f z Zeeuws-Vlaams busvervoer toor staking lamgelegd ZWN-directeur vindt van proef met taxibus afwijzen voorbarig Verkeerschaos rond centrum Middelburg Ontslagen op komst bij installateur Tamse bv PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT is. ANTAL WERKWILLIGEN BLIJKT GROOT J. DELST: STAKING PRESTIGEKWESTIE VOOR FNV PAGINA 7 DINSDAG 2 AUGUSTUS 1983 a. '^jEL De busstaking die maandag het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft >e ofgelegd gaat dinsdag (vandaag) door. De Vervoersbond FNV wil de staking woensdag )reiden tot heel Zuid-west-Nederland, tenzij de vervoersmaatschappij ZWN besluit het taxi-experiment op de stille buslijn van Lamswaarde naar Hulst stop te zetten. Of 'erzaallemaal doorgaat is nog de vraag want maandag bleek dat maar liefst dertig van de 48 ^uws-Vlaamse buschauffeurs werkwillig zijn. Dat hebben ze schriftelijk bevestigd. Op Huïlcheren waren 16 van de 28 aanwezigen voor staking woensdag. in hj ondertekenden een verklaring uit het hele land die vaak enkele aar tPn staat dat ze werkwillig zijn en snipperdagen of een deel van hun afzien van acties die het uitoe- vakantie spendeerden aan de bijstand van hun functie zou kunnen van hun Zeeuws-Vlaamse collega's, .eren. Volgens FNV-districts- Van de constatering dat het meren- lurster Dilia van der Heem zijn deel van de chauffeurs die maandag 'onder druk van de had moeten werken, een 'werkwillig- feurs om een hink deel van de dien sten te laten rijden, maar ik wilde het niet op een confrontatie laten aanko men. De emoties zouden te hoog opgelopen zijn. Staking is erg, maar ik riskeer er niet één gebroken been van een chauffeur voor". Tijdens twee vergaderingen die de Vervoersbond FNV maandag in Mid delburg belegde voor chauffeurs van de ZWN op Walcheren heeft de meer derheid van de aanwezige chauffeurs zich uitgesproken voor staking alle opzichten geslaagd- Nu is duide lijk gemaakt waar we eigenlijk mee bezig zijn. En als werkelijk de meer- - derheid van de chauffeurs werkwillig lijndiensten aanstaande woens- is. dan moet dat eerst nog eens blij- 'vennls ,n ken". De FNV-bestuurster heeft kn- Zeeuwsch-Vlaanderen het groeps- tiek op de halsstarrige houding van de vervoer doorgang te laten vmden. ZWN-directie. „We zitten al weken te «nnnmdcr va„e„ „„k de dagtoeh.en mactie' ondertekend. „Mensen zijn heidsverklaring' had ondertekend is ^WN-cnrecue. „we zitten ai weicen te naar Bru„„e ls ep opgebeld met het verzoek of ze Ketting niet onder de indruk. „Er zijn wachten op een reactie van^de directie Walchere htjdaar vooral bij de ZWN-garage in meeVhn „Ze zul.en wel o"p bepaalde denhgems morgens en es.avonds, en Uiers verwelkomen, de actievoerende STvoor stoken m el - - een achterdeur bij het bedrijf altijd chauffeurs die zowel onze sta- ekeifn melden", zegt ze. Dat is vol- kingslijst als die verklaring tekenen" rd^d'bmg het geval geweest. Daar manieren onder druk zijn gezet. Het kerlaarden dertien van de negentien merendeel van de chauffeurs heeft reg jfleurs zich tégen de staking. De zich in ieder geval als staker laten an dtëe zes waren voor. In Axel wer- inschrijven" ig dé'n de looP van de da8 zeventien Dilia van der Heem: „De staking is in >er ftwilligen en twaalf stakers ge- Hp'1. Volgens rayonchef C. Blaakman WPnüflP hll tot jde ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen A UI U1J een duidelijk teken dat de frontale DOtSHlS [jng is mislukt. „Er is beslist geen 11 6 uitgeoefend", zegt hij. SAS VAN GENT Twee auto's wer- Zeeuws-Vlaamse stakers kregen den zondagavond om 18.20 uur flink pdagmorgen in alle vroegte de beschadigd bij een frontale botsing n van tientallen collega's uit het op de kruising van de Eikenstraat en land. De poorten van de ZWN- het Schulpenpad in Sas van Gent. kdges in Draaibrug en Axel werden Dfe Sasse bestuurder L. de S. reed op lendpkkeerd zodat de bussen binnen de Eikenstraat, en wilde rechtsaf het het"®11 blijven. Tegen acht uur 's Schulpenpad inslaan. Toen hij de kan f>ens meldden acht actievoerende bocht wilde nemen weigerden zijn m Jffeurs zich bij de opstapplaats remmen zodat hij tegen de geparkeer- tochfe Taxibus' in Lamswaarde. waar de auto van plaatsgenoot J. van A. -jUreallemaal om is begonnen. Gewa- botste. tien rmet spandoeken klommen ze in 3n zipxibusje om zich naar Hulst te *n vervoeren. Het was de bedoeling boel in het honderd te laten ziirA maar omdat taxibedrijf Cap- oniijk uit Hulst twee in plaats van 00 |^usie had ingezet bleef er nog ivemr^ ruimte over voor 'echte' passa- jgS. De tocht verliep in alle vriende- i)eid- \sten tijl groepen stakers post hielden ïdbojde garagepoorten, gingen hun nburjtverwanten in optocht naar het 'TP Uktplein in Hulst. Rond het midda- jestaj- schilderden ze daar bij wijze van Heiltest een oude. witte Mercedes-taxi :ers ijgeel: de kleuren van het Neder- 'urg.fse opnbare vervoer. Intussen zy-iden ze pamfletten uit aan de vele Uen omstanders om hun bedoe- :n duidelijk te maken De auto 'd daarna naar het taxibedrijf Cap- aan de Absdaalseweg in Hulst en cadeau gedaan aan me- Cappendijk. ZWN-chauffeur en ziivojer Theo Damen uit Axel overhan- J d1e de sleutels. „Met deze actie we opkomen voor onze rechten Aetuvoerende buschauffeurs schilderen werk", zei hij. Ook hier ken- streekvervoerbednff. kte de actie zich door een vriende- Isfeer. „We willen Cappendijk niet joet dwars zetten", legde Damen f uit. „Het is zijn goed recht te leren zijn boterham te verdienen". II Actie van de Vervoersbond FNV zich weliswaar af in awsch-Vlaanderen maar moest lens Dick Ketting, landelijk be- irder van de FNV en coördinator het streekvervoer bij deze vak- st; nji. in een landelijk kader worden ie bejaatst. „Een dergelijke actie doet hen t de meeste mensen hier nog wat irkinimd aan", merkt hij op. „Ze heb- ichtijer moeite mee dit in een landelijk gevolèr te plaatsen. De doelstelling ïvraajn is veel breder dan een protest ;bus n het ene buslijntje hier. Dit is ing O* actie voor de mensen uit de 'n vab alleen. Het leeft bij het kader in 0n? 'chele land", ris a bleek ook wel uit de aanwezig- ivan vele tientallen buschauffeurs op onze brieven, maar Deïst zwijgt". T^Wm'Z d" vérvoers^jnd FNV Slechts^ 28 van buschauffeurs niet meegerekend. ..De stakers hebben zich correct opge steld". constateert hij. „Ik heb onge stoord kunnen rijden, ook van terug naar Lamswaarde". Bij de ZWN in Axel kwamen maan dag in de loop van de dag tientallen deze 28 waren er 16 voor staken en zeven tegen. Drie mensen gingen niet akkoord omdat ze liever een totale Hulst stakmg wilden, dus inclusief het groepsvervoer. Twee mensen onthiel den zich van stemming. De avondvergadering had een chao- ,jc tisch verloop. De aanwezigen vertrok ken op een gegeven moment nadat een stemming uitwees dat de meer derheid tegen alle vorm van staking was. De chauffeurs werden terugge- ztrtt Diaaituiaii. „vuuiai uc mensen stemd was. Eerst was namelijk met telefoontjes binnen gedupeerd waren door de staking. „In de gemaakte opmerkingen klonk weinig begrip door voor de staking", zegt Blaakman. „Vooral de mensen tonen weinig begrip. Ik ben er rustig onder gebleven. Al had ik er toch wel grote moeite grote meerderheid besloten om het dat er groepsvervoer buietn de staking te houden. Daarna bleek dat een meer- poort stonden. Ik had genoeg chauf- oude taxi in de gele kleur v Gewapend mei een spandoek stappeii deze ZWN-chauffeurs in het eerste taxibusje in Lamswaarde. de lijndiensten uitsprak Na af loop werd duidelijk dat mensen die voor staking van de lijndiensten wa ren niet helemaal meer begrepen had den waarover het ging en per ongeluk tegen hadden gestemd Inderhaast riep districtbestuurders Wim van de Berg toen de chauffeurs terug waarna alsnog bleek dat er een meerderheid voor staking was te vinden. Gratis vervoer Tijdens de vergadering bleek dat enkele aanwezigen er wel voor voel den om in plaats van staken een actie te houden met gratis vervoer voor de reizigers. Dit werd door Van de Berg ten sterkste afgeraden. Hij erkende dat in het verleden elders in het land dergelijke acties waren gehouden maar sprak vrees uit over de gevol gen. Volgens de vakbondsbestuurder bestaat het gevaar dat chauffeurs die gratis passagiers vervoeren persoon lijk aansprakelijk worden gesteld. Dat is niet het geval, zo beklemtoon de Van de Berg. wanneer de bond een staking uitroept. Maandag bleek in Middelburg dat de voorgenomen staking op Walcheren gezien wordt als een vervolg op de acties in Zeeuwsch-Vlaanderen. Wordt dan niet afgezien van het ge wraakte experiment met de taxibus jes dan is het de bedoeling dat ook elders in het land stakingsacties wor den gevoerd. Maandagavond laat sloot ook het personeel van ZWN op Voorne-Putten zich bij Walcheren aan. Ook daar zal alleen op woensdag gestaakt worden Wel werd uit alle afdelingen aange drongen om acties na woensdag lan delijk voort te zetten totdat het taxi experiment van de baan is. Volgens Van den Berg zal het groeps- raadsbestuur van de FNV. waann kaderleden zitting hebben van alle streekvervoersondernemingen in Ne derland. vandaag bijeen komen om eventuele verdere landelijke acties bij het streekvervoer te coördineren. De ze plannen zullen woensdag tijdens de protestbijeenkomst die in Zierikzee wordt gehouden, aan de leden worden voorgelegd. Deze Middelburgse frites-verkoper deed maandag uitstekende zaken. MIDDELBURG - Nadat het mooie strandweer het maandag voor het eerst sinds geruime tijd af liet weten trok een grote stoet vakantiegan gers vanaf de Walcherse kust landinwaarts. Gevolg was dat vanaf half twee een ware verkeerschaos ontstond op de wegen rond het centrum van Middelburg en Vlissingen. Vanaf dat tijdstip ontstonden er nieuwe onderdelen meer voor te lange files. In het noorden van Mid- krijgen zijn. delburg enkele kilometers over de Een andere verkeerslichteninstalla- Leliéndaalseweg (tot aan Sint-Lau- tie die problemen geeft is die voor rens), in het westen een lange stoet de Schroebrug m de richting van in de richting Koudekerke. terwijl het centrum. Slechts twintig secon- vanaf de rijksweg naar de stad de den wordt daar steeds groen gege- Schroeweg snel dichtslibde. Daar- ven Volgens de gemeentepolitie naast kwam het verkeer vast te wordt dit doelbewust gedaan. Staat zitten op de Kaaienroute (richting het licht langer op groen dan kan de Veerei en op Poelendaele- en Vlis- grotere stroom niet verwerkt wor- rein geruime tijd (een week) niet beschikbaar is Extra (kleine) par keerterreinen zijn alleen aanwezig bij het NS-station. Ondanks de drukte wordt streng opgetreden bij parkeerovertredin- gen door tijdsoverschrijding bij par- keermeters en parkeerautomaten. In verband met de overstelpende drukte wordt op plaatsen waar deze apparatuur met aanwezig is wat coulanter opgetreden dan normaal, zo meldde de gemeente politie maandag. singse Singel. Na vijf uur werd de den ze verder in de stad Vlissingen geraakt Bovendien zou dan het Bij de Vlissingse gemeentepolitie werden geluiden gehoord dat men situatie geleidelijk weer normaal. Problematisch was ook de situatie op de kruispunten aan beide zijden nog verder vastlopen van de stationsbrug. Lange rijen Met de parkeerproblemen viel het Hoewel enkele motoragenten hier wachtenden ontstonden daar, door- maandag nog mee. Vanaf vandaag en daar regelend optraden, viel er dat de verkeerslichten aan de twee (dinsdag) wordt op een verslechte- over het algemeen weinig aan te brugzijden nog steeds niet werken, ring gerekend. Het grote terrein aan doen en konden de toeristen niet De installaties (op elkaar afge- het Hof van Tange wordt namelijk anders dan geduld oefenen terwijl stemd) zijn sterk verouderd. Gerui- in bezit genomen door de exploitan- de verkeersstroom zich langzaam me tijd knipperen ze al alleen oran- tent van de attracties voor de ker- afwikkelde. Buiten de binnenstad je. Er is een storing in het systeem mis die zaterdag begint. Donderdag mocht vooral een grootwinkelbe- ontstaan en die kan niet verholpen is de Markt afgesloten in verband drijf zich in e verkeer vanaf de andere richtingen het nog nooit zo druk had gezien. De binnenstad leek één grote file. n gigantische belang- met de weekmarkt Direct daarna stelling verheugen, wat enige pro- begint de opbouw van de kermis en blemen bij het komen en gaan tot worden. De installaties, zo legde een woordvoerder van de gemeentepoli tie uit. zijn zo verouderd dat er geen dat houdt in dat ook dit parkeerter- gevolg had MELDING VOOR DERTIG MENSEN GOES Bij het technisch installa tiebedrijf Tamse bv in 's-Heer Arendskerke dreigt een flink aantal ongeveer dertig ontslagen. Het bedrijf, vooral werkzaam in bouw- en utiliteitswerken. heeft bij het ge westelijk arbeidsbureau in Goes een collectieve ontslag-melding inge diend voor 29 van de ongeveer 180 medewerkers. Als voornaamste oor zaak hiervoor wordt de slechte eco nomische situatie en dus ook die in de bouwsector genoemd. Het be drijf moet daardoor opboksen tegen verliezen. Volgens directeur B. Sam- mels heeft het bedri jf op basis van de Vakantie el 20,paar zat ze. Turend over het c, maler, naar de voorbijvarende Twee dagen geleden oas ze in het Vlissingse pen- ion gearriveerd en had met- iL haaT' bankje op de boule vard opgezocht. Dat was gedu rende die twee dagen dan ook instant door haar bezet ge rest „Ik hou van deze stad. m de zee", zei ze zachtjes. En wijzend op een van de hui achter haar „Daar is mijn Ier geboren". „Zelf woon ik 25 jaar tegen mijn zin tussen Brabantse bossen Mijn r rail Qn >Can daar vanwe9e zVn werk niet weg maar onderlus- ten zit ik daar, opgesloten 'oorometi die bomen". Ze lachte ^champer. Bossen verhullen umet licht, de zon. Geef mij dit maar, want de zee leeft". oorDisteren regende het pijpeste- lé'i. Geen hond waagde zich over de boulevard. Maar zij rat er, turend over het water, naar de voorbijvarende sche- ZIERIKZEE Directeur J. Deist van Streekvervoer Zuid-WestN'ederland (ZWN) vindt de afwijzende opvattin gen van de Vervoersbond FNV inzake de taxiproef op de lijn Hulst-Lams- waarde voorbarig. „Het woord sta king verschijnt al weken in de krant. En ik denk dat deze vooral een presti- ge-kwestie is geworden van de FNV- mensen die er al zolang hun nek voor hebben uitgestoken", aldus Deïst maandagmiddag tijdens een in liet hoofdkantoor van de ZWN in Zierik zee belegde persconferentie. De ZWN-directeur maakte duidelijk baar dat de busdiensten in Zeeuwsch- gewraakte bustaxi er metterdaad Vlaanderen in bedrijf had kunnen toch mocht komen, wat volgens hem houden. Maar aan een eventueel poli- intussen nog lang niet vaststaat, dat tioneel ingrijpen heb ik, gelet op alle zeker niet automatisch betekent dat risico's en emoties van dien. niet eens er in het land ook taxibussen gaan willen denken", gaf Deïst desge- rijden op alle andere vervoerslijnen vraagd te kennen Overigens sloot hij 'onder aan het voorzieningenniveau niet uit dat het rijk zal ingrijpen Deïst. ..Dat kan nooit het geval zijn, wanneer het openbaar vervoer op gezien de plaatselijk grote verschillen. grote schaal wordt lam gelegd Deïst ontkende dat de ZWN druk zou hebben uitgeoefend om chauffeurs aan te zetten een werkwilligheids- verklaring te ondertekenen. Hij dacht geen pogingen te hebben ondernomen eerder dat het omgekeerde het geval Dus het eventueel inzetten van busta xi's zal van geval tot geval terdege bekeken moeten worden". Hij liet weten vierkant achter de voor het bustaxi-experiment verant woordelijke minister Smit-Kroes verkeer en waterstaat te staan, de staking 'te breken', ook al zou het is geweest en dal de FNV de mensen die het in gang zette 'onder politieke aantal werkwillige chauffeurs gisteren heeft aangezet'te gaan staken, Hij druk uit de tweede kamer', en met ruim in de meerderheid zijn geweest voegde daaraan toe te hopen dat de medewerking van de ESO, de vereni- ten opzichte van het aantal daadwer- chauffeurs zo verstandig zijn weer aan ging van Explotatieve Streekver- kelijke stakers. „Er was in elk geval het werk te gaan En hij merkte in dit voerbedrijven. Verder gaf hij als zijn genoeg werkwillig personeel beschik- verband nog op dat wanneer de thans mening dat uitsluitend de reizigers de omvang bepalen van de werkgele genheid bij het streekvervoer. En Dclst illustreerde dit 'met genoegen' aan de hand van ZWN-jaarverslagen die over de laatste drie jaar een toename van hel aantal reizigers met 18 proeent vermeldde. „Alleen door de reizigerstoename vermeerderde het aantal arbeidsplaatsen bij de ZWN van 450 in 1977 lol 600 dit jaar". De directeur verduidelijkte dat Streekvervoer Zuid-West-Nederland aan het bustaxi-experiment wilde deelnemen omdat de lijn Hulst-Lams- waarde op de huidige wijze met kan worden gehandhaafd ..De FNV heeft dit echter aangegrepen om landelijk m het geweer te komen", betoogde Deïst. Naar zijn mening gaat het er de komende tijd om. om proefondervin delijk vast te stellen of het taxibusje huidige en toekomstig te verwachten vorig jaar arbeidstijdverkorting aar.- orderportefeuille ongeveer twintig gevraagd moest worden In tweede procent personeel teveel. instantie merkte Sammels op dat hij Directeur Sammels het maandag aan- ontslagen bij zijn bedrijf (dat vorig vankelijk weten dat er slechts sprake jaar feestelijk het honderd-jang be was van aftastende gesprekken met staan vierde»'nooit ondenkbaar'acht- vakbonden en gewestelijk arbeidsbu- te. mede omdat vele werken in de reau over mogelijke ontslagen. Sam- bouwsector in de ijkskast zijn gescho- mels: „Ontslagen zijn bij niemand ven ofwel vertraagd worden ondenkbaar in deze economische si- Directeur Sammels beklemtoonde tuatie" Hij deelde mee dat de order- dat gezocht wordt naar 'de meest portefeuille van het bedrijf 'niet slecht pijnloze oplossing voor mens en be en niet goed is'. De directeur van drijf. Hij stelde dat met de onderne- Tamse zei dat het personeelsbestand mingsraad over de problemen al vele zelfs toegenomen is ten opzichte van malen van gedachten is gewisseld en vorig jaar. Wel erkende hij dat begin hij verwachtte eind augustus nadere besluiten. Sammels onderstreepte dat door het bedrijf zélf gisteren de vak- bonden uitgenodigd werden Desgevraagd kwamen er van S. Jor- ritsma, Industrie- en Voedingsbond CNV. en H. Vegting. Industriebond FNV. de nodige kanttekeningen. Er werd op gewezen dat al 22 juli een collectieve ontslagmelding uerd in gediend bij het arbeidsbureau in Goes, terwijl aangenomen kan wor den dat één maand later dus 22 augustus de definitieve ontslag aanvraag volgt. Vooral districtsbe stuurder Vegting zette vraagtekens bij de plannen van de directie van Tamse. Naar zijn mening hanteert Sammels bij de selectieprocedure voor de te ontslane werknemers wei nig objectieve maatstaven. De vak bonden gaan verder praten met de directie van het in moeilijkheden verkerende bedrijf.. exploitatie!" een haalbare zaak is. Daarbij gaat het ook om de vraag of het taxibedrijf 'vlekkeloos' op het passagiersaanbod kan inspelen en wat de kosten van een dergelijke exploitatie zijn „Pas na verloop van het experimeni over 6 maanden zal duidelijk zijn of het goedkoper kan dan tot nu toe" Directeur Deïst zei er nu nog niet van overtuigd te zijn dat de taxi het even goed doet - of goedkoper is - als de bus. „Maar als de proef niet voldoet komt de bus in elk geval terug", verzekerde hij. Tenslotte meende Deïst dat het taxi-experiment in Zeeuwsch-Vlaanderen amper een be dreiging van de werkgelegenheid bij het streekvervoer kan worden ge noemd. „Maar de werkgelegenheid wordt wel op straat gegooid als er niet gereden wordt". Inbraak woning in Zierikzee ZIERIKZEE - De woning van de familie J. D. aan de Kaarsenmaker- straal in Zierikzee was maandag avond omstreeks 20.00 uur het doel wit van inbrekers. De daders ver schaften zich toegang tot het pand door liet forceren van een deur. De rijkspolitie hield in de loop van de avond twee verdachten van deze in braak aan. Volgens buurtbewoners ging het om twee man die in een Belgische auto ervandoor gingen, nadat buren van het betreffende pand onraad bemerk ten. De bewoners waren ten tijde van de inbr iak niet aanwezig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 15