r
Z!
Zeeuws-Vlaams busvervoer
Joor staking lamgelegd
I
p [frit
ZWN-directeur vindt afwijzen
van proef met taxibus voorbarig
Verkeerschaos rond
centrum Middelburg
Ontslagen op komst bij
installateur Tamse bv
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
A NT AL WERKWILLIGEN BLIJKT GROOT
J. DELST: STAKING PRESTIGEKWESTIE VOOR ENV
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1983
:L De busstaking die maandag het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
gaat dinsdag (vandaag) door. De Vervoersbond FNV wil de staking woensdag
JJJJireiden tot heel Zuid-west-Nederland, tenzij de vervoersmaatschappij ZWN besluit het
■"^treden taxi-experiment op de stille buslijn van Lamswaarde naar Hulst stop te zetten. Of
allemaal doorgaat is nog de vraag want maandag bleek dat maar liefst dertig van de 48
uws-Vlaamse buschauffeurs werkwillig zijn. Dat hebben ze schriftelijk bevestigd. Op
r-,cheren waren 16 van de 28 aanwezigen voor staking woensdag.
alle opzichten geslaagd. Nu is duide
lijk gemaakt waar we eigenlijk mee
bezig zijn. En als werkelijk de meer-
ondertekenden een verklaring uit het hele land die vaak enkele
in staat dat ze werkwillig zijn en snipperdagen of een deel van hun
n afzien van acties die het uitoe- vakantie spendeerden aan de bijstand wcjaems: uc lijndiensten aanstaande
,i van hun functie zou kunnen van hun Zeeuws-Vlaamse collega's derheid van de chauffeurs werkwillig Besloten werd om evenals in
feurs om een flink deel van de dien
sten te laten rijden, maar ik wilde hel
niet op een confrontatie laten aanko
men. De emoties zouden te hoog
opgelopen zijn. Staking is erg. maar
ik riskeer er niet één gebroken been
van een chauffeur voor".
Tijdens twee vergaderingen die de
Vervoersbond FNV maandag in Mid
delburg belegde voor chauffeurs van
de ZWN op Walcheren heeft de meer
derheid van de aanwezige chauffeurs
zich uitgesproken voor staking
ivoens-
mmeren. Volgens FNV-districts- Van de constatering dat het
uurster Dilia van der Heem zijn deel van de chauffeurs die maandag
erklaringen 'onder druk van de had moeten werken, een 'werkwillig-
»tie' ondertekend. „Mensen zijn heidsverklanng' had ondertekend is
5 opgebeld met het verzoek of ze Ketting niet onder de indruk. „Er zijn
via een achterdeur bij het bedrijf altijd chauffeurs die zowel onze sta-
g^n melden", zegt ze. Dat is vol- klngslijst als die verklaring tekenen'
B® haar vooral bij de ZWN-garage in meent hij. „Ze zullen wel op bepaalde
ijibrug het geval geweest Daar manieren onder druk zijn gezet. Het
■aarden dertien van de negentien merendeel van de chauffeurs heeft
Iffeurs zich tégen de staking. De zich in ieder geval als staker laten
■ge zes waren voor. In Axel wer- inschrijven".
fin de loop van de dag zeventien Dilia van der Heem: „De staking is in
■willigen en twaalf stakers ge-
j, Volgens rayonchef C Blaakman
Be ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen
Bt een duidelijk teken dat de
■ng is mislukt. „Er is beslist geen
uitgeoefend", zegt hij. SAS VAN GENT Twee auto's wer-
■Zeeuws-Vlaamse stakers kregen den zondagavond om 18.20 uur flink
Bdagmorgen in alle vroegte de beschadigd bij een frontale botsing
op de kruising van de Eikenstraat en
het Schulpenpad in Sas van Gent.
fces in Draaibrug en Axel werden De Sasse bestuurder L de S. reed op
Jjkkeerd zodat de bussen binnen de Eikenstraat, en wilde rechtsaf het
Schulpenpad inslaan. Toen hij de
fens meldden acht actievoerende bocht wilde nemen weigerden zijn
iffeurs zich bij de opstapplaats remmen zodat hij tegen de geparkeer-
de auto van plaatsgenoot J. van A.
botste.
is. dan moet dat eerst nog eens blij-
ken De FNV bestuurster heeft kri- Zeenwsch-Vlaarrderen. het eroeps
tiek op de halsstarrige houding van de vervoer doorgang te laten vinden.
ZWN-directie „We zitten al weken te Daaronder vallen ook de dagtochten
wachten op een reactie van de directie (Jaar,,, ruste-
r\ri Wdlnhopp
op onze bneven. maar Deïst zwijgt
Taxi-ondernemer P. Cappendijk, die
sinds gisteren de buslijn Hulst-Lams-
waarde bestrijkt met zijn taxibusjes,
kon de eerste dag zeven 'echte' passa-
Op Walcheren zijn 76 chauffeurs in
dienst van wie er 67 lid zijn van de
vervoersbond FNV. Slechts 28 van
hen bezochten maandag beide verga
deringen ('s morgens en 's avonds) en
,C CClötC UdK OCVCU Ck-llbtJ Uddbfl- tt
verwelkomen, de actievoerende namen aan de stemmingen deelVan
Forse schade bij
frontale botsing
buschauffeurs niet meegerekend. „De
stakers hebben zich correct opge
steld", constateert hij. „Ik heb onge-
deze 28 waren er 16 voor staken en
zeven tegen, Drie mensen gingen met
akkoord omdat ze liever een totale
ÖIV1U UUllöUabCCl b 1111 „irv 1ICU VJllUC- p
stoord kunnen rijden ook van Hulst stakme Wilden dus inclusief het
terug naar Lamswaarde".
Bij de ZWN in Axel kwamen maan-
groepsvervoer. Twee mensen onthiel
den zich van stemming.
dag in de loop van de dag tientallen De avondvergadering had een chao
telefoontjes binnen van mensen die Usch verloop. De ■MWCTgn» yatroH;
gedupeerd waren door de staking.
„In de gemaakte opmerkingen klonk
weinig begrip door voor de staking-, O»*6" tegen alle vorm van staking
r was. Dp rhauffpurs werden teruuee-
ken op een gegeven moment nadat
een stemming uitwees dat de meer-
Ie 'taxibus' in Lamswaarde.
llemaal om is begonnen. Gewa-
met spandoeken klommen ze in
ixibusje om zich naar Hulst te
vervoeren. Het was de bedoeling
e boel in het honderd te laten
maar omdat taxibedrijf Cap-
llijk uit Hulst twee in plaats van
busje had ingezet bleef er nog
peg ruimte over voor 'echte' passa-
5. De tocht verliep in alle vriende-
^Meid.
is te ti
■Wi.'i groepen stakers post hielden
jTjTJde garagepoorten, gmgen hun
in optocht naar het
in Hulst. Rond het midda-
r schilderden ze daar bij wijze van
Sieiest een oude, witte Mercedes-taxi
^Hgeel: de kleuren van het Neder-
j Zolse opnbare vervoer. Intussen
den ze pamfletten uit aan de vele
tallen omstanders om hun bedoe-
andifen duidelijk te maken. De auto
3 daarna naar het taxibedrijf Cap-
dijk aan de Absdaalseweg in Hulst
port^ept en cadeau gedaan aan me-
Cappendijk. ZWN-chauffeur en
;r Theo Damen uit Axel overhan-
de sleutels „Met deze actie
-35 jen we opkomen voor onze rechten
In%is werk", zei hij. Ook hier ken-
de actie zich door een vriende-
sfeer. „We willen Cappendijk niet
deli?*1 dwars zetten", legde Damen
weef uit. „Het is zijn goed recht te
'tij eieren zijn boterham te verdienen"
ictie van de Vervoersbond FNV
Mtft zich weliswaar af in
IVIEpwsch-Vlaanderen maar moest
y-yr-ens Dick Ketting, landelijk be-
1 rder van de FNV en coördinator
Ehet streekvervoer bij deze vak-
■0, in een landelijk kader worden
aatst. „Een dergelijke actie doet
pj-jj-de meeste mensen hier nog wat
.md aan", merkt hij op. „Ze heb-
,af rfr moeite mee dit in een landelijk
2. Sr te plaatsen. De doelstelling
<n is veel breder dan een protest
n het ene buslijntje hier. Dit is
i actie voor de mensen uit de
m bleek ook wel uit de aanwezig
van vele tientallen buschauffeurs
Actievoerende buschauffeurs schilderen een oude taxi in de gele kleur van het
streekvervoerbedrijf.
Gewapend met een spandoek stappen deze ZWN-chauffeurs in het eerste
taxibusje in Lamswaarde.
gegl Blaakman. „Vooral de mensen was De chauffeiM werden terugge-
die door hol wcgCallen van het open- '°epvn loen bleek dat enkelen ver
baar vervoer in acute nood rijn geko- keCTd begrepen hadden waarover ge-
nien tonen weinig begrip. Ik ben er st™d was. Eerst was namelijk met
rustig onder gebleven. Al had ik er Srote meerderheid besloten om het
toch wel grote moeite mee dat er jpoePSVervoer bmetn de staktng te
binnen meer mensen waren die wil- bonden. Daarna bleek dat een meer
den werken, dan er stakers voor de d"hc}d rich ook tegen het uitvallen
poort stonden. Ik had genoeg ehauf- de ''J"?™5"? J>";Prak Na f
loop werd duidelijk dat mensen die
voor staking van de lijndiensten wa
ren niet helemaal meer begrepen had
den waarover het ging en per ongeluk
tegen hadden gestemd Inderhaast
riep districtbestuurders Wim van de
Berg toen de chauffeurs terug waarna
alsnog bleek dat er een meerderheid
voor staking was te vmden.
Gratis vervoer
Tijdens de vergadering bleek dat
enkele aanwezigen er wel voor voel
den om in plaats van staken een actie
te houden met gratis vervoer voor de
reizigers. Dit werd door Van de Berg
ten sterkste afgeraden. Hij erkende
dat in het verleden elders in het land
dergelijke acties waren gehouden
maar sprak vrees uit over de gevol
gen. Volgens de vakbondsbestuurder
beslaat het gevaar dat chauffeurs die
gratis passagiers vervoeren persoon
lijk aansprakelijk worden gesteld.
Dat is niet het geval, zo beklemtoon
de Van de Berg, wanneer de bond een
staking uitroept.
Maandag bleek in Middelburg dat de
voorgenomen staking op Walcheren
gezien wordt als een vervolg op de
acties in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Wordt dan niet afgezien van het ge
wraakte experiment met de taxibus
jes dan is het de bedoeling dat ook
elders in het land stakingsacties wor
den gevoerd.
Maandagavond laat sloot ook het
personeel van ZWN op Voome-Putten
zich bij Walcheren aan. Ook daar zal
alleen op woensdag gestaakt worden.
Wel werd uit alle afdelingen aange
drongen om acties na woensdag lan
delijk voort te zetten totdat het taxi
experiment van de baan is.
Volgens Van den Berg zal het groeps-
raadsbestuur van de FNV. waarin
kaderleden zitting hebben van alle
streekvervoersondememingen in Ne
derland, vandaag bijeen komen om
eventuele verdere landelijke acties bij
het streekvervoer te coördineren. De
ze plannen zullen woensdag tijdens de
protestbijeenkomst die in Zierikzee
wordt gehouden, aan de leden worden
voorgelegd.
Deze Middelburgse frites-verkoper deed maandag uitstekende zaken.
MIDDELBURG - Nadat het mooie strandweer het maandag voor het
eerst sinds geruime tijd af liet weten trok een grote stoet vakantiegan
gers vanaf de Walcherse kust landinwaarts. Gevolg was dat vanaf half
twee een ware verkeerschaos ontstond op de wegen rond het centrum
van Middelburg en V'lissingen.
Vanaf dat tijdstip ontstonden er
lange üles In het noorden van Mid
delburg enkele kilometers over de
Lelièndaalseweg (tot aan Sint-Lau-
rensi, in het westen een lange stoet
in de richting Koudekerke. terwijl
vanaf de rijksweg naar de stad de
Schroeweg snel dichtslibde. Daar
naast kwam het verkeer vast te
zitten op de Kaaienroute (richting
Veerei en op Poelendaele- en Vlis-
singse Singel. Na vijf uur werd de
situatie geleidelijk weer normaal.
Problematisch was ook de situatie
op de kruispunten aan beide zijden
van de stationsbrug. Lange rijen
wachtenden ontstonden daar. door
dat de verkeerslichten aan de twee
brugzijden nog steeds niet werken.
De installaties (op elkaar afge
stemd) zijn sterk verouderd. Gerui
me tijd knipperen ze al alleen oran
je. Er is een storing in het systeem
ontstaan en die kan niet verholpen
worden. De installaties, zo legde een
woordvoerder van de gemeentepoli
tie uit, zijn zo verouderd dat er geen
nieuwe onderdelen meer voor te
krijgen zijn.
Een andere verkeerslichteninstalla-
tie die problemen geeft is die voor
de Schroebrug in de richting van
het centrum. Slechts twintig secon
den wordt daar steeds groen gege
ven. Volgens de gemeentepolitie
wordt dit doelbewust gedaan. Staat
het licht langer op groen dan kan de
grotere stroom niet verwerkt wor
den wanneer ze verder in de stad
geraakt Bovendien zou dan het
verkeer vanaf de andere richtingen
nog verder vastlopen.
Met de parkeerproblemen viel het
maandag nog mee. Vanaf vandaag
idinsdag) wordt op een verslechte
ring gerekend. Het grote terrein aan
het Hof van Tange wordt namelijk
in bezit genomen door de exploitan
tent van de attracties voor de ker
mis die zaterdag begint. Donderdag
is de Markt afgesloten in verband
met de weekmarkt. Direct daarna
begint de opbouw van de kermis en
dat houdt in dat ook dit parkeerter
rein geruime tijd (een week) niet
beschikbaar is. Extra (kleine) par
keerterreinen zijn alleen aanwezig
bij het NS-station
Ondanks de drukte wordt streng
opgetreden bij parkeerovertredin-
gen door tijdsoverschrijding bij par-
keermeters en parkeerautomaten.
In verband met de overstelpende
drukte wordt op plaatsen waar deze
apparatuur met aanwezig is wat
coulanter opgetreden dan normaal,
zo meldde de gemeente politie
maandag.
Vlissingen
Bij de Vlissingse gemeentepolitie
werden geluiden gehoord dat men
het nog nooit zo druk had gezien.
De binnenstad leek één grote file.
Hoewel enkele motoragenten hier
en daar regelend optraden, viel er
over het algemeen weinig aan te
doen en konden de toeristen niet
anders dan geduld oefenen terwijl
de verkeersstroom zich langzaam
afwikkelde. Buiten de binnenstad
mocht vooral een grootwinkelbe
drijf zich in een gigantische belang
stelling verheugen, wat enige pro
blemen bij het komen en gaan tot
gevolg had.
MELDING VOOR DERTIG MENSEN
GOES Bij hel technisch installa
tiebedrijf Tamse bv in 's-Heer
Arendskerke dreigt een flink aantal
ongeveer dertig ontslagen. Het
bedrijf, vooral werkzaam in bouw- en
utiliteitswerken, heeft bij het ge
westelijk arbeidsbureau in Goes een
collectieve ontslag-melding inge
diend voor 29 van de ongeveer 180
medewerkers. Als voornaamste oor
zaak hiervoor wordt de slechte eco
nomische situatie en dus ook die in
de bouwsector genoemd. Het be
drijf moet daardoor opboksen tegen
verliezen. Volgens directeur B. Sam-
mels heeft het bedrijf op basis van de
huidige en toekomstig te verwachten
orderportefeuille ongeveer twintig
procent personeel teveel.
Directeur Sammels liet maandag aan
vankelijk weten dat er slechts sprake
was van aftastende gesprekken met
vakbonden en gewestelijk arbeidsbu
reau over mogelijke ontslagen. Sam
mels „Ontslagen zijn bij niemand
ondenkbaar in deze economische si
tuatie". Hij deelde mee dat de order
portefeuille van het bedrijf'niet slecht
en met goed is'. De directeur van
Tamse zei dat het personeelsbestand
zelfs toegenomen is ten opzichte van
vorig jaar. Wel erkende hij dat begin
Vakantie
ra*'óaar zat ze. Turend over het
tovuter, naar de voorbijvarende
oor Whepen. Twee dagen geleden
Tas ze in het Vlissingse pen
sion gearriveerd en had met
ten 'haar' bankje op de boule
vard opgezocht. Dat was gedu
rende die twee dagen dan ook
2Constant door haar bezet ge-
eWeest. „Ik hou van deze stad.
34 van de zee", zei ze zachtjes En
m^l ivijzend op een van de hui-
':er achter haar: „Daar is mijn
-vader geboren". „Zelf woon ik
25 jaar tegen mijn zin tussen
ie Brabantse bossen. Mijn
aan kan daar vanwege zijn
verk niet weg maar ondertus
sen zit ik daar, opgesloten
ussen die bomen" Ze lachte
schamper. .Mossen verhullen
set licht, de zon. Geef mij dit
L naar, want de zee leeft".
bisteren regende het pijpeste-
Reti. Geen hond waagde zich
wer de boulevard. Maar zij
iat er, turend over het water,
-iaar de voorbijvarende sche-
ZIERIKZEE Directeur J. Deist van
Streekvervoer Zuid-West Nederland
(ZWN) vindt de afwijzende opvattin
gen van de Vervoersbond FNV inzake
de taxiproef op de lijn Hulst-Lanis-
waarde voorbarig. „Het woord sta
king verschijnt al weken in de krant.
En ik denk dat deze vooral een presti-
ge-kwestie is geworden van de FNV-
mensen die er al zolang hun nek voor
hebben uitgestoken", aldus Deïst
maandagmiddag tijdens een in het
hoofdkantoor van de ZWN in Zierik
zee belegde persconferentie.
De ZWN-directeur maakte duidelijk
geen pogingen te hebben ondernomen
de staking 'te breken', ook al zou het
aantal werkwillige chauffeurs gisteren
ruim in de meerderheid zijn geweest
ten opzichte van het aantal daadwer
kelijke stakers. „Er was in elk geval
genoeg werkwillig personeel beschik
baar dat de busdiensten in Zeeuwsch-
Vlaanderen in bedrijf had kunnen
houden. Maar aan een eventueel poli
tioneel mgrypen heb ik. gelet op alle
risico's cn emoties van dien, niet eens
willen denken", gaf Deïst desge
vraagd te kennen. Overigens sloot hij
niet uit dat net rijk zal ingrijpen
wanneer het openbaar vervoer op
grote schaal wordt lam gelegd
Deïst ontkende dat de ZWN druk zou
hebben uitgeoefend om chauffeurs
aan te zetten een werkwilligheids-
verklaring te ondertekenen Hij dacht
eerder dat het omgekeerde het geval
is geweest en dat de FNV de mensen
heeft aangezet te gaan staken Hij
voegde daaraan toe te hopen dat de
chauffeurs zo verstandig zijn weer aan
het werk te gaan. En hij merkte in dit
verband nog op dat wanneer de thans
gewraakte bustaxi er metterdaad
toch mocht komen, wat volgens hem
intussen nog lang niet vaststaat, dat
zeker niet automatisch betekent dat
er in het land ook taxibussen gaan
rijden op alle andere vervoerslijnen
'onder aan het voorzieningenniveau'.
Deïst. „Dat kan nuoit het geval zijn,
gezien de plaatselijk grote verschillen.
Dus het eventueel inzetten van busta
xi's zal van geval tot geval terdege
bekeken moeten worden".
Hij liet weten vierkant achter de
voor het bustaxi-experiment verant
woordelijke minister Smit-Kroes
van verkeer en waterstaat te slaan,
die het in gang zette 'onder politieke
druk uit de tweede kamer', en met
medewerking van de ESO, de vereni
ging van Explotatieve Streekver-
voerbedrijven. Verder gaf hij als zijn
mening dat uitsluitend de reizigers
de omvang bepalen van de werkgele
genheid bij het streekvervoer. En
Deïst illustreerde dit 'met genoegen'
aan de hand van ZWN-jaarverslagen
die over de laatste drie jaar een
toename van het aantal reizigers met
18 procent vermeldde, „Alleen door
de reizigersioename vermeerderde
hel aantal arbeidsplaatsen bij de
ZWN van 450 in 1977 tot 600 dit jaar".
De directeur verduidelijkte dat
Streekvervoer Zuid-West-Nederland
aan het bustaxi-experiment wilde
deelnemen omdat de lijn Hulst-Lams-
waarde op de huidige wijze niet kan
worden gehandhaafd. „De FNV heeft
dit echter aangegrepen om landelijk
in het geweer te komen", betoogde
Deïst. Naar zijn mening gaat het er de
komende tijd om, om proefondervin
delijk vast te stellen of het taxibusje
exploitatief een haalbare zaak is.
Daarbij gaat het ook om de vraag of
het taxibedrijf 'vlekkeloos' op het
passagiersaanbod kan inspelen en
wat de kosten van een dergelijke
exploitatie zijn „Pas na verloop van
het experiment over 6 maanden zal
duidelijk zijn ot het goedkoper kan
dan tot nu toe"
Directeur Deïst zei er nu nog niet van
overtuigd te zijn dat de taxi het even
goed doet - of goedkoper is - ais de
bus „Maar als de proef niet voldoet
komt de bus in elk geval terug
verzekerde hij. Tenslotte meende
Deïst dat het taxi-experiment in
Zeeuwsch-Vlaanderen amper een be
dreiging van de werkgelegenheid bij
het streekvervoer kan worden ge
noemd. „Maar de werkgelegenheid
wordt wel op straat gegooid als er niet
gereden wordt".
vorig jaar arbeidstijdverkorting aan
gevraagd moest worden. In tweede
instantie merkte Sammeis op dat hij
ontslagen bij zijn bedrijf (dat vorig
jaar feestelijk het honderd-jarig be
staan vierde) 'nooit ondenkbaar' acht
te. mede omdat vele werken in de
bouwsector in de ïjkskast zijn gescho
ven ofwel vertraagd worden
Directeur Sammels beklemtoonde
dat gezocht wordt naar 'de meest
pijnloze oplossing voor mens en be
drijf. Hij stelde dat met de onderne
mingsraad over de problemen al vele
malen van gedachten is gewisseld en
hij verwachtte eind augustus nadere
besluiten. Sammels onderstreepte dat
door het bedrijf zélf gisteren de vak
bonden uitgenodigd werden.
Desgevraagd kwamen er van S. Jor-
ritsma, Industrie- en Voedingsbond
CNV, cn H. Vcgting, Industriebond
FNV, de nodige kanttekeningen. Er
werd op gewezen dat al 22 juli een
collectieve ontslagmelding werd in
gediend bij het arbeidsbureau in
Goes, terwijl aangenomen kan wor
den dat een maand later dus 22
augustus de definitieve ontslag
aanvraag volgt, Vooral districtsbe
stuurder Vcgting zette vraagtekens
bij de plannen van de directie van
Tamse. Naar zijn mening hanteert
Sammels bij de selectieprocedure
voor de te ontslanc werknemers wei
nig objectieve maatstaven. De vak
bonden gaan verder praten met de
directie van het in moeilijkheden
verkerende bedrijf.
Inbraak woning
in Zierikzee
ZIERIKZEE - De woning van de
familie J. D. aan de Kaarsenmaker
straat in Zierikzee was maandag
avond omstreeks 20.00 uur het doel
wit van inbrekers. De daders ver
schaften zich toegang tot het pand
door het forceren van een deur. De
rijkspolitie hield in de loop van de
avond twee verdachten van deze in
braak aan.
Volgens buurtbewoners ging het om
twee man die in een Belgische auto
ervandqor gingen, nadat buren van
het betreffende pand onraad bemerk
ten. De bewoners waren ten tijde van
de int -aak niet aanwezig.