weerman jan GALICIE DE NATUUR IS ONS DE BAAS, DAT MAG IK WEL bolwerk van legenden en bijgeloof ZATERDAG 30 JULI 1983 PZC/ weekendkrant 16 Z; Hij gaat bij voorkeur over straat met zonnebril en hoed. Niet omdat hij door Interpol wordt gezocht, of iets vreselijks heeft gedaan. Nee, Jan Pelleboer (59) geniet een haast beangstigende bekendheid omdat hij zich bezighoudt met weersverwachtingen. Op campings overal in Europa wordt door Nederlanders 's morgens om tien uur de glanzende spriet uit de wereldontvanger getrokken. Van Portugal tot achter in Noorwegen klinkt dan via de We reldomroep dat zo typerende, wat hoge, ietwat landelijke stemgeluid van de weerman uit Eelde. Drenthe. Tussen de 300P en 4000 mensen draai en dagelijks zijn weerlijn (05907-5907), acht lijnen, dnemaal daags ververst. Velen sturen hem een ansichtkaartje uit een ver land. Unifil-militairen in formeren vanuit het Midden-Oosten "naar het weer in de Sinai. Hij is geimi- teerd door Seth Gaaikema, Piet Bam- bergen. André van Duin, Wim kan, en nu onlangs door („de beste") Robert 'Paul. ontzettend mee oppassen. Ik ben niet ingehuurd als komiek, maar om iets over het weer te vertellen. Als je te veel van die grappen maakt, duurt het maar even of de mensen zeggen: heb je die flauwe vent weer". En zijn weer klopte ook al niet. „Precies". U hebt zich ook eens voor de televi sie in een telefooncel laten rondrijden. Pelleboer, licht beschaamd „Ach ja, Pelleboer treedt ook op voor de je krijgt er je geld voor en de mensen TROS-televisie. Daartoe trekt elke van de TROS wilden dat zo graag, week een complete cameraploeg naar Maar ik moet wel zeggen: het was Noord-Drenthe, want de weerman mijn idee niet", heeft geen zin om iedere keer naar Hil- Cldveften tie versum te reizen, en ze willem hem maar wat graag. telexen En als een firma adverteert met: Pelleboer voorspelt een goede zomer. Dus voor al uw regenkleding naar... Hebt u dan niet de pest in? niet van weet. Teksten als. Pelleboer aan de kant, onze barometer aan de wand. Zo'n meezinger van de artiest Jan Boezeroen. „Er klopte geen moer van Pelleboer", lijkt me ook vervelend. „Valt mee. Moer rijmt op Pelleboer, en daar gaat het zo'n man om. En hij zingt: SOMS klopt er geen moer van tony van der meulen Pelleboer. Dat is waar. In een land als Nederland zit je met een percentage van 80 procent heel goed. Dat geldt voor het KNMI, het geldt ook voor mij". - Ziet liet officiële KNMI u als een tijdje bij het hebben scherpe richtlijnen opgesteld jaren vijftig weg ging, was de houding in het begin niet prettig. Ze waren ook een beetje bang: iemand die voor zichzelf begint met weers verwachtingen. Maar er is nu geen enkele controverse meer. Ik krijg via De Bilt de gegevens van twintig weerstations in Nederland, en daar betaal ik voor. Als er een oud-collega „Maar er gebeurt van alles waar ik met pensioen gaat, krijg ik een uitno- over reclame die ik doe. Geen radio en televisie. En in advertenties alleen iets dat met m'n werk te maken heeft. Isolatiemateriaal. Een ventilator. Plus die advertentie voor een wereld ontvanger, want ik werk voor de We reldomroep. Dat is alles". Vijf en dertig jaar lang houdt hij zich „Dat zat wat anders, maar ik word wel grote concurrent? al bezig met het weer. Eerst, op het op die manier belazerd. Janny en ik „Valt wel mee. Toen ik daar in de -vliegveld Eelde e KNMI, vrij snel begon hij voor zich zelf. In zijn achterkamer staat de ap paratuur waar alle wijsheid uit moet komen: een weerkaartenmachine, te lexen met weerberichten uit heel Eu ropa, printers waar lange lijsten ge codeerde waarnemingen uit komen. Buiten de regenmeter, op het dak de windmeter. Naast het weer is Pelleboer ook actief als redacteur van het weekblad Eel- der Dorpsklanken, dat enige faam ge niet op het gebied van de kleine, ge mengde berichtgeving. „In de ...straat is gisteravond een groot konijn gepas seerd". Vorige week werd nauwgezet melding gemaakt van de aankomst in Eelde van 206 vleermuizen. We zitten in de tuin, het is mooi weer. zijn vrouw Janny zet thee en Jan Pel leboer verbaast zich. „Laatst belde zelfs dat blad Privé. Ik zei: ik ben niet gescheiden, en u mag het gerust con troleren, maar in mijn hele familie is "verder ook niets raars aan de hand". Hoe krijgt iemand zo'n grote be kendheid door zich met weersver wachtingen bezig te houden? Pelleboer: „Tja. In de wintermaanden "hou ik alleen maar wat lezingen voor •boeren. Af en t<?e ben ik twee minuten op de televisie 'en vertel iets over het #eer. En dan komen ze hier het tuin pad op en vragen ze. mogen wij u even -zien?". bloemetje „Ik wil niet klagen, ik kan het alleen maar me zelf verwijten en er zijn tóch ook allerlei leuke dingen bij. Een mevrouw die hier naar toe komt en zegt: ik luister altijd naar u in Zwitserland. Nu was ik in de buurt van Eelde en ik dacht: even een bloe metje brengen aan meneer Pelle boer". „Maar dan is er hier zo'n oriènterings- rit voor fietsers en moeten ze eterst op de ANWB-paddestoel kijken, die hier voor het huis staat. Op het papier staat vervolgens: en op nummer 24 woont de bekende heer Pelleboer. Op zo'n moment hoor je ze in koor roe- 3Së n: Goh. daar woont-ie, misschien zien we hem wel. Intussen lig ik al- •weer achter de heg". TTHet wordt pas helemaal een grote el lende als de organisatie van de fiets tocht heeft bedacht dat ze hier moe ten aanbellen. Stond ook op zo'n pa pier: op nummer 24 belt u aan bij Pel leboer en vraagt u hem hoeveel boe lten hij geschreven heeft. Toen al vier •mensen hadden aangebeld met die zelfde vraag, rook mijn vrouw onraad. Ze heeft een briefje op de deur ge plakt: hij heeft er drie geschreven. En we zijn weer achter de heg gaan zit ten". „Nog een voorbeeld: we wilden wel eens met het vliegtuig naar onze •dochter in Engeland. Op Schiphol be gint het dan al. Een man achter me in de rij zegt: prima datje naar Engeland gaat, hoor. als je het mooie weer maar hier laat. Het ergste kwam in het vliegtuig Ik werd ontdekt door een ouwe, wat dove kerel. Dove mensen hebben toch al de neiging hard te Schreeuwen. Die man begint te roe pen: hier zit Pelleboer Iedereen staat op en staart ons aan, Op zo n moment wil ik er wel uitspringen". Komt dat allemaal door de televi sie? „Nou nee. want toen ik alleen nog ra dio deed, werd ik herkend aan mijn stem. Ik had nog niet gezegd: twee tomatensoep" of het lopen begon al. Alle zeven obers hadden plotseling Iets te doen aan ons tafeltje: asbak schoonmaken, peper brengen, peper weer ophalen, allemaal hadden ze even een karweitje. Is het niet idioot?" Jan Pelleboer diging. Nee, niks meer dan de hand. Ze zullen ook wel denken: hij loopt al tegen de zestig". woede We gaan praten over zowel de woe de als het leedvermaak na een weers- venvachting die achteraf fout blijkt te zijn. Pelleboer: „Dat zal eeuwig zo blijven. Het beroerde is wel: als het mooi weer is, hoor je geen mens. De Bilt en Pelleboer zijn dan geheel vergeten. Begint het te regenen, dan gaat met een weer de telefoon. Daar komt bij: mooi weer komt rechtstreeks van God, slecht weer is de schuld van Pel leboer". „Het regent en meteen een man aan de telefoon: u had zon voorspelt en nou sta ik hier op Schiermonnikoog te blauwbekkenè Aan de andere kant zijn er ook mensen die mij vragen of het nog lonend is voor het komende weekeinde een badpak te kopen. Of: we willen volgende week naar dat of dat dal in Oostenrijk: wat denkt u er van? U hebt eens gezegd: mensen die zich intensief met het weer bezighou den, zijn vaak wat wonderlijk. „Ik ben al twee keer naar een psychia trische inrichting geweest waar een regenwaamemer van me was opgeno men. Er zijn natuurlijk ook nogal wat mensen, die wat last krijgen als de bladeren vallen". lekker Wat is uw favoriete weer? „Het ergste is: iedere dag hetzelfde. Dan is er voor ons niets te verdienen, 's Winters: een hogedrukgebied, met elke dag mist. Waardeloos. Maar afge zien daarvan: 22 graden, windkracht 3: dat vind ik lekker. Dan klaagt er ook bijna niemand. Dat klagen begint weer bij 28 graden". „En een leuk record is natuurlijk ook zeer interessant. De winter van 1979 staat bij mij zeer hoog genoteerd. En als er maar geen doden bij vallen en is een zware storm zo af en toe ook heel boeiend. Ik vind het ook goed dat Onze Lieve Heer in deze jachtige driftige wereld zo af en toe zegt: jul lie wilden vandaag weer van alles en nog wat, maar je komt de deur niet uit, want ik gooi er een fikse sneeuw storm overheen. Het hoeft niet elke winter. En de boeren moeten ook zor gen dat ze genoeg vreterij voor dc beesten achter de hand hebben. Maar dat de natuur ons de baas is, ons even terug fluit: dat mag ik wel". mopje De telexbel gaat: iemand vraagt met spoed wat voor weer het wordt. „Daar begin ik niet aan. Soms denk ik wel eens: de mensen worden steeds gek ker. Neem nou dit. Over mij gaat in het land het volgende mopje, en ik moet er meteen bij zeggen: erg hoog staand is het niet. Het gaat zo: weetje dat de vrouw van Pelleboer wil schei den? Goh, nee. Ontknoping: dat komt omdat hij er altijd naast zit". „Zoiets gaat dan een eigen leven lei den. Mijn vrouw Janny wérd laatst door iemand even apart genomen die zei: ik wil me er verder niet mee be moeien, maar is het waar dat jullie gaan scheiden? En mijn zoon, die in Zuid-Holland onderwijzer is. hoorde laatst een meisje op het schoolplein zeggen: erg hè. ze zeggen dat meneer Pelleboer gaat scheiden omdat ze geen kinderen kunnen krijgen. Maar dat is niet waar. Want de zoon van meneer Pelleboer is onze meester". lollig Komt het ook omdat iedereen inte resse in en verstand van het weer heeft? Zijn vrouw Janny: „En door de manier waarop je het brengt?" „Pelleboer: „Ik ben er zeer voor gaan waken niet opzettelijk de lollige broek te zijn. Het eerste jaar heb ik me op de televisie achteraf gezien iets teveel laten gaan. Ik kwam op met een suikerbiet, of met een kip hier uit de tuin. Ik heb het ook al eens als Sinterklaas gedaan. Daar moet je Galicié is bij wijze van spreken geschapen voor legendevorming. Het bijna steeds gesloten wolkendek geeft deze afgelegen streek van Noordwest-Spanje een mysterieuze aanblik, waarbij de druilerige regen en hardnekkige mistbanken een decor vormen, dat zo overgenomen lijkt te zijn uit Tolkiens 'In de ban van de ring'. Iedere straat, ieder huis, iedere boom of struik in Galicië heeft wel een eigen legende. Dat althans beweren de specialisten, die zich de laatste jaren erop hebben toegelegd om veel van de sagen, mythen en legenden, die eeuwenlang mondeling van generatie op generatie zijn doorverteld, op schrift stellen. Geen gebied is waarschijnlijk zo rijk aan legenden als Galicie, waar het isolement van de plattelandsbevol- De meest gevreesde demonen zijn de 'Meigas', heksen die jaarlijks aan de vooravond van San Juan (24 juni) bij elkaar komen op de Monte Neme om daar hun boze plannen uit te broeden tegen de mensheid. De Galicische heksen zijn moeilij- gezelschap voorbereide maaltijd is eveneens fataal, waar alleen aan te ontkomen is door eigen eten te verorberen. Vandaar dat veel moe ders op het platteland hun kinderen nu nog steeds een homp brood in hun schooltas meegeven. Maar het meest adequate middel om het lot van de zielenprocessie te ontkomen, is snel een cirkel in de aarde te trekken (liefst met een olijftak) en daar binnen te gaan staan. king, die vaak nog niet beschikt over tv. radio of kranten, ervoor gezorgd heeft dat sagen, mythen en legenden en een diep ingeworteld bijgeloof nog een integraal deel vor men van de volkscultuur. Als men de Galicische sagen mag geloven, is de bodem van deze streek één grote goudschat. In ieder hol of elke grot in de grillige rots kust wordt wel een schat bewaard, zo beweert men, bewaakt door Mouros sirenen met lang blond dragen. Iedere vrouw is derhalve haar en een gouden kam, die alleen een -jvieiga' in potentie, waartegen golven gerrit jan hoek ker te herkennen dan elders, zegt men, omdat ze geen haar op het .•erhemelte hebben of een pad mee- met listen te verleiden zijn. Het boek van Ciprianillo, een kaarten- bestand met de plaatsen waar 179 de nodige bezwerende maatre gelen moet hebben. Bij het passeren op straat is een steeds één van de bestsellers in Galicié. stenen schip schattenverborgen n0g gestrekte arm met de pink en mid- •- 1 delvinger naar voren vaak afdoen de, maar ook een teentje knoflook op zak te hebben schijnt een pro baat middel te zijn. Een oogkwaal, de favoriete kwelling van de 'Mei- De bekendste legenden zijn echter gas. is alleen te verhelpen als het van christelijke origine. Met als slachtoffer een touw om de benen zichtbaar symbool de majestueuze kindt, en dat laat doorknippen door kathedraal van Santiago de Com- iemand die niet mag praten of vra- postela, waar de resten liggen van gen mag stellen. de apostel Jacobus (in het Spaans Maar nog meer ontzag heeft de Santiago). Volgens de overlevering do0rsnee-Gahcier voor de 'Santo zou Jacobus zeven jaar voor zijn compana', het 'Heilige Gezelschap' dood in Galicié hebben gepredikt. van de Zjeien van de overleden Na zijn onthoofding in hetjaar 44 na mensen, die zich bij voorkeur na Christus, zou het lijk van Jacobus zonsondergang op wegkruisingen met een stenen schip zonder zeil of ophouden of in processie door de roer uit Jaffa vertrokken zijn en na straten trekken, liefst bij een begra- zeven dagen in Padron in Galicié fenis geland zijn. Pas in het jaar 813 zou Jacobus" graf (dat al die eeuwen ftfl/7 WQter geheim gehouden was uit vrees voor Aanraking van een levende door grafschennis) door de monnik Pe- een jjd van ^et heilige gezelschap layo zijn ontdekt, waarna koning betekent een geheid doodvonnis: Alfonso II ter ere van .Tacobus een enkele uren na het contact komt gigantische kathedraal liet bouwen, het slachtoffer zeker te overlijden, die nu een veel bezocht bedevaart- Krijgt men het kruis of de kan met soord is. water, die de voorman van de pro- Maar ook andere plaatsen zijn door- cessie met zich meedraagt in han- drenkt van een christelijke traditie. den gedrukt, dan is het eveneens Een rots van enorme afmetingen bij gebeurd. Vandaar dat men als le- het vissersplaatsje Muxia is volgens Vende er maar beter aan doet de de gangbare legende een overblijf sel van het zeil van de stenen boot, waarmee de maagd Maria de apostel Jacobus te hulp wilde ko men. Die steen was tot een aantal jaren geleden middelpunt van de jaarlijkse septemberfeesten. Het schommelen van de rots en een merkwaardig rommelend geluid was het teken dat een wens van de pelgrim was ingewilligd. Een vliegende storm van 1978 verplaat ste de steen echter, waai- nu geen beweging meer in is te krijgen en het dus ook met de wensen gedaan wijn Noya, 30 kilometer ten zuidwesten van Santiago de Compostela, dankt zijn naam volgens de tradi tie aan Noach, die daar na de zondvloed met zijn ark op de Monte Barbaza geland zou zijn. Als bewijs voor deze theorie wordt nog steeds gewezen op de voorliefde van de bewoners van Noya om grote hoe veelheden wijn achterover te slaan. Een gewoonte die ze van Noach geërfd zouden hebben. Zelfs de curieuze vorm van de Galicische fjorden, de Rias Bajas, wordt aan hogere krachten toegeschreven: na zijn schepping van de aarde zou God even op zijn creatie uitgerust hebben, waardoor de fjorden de vorm van zijn hand met vijf vin gers kregen. Maar de evangelisatie vanaf de mid deleeuwen en de inquisitie, die bij na nergens zo bruut te keer ging als in Galicié, door de Spaanse cineast Luis Bunuel meedogenloos in zijn film 'De Melkweg' vastgelegd, heb ben de oude gewoonten, legenden en het bijgeloof, dat sterk Keltische en Bretonse overeenkomsten ver toont, nooit kunnen uitroeien. De roomse heiligen hebben, behoudens uitzonderingen, alleen de taak te dienen als bezwering voor de kwade geesten. En daar is in Galicië geen gebrek aan. handen op elkaar te houden. Het eten van een door het heilige Aan de vooravond van 24 juni. het feest van de Heilige Juan, storten legio vrouwen zich in de golven aan het strand van Lanzada. vlak bij de vissersplaats El Grove. In de over tuiging dat een duik in de negen golven van Lanzada de kinderloze vrouwen nakomelingen zal schen ken. terwijl de vrijgezellen meisjes zeker een vrijer aan de haak zullen slaan En bij Kaap Finisterre koes teren kinderloze echtparen zich nog steeds in een eeuwenoud stenen bed in de openlucht om daar, zoals de traditie wil, een kind te verwekken. Slechts zelden is de roomskatholie- ke kerk erin geslaagd het profane bijgeloof te verchristelijken. Zoals in het geval van O Santo dos Cro- ques, een geknield beeldje in de kathedraal van Santiago. De legen de wil dat wanneer men drie keer met zijn hoofd op de kop van het beeldje tikt het eigen intellect ont waakt Vandaar dat legio studenten aan de universiteit van Santiago aan de vooravond van een examen even een gang langs de kathedraal maken om een drietal kopstoten tegen het graniet uit te delen. Maar soms helpt het bijgeloof zich zelf wel om zeep. Voor velen waren de talrijke schipbreuken in de buurt van Finisterre, dat daaraan zijn naam van de 'Kus des Doods' te danken heeft, het werk van boze geesten. Totdat uitkwam dat de boze geest niet meer was dan een koe met een lantaren tussen de horens, die 's nachts door zijn baas over de golvende kustlijn werd geweid. De bemanning van een dicht onder de kust varend vissers- scheepje was dan al snel geneigd het bewegende lichtje voor een ander scheepje aan te zien, dat op de golven dobberde. Met alle cata strofale gevolgen van dien. De eige naar van de koe voer er wel bij: de volgende ochtend viel er namelijk weer volop te jutten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 16