ZWARTT ANKEN De 'komkommertijd' van de kerken Bettino Craxi: vecht tegen de polarisatie t Slagboom moet al te haastige klanten tot de orde roepen h PZC/°P'nie en achtergrond VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1983 (Door Taco Slagter) Steeds meer pomphouders van zelftankstations hebben het nakijken als het op afrekenen aankomt. Automobilisten die de tank keurig op de gulden nauwkeurig hebben bijgevuld, stappen in hun wagen in plaats van naar de kassa en scheuren weg. Soms moet een betalende klant snel opzij springen wil hij niet ongevraagd een vouw in de pantalon 'gereden' krijgen. Een half miljoen super want daar gaat de voorkeur bij de 'doorrijders' naar uit verdwijnt per jaar op die manier in de tanken van de wanbeta lers, zo hebben de benzinemaatschap pijen bij benadering berekend. Che vron is een experiment begonnen om te toetsen of er iets tegen valt te doen. Bij een zelftankstation langs rijksweg 12 (Utrecht-Den Haag), ter hoogte van Zoetermeer is bij de afrit een slag boom geplaatst. Het apparaat werkt op muntjes. Die krijgen de klanten als zij hebben afgerekend. Na een half jaar bekijkt de maatschappij of het zinvol is ook de andere verkooppun ten van een dergelijke barrière te voorzien. De concurrenten Shell, BP en Esso vinden de plannen van Chevron wat overdreven. Het aantal automobilis ten dat wegrijdt zonder te betalen, is in de zienswijze van deze benzine maatschappijen „te gering" om „on vriendelijke obstakels voor de clientè le op te werpen". Shell-woordvoerder B. Strooink beweert dat volgens pei lingen van vorig jaar bij haar zelftank stations is gebleken dat „slechts" twee van de tienduizend bezoekers hem na het genot van een „gratis" volle tank smeren. Ook voor BP-staffunctionaris H. Sud- kamp is het onverteerbaar dat zijn maatschappij controlepunten met slagbomen bij zelftankstations zou scheppen. „Zo nodig je toch je klanten niet uit", zegt hij op een ietwat veront waardigde toon. „Het gros van je klanten zijn toch normale mensen die gewoon betalen. De financiële nade len van het verschijnsel moeten we aanvaarden. Het psychologisch effect dat zo'n slagboom op de klantenkring zou hebben, berokkent je commer cieel nog meer schade. Mensen staan in hun leven al genoeg voor slagbo men te wachten". Of de terughoudendheid in het nemen van maatregelen tegen wanbetalers bij de benzinemaatschappijen is inge geven door angst voor negatieve reac ties bij het publiek wil Chevron- woordvoerder A van Noordwijk niet bevestigen. „We zitten er allemaal tegenaan te hikken hoe je dit kwaad met zo min mogelijk' hinder voor de klant doeltreffend kunt bestrijden. De hamvraag is natuurlijk: pikt het pu bliek zo'n obstakel op de weg. Van daar dat we er in Zoetermeer een half jaar mee experimenteren". len. Al is het maar een volle tank. Het verschijnsel neemt nog steeds toe". Behalve aan slagbomen als verdedi ging tegen de wanbetaler denkt Che vron nog aan een ander systeem. Op de tekentafels ligt een ontwerp waarin de opzet van een benzinestation gron dig is veranderd. Net zoals op tolwe gen moet je bij dit 'exit-controlesta tion' bij een hokje langs de afrit naar de openbare weg de rekening betalen. Daartoe zullen sluizen worden ge bouwd waar de automobolist na het tanken in moet rijden wil hij de reis kunnen voortzetten. Of het er ooit van komt hangt in sterke mate af van het experiment bij Zoetermeer. Van Noordwijk: „Neder landers zijn nu eenmaal geen Engel sen die geduldig in de rij op hun beurt wachten. Ons volk is van het voor- dringerstype. Maar de reacties in Zoe termeer zijn niet ongunstig. De men sen hebben er begrip voor". Terugkeer naar de persoonlijke bedie ning aan de pomp is volgens de benzinemaatschappijen niet meer haalbaar. De personeelskosten wegen niet op tegen de derving van wanbeta lers en de kosten om al het personeel te betalen. De investering voor een slagboom bedraagt tussen de tien- en twaalfduizend gulden. „Daarvoor heb je een heel jaar nog geen pompbedien de", zegt Van Noordwijk. „Trouwens, ook bij stations met personeel aan de pomp komen wanbetalers voor. Bo vendien zijn er miljoenen gestoken in de automatisering van de zelftanksta tions. Dat draai je niet meer terug". Over de juiste omvang van deze vorm van verduistering zijn landelijk geen exacte gegevens bekend. Noch over het aantal misdrijven, noch over het bedrag van de schade. Zorgvuldig nagetrokken statistische gegevens ontbreken. Benzinemaatschappijen spreken elkaar tegen als het gaat om de mate waarin het verschijnsel zich voordoet. Ook in Utrecht bestaat hieromtrent verwarring. Klaagt de eigenaar van het BP-zelftankstation aan de Carte- siusweg in Utrecht over 15 tot 20 'doorrijders' per week „soms wel drie per dag" de Utrechtse politie kreeg de afgelopen zeven maanden slechts 22 aangiften binnen. Voorlich ter Paul Bijlsma constateert op grond van dit cijfer dat het allemaal nog al meevalt. Hij voegt er wel onmiddellijk aan toe dat het beeld door het geringe aantal processen-verbaal vertekend kan zijn. Ook officier van justitie in Utrecht mr. A. Behling erkent dat het aantal gevallen waarmee het parket te maken krijgt wellicht geflatteerd is. „Ik ga er vanuit dat het veel meer voorkomt, maar er lang niet altijd aangifte van wordt gedaan", zo meent Behling. Te snel af Politie en justitie doen naar hun zeg gen wat zij kunnen om dit criminele tijdverschijnsel te beteugelen. Beh ling stelt dat in principe elke verdach te voor dit delict wordt vervolgd. Bijlsma benadrukt dat alle surveillan cewagens naar een 'doorrijder' uitkij ken als de pomphouder direct het kenteken doorbelt. Maar vaak is de wanbetaler de pomphouder te snel af. Op het kladje van de gedupeerde staan vaak alleen de eerste twee let ters of cijfers gekrast. Sommige benzinepomphouders heb ben hier iets op bedacht. Zoals de eigenaar van de Shell-pomp langs rijksweg 12, ter hoogte van Harmeien. Een video-systeem registreert de ken tekens van alle auto's die er aanlan den op een band. De derving is welis waar hier afgenomen, maai" toch ont glippen er elke maand zo'n tien door- rijders aan justitie. Meestal is de pomphouder er te laat bij om nog nauwkeurig te kunnen vaststellen wie er zonder te betalen is weggereden. De pomphouder kan dan zeker naar zijn centen fluiten. En een volle tank kost toch al gauw tachtig gulden. „Je moet heel wat litertjes verkopen wil je zo'n schadepost weer inlopen", zegt een pomphouder die voor de krantelezers anoniem wil blijven. „De benzinemaatschappijen blijven buiten schot. Ze rekenen 'doorrij ders' tot het ondernemersrisico". Shell, Esso en BP bevestigen dat. Alleen Chevron zegt soms in een bijzonder geval een pomphouder schadeloos te stellen. Aantrekking Van Noordwijk geeft toe dat het fenomeen van de benzinedief bij zelf tankstations weliswaar nog niet „verontrustend" is, maar in de toe komst wel onaanvaardbare vormen kan aannemen. Chevron stelt preven tie als hoofdzakelijk doel. Van Noord wijk hierover: „Benzine wordt mis schien nog wel duurder. Nu al is het een aantrekkelijk produkt om te ste- Geen 'zwarttanken' op het tankstation Knorrestein. Nadat de brandstof is betaald kan de automobilist de slagboom openen met een munt X aai (Door Hein ten Kortenaar) lleid bndf ipell Wie is Bettino Craxi, de eerste socialistische premier in de ItalL geschiedenis? Toen hij in juli 1976 als 42-jarige de leiding vamU overnam, was hij ook voor het Italiaanse publiek een volslagen on# de. Een vrij obscure partijfunktionaris uit Milaan, die al sindLen< kamerlid was, maar zich daar nooit bijzonder had onderscheidenjL^ Rome zo weinig wortel had geschoten, dat hij er geen huis betrokijer genoegen nam met twee kamers in Hotel Raphaël (waar hij trouwe^ steeds woont). Binnen zijn partij vertegenwoordig- 1978 wist hij een socialist totlr de de Craxi de stroming die de meeste dent van de republiek te late nadruk legde op autonomie, zowel zen, al was het dan ook nitpfl ten opzichte van de communisten eigen kandidaat Antonio Gf als van de christen-democraten, maar de bijna bij acclamatief maar als hij zich ergens in onder- zen Sandro Pertini. Van tJs scheidde was het in volgzaamheid begon zijn mars naar hetj> jegens de partijleiding. Op de be- ministerschap. Een eerste por)0 Ul stuursvergadering in Hotel Midas, in juli 1979, strandde op de ontf*® de hete julidagen van 1976, bleek de christen-democraten om hf_^_ hoezeer men zich op hem had verke ken. In alle stilte had hij een groep jonge volgelingen gekweekt, die sterk genoeg bleek om de bejaarde &»»-*■• partijleider Francesco de Martino De PSI bleef deel uitmaken vAV( aan de kant te zetten en zelf de hele volgende regeringen, r macht over te nemen. In snel tempo rolden de koppen v de christen-democraten om hf 11,1 gewicht toe te kennen dat hl- zich en zijn partij opeiste enij dagen moest hij zijn opdrachtjll geven. Sift ook bijna stuk voor stuk socialisten ten val gebracht i™ zee: Craxi's tegenstanders of mogelijke jaar geleden gebeurde dit onnpnvrianton en hounn He ct-.rnnmin- eerste kabinet Soadolini er eerste kabinet Spadolini en achtte toen de tijd gekomen: eind te maken aan het parlei vervroegde verkiezingen te lal igift Zusterpartijen concurrenten en begon de stroomlij ning van de krakkemikkige partijor ganisatie. Wat Craxi voor ogen stond was een moderne socialis- tisch-democratische partij, naar het schrijven, waarbij hij op aanzit voorbeeld van de Noordeuropese stemmenwinst rekende. Het^' landen, en met sterke internationale pas een jaar later, toen het g banden. getij al enigszins gekeerd wasf. meer door een aantal schai waarbij vooraanstaande socikpp betrokken waren. In 1976 keek heel links Europa met De PSI behaalde in juni van c.: belangstelling naar de ontwikkelin- 11.4 procent van de stemme£|"J gen binnen de Italiaanse commu- was minder dan Craxi had ge: nistische partij en het eurocommu- maar hij kon zijn partij er°Pf»/|| nisme van Enrico Berlinguer, en dat in de zeven jaar van zijnl^' met het kleine socialistische partij- schap de politieke situatie fliijfj jj tje, dat bij de laatste verkiezingen veranderd: in 1976 vertegenw^j (0 9,6 procent van de stemmen had den christen-democraten er^ Va behaald, werd door niemand reke- munisten 73 procent van de kjU(et ning gehouden. Maar al in septem- de kleinere middenpartijen (stj aa ber ontmoette Craxi SPD-voorzit- ten. sociaal-democraten, repi^it v ter Willy Brandt in Heilbronn en nen en liberalen) 17,4 procenly. van dat ogenblik af werden de daag beschikken de twee w banden met de Noordeuropese zus terpartijen steeds nauwer aange haald. In de binnenlandse politiek begon nog niet gewonnen, maar erJen" Craxi zich ook dadelijk te roeren en flinke stap vooruit gemaakt.^. hfj greep iedere gelegenheid aan om A«- *-■ het initiatief in handen te nemen en alle anderen te dwingen er rekening mee te houden, „dat ook deze kleine over 62,8 procent, de andereijng 23,5. itest Het gevecht tegen de polarising telt meer dan ooit mee in i| n liaanse politiek, en het fe(sch: Bettino Craxi door alle coalilggec tijen als premier is aanvangen socialistische partij bestaat". In daarvan het welsprekendste^de mi, a Onder komkommertijd wordt niet alleen ver staan de tijd, waarin de komkommers rijp worden, maar ook de stille tijd van het jaar, waarin bijna iedereen op vakantie is, er weinig gebeurt en het (dus) voor sommige journalisten moeilijk is de krant vol te schrijven. Ook de kerken maken slappe tijden door. Voor veel pastores heeft deze periode misschien ook wel zijn aantrekkelijke kant: een mooi excuus voor het feit dat zoveel kerkbanken tijdens de diensten leeg blijven, men is immers op vakantie! Het zou echter kortzichtig zijn te menen dat het slechts een kwestie van vakantie is, integendeel. Alles wijst erop dat de komkommertijd in de kerk blijvend zal zijn, daar helpt geen enkel excuus aan, ook al wordt voor elke dienst de klok nog zo indringend geluid, de banken zullen steeds minder bezet worden. Waarom eigenlijk? Is h?t een kwestie van gemakzucht? Gaat het ons te goed? En wat te denken van die zogenaamde wijze uitspraak: als er maar weer een oorlog komt, dan zul je eens zien. want nood leert bidden. Persoonlijk wens ik niet dat er weer een oorlog komt, maar evenmin dat de kerken weer vol zouden lopen omdat nood leert bidden. Want dan hebben we nog niets geleerd, beter gezegd: er niets van begrepen zal gaan. Het is een aanlokkelijke gedachte voor al die pastores, die van week tot week voor steeds minder mensen moeten proberen er nog wat van te maken. A chtergrond Onverschillig Er heerst momenteel een religieuze onverschillig heid, waarmee alle kerken in toenemende mate worden geconfronteerd. Wat is de oorzaak daarvan? Is het meer dan een voorbijgaand verschijnsel, een gevolg van materiële welvaart? Kun je volstaan met te zeggen: het materialisme heeft de mens zo in zijn greep, de materiële dingen eisen zijn aandacht zo geheel op dat hij geen aandacht meer heeft door de fundamentele bestaansvragen, de vraag naar het bestaan van God? Als dit werkelijk zo zou zijn, dan is de huidige religieuze onverschilligheid inderdaad een tijdelijke zaak en hebben die mensen gelijk die beweren dat de kerken weer vol lopen, wanneer het ons weer slechter Nochtans denk ik dat deze komkommertijd een blijvend verschijnsel zal blijken te zijn. Om daar echter iets zinnigs over te kunnen zeggen, moeten we eerst proberen de eigenlijke oorzaken van deze godsdienstige onverschilligheid op het spoor te komen. Godsdienstige onverschilligheid betekent dat de mens geen belang meer stelt in de vraag naar het bestaan en handelen van God. Je kunt het begrip nog wat algemener nemen en dan betekent het dat de mens niet meer op zoek is naar de zin van zijn leven. Zodra de mens immers op zoek is naar de zin van zijn leven, ook al noemt hij daarbij de naam van God niet, kunnen we al niet meer van onverschilligheid spreken. De onverschilligheid, zoals ze zich momen teel manifesteert, kan ook al is men zich daar persoonlijk niet van bewust het resultaat zijn van een atheïsme, dat niet strijdbaar meer is, er geen behoefte aan heeft zich nog langer af te zetten tegen de kerken, een houding waartoe zich steeds meer mensen voelen aangetrokken. Deze onverschilligheid zou men echter ook wat positiever kunnen duiden. Dan is het niet meer een zich afzetten tegen, maar veeleer een groei naar menselijke rijpheid en zelfbeschikking, autonomie, die echter nog niet zijn uiteindelijke vorm gevonden heeft. Voorlopig wil deze mens slechts één ding heel duidelijk niet meer: namelijk het oude stramien van het kerkelijk leven zoals het zich manifesteert in kerkelijke liturgie en uiterlijke organisatievorm. Geschiedenis De godsdienstige onverschilligheid zoals ze zich in Europa vertoont, heeft al een lange geschiedenis. Ze is begonnen op het moment dat er een kloof ontstond tussen de wetenschappen, met name de natuurwetenschappen en de theologie. Terwijl er in de natuurwetenschappen en de techniek een snelle evolutie plaatsvond, bleef de theologie star vast houden aan traditionele kerkelijke denkbeelden. Daarmee werd een begin gemaakt met de vervreem ding. Men ging de kerk steeds meer identificeren met een instituut dat niets anders doet dan te verwijzen naar een denkbeeldige en onwerkelijke wereld, een zogenaamde toekomstprojectie. Maatschappelijk gezien werd diezelfde kerk steeds sterker beleefd als een machtsinstituut, dat zich in dienst stelde van of zich liet gebruiken door de gevestigde orde (en dat was dan uiteraard het kapitalisme!) en als voornaamste taak had de men sen onmondig te houden. Belangrijk voor de ontwik- stemmen uit de kerken keling van de godsdienstige onverschilligheid is niet of dit in werkelijkheid ook zo gefunctioneerd heeft, maar wel dat het door veel mensen zo ervaren of althans zo voorgesteld werd. Tegen deze situatie ontwikkelde zich aanvankelijk een strijdbaar atheïs me. Het was in feite een strijd, niet tegen God maar om de mens, want zo redeneerden de atheïsten, wie God bevestigt, ontkent de eigenwaarde van de mens. Deze opvatting riep dan bij de gelovige mens weer de overtuiging op dat een niet-gelovige mens in feite geen volledig mens kan zijn. Intussen is er, met name In Europa veel gebeurd. Het monopolie van de techniek en de natuurwetenschap pen heeft een flinke deuk opgelopen. Vooral het toenemende geweld in de wereld heeft het onvoor waardelijk geloof in de techniek zware klappen toegebracht. Dit heeft tot gevolg dat we langzamer hand in een fase terecht zijn gekomen, waarin er ruimte ontstaat voor een dialoog ten aanzien van gemeenschappelijke vraagstukken in de wereld, zo als bijvoorbeeld het vraagstuk van de mensenrech ten. Men moet dit echter niet verkeerd verstaan. Het gaat daarbij niet om een terugkeer tot het geloof, het betekent alleen dat men elkaar in een gemeenschap pelijke strijd gevonden heeft zonder nog langer de behoefte te hebben eikaars leerstellingen te bestrij den. Algemeen Het zou onjuist zijn te denken dat de godsdienstige onverschilligheid een verschijnsel is, dat op zich staat. In feite staat deze onverschilligheid in het geheel van de ideologiecrisis, zoals die in verschil lende culturen aan het licht treedt. Een ideologie crisis ontstaat zodra men het geloof verliest in de juistheid van de eigen beginselen en denkbeelden. Zo kan men ook terecht spreken van een crisis van het Marxisme als ideologie. In verschillende Westerse socialistische landen ont staat steeds meer het besef dat het Marxisme niet in staat is om het communistisch ideaal te realiseren. Men kan dus zeggen dat onverschilligheid tegenover het christelijk geloof niet veel anders is dan een voorbeeld van een meer algemene onverschilligheid tegenover de theoretische programma's van verschil lende soorten van humanisme. Dit leidt dan gemak kelijk tot een ernstige vorm van nihilisme, het gevoel van totale zinloosheid, de crisis dus van het bestaan als zodanig. Daarom kan terecht gezegd worden dat de hedendaagse mens niet alleen zonder God is, hij is ook zonder mens! Langs alle kanten is men vastgelo pen in een poging een laatste verklaring te geven van de bestemming van de mens. Antwoord De vraag is nu of het christendom hierop een antwoord kan geven. Hoe moet het christendom bijvoorbeeld haar waarden overdragen aan mensen die helemaal geen heilsverwachting meer hebben of imd H35 ar n (mei religieuze vooronderstellingen? Een begrip als)^ siasverwachting, zoals dat in het begin van: christendom volop leefde, heeft plaats moeten (ar ken voor de vraag: is er nog toekomst vooA™. mensheid? Dat betekent dat we moeten ophouNDI onze energie nog langer te verspillen aan bini^d kerkelijk vragen. de De meeste christenen zijn deze strijd al lang moeë™ blijkt onder meer uit het feit dat nog maar defe b: procent van de katholieken geïnteresseerd is irfosh kwestie van bisschop Simonis als opvolger ir h) kardinaal Willebrands, terwijl deze opvolging op!®" j genomen toch verstrekkende gevolgen voor de® b' derlandse kerkprovincie als zodanig kan heb)lon: Waar het in feite op aan zal komen is dit: is de kerf wc staat tot een herinterpretatie van het chnstend|er^ Dit veronderstelt een creatieve herinterpret£ak want in de ideologie van het christendom is de el even goed aanwezig als elders. Radicaal gefo#ede leerd komt het ongeveer hierop neer: begin me;me vraag te stellen hoe je de wereld van nu ervaart.'r00' is er in deze wereld fundamenteel en wat was er ii®Sei wereld van het Nieuwe Testament, in de wereld}- Wl Jezus van Nazareth fundamenteel? Voor heel^eze mensen geldt dat er geen overeenstemming ri^en bestaat tussen wat zij geloven en wat zij weten f ze geloof is blijven steken in een vorm van naïvi®P waar de mens van nu met zijn huidige kennis i' to vrede meer mee kan hebben. Het verschijnsel opPen- is niet nieuw, alleen kun je zeggen dat het zich nut" in alle hevigheid toont. Mèn moet dit proces oiitse ogen durven zien zonder in paniek te raken. Juisl ma de meeste mensen niet meer leven binnen tot-1 religieus beschermd milieu, krijgt het geloof de ltjoen zijn ware aard terug te krijgen. Er vindt dan Van uitzuiveringsproces plaats, dat gepaard zal gaanÖag veel onzekerheid. Deze nieuwe vorm van geloof ki«ge dan misschien de -vorm van wat men wel genofftiei heeft de gewaagde weddenschap, een geloof zoig. Ii onwrikbare en eens en voor altijd verworven zeke/klot den. f- li is dr G. H. <j -.'kin;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4