ZEELAND
I
unstige vooruitzichten
ïlaatsen eerste pijler
Politie en ZCAD in actie
tegen rijden onder invloed
Verkeerd bord
Zweefvlieger maakte
geslaagde noodlanding
almanak
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
begripvoor Middelburg in zaak Jeugd en Muziek
PERATIE BEGINT VANA VOND OM ELF UUR
WOENSDAG 10 AUGUSTUS 1983
PAGINA 11
jpELBURG - Gedeputeerde sta-
jhebben „weliswaar moeite" met
Hiding van Middelburg bij de
;eling van de schulden van
jden Muziek Zeeland, maar men
I de zienswijze van de gemeente
£1 delen". Dat blijkt uit de ant-
orden. die gs hebben gegeven op
gen over Jeugd en Muziek van de
{énleden J. G. van Zwieten (vvd),
Si. Scheffers (cda), W.P. Rentier
en H. J. Colijn (gpv-rpf). De
en hadden onder meer betrek-
op het besluit van Middelburg
bijdrage meer te leveren van 50
in de sanering van J en M-
Iden, nn door het besluit van de
Zeeuwse staten over deze zaak in
1983 géén festival Nieuwe Muziek
„boven tafel is gehouden".
Het college wijst erop. dat gedepu
teerde J.P Boersma bij de behande
ling van de zaak in mei al op de
houding van Middelburg heeft gewe
zen en heeft gezegd dat het niet
doorgaan van het festival in '83 „nega
tieve gevolgen" kon hebben voor de
Middelburgse deelname in de schul
densanering. In die situatie zou de
provinciale bijdrage aan het festival
ook niet een ton, maar slechts 50 mille
hebben bedragen: de rest zou dan
voor de schuldensanering worden be
nut Nu er geen festival is geweest
hoeft van die ton slechts 50 mille te
worden gebruikt; daarmee wordt dan
het gat gedekt, dat door de terugtrek
king van Middelburg is ontstaan, al
dus gs.
Men is het met de vragenstellers eens,
dat de staten in mei een definitief
besluit hebben genomen over de sub
sidiering van Jeugd en Muziek door
de provincie. Tegelijkertijd echter is
geen definitieve beslissing gevallen
over de voortzetting van het Festival
Nieuwe Muziek in de toekomst. Op
grond daarvan bestrijden gs de opvat
ting van de vragenstellers als zou er
hnncniit een wachtgeld voor de ex-
manager van J. en M beschikbaar
zijn besloten is zijn dienstverband bij
Uit voort te zetten tot de staten een
definitief besluit hebben genomen
over de toekomst van het festival. Dat
is wel onder bepaalde voorwaarden
gebeurd.
Gs laten weten dat het bestuur van
Jeugd en Muziek Zeeland inmiddels
positief heeft gereageerd op de over
dracht van alle bezittingen van de
vereniging aan de provincie, de voor
waarde bij de kwijtschelding van de
schuld aan de provincie. Aan de
crediteuren van J. en M. is inmiddels
een aanbod gedaan, aldus gs.
RGHSLUIS De vooruitzichten voor de plaatsing van de eerste pijler van de
frmvloedkering in de Oosterscheldemonding - een karwei dat vannacht, woensdag,
itreeks 23.00 uur begint - zijn erg gunstig. Het weer werkt mee en dientengevolge ook
lerstanden, stroom en golven. De korte-termijnverwachting van het hydrometeocentrum
rijkswaterstaats Deltadienst en van het KNMI in Zierikzee, zag er dinsdag dan ook
jlbelovend uit. Ir. T. Visser, projectleider stormvloedkering, toonde zich optimistisch over
goede verloop van de operatie pijlerplaatsen, die wordt gezien als een hoogtepunt in
fierlands grootste waterbouwkundig project.
|j zijn vol vertrouwen. Er is zeer
I geoefend. De manschappen zijn
mate goed voorbereid", aldus mogelijk i
verwachte situaties voordoen" Vol
gens Visser is het tot op het laatst
komt te rusten. Er was ook voorzien in
een zogenaamde dummy-plaatsing.
>r. Hij wees erop dat het materieel plaatsen van de pijler te stoppen
rde is. dat iedereen goed uitgerust De voorbereidingen voor de pijler-
de vakantie aan de start ver- plaatsing zijn inmiddels gisteren in
jnt en dat het weer zich op zijn volle gang gekomen. In alle vroegte
lers gedraagt. Er kan. menselijker vertrok vanuit het bouwdok bij Neel-
gesproken. niets meer misgaan, tje Jans hethefschip Ostrea, met inde
fisser beklemtoonde: „We werken hijsklauwen en takels de 14.000 ton
e natuur aan de lage kant van de zware pijler (de Hammen 16». Hoewel
rdzee. Er kunnen zich altijd on- de afstand van het bouwdok naar de
pijlerplaats slechts 2,5 kilometer is.
moest de Ostrea een grote omweg van
20 kilometer maken over de Ooster-
schelde. De rechtstreekse route is in
verband met zandplaten namelijk te
ondiep, 's Morgens koppelde de
Ostrea in het sluitgat Hammen aan
het opschoon- en afmeerponton Ma-
coma. 's Middags kwam het onderwa-
terinspectievoertuig Portunus met
moederschip Wijker Rib in actie, voor
onderzoek naar zandafzettingen op de
fundenngsmatten waarop de pijler
te grijpen en het waarbij de pijler tot op 2.5 meter van
VOS verzorgt
rechtstreekse
I W-uilzending
- De NOS-televisie zendt
\g ttvoensdagi een recht
sreeks verslag uit van de plaat-
Stug van de eerste pijler voor de
mvloedkering in de monding
n de Oosterschelde. Dat ge-
j) beurt van 22.45 uur tot 23.25 uur.
De NOS combineert de beelden
JA ion ie plaatsing met een NOS-
l'A Immenlaire over de ontwikke-
?£(t' nSen de laatste 30 jaar vanaf
e watersnoodramp. De film is
Kmaakt door Willem Bosboom
hsy n Rudolf Spoor. Donderdag
tprdt om 18.20 uur een samen-
atüng van de pijlerplaatsing
Ttoond. De uitzendingen zijn
I Nederland twee
daar betrekkelijk diep is. behoort de
Hammen 16 tot de lichtste uit de sene
van 66 pijlers die voor de stormvloed
kering nodig zijn De zwaarste pijler
weegt 18.000 ton De pijlers komen te
staan op dubbele fundenngsmatten.
In sluitgat Hammen liggen 16 onder-
matten van 200 bij 42 meter. Op elke
ondermal ligt een bovenmat van 60
bij 30 meter. Beide matten zijn ruim
30 centimeter dik. De ondermat is
gevuld met 3 lagen zand en grind en
de bovenmat met 3 lagen grind. Ze
zijn gelegd door het mattenlegponton
Cardium en hebben als doel: steun
bieden aan de pijlers en fungeren als
filterconstructie, zodat wel het wa
ter. maar niet het zand van de bodem
er door kan ontsnappen. De funde
ring in de Hammen is overigens nog
niet helemaal klaar; er moeten nog
enige tcgelmalten en 10 grindwiepen-
mattten worden afgezonken.
Kort na de eerste pijler zal ook de
Hammen 15 worden neergezet, waar-
i het pijlerplaatsen enige tijd stilligt.
de bodem zakte
Vanmorgen zal de Ostrea met de
pijler even contact zoeken met de
bodem, De Hammen 16 wordt daarbij
als het ware als peilstok gebruikt.
Voor alle zekerheid zullen er twee
pijlerlocaties - naast de Hammen 16
ook de Hammen 15 - zandvrij worden
gemaakt Daarvoor komt de Macoma
in actie, die is voorzien van een 30
meter brede stofzuiger De afwezig
heid van zand is daarom zo belang
rijk, omdat de pijlers in verband met -
de stabiliteit op een zo vlak mogelijke Het plaatsen van de 2 pijlers is in de
ondergrond moeten komen.
Lichtste
De eerste pijler komt In het noorde
lijkste deel van de stroomgeul Ham
men te staan, vlak onder de oever van
Schouwen-Duiveland. Omdat het
phouding wegens
ndel in heroïne
jSSINGEN - De Vlissingse ge-
fctepolitie heeft dinsdagmorgen de *°,7'e aan9<~eft
lp, nfi> 1 rl nf -jrtl m
VLISSINGEN - Bezoe- sen. Onbekenden venvij- Badhuisstraat is er van
kers van Vlissingen die derden namelijk enkele overtuigd dat door de
hun auto parkeren in de cijfers van het bord. politie uitgedeelde be-
Badhuisslraal worden waardoor de penode keuringen in dit geval
daar geconfronteerd ivaann de schijf ver- met betaald hoeven te
met een blauwe zone. Op plicht is nu tussen mid- worden. ..Ze bekeuren
zich niets vreemds, ware
het niet dat de argeloze
automobilist zich bij het
demacht en een uur s toch en dat vind ik een
morgens valt. Een bord oneerlijke zaak' Een
aan de andere zijde van woordvoerder van de
zien van het verkeers- de weg biedt al evenmin Vlissingse politie was
bord dat het begin van duidelijkheid. hier het tegendeel van me-
wordl de periode aange- rang: .Je kunt toch na-
R E H uit Goes aange- twijfeld °f zal vragen geven als vallende tus- gaan dat een parkeer-
Stat De man wordt ervan ver- «oimeer hi, m eigenlijk «ra dra uur
t te handelen of gehandeld te parkeerschuf achter eu een uur
n in verdovende middelen en de voorruit moel plaat- Een bewoner van de door met bekeuren
n het bijzonder in heroïne.
planning naar voren gehaald, zodat in
het bouwdok waar de overige pijlers
staan te wachten, ruimte onstaat voor
werkzaamheden De gnndzakken aan
de pijlers moeten aangepast worden
en er zijn inspecties nodig, onder meer
om na te gaan of de blikken 'zolen'
onder de pijlers nog vastzitten.
Weerkundige D. Ludlan van het
KNMI in Zierikzee maakte gewag van
gunstige vooruitzichten: een matige
wind. een kleine buienkans. een sta
biel hogedrukgebied boven Engeland,
de Noordzee en Scandinavië. Hij te
kende aan dat het zicht niet optimaal
is; matig tot slecht, met een zicht van
ongeveer 1500 meter Voor het pijler
plaatsen is dat echter voldoende
A. Beuns van het hydrometeocen
trum vertelde dat er kans is op een
verlaging van de waterstand met 10 a
15 centimeter door de aanwezigheid
van het hogedrukgebied. Ondanks
aanwezigheid van springtij (dus hoog
hoogwater en laag laagwater) en
daardoor wat grotere stroomsnelhe-
den. zag hij geen problemen, terwijl
er ook geen te hoge golven te ver
wachten zijn.
morgens schijf alleen overdag no
nachts. dig is. We gaan gewoon
Twee auto's zwaar
beschadigd bij
Gebrek aan thermiek en slecht zicht boven zee dwongen de twintigjarige zweefvlieger Marcel Flick uit
Hellevoetsluis tfoto) tot een noodlanding.
i
KOIDEKERKE - Eigenlijk wilde
hij naar Axel. maar verder dan
Koudekerke kwam de twintigjari
ge zweefvlieger Marcel Flick uit
Hellvoetsluis dinsdagmiddag niet.
Gebrek aan thermiek en slecht
zicht boven zee dwongen hem dins
dagmiddag tot een noodlanding op
een akker van de Koudekerkse
landbouwer N. J. Bosschaart aan
de Vlissingscslraat. Zowel toestel
als piloot doorstonden de landing
onbeschadigd en ook de gerst op de
akker heeft volgens de lieer Bos
schaart niet al te veel schade opge
lopen.
Marcel Flick steeg omstreeks kwart
voor drie op vanaf het vliegveld
Haamstede zijn 'thuisbasis', voor
een vlucht naar Axel Deze vlucht
van ongeveer vijftig kilometer
maakte deel uit van de opdrachten
die hij uit moet voeren om in het
bezit te komen van het zilveren
C-brevet voor zweefvliegers. .Maar
dat moet nu dus nog even wach
ten'aldus de piloot die in zijn
zesjarige loopbaan in totaal onge
veer 800 vluchten (circa 115 vliegu
ren» op zijn naam heeft staan. „Het
eerste deel van de vlucht verliep
goed. maar boven zee kreeg ik te
kampen met mist en bovendien,
waaide ik van koers af. Toen ben ik
teruggekeerd en in de buurt van
Westkapelle weer boven land geko
men" Inmiddels was zijn eenper-
soonstocstcl, een HSK 18 met regi
stratie PH 558. op een hoogte geko
men van 800 meter, reden voor
Marcel Flick om op zoek te gaan
naar een thermiekbel. Hij slaagde er
echter niet in er een van voldoende
omvang te vinden en toen zijn vlieg
hoogte tot bijna vijfhonderd meter
was teruggelopen besloot hij om te
zien naar een geschikt terrein om
een noodlanding uit te voeren. ,Ik
was inmiddels al boven Koudeker
ke Ik zag verderop een paar kassen
en daar was nog een beetje ther
miek. zodat ik nog wat kon stijgen.
Vervolgens ben ik een paar keer
rondgevlogen om het terrein te ver
kennen Verderop was nog wel een
geschikte plaats, maar daar liepen
paarden, dus heb ik daar van afge
zien".
Het gerstveld van de heer Bos
schaart was echter wel geschikt en
Flick zette zijn toestel beheerst aan
de grond. Toch wel een spannend
moment, vindt hij zelf: „Eén roer in
de verkeerde stand en je zit tegen
die huizen daar" en hij wijst op de
huizenrij aan de overkant van de
weg.
I ZEEUWSE
Lusteloos
ïangezien in dit hoekje niet
de duim. maar soms
echt de weerslag van het
gebeuren bron van
iratie is, aarzelen wij niet
'Iding te maken van een
groot gevoel van lusteloos-
Qjj bc.d. waardoor wij gisteren
jJO leerden geteisterd
Js er dan echt niemand die
een grap heefl?". vroegen wij
Qjj dar; ook halverwege de mid-
«JO dag radeloos aan het geringe
aantal ons omringende colle
ga's.
Ajl Maar die reageerden met zéér
iiW grote reserve op onze oproep
en één hunner vatte de sfeer.
"iet een verlangende blik naar
q<| buiten waar de zon de daken
•W blakerdetreffend samen:
Jk kan de grappigheid van de
Cfl situatie niet inzien".
'/UD Dus werden wij toch weer ge-
heel op onszelf teruggeworpen
en bladerden ter verstrooiing
J_on2e eigen krant eens door.
r E" daar troffen wij in onze
1 D- onvolprezen kleintjes déze
l.S
0 Je koop jonge hennen. Te-
•T^fen de leg"
baar zal. voor liefhebbers van
■n eitje, weinig werving van
'itgaan.
ioonlijk althans zouden
ons liever in het bezit stel-
van hennen, die vóór de leg
SLUIS Bij een aanrijding op de
Hoogstraat in Sluis dinsdagavond
omstreeks zeven uur zijn twee perso
nenauto's zwaar beschadigd. Me
vrouw H. D M H. uit Roermond
kwam met haar auto achteruit van
een uitrit in de Hoogstraat. De Belg R.
IJ. V. uit Ronse kwam uit de richting
Potjes en kon een aanrijding met
meei vourkoinen Peisuoulijke onge
lukken deden zich niet voor
Het vliegtuig van Marcel Flick belandde op een akker van de Koudekerkse landbouwer N. J. Bosschaart aan de
Vhssmgsesiraat.
aanrijding Sluis
De controles worden zoveel mogelijk
uitgevoerd tijdens de bestaande sur
veillances en vooral na afloop van
bepaalde evenementen en in de
nachten van de weekeindes. Naast het
nastreven van de doelstellingen, is de
totale opzet ook bedoeld om de alco-
holproblematiek in de ruimste zin van
het woord aan te pakken, waarbij als
gunstige neveneffecten kunnen optre
den een vermindering van de overlast
in de uitgaanscentra en een verminde
ring van de overlast in bus. trein en
eventueel op de veerboot Kruiningen-
Perkpolder (in het weekeinde een be
ruchte laatste oversteek»
De bestuurder, die gecontroleerd
wordt, krijgt inlichtingen over de
vorm van deze controle Van iedere
bestuurder die alcohol heelt gebruikt,
wordt een blaastest afgenomen. Is de
score onder de streep van 0.5 promille
of later onder de 0,8 promille, dan
krijgt de betrokkene een lesje over de
gevaren van alcohol in het verkeer,
waarbij hem ook documentatie van
Veilig Verkeer Nederland over 'Alco
hol en Verkeer' wordt uitgereikt. Weg
gebruikers, die boven de 0,8 promille
scoren, krijgen, als gebruikelijk, een
proces-verbaal en moeten een bloed
proef ondergaan. Gelijk met de uit
slag van de bloedproef krijgt hij of zij
documentatie thuis gestuurd, waarin
informatie staat over de mogelijkhe
den die het ZCAD kan bieden
Uitstralingseffect
Volgens de politie zijn de controles
niet hedoeld om zoveel mogelijk weg
gebruikers te controleren, maar om
de 'consument' zo goed mogelijk te
informeren, dat ook w eer een preven
tief uitstralingseffect kan hebben op
de passagiers, voorbijgangers en an
deren in de rclatiesfeer van de gecon
troleerde bestuurders. Het voorne
men is dat de resultaten van de actie
later worden uitgewisseld met Veilig
Verkeer Nederland en het ZCAD. die
voorlichting hierover gaan geven in
scholen en vormingscentra. Eventu
eel kunnen de opgedane ervaringen
ook dienen als lesmateriaal tijdens
informatieavonden voor aangehou
den bestuurders, die op hun veroor
deling wachten.
In feite getuigt de opzet van de actie
van een nieuwe aanpak van het 'alco-
hol-in-het-verkeer'-probleem Latei-
zal bekeken worden of één en ander
vruchten afgeworpen heeft, waarna
het mogelijk is de actie uit te breiden.
Met opzet is voor de proef gekozen
vooreen kleine regio (Zuid-Bevelandi.
Als de nieuwe aanpak slaagt, is ulU
breidmg mogelijk Het experiment
wordt ook landelijk met belangstel
ling gevolgd, omdat er sprake is van
een gecoördineerde - deels preventie
ve - aanpak.
GOES De Verkeersgroep van de
Rijkspolitie in Zeeland zal dit najaar
in samenwerking met Veilig Verkeer
Nederland (VVN'I en het Zeeuwse
Consultatie Bureau voor Alcohol en
Drugs (ZCAD), een actie beginnen om
bet alcoholgebruik in het verkeer,
met name onder jongeren en gelegen-
heidsdrinkers. onder dc aandacht te
brengen. De bedoeling van de actie is
het verminderen van rijden onder
invloed, het verminderen van door
rijden na een aanrijding en het berei
ken van minder verkeersongelukken
ten gevolge van alcoholgebruik. Lan
delijk gezien is het voor hel eerst dat
een CAD medewerking verleent aan
een dergelijke actie, voor Zeeland is
de hele opzet uniek.
De actie bestaat uit een aantal con
troles in de maanden september, ok
tober en november door de Verkeers
groep van de Rijkspolitie en de groe
pen Borsele. Kapelle en Reimerswaal.