CEUTA
bazars, hasj en verveling
wachters
ni
PZC/ weekendkrant 17
.CEUTA'
Westelijke Sahara.
onder Marokkaans
bestuur
:MELILLA:
=rabat7 .T c
Meknès
-Casablanca
a# MAROKKO
Marrakech
^•Agadir
?Atlantiscbe
Béchar
Oceaan
Bou Kra1
F'Dérick
#Zouérate
Dadhibou
MAURETANIË
SENEGAL
,V0:i
en v
oetl) g'
p de overbeladen veerboot die de verbinding onderhoudt tussen het vlakbij Gibraltar
gelegen Algeciras en de Spaanse enclave op de Marokkaanse kust, Ceuta, vallen ze
^aajfeteen op Tussen de in smetteloos witte shorts gehulde toeristen en Marokkaanse
zonlstarbeiders, die met auto's volgestouwd met ijskasten, kleuren-tv's en andere huishoudelij-
:en,i apparatuur vakantie in hun vaderland gaan houden, staan sjofele baasjes en gezette
£s^lksvrouwen uit Spanje. Hun bagage bestaat uit tassen vol groenten, fruit en een
irdwaalde gerookte varkenspoot. Het zijn werklozen uit Andalusië, die met deze
mterhandel een paar extra peseta's proberen te verdienen.
".Ceuta worden ze ,,paragayos" ge-
nemd, zonder dat ze overigens iets te
iken hebben met het Zuidameri-
janse land van dictator Stroessner.
raguay" is namelijk Spaans voor
„Ceuta. de parel van de Middellandse
Zee", prijst een vergeeld toeristenfol
dertje trots aan. „Welkom in het para
dijs". Nogal overdreven, want met zijn
19 vierkante kilometer land. veel te
raplu, een artikel dat de paragayos kleine smoezelige kiezelstrandjes
grote hoeveelheden kopen. Samen voor een bevolking van ruim 100.000
ït transistorradio's en whisky, die inwoners (15.000 Marokkanen en
na de terugreis naar Algeciras weer 12.000 Spaanse soldaten incluis), am-
!t een forse winst verkopen om zo per vertier of acceptabele hotelruimte
n de kost te komen. heeft Ceuta beslist niets parelachtigs.
En een paradijs is de enclave alleen
maar voor de ongeveer twee miljoen
jaarlijkse toeristen die alleen naar
Ceuta komen om daar radio's, came
ra's, video-apparatuur en whisky te
kopen. Want in de vrijhaven Ceuta
zijn die artikelen zo'n 30 procent
goedkoper dan op het Spaanse vaste
land.
manier de Spaans-Marokkaanse
grens overgesmokkeld. De marihuana
wordt eerst tot een eivormige bal
gekneed, vervolgens in een condoom
verpakt en verstopt in de anus van de
transporteur. Levert het weinig pro
blemen op om de Spaans-Marokkaan
se grens ongeschonden over te ko
men. in Algeciras wacht veel „cule-
ros" (culo betekent in het Spaans
kont) een onaangename verrassing.
De speciaal afgerichte hasjhond Pirri
is bij de hasj-smokkelaars langzamer
hand berucht geworden, omdat hij de
hasj zelfs op deze ongewone berg
plaatsen weet te ontdekken.
Verzetje?
ALGERIJE
•Tindouf
Crisis
Karakter heeft de stad. die een van de
laatste Spaanse restanten van een
koloniaal verleden op het Afrikaanse
contignent is, nauwelijks. In feite is
Ceuta niet meer dan een grote bazar,
waar de laatste technische snufjes te
kust en te keur etalage aan etalage
uitgestald liggen.
Maar de belangrijkste bron van in
komsten van Ceuta. de bazars, ver
keert in een grote crisis. „Het ver
schijnsel van de bazar heeft in het
begin van de jaren '70 een grote vlucht
genomen", verklaart Paul Arias, ad
vocaat van de lokale Kamer van
Koophandel. „Maar sinds 1980 is er
een beetje de klad in gekomen en niet
alleen door de economische crisis. De
bewoners van Ceuta zagen zo'n tien
tal jaar geleden dat enkele Hindoesta
nen goud verdienden met hun bazars.
Veel winkeliers doekten toen hun ei
gen kruidenierswinkeltje, boetiek of
kapperswinkel op en begonnen ook
een bazar. De bazars zijn als paddes
toelen uit de grond gerezen. Met als
gevolg dat de spoeling dun is gewor
den en enkele bazareigenaars uit el
lende maar besloten hebben hun ba
zar weer om te zetten in supermarkt,
boetiek of kapperszaak"
Aanmerkelijk minder zichtbaar is
echter de handel in hasj, waarvan
Ceuta zo langzamerhand een knoop
punt van internationale allure is ge
worden.
De marihuana wordt in kolossale hoe
veelheden verbouwd in het Rif-ge
bergte in Marokko, slechts een paar
honderd kilometer van Ceuta verwij
derd. De hasj wordt op een bijzondere
Maar afgezien van bazars en hasj is in
Ceuta de verveling troef. Het plaatse
lijk radiostation brengt een en al
oubolligheid, waar de campagne
voor de festiviteiten van Onze Heili
ge Vrouw van Afrika wordt afgewis
seld met reclame van een wasserette,
die het wassen van militaire kledij
tegen sterke reductie aanbeveelt.
Een verzetje op het vasteland is zo
langzamerhand onbetaalbaar gewor
den. Een overtochtje met de auto
naar Algeciras komt al gauw op 150
gulden. De tarieven van de rederij
Transmediterranea, die de lijnver
binding met Algeciras onderhoudt,
vormen het belangrijkste thema van
de politieke discussies. Veelzeggend
over het politieke bewustzijn in de
enclave.
„De socialisten hadden beloofd de
tarieven te zullen verlagen, maar het
'eerste wat ze gedaan hebben is de
tarieven verhogen", klaagt Paco Al
cantara. die naast beslommeringen ln
'zijn bazar en in zijn bingozaal ook nog
leens actief is als voorzitter van de
Partido Nacionalista Ceuti PNC).
Desondanks hebben de twee gemeen
teraadsleden van de PNC („We zijn
beslist geen seperatisten'i een socia
list op de burgemeestersstoel gehol
pen. De PSOE kwam met zijn twaalf
zetels namelijk net te kort om de
meerderheid in de 25 leden tellende
gemeenteraad te bereiken. „Na zes
jaar door de UCD-regering aan ons lot
te zijn overgelaten, verwachtten we
meer van de socialisten", aldus Alcan
tara. „De investering voor de aanleg
van een nieuw vliegveld is al goedge
keurd, evenals die voor de uitbreiding
gerrit jan hoek
van een jachthaven Verder staan er
nog plannen op stapel voor een casino
en een conservenfabriek om de infra
structuur van Ceuta te verbeteren".
Maar vreemd genoeg speelt de drei
ging van de gretige Marokkaanse
buur nauwelijks een politieke rol
van betekenis in Ceuta. „Als het
iedere Jag regent, hoor je dat op het
laatst niet meer", stelt Luis Manuel
Aznar, redacteur van het lokale kran
tje Faro de Ceuta, berustend vast.
„We zijn er zo langzamerhand aan
gewend geraakt, dat Hassan iedere
keer als hij problemen in huis heeft,
weer op de proppen komt met de
Marokkaanse aanspraken op Ceuta
en Melilla".
Net als voor de overgrote meerderheid
van de bevolking van Ceuta zijn voor
Aznar de Marokkaanse aanspraken
niet legitiem en is een vergelijking
met Gibraltar uit den boze. ..Spanje
bezat Ceuta en Melilla al eeuwen
voordat Marokko als staat bestond"
Ook het argument, dat een land geen
gebiedsdelen op een ander continent
mag hebben snijdt volgens Aznar
geen hout: „Kijk maar eens naar
Turkije, dat is toch ook verspreid over
Azie en Europa?"
Zelfs de vreedzame invasie van onge
veer 15.000 Marokkanen, die in Ceuta
werk zijn komen zoeken, baart de
bevolking geen zorgen „Ceuta is cos-
mopolitisch". verklaart Paco Alcanta
ra. ..en bovendien streven we naar een
goede relatie met Marokko. Onze bur
gemeester gaat zelfs regelmatig zon
dags naar het strand in Marokko'
Schildpad
ln Madrid is de bezorgdheid over die
Marokkaanse aanspraken echter aan
zienlijk groter. Politici in de Spaanse
hoofdstad zien achter de toevloed
van Marokkaanse gastarbeiders dui
delijk politieke bedoelingen. De
„mars van de schildpad" wordt er
beschouwd als een infiltratie, een
voorloper van een offensief, dat men
verwacht als de kwestie van voorma
lig Spaans Sahara via hel referen
dum voor Marokko uit de wereld
geholpen is.
In een kluis van de chef staf van het
Spaanse leger ligt al een gedetailleerd
militair plan opgeborgen voor het
geval dat Marokko zijn aanspraken
hard zal maken. De operatie „Balles-
ta" (kruisboog) voorziet in een blik
semactie van Spaanse speciale mili
taire eenheden, over te brengen uit La
Coruna en Cabo de Gata bij Almeria
om preventief in Marokkaans territoir
te penetreren en om een bufferzone te
bezetten als de voorziene Marokkaan
se invasie op handen is. Mocht het Ir.
de toekomst inderdaad tot een con
flict komen dan zou dit echter het
grootste anachronisme van de laatste
jaren zijn.
Desondanks hoopt men in Ceuta dat
als het ooit zover komt. de regering
in Madrid niet zoals in de Sahara-
kwestie de Spaanse enclaves zonder
slag of stoot aan Marokko zal afstaan.
Alcantara: „Als er een conflict uit
breekt. hopen we dat Spanje net zo
zal reageren als Engeland in de affai
re van de Falkland-eilanden heeft
gedaan".
1
tTERDAG 6 AUGUSTUS 1983