f
z
Zeeuws-Vlaams busvervoer
toor staking lamgelegd
ZWN-directeur vindt
van proef met taxibus
afwijzen
voorbarig
Verkeerschaos rond
centrum Middelburg
Ontslagen op komst bij
installateur Tamse bv
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
is.
ANTAL WERKWILLIGEN BLIJKT GROOT
J. DELST: STAKING PRESTIGEKWESTIE VOOR FNV
PAGINA 7
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1983
a.
'^jEL De busstaking die maandag het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
>e ofgelegd gaat dinsdag (vandaag) door. De Vervoersbond FNV wil de staking woensdag
)reiden tot heel Zuid-west-Nederland, tenzij de vervoersmaatschappij ZWN besluit het
taxi-experiment op de stille buslijn van Lamswaarde naar Hulst stop te zetten. Of
'erzaallemaal doorgaat is nog de vraag want maandag bleek dat maar liefst dertig van de 48
^uws-Vlaamse buschauffeurs werkwillig zijn. Dat hebben ze schriftelijk bevestigd. Op
Huïlcheren waren 16 van de 28 aanwezigen voor staking woensdag.
in hj ondertekenden een verklaring uit het hele land die vaak enkele
aar tPn staat dat ze werkwillig zijn en snipperdagen of een deel van hun
afzien van acties die het uitoe- vakantie spendeerden aan de bijstand
van hun functie zou kunnen van hun Zeeuws-Vlaamse collega's,
.eren. Volgens FNV-districts- Van de constatering dat het meren-
lurster Dilia van der Heem zijn deel van de chauffeurs die maandag
'onder druk van de had moeten werken, een 'werkwillig-
feurs om een hink deel van de dien
sten te laten rijden, maar ik wilde het
niet op een confrontatie laten aanko
men. De emoties zouden te hoog
opgelopen zijn. Staking is erg, maar
ik riskeer er niet één gebroken been
van een chauffeur voor".
Tijdens twee vergaderingen die de
Vervoersbond FNV maandag in Mid
delburg belegde voor chauffeurs van
de ZWN op Walcheren heeft de meer
derheid van de aanwezige chauffeurs
zich uitgesproken voor staking
alle opzichten geslaagd- Nu is duide
lijk gemaakt waar we eigenlijk mee
bezig zijn. En als werkelijk de meer- -
derheid van de chauffeurs werkwillig lijndiensten aanstaande woens-
is. dan moet dat eerst nog eens blij- 'vennls ,n
ken". De FNV-bestuurster heeft kn- Zeeuwsch-Vlaanderen het groeps-
tiek op de halsstarrige houding van de vervoer doorgang te laten vmden.
ZWN-directie. „We zitten al weken te «nnnmdcr va„e„ „„k de dagtoeh.en
mactie' ondertekend. „Mensen zijn heidsverklaring' had ondertekend is ^WN-cnrecue. „we zitten ai weicen te naar Bru„„e
ls ep opgebeld met het verzoek of ze Ketting niet onder de indruk. „Er zijn wachten op een reactie van^de directie Walchere
htjdaar vooral bij de ZWN-garage in meeVhn „Ze zul.en wel o"p bepaalde
denhgems morgens en es.avonds, en
Uiers verwelkomen, de actievoerende STvoor stoken m
el - -
een achterdeur bij het bedrijf altijd chauffeurs die zowel onze sta-
ekeifn melden", zegt ze. Dat is vol- kingslijst als die verklaring tekenen"
rd^d'bmg het geval geweest. Daar manieren onder druk zijn gezet. Het
kerlaarden dertien van de negentien merendeel van de chauffeurs heeft
reg jfleurs zich tégen de staking. De zich in ieder geval als staker laten
an dtëe zes waren voor. In Axel wer- inschrijven"
ig dé'n de looP van de da8 zeventien Dilia van der Heem: „De staking is in
>er ftwilligen en twaalf stakers ge-
Hp'1. Volgens rayonchef C. Blaakman WPnüflP hll
tot jde ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen A UI U1J
een duidelijk teken dat de frontale DOtSHlS
[jng is mislukt. „Er is beslist geen 11 6
uitgeoefend", zegt hij. SAS VAN GENT Twee auto's wer-
Zeeuws-Vlaamse stakers kregen den zondagavond om 18.20 uur flink
pdagmorgen in alle vroegte de beschadigd bij een frontale botsing
n van tientallen collega's uit het op de kruising van de Eikenstraat en
land. De poorten van de ZWN- het Schulpenpad in Sas van Gent.
kdges in Draaibrug en Axel werden Dfe Sasse bestuurder L. de S. reed op
lendpkkeerd zodat de bussen binnen de Eikenstraat, en wilde rechtsaf het
het"®11 blijven. Tegen acht uur 's Schulpenpad inslaan. Toen hij de
kan f>ens meldden acht actievoerende bocht wilde nemen weigerden zijn
m Jffeurs zich bij de opstapplaats remmen zodat hij tegen de geparkeer-
tochfe Taxibus' in Lamswaarde. waar de auto van plaatsgenoot J. van A.
-jUreallemaal om is begonnen. Gewa- botste.
tien rmet spandoeken klommen ze in
3n zipxibusje om zich naar Hulst te
*n vervoeren. Het was de bedoeling
boel in het honderd te laten
ziirA maar omdat taxibedrijf Cap-
oniijk uit Hulst twee in plaats van
00 |^usie had ingezet bleef er nog
ivemr^ ruimte over voor 'echte' passa-
jgS. De tocht verliep in alle vriende-
i)eid-
\sten
tijl groepen stakers post hielden
ïdbojde garagepoorten, gingen hun
nburjtverwanten in optocht naar het
'TP Uktplein in Hulst. Rond het midda-
jestaj- schilderden ze daar bij wijze van
Heiltest een oude. witte Mercedes-taxi
:ers ijgeel: de kleuren van het Neder-
'urg.fse opnbare vervoer. Intussen
zy-iden ze pamfletten uit aan de vele
Uen omstanders om hun bedoe-
:n duidelijk te maken De auto
'd daarna naar het taxibedrijf Cap-
aan de Absdaalseweg in Hulst
en cadeau gedaan aan me-
Cappendijk. ZWN-chauffeur en
ziivojer Theo Damen uit Axel overhan-
J d1e de sleutels. „Met deze actie
we opkomen voor onze rechten Aetuvoerende buschauffeurs schilderen
werk", zei hij. Ook hier ken- streekvervoerbednff.
kte de actie zich door een vriende-
Isfeer. „We willen Cappendijk niet
joet dwars zetten", legde Damen
f uit. „Het is zijn goed recht te
leren zijn boterham te verdienen".
II Actie van de Vervoersbond FNV
zich weliswaar af in
awsch-Vlaanderen maar moest
lens Dick Ketting, landelijk be-
irder van de FNV en coördinator
het streekvervoer bij deze vak-
st; nji. in een landelijk kader worden
ie bejaatst. „Een dergelijke actie doet
hen t de meeste mensen hier nog wat
irkinimd aan", merkt hij op. „Ze heb-
ichtijer moeite mee dit in een landelijk
gevolèr te plaatsen. De doelstelling
ïvraajn is veel breder dan een protest
;bus n het ene buslijntje hier. Dit is
ing O* actie voor de mensen uit de
'n vab alleen. Het leeft bij het kader in
0n? 'chele land",
ris a bleek ook wel uit de aanwezig-
ivan vele tientallen buschauffeurs
op onze brieven, maar Deïst zwijgt". T^Wm'Z d"
vérvoers^jnd FNV Slechts^ 28 van
buschauffeurs niet meegerekend. ..De
stakers hebben zich correct opge
steld". constateert hij. „Ik heb onge
stoord kunnen rijden, ook van
terug naar Lamswaarde".
Bij de ZWN in Axel kwamen maan
dag in de loop van de dag tientallen
deze 28 waren er 16 voor staken en
zeven tegen. Drie mensen gingen niet
akkoord omdat ze liever een totale
Hulst stakmg wilden, dus inclusief het
groepsvervoer. Twee mensen onthiel
den zich van stemming.
De avondvergadering had een chao-
,jc tisch verloop. De aanwezigen vertrok
ken op een gegeven moment nadat
een stemming uitwees dat de meer
derheid tegen alle vorm van staking
was. De chauffeurs werden terugge-
ztrtt Diaaituiaii. „vuuiai uc mensen
stemd was. Eerst was namelijk met
telefoontjes binnen
gedupeerd waren door de staking.
„In de gemaakte opmerkingen klonk
weinig begrip door voor de staking",
zegt Blaakman. „Vooral de mensen
tonen weinig begrip. Ik ben er
rustig onder gebleven. Al had ik er
toch wel grote moeite
grote meerderheid besloten om het
dat er groepsvervoer buietn de staking te
houden. Daarna bleek dat een meer-
poort stonden. Ik had genoeg chauf-
oude taxi in de gele kleur v
Gewapend mei een spandoek stappeii deze ZWN-chauffeurs in het eerste
taxibusje in Lamswaarde.
de lijndiensten uitsprak Na af
loop werd duidelijk dat mensen die
voor staking van de lijndiensten wa
ren niet helemaal meer begrepen had
den waarover het ging en per ongeluk
tegen hadden gestemd Inderhaast
riep districtbestuurders Wim van de
Berg toen de chauffeurs terug waarna
alsnog bleek dat er een meerderheid
voor staking was te vinden.
Gratis vervoer
Tijdens de vergadering bleek dat
enkele aanwezigen er wel voor voel
den om in plaats van staken een actie
te houden met gratis vervoer voor de
reizigers. Dit werd door Van de Berg
ten sterkste afgeraden. Hij erkende
dat in het verleden elders in het land
dergelijke acties waren gehouden
maar sprak vrees uit over de gevol
gen. Volgens de vakbondsbestuurder
bestaat het gevaar dat chauffeurs die
gratis passagiers vervoeren persoon
lijk aansprakelijk worden gesteld.
Dat is niet het geval, zo beklemtoon
de Van de Berg. wanneer de bond een
staking uitroept.
Maandag bleek in Middelburg dat de
voorgenomen staking op Walcheren
gezien wordt als een vervolg op de
acties in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Wordt dan niet afgezien van het ge
wraakte experiment met de taxibus
jes dan is het de bedoeling dat ook
elders in het land stakingsacties wor
den gevoerd.
Maandagavond laat sloot ook het
personeel van ZWN op Voorne-Putten
zich bij Walcheren aan. Ook daar zal
alleen op woensdag gestaakt worden
Wel werd uit alle afdelingen aange
drongen om acties na woensdag lan
delijk voort te zetten totdat het taxi
experiment van de baan is.
Volgens Van den Berg zal het groeps-
raadsbestuur van de FNV. waann
kaderleden zitting hebben van alle
streekvervoersondernemingen in Ne
derland. vandaag bijeen komen om
eventuele verdere landelijke acties bij
het streekvervoer te coördineren. De
ze plannen zullen woensdag tijdens de
protestbijeenkomst die in Zierikzee
wordt gehouden, aan de leden worden
voorgelegd.
Deze Middelburgse frites-verkoper deed maandag uitstekende zaken.
MIDDELBURG - Nadat het mooie strandweer het maandag voor het
eerst sinds geruime tijd af liet weten trok een grote stoet vakantiegan
gers vanaf de Walcherse kust landinwaarts. Gevolg was dat vanaf half
twee een ware verkeerschaos ontstond op de wegen rond het centrum
van Middelburg en Vlissingen.
Vanaf dat tijdstip ontstonden er nieuwe onderdelen meer voor te
lange files. In het noorden van Mid- krijgen zijn.
delburg enkele kilometers over de Een andere verkeerslichteninstalla-
Leliéndaalseweg (tot aan Sint-Lau- tie die problemen geeft is die voor
rens), in het westen een lange stoet de Schroebrug m de richting van
in de richting Koudekerke. terwijl het centrum. Slechts twintig secon-
vanaf de rijksweg naar de stad de den wordt daar steeds groen gege-
Schroeweg snel dichtslibde. Daar- ven Volgens de gemeentepolitie
naast kwam het verkeer vast te wordt dit doelbewust gedaan. Staat
zitten op de Kaaienroute (richting het licht langer op groen dan kan de
Veerei en op Poelendaele- en Vlis- grotere stroom niet verwerkt wor-
rein geruime tijd (een week) niet
beschikbaar is Extra (kleine) par
keerterreinen zijn alleen aanwezig
bij het NS-station.
Ondanks de drukte wordt streng
opgetreden bij parkeerovertredin-
gen door tijdsoverschrijding bij par-
keermeters en parkeerautomaten.
In verband met de overstelpende
drukte wordt op plaatsen waar deze
apparatuur met aanwezig is wat
coulanter opgetreden dan normaal,
zo meldde de gemeente politie
maandag.
singse Singel. Na vijf uur werd de den
ze verder in de stad
Vlissingen
geraakt Bovendien zou dan het
Bij de Vlissingse gemeentepolitie
werden geluiden gehoord dat men
situatie geleidelijk weer normaal.
Problematisch was ook de situatie
op de kruispunten aan beide zijden nog verder vastlopen
van de stationsbrug. Lange rijen Met de parkeerproblemen viel het Hoewel enkele motoragenten hier
wachtenden ontstonden daar, door- maandag nog mee. Vanaf vandaag en daar regelend optraden, viel er
dat de verkeerslichten aan de twee (dinsdag) wordt op een verslechte- over het algemeen weinig aan te
brugzijden nog steeds niet werken, ring gerekend. Het grote terrein aan doen en konden de toeristen niet
De installaties (op elkaar afge- het Hof van Tange wordt namelijk anders dan geduld oefenen terwijl
stemd) zijn sterk verouderd. Gerui- in bezit genomen door de exploitan- de verkeersstroom zich langzaam
me tijd knipperen ze al alleen oran- tent van de attracties voor de ker- afwikkelde. Buiten de binnenstad
je. Er is een storing in het systeem mis die zaterdag begint. Donderdag mocht vooral een grootwinkelbe-
ontstaan en die kan niet verholpen is de Markt afgesloten in verband drijf zich in e
verkeer vanaf de andere richtingen het nog nooit zo druk had gezien.
De binnenstad leek één grote file.
n gigantische belang-
met de weekmarkt Direct daarna stelling verheugen, wat enige pro-
begint de opbouw van de kermis en blemen bij het komen en gaan tot
worden. De installaties, zo legde een
woordvoerder van de gemeentepoli
tie uit. zijn zo verouderd dat er geen dat houdt in dat ook dit parkeerter- gevolg had
MELDING VOOR DERTIG MENSEN
GOES Bij het technisch installa
tiebedrijf Tamse bv in 's-Heer
Arendskerke dreigt een flink aantal
ongeveer dertig ontslagen. Het
bedrijf, vooral werkzaam in bouw- en
utiliteitswerken. heeft bij het ge
westelijk arbeidsbureau in Goes een
collectieve ontslag-melding inge
diend voor 29 van de ongeveer 180
medewerkers. Als voornaamste oor
zaak hiervoor wordt de slechte eco
nomische situatie en dus ook die in
de bouwsector genoemd. Het be
drijf moet daardoor opboksen tegen
verliezen. Volgens directeur B. Sam-
mels heeft het bedri jf op basis van de
Vakantie
el 20,paar zat ze. Turend over het
c, maler, naar de voorbijvarende
Twee dagen geleden
oas ze in het Vlissingse pen-
ion gearriveerd en had met-
iL haaT' bankje op de boule
vard opgezocht. Dat was gedu
rende die twee dagen dan ook
instant door haar bezet ge
rest „Ik hou van deze stad.
m de zee", zei ze zachtjes. En
wijzend op een van de hui
achter haar „Daar is mijn
Ier geboren". „Zelf woon ik
25 jaar tegen mijn zin tussen
Brabantse bossen Mijn
r rail Qn >Can daar vanwe9e zVn
werk niet weg maar onderlus-
ten zit ik daar, opgesloten
'oorometi die bomen". Ze lachte
^champer. Bossen verhullen
umet licht, de zon. Geef mij dit
maar, want de zee leeft".
oorDisteren regende het pijpeste-
lé'i. Geen hond waagde zich
over de boulevard. Maar zij
rat er, turend over het water,
naar de voorbijvarende sche-
ZIERIKZEE Directeur J. Deist van
Streekvervoer Zuid-WestN'ederland
(ZWN) vindt de afwijzende opvattin
gen van de Vervoersbond FNV inzake
de taxiproef op de lijn Hulst-Lams-
waarde voorbarig. „Het woord sta
king verschijnt al weken in de krant.
En ik denk dat deze vooral een presti-
ge-kwestie is geworden van de FNV-
mensen die er al zolang hun nek voor
hebben uitgestoken", aldus Deïst
maandagmiddag tijdens een in liet
hoofdkantoor van de ZWN in Zierik
zee belegde persconferentie.
De ZWN-directeur maakte duidelijk
baar dat de busdiensten in Zeeuwsch- gewraakte bustaxi er metterdaad
Vlaanderen in bedrijf had kunnen toch mocht komen, wat volgens hem
houden. Maar aan een eventueel poli- intussen nog lang niet vaststaat, dat
tioneel ingrijpen heb ik, gelet op alle zeker niet automatisch betekent dat
risico's en emoties van dien. niet eens er in het land ook taxibussen gaan
willen denken", gaf Deïst desge- rijden op alle andere vervoerslijnen
vraagd te kennen Overigens sloot hij 'onder aan het voorzieningenniveau
niet uit dat het rijk zal ingrijpen Deïst. ..Dat kan nooit het geval zijn,
wanneer het openbaar vervoer op gezien de plaatselijk grote verschillen.
grote schaal wordt lam gelegd
Deïst ontkende dat de ZWN druk zou
hebben uitgeoefend om chauffeurs
aan te zetten een werkwilligheids-
verklaring te ondertekenen. Hij dacht
geen pogingen te hebben ondernomen eerder dat het omgekeerde het geval
Dus het eventueel inzetten van busta
xi's zal van geval tot geval terdege
bekeken moeten worden".
Hij liet weten vierkant achter de
voor het bustaxi-experiment verant
woordelijke minister Smit-Kroes
verkeer en waterstaat te staan,
de staking 'te breken', ook al zou het is geweest en dal de FNV de mensen die het in gang zette 'onder politieke
aantal werkwillige chauffeurs gisteren heeft aangezet'te gaan staken, Hij druk uit de tweede kamer', en met
ruim in de meerderheid zijn geweest voegde daaraan toe te hopen dat de medewerking van de ESO, de vereni-
ten opzichte van het aantal daadwer- chauffeurs zo verstandig zijn weer aan ging van Explotatieve Streekver-
kelijke stakers. „Er was in elk geval het werk te gaan En hij merkte in dit voerbedrijven. Verder gaf hij als zijn
genoeg werkwillig personeel beschik- verband nog op dat wanneer de thans mening dat uitsluitend de reizigers
de omvang bepalen van de werkgele
genheid bij het streekvervoer. En
Dclst illustreerde dit 'met genoegen'
aan de hand van ZWN-jaarverslagen
die over de laatste drie jaar een
toename van hel aantal reizigers met
18 proeent vermeldde. „Alleen door
de reizigerstoename vermeerderde
het aantal arbeidsplaatsen bij de
ZWN van 450 in 1977 lol 600 dit jaar".
De directeur verduidelijkte dat
Streekvervoer Zuid-West-Nederland
aan het bustaxi-experiment wilde
deelnemen omdat de lijn Hulst-Lams-
waarde op de huidige wijze met kan
worden gehandhaafd ..De FNV heeft
dit echter aangegrepen om landelijk
m het geweer te komen", betoogde
Deïst. Naar zijn mening gaat het er de
komende tijd om. om proefondervin
delijk vast te stellen of het taxibusje
huidige en toekomstig te verwachten vorig jaar arbeidstijdverkorting aar.-
orderportefeuille ongeveer twintig gevraagd moest worden In tweede
procent personeel teveel. instantie merkte Sammels op dat hij
Directeur Sammels het maandag aan- ontslagen bij zijn bedrijf (dat vorig
vankelijk weten dat er slechts sprake jaar feestelijk het honderd-jang be
was van aftastende gesprekken met staan vierde»'nooit ondenkbaar'acht-
vakbonden en gewestelijk arbeidsbu- te. mede omdat vele werken in de
reau over mogelijke ontslagen. Sam- bouwsector in de ijkskast zijn gescho-
mels: „Ontslagen zijn bij niemand ven ofwel vertraagd worden
ondenkbaar in deze economische si- Directeur Sammels beklemtoonde
tuatie" Hij deelde mee dat de order- dat gezocht wordt naar 'de meest
portefeuille van het bedrijf 'niet slecht pijnloze oplossing voor mens en be
en niet goed is'. De directeur van drijf. Hij stelde dat met de onderne-
Tamse zei dat het personeelsbestand mingsraad over de problemen al vele
zelfs toegenomen is ten opzichte van malen van gedachten is gewisseld en
vorig jaar. Wel erkende hij dat begin hij verwachtte eind augustus nadere
besluiten. Sammels onderstreepte dat
door het bedrijf zélf gisteren de vak-
bonden uitgenodigd werden
Desgevraagd kwamen er van S. Jor-
ritsma, Industrie- en Voedingsbond
CNV. en H. Vegting. Industriebond
FNV. de nodige kanttekeningen. Er
werd op gewezen dat al 22 juli een
collectieve ontslagmelding uerd in
gediend bij het arbeidsbureau in
Goes, terwijl aangenomen kan wor
den dat één maand later dus 22
augustus de definitieve ontslag
aanvraag volgt. Vooral districtsbe
stuurder Vegting zette vraagtekens
bij de plannen van de directie van
Tamse. Naar zijn mening hanteert
Sammels bij de selectieprocedure
voor de te ontslane werknemers wei
nig objectieve maatstaven. De vak
bonden gaan verder praten met de
directie van het in moeilijkheden
verkerende bedrijf..
exploitatie!" een haalbare zaak is.
Daarbij gaat het ook om de vraag of
het taxibedrijf 'vlekkeloos' op het
passagiersaanbod kan inspelen en
wat de kosten van een dergelijke
exploitatie zijn „Pas na verloop van
het experimeni over 6 maanden zal
duidelijk zijn of het goedkoper kan
dan tot nu toe"
Directeur Deïst zei er nu nog niet van
overtuigd te zijn dat de taxi het even
goed doet - of goedkoper is - als de
bus. „Maar als de proef niet voldoet
komt de bus in elk geval terug",
verzekerde hij. Tenslotte meende
Deïst dat het taxi-experiment in
Zeeuwsch-Vlaanderen amper een be
dreiging van de werkgelegenheid bij
het streekvervoer kan worden ge
noemd. „Maar de werkgelegenheid
wordt wel op straat gegooid als er niet
gereden wordt".
Inbraak woning
in Zierikzee
ZIERIKZEE - De woning van de
familie J. D. aan de Kaarsenmaker-
straal in Zierikzee was maandag
avond omstreeks 20.00 uur het doel
wit van inbrekers. De daders ver
schaften zich toegang tot het pand
door liet forceren van een deur. De
rijkspolitie hield in de loop van de
avond twee verdachten van deze in
braak aan.
Volgens buurtbewoners ging het om
twee man die in een Belgische auto
ervandoor gingen, nadat buren van
het betreffende pand onraad bemerk
ten. De bewoners waren ten tijde van
de inbr iak niet aanwezig.