I
IJ
z
Z
eeuws-Vlaams busvervoer
loor staking lamgelegd
ZWN-directeur vindt afwijzen
van proef met taxibus voorbarig
w
Verkeerschaos rond
centrum Middelburg
Ontslagen op komst bij
installateur Tamse bv
almanak
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT-
JNTAL WERKWILLIGEN BLIJKT GROOT
J. DELST: STAKING PRESTIGEKWESTIE VOOR FNV
-
r
PAGINA 7
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1983
on>
- I" s
v;
JU1T
MTS
'rl
JL De busstaking die maandag het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
""gelegd gaat dinsdag (vandaag) door. De Vervoersbond FNV wil de staking woensdag
■Beiden tot heel Zuid-west-Nederland, tenzij de vervoersmaatschappij ZWN besluit het
|Hreden taxi-experiment op de stille buslijn van Lamswaarde naar Hulst stop te zetten. Of
allemaal doorgaat is nog de vraag want maandag bleek dat maar liefst dertig van de 48
jSws-Vlaamse buschauffeurs werkwillig zijn. Dat hebben ze schriftelijk bevestigd. Op
Hlheren waren 16 van de 28 aanwezigen voor staking woensdag.
alle opzichten geslaagd. Nu is duide
lijk gemaakt waar we eigenlijk mee
bezig zijn. En als werkelijk de meer
derheid van de chauffeurs werkwillig
is. dan moet dat eerst nog eens blij
ken". De FNV-bestuurster heeft kri
tiek op de halsstarrige houding van de
ZWN-directie. ,.We zitten al weken te
wachten op een reactie van de directie
op onze brieven, maar Deïst zwijgt".
Taxi-ondernemer P Cappendijk, die
sinds gisteren de buslijn Hulst-Lams-
waarde bestrijkt met zijn taxibusjes,
kon de eerste dag zeven 'echte' passa
giers verwelkomen, de actievoerende
buschauffeurs niet meegerekend. „De
stakers hebben zich correct opge
steld", constateert hij. „Ik heb onge
stoord kunnen'rijden, ook van Hulst
terug naar Lamswaarde".
Bij de ZWN in Axel kwamen maan
dag in de loop van de dag tientallen
telefoontjes binnen van mensen die
gedupeerd waren door de staking.
„In de gemaakte opmerkingen klonk
weinig begrip door voor de staking",
zegt Blaakman. „Vooral dg mensen
die door het wegvallen van het open
baar vervoer in acute nood zijn geko
men tonen weinig begrip. Ik ben er
rustig onder gebleven. Al had ik er
toch wel grote moeite mee dat er
binnen méér mensen waren die wil
den werken, dan er stakers voor de
poort stonden. Ik had genoeg chauf-
iondertekenden een verklaring
staat dat ze werkwillig zijn en
afzien van acties die het uitoe-
van hun functie zou kunnen
Volgens FNV-districts-
jurster Dilia van der Heem zijn
jrklaringen 'onder druk van de
ondertekend. „Mensen zijn
'opgebeld met het verzoek of ze
fia een achterdeur bij het bedrijf
m melden", zegt ze. Dat is vol-
haar vooral bij de ZWN-garage in
ibrug het geval geweest. Daar
karden dertien van de negentien
Teurs zich tégen de staking. De
',e zes waren voor. In Axel wer-
de loop van de dag zeventien
illigen en twaalf stakers ge-
Volgens rayonchef C. Blaakman
le ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen
it een duidelijk teken dat de
hg is mislukt. „Er is beslist geen
|uitgeoefend", zegt hij.
peeuws-Vlaamse stakers kregen
»dagmorgen in alle vroegte de
i van tientallen collega's uit het
[land. De poorten van de ZWN-
|es in Draaibrug en Axel werden
jkkeerd zodat de bussen binnen
iten blijven. Tegen acht uur 's
jens meldden acht actievoerende
Beurs zich bij de opstapplaats
je 'taxibus' in Lamswaarde. waar
illemaal om is begonnen. Gewa-
:met spandoeken klommen ze in
pixibusje om zich naar Hulst te
vervoeren. Het was de bedoeling
Ie boel in het honderd te laten
i, maar omdat taxibedrijf Cap-
Ojk uit Hulst twee in plaats van
Ibtisje had ingezet bleef er nog
feg ruimte over voor 'echte' passa-
De tocht verliep in alle vriende-
sten
ijl groepen stakers post hielden
™9 le garagepoorten, gingen hun
(verwanten in optocht naar het
ttplein in Hulst. Rond het midda-
jschilderden ze daar bij wijze van
ïst een oude, witte Mercedes-taxi
geel: de kleuren van het Neder-
se opnbare vervoer. Intussen
Den ze pamfletten uit aan de vele
lallen omstanders om hun bedoe-
|n duidelijk te maken. De auto
I daarna naar het taxibedrijf Cap-
(ljk aan de Absdaalseweg in Hulst
lept en cadeau gedaan aan me-
iv Cappendijk. ZWN-chauffeur en
[r Theo Damen uit Axel overhan-
de sleutels. „Met deze actie
h we opkomen voor onze rechten
hs werk", zei hij. Ook hier ken-
!te de actie zich door een vriende-
Bfeer. „We willen Cappendijk niet
iet dwars zetten", legde Damen
luit. „Het is zijn goed recht te
tren zijn boterham te verdienen"
ptie van de Vervoersbond FNV
It zich weliswaar af in
jwsch-Vlaanderen maar moest
tns Dick Ketting, landelijk be-
fder van de FNV en coördinator
het streekvervoer bij deze vak-
in een landelijk kader worden
latst. „Een dergelijke actie doet
de meeste mensen hier nog wat
nd aan", merkt hij op. „Ze heb-
lr moeite mee dit in een landelijk
r te plaatsen. De doelstelling
b is veel breder dan een protest
1 het ene buslijntje hier. Dit is
actie voor de mensen uit de
(alleen. Het leeft bij het kader in
[ehele land".
bleek ook wel uit de aanwezig
en vele tientallen buschauffeurs
uit het hele land die vaak enkele
snipperdagen of een deel van hun
vakantie spendeerden aan de bijstand
van hun Zeeuws-Vlaamse collega's.
Van de constatering dat het meren
deel van de chauffeurs die maandag
had moeten werken, een 'werkwillig-
heidsverklaring' had ondertekend is
Ketting niet onder de indruk. „Er zijn
altijd chauffeurs die zowel onze sta-
kingslijst als die verklaring tekenen",
meent hij. „Ze zullen wel op bepaalde
manieren onder druk zijn gezet. Het
merendeel van de chauffeurs heeft
zich in ieder geval als staker laten
inschrijven".
Dilia van der Heem: „De staking is in
Forse schade bij
frontale botsing
SAS VAN GENT Twee auto's wer
den zondagavond om 18.20 uur flink
beschadigd bij een frontale botsing
op de kruising van de Eikenstraat en
het Schulpenpad in Sas van Gent.
De Sasse bestuurder L. de S. reed op
de Eikenstraat, en wilde rechtsaf het
Schulpenpad inslaan. Toen hij de
bocht wilde nemen weigerden zijn
remmen zodat hij tegen de geparkeer
de auto van plaatsgenoot J. van A
botste.
Actievoerende buschauffeurs schilderen een oude taxi in de gele kleur van het
streekvervoerbedrijf.
Gewapend met een spandoek stappen deze ZWN-chauffeurs in het eerste
taxibusje in Lamswaarde.
feurs om een flink deel van de dien
sten te laten rijden, maar ik wilde het
niet op een confrontatie laten aanko
men. De emoties zouden te hoog
opgelopen zijn. Staking is erg. maar
ik riskeer er niet één gebroken been
van een chauffeur voor".
Tijdens twee vergaderingen die de
Vervoersbond FNV maandag in Mid
delburg belegde voor chauffeurs van
de ZWN op Walcheren heeft de meer
derheid van de aanwezige chauffeurs
zich uitgesproken voor staking van
de lijndiensten aanstaande woens
dag. Besloten werd om, evenals in
Zeeuwsch-Vlaanderen, het groeps-
vervoer doorgang te laten vinden.
Daaronder vallen ook de dagtochten
naar Brugge,
Op Walcheren zijn 76 chauffeurs in
dienst van wie er 67 lid zijn van de
vervoersbond FNV. Slechts 28 van
hen bezochten maandag beide verga
deringen Cs morgens en 's avonds) en
namen aan de stemmingen deelVan
deze 28 waren er 16 voor staken en
zeven tegen. Drie mensen gingen niet
akkoord omdat ze liever een totale
staking wilden, dus inclusief het
groepsvervoer. Twee mensen onthiel
den zich van stemming.
De avondvergadering had een chao
tisch verloop De aanwezigen vertrok
ken op een gegeven moment nadat
een stemming uitwees dat de meer
derheid tegen alle vorm van staking
was. De chauffeurs werden terugge
roepen toen bleek dat enkelen ver
keerd begrepen hadden waarover ge
stemd was Eerst was namelijk met
grote meerderheid besloten om het
groepsvervoer buietn de staking te
houden Daarna bleek dat een meer
derheid zich ook tegen het uitvallen
van de lijndiensten uitsprak Na af
loop werd duidelijk dat mensen die
voor staking van de lijndiensten wa
ren niet helemaal meer begrepen had
den waarover het ging en per ongeluk
tegen hadden gestemd. Inderhaast
nep distnetbestuurders Wim van de
Berg toen de chauffeurs terug waarna
alsnog bleek dat er een meerderheid
voor staking was te vinden
Gratis vervoer
Tijdens de vergadering bleek dat
enkele aanwezigen er wel voor voel
den om in plaats van staken een actie
te houden met gratis vervoer voor de
reizigers. Dit werd door Van de Berg
ten sterkste afgeraden. Hij erkende
dat in het verleden elders in het land
dergelijke acties waren gehouden
maar sprak vrees uit over de gevol
gen. Volgens de vakbondsbestuurder
bestaat liet gevaar dat chauffeurs die
gratis passagiers vervoeren persoon
lijk aansprakelijk worden gesteld.
Dat is niet het geval, zo beklemtoon
de Van de Berg, wanneer de bond een
staking uitroept.
Maandag bleek in Middelburg dat de
voorgenomen staking op Walcheren
gezien wordt als een vervolg op de
acties in Zeeuwsch-Vlaanderen
Wordt dan niet afgezien van het ge
wraakte experiment met de taxibus
jes dan is het de bedoeling dat ook
elders in het land stakingsacties wor
den gevoerd
Maandagavond laat sloot ook het
personeel van ZWN op Voome-Putten
zich bij Walcheren aan Ook daar zal
alleen op woensdag gestaakt worden.
Wel werd uit alle afdelingen aange
drongen om acties na woensdag lan
delijk voort te zetten totdat het taxi
experiment van de baan is.
Volgens Van den Berg zal het groeps-
raadsbestuur van de FNV. waarin
kaderleden zitting hebben van alle
streekvervoersondememingen in Ne
derland. vandaag bijeen komen om
eventuele verdere landelijke acties bij
het streekvervoer te coördineren De
ze plannen zullen woensdag tijdens de
protestbijeenkomst die in Zierikzee
wordt gehouden, aan de leden worden
voorgelegd.
Deze Middelburgse frites-verkoper deed maandag uitstekende zaken.
MIDDELBURG - Nadat het mooie strandweer het maandag voor het
eerst sinds geruime tijd afliet weten trok een grote stoet vakantiegan
gers vanaf de Walcherse kust landinwaarts. Gevolg was dal vanaf half
twee een ware verkeerschaos ontstond op de wegen rond het centrum
van Middelburg en Vlissingen.
Vanaf dat tijdstip ontstonden er
lange files In het noorden van Mid
delburg enkele kilometers over de
Leliéndaalseweg itot aan Sint-Lau-
rens), in het westen een lange stoet
in de richting Koudekerke. terwijl
vanaf de rijksweg naar de stad de
Schroeweg snel dichtslibde. Daar
naast kwam het verkeer vast te
zitten op de Kaaienroute (richting
Veerei en op Poelendaele- en Vlis-
singse Singel. Na vijf uur werd de
situatie geleidelijk weer normaal.
Problematisch was ook de situatie
op de kruispunten aan beide zijden
van de stationsbrug Lange rijen
wachtenden ontstonden daar. door
dat de verkeerslichten aan de twee
brugzijden nog steeds niet werken
De installaties (op elkaar afge
stemd) zijn sterk verouderd Gerui
me tijd knipperen ze al alleen oran
je. Er is een storing in het systeem
ontstaan en die kan niet verholpen
worden. De installaties, zo legde een
woordvoerder van de gemeentepoli
tie uit, zijn zo verouderd dat er geen
nieuwe onderdelen meer voor te
krijgen zijn.
Een andere verkeerslichteninstalla
tie die problemen geeft is die voor
de Schroebrug m de nchting van
het centrum. Slechts twintig secon
den wordt daar steeds groen gege
ven Volgens de gemeentepolitie
wordt dit doelbewust gedaan. Staat
het licht langer op groen dan kan de
grotere stroom niet verwerkt wor
den wanneer ze verder in de stad
geraakt Bovendien zou dan het
verkeer vanaf de andere richtingen
nog verder vastlopen.
Met de parkeerproblemen viel het
maandag nog mee. Vanaf vandaag
(dinsdag) wordt op een verslechte
ring gerekend. Het grote terrein aan
het Hof van Tange wordt namelijk
in bezit genomen door de exploitan-
tent van de attracties voor de ker
mis die zaterdag begint. Donderdag
is de Markt afgesloten in verband
met de weekmarkt Direct daarna
begint de opbouw van de kermis en
dat houdt in dat ook dit parkeerter
rein geruime tijd (een week) niet
beschikbaar is. Extra (kleine) par
keerterreinen zijn alleen aanwezig
bij het NS-station.
Ondanks de drukte wordt streng
opgetreden bij parkeerovertredin-
gen door tijdsoverschrijding bij par-
keermeters en parkeerautomaten.
In verband met de overstelpende
drukte wordt op plaatsen waar deze
apparatuur niet aanwezig is wat
coulanter opgetreden dan normaal,
zo meldde de gemeente politie
maandag.
Vlissingen
Bij de Vlissingse gemeentepolitie
werden geluiden gehoord dat men
het nog nooit zo druk had gezien.
De binnenstad leek één grote file
Hoewel enkele motoragenten hier
en daar regelend optraden, viel er
over het algemeen weinig aan te
doen en konden de toeristen niet
anders dan geduld oefenen terwijl
de verkeersstroom zich langzaam
afwikkelde. Buiten de binnenstad
mocht vooral een grootwinkelbe
drijf zich in een gigantische belang
stelling verheugen, wat enige pro
blemen bij het komen en gaan tot
gevolg had.
MELDING VOOR DERTIG MENSEN
GOES Bij het technisch installa
tiebedrijf Tamse bv in 's-Heer
Arendskcrke dreigt een flink aantal
ongeveer dertig ontslagen. Het
bedrijf, vooral werkzaam in bouw- en
utiliteilswerken, heeft bij het ge
westelijk arbeidsbureau in Goes een
collectieve ontslag-melding inge
diend voor 29 van de ongeveer 180
medewerkers. Als voornaamste oor
zaak hiervoor wordt de slechte eco
nomische situatie en dus ook die in
de bouwsector genoemd. Het be
drijf moet daardoor opboksen tegen
verliezen. Volgens directeur B. Sam-
mels heeft het bedrijf op basis van de
huidige en toekomstig te verwachten
orderportefeuille ongeveer twintig
procent personeel teveel.
Directeur Sammels liet maandag aan
vankelijk weten dat er slechts sprake
was van aftastende gesprekken met
vakbonden en gewestelijk arbeidsbu
reau over mogelijke ontslagen. Sam
mels: „Ontslagen zijn bij niemand
ondenkbaar in deze economische si
tuatie" Hij deelde mee dat de order
portefeuille van het bedrijf'niet slecht
en niet goed is' De directeur van
Tamse zei dat het personeelsbestand
zelfs toegenomen is ten opzichte van
vorig jaar Wel erkende hij dat begin
ZEEUWSE
'akantie
laar zat ze. Turend over het
tater, naar de voorbijvarende
thepen. Twee dagen geleden
5as ze in het Vlissingse pen-
9ion gearriveerd en had met-
ten 'haar' bankje op de boule-
•ord opgezocht. Dat was gedu-
ende die twee dagen dan ook
tmstant door haar bezet ge
feest. „Ik hou van deze stad,
an de zee", zei ze zachtjes. En
wijzend op een van dc hui-
fen achter haar „Daar is mijn
ader geboren". ..Zelf woon ik
i 25 jaar tegen mijn zin tussen
e Brabantse bossen. Mijn
tan kan daar vanwege zijn
lork niet weg maar ondertus-
en zit ik daar, opgesloten
jtesen die bomen". Ze lachte
phamper Jjossen verhullen
licht, de zon. Geef mij dit
taar, want de zee leeft",
listeren regende het pijpeste-
fn. Geen hond waagde zich
Der de boulevard. Maar zij
er, turend over het water.
aar de voorbijvarende sche-
ZIERIKZEE Directeur J. Deist van
Streekvervoer Zuid-WestNederland
(ZWN) vindt de afwijzende opvattin
gen van de Vervoersbond FNV inzake
de taxiproef op de lijn Hulst-Lams-
waardc voorbarig. „Het woord sta
king verschijnt al weken in de krant.
En ik denk dat deze vooral een presli-
ge-kwestie is geworden van de FNV-
menscn die er al zolang hun nek voor
hebben uitgestoken", aldus Deïst
maandagmiddag tijdens een in het
hoofdkantoor van de ZWN in Zierik
zee belegde persconferentie.
De ZWN-directeur maakte duidelijk
geen pogingen te hebben ondernomen
de staking 'te breken', ook al zou het
aantal werkwillige chauffeurs gisteren
ruim in de meerderheid zijn geweest
ten opzichte van het aantal daadwer
kelijke stakers. „Er was in elk geval
genoeg werkwillig personeel beschik
baar dat de busdiensten in Zeeuwsch-
Vlaanderen in bedrijf had kunnen
houden. Maar aan een eventueel poli
tioneel ingrijpen heb ik. gelet op alle
risico's en emoties van dien. niet eens
willen denken gaf Deïst desge
vraagd te kennen. Overigens sloot hij
niet uit dat het rijk zal ingrijpen
wanneer het openbaar vervoer op
grote schaal wordt lam gelegd.
Deïst ontkende dat de ZWN druk zou
hebben uitgeoefend om chauffeurs
aan te zetten een werkwilligheids-
verklaring te ondertekenen. Hij dacht
eerder dat het omgekeerde het geval
is geweest en dat de FNV de mensen
heeft aangezet te gaan staken. Hij
voegde daaraan toe te hopen dat de
chauffeurs zo verstandig zijn weer aan
het werk te gaan En hij merkte in dit
verband nog op dat wanneer de thans
gewraakte bustaxi er metterdaad
toch mocht komen, wat volgens hem
intussen nog lang niet vaststaat, dat
zeker niet automatisch betekent dat
er in hel land ook taxibussen gaan
rijden op alle andere vervoerslijnen
onder aan het voorzieningenniveau'
Deïst „Dat kan nooit het geval zijn.
gezien de plaatselijk grote verschillen.
Dus het eventueel inzetten van busta
xi's zal van geval tot geval terdege
bekeken moeten worden"
Hij liet weten vierkant achter de
voor het bustaxi-experiment verant
woordelijke minister Smit-Kroes
van verkeer en waterstaat te staan,
die het in gang zette 'onder politieke
druk uit de tweede kamer', en met
medewerking van de ESO, de vereni
ging van Explotatieve Streekver-
voerbedrijven. Verder gaf hij als zijn
mening dat uitsluitend de reizigers
de omvang bepalen van de werkgele
genheid bij het streekvervoer. En
Deïst illustreerde dit "met genoegen'
aan de hand van ZWN-jaarverslagen
die over de laatste drie jaar een
toename van het aantal reizigers met
18 procent vermeldde. „Alleen door
de reizigerstoename vermeerderde
het aantal arbeidsplaatsen bij de
ZWN van 450 in 1977 tot 600 dit jaar".
De directeur verduidelijkte dat
Streekvervoer Zuid-West-Nederland
aan het bustaxi-experiment wilde
deelnemen omdat de lijn Hulst-Lams-
waarde op de huidige wijze met kan
worden gehandhaafd „De FNV heeft
dit echter aangegrepen om landelijk
in het geweer te komen", betoogde
Delsl. Naar zijn mening gaat het er de
komende tijd om, om proefondervin
delijk vast te stellen of het taxibusje
exploitatief een haalbare zaak is
Daarbij gaat het ook om de vraag of
het taxibedrijf vlekkeloos op het
passagiersaanbod kan inspelen en
wat de kosten van een dergelijke
exploitatie zijn. „Pas na verloop van
het experiment over 6 maanden zal
duidelijk zijn of het goedkoper kan
dan tot nu toe'
Directeur Deïst zei er nu nog niet van
overtuigd te zijn dat de taxi het even
goed doet - of goedkoper is - als de
bus. Maar als de proef niet voldoet
komt de bus in elk geval terug
verzekerde hij. Tenslotte meende
Deïst dat het taxi-experiment in
Zeeuwsch-Vlaanderen amper een be
dreiging van de werkgelegenheid bij
het streekvervoer kan worden ge
noemd „Maar de werkgelegenheid
wordt wel op straat gegooid als er niet
gereden wordt".
vorig jaar arbeidstijdverkorting aan
gevraagd moest worden. In tweede
instantie merkte Sammels op dat hij
ontslagen bij zijn bedrijf (dat vorig
jaar feestelijk het honderd-jarig be
staan vierde) 'nooit ondenkbaar' acht
te, mede omdat vele werken in de
bouwsector in de ykskast zijn gescho
ven ofwel vertraagd worden.
Directeur Sammels beklemtoonde
dat gezocht wordt naar 'de meest
pijnloze oplossing voor mens en be
drijf". Hij stelde dat met de onderne
mingsraad over de problemen al vele
malen van gedachten is gewisseld en
hij verwachtte eind augustus nadere
besluiten. Sammels onderstreepte dat
door het bedrijf zélf gisteren de vak
bonden uitgenodigd werden.
Desgevraagd kwamen er van S. Jor-
ritsma, Industrie- en Voedingsbond
CNV, en II, Vegting, Industriebond
FNV, de nodige kanttekeningen. Er
werd op gewezen dat al 22 juli een
collectieve ontslagmelding werd in
gediend bij het arbeidsbureau in
Goes, terwijl aangenomen kan wor
den dat éen maand later dus 22
augustus de definitieve ontslag
aanvraag volgt. Vooral districtsbe
stuurder Vegting zette vraagtekens
bij de plannen van dc directie van
Tamse. Naar zijn mening hanteert
Sammels bij de selectieprocedure
voor de te onlslane werknemers wei
nig objectieve maatstaven. De vak
bonden gaan verder praten met de
directie van het in moeilijkheden
verkerende bedrijf.
Inbraak woning
in Zierikzee
ZIERIKZEE - De woning van de
familie J. D. aan de Kaarsenmaker-
straat in Zierikzee was maandag
avond omstreeks 20.00 uur het doel
wit van inbrekers. De daders ver
schaften zich toegang tot het pand
door hel forceren van een deur. De
rijkspolitie hield in de loop van de
avond twee verdachten van deze in
braak aan.
Volgens buurtbewoners ging het om
twee man die in een Belgische auto
ervandoor gingen, nadat buren van
het betrefTende pand onraad bemerk
ten. De Inwoners waren ten tijde
de inbr; ak niet aanwezig.