik het toch maar slecht had op die motor in de kou. Totdat ik een klant had. die met hevige kiespijn op weg was naar de tandarts. Toen zei ik tegen mezelf: ik voel niets, ik ben tenmin ste verdoofd door de kou". Zijn loopbaan bij de Wegenwacht wordt gekenmerkt door twee slechte da gen. „Daartussenin is het allemaal prima verlopen") Eén van die da gen moet nog komen: zijn afscheid op de vierentwintigste. Daar ziet hij tegenop. Teveel belangstelling rond zijn persoon, vindt hij. Ook dit interview vond hij niet zo'n geweldig idee. maar vooruit, het moest maar, evenals zijn afscheid. De andere slechte dag is reeds lang achter de rug Zijn eerste „De mo toren hadden geen windschermen, we hadden geen helmen Die dag is m'n pet wel drie keer afgewaaid", weet hij zich te herinneren. „Dat mijn oren eraan zijn blijven zitten is onvoorstelbaar". En doelend op de geleden kou in de eerste twaalf jaar op de motor: „Er is een hoop witte sneeuw gevallen, maar ik heb veel zwarte gezien" En toch heeft hij nooit spijt van zijn keuze gehad, ook niet in de winter, hoewel hij zeker de laatste jaren het gevaar van zijn werk in bepaalde omstan digheden best inziet. „De winter, donker slecht weer. das geen werken Op die smalle dijkjes hier kan je geen kant uit. Daar ben ik wel eens bang voor. We werken wel met zwaailampjes, maar ik heb de indruk dat de mensen zich de laat ste tijd daar bar weinig van aan trekken. Als het enigszins kan sleep ik een auto een zijweggetje in Hoe ouder je wordt, hoe meer je dat gevaar gaat zien". Nog twee weken, dan zit het er voor hem op. „Het zal raar zijn als dat ding uit de schuur is", wijzend op de in de overbekende gele kleur uitge voerde Golf Diesel met de aërody namisch verantwoorde Wegen wachtlichtbak op het dak. ,,'t Zal een kale plek achterlaten"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 13