ZEELAND I unstige vooruitzichten ïlaatsen eerste pijler Politie en ZCAD in actie tegen rijden onder invloed Verkeerd bord Zweefvlieger maakte geslaagde noodlanding almanak PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT begripvoor Middelburg in zaak Jeugd en Muziek PERATIE BEGINT VANA VOND OM ELF UUR WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1983 PAGINA 11 jpELBURG - Gedeputeerde sta- jhebben „weliswaar moeite" met Hiding van Middelburg bij de ;eling van de schulden van jden Muziek Zeeland, maar men I de zienswijze van de gemeente £1 delen". Dat blijkt uit de ant- orden. die gs hebben gegeven op gen over Jeugd en Muziek van de {énleden J. G. van Zwieten (vvd), Si. Scheffers (cda), W.P. Rentier en H. J. Colijn (gpv-rpf). De en hadden onder meer betrek- op het besluit van Middelburg bijdrage meer te leveren van 50 in de sanering van J en M- Iden, nn door het besluit van de Zeeuwse staten over deze zaak in 1983 géén festival Nieuwe Muziek „boven tafel is gehouden". Het college wijst erop. dat gedepu teerde J.P Boersma bij de behande ling van de zaak in mei al op de houding van Middelburg heeft gewe zen en heeft gezegd dat het niet doorgaan van het festival in '83 „nega tieve gevolgen" kon hebben voor de Middelburgse deelname in de schul densanering. In die situatie zou de provinciale bijdrage aan het festival ook niet een ton, maar slechts 50 mille hebben bedragen: de rest zou dan voor de schuldensanering worden be nut Nu er geen festival is geweest hoeft van die ton slechts 50 mille te worden gebruikt; daarmee wordt dan het gat gedekt, dat door de terugtrek king van Middelburg is ontstaan, al dus gs. Men is het met de vragenstellers eens, dat de staten in mei een definitief besluit hebben genomen over de sub sidiering van Jeugd en Muziek door de provincie. Tegelijkertijd echter is geen definitieve beslissing gevallen over de voortzetting van het Festival Nieuwe Muziek in de toekomst. Op grond daarvan bestrijden gs de opvat ting van de vragenstellers als zou er hnncniit een wachtgeld voor de ex- manager van J. en M beschikbaar zijn besloten is zijn dienstverband bij Uit voort te zetten tot de staten een definitief besluit hebben genomen over de toekomst van het festival. Dat is wel onder bepaalde voorwaarden gebeurd. Gs laten weten dat het bestuur van Jeugd en Muziek Zeeland inmiddels positief heeft gereageerd op de over dracht van alle bezittingen van de vereniging aan de provincie, de voor waarde bij de kwijtschelding van de schuld aan de provincie. Aan de crediteuren van J. en M. is inmiddels een aanbod gedaan, aldus gs. RGHSLUIS De vooruitzichten voor de plaatsing van de eerste pijler van de frmvloedkering in de Oosterscheldemonding - een karwei dat vannacht, woensdag, itreeks 23.00 uur begint - zijn erg gunstig. Het weer werkt mee en dientengevolge ook lerstanden, stroom en golven. De korte-termijnverwachting van het hydrometeocentrum rijkswaterstaats Deltadienst en van het KNMI in Zierikzee, zag er dinsdag dan ook jlbelovend uit. Ir. T. Visser, projectleider stormvloedkering, toonde zich optimistisch over goede verloop van de operatie pijlerplaatsen, die wordt gezien als een hoogtepunt in fierlands grootste waterbouwkundig project. |j zijn vol vertrouwen. Er is zeer I geoefend. De manschappen zijn mate goed voorbereid", aldus mogelijk i verwachte situaties voordoen" Vol gens Visser is het tot op het laatst komt te rusten. Er was ook voorzien in een zogenaamde dummy-plaatsing. >r. Hij wees erop dat het materieel plaatsen van de pijler te stoppen rde is. dat iedereen goed uitgerust De voorbereidingen voor de pijler- de vakantie aan de start ver- plaatsing zijn inmiddels gisteren in jnt en dat het weer zich op zijn volle gang gekomen. In alle vroegte lers gedraagt. Er kan. menselijker vertrok vanuit het bouwdok bij Neel- gesproken. niets meer misgaan, tje Jans hethefschip Ostrea, met inde fisser beklemtoonde: „We werken hijsklauwen en takels de 14.000 ton e natuur aan de lage kant van de zware pijler (de Hammen 16». Hoewel rdzee. Er kunnen zich altijd on- de afstand van het bouwdok naar de pijlerplaats slechts 2,5 kilometer is. moest de Ostrea een grote omweg van 20 kilometer maken over de Ooster- schelde. De rechtstreekse route is in verband met zandplaten namelijk te ondiep, 's Morgens koppelde de Ostrea in het sluitgat Hammen aan het opschoon- en afmeerponton Ma- coma. 's Middags kwam het onderwa- terinspectievoertuig Portunus met moederschip Wijker Rib in actie, voor onderzoek naar zandafzettingen op de fundenngsmatten waarop de pijler te grijpen en het waarbij de pijler tot op 2.5 meter van VOS verzorgt rechtstreekse I W-uilzending - De NOS-televisie zendt \g ttvoensdagi een recht sreeks verslag uit van de plaat- Stug van de eerste pijler voor de mvloedkering in de monding n de Oosterschelde. Dat ge- j) beurt van 22.45 uur tot 23.25 uur. De NOS combineert de beelden JA ion ie plaatsing met een NOS- l'A Immenlaire over de ontwikke- ?£(t' nSen de laatste 30 jaar vanaf e watersnoodramp. De film is Kmaakt door Willem Bosboom hsy n Rudolf Spoor. Donderdag tprdt om 18.20 uur een samen- atüng van de pijlerplaatsing Ttoond. De uitzendingen zijn I Nederland twee daar betrekkelijk diep is. behoort de Hammen 16 tot de lichtste uit de sene van 66 pijlers die voor de stormvloed kering nodig zijn De zwaarste pijler weegt 18.000 ton De pijlers komen te staan op dubbele fundenngsmatten. In sluitgat Hammen liggen 16 onder- matten van 200 bij 42 meter. Op elke ondermal ligt een bovenmat van 60 bij 30 meter. Beide matten zijn ruim 30 centimeter dik. De ondermat is gevuld met 3 lagen zand en grind en de bovenmat met 3 lagen grind. Ze zijn gelegd door het mattenlegponton Cardium en hebben als doel: steun bieden aan de pijlers en fungeren als filterconstructie, zodat wel het wa ter. maar niet het zand van de bodem er door kan ontsnappen. De funde ring in de Hammen is overigens nog niet helemaal klaar; er moeten nog enige tcgelmalten en 10 grindwiepen- mattten worden afgezonken. Kort na de eerste pijler zal ook de Hammen 15 worden neergezet, waar- i het pijlerplaatsen enige tijd stilligt. de bodem zakte Vanmorgen zal de Ostrea met de pijler even contact zoeken met de bodem, De Hammen 16 wordt daarbij als het ware als peilstok gebruikt. Voor alle zekerheid zullen er twee pijlerlocaties - naast de Hammen 16 ook de Hammen 15 - zandvrij worden gemaakt Daarvoor komt de Macoma in actie, die is voorzien van een 30 meter brede stofzuiger De afwezig heid van zand is daarom zo belang rijk, omdat de pijlers in verband met - de stabiliteit op een zo vlak mogelijke Het plaatsen van de 2 pijlers is in de ondergrond moeten komen. Lichtste De eerste pijler komt In het noorde lijkste deel van de stroomgeul Ham men te staan, vlak onder de oever van Schouwen-Duiveland. Omdat het phouding wegens ndel in heroïne jSSINGEN - De Vlissingse ge- fctepolitie heeft dinsdagmorgen de *°,7'e aan9<~eft lp, nfi> 1 rl nf -jrtl m VLISSINGEN - Bezoe- sen. Onbekenden venvij- Badhuisstraat is er van kers van Vlissingen die derden namelijk enkele overtuigd dat door de hun auto parkeren in de cijfers van het bord. politie uitgedeelde be- Badhuisslraal worden waardoor de penode keuringen in dit geval daar geconfronteerd ivaann de schijf ver- met betaald hoeven te met een blauwe zone. Op plicht is nu tussen mid- worden. ..Ze bekeuren zich niets vreemds, ware het niet dat de argeloze automobilist zich bij het demacht en een uur s toch en dat vind ik een morgens valt. Een bord oneerlijke zaak' Een aan de andere zijde van woordvoerder van de zien van het verkeers- de weg biedt al evenmin Vlissingse politie was bord dat het begin van duidelijkheid. hier het tegendeel van me- wordl de periode aange- rang: .Je kunt toch na- R E H uit Goes aange- twijfeld °f zal vragen geven als vallende tus- gaan dat een parkeer- Stat De man wordt ervan ver- «oimeer hi, m eigenlijk «ra dra uur t te handelen of gehandeld te parkeerschuf achter eu een uur n in verdovende middelen en de voorruit moel plaat- Een bewoner van de door met bekeuren n het bijzonder in heroïne. planning naar voren gehaald, zodat in het bouwdok waar de overige pijlers staan te wachten, ruimte onstaat voor werkzaamheden De gnndzakken aan de pijlers moeten aangepast worden en er zijn inspecties nodig, onder meer om na te gaan of de blikken 'zolen' onder de pijlers nog vastzitten. Weerkundige D. Ludlan van het KNMI in Zierikzee maakte gewag van gunstige vooruitzichten: een matige wind. een kleine buienkans. een sta biel hogedrukgebied boven Engeland, de Noordzee en Scandinavië. Hij te kende aan dat het zicht niet optimaal is; matig tot slecht, met een zicht van ongeveer 1500 meter Voor het pijler plaatsen is dat echter voldoende A. Beuns van het hydrometeocen trum vertelde dat er kans is op een verlaging van de waterstand met 10 a 15 centimeter door de aanwezigheid van het hogedrukgebied. Ondanks aanwezigheid van springtij (dus hoog hoogwater en laag laagwater) en daardoor wat grotere stroomsnelhe- den. zag hij geen problemen, terwijl er ook geen te hoge golven te ver wachten zijn. morgens schijf alleen overdag no nachts. dig is. We gaan gewoon Twee auto's zwaar beschadigd bij Gebrek aan thermiek en slecht zicht boven zee dwongen de twintigjarige zweefvlieger Marcel Flick uit Hellevoetsluis tfoto) tot een noodlanding. i KOIDEKERKE - Eigenlijk wilde hij naar Axel. maar verder dan Koudekerke kwam de twintigjari ge zweefvlieger Marcel Flick uit Hellvoetsluis dinsdagmiddag niet. Gebrek aan thermiek en slecht zicht boven zee dwongen hem dins dagmiddag tot een noodlanding op een akker van de Koudekerkse landbouwer N. J. Bosschaart aan de Vlissingscslraat. Zowel toestel als piloot doorstonden de landing onbeschadigd en ook de gerst op de akker heeft volgens de lieer Bos schaart niet al te veel schade opge lopen. Marcel Flick steeg omstreeks kwart voor drie op vanaf het vliegveld Haamstede zijn 'thuisbasis', voor een vlucht naar Axel Deze vlucht van ongeveer vijftig kilometer maakte deel uit van de opdrachten die hij uit moet voeren om in het bezit te komen van het zilveren C-brevet voor zweefvliegers. .Maar dat moet nu dus nog even wach ten'aldus de piloot die in zijn zesjarige loopbaan in totaal onge veer 800 vluchten (circa 115 vliegu ren» op zijn naam heeft staan. „Het eerste deel van de vlucht verliep goed. maar boven zee kreeg ik te kampen met mist en bovendien, waaide ik van koers af. Toen ben ik teruggekeerd en in de buurt van Westkapelle weer boven land geko men" Inmiddels was zijn eenper- soonstocstcl, een HSK 18 met regi stratie PH 558. op een hoogte geko men van 800 meter, reden voor Marcel Flick om op zoek te gaan naar een thermiekbel. Hij slaagde er echter niet in er een van voldoende omvang te vinden en toen zijn vlieg hoogte tot bijna vijfhonderd meter was teruggelopen besloot hij om te zien naar een geschikt terrein om een noodlanding uit te voeren. ,Ik was inmiddels al boven Koudeker ke Ik zag verderop een paar kassen en daar was nog een beetje ther miek. zodat ik nog wat kon stijgen. Vervolgens ben ik een paar keer rondgevlogen om het terrein te ver kennen Verderop was nog wel een geschikte plaats, maar daar liepen paarden, dus heb ik daar van afge zien". Het gerstveld van de heer Bos schaart was echter wel geschikt en Flick zette zijn toestel beheerst aan de grond. Toch wel een spannend moment, vindt hij zelf: „Eén roer in de verkeerde stand en je zit tegen die huizen daar" en hij wijst op de huizenrij aan de overkant van de weg. I ZEEUWSE Lusteloos ïangezien in dit hoekje niet de duim. maar soms echt de weerslag van het gebeuren bron van iratie is, aarzelen wij niet 'Iding te maken van een groot gevoel van lusteloos- Qjj bc.d. waardoor wij gisteren jJO leerden geteisterd Js er dan echt niemand die een grap heefl?". vroegen wij Qjj dar; ook halverwege de mid- «JO dag radeloos aan het geringe aantal ons omringende colle ga's. Ajl Maar die reageerden met zéér iiW grote reserve op onze oproep en één hunner vatte de sfeer. "iet een verlangende blik naar q<| buiten waar de zon de daken •W blakerdetreffend samen: Jk kan de grappigheid van de Cfl situatie niet inzien". '/UD Dus werden wij toch weer ge- heel op onszelf teruggeworpen en bladerden ter verstrooiing J_on2e eigen krant eens door. r E" daar troffen wij in onze 1 D- onvolprezen kleintjes déze l.S 0 Je koop jonge hennen. Te- •T^fen de leg" baar zal. voor liefhebbers van ■n eitje, weinig werving van 'itgaan. ioonlijk althans zouden ons liever in het bezit stel- van hennen, die vóór de leg SLUIS Bij een aanrijding op de Hoogstraat in Sluis dinsdagavond omstreeks zeven uur zijn twee perso nenauto's zwaar beschadigd. Me vrouw H. D M H. uit Roermond kwam met haar auto achteruit van een uitrit in de Hoogstraat. De Belg R. IJ. V. uit Ronse kwam uit de richting Potjes en kon een aanrijding met meei vourkoinen Peisuoulijke onge lukken deden zich niet voor Het vliegtuig van Marcel Flick belandde op een akker van de Koudekerkse landbouwer N. J. Bosschaart aan de Vhssmgsesiraat. aanrijding Sluis De controles worden zoveel mogelijk uitgevoerd tijdens de bestaande sur veillances en vooral na afloop van bepaalde evenementen en in de nachten van de weekeindes. Naast het nastreven van de doelstellingen, is de totale opzet ook bedoeld om de alco- holproblematiek in de ruimste zin van het woord aan te pakken, waarbij als gunstige neveneffecten kunnen optre den een vermindering van de overlast in de uitgaanscentra en een verminde ring van de overlast in bus. trein en eventueel op de veerboot Kruiningen- Perkpolder (in het weekeinde een be ruchte laatste oversteek» De bestuurder, die gecontroleerd wordt, krijgt inlichtingen over de vorm van deze controle Van iedere bestuurder die alcohol heelt gebruikt, wordt een blaastest afgenomen. Is de score onder de streep van 0.5 promille of later onder de 0,8 promille, dan krijgt de betrokkene een lesje over de gevaren van alcohol in het verkeer, waarbij hem ook documentatie van Veilig Verkeer Nederland over 'Alco hol en Verkeer' wordt uitgereikt. Weg gebruikers, die boven de 0,8 promille scoren, krijgen, als gebruikelijk, een proces-verbaal en moeten een bloed proef ondergaan. Gelijk met de uit slag van de bloedproef krijgt hij of zij documentatie thuis gestuurd, waarin informatie staat over de mogelijkhe den die het ZCAD kan bieden Uitstralingseffect Volgens de politie zijn de controles niet hedoeld om zoveel mogelijk weg gebruikers te controleren, maar om de 'consument' zo goed mogelijk te informeren, dat ook w eer een preven tief uitstralingseffect kan hebben op de passagiers, voorbijgangers en an deren in de rclatiesfeer van de gecon troleerde bestuurders. Het voorne men is dat de resultaten van de actie later worden uitgewisseld met Veilig Verkeer Nederland en het ZCAD. die voorlichting hierover gaan geven in scholen en vormingscentra. Eventu eel kunnen de opgedane ervaringen ook dienen als lesmateriaal tijdens informatieavonden voor aangehou den bestuurders, die op hun veroor deling wachten. In feite getuigt de opzet van de actie van een nieuwe aanpak van het 'alco- hol-in-het-verkeer'-probleem Latei- zal bekeken worden of één en ander vruchten afgeworpen heeft, waarna het mogelijk is de actie uit te breiden. Met opzet is voor de proef gekozen vooreen kleine regio (Zuid-Bevelandi. Als de nieuwe aanpak slaagt, is ulU breidmg mogelijk Het experiment wordt ook landelijk met belangstel ling gevolgd, omdat er sprake is van een gecoördineerde - deels preventie ve - aanpak. GOES De Verkeersgroep van de Rijkspolitie in Zeeland zal dit najaar in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN'I en het Zeeuwse Consultatie Bureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD), een actie beginnen om bet alcoholgebruik in het verkeer, met name onder jongeren en gelegen- heidsdrinkers. onder dc aandacht te brengen. De bedoeling van de actie is het verminderen van rijden onder invloed, het verminderen van door rijden na een aanrijding en het berei ken van minder verkeersongelukken ten gevolge van alcoholgebruik. Lan delijk gezien is het voor hel eerst dat een CAD medewerking verleent aan een dergelijke actie, voor Zeeland is de hele opzet uniek. De actie bestaat uit een aantal con troles in de maanden september, ok tober en november door de Verkeers groep van de Rijkspolitie en de groe pen Borsele. Kapelle en Reimerswaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11