zo goed als nieuwe science fiction vloot PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT rinus antonisse fotografie wim riemens p het eerste gezicht :en ze te zijn wegge- ikt uit een Hollywood- science fiction-film, tok de namen, zoals bij- foorbeeld Mytilus, jstrea, Cardium, Maco- ïa en Portunus, doen enken aan verre plane en. Maar de werksche pen van de Deltadienst an rijkswaterstaat en de annemerscombinatie osbouw zijn werkelijk- eid en geen aan het fan- lierijke brein van een ienarioschrijver ont- iroten verzinsels. 5g jt zijn wèl internationaal Meke creaties, niet alleen m|>r de inderdaad soms 'on- Ireldse' vormgeving, maar door de technologisch fjgstaande uitvoering. Spe- 1 ontworpen en gebouwd k de aanleg van een storm- [edkering in de monding i de Oosterschelde moge- j te maken. Ze geven aan «grootste waterbouwkundi- J| project ooit in Nederland ^wezenlijkt, een extra glans. langzamerhand een forse vloot grote en kleine vaar- i vele miljoenen gul- CZlf5 6emeenschapsgeld zijn gesto- En dat. in de meeste gevallen, or een korte actieperiode. Want na ..{gereedkomen van de pijlerdam c |6 geldt daarvoor nog altijd als $ciéle finish is er bij rijkswater- lat geen emplooi meer voor de geiartuigen. Heggen, 'in de motteballen', kost een maar geld en afvoeren naar de i; per is dan een goedkopere oplos- 'waarmee trouwens van meet af 6 rekening is gehouden) Voordat »n «uitgewerkte vaartuigen naar de Troothoop gaan, wordt er echter laai omvangrijke poging gedaan een c jjpre bestemming te vinden, na- ■-Tin of de schepen in het buitenland pieuwe projecten gebruikt kunnen Kien. En verkoop levert bovendien iCpfi op, hetgeen de rijksoverheid zéér ^^tom zal zijn. WÊflkelaars 'orjtis iet VI BA TE KOOP makelaarskantoor Hendrik 'ogaard bv in Sliedrecht is ingc- de Oosterschelde-schepen jers onder te brengen. Deze make rs in 1923 begonnen handelen -Schepen en zijn in het bijzonder Jpcciliseerd in baggermateriaal. nu toe hebben de activiteiten van pgaard bv nog geen resultaten af- jorpen, vertelt directeur J. van der s. Er is met name met het verdich- teponton Mytilus geadverteerd, ar daarop kwam praktisch geen [ftie. „Er moet echt een bijzonder Tffei aan de hand zijn, wil je zo'n lp van de hand kunnen doen", zegt 7 der Vlies. Hij wijst erop dat het jjichten van de zeebodem onlangs ^avenuitbreiding in het Belgische frugge aan de orde was. „De Myti- was daarvoor uiterst geschikt. doorgaans bemand door medewer kers van de aannemerscombinatie Dosbouw. Naast de acht grotere vaar tuigen zijn er voortdurend talloze andere schepen van de Delta dienst. de aannemerscombinatie en particuliere bedrijven in touw om de bouw van de pijlerdam vlot te laten verlopen. Ze verlenen, meestal achter de schermen, onmisbare hand en spandiensten. In kort bestek een overzicht van de bijzonderste werk schepen. Mytilus i mossel): een verdichtings schip voor het verstevigen van de Oosterscheldebodem met behulp van vier tnlnaalden, gebouwd bij de werf Boele in Bolnes voor 32 miljoen gul den en opgeleverd in 1979, afmetin gen: 68 bij 34 bij 5,5 meter; het ponton heeft zijn werkzaamheden beëindigd. Cardium tkokkel): het mattenleg- schip dat de fundatiematten op de bodem van de zeearm legt en tegelij kertijd ook de bodem schoonzuigt. geassembleerd bij de Schelde in Vlis- singen; kosten 115 miljoen gulden; na een moeizame start door enkele 'kin derziekten' is het schip volop bezig met het afrollen van de funderings- matten; opgeleverd in 1982; afmetin gen 70 bij 82 ij 5.8 meter. Macoma nonnetjesschelp i het af meer- en opschoonponton. bestemd voor het afmeren van hefschip (Ostreai en legvaartuig (Cardium) en bovendien voorzien van een grote stofzuigmstallatie om de zeebodem vlak voor het plaatsen van een pijl er schoon te maken, gebouwd bij de Merwede in Hardmxveld-Giessendam voor een aanneemsom van 45 miljoen gulden, afmetingen 45 bij 47,5 bij 5.8 meter; opgeleverd in 1982. Ostrea ioesterhet hefschip dat de pijlers vanuit de bouwdokken bij Neeltje Jans naar de sluitgaten in de kering transporteert en ze vervolgens plaatst; gebouwd bij de RDM in Rot terdam voor een aanneemsom van 72 miljoen gulden; afmetingen 87 bij 47 bij 12,5 meter; afgeleverd in 1982. Area rotsboordereen snel en wendbaar vaartuig voor ankerbehan- de.'ing, hetgeen met name inhoudt het uitvaren van de draden van de werk schepen en het vastmaken aan de ankerpalen; voorzien van vier propel lers en een dekkraan; gebouwd bij Niesteren en Sander te Delfzijl, kos ten 5 miljoen gulden en in 1981 in gebruik gesteld, afmetingen 30 bij 10 bij 3,5 meter. Ostrea. hefschip Donax I zaagjesschelp in 1973 oorspronkelijk gebouwd als blokken- matlegger bij Boele in Bolnes en in 1982 omgebouwd tot tegelmatleg- vaartuig (kosten daarvan 3 miljoen gulden), aanvankelijk als DOS I ac tief, na overname door het rijk omge doopt; afmetingen 61 bij 34 bij 5 meter Wijker Rib een in 1962 gebouwde steenstorter uit Hoek van Holland, later omgebouwd tot peilvaartuig en daarna ingericht als moederschip voor de onderwaterinspecties (kosten van die ombouw 2,5 miljoen gulden); de ombouw deed Bos-Kalis in Papen- drecht, die ook verantwoordelijk was voor de afbouw van de Portunus (zwemkrab), een vaartuig voor inspec ties onder water en daarbij via een navelstreng verbonden met de Wijker Rib; de Portunus het chassis werd bij Scadoc in Yerseke gebouwd kostte 10 miljoen gulden en meet 6 bij 4 meter: de afmetingen van de Wijker Rib zijn 54 bij 9 bij 3.4 meter. Mactra strandschelpi een repara tieponton. voor 2,8 miljoen gulden gebouwd bij Ravenstein in Deest, het vaartuig in 1982 afgeleverd heeft twee oplegschoenen, waarop de zuig- mond van de Cardium past; de uitvoe ring is zodanig dat het schip min of meer als drijvend dok kan dienst doen; afmetingen 50 bij 22 bij 4 meter. Sepia (inktvis i: een ponton voor het leggen van de grindwiepenmatten. gebouwd voor 3.5 miljoen gulden bij de Merwede in Hardinxveld-Giessen- dam en afgeleverd in 1983; aanvanke lijk was het vaartuig dat de grindwie penmatten afrolt (de matten zijn be doeld om de steenbestortingen tussen twee funderingsmatten vast te hou den i Jantje gedoopt: dat stak wat schraal af tegen de andere fraaie Latijnse namen van de werkschepen. Jan Heijmanseigepdom vgn Bitu- marin. maar verhuurd aan rijkswater staat. aanvankelijk een vaartuig voor het storten van asfaltmastiek en as- faltmatten en daarna omgebouwd tot steen- en asfaltstorter. deels bij Wil ton Feijenoord in Rotterdam, deels in eigen beheer, de ombouwoperatie was in 1982 gereed, de kosten ervan zijn niet bekend; afmetingen zijn 100 bij 39 meter. Cardium. mattenlegschip maar moest nog in de Oosterschelde worden ingezet. Er is in Zeebrugge gekozen voor een ander systeem" Van der Vlies onderstreept dat de markt zo groot mogelijk gemaakt moet worden, om de kans op verkoop van de werkschepen te laten toene- ,,We zijn bezig een commissie te vor men van wijze mensen, die alternatie ven gaan bedenken voor de toepas singsmogelijkheden Die commissie moet brainstormen en ideeën spuien". In de commissie komen tegenwoordi- gers van onder meer rijkswaterstaat, de bouwers van de vaartuigen, de baggerwereld en het makelaarskan toor. De commissie heeft weinig tijd om de verkoopmogelijkheden van de schepen te vergroten. Van der Vlies: „We hebben het idee opgevat om in november aanstaande óp de Euro poorttentoonstelling in Amsterdam aandacht te vragen voor de vaartui gen. Dat is de grootste maritieme tentoonstelling ter wereld. We willen dan wel kunnen wijzen op alternatie ve gebruiksmogelijkheden. De com missie moet dus snel werken". Het Sliedrechtse makelaarskantoor heeft, na de opdracht van rijkswater staat om de werkschepen van de hand te doen, niet stilgezeten. Op de inter nationale markt werd een fraaie bro chure gepresenteerd ('preliminary sa- les bulletin'). Begin 1983 nam Boog aard bv deel aan een tentoonstelling in Singapore, gehouden tijdens de World Dredging Conference Er ging een circulaire over de Mytilus de deur uit en onlangs gebeurde hetzelfde over de hulpbrug van 2.7 kilometer lengte (kosten destijds 73 miljoen gul den). tussen de vaste wal van Schou- wen-Duiveland en het werkeiland Neeltje Jans ..Verder wordt er regel matig geadverteerd", aldus directeur Van der Vlies. „Maar men moet niet vergeten dat het om erg bijzondere schepen gaat. terwijl de waterbouw kundige projecten niet voor het op scheppen liggen" Hij hoopt dat voor al het vinden van alternatieve ge bruiksmogelijkheden soelaas zal bie den. voorbarig? De activiteiten van het makelaars kantoor doen onwillekeurig denken aan het verkopen van de huid, vóór dat de beer geschoten is. Immers: de stormvloedkering staat er nog lang niet en op de Mytilus na alle werkschepen zijn nog volop in be drijf. Van der Vlies maakt duidelijk dat er op termijn verkocht wordt een schip wordt pas van de hand gedaan als volstrekt zeker is dat het met meer nodig is. En dat is wel zo logisch ook. Omdat waterbouwkundige projecten doorgaans een jarenlange voorberei dingsperiode kennen, kan het geen kwaad in een vroegtijdig stadium aandacht te vragen voor de beschik baar komende Del-avloot van rijkswa terstaat. Dan kunnen ze er elders alvast rekening mee houden, betoogt directeur Van der Vlies. Intussen moet menig schip nog in de praktijk bewijzen dat het geschikt is voor het doel waarvoor het is ge maakt (proefnemingen zijn in elk geval hoopvol verlopen). Zo zijn de komende week alle ogen ongetwij feld gericht op het hefschip Ostrea. In de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 augustus moet het schip in nauwe samenwerking met het afmeer- en opschoonponton Ma- coma de eerste pijler neerzetten in het sluitgat Hammen. De operatie begint om ongeveer 23.00 uur en zal na middernacht, als alles goed gaat. zijn voltooid Het gekozen tijdstip houdt verband met de Iaagwater-ken- tering (het omslaan van het getij); alle 66 pijlers zullen in de komende perio de op dat moment op de fundering van de stormvloedkering worden neergelaten. Het historische moment wordt vol vertrouwen tegemoet ge zien: bij de broefnemingen ging het goed en waarom nu niet? vloot. Over welke Deltavloot kan 'admi raal' H. Engel, hoofd Deltadienst van rijkswaterstaat, momenteel het com mando voeren? In feite gaat het om acht speciaal ontworpen, dan wel aangepaste, vaartuigen. Ze worden Macoma. afmeer- en opschoonponton Mytilus. verdichtingsschip Jan Heijmans. asfalt- en steenstorter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 13