I IJ z Z eeuws-Vlaams busvervoer loor staking lamgelegd ZWN-directeur vindt afwijzen van proef met taxibus voorbarig w Verkeerschaos rond centrum Middelburg Ontslagen op komst bij installateur Tamse bv almanak PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT- JNTAL WERKWILLIGEN BLIJKT GROOT J. DELST: STAKING PRESTIGEKWESTIE VOOR FNV - r PAGINA 7 DINSDAG 2 AUGUSTUS 1983 on> - I" s v; JU1T MTS 'rl JL De busstaking die maandag het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft ""gelegd gaat dinsdag (vandaag) door. De Vervoersbond FNV wil de staking woensdag ■Beiden tot heel Zuid-west-Nederland, tenzij de vervoersmaatschappij ZWN besluit het |Hreden taxi-experiment op de stille buslijn van Lamswaarde naar Hulst stop te zetten. Of allemaal doorgaat is nog de vraag want maandag bleek dat maar liefst dertig van de 48 jSws-Vlaamse buschauffeurs werkwillig zijn. Dat hebben ze schriftelijk bevestigd. Op Hlheren waren 16 van de 28 aanwezigen voor staking woensdag. alle opzichten geslaagd. Nu is duide lijk gemaakt waar we eigenlijk mee bezig zijn. En als werkelijk de meer derheid van de chauffeurs werkwillig is. dan moet dat eerst nog eens blij ken". De FNV-bestuurster heeft kri tiek op de halsstarrige houding van de ZWN-directie. ,.We zitten al weken te wachten op een reactie van de directie op onze brieven, maar Deïst zwijgt". Taxi-ondernemer P Cappendijk, die sinds gisteren de buslijn Hulst-Lams- waarde bestrijkt met zijn taxibusjes, kon de eerste dag zeven 'echte' passa giers verwelkomen, de actievoerende buschauffeurs niet meegerekend. „De stakers hebben zich correct opge steld", constateert hij. „Ik heb onge stoord kunnen'rijden, ook van Hulst terug naar Lamswaarde". Bij de ZWN in Axel kwamen maan dag in de loop van de dag tientallen telefoontjes binnen van mensen die gedupeerd waren door de staking. „In de gemaakte opmerkingen klonk weinig begrip door voor de staking", zegt Blaakman. „Vooral dg mensen die door het wegvallen van het open baar vervoer in acute nood zijn geko men tonen weinig begrip. Ik ben er rustig onder gebleven. Al had ik er toch wel grote moeite mee dat er binnen méér mensen waren die wil den werken, dan er stakers voor de poort stonden. Ik had genoeg chauf- iondertekenden een verklaring staat dat ze werkwillig zijn en afzien van acties die het uitoe- van hun functie zou kunnen Volgens FNV-districts- jurster Dilia van der Heem zijn jrklaringen 'onder druk van de ondertekend. „Mensen zijn 'opgebeld met het verzoek of ze fia een achterdeur bij het bedrijf m melden", zegt ze. Dat is vol- haar vooral bij de ZWN-garage in ibrug het geval geweest. Daar karden dertien van de negentien Teurs zich tégen de staking. De ',e zes waren voor. In Axel wer- de loop van de dag zeventien illigen en twaalf stakers ge- Volgens rayonchef C. Blaakman le ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen it een duidelijk teken dat de hg is mislukt. „Er is beslist geen |uitgeoefend", zegt hij. peeuws-Vlaamse stakers kregen »dagmorgen in alle vroegte de i van tientallen collega's uit het [land. De poorten van de ZWN- |es in Draaibrug en Axel werden jkkeerd zodat de bussen binnen iten blijven. Tegen acht uur 's jens meldden acht actievoerende Beurs zich bij de opstapplaats je 'taxibus' in Lamswaarde. waar illemaal om is begonnen. Gewa- :met spandoeken klommen ze in pixibusje om zich naar Hulst te vervoeren. Het was de bedoeling Ie boel in het honderd te laten i, maar omdat taxibedrijf Cap- Ojk uit Hulst twee in plaats van Ibtisje had ingezet bleef er nog feg ruimte over voor 'echte' passa- De tocht verliep in alle vriende- sten ijl groepen stakers post hielden ™9 le garagepoorten, gingen hun (verwanten in optocht naar het ttplein in Hulst. Rond het midda- jschilderden ze daar bij wijze van ïst een oude, witte Mercedes-taxi geel: de kleuren van het Neder- se opnbare vervoer. Intussen Den ze pamfletten uit aan de vele lallen omstanders om hun bedoe- |n duidelijk te maken. De auto I daarna naar het taxibedrijf Cap- (ljk aan de Absdaalseweg in Hulst lept en cadeau gedaan aan me- iv Cappendijk. ZWN-chauffeur en [r Theo Damen uit Axel overhan- de sleutels. „Met deze actie h we opkomen voor onze rechten hs werk", zei hij. Ook hier ken- !te de actie zich door een vriende- Bfeer. „We willen Cappendijk niet iet dwars zetten", legde Damen luit. „Het is zijn goed recht te tren zijn boterham te verdienen" ptie van de Vervoersbond FNV It zich weliswaar af in jwsch-Vlaanderen maar moest tns Dick Ketting, landelijk be- fder van de FNV en coördinator het streekvervoer bij deze vak- in een landelijk kader worden latst. „Een dergelijke actie doet de meeste mensen hier nog wat nd aan", merkt hij op. „Ze heb- lr moeite mee dit in een landelijk r te plaatsen. De doelstelling b is veel breder dan een protest 1 het ene buslijntje hier. Dit is actie voor de mensen uit de (alleen. Het leeft bij het kader in [ehele land". bleek ook wel uit de aanwezig en vele tientallen buschauffeurs uit het hele land die vaak enkele snipperdagen of een deel van hun vakantie spendeerden aan de bijstand van hun Zeeuws-Vlaamse collega's. Van de constatering dat het meren deel van de chauffeurs die maandag had moeten werken, een 'werkwillig- heidsverklaring' had ondertekend is Ketting niet onder de indruk. „Er zijn altijd chauffeurs die zowel onze sta- kingslijst als die verklaring tekenen", meent hij. „Ze zullen wel op bepaalde manieren onder druk zijn gezet. Het merendeel van de chauffeurs heeft zich in ieder geval als staker laten inschrijven". Dilia van der Heem: „De staking is in Forse schade bij frontale botsing SAS VAN GENT Twee auto's wer den zondagavond om 18.20 uur flink beschadigd bij een frontale botsing op de kruising van de Eikenstraat en het Schulpenpad in Sas van Gent. De Sasse bestuurder L. de S. reed op de Eikenstraat, en wilde rechtsaf het Schulpenpad inslaan. Toen hij de bocht wilde nemen weigerden zijn remmen zodat hij tegen de geparkeer de auto van plaatsgenoot J. van A botste. Actievoerende buschauffeurs schilderen een oude taxi in de gele kleur van het streekvervoerbedrijf. Gewapend met een spandoek stappen deze ZWN-chauffeurs in het eerste taxibusje in Lamswaarde. feurs om een flink deel van de dien sten te laten rijden, maar ik wilde het niet op een confrontatie laten aanko men. De emoties zouden te hoog opgelopen zijn. Staking is erg. maar ik riskeer er niet één gebroken been van een chauffeur voor". Tijdens twee vergaderingen die de Vervoersbond FNV maandag in Mid delburg belegde voor chauffeurs van de ZWN op Walcheren heeft de meer derheid van de aanwezige chauffeurs zich uitgesproken voor staking van de lijndiensten aanstaande woens dag. Besloten werd om, evenals in Zeeuwsch-Vlaanderen, het groeps- vervoer doorgang te laten vinden. Daaronder vallen ook de dagtochten naar Brugge, Op Walcheren zijn 76 chauffeurs in dienst van wie er 67 lid zijn van de vervoersbond FNV. Slechts 28 van hen bezochten maandag beide verga deringen Cs morgens en 's avonds) en namen aan de stemmingen deelVan deze 28 waren er 16 voor staken en zeven tegen. Drie mensen gingen niet akkoord omdat ze liever een totale staking wilden, dus inclusief het groepsvervoer. Twee mensen onthiel den zich van stemming. De avondvergadering had een chao tisch verloop De aanwezigen vertrok ken op een gegeven moment nadat een stemming uitwees dat de meer derheid tegen alle vorm van staking was. De chauffeurs werden terugge roepen toen bleek dat enkelen ver keerd begrepen hadden waarover ge stemd was Eerst was namelijk met grote meerderheid besloten om het groepsvervoer buietn de staking te houden Daarna bleek dat een meer derheid zich ook tegen het uitvallen van de lijndiensten uitsprak Na af loop werd duidelijk dat mensen die voor staking van de lijndiensten wa ren niet helemaal meer begrepen had den waarover het ging en per ongeluk tegen hadden gestemd. Inderhaast nep distnetbestuurders Wim van de Berg toen de chauffeurs terug waarna alsnog bleek dat er een meerderheid voor staking was te vinden Gratis vervoer Tijdens de vergadering bleek dat enkele aanwezigen er wel voor voel den om in plaats van staken een actie te houden met gratis vervoer voor de reizigers. Dit werd door Van de Berg ten sterkste afgeraden. Hij erkende dat in het verleden elders in het land dergelijke acties waren gehouden maar sprak vrees uit over de gevol gen. Volgens de vakbondsbestuurder bestaat liet gevaar dat chauffeurs die gratis passagiers vervoeren persoon lijk aansprakelijk worden gesteld. Dat is niet het geval, zo beklemtoon de Van de Berg, wanneer de bond een staking uitroept. Maandag bleek in Middelburg dat de voorgenomen staking op Walcheren gezien wordt als een vervolg op de acties in Zeeuwsch-Vlaanderen Wordt dan niet afgezien van het ge wraakte experiment met de taxibus jes dan is het de bedoeling dat ook elders in het land stakingsacties wor den gevoerd Maandagavond laat sloot ook het personeel van ZWN op Voome-Putten zich bij Walcheren aan Ook daar zal alleen op woensdag gestaakt worden. Wel werd uit alle afdelingen aange drongen om acties na woensdag lan delijk voort te zetten totdat het taxi experiment van de baan is. Volgens Van den Berg zal het groeps- raadsbestuur van de FNV. waarin kaderleden zitting hebben van alle streekvervoersondememingen in Ne derland. vandaag bijeen komen om eventuele verdere landelijke acties bij het streekvervoer te coördineren De ze plannen zullen woensdag tijdens de protestbijeenkomst die in Zierikzee wordt gehouden, aan de leden worden voorgelegd. Deze Middelburgse frites-verkoper deed maandag uitstekende zaken. MIDDELBURG - Nadat het mooie strandweer het maandag voor het eerst sinds geruime tijd afliet weten trok een grote stoet vakantiegan gers vanaf de Walcherse kust landinwaarts. Gevolg was dal vanaf half twee een ware verkeerschaos ontstond op de wegen rond het centrum van Middelburg en Vlissingen. Vanaf dat tijdstip ontstonden er lange files In het noorden van Mid delburg enkele kilometers over de Leliéndaalseweg itot aan Sint-Lau- rens), in het westen een lange stoet in de richting Koudekerke. terwijl vanaf de rijksweg naar de stad de Schroeweg snel dichtslibde. Daar naast kwam het verkeer vast te zitten op de Kaaienroute (richting Veerei en op Poelendaele- en Vlis- singse Singel. Na vijf uur werd de situatie geleidelijk weer normaal. Problematisch was ook de situatie op de kruispunten aan beide zijden van de stationsbrug Lange rijen wachtenden ontstonden daar. door dat de verkeerslichten aan de twee brugzijden nog steeds niet werken De installaties (op elkaar afge stemd) zijn sterk verouderd Gerui me tijd knipperen ze al alleen oran je. Er is een storing in het systeem ontstaan en die kan niet verholpen worden. De installaties, zo legde een woordvoerder van de gemeentepoli tie uit, zijn zo verouderd dat er geen nieuwe onderdelen meer voor te krijgen zijn. Een andere verkeerslichteninstalla tie die problemen geeft is die voor de Schroebrug m de nchting van het centrum. Slechts twintig secon den wordt daar steeds groen gege ven Volgens de gemeentepolitie wordt dit doelbewust gedaan. Staat het licht langer op groen dan kan de grotere stroom niet verwerkt wor den wanneer ze verder in de stad geraakt Bovendien zou dan het verkeer vanaf de andere richtingen nog verder vastlopen. Met de parkeerproblemen viel het maandag nog mee. Vanaf vandaag (dinsdag) wordt op een verslechte ring gerekend. Het grote terrein aan het Hof van Tange wordt namelijk in bezit genomen door de exploitan- tent van de attracties voor de ker mis die zaterdag begint. Donderdag is de Markt afgesloten in verband met de weekmarkt Direct daarna begint de opbouw van de kermis en dat houdt in dat ook dit parkeerter rein geruime tijd (een week) niet beschikbaar is. Extra (kleine) par keerterreinen zijn alleen aanwezig bij het NS-station. Ondanks de drukte wordt streng opgetreden bij parkeerovertredin- gen door tijdsoverschrijding bij par- keermeters en parkeerautomaten. In verband met de overstelpende drukte wordt op plaatsen waar deze apparatuur niet aanwezig is wat coulanter opgetreden dan normaal, zo meldde de gemeente politie maandag. Vlissingen Bij de Vlissingse gemeentepolitie werden geluiden gehoord dat men het nog nooit zo druk had gezien. De binnenstad leek één grote file Hoewel enkele motoragenten hier en daar regelend optraden, viel er over het algemeen weinig aan te doen en konden de toeristen niet anders dan geduld oefenen terwijl de verkeersstroom zich langzaam afwikkelde. Buiten de binnenstad mocht vooral een grootwinkelbe drijf zich in een gigantische belang stelling verheugen, wat enige pro blemen bij het komen en gaan tot gevolg had. MELDING VOOR DERTIG MENSEN GOES Bij het technisch installa tiebedrijf Tamse bv in 's-Heer Arendskcrke dreigt een flink aantal ongeveer dertig ontslagen. Het bedrijf, vooral werkzaam in bouw- en utiliteilswerken, heeft bij het ge westelijk arbeidsbureau in Goes een collectieve ontslag-melding inge diend voor 29 van de ongeveer 180 medewerkers. Als voornaamste oor zaak hiervoor wordt de slechte eco nomische situatie en dus ook die in de bouwsector genoemd. Het be drijf moet daardoor opboksen tegen verliezen. Volgens directeur B. Sam- mels heeft het bedrijf op basis van de huidige en toekomstig te verwachten orderportefeuille ongeveer twintig procent personeel teveel. Directeur Sammels liet maandag aan vankelijk weten dat er slechts sprake was van aftastende gesprekken met vakbonden en gewestelijk arbeidsbu reau over mogelijke ontslagen. Sam mels: „Ontslagen zijn bij niemand ondenkbaar in deze economische si tuatie" Hij deelde mee dat de order portefeuille van het bedrijf'niet slecht en niet goed is' De directeur van Tamse zei dat het personeelsbestand zelfs toegenomen is ten opzichte van vorig jaar Wel erkende hij dat begin ZEEUWSE 'akantie laar zat ze. Turend over het tater, naar de voorbijvarende thepen. Twee dagen geleden 5as ze in het Vlissingse pen- 9ion gearriveerd en had met- ten 'haar' bankje op de boule- •ord opgezocht. Dat was gedu- ende die twee dagen dan ook tmstant door haar bezet ge feest. „Ik hou van deze stad, an de zee", zei ze zachtjes. En wijzend op een van dc hui- fen achter haar „Daar is mijn ader geboren". ..Zelf woon ik i 25 jaar tegen mijn zin tussen e Brabantse bossen. Mijn tan kan daar vanwege zijn lork niet weg maar ondertus- en zit ik daar, opgesloten jtesen die bomen". Ze lachte phamper Jjossen verhullen licht, de zon. Geef mij dit taar, want de zee leeft", listeren regende het pijpeste- fn. Geen hond waagde zich Der de boulevard. Maar zij er, turend over het water. aar de voorbijvarende sche- ZIERIKZEE Directeur J. Deist van Streekvervoer Zuid-WestNederland (ZWN) vindt de afwijzende opvattin gen van de Vervoersbond FNV inzake de taxiproef op de lijn Hulst-Lams- waardc voorbarig. „Het woord sta king verschijnt al weken in de krant. En ik denk dat deze vooral een presli- ge-kwestie is geworden van de FNV- menscn die er al zolang hun nek voor hebben uitgestoken", aldus Deïst maandagmiddag tijdens een in het hoofdkantoor van de ZWN in Zierik zee belegde persconferentie. De ZWN-directeur maakte duidelijk geen pogingen te hebben ondernomen de staking 'te breken', ook al zou het aantal werkwillige chauffeurs gisteren ruim in de meerderheid zijn geweest ten opzichte van het aantal daadwer kelijke stakers. „Er was in elk geval genoeg werkwillig personeel beschik baar dat de busdiensten in Zeeuwsch- Vlaanderen in bedrijf had kunnen houden. Maar aan een eventueel poli tioneel ingrijpen heb ik. gelet op alle risico's en emoties van dien. niet eens willen denken gaf Deïst desge vraagd te kennen. Overigens sloot hij niet uit dat het rijk zal ingrijpen wanneer het openbaar vervoer op grote schaal wordt lam gelegd. Deïst ontkende dat de ZWN druk zou hebben uitgeoefend om chauffeurs aan te zetten een werkwilligheids- verklaring te ondertekenen. Hij dacht eerder dat het omgekeerde het geval is geweest en dat de FNV de mensen heeft aangezet te gaan staken. Hij voegde daaraan toe te hopen dat de chauffeurs zo verstandig zijn weer aan het werk te gaan En hij merkte in dit verband nog op dat wanneer de thans gewraakte bustaxi er metterdaad toch mocht komen, wat volgens hem intussen nog lang niet vaststaat, dat zeker niet automatisch betekent dat er in hel land ook taxibussen gaan rijden op alle andere vervoerslijnen onder aan het voorzieningenniveau' Deïst „Dat kan nooit het geval zijn. gezien de plaatselijk grote verschillen. Dus het eventueel inzetten van busta xi's zal van geval tot geval terdege bekeken moeten worden" Hij liet weten vierkant achter de voor het bustaxi-experiment verant woordelijke minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat te staan, die het in gang zette 'onder politieke druk uit de tweede kamer', en met medewerking van de ESO, de vereni ging van Explotatieve Streekver- voerbedrijven. Verder gaf hij als zijn mening dat uitsluitend de reizigers de omvang bepalen van de werkgele genheid bij het streekvervoer. En Deïst illustreerde dit "met genoegen' aan de hand van ZWN-jaarverslagen die over de laatste drie jaar een toename van het aantal reizigers met 18 procent vermeldde. „Alleen door de reizigerstoename vermeerderde het aantal arbeidsplaatsen bij de ZWN van 450 in 1977 tot 600 dit jaar". De directeur verduidelijkte dat Streekvervoer Zuid-West-Nederland aan het bustaxi-experiment wilde deelnemen omdat de lijn Hulst-Lams- waarde op de huidige wijze met kan worden gehandhaafd „De FNV heeft dit echter aangegrepen om landelijk in het geweer te komen", betoogde Delsl. Naar zijn mening gaat het er de komende tijd om, om proefondervin delijk vast te stellen of het taxibusje exploitatief een haalbare zaak is Daarbij gaat het ook om de vraag of het taxibedrijf vlekkeloos op het passagiersaanbod kan inspelen en wat de kosten van een dergelijke exploitatie zijn. „Pas na verloop van het experiment over 6 maanden zal duidelijk zijn of het goedkoper kan dan tot nu toe' Directeur Deïst zei er nu nog niet van overtuigd te zijn dat de taxi het even goed doet - of goedkoper is - als de bus. Maar als de proef niet voldoet komt de bus in elk geval terug verzekerde hij. Tenslotte meende Deïst dat het taxi-experiment in Zeeuwsch-Vlaanderen amper een be dreiging van de werkgelegenheid bij het streekvervoer kan worden ge noemd „Maar de werkgelegenheid wordt wel op straat gegooid als er niet gereden wordt". vorig jaar arbeidstijdverkorting aan gevraagd moest worden. In tweede instantie merkte Sammels op dat hij ontslagen bij zijn bedrijf (dat vorig jaar feestelijk het honderd-jarig be staan vierde) 'nooit ondenkbaar' acht te, mede omdat vele werken in de bouwsector in de ykskast zijn gescho ven ofwel vertraagd worden. Directeur Sammels beklemtoonde dat gezocht wordt naar 'de meest pijnloze oplossing voor mens en be drijf". Hij stelde dat met de onderne mingsraad over de problemen al vele malen van gedachten is gewisseld en hij verwachtte eind augustus nadere besluiten. Sammels onderstreepte dat door het bedrijf zélf gisteren de vak bonden uitgenodigd werden. Desgevraagd kwamen er van S. Jor- ritsma, Industrie- en Voedingsbond CNV, en II, Vegting, Industriebond FNV, de nodige kanttekeningen. Er werd op gewezen dat al 22 juli een collectieve ontslagmelding werd in gediend bij het arbeidsbureau in Goes, terwijl aangenomen kan wor den dat éen maand later dus 22 augustus de definitieve ontslag aanvraag volgt. Vooral districtsbe stuurder Vegting zette vraagtekens bij de plannen van dc directie van Tamse. Naar zijn mening hanteert Sammels bij de selectieprocedure voor de te onlslane werknemers wei nig objectieve maatstaven. De vak bonden gaan verder praten met de directie van het in moeilijkheden verkerende bedrijf. Inbraak woning in Zierikzee ZIERIKZEE - De woning van de familie J. D. aan de Kaarsenmaker- straat in Zierikzee was maandag avond omstreeks 20.00 uur het doel wit van inbrekers. De daders ver schaften zich toegang tot het pand door hel forceren van een deur. De rijkspolitie hield in de loop van de avond twee verdachten van deze in braak aan. Volgens buurtbewoners ging het om twee man die in een Belgische auto ervandoor gingen, nadat buren van het betrefTende pand onraad bemerk ten. De Inwoners waren ten tijde de inbr; ak niet aanwezig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 13