495
0e onbevangenheid
wan David Byrne
f
KLINKENDE NAMEN
OP JAZZFESTIVAL
ommu
'The View' brengt
eerste single uit
>RISMA
11,12,13 Augustus in Amsterdam
IR
|;en museum
is leuker
-an je denkt
(Door John Oomkensi
km de lift te kunnen ontgrendelen steke de hotelgast een gecodificeerde kaart in een gleuf.
fAls je met David Byrne op weg bent naar zijn kamer voor een interview, ga je op dat
tiliteiten letten. We lachten allebei, zijn voorliefde om teksten te schrijven over de
en werkomgeving kennende. „Wij Nederlanders ervaren dergelijke hotels als typisch
rikaans", zeg ik tegen de Newyorker. Byrne knikt en wijst op de gecodificeerde kaart:
:ral ter wereld dienen dergelijke Amerikaanse ideeën Amerikaanse misdaad te
ft-en
ke heeft de neiging alles te analy- ervaren wat het is om te werken
1, ook de schijnbaar vanzelfspre- vanuit het idee: als hij dat doet. dan dat namen
Ide alledaagse zaken. Het is alsof moet ik.... Het duurde langer dan de studio"
Be wereld gadeslaat met de onbe- opnamen van de elpee'
Benheid van een kind, en daarom Het magere, expressieve hoofd
b voor zoete koek slikt. Alles is bij
leer dat te spelen en t? beheersen, en
dan meteen op in de
slechts op een bepaald niveau bewust
van wat je doet"
Speaking in Tongues is lanter uitge
bracht dan ln de verwachting lag.
Byrne ..We hebben hier en daar de
mixing overgedaan. Maar de belang
rijkste reden was dat we Robert Rau-
schenberg (de bekende Amerikaanse
kunstenaar) zover hadden gekregen
dat hij voor ons een hoes zou ontwer
pen. Ik was met hem overeengekomen
dat het veel interessanter zou zijn om
iets te doen aan de manier waarop
z'on plaat de luisteraar bereikt. Niet
wéér een schilterijtje, maar een ande
re manier van industriële vormgeving.
Nou, daar hebben we onze les wel mee
„Zo ook voor wat de zinnen en teksten
betreft. Ik verzamel losse uitdrukkin-
ia/lm. nut., o.iivu. mitü 10 i-tij Byrne danst heen en weer op een gen en opmerkingen van mensen. Ik
onderwerp van discussie; alles kandans die ik niet hoor. Hij beaamt schrijf ze op op stukjes papier en ple^rd Als je je wilt bemoeien met
in met de muziek en de teksten dat de periode van de soloprojecten groepeer dat op tafel voor me uit. het fabricageproces, dan moet je daar
•avid schrijft. Dat geldt uiteraard een moeilijke is geweest. „Feitelijk Degenen die goed aanvoelen kies ik een jaar van tevoren mee beginnen. Ik
r de wijze waarop die muziek was de band uiteengevallen. Maar na en probeer ze op rijmwoord bij elkaar bpn
leksten tot stand komen of gepre- afloop van die avontuurtjes praatten te zoeken Ik let daarbij op flarden die
leerd worden. Als het werk van we erover om weer samen te werken van zichzelf een sterke emotionele
|id Byrne, of dat van zijn wereld- en een Heads-plaat te maken. Zo zit lading hebben. Vaak heeft het resul-
ïaarde band de Talking Heads dat. Het scheen toe dat alles zonder
rfpedrijk is, dan komt het daardoor, een wanklank verliep. Als we gedwon-
overiens van overtuigd dat als
compleet andere hoes zou ma
ken, of iets ter vervanging daarvan,
dat dat goedkoper zou kunnen dan
taat geen directe betekenis, althans een doorsnee-hoes",
volgens de regels van het rationele
|ld: „De aard van de teksten op gen zouden worden om samen te denken Maar er zit wel een soort SüIqcIc
ig in Tonguestja, wat dat blijven zou het erg zwaar vallen om
:ft: op het eerste gezicht kun je er samen te werken'
lillen niet veel uit op maken.
Grillig
Zowel qua muziek als qua tekst gaat
Byrne langs de grillige weg van het
toeval te werk. Hij kucht. „We impro
viseerden in de studio en namen dat
op. Dan nam ik het bandje thuis af.
Als je bijvoorbeeld een tape van een
uur had, dan stond daar misschien
voor een minuut op dat de moeite
waard was. Dan zei ik tegen de rest:
r het leek mij bü het opnemen
Ilde songs van onze nieuwe plaat
Liste werkwijze om eerst de zang-
Bdieën te improviseren. Ik zong
[complete onzin; vandaar die Bij-
e naam: Speaking in Tongues (in
Jen spreken). De hele plaat heb-
ïwe ook zo opgenomen. De kreten
flanken die ik zong, zelfs de koor-
|bestonden uit lariekoek. Aan het
n Swamp hebben we nog een
kje van die oorspronkelijke stem-
p laten zitten. Ik dacht dat het
u zijn om de woorden in een zo
mogelijk stadium aan te passen
I de sfeer van de muziek. Juist
■at lk min of meer moest verwoor-
Iwaar vier mensen muzikaal sa-
I hadden gewerkt, in plaats dat de
janderen simpelweg uitvoeren wat
d bedacht".
drie anderen zijn bassiste Tina
nouth, drummer Chris Frantz en
ist-toetsenman Jerry Harrison.
IJl Byrne me met zachte stem
It dat het kwartet weer het ge
wilde hebben om een band te
weerklinkt er een harde klap op
Kinneterras. Een tuinslang vliegt
de lucht, even later gevolgd door
behendig
filmisch gevoel in; een betekenis ach
ter een facade van woorden".
Ik probeer David uit. In de song I get
Wild-Wild Gravity nemen tekst en
muziek een duidelijk psychedelisch
karakter aan, alsof het de neerslag is
van een LSD-ervaring. Wat betekent
bijvoorbeeld 'I get bij on automatic'
(ik vaar blind op mijn instinct)?
David: „Alle mensen hebben een
soort ingebouwde computer in zich;
en het is alsof die de beslissingen voor
je uitstippelt. Als je bijvoorbeeld au
torijdt, dan ben je achter het stuur
De
«rende hotelemployee wiens
het is om de flora bij te houden
schreeuwt David in opwin-
„Invaders from outer space. Zie
sl dat die gecodificeerde kaart
helpt tegen insluipers...".
..draad van zijn betoog dadelijk
r openemend „We hadden als
ïtet in feite veel langer dan die
jaar niet samengespeeld, geschre-
of gerepeteerd. Eerst hadden we
in Eno als producer in de buurt,
Ét dijde de groep muzikanten uit
Ihegen. tien mensen. Ik dacht dat
dus goed zou zijn om weer te leren
het is om als kwartet te spelen
een beetje van de helderheid van
mige van onze eerste platen terug
inden. Die eenvoud terug te vin-
die naïviteit. We hebben langdu-
Ïrepeteerd We hebben maanden
én stuk door gespeeld Gewoon
uw leren hoe dat gaat. Weer
VLISSINGEN
Zeeuwse popgroep The
View heejl een eerste
single uitgebracht Het
plaatje, getiteld 'On the
schuttingKje Cricketfield' t B-kart.
'Lake i is geproduceerd
door een van de bekend
ste studio-drummers Ab
Tamboer Iex-Earth and
Fire, thans werkzaam
bij Het Goede Doelt De
single is woensdag 10
augustus te horen in het
Veronica-radiopro-
gramma 'Ook goeiemor-
gen' op Hilversum. 1
tlussen 7.00 en 9.00 uuri
The View bestaat nu
zo'n acht maanden. De
groep maakt eigentijd
die
De Rauschenberg-hoes meet uitein
delijk 36 bij 36 cm, ziet eruit als een
saladcschaaltje en Iaat zich niet per
post bestellen. Speaking in Tongues
is er dus in twee hoezen gekomen; een
conventionele en een bijzondere,
voor de verzamelaars.
Byrne trekt momenteel ook interna
tionaal de aandacht van de pers om
dat hij voor drie van veertien delen
van Bob Wilsons nieuwe marathonon
derneming The Revolutionayre Wars
de muziek zal schrijven. De maker
van Einstein on the Beach werkt aan
een epos dat zich als een staffelesta-
fette zal voltrekken, als een internat
ionaal theaterevenement aan de voor
avond van de Olympische Spelen van
19894, die in Los Angeles zullen
plaatsgrijpen. Byrne verwacht veel
van dit initiatief van de gelijkgestem
de Wilson. David „Maar als hij niet
alles financieel rond kan krijgen, dan
vrees ik dat het een ongelooflijke
puinhoop wordt".
Jouw manier van denken en werken
vertoont dezelfde wijze van organisa
tie als die van Bob Wilson. Goedbe
schouwd zijn julle freaks. Wordt jouw
melodieuze muziek,
wordt gecompo Werk f/,.accep'teerd door de platenln-
- weiti Kcitcceubeeiu uuui ue uiaieum-
ZZt T Dem~ °p ofom-
f dat het verkoopbaar is?
zang) en Meindert In-
jgg"* n'?taar e" David schrikt: „Dat is moeclijk. Ik
ovenge weet niet of het echt zó slecht met de
,eeS waardering voor ons eesteid zou zijn.
V.°''jLa"ZhlL'.t^n Het is zo cynisch. Maar hel kan. ji".
Vanaf het dakterras klinkt opnieuw
een harde klap. Byrne kijkt even heel
verbaasd.
en zangi en Frank Gi-
lyamse i slagwerk i
-RN
DE MAAND
AUGUSTUS
Beumgidsvoor kinderen
CNDEZE
RAND
PRISMA
OP STAP
Zaterdag 6 augustus
In het Vlissings ontspanningscentrum De Piek treden
de groepen Felt en Sing Sing Movement op.
Aanvang 21 00 uur
Feit is een Britse groep die ruim een jaar bestaat. De groep
is begin 1982 opgericht na enkele sessies in Londen De
eerste release van de groep staal op de lp Pillows and
Prayers, een plaat die verscheen op het Cherry Red Label
Van de groep verscheen voorts een mini- en maxisingle
Line-up Lawrence zang en gitaar: Gary Ainge: drums:
Maurice Deerbank: gitaar; Mich: bas (Zondagmiddag op
de radio m VPRO's Spleen
Sing Sing Movement is een Vlissings trio dat muziek
maakt met een open karakter waardoor het publiek in de
gelegenheid wordt gesteld bepaalde 'lege plekken' op te
vullen. De groep bestaat uit Jaap van Boven gitaar en
zang; Peter Snijkers. bas en zang: Martin Veen: drums en
zang.
Woensdag 10 augustus
In en om het terrein aan de Commandoweg in
Vlissingen wordt gedurende vier dagen voor de derde keer
het Straatfestival gehouden, met poppentheater, (muziek-
itheater. dans. clownerie, circusacts en veel popmuziek.
Het festival wordt woensdag 10 augustus geopend met een
optreden van de vermaarde Afrikaanse rockgroep Osibisa
met als support act The Swinging Laurels. (20.00 uur op
het festivalterrein) Donderdag 11 augustus treden Paolo
Passionato and the Pennies from Heaven op (21.15,
festivalterrein). Vrijdag 12 augustus is de groep Coldsteel
and Friends te zien en te horen op het festival terrein vanaf
20.30 uur. De Vlissingse groep Sing Sing Movement treedt
zaterdag 13 augustus om 11 30 uur op Voorts zijn er die
dag concerten van de calypsogroep Big Bamboo uit
Amsterdam 116.00 uur), de straatmuziekgroep La Fanfafo-
nie uit Quebec (19.00 uur) en de reggaeband Reality uit
Engeland 122.30 uur) Alle optredens zijn op het festival ter
rein aan de Commandoweg Bovendien is er dagelijks een
aantal optredens van Sint-Juttemis. Gedurende de hele
festivalpenode is Vlissingen vrijstad voor alle straatarties
ten. Dat betekent dat niemand vergunning nodig heeft
voor het maken van muziek, jongleren, potsenmaken en
wat dies meer zij
•The Dutch Rhythm Steel and Show Band treedt op in
het openluchttheater in Domburg De groep brengt een
swingende mix van disco en reggae. Zuidamerikaanse en
steelbandmuziek Het optreden, dat om 20.00 uur begint,
wordt verluchtigd met een door een aantal danseressen
verzorgde limboshow
Vrijdag 12 augustus
•De groep Toontje Lager treedt op in De Halve Maan in
Oostkapelle Aanvang 21.00 uur.
The Swinging Laurels.
PZC/ kunst/cultuur 9
Dat reggae ook buiten Jamaica
gespeeld wordt, is bekend.
Maar dat zelfs in het verre koude
Noorden muzikanten zich op deze
tropische muzieksoort werpen, we
ten minder mensen.
De gitarist Jukka Tolonen heeft
zich niet aan de muzikale lands
grenzen gestoord en nam in Stock
holm zijn reggae-achtige elpee 'In a
this year time' op. De plaat werd
ruim een jaar geleden op het vinyl
gezet en onlangs heruitgegeven.
Oorspronkelijke reggae maakt de
Scandinavische band niet Af en toe
klinkt het geluid van het gezelschap
als een steelband en een andere keer
overheersen funky-invloeden. Een
echt zoals dat heet eigen geluid
produceert Tolonen niet Zijn mu
ziek draagt een glad. soms commer-
cièel karakter en doet bij vlagen
sterk denken aan reggae-koning
Bob Marley en Toots and the May-
tals. Niet in de laatste plaats door
de stem van zanger George Allyn.
Overheersend op de elpee is de
sprekende gitaar van Jukka Tolo
nen. Maar zelfs de klank van dat
instrument roept onbewust vergelij
kingen op; dit keer met Carlos
Santana. Niettemin speelt Tolonen
melodieus en vaardig Of dat een
heruitgave van de langspeelplaat
rechtvaardigt, kan worden betwij
feld.
R.G.
NDERDAG 4 AUGUSTUS 1983
hiking Headslinks Da-
id Byrne.
Het cultureel centrum De Meervaart in Amsterdam staat van donderdag door de VARA-radio voor een latere
11 tot en met zaterdag 13 augustus in het teken van het Internationaal uitzending
Jazz Festival Amsterdam, dat wordt georganiseerd door de NOS in
samenwerking met de VARA. Een groot deel van de concerten zal Tevens kent °ejury aan een groep
rechtstreeks via de radio te horen zijn. de meervaart V PRO-pnjs toe alsme-
Het festival wordt opgeluisterd door jury maximaal vijf formaties die op P J
drie Amerikaanse formaties, het zaterdag nogmaals spelen Die con- Het middagprogramma begint
Zool Sims Quartet, de negenmans- certen zullen worden opgenomen steeds om 13 00 uur
band Dameronia onder leiding van
slagwerker Philly Joe Jones en het
ensemble van trompettist Lester Bo-
De programma-opzet van het festi
val vertoont ten opzichte van eerde
re edities een kleine wijziging; de
zogenaamde entr'actes die vorig jaar
nog op het kleine podium plaatsvon
den tussen twee concerten op het
grote podium komen dit jaar niet op
het programma voor Op het kleine
podium worden nu elke dag de ope
ningsconcerten gegeven door het
Rein de Graaf Dick Vennik Kwartet
(donderdag), de groep HAR A van
Bart van Lier en Rob van den Broeck
(vnjdag) en het Gijs Hendriks Kwar
tet (zaterdag).
Evenals vorig jaar zal het program
ma een 'rode draad' bevatten, een
pianist speelt met zijn trio elke
avond en begeleidt steeds verschil
lende solisten. Deze rol is toebedeeld
aan Tommy Flanagan. Met bassist
Rufus Reid en drummer Billy Hart
begeleidt hij op de drie achtereenvol
gende dagen de twee gitansten Herb
Ellis en Emily Remler (donderdag),
de tenorsaxofonisten Von Freeman
en James Moody (vrijdag) en de
beide trombonisten Al Grey en Bus
ter Cooper (zaterdagi. Voorts zal elke
avond een grote Nederlandse forma
tie optreden al dan niet aangevuld
met buitenlandse solisten. De leiders
van deze formaties hebben voor de
gelegenheid speciale compositie-op
drachten ontvangen. Het zijn Cees
Slinger, die met zijn octet plus trom
bonist Jimmy Knepper en saxofonist
Sal Nistico zal optreden (donderdag),
Loek Dikker die zijn vertrouwde Wa
terland Octet presenteert (vnjdag)
en Mischa Mengelberg die met een
uitgebreid ICP-orkest een Herbie Ni-
cholsprogramma zal brengen (zater
dag). Gastsolisten bij laatstgenoemd
optreden zijn sopraansaxofonist Ste
ve Lacy, trombonist George Lewis en
bassist Kent Carter
Het avondprogramma wordt dan ge
completeerd door een concert van
een prominente Amerikaanse forma
tie Op donderdag is dat het Zoot
Sims Quartet met onder anderen
bassist Red Mitchell. Op vrijdag
avond treedt de negenmansband Da
meronia onder leiding van Philly Joe
Jones op. Het orkest, waarin onder
anderen trombonist Benny Powell,
de saxofonisten Frank Wess, Charles
Davis en Cecil Payne en pianist
Walter Davis Jr zitting hebben speelt
uitsluitend composities van Tadd
Dameron, gearrangeerd door Donald
Sickler die met Martin Banks de
trompetsectie van de formatie
vormt. Het festival wordt zaterdag
besloten door het ensemble van
trompettist Lester Bowie dat met
drie vocalisten onder de noemer Lester Howie.
'From the roots to the source' een
programma brengt dat zich uitstrekt
van gospel tot avantgarde. De in
strumentalisten in het orkest zijn
naast de leider saxofonist Ari Brown,
pianist Albert Daily, bassist Malachi
Favors (evenals Bowie ook lid van
het Art Ensemble of Chicago) en
slagwerker Philip Wilson. De vocalen
worden verzorgd door Martha Bass,
Fontella Bass en David Peaston, die
ook orgel speelt.
Het avondprogramma begint steeds
om kwart voor acht en duurt tot
omstreeks kwart over twee. Zoals
gebruikelijk wordt een groot deel
van het programma rechtstreeks uit
gezonden door NOS- en VARA-radio.
Op donderdag 11 augustus gebeurt
dat via Hilversum 4 van 20.00 tot
23 00 uur. op vrijdag 12 augustus
eveneens via Hilversum 4 (20.00 tot
23.55 uur) (tussen 23.00 en 23.55 uur
betreft het feitelijk Hilversum 2-
zendlijd maar op dit uur zyn de
programma s van deze zender ook
via de FM-kanalen van Hilversum 4
te ontvangen! en op zaterdag 13
augustus op Hilversum 1 van 20.02
uur tot het einde van het festival
omstreeks kwart over twee 's nachts.
Middag
Op dc drie dagen van het festival
zijn er 's middags een jazzpodium en
een workshop. Het jazzpodium. in
dertijd voortgekomen uit het jazz-
concours dat ooit in Loosdrecht be
gon, is een gelegenheid voor begin
nende groepen om zich te presente-
Dit jaar doen zeventien groepen uit
Belgie en Nederland mee. Zij spelen
op donderdag of vrijdag, ieder een
half uur Uit dat aanbod kiest een
Mischa Mengelberg.