skoorheren terug Jabdij vesperdienst in de koorkerk PZC/ weekendkrant 15 fotografie wim riemens ds. s.j.m. hulsbergen Norbertijnen van Averbode die op bezoek komen bij de Provinciale Bibliotheek van Zeeland, hebben de wens te kennen gegeven om tijdens hun bezoek in de koorkerk een vesperdienst te houden, wat hun natuurlijk is toegestaan. En daarmee wordt even de herinnering gewekt aan het leven in deze abdij, zoals zich dat vóór de Reformatie afspeelde. Het getal der kanunniken dat in de in de abdij heeft men geleefd naar abdij verbleef, is altijd betrekkelijk de regel van Sint-Augustinus, gering geweest. Het hoogste getal waaraan zo streng mogelijk de dat wij kennen is 36. Onder hen hand werd gehouden, althans in de waren natuurlijk de abt en de prior, eerste eeuwen. Een van de voor die hem bij afwezigheid verving schriften van Augustinus is: Vol- Dan was er altijd de proost, die het hard trouw in het gebed op de beheer had over de bezittingen van vastgestelde uren en tijden Het is de abdij. Verder woonde in de abdij een bijbelse regel, dat volharden in de novicenmeester. wiens laak zeer hei gebed. Augustinus heeft, er een belangrijk was. De kanunniken die stelsel van gemaakt. De regel van de kloosterparochie (Nieuwe Kerk), Augustinus besloeg heel de dag. de Westmonster (gedeeltelijk) als- En die dag begon al vroeg voor de ook de parochie van de bagijnen koorheren, om twaalf uur 's nachts bedienden, woonden ook in de ab- Dan moesten ze in hun koorban- dij Een belangrijk man was hier ken. nadat zij zich eerst in hun verder de keldermeester, die wij eigen cel met de lezing van boetp- tegenwoordig de econoom van de salmen op de komende dag hadden abdij zouden noemen Er moest een voorbereid In processie kwamen bakmeester ziin alsook een biblio- zij de kerk binnen, waar de Metten thecaris. Tenslotte vielen de oude en Lauden werden gezongen. Daar- kanunniken weer op de abdij terug na konden de kanunniken gaan wanneer zij het werk in de paro- rusten tot de dageraad begon te chies met meer goed aan konden lichten en zij weer in hun Koorkerk En dan woonden er natuurlijk de moesten zijn voor de Pnme waar novicen. die een degelijke opleiding bij gezamenlijk drie psalmen ver kregen. Het is met te zeggen hoe- den gereciteerd, gevolgd door een zeer de abdij het priesterbestand m vroegmis Vervolgens bestopd de Zeeland omhoog geheven heeft mogelijkheid dat zij ook ieder voor maar als zodanig zal ze van moei- zich een mis konden opdragen aan lijk te onderschatten betekenis zijn een van de altaren die er in beide geweest De abdij was verreweg de kerken waren belangrijkste geestelijke instelling Na afloop hielden de kanunniken die Zeeland in de Middeleeuwen een bijeenkomst in de kapittelzaal, gekend heeft waar zaken van algemeen belang werden besproken en er kon wor- Wanneer we knken naar de eebou- - den gebiecht, waarna de tijd voor wen van de abdij zoals ze er ston- ,1-.. i--. .„Z studie was aangebroken, tot de den in Id<4 toen de Norbertijnen v Middelburg moesten verlaten, sul- Deï™Sd g"oted dooi len we er ons over kunnen verbazen °°°r dat hier hoogstens 38 kanunniken dee®e*kj"„citerd tenwTdafert^halve^eTanunm BlJ het middagmaal moesten allen Len en „jv"e„ oorieteb~s waren en dat men mensen van "w een rustuur volgde dat eindigde buiten in dienst nam. want tenslot- jj.l.'.J:,,,,.: te was de abdtl een heel bedrijf Er d" ves5e S V» i, was een brouwerij en de magistraat ne u.i w.erd^enllorra van Middelburg was indertijd wat j fh i t blij dat de abdij dit werk ter hand ed de nam ÏÏ'.Sfedl 'nl hakkprii Ook de lekebroeders moesten zich had zo ook eigen personeel, evenals aa" deaa ^?mh™d™' jSÏÏte""1 de poortwachter, die heel wat bro- vormde Iets van die nuni< rep-el en ne «sti den heeft uitgedeeld Dagelijks was dat een hele bedoening Iets van die oude regel en de stille luister van vroeger zal herleven ais op 10 september te 15.1 Norbertijnen van Averbode aan Maar. wat was de belangrijkste hun Vesperdienst beginnen. Dat taak van dc kanunniken0 Hun gebeurt op een plaats die door andere naam 'koorheren' duidt er- de eeuwen heen, hetzij abdij, hets- op dat hun belangrijkste taak was zi hetzij bestuurscentrum, hetzij het dagelijks koorgebed in de koor- bewaar- en studieplek voor het kerk. Deze kerk stond wel in open cultureel erfgoed altijd een oord verbinding met de Nieuwe Kerk. van bezinning is geweest en geble- maar ze was toch speciaal het Ven. domein van de kloostergemeen- De koorbanken en het altaar zijn schap. Deze kerk was gewijd aan de weg uit de Koorkerk, maar de Heilige Maagd en de parochiekerk Abdij functioneert nog het hart (Nieuwe Kerk) aan Sint-Nicolaas van Zeeland. VIERDAG 6 AUGUSTUS 1983 heeft gehad. Ontevreden was men over de leefwijze van de hogere en lagere geestelijkheid en zo groeide de beweging rond Tanehelijn. De Nor bertijnen zijn de bestrijders van deze beweging geweest bij uitnemend heid. Zij hebben haar afgeschilderd als aartsketterij bij uitnemendheid. Tegenwoordig denken we daarover wel enigszins anders. Maar mis schien hangt het ook met Tanehelijn samen dat er in Zeeland zo snel een kloostergemeenschap van Norbertij nen is gekomen. In 1128 heelt de Sint-Michielsabdij een bestaande gemeenschap van re guliere kanunniken, die waarschijn lijk verbonden waren aan de West monster. bemand met Norbertijnen Het ging er om kanunniken te kweken die geheel konden worden ingezet voor de zielzorg in de parochies. De Norbertunen leefden in hun abdijen naar de regel van Augustinus. Waar schijnlijk is in 1150 (of 1153) de ge meenschap van kanunniken ver plaatst naar een veiliger stee en dat was dan in de burcht het steunpunt van de graven van Holland, waar de gebouwen die er nu nog staan, steeds meer zijn uitgebreid. In 1256 werd deze gemeenschap van kanunniken door graaf Willem II tot abdij ver klaard. De graven van Holland heb ben deze abdij op alle mogelijke ma meren begunstigd door schenkingen en privileges. De abdij werd de groot ste bezitter van grond in Zeeland. Daardoor werd de abt ambachtsheer van Oostkapelle en als zodanig kreeg hij zitting in de Staten van Zeeland, waar hij tenslotte het eerste lid werd De Staten kregen ook hun domicilie in de abdij. Deze abdij heeft niet alleen een be langrijke politieke invloed gehad, maar vooral op het kerkelijk leven in onze provincie was haar invloed groot. Het ging om een goede oplei ding van priesters. Aan alle abdijen van de Norbertijnen waren parochies verbonden. In een van de geschriften die zijn uitgegeven door de abdij van Averbode vinden we een kaartje waarop zijn aangegeven alle paro chies waar een kanunnik van deze abdij werd gesteld. Het zijn er bijna dertig. En zo heeft ook de abdij van Middelburg haar kanunniken uitge zonden naar alle parochies die aan haar verbonden waren. De invloed van deze abdij reikte ver. In het Westland zorgde ze voor Monster, Oud Eik en Duin. Scheveningen. als ook voor de hofkapel in Den Haag. ald|ze ruimte en zijn gedachten poJllen teruggaan naar het verrieden. 1 ?Pt dreef degenen die met de Ency- u7jipedie bezig waren en een grote P jtun hebben gehad aan de biblio- 'ra feek, zich met de abdij van Averbo- °P; in verbinding te stellen.? n'jjt antwoord op deze vraag is vrij ;CnMpvoudig. Tot aan de overgave van jddelburg in 1574 was de abdij van n eize hoofdstad er een van de orde der ongèrbertijnen en die van Averbode is alift eveneens. Beide waren ze, evenals tvijfa eveneens in de Belgische Kempen emeflegen abdij van Tongerlo. dochters s. in de Sint-Michielsabdij te Antwer- )n en de verhouding van moeder en nogKhters was bij dit soort abdijen dicifajd zeer sterk. Wanneer een nieuwe ?enüt moest worden gekozen was er, ihalve de abt van Sint-Michiels ook Jg een abt van een van de zuster- pijen aanwezig Ie de visitatieverslagen leest, die n deels nog heeft in Averbode, weet .teen wat er omging in die gemeen- hap van vier abdijen. Van de abdij jn Middelburg kan geen geschiede- s worden geschreven, omdat de ar- ivale gegevens ontbreken Gedeel- el Mk kan men varen op het kompas n Averbode en hetgeen daar be- [ard is. ifs de stichtingsoorkonde uit rond tjaar 1134 heeft men er nog. it was die orde van de Norbcrtij- h, ofwel Prémonstratenzen, naar neerste nederzetting, ofwel Withe- B, naar het habijt dat zij droegen? P gedachte die wij nog al eens Knkomen is, dat in de abdij vóór de prmatie een communiteit van jpmken leefde. Dit is niet juist. Het v ,1 een Semeenschap van kanunni- vo'® ofwel koorheren. Norbertus van Jn-n l ep' de stichter van deze orde, is punnik geweest aan de kathedraal Xanten aan de Rijn. Daar is hij t, at aj m de krillq endi oor het werk aan de Zeeuwse Encyclope die, dat nu zijn voltooiing ««Beiert, is een bepaalde eLjrbinding ontstaan van 'ent Provinciale Biblio- heek van Zeeland met dSfc abdij van Averbode. j,neïe ligt in de Belgische ■e ijempen, even ten noor- tain van Zichem, het ou- tenr vestingstadje aan de i: „wemer. Deze plaats is :sldjelbekend door het boek Jan Ernest Claes, De Wit- 3- Claes heeft in de druk- meiierij van Averbode zijn ,Jaipleiding als typograaf «C'titvangen en als zijn >i«atste wens kende hij '"'«graven te worden op >lliet kerkhof bij deze ab- ewof. J ij- ^„daarom zijn deze verbindin- £n ontstaan tussen de pro- (nciale boekerij en die abdij p Averbode? De bibliotheek t tot nu toe in de abdij van jiddelburg en de lees- en stu- jezaal beneden is de oude |Tipittelzaal waar besluiten kir de abdij werden geno- ere ten. Ieder die er binnen- ertjkdt' zal toch min of meer en flder de indruk komen van gegrepen door de Gregoriaanse her vormingsbeweging. Hij heeft zijn voordelige baan als kanunnik vaarwel gezegd en is een rondreizend prediker geworden. Toen zich andere kanunni ken bij hem aansloten, heeft hij dat bestaan willen verbinden met het pnesterschap en het tesamen leven in een reguliere orde met kloostergelof ten. Tot dan leefden de kanunniken hun eigen bestaan in nogal royale huizen Daarvan had Norbertus af scheid genomen. Door de bisschop van Laon. die iets zag in zijn beweging werd hem en degenen die zich bij hem hadden aangesloten in 1122 het kerkje van Prpemontre geschonken en van daaruit is een machtig stuk hervor ming van de middeleeuwse kerk ont staan dat zich snel over Europa heeft verbreid Dat de Norbertijnen zo snel een vestiging in Antwerpen kregen (11221 hangt mede samen met de beweging waarvan Tanehelijn het middelpunt was en die in Vlaande ren, alsook in Zeeland grote invloed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 15