r Z! Zeeuws-Vlaams busvervoer Joor staking lamgelegd I p [frit ZWN-directeur vindt afwijzen van proef met taxibus voorbarig Verkeerschaos rond centrum Middelburg Ontslagen op komst bij installateur Tamse bv PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT A NT AL WERKWILLIGEN BLIJKT GROOT J. DELST: STAKING PRESTIGEKWESTIE VOOR ENV DINSDAG 2 AUGUSTUS 1983 :L De busstaking die maandag het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft gaat dinsdag (vandaag) door. De Vervoersbond FNV wil de staking woensdag JJJJireiden tot heel Zuid-west-Nederland, tenzij de vervoersmaatschappij ZWN besluit het ■"^treden taxi-experiment op de stille buslijn van Lamswaarde naar Hulst stop te zetten. Of allemaal doorgaat is nog de vraag want maandag bleek dat maar liefst dertig van de 48 uws-Vlaamse buschauffeurs werkwillig zijn. Dat hebben ze schriftelijk bevestigd. Op r-,cheren waren 16 van de 28 aanwezigen voor staking woensdag. alle opzichten geslaagd. Nu is duide lijk gemaakt waar we eigenlijk mee bezig zijn. En als werkelijk de meer- ondertekenden een verklaring uit het hele land die vaak enkele in staat dat ze werkwillig zijn en snipperdagen of een deel van hun n afzien van acties die het uitoe- vakantie spendeerden aan de bijstand wcjaems: uc lijndiensten aanstaande ,i van hun functie zou kunnen van hun Zeeuws-Vlaamse collega's derheid van de chauffeurs werkwillig Besloten werd om evenals in feurs om een flink deel van de dien sten te laten rijden, maar ik wilde hel niet op een confrontatie laten aanko men. De emoties zouden te hoog opgelopen zijn. Staking is erg. maar ik riskeer er niet één gebroken been van een chauffeur voor". Tijdens twee vergaderingen die de Vervoersbond FNV maandag in Mid delburg belegde voor chauffeurs van de ZWN op Walcheren heeft de meer derheid van de aanwezige chauffeurs zich uitgesproken voor staking ivoens- mmeren. Volgens FNV-districts- Van de constatering dat het uurster Dilia van der Heem zijn deel van de chauffeurs die maandag erklaringen 'onder druk van de had moeten werken, een 'werkwillig- »tie' ondertekend. „Mensen zijn heidsverklanng' had ondertekend is 5 opgebeld met het verzoek of ze Ketting niet onder de indruk. „Er zijn via een achterdeur bij het bedrijf altijd chauffeurs die zowel onze sta- g^n melden", zegt ze. Dat is vol- klngslijst als die verklaring tekenen' B® haar vooral bij de ZWN-garage in meent hij. „Ze zullen wel op bepaalde ijibrug het geval geweest Daar manieren onder druk zijn gezet. Het ■aarden dertien van de negentien merendeel van de chauffeurs heeft Iffeurs zich tégen de staking. De zich in ieder geval als staker laten ■ge zes waren voor. In Axel wer- inschrijven". fin de loop van de dag zeventien Dilia van der Heem: „De staking is in ■willigen en twaalf stakers ge- j, Volgens rayonchef C Blaakman Be ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen Bt een duidelijk teken dat de ■ng is mislukt. „Er is beslist geen uitgeoefend", zegt hij. SAS VAN GENT Twee auto's wer- ■Zeeuws-Vlaamse stakers kregen den zondagavond om 18.20 uur flink Bdagmorgen in alle vroegte de beschadigd bij een frontale botsing op de kruising van de Eikenstraat en het Schulpenpad in Sas van Gent. fces in Draaibrug en Axel werden De Sasse bestuurder L de S. reed op Jjkkeerd zodat de bussen binnen de Eikenstraat, en wilde rechtsaf het Schulpenpad inslaan. Toen hij de fens meldden acht actievoerende bocht wilde nemen weigerden zijn iffeurs zich bij de opstapplaats remmen zodat hij tegen de geparkeer- de auto van plaatsgenoot J. van A. botste. is. dan moet dat eerst nog eens blij- ken De FNV bestuurster heeft kri- Zeenwsch-Vlaarrderen. het eroeps tiek op de halsstarrige houding van de vervoer doorgang te laten vinden. ZWN-directie „We zitten al weken te Daaronder vallen ook de dagtochten wachten op een reactie van de directie (Jaar,,, ruste- r\ri Wdlnhopp op onze bneven. maar Deïst zwijgt Taxi-ondernemer P. Cappendijk, die sinds gisteren de buslijn Hulst-Lams- waarde bestrijkt met zijn taxibusjes, kon de eerste dag zeven 'echte' passa- Op Walcheren zijn 76 chauffeurs in dienst van wie er 67 lid zijn van de vervoersbond FNV. Slechts 28 van hen bezochten maandag beide verga deringen ('s morgens en 's avonds) en ,C CClötC UdK OCVCU Ck-llbtJ Uddbfl- tt verwelkomen, de actievoerende namen aan de stemmingen deelVan Forse schade bij frontale botsing buschauffeurs niet meegerekend. „De stakers hebben zich correct opge steld", constateert hij. „Ik heb onge- deze 28 waren er 16 voor staken en zeven tegen, Drie mensen gingen met akkoord omdat ze liever een totale ÖIV1U UUllöUabCCl b 1111 „irv 1ICU VJllUC- p stoord kunnen rijden ook van Hulst stakme Wilden dus inclusief het terug naar Lamswaarde". Bij de ZWN in Axel kwamen maan- groepsvervoer. Twee mensen onthiel den zich van stemming. dag in de loop van de dag tientallen De avondvergadering had een chao telefoontjes binnen van mensen die Usch verloop. De ■MWCTgn» yatroH; gedupeerd waren door de staking. „In de gemaakte opmerkingen klonk weinig begrip door voor de staking-, O»*6" tegen alle vorm van staking r was. Dp rhauffpurs werden teruuee- ken op een gegeven moment nadat een stemming uitwees dat de meer- Ie 'taxibus' in Lamswaarde. llemaal om is begonnen. Gewa- met spandoeken klommen ze in ixibusje om zich naar Hulst te vervoeren. Het was de bedoeling e boel in het honderd te laten maar omdat taxibedrijf Cap- llijk uit Hulst twee in plaats van busje had ingezet bleef er nog peg ruimte over voor 'echte' passa- 5. De tocht verliep in alle vriende- ^Meid. is te ti ■Wi.'i groepen stakers post hielden jTjTJde garagepoorten, gmgen hun in optocht naar het in Hulst. Rond het midda- r schilderden ze daar bij wijze van Sieiest een oude, witte Mercedes-taxi ^Hgeel: de kleuren van het Neder- j Zolse opnbare vervoer. Intussen den ze pamfletten uit aan de vele tallen omstanders om hun bedoe- andifen duidelijk te maken. De auto 3 daarna naar het taxibedrijf Cap- dijk aan de Absdaalseweg in Hulst port^ept en cadeau gedaan aan me- Cappendijk. ZWN-chauffeur en ;r Theo Damen uit Axel overhan- de sleutels „Met deze actie -35 jen we opkomen voor onze rechten In%is werk", zei hij. Ook hier ken- de actie zich door een vriende- sfeer. „We willen Cappendijk niet deli?*1 dwars zetten", legde Damen weef uit. „Het is zijn goed recht te 'tij eieren zijn boterham te verdienen" ictie van de Vervoersbond FNV Mtft zich weliswaar af in IVIEpwsch-Vlaanderen maar moest y-yr-ens Dick Ketting, landelijk be- 1 rder van de FNV en coördinator Ehet streekvervoer bij deze vak- ■0, in een landelijk kader worden aatst. „Een dergelijke actie doet pj-jj-de meeste mensen hier nog wat .md aan", merkt hij op. „Ze heb- ,af rfr moeite mee dit in een landelijk 2. Sr te plaatsen. De doelstelling <n is veel breder dan een protest n het ene buslijntje hier. Dit is i actie voor de mensen uit de m bleek ook wel uit de aanwezig van vele tientallen buschauffeurs Actievoerende buschauffeurs schilderen een oude taxi in de gele kleur van het streekvervoerbedrijf. Gewapend met een spandoek stappen deze ZWN-chauffeurs in het eerste taxibusje in Lamswaarde. gegl Blaakman. „Vooral de mensen was De chauffeiM werden terugge- die door hol wcgCallen van het open- '°epvn loen bleek dat enkelen ver baar vervoer in acute nood rijn geko- keCTd begrepen hadden waarover ge- nien tonen weinig begrip. Ik ben er st™d was. Eerst was namelijk met rustig onder gebleven. Al had ik er Srote meerderheid besloten om het toch wel grote moeite mee dat er jpoePSVervoer bmetn de staktng te binnen meer mensen waren die wil- bonden. Daarna bleek dat een meer den werken, dan er stakers voor de d"hc}d rich ook tegen het uitvallen poort stonden. Ik had genoeg ehauf- de ''J"?™5"? J>";Prak Na f loop werd duidelijk dat mensen die voor staking van de lijndiensten wa ren niet helemaal meer begrepen had den waarover het ging en per ongeluk tegen hadden gestemd Inderhaast riep districtbestuurders Wim van de Berg toen de chauffeurs terug waarna alsnog bleek dat er een meerderheid voor staking was te vmden. Gratis vervoer Tijdens de vergadering bleek dat enkele aanwezigen er wel voor voel den om in plaats van staken een actie te houden met gratis vervoer voor de reizigers. Dit werd door Van de Berg ten sterkste afgeraden. Hij erkende dat in het verleden elders in het land dergelijke acties waren gehouden maar sprak vrees uit over de gevol gen. Volgens de vakbondsbestuurder beslaat het gevaar dat chauffeurs die gratis passagiers vervoeren persoon lijk aansprakelijk worden gesteld. Dat is niet het geval, zo beklemtoon de Van de Berg, wanneer de bond een staking uitroept. Maandag bleek in Middelburg dat de voorgenomen staking op Walcheren gezien wordt als een vervolg op de acties in Zeeuwsch-Vlaanderen. Wordt dan niet afgezien van het ge wraakte experiment met de taxibus jes dan is het de bedoeling dat ook elders in het land stakingsacties wor den gevoerd. Maandagavond laat sloot ook het personeel van ZWN op Voome-Putten zich bij Walcheren aan. Ook daar zal alleen op woensdag gestaakt worden. Wel werd uit alle afdelingen aange drongen om acties na woensdag lan delijk voort te zetten totdat het taxi experiment van de baan is. Volgens Van den Berg zal het groeps- raadsbestuur van de FNV. waarin kaderleden zitting hebben van alle streekvervoersondememingen in Ne derland, vandaag bijeen komen om eventuele verdere landelijke acties bij het streekvervoer te coördineren. De ze plannen zullen woensdag tijdens de protestbijeenkomst die in Zierikzee wordt gehouden, aan de leden worden voorgelegd. Deze Middelburgse frites-verkoper deed maandag uitstekende zaken. MIDDELBURG - Nadat het mooie strandweer het maandag voor het eerst sinds geruime tijd af liet weten trok een grote stoet vakantiegan gers vanaf de Walcherse kust landinwaarts. Gevolg was dat vanaf half twee een ware verkeerschaos ontstond op de wegen rond het centrum van Middelburg en V'lissingen. Vanaf dat tijdstip ontstonden er lange üles In het noorden van Mid delburg enkele kilometers over de Lelièndaalseweg (tot aan Sint-Lau- rensi, in het westen een lange stoet in de richting Koudekerke. terwijl vanaf de rijksweg naar de stad de Schroeweg snel dichtslibde. Daar naast kwam het verkeer vast te zitten op de Kaaienroute (richting Veerei en op Poelendaele- en Vlis- singse Singel. Na vijf uur werd de situatie geleidelijk weer normaal. Problematisch was ook de situatie op de kruispunten aan beide zijden van de stationsbrug. Lange rijen wachtenden ontstonden daar. door dat de verkeerslichten aan de twee brugzijden nog steeds niet werken. De installaties (op elkaar afge stemd) zijn sterk verouderd. Gerui me tijd knipperen ze al alleen oran je. Er is een storing in het systeem ontstaan en die kan niet verholpen worden. De installaties, zo legde een woordvoerder van de gemeentepoli tie uit, zijn zo verouderd dat er geen nieuwe onderdelen meer voor te krijgen zijn. Een andere verkeerslichteninstalla- tie die problemen geeft is die voor de Schroebrug in de richting van het centrum. Slechts twintig secon den wordt daar steeds groen gege ven. Volgens de gemeentepolitie wordt dit doelbewust gedaan. Staat het licht langer op groen dan kan de grotere stroom niet verwerkt wor den wanneer ze verder in de stad geraakt Bovendien zou dan het verkeer vanaf de andere richtingen nog verder vastlopen. Met de parkeerproblemen viel het maandag nog mee. Vanaf vandaag idinsdag) wordt op een verslechte ring gerekend. Het grote terrein aan het Hof van Tange wordt namelijk in bezit genomen door de exploitan tent van de attracties voor de ker mis die zaterdag begint. Donderdag is de Markt afgesloten in verband met de weekmarkt. Direct daarna begint de opbouw van de kermis en dat houdt in dat ook dit parkeerter rein geruime tijd (een week) niet beschikbaar is. Extra (kleine) par keerterreinen zijn alleen aanwezig bij het NS-station Ondanks de drukte wordt streng opgetreden bij parkeerovertredin- gen door tijdsoverschrijding bij par- keermeters en parkeerautomaten. In verband met de overstelpende drukte wordt op plaatsen waar deze apparatuur met aanwezig is wat coulanter opgetreden dan normaal, zo meldde de gemeente politie maandag. Vlissingen Bij de Vlissingse gemeentepolitie werden geluiden gehoord dat men het nog nooit zo druk had gezien. De binnenstad leek één grote file. Hoewel enkele motoragenten hier en daar regelend optraden, viel er over het algemeen weinig aan te doen en konden de toeristen niet anders dan geduld oefenen terwijl de verkeersstroom zich langzaam afwikkelde. Buiten de binnenstad mocht vooral een grootwinkelbe drijf zich in een gigantische belang stelling verheugen, wat enige pro blemen bij het komen en gaan tot gevolg had. MELDING VOOR DERTIG MENSEN GOES Bij hel technisch installa tiebedrijf Tamse bv in 's-Heer Arendskerke dreigt een flink aantal ongeveer dertig ontslagen. Het bedrijf, vooral werkzaam in bouw- en utiliteitswerken, heeft bij het ge westelijk arbeidsbureau in Goes een collectieve ontslag-melding inge diend voor 29 van de ongeveer 180 medewerkers. Als voornaamste oor zaak hiervoor wordt de slechte eco nomische situatie en dus ook die in de bouwsector genoemd. Het be drijf moet daardoor opboksen tegen verliezen. Volgens directeur B. Sam- mels heeft het bedrijf op basis van de huidige en toekomstig te verwachten orderportefeuille ongeveer twintig procent personeel teveel. Directeur Sammels liet maandag aan vankelijk weten dat er slechts sprake was van aftastende gesprekken met vakbonden en gewestelijk arbeidsbu reau over mogelijke ontslagen. Sam mels „Ontslagen zijn bij niemand ondenkbaar in deze economische si tuatie". Hij deelde mee dat de order portefeuille van het bedrijf'niet slecht en met goed is'. De directeur van Tamse zei dat het personeelsbestand zelfs toegenomen is ten opzichte van vorig jaar. Wel erkende hij dat begin Vakantie ra*'óaar zat ze. Turend over het tovuter, naar de voorbijvarende oor Whepen. Twee dagen geleden Tas ze in het Vlissingse pen sion gearriveerd en had met ten 'haar' bankje op de boule vard opgezocht. Dat was gedu rende die twee dagen dan ook 2Constant door haar bezet ge- eWeest. „Ik hou van deze stad. 34 van de zee", zei ze zachtjes En m^l ivijzend op een van de hui- ':er achter haar: „Daar is mijn -vader geboren". „Zelf woon ik 25 jaar tegen mijn zin tussen ie Brabantse bossen. Mijn aan kan daar vanwege zijn verk niet weg maar ondertus sen zit ik daar, opgesloten ussen die bomen" Ze lachte schamper. .Mossen verhullen set licht, de zon. Geef mij dit L naar, want de zee leeft". bisteren regende het pijpeste- Reti. Geen hond waagde zich wer de boulevard. Maar zij iat er, turend over het water, -iaar de voorbijvarende sche- ZIERIKZEE Directeur J. Deist van Streekvervoer Zuid-West Nederland (ZWN) vindt de afwijzende opvattin gen van de Vervoersbond FNV inzake de taxiproef op de lijn Hulst-Lanis- waarde voorbarig. „Het woord sta king verschijnt al weken in de krant. En ik denk dat deze vooral een presti- ge-kwestie is geworden van de FNV- mensen die er al zolang hun nek voor hebben uitgestoken", aldus Deïst maandagmiddag tijdens een in het hoofdkantoor van de ZWN in Zierik zee belegde persconferentie. De ZWN-directeur maakte duidelijk geen pogingen te hebben ondernomen de staking 'te breken', ook al zou het aantal werkwillige chauffeurs gisteren ruim in de meerderheid zijn geweest ten opzichte van het aantal daadwer kelijke stakers. „Er was in elk geval genoeg werkwillig personeel beschik baar dat de busdiensten in Zeeuwsch- Vlaanderen in bedrijf had kunnen houden. Maar aan een eventueel poli tioneel mgrypen heb ik. gelet op alle risico's cn emoties van dien, niet eens willen denken", gaf Deïst desge vraagd te kennen. Overigens sloot hij niet uit dat net rijk zal ingrijpen wanneer het openbaar vervoer op grote schaal wordt lam gelegd Deïst ontkende dat de ZWN druk zou hebben uitgeoefend om chauffeurs aan te zetten een werkwilligheids- verklaring te ondertekenen Hij dacht eerder dat het omgekeerde het geval is geweest en dat de FNV de mensen heeft aangezet te gaan staken Hij voegde daaraan toe te hopen dat de chauffeurs zo verstandig zijn weer aan het werk te gaan. En hij merkte in dit verband nog op dat wanneer de thans gewraakte bustaxi er metterdaad toch mocht komen, wat volgens hem intussen nog lang niet vaststaat, dat zeker niet automatisch betekent dat er in het land ook taxibussen gaan rijden op alle andere vervoerslijnen 'onder aan het voorzieningenniveau'. Deïst. „Dat kan nuoit het geval zijn, gezien de plaatselijk grote verschillen. Dus het eventueel inzetten van busta xi's zal van geval tot geval terdege bekeken moeten worden". Hij liet weten vierkant achter de voor het bustaxi-experiment verant woordelijke minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat te slaan, die het in gang zette 'onder politieke druk uit de tweede kamer', en met medewerking van de ESO, de vereni ging van Explotatieve Streekver- voerbedrijven. Verder gaf hij als zijn mening dat uitsluitend de reizigers de omvang bepalen van de werkgele genheid bij het streekvervoer. En Deïst illustreerde dit 'met genoegen' aan de hand van ZWN-jaarverslagen die over de laatste drie jaar een toename van het aantal reizigers met 18 procent vermeldde, „Alleen door de reizigersioename vermeerderde hel aantal arbeidsplaatsen bij de ZWN van 450 in 1977 tot 600 dit jaar". De directeur verduidelijkte dat Streekvervoer Zuid-West-Nederland aan het bustaxi-experiment wilde deelnemen omdat de lijn Hulst-Lams- waarde op de huidige wijze niet kan worden gehandhaafd. „De FNV heeft dit echter aangegrepen om landelijk in het geweer te komen", betoogde Deïst. Naar zijn mening gaat het er de komende tijd om, om proefondervin delijk vast te stellen of het taxibusje exploitatief een haalbare zaak is. Daarbij gaat het ook om de vraag of het taxibedrijf 'vlekkeloos' op het passagiersaanbod kan inspelen en wat de kosten van een dergelijke exploitatie zijn „Pas na verloop van het experiment over 6 maanden zal duidelijk zijn ot het goedkoper kan dan tot nu toe" Directeur Deïst zei er nu nog niet van overtuigd te zijn dat de taxi het even goed doet - of goedkoper is - ais de bus „Maar als de proef niet voldoet komt de bus in elk geval terug verzekerde hij. Tenslotte meende Deïst dat het taxi-experiment in Zeeuwsch-Vlaanderen amper een be dreiging van de werkgelegenheid bij het streekvervoer kan worden ge noemd. „Maar de werkgelegenheid wordt wel op straat gegooid als er niet gereden wordt". vorig jaar arbeidstijdverkorting aan gevraagd moest worden. In tweede instantie merkte Sammeis op dat hij ontslagen bij zijn bedrijf (dat vorig jaar feestelijk het honderd-jarig be staan vierde) 'nooit ondenkbaar' acht te. mede omdat vele werken in de bouwsector in de ïjkskast zijn gescho ven ofwel vertraagd worden Directeur Sammels beklemtoonde dat gezocht wordt naar 'de meest pijnloze oplossing voor mens en be drijf. Hij stelde dat met de onderne mingsraad over de problemen al vele malen van gedachten is gewisseld en hij verwachtte eind augustus nadere besluiten. Sammels onderstreepte dat door het bedrijf zélf gisteren de vak bonden uitgenodigd werden. Desgevraagd kwamen er van S. Jor- ritsma, Industrie- en Voedingsbond CNV, cn H. Vcgting, Industriebond FNV, de nodige kanttekeningen. Er werd op gewezen dat al 22 juli een collectieve ontslagmelding werd in gediend bij het arbeidsbureau in Goes, terwijl aangenomen kan wor den dat een maand later dus 22 augustus de definitieve ontslag aanvraag volgt, Vooral districtsbe stuurder Vcgting zette vraagtekens bij de plannen van de directie van Tamse. Naar zijn mening hanteert Sammels bij de selectieprocedure voor de te ontslanc werknemers wei nig objectieve maatstaven. De vak bonden gaan verder praten met de directie van het in moeilijkheden verkerende bedrijf. Inbraak woning in Zierikzee ZIERIKZEE - De woning van de familie J. D. aan de Kaarsenmaker straat in Zierikzee was maandag avond omstreeks 20.00 uur het doel wit van inbrekers. De daders ver schaften zich toegang tot het pand door het forceren van een deur. De rijkspolitie hield in de loop van de avond twee verdachten van deze in braak aan. Volgens buurtbewoners ging het om twee man die in een Belgische auto ervandqor gingen, nadat buren van het betreffende pand onraad bemerk ten. De bewoners waren ten tijde van de int -aak niet aanwezig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7