495 0e onbevangenheid wan David Byrne f KLINKENDE NAMEN OP JAZZFESTIVAL ommu 'The View' brengt eerste single uit >RISMA 11,12,13 Augustus in Amsterdam IR |;en museum is leuker -an je denkt (Door John Oomkensi km de lift te kunnen ontgrendelen steke de hotelgast een gecodificeerde kaart in een gleuf. fAls je met David Byrne op weg bent naar zijn kamer voor een interview, ga je op dat tiliteiten letten. We lachten allebei, zijn voorliefde om teksten te schrijven over de en werkomgeving kennende. „Wij Nederlanders ervaren dergelijke hotels als typisch rikaans", zeg ik tegen de Newyorker. Byrne knikt en wijst op de gecodificeerde kaart: :ral ter wereld dienen dergelijke Amerikaanse ideeën Amerikaanse misdaad te ft-en ke heeft de neiging alles te analy- ervaren wat het is om te werken 1, ook de schijnbaar vanzelfspre- vanuit het idee: als hij dat doet. dan dat namen Ide alledaagse zaken. Het is alsof moet ik.... Het duurde langer dan de studio" Be wereld gadeslaat met de onbe- opnamen van de elpee' Benheid van een kind, en daarom Het magere, expressieve hoofd b voor zoete koek slikt. Alles is bij leer dat te spelen en t? beheersen, en dan meteen op in de slechts op een bepaald niveau bewust van wat je doet" Speaking in Tongues is lanter uitge bracht dan ln de verwachting lag. Byrne ..We hebben hier en daar de mixing overgedaan. Maar de belang rijkste reden was dat we Robert Rau- schenberg (de bekende Amerikaanse kunstenaar) zover hadden gekregen dat hij voor ons een hoes zou ontwer pen. Ik was met hem overeengekomen dat het veel interessanter zou zijn om iets te doen aan de manier waarop z'on plaat de luisteraar bereikt. Niet wéér een schilterijtje, maar een ande re manier van industriële vormgeving. Nou, daar hebben we onze les wel mee „Zo ook voor wat de zinnen en teksten betreft. Ik verzamel losse uitdrukkin- ia/lm. nut., o.iivu. mitü 10 i-tij Byrne danst heen en weer op een gen en opmerkingen van mensen. Ik onderwerp van discussie; alles kandans die ik niet hoor. Hij beaamt schrijf ze op op stukjes papier en ple^rd Als je je wilt bemoeien met in met de muziek en de teksten dat de periode van de soloprojecten groepeer dat op tafel voor me uit. het fabricageproces, dan moet je daar •avid schrijft. Dat geldt uiteraard een moeilijke is geweest. „Feitelijk Degenen die goed aanvoelen kies ik een jaar van tevoren mee beginnen. Ik r de wijze waarop die muziek was de band uiteengevallen. Maar na en probeer ze op rijmwoord bij elkaar bpn leksten tot stand komen of gepre- afloop van die avontuurtjes praatten te zoeken Ik let daarbij op flarden die leerd worden. Als het werk van we erover om weer samen te werken van zichzelf een sterke emotionele |id Byrne, of dat van zijn wereld- en een Heads-plaat te maken. Zo zit lading hebben. Vaak heeft het resul- ïaarde band de Talking Heads dat. Het scheen toe dat alles zonder rfpedrijk is, dan komt het daardoor, een wanklank verliep. Als we gedwon- overiens van overtuigd dat als compleet andere hoes zou ma ken, of iets ter vervanging daarvan, dat dat goedkoper zou kunnen dan taat geen directe betekenis, althans een doorsnee-hoes", volgens de regels van het rationele |ld: „De aard van de teksten op gen zouden worden om samen te denken Maar er zit wel een soort SüIqcIc ig in Tonguestja, wat dat blijven zou het erg zwaar vallen om :ft: op het eerste gezicht kun je er samen te werken' lillen niet veel uit op maken. Grillig Zowel qua muziek als qua tekst gaat Byrne langs de grillige weg van het toeval te werk. Hij kucht. „We impro viseerden in de studio en namen dat op. Dan nam ik het bandje thuis af. Als je bijvoorbeeld een tape van een uur had, dan stond daar misschien voor een minuut op dat de moeite waard was. Dan zei ik tegen de rest: r het leek mij bü het opnemen Ilde songs van onze nieuwe plaat Liste werkwijze om eerst de zang- Bdieën te improviseren. Ik zong [complete onzin; vandaar die Bij- e naam: Speaking in Tongues (in Jen spreken). De hele plaat heb- ïwe ook zo opgenomen. De kreten flanken die ik zong, zelfs de koor- |bestonden uit lariekoek. Aan het n Swamp hebben we nog een kje van die oorspronkelijke stem- p laten zitten. Ik dacht dat het u zijn om de woorden in een zo mogelijk stadium aan te passen I de sfeer van de muziek. Juist ■at lk min of meer moest verwoor- Iwaar vier mensen muzikaal sa- I hadden gewerkt, in plaats dat de janderen simpelweg uitvoeren wat d bedacht". drie anderen zijn bassiste Tina nouth, drummer Chris Frantz en ist-toetsenman Jerry Harrison. IJl Byrne me met zachte stem It dat het kwartet weer het ge wilde hebben om een band te weerklinkt er een harde klap op Kinneterras. Een tuinslang vliegt de lucht, even later gevolgd door behendig filmisch gevoel in; een betekenis ach ter een facade van woorden". Ik probeer David uit. In de song I get Wild-Wild Gravity nemen tekst en muziek een duidelijk psychedelisch karakter aan, alsof het de neerslag is van een LSD-ervaring. Wat betekent bijvoorbeeld 'I get bij on automatic' (ik vaar blind op mijn instinct)? David: „Alle mensen hebben een soort ingebouwde computer in zich; en het is alsof die de beslissingen voor je uitstippelt. Als je bijvoorbeeld au torijdt, dan ben je achter het stuur De «rende hotelemployee wiens het is om de flora bij te houden schreeuwt David in opwin- „Invaders from outer space. Zie sl dat die gecodificeerde kaart helpt tegen insluipers...". ..draad van zijn betoog dadelijk r openemend „We hadden als ïtet in feite veel langer dan die jaar niet samengespeeld, geschre- of gerepeteerd. Eerst hadden we in Eno als producer in de buurt, Ét dijde de groep muzikanten uit Ihegen. tien mensen. Ik dacht dat dus goed zou zijn om weer te leren het is om als kwartet te spelen een beetje van de helderheid van mige van onze eerste platen terug inden. Die eenvoud terug te vin- die naïviteit. We hebben langdu- Ïrepeteerd We hebben maanden én stuk door gespeeld Gewoon uw leren hoe dat gaat. Weer VLISSINGEN Zeeuwse popgroep The View heejl een eerste single uitgebracht Het plaatje, getiteld 'On the schuttingKje Cricketfield' t B-kart. 'Lake i is geproduceerd door een van de bekend ste studio-drummers Ab Tamboer Iex-Earth and Fire, thans werkzaam bij Het Goede Doelt De single is woensdag 10 augustus te horen in het Veronica-radiopro- gramma 'Ook goeiemor- gen' op Hilversum. 1 tlussen 7.00 en 9.00 uuri The View bestaat nu zo'n acht maanden. De groep maakt eigentijd die De Rauschenberg-hoes meet uitein delijk 36 bij 36 cm, ziet eruit als een saladcschaaltje en Iaat zich niet per post bestellen. Speaking in Tongues is er dus in twee hoezen gekomen; een conventionele en een bijzondere, voor de verzamelaars. Byrne trekt momenteel ook interna tionaal de aandacht van de pers om dat hij voor drie van veertien delen van Bob Wilsons nieuwe marathonon derneming The Revolutionayre Wars de muziek zal schrijven. De maker van Einstein on the Beach werkt aan een epos dat zich als een staffelesta- fette zal voltrekken, als een internat ionaal theaterevenement aan de voor avond van de Olympische Spelen van 19894, die in Los Angeles zullen plaatsgrijpen. Byrne verwacht veel van dit initiatief van de gelijkgestem de Wilson. David „Maar als hij niet alles financieel rond kan krijgen, dan vrees ik dat het een ongelooflijke puinhoop wordt". Jouw manier van denken en werken vertoont dezelfde wijze van organisa tie als die van Bob Wilson. Goedbe schouwd zijn julle freaks. Wordt jouw melodieuze muziek, wordt gecompo Werk f/,.accep'teerd door de platenln- - weiti Kcitcceubeeiu uuui ue uiaieum- ZZt T Dem~ °p ofom- f dat het verkoopbaar is? zang) en Meindert In- jgg"* n'?taar e" David schrikt: „Dat is moeclijk. Ik ovenge weet niet of het echt zó slecht met de ,eeS waardering voor ons eesteid zou zijn. V.°''jLa"ZhlL'.t^n Het is zo cynisch. Maar hel kan. ji". Vanaf het dakterras klinkt opnieuw een harde klap. Byrne kijkt even heel verbaasd. en zangi en Frank Gi- lyamse i slagwerk i -RN DE MAAND AUGUSTUS Beumgidsvoor kinderen CNDEZE RAND PRISMA OP STAP Zaterdag 6 augustus In het Vlissings ontspanningscentrum De Piek treden de groepen Felt en Sing Sing Movement op. Aanvang 21 00 uur Feit is een Britse groep die ruim een jaar bestaat. De groep is begin 1982 opgericht na enkele sessies in Londen De eerste release van de groep staal op de lp Pillows and Prayers, een plaat die verscheen op het Cherry Red Label Van de groep verscheen voorts een mini- en maxisingle Line-up Lawrence zang en gitaar: Gary Ainge: drums: Maurice Deerbank: gitaar; Mich: bas (Zondagmiddag op de radio m VPRO's Spleen Sing Sing Movement is een Vlissings trio dat muziek maakt met een open karakter waardoor het publiek in de gelegenheid wordt gesteld bepaalde 'lege plekken' op te vullen. De groep bestaat uit Jaap van Boven gitaar en zang; Peter Snijkers. bas en zang: Martin Veen: drums en zang. Woensdag 10 augustus In en om het terrein aan de Commandoweg in Vlissingen wordt gedurende vier dagen voor de derde keer het Straatfestival gehouden, met poppentheater, (muziek- itheater. dans. clownerie, circusacts en veel popmuziek. Het festival wordt woensdag 10 augustus geopend met een optreden van de vermaarde Afrikaanse rockgroep Osibisa met als support act The Swinging Laurels. (20.00 uur op het festivalterrein) Donderdag 11 augustus treden Paolo Passionato and the Pennies from Heaven op (21.15, festivalterrein). Vrijdag 12 augustus is de groep Coldsteel and Friends te zien en te horen op het festival terrein vanaf 20.30 uur. De Vlissingse groep Sing Sing Movement treedt zaterdag 13 augustus om 11 30 uur op Voorts zijn er die dag concerten van de calypsogroep Big Bamboo uit Amsterdam 116.00 uur), de straatmuziekgroep La Fanfafo- nie uit Quebec (19.00 uur) en de reggaeband Reality uit Engeland 122.30 uur) Alle optredens zijn op het festival ter rein aan de Commandoweg Bovendien is er dagelijks een aantal optredens van Sint-Juttemis. Gedurende de hele festivalpenode is Vlissingen vrijstad voor alle straatarties ten. Dat betekent dat niemand vergunning nodig heeft voor het maken van muziek, jongleren, potsenmaken en wat dies meer zij •The Dutch Rhythm Steel and Show Band treedt op in het openluchttheater in Domburg De groep brengt een swingende mix van disco en reggae. Zuidamerikaanse en steelbandmuziek Het optreden, dat om 20.00 uur begint, wordt verluchtigd met een door een aantal danseressen verzorgde limboshow Vrijdag 12 augustus •De groep Toontje Lager treedt op in De Halve Maan in Oostkapelle Aanvang 21.00 uur. The Swinging Laurels. PZC/ kunst/cultuur 9 Dat reggae ook buiten Jamaica gespeeld wordt, is bekend. Maar dat zelfs in het verre koude Noorden muzikanten zich op deze tropische muzieksoort werpen, we ten minder mensen. De gitarist Jukka Tolonen heeft zich niet aan de muzikale lands grenzen gestoord en nam in Stock holm zijn reggae-achtige elpee 'In a this year time' op. De plaat werd ruim een jaar geleden op het vinyl gezet en onlangs heruitgegeven. Oorspronkelijke reggae maakt de Scandinavische band niet Af en toe klinkt het geluid van het gezelschap als een steelband en een andere keer overheersen funky-invloeden. Een echt zoals dat heet eigen geluid produceert Tolonen niet Zijn mu ziek draagt een glad. soms commer- cièel karakter en doet bij vlagen sterk denken aan reggae-koning Bob Marley en Toots and the May- tals. Niet in de laatste plaats door de stem van zanger George Allyn. Overheersend op de elpee is de sprekende gitaar van Jukka Tolo nen. Maar zelfs de klank van dat instrument roept onbewust vergelij kingen op; dit keer met Carlos Santana. Niettemin speelt Tolonen melodieus en vaardig Of dat een heruitgave van de langspeelplaat rechtvaardigt, kan worden betwij feld. R.G. NDERDAG 4 AUGUSTUS 1983 hiking Headslinks Da- id Byrne. Het cultureel centrum De Meervaart in Amsterdam staat van donderdag door de VARA-radio voor een latere 11 tot en met zaterdag 13 augustus in het teken van het Internationaal uitzending Jazz Festival Amsterdam, dat wordt georganiseerd door de NOS in samenwerking met de VARA. Een groot deel van de concerten zal Tevens kent °ejury aan een groep rechtstreeks via de radio te horen zijn. de meervaart V PRO-pnjs toe alsme- Het festival wordt opgeluisterd door jury maximaal vijf formaties die op P J drie Amerikaanse formaties, het zaterdag nogmaals spelen Die con- Het middagprogramma begint Zool Sims Quartet, de negenmans- certen zullen worden opgenomen steeds om 13 00 uur band Dameronia onder leiding van slagwerker Philly Joe Jones en het ensemble van trompettist Lester Bo- De programma-opzet van het festi val vertoont ten opzichte van eerde re edities een kleine wijziging; de zogenaamde entr'actes die vorig jaar nog op het kleine podium plaatsvon den tussen twee concerten op het grote podium komen dit jaar niet op het programma voor Op het kleine podium worden nu elke dag de ope ningsconcerten gegeven door het Rein de Graaf Dick Vennik Kwartet (donderdag), de groep HAR A van Bart van Lier en Rob van den Broeck (vnjdag) en het Gijs Hendriks Kwar tet (zaterdag). Evenals vorig jaar zal het program ma een 'rode draad' bevatten, een pianist speelt met zijn trio elke avond en begeleidt steeds verschil lende solisten. Deze rol is toebedeeld aan Tommy Flanagan. Met bassist Rufus Reid en drummer Billy Hart begeleidt hij op de drie achtereenvol gende dagen de twee gitansten Herb Ellis en Emily Remler (donderdag), de tenorsaxofonisten Von Freeman en James Moody (vrijdag) en de beide trombonisten Al Grey en Bus ter Cooper (zaterdagi. Voorts zal elke avond een grote Nederlandse forma tie optreden al dan niet aangevuld met buitenlandse solisten. De leiders van deze formaties hebben voor de gelegenheid speciale compositie-op drachten ontvangen. Het zijn Cees Slinger, die met zijn octet plus trom bonist Jimmy Knepper en saxofonist Sal Nistico zal optreden (donderdag), Loek Dikker die zijn vertrouwde Wa terland Octet presenteert (vnjdag) en Mischa Mengelberg die met een uitgebreid ICP-orkest een Herbie Ni- cholsprogramma zal brengen (zater dag). Gastsolisten bij laatstgenoemd optreden zijn sopraansaxofonist Ste ve Lacy, trombonist George Lewis en bassist Kent Carter Het avondprogramma wordt dan ge completeerd door een concert van een prominente Amerikaanse forma tie Op donderdag is dat het Zoot Sims Quartet met onder anderen bassist Red Mitchell. Op vrijdag avond treedt de negenmansband Da meronia onder leiding van Philly Joe Jones op. Het orkest, waarin onder anderen trombonist Benny Powell, de saxofonisten Frank Wess, Charles Davis en Cecil Payne en pianist Walter Davis Jr zitting hebben speelt uitsluitend composities van Tadd Dameron, gearrangeerd door Donald Sickler die met Martin Banks de trompetsectie van de formatie vormt. Het festival wordt zaterdag besloten door het ensemble van trompettist Lester Bowie dat met drie vocalisten onder de noemer Lester Howie. 'From the roots to the source' een programma brengt dat zich uitstrekt van gospel tot avantgarde. De in strumentalisten in het orkest zijn naast de leider saxofonist Ari Brown, pianist Albert Daily, bassist Malachi Favors (evenals Bowie ook lid van het Art Ensemble of Chicago) en slagwerker Philip Wilson. De vocalen worden verzorgd door Martha Bass, Fontella Bass en David Peaston, die ook orgel speelt. Het avondprogramma begint steeds om kwart voor acht en duurt tot omstreeks kwart over twee. Zoals gebruikelijk wordt een groot deel van het programma rechtstreeks uit gezonden door NOS- en VARA-radio. Op donderdag 11 augustus gebeurt dat via Hilversum 4 van 20.00 tot 23 00 uur. op vrijdag 12 augustus eveneens via Hilversum 4 (20.00 tot 23.55 uur) (tussen 23.00 en 23.55 uur betreft het feitelijk Hilversum 2- zendlijd maar op dit uur zyn de programma s van deze zender ook via de FM-kanalen van Hilversum 4 te ontvangen! en op zaterdag 13 augustus op Hilversum 1 van 20.02 uur tot het einde van het festival omstreeks kwart over twee 's nachts. Middag Op dc drie dagen van het festival zijn er 's middags een jazzpodium en een workshop. Het jazzpodium. in dertijd voortgekomen uit het jazz- concours dat ooit in Loosdrecht be gon, is een gelegenheid voor begin nende groepen om zich te presente- Dit jaar doen zeventien groepen uit Belgie en Nederland mee. Zij spelen op donderdag of vrijdag, ieder een half uur Uit dat aanbod kiest een Mischa Mengelberg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9