Grevelingen wint
van een zoet meer
WEGENWACHTER
Vijftig keer
de aarde rond
Verkiezingen voor
de waterschappen
'De voordeur bewaken
met achterdeur open
WAT IS DE
ZEE TOCH
LEKKER
j BLAUW OP
EEN DIXONS
PRIMAFOTO
iDixons.
PZC/Prov'ncie
BELEIDSANALYSE PROJECTGROEP TOONT AAN:
iES Een zout Grevelingenmeer, zoals thans het geval is, wint het op alle fronten van een
>t meer. In feite heeft ook de landbouw een zoete Grevelingen niet per sé nodig, wanneer op
ypKtdere wijze zoet water op Schouwen-Duiveland en een deel van Goeree-Overflakkee kan
irden aangevoerd. Dat kan prima door aanleg van een pijpleiding vanuit het Krammer/
ilkerak (of Schelde-Rijnverbinding of Haringvliet). Bij het zout houden van de Grevelingen
er géén extra investeringskosten te worden gemaakt en zijn de baten ongeveer 219
{iljoen gulden per jaar. Een zoet meer vergt 42 a 45 miljoen gulden aan investeringen, tegen
b opbrengst van 115 a 159 miljoen gulden. Een zoute Grevelingen met een pijpleiding voor
fe landbouw kost 42 a 62 miljoen gulden en levert 269 a 313 miljoen gulden aan jaarlijkse
aten (landbouw en visserij) op.
fn en ander blijkt uit de ontwerp- en op een zeker smaakbederf van
;a, tevens milieu-effectrapport, van schubvis.
;ilieu zijn
TFre
U ri
projectgroep Grevelingen zouf De effecten op natuur e
iet (GZZ). De nota is de belangrijk-
e bouwsteen voor het maken van
n keuze over de toekomst van de KANDIDAA TSTELLING 24 A UGUSTUS
revelingen, door de minister van
ven. wa
irm naa:
bij een zoute Grevelingen heel wat
gunstiger dan bij verzoeting. Het
gaat in feite tussen een gebied niet
Jkeer en waterstaat. Gedeputeerde
aten van Zeeland, de gemeenten en
aterschappen rond de Grevelingen
innen op het ontwerp commentaar
ven waarna de nota in definitieve
naar de minister gaat. De pro-
gaat ervan uit dat eind
üJbegin 1984 een keuze gemaakt
irdt. Uitstel van de compartimente-
igswerken in het oostelijk deel van
-Oosterschelde mag volgens de pro- MIDDELBURG - In de zeven Zeeuw-
itgroep de keuze met vertragen, se waterschappen worden op woens-
dat vanuit de maatschappij om dag 19 oktober verkiezingen gehou-
spoedige beslissing wordt ge- den voor het deel van de bestuursle-
agd. den, dat aftredend is. Het gaat daarbij
het opstellen van een beleidsana- om die leden van de algemene bestu-
|N ie (waarvoor al eerder de nodige ren, wier zittingsperiode van drie jaar
pporten over natuur en milieu, vis- °P 31 december 1983 afloopt. Voor die
rij, recreatie, waterhuishouding en waterschapsverkiezingen kunnen op
ndbouw waren gemaakt) heeft de 24 augustus aanstaande kandidaten
ojectgroep 12 verschillende moge- worden gesteld bij de dijkgraven op
zeldzame waarden en mogelijkheden
en een vervuild gebied met alge
meenheden. De recreatie (water
sport, onderwatersport, oeverrecrea-
tie) heeft bij een zoute Grevelingen
voordelen van: een vast peil, goed
doorzicht, hoge aantrekkelijkheid
flora en fauna, bijzonder karakter.
De projectgroep onderstreept dat ver
betering van de zoetwatervoorziening
op Schouwen-Duiveland - uit te voe
ren door het waterschap - in belangrij
ke mate afhangt van het animo bij de
ondernemers. In dit opzicht wordt
gedacht aan een toename van het
geschot van een orde van grootte v
tenminste 75 gulden per hectare; de
kosten van een eventuele pijpleiding
z(jn daarin niet begrepen. Bij een zoet
meer worden enkele natuurgebieden -
onder meer Dijkwater, Naterskreek,
Kijkuit en Karrevelden - nadelig beïn
vloed. Aanleg van een kwelscherm
(een idee van provinciale waterstaat)
kan de kwetsbare natuurgebieden be
ter afschermen, dan wanneer gekozen
wordt voor doorspoeling van de sloten
zonder meer
Een zout Grevelingenmeer vergt geen
aanlegkosten. Voor verzoeting is in
elk geval ombouw van de Flakkeese
stens 150 gulden of huurder van een Spuisluis nodig, om toevoer van water
dergelijk eigendom zijn Wie als hit de Krammer mogelijk te maken,
hoofdingeland de vervuilers wil verte- Kosten: 15 miljoen gulden. Een korte
genwoordigen moet zelf in de veront- pijpleiding van de Krammer naar
reinigingsheffing van het waterschap Bruinisse (5000 meter lang) komt op
worden aangeslagen. Op Schouwen- 27 miljoen gulden. Combinatie van
Duiveland en de Bevelanden geldt een pijpleiding met een open leiding
geen onderscheid tussen .huishoude- kost 20 miljoen gulden. Door toepas-
lijke' en .industriële' vervuilers, in s'nS van een kwelscherm komen de
.Drie Ambachten'. Hulster Ambacht, kosten op 15 miljoen gulden. De pro-
Het Vrije van Sluis en op Tholen en jectgroep concludeert dat het verschil
kheden bestudeerd en afgewogen, de griffies van de Zeeuwse water- .Walcheren gelden als industriële ver- in kosten tussen een zout meer met
vuilers de groep, die tien of meer pijpleiding en een zoet meer globaal 5
vervuilingseenheden loost. Ook echt- miljoen gulden bedraagt en bij toe-
genotes zijn verkiesba.ir. passing van een kwelscherm nihil is
De formulieren voor de kandidaatstel- De aanpassingswerken op Schouwen-
ling zijn vanaf vandaag - woensdag - Duiveland zélf worden geraamd op 18
bij de waterschappen beschikbaar, a 24 miljoen gulden.
Kandidaten moeten door tenminste
tien stemmen worden voorgedragen. (ADVERTENTIE.
Op de dag van de kandidaatsstelling -
24 augustus - is er om vier uur 's
middags in de waterschapshuizen een
openbare vergadering, om na te gaan
of de ingediende opgaven aan de
voorwaarden voldoen. De ingediende
opgaven zijn openbaar en er kunnen
tegen kandidaten binnen een week
bezwaren worden ingediend.
Als er voldoende kandidaten zijn
gesteld en niet meer lijsten per groep
worden ingediend, is een verkiezing
niet nodig.
Studieboeken
bestellen?
fanoy
boeken
Nw. Burg 26-28
en Walplein
M'burg.
Levert in enkele dagen!
teindelijk bleven er drie belangrijke schappen.
tematieven over: een zoute Gjeve- De verkiezingen gelden alle drie de
teen; een zoute Grevelingen met een groepen, die in de waterschappen
jpleiding naar Schouwen-Duiveland vertegenwoordigd zijn: de ongebouw-
orae landbouw: een zoete Grevelin- de eigendommen leigenaren van
n. gevoed vanuit de Krammer Vol- grond en landerijen), de gebouwde
rak. De alternatieven zijn getoetst eigendommen i bezitters van huizen
waterhuishouding, landbouw, en bedrijfspanden) en de waterkwali-
senj. ecologie, recreatie, kosten, teit (de vertegenwoordigers van de
heepvaart, relatie met de omgeving, vervuilers)
Stuurlijke zaken, beheerszaken. Om voor de ongebouwde eigendom-
het gebied van de waterhuishou- men kandidaat te kunnen zijn moet
rng biedt een zout Grevelingenmeer men volle eigenaar, erfpachter, op-
il dan niet met pijpleiding voor de stalhouder, ander zakelijk genotheb-
Indbouvv) gunstiger vooruitzichten bende of pachter van minstens 2 ha.
hn een zoet bekken. Omdat vcrzoe- grond zijn, waarvoor het volle geschot
Ing met Rijnwater moet plaatsvin- wordt betaald. Vergelijkbare eisen
Qjen, ontstaat er automatisch vervui- gelden voor de kandidaten voor het
big op diverse onderdelen in de gebouwd; als zakelijk genothebbende
Kevelingen. Bovendien moeten dan moet men worden aangeslagen naar
-■perioden van waterschaarste peil- een belastbare opbrengst van min-
fclingen worden aanvaard, terwijl -
I I extreem droge perioden er enige
jeperking is in de beschikbare hoe-
fer'-ïï^r«r„£0.£ MARECHAUSSEE-COMMANDANT HONDELINK:
Be Oosterschelde zijn (zoetwaterbe-
iting helpen terugdringen) en kan
het gebied van zware metalen tot
'schone' wateren in Nederland
irden gerekend.
aanzien van de landbouw merkt
i projectgroep op dat de beregening
li de landbouwgewassen ongeveer
miljoen gulden zoutschade per
oplevert. Het beschikbaar komen
zoet water levert verbetering op
de landbouwkundige situatie op
ïouwen-Duiveland. ..In nationaal
rband gezien kan een wijziging van
t bouwplan op Schouwen-Duive-
SSnd nadelig zijn voor de inkomens
ders in ons land", aldus de project-
goep. Extra arbeidsplaatsen in de
Sidbouw worden door een betere
etwatervoorziening niet gecreeerd.
iar de afname van het aantal ar-
idsplaatsen i circa 2 percent per
wordt er wel door gestopt en
orgen werkloosheid (door onbe-
arbeidstijd) kan worden opge-
De projectgroep stelt vast dat,
liet op de perioden waarin de land-
|uw behoefte heeft aan extra water,
n pijpleiding praktisch dezelfde per-
èctievcn biedt als een zoet Greve-
igenmeer. Als hogere baten wordt
n bedrag van 5 a 9.4 miljoen gulden
ir jaar genoemd (ook bij een pijplei-
ig.)
t betrekking tot de visserij maakt
projectgroep duidelijk dat in finan-
el opzicht een zout meer aanzien-
i méér baten oplevert dan een zoet.
il name de zaaioester (12.5 miljoen
(tóen) en consumptieoesters (1.5
iljoen gulden) hebben er voordeel
de mossels vormen een onzekere
de aalvisserij blijft gelijk; de
irtvissenj komt uit op 5 tegen 3
Bjoen gulden. Bij een zout Grevelin-
|n biedt de sector visserij werk aan
[0 personen, bij een zoet meer aan 90.
kwaliteit van het zeebanket vol
et bij een zout meer altijd aan de
frien, bij een zoet meer is er kans
een te hoge verontreinigingsgraad
(ADVERTENTIE)
PRIMAFOTO'S BEHOREN TOT
DF. BESTE IN NEDERLAND
VLISSINGEN - „Tot nu toe is het zo
dat we de voordeur bewaken, maar
de achterdeur openlaten. Hopelijk
komt daar begin 1984 verandering in,
als we een post kunnen openen op de
Roompotsluis". Als dat inderdaad
gebeurt, kan kapitein M. G. J. Honde
link een onderwerp van zijn verlang
lijst afvoeren. Toch zal hij het zelf
niet meer meemaken. Op vrijdag 26
augustus neemt hij afscheid als com
mandant van het district Zeeland
van de Koninklijke Marechaussee, na
deze functie vier jaar te hebben be
kleed. Ingaande 29 augustus wordt
zijn functie overgenomen door kapi
tein D. A, J. Roxs, afkomstig uit
Amsterdam.
Zijn opmerking met betrekking tot de
bewaking van de voordeur wordt in
gegeven door het feit dat de mare
chaussee veel tijd besteedt aan de
controle van mensen en schepen die
via de Westerschelde Nederland bin
nenkomen. maar daardoor geen man
kracht genoeg heeft om ook nog eens
iedereen te controleren die via de
havens aan de Oosterschelde Neder
land aandoet. „Officieel moeten ook
de jachten en andere kleine schepen
via Vlissingen binnenkomen, maar
omwille van de tijdwinst doen ze dat
meestal niet. Uit gegevens van sluis
wachters en havenmeesters is geble
ken dat duizenden schepen ongecon
troleerd ons land binnenkomen", al
dus kapitein Hondelink. De districts
commandant trad daarop in contact
met het ministerie en dat leidde tot de
toestemming op de Roompotsluis een
doorlaatpost te vestigen zodra die
sluis in gebruik wordt genomen.
Kapitein Hondelink is sinds 1 septem
ber 1979 districtscommandant in Zee
land („Zeeland is het enige district
met een kapitein als commandant in
de overige districten zijn dat allemaal
majoors"). Voor die tijd was hij drie
jaar escadronscommandant bij de
marechaussee in Nunspeet De perio
de tussen de afronding van zijn oplei
ding aan de HBS in zijn geboorte
plaats Nijmegen in 1967 en zijn statio
nering in Nunspeet bracht de 36-jange
kapitein door bij de Koninklijke
Landmacht. De districtscommandant
verlaat nu zijn post om aan de univer
siteit in Amsterdam een opleiding
hogere juridische vorming te volgen.
Wat daarna zal gebeuren staat nog
niet vast, al lijkt terugkeer naar Zee
land uitgesloten omdat hij tegen die
tijd vermoedelijk zal zijn bevorderd
tot majoor.
VANAF 49 CENT
en dan ook nog:
„gf O Niel goed - geld terug
SI ©Gratis waardczcgcls voor kado's
n Kwaliteit met kleurgarantic
OEchte service en vakkundig advies
©Gezellige winkels vól foto-voordeel
[t.'m 27 aug.: poster 30 x 45 voor
j een tientje - vraag naar de
waardebon en bet aai. ,-n
h'og maar vuf gulden. aaesjn
Middelburg Lange Delft 59
Kapitein M. G. J. Hondelink neemt 26 augustus afscheid als commandant van
het district Zeeland van de Koninklijke 'Marechaussee.
Goed district
„Voor de functie zou ik graag terug
willen komen", aldus de heer Honde
link, „Zeeland is een klein district
met slechts twee brigades, Terneuzen
en Vlissingen, en daardoor ken je de
meeste mensen persoonlijk. Uit oog
punt van personeelszorg is Zeeland
een goed district. Bovendien heb ik
hier een interessante periode doorge
bracht".
Een goede controle van de 'achter
deur' is slechts één van dc dingen die
de kapitein graag gerealiseerd zou
zien. „Er is nog veel meer", zo zegt hij,
„Een uitbreiding van het aantal man
schappen bijvoorbeeld. We hebben n
maar één bemanning voor elk pa
trouillevaartuig! Dat betekent dat e
in de weekeindennnie weekeinden en
als de schipper een vrije dag heeft niet
gevaren wordt. Dan gaan de mare
chaussees met een afhaalbootje naai
de schepen, maar dan ben je geen
baas op eigen boot Een tweede be
manning erbij betekent dat je doorlo
pend de taken uit kunt voeren". 1
laken van het district Zeeland van de
Koninklijke Marechausse omvatten
naast de controle van de opvarenden
van de binnenkomende en uitgaande
schepen, de grensbewaking en 1:
uitvoeren van de politiedienst ten
behoeve van de strijdkrachten.
Kapitein Hondelink heeft verder za
ken als de bouw van een nieuw dis
trictsbureau in Vlissingen. een nieuwe
garage en een uitbreiding van het
mobilofoonnet op zijn verlanglijst
staan Deze dingen worden in ieder
geval niet meer gerealiseerd tijdens
zijn stationering in Vlissingen. maar.
zo zegt de scheidende commandant.
misschien wordt Zeeland door de
uitbreiding met een post op de Room
potsluis wel zo groot dat een majoor
de functie van commandant moet
bekleden".
Kapitein Hondelink neemt vrijdag 26
augustus officieel afscheid tijdens
een receptie in de Berghuiskazerne in
Middelburg.
lENSDAG 10 AUGUSTUS 1983
Wegenwachter Simotis nu met een goed uitgeruste auto op pad.
Wegenwacht geholpen kunnen wor
den. mogen elke willekeurige plek
in Nederland aanwijzen waar ze met
hun voertuig naar toe gebracht wil
len worden. „Dat is voor ons ook
veel prettiger", vertelt Simons. „An
ders zat je er maar mee. Nu hoef je
geen mens meer te laten staan".
De Wegenwacht heeft in de tijd dat
de Axelaar er werkt nogal wat ver
anderingen ondergaan Er is een
tijd geweest dat er nog geen mobilo
foons en semafoons waren. Toch
werkte het waarschuwingssysteem
heel vernuftig met vlaggen. Auto
mobilisten met panne belden de
ANWB in Den Haag, die op haar
beurt het dichtst in de buurt zijnde
café waarschuwde. Daar werd dan
de gele vlag uitgehangen, zodat de
wegenwachter, die zijn vaste route
volgde, wist dat er een klant op hem
wachtte. In het café wist men de
wegenwachter dan te vertellen waar
hij de gestrande automobilist kon
vinden Op de plek waar de wegen
wachter dan zijn route verliet moest
hij een gele vlag in de grond steken
met een briefje erbij waarop de
mededeling wanneer hij dacht terug
te zijn „Zo konden eventuele
ANWB-controleurs altijd weten
waar je uithing. Ach, het was wel
een beetje militaristisch in die tijd,
maar dat is er gelukkig af'.
Simons heeft er nooit spijt van
gehad dat hij wegenwachter is ge
worden ..Heel dankbaar werk. In de
garage ben je een hoop geld kwijt en
bij de ANWB kost het niets. Nou ja.
je lidmaatschap natuurlijk en ook
Het is niet eens uniek. Verschillende keren is het hem overkomen.
Cafebezoekers met een drupke teveel op, die probeerden hun auto te
starten met de huissleutel. En als dat dan niet lukte moest wegenwach
ter J. Simons eraan te pas komen. „En dan wilden ze het vaak niet eens
geloven, als ik de motor startte met de goede sleutel. Kreeg ik nog
commentaar ook. Dan zei ik altijd maar: gebruikt u de komende dagen
deze sleutel maar en als u weer nuchter bent, moet u die andere maar
weer proberenVierendertig jaar heeft Simons uit Axel over de
Zecuws-Vlaamse wegen gereden, in weer en wind, om de gestrande
automobilisten hulp te bieden. De eerste twaalf jaar op de motor met
zijspan en de rest van zijn diensttijd in de auto. Driehonderd kilometer
per dag en zo'n vijfhonderd als er veel pechgevallen waren. „Ik heb twee
miljoen kilometer voor de baas gereden", vertelt hij achteloos. En voor
wie dit getal alle begrip te boven taat: dat is vijftig keer de aarde rond.
Simons, die nu 61 is, houdt ermee
op. Hij stapt eruit met de VUT. De
in Axel wonende Zeeuwsvlaming
werkt al zolang in de streek als de
Wegenwacht in Zeeuwsch-Vlaande
ren bestaat. En dat is sinds 1950.
Simons was erbij die eerste dag en
hij prijkt dan ook saluerend en
keurig in het uniform in het
meinummer van dat jaar van de
Autokampioen Onder de kop 'Glo
rieuze Wegenwachtdag" schrijft de
redacteur van dit ANWB-orgaan
juichend: ..'n Triomfdag met recht,
want de uitbreiding der dagelijkse
Wegenwachtservice tot Zeeuwsch-
Vlaanderen is buitengewoon harte
lijk begroet, zowel door de autoritei
ten als door de bevolking van dit
gewest, waarvan vooral het weste
lijk deel zozwaar were geteisterd in
de laatste oorlogsmaanden en waar
aan alle kanten aan de opbouw
wordt gewérkt".
In Zeeuwsch-Vlaanderen rijden
evenals in 1950 twee wegenwach
ters rond. De ene doet dienst van
negen uur tot ongeveer zes uur en
de andere van één tot tien uur. In de
resterende tijd dus 's nachts
worden de honneurs waargenomen
door een garagebedrijf in Oostburg
en één in Terneuzen
Een vrij leventje, vindt Simons. Als
liy 's morgens begint meldt hij zich
via de mobilofoon bij het wegen
wachtstation Kapelle op Zuid-Be
veland Zijn er geen pechgevallen,
dan gaat hij zijn vaste route rijden.
Tussen Perkpolder en Breskens Hij
komt de pechgevallen ook tegen,
maar meestal krijgt hij de meldin
gen van het wegenwachtstation in
Kapelle. Zomers zil het nog al eens
druk zijn. „Op warme dagen ge
beurt het nogal eens", vertelt de
wegenwachter „Men rijdt met een
hete motor de boot op. De benzine
verdampt in de leiding en er ont
staat een dampbelletje De benzine
toevoer stagneert dan en na een
paar honderd meter is de carbura
teur leeg. Een kleinigheidje. Daar
ben je met vijf minuten mee klaar",
's Winters wil het ook nog weieens
storm lopen, alleen als het koud is
Slechte accu's, bevroren remmen en
bevroren gasinstallaties.
Hoeveel keren hij in die vieren
dertig jaar hulp heeft verleend,
kan hij met geen mogelijkheid
schatten. Heel veel. is het enige dat
hij weet. „In Den Haag zullen ze het
wel kunnen nagaan, hoewel het
natuurlijk ook wel is voorgekomen
dat ik het niet noteerde als ik
iemand hielp. Dan schiet hem het
verhaal van de Belgische bromfiet
ster m gedachten ..Ze lag langs de
kam van de weg te zwaaien. Haar
jurk was in het achterwiel gedraaid
en vanachteren uitgescheurd tot m
haar nek Wat er van die jurk nog
over was heb ik dichtgenaaid met
koperdraad. Zo is ze terug' naar
Bèlgiè gereden Zeg nou eerlijk wat
moet je daarvan opschrijven in je
staat. Jurk Belgische bromfietster
gerepareerd? Nee toch zeker". En
dan zegt hij dromerig. „Ik weet het
nog goed, het was een blauwe".
In zijn werk ondervindt Simons nog
de meeste moeilijkheden met de
electronische ontstekingen en de
benzine-inspuitingssystemen. „Dat
valt vandaag de dag niet meer te
repareren langs de kant van de weg.
Die auto's moeten worden, afge
voerd. Ik moet zeggen dat er meer
nieuwe dan oude auto's weggehaald
worden Een oude auto kan je bij
wijze van spreken nog wel eens
repareren met een stuk IJzerdraad
Zo heb ik op vakantie wel eens de
ontsteking van een auto gemaakt
met een punaise en een paperclip
Enthousiast is hij over de nieuwe
(sinds een jaar of drie) service van
de ANWB. Gestrande automobilis
ten. die niet ter plekke door de
Wegenwachter J. Simotis trok er vroeger met de motor op uit
de onderdelen moeten betaald wor
den. Logisch, anders kan je wel
langs de kant van de weg gaan
staan met een achterlicht in de
hand en beweren dat je auto ervan
af is gewaaid"
Simons omschrijft zichzelf als
een tevreden mens. „Vroeger
dacht ik nog wel eens dat ik het
toch maar slecht had op die motor
in de kou. Totdat ik een klant had.
die met hevige kiespijn op weg was
naar de tandarts. Toen zei ik tegen
mezelf: ik voel niets, ik ben tenmin
ste verdoofd door de kou". Zijn
loopbaan bij de Wegenwacht wordt
gekenmerkt door twee slechte da
gen. „Daartussenin is het allemaal
prima verlopen") Eén van die da
gen moet nog komen: zijn afscheid
op de vierentwintigste. Daar ziet
hij tegenop. Teveel belangstelling
rond zijn persoon, vindt hij. Ook
dit interview vond hij niet zo'n
geweldig idee. maar vooruit, het
moest maar, evenals zijn afscheid.
De andere slechte dag is reeds lang
achter de rug Zijn eerste „De mo
toren hadden geen windschermen,
we hadden geen helmen Die dag is
m'n pet wel drie keer afgewaaid",
weet hij zich te herinneren. „Dat
mijn oren eraan zijn blijven zitten is
onvoorstelbaar". En doelend op de
geleden kou in de eerste twaalf jaar
op de motor: „Er is een hoop witte
sneeuw gevallen, maar ik heb veel
zwarte gezien" En toch heeft hij
nooit spijt van zijn keuze gehad,
ook niet in de winter, hoewel hij
zeker de laatste jaren het gevaar
van zijn werk in bepaalde omstan
digheden best inziet. „De winter,
donker slecht weer. das geen
werken Op die smalle dijkjes hier
kan je geen kant uit. Daar ben ik
wel eens bang voor. We werken wel
met zwaailampjes, maar ik heb de
indruk dat de mensen zich de laat
ste tijd daar bar weinig van aan
trekken. Als het enigszins kan sleep
ik een auto een zijweggetje in Hoe
ouder je wordt, hoe meer je dat
gevaar gaat zien".
Nog twee weken, dan zit het er voor
hem op. „Het zal raar zijn als dat
ding uit de schuur is", wijzend op de
in de overbekende gele kleur uitge
voerde Golf Diesel met de aërody
namisch verantwoorde Wegen
wachtlichtbak op het dak. ,,'t Zal
een kale plek achterlaten"